سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 30
  1. #21
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    2- آياتي که پيروزي نهاي پيامبران را وعده داده

    (يريدون ان يطفئوا نورالله بافواههم ويابي الله الا ان يتم نوره ولو کره الکافرون)؛(توبه/32)
    مي خواهند نور خدا را با سخنان خويش خاموش کنند، ولي خداوند نمي گذارد، تا نور خود را کامل کند، هرچند که کافران را خوش نيايد.

    (هوالذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله ولو کره المشرکون)؛(توبه/33)
    او کسي است که پيامبرش را با هدايت و ديني درست فرستاد تا آن را برهرچه دين است پيروز گرداند، هرچند مشرکان خوش نداشته باشند.

    مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:
    اين دو آيه دلالت دارند براين که خداي تعالي خواسته است دين اسلام درعالم بشريت انتشار يابد ونيز از آن جايي که خداي تعالي خواسته است اين دين بر ساير اديان غالب آيد، لذا مسلمانان بايد بدانند که هر فتنه اي به پا شود به مشيت خدا، به نفع ايشان و به ضرر دشمنان ايشان تمام خواهدشد.
    اين غلبه فقط از جهت برهان و منطق نيست بلکه چون مطلق است، غلبه از جهت ظاهري وحکومتي رانيز شامل مي شود.
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  2. #22
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    3- آياتي که بر پيروزي نهايي حق بر باطل دلالت مي کند و بيان مي دارد که سنت خدا در مورد آينده به پيروزي حق تعلق گرفته است

    آيات فراواني دراين زمينه وجود دارد که فقط به ذکر برخي آيات بسنده مي شود: سوره عنکبوت، آيه 41 ، اسراء آيه 81 ، آيه هاي 7 و8 ،ابراهيم، آيه هاي 13-15، يونس، آيه هاي 13 و14 ، شعراء آيه 227 .

    حضرت آيت الله جوادي آملي در تفسير تسنيم در مورد سرانجام جهان و پيروزي حق برباطل مي فرمايند:
    اصل نظام آفرينش توحيد است و الحاد و شرک، زوايد آن هستند و اصل، مي ماند و زوايد حذف مي شوند. گرچه شادي ظلم حکومت کند، ولي اصل حق است. جوامع بوستاني است که باغبانش خداست (والله انبتکم. ..)(نوح/17)
    که خدا علف هاي هرز را وجين مي کند. لذا مي فرمايد: (وقطعنا دابر الذين کذبوا بآياتنا)؛(اعراف/72)
    (فقطع دابر القوم الذين ظلموا. ..)(انعام/45)
    و ثمره نهايي اين بوستان (ليظهره علي الدين کله)(توبه/33) هست.
    نظام عالم، نظام احسن است وعاري از اعوجاج. گناه و معصيت امري عارضي است.
    جباران وظالمان چون نسبت به هم تنازع و تکالب دارند (والقينا بينهم العدواه و البغضاء الي يوم القيامه )(مائده/64) و دريک مسير نيستند، لذا دوامي ندارند، چون ريشه ندارند، مثل علف هرز که علف هرز بعدي ادامه آن نيست، به خلاف انبيا که يکديگر را تصديق مي کنند.
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  3. #23
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    4- آياتي که بر پيروزي متقين، حزب الله، عبادصالح و مضطرين دلالت دارد




    آيه اول:
    (الذين ان مکانهم في الارض اقاموا الصلوه و آتو الزکوه وامروا بالمعروف ونهوا عن المنکر ولله عاقبه الامور)؛(حج/41)
    همان کساني که چون در زمين به آنان توانايي دهيم، نماز برپا مي دارند و زکات مي دهند و به کارهاي پسنديده وامي دارند، و از کارهاي ناپسند باز مي دارند، وفرجام همه کارها از آن خداست.

    بنابر وعده آمده در پايان آيه (لله عاقبه الامور) انسانهايي که دربالا وصف شدند، در زمين حاکم مي گردند وقطعاً مومنان خاصي مورد نظر نيستند، بلکه به قول علامه طباطبايي توصيف نوع مومنان به شمار مي آيد و مراد از تمکين آنان در زمين آن است که ايشان را نيرومند کند؛ به طوري که هرکاري را که بخواهند بتوانند انجام دهند وهيچ مانعي يا مزاحمي نتواند سد راه آنان شود.(تفسيرالميزان، ج 14، ص 547)

    آيه دوم:
    (وعد الله الذين امنوا منکم و عملو الصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم امناً)؛(نور/55)
    خدا به کساني از شما که ايمان آورده وکارهاي شايسته کرده اند،وعده داده است که حتماً آنان را دراين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد، همان گونه که کساني را که پيش از آنان بودند، جانشين خود قرار داد و آن ديني را که برايشان پسنديده است، به سودشان مستقر کند وبيمشان را به ايمني مبدل گرداند.


    بنابر وعده صريح الهي که فراوان برآن تأکيد شده، انسان هاي مومن بر روي زمين حاکم مي شوند وحکومت جهاني حضرت مهدي (عج الله تعالی علیه) از مصاديق بارز تحقق اين آيه ومصداق کامل آن محسوب مي شود که ذيل آيه رواياتي دراين زمينه وارد شده است.
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  4. #24
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيه سوم:

    (ولقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون)؛(انبیاء/105)
    و درحقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم که زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.

    1- صحبت از زمين است نه منطقه اي خاص يا قوم و نژادي خاص
    2- اميدواري به آينده برخلاف آن چه درغرب به آن رسيده اند که بيشتر بر مبناي تکنولوژي است

    مرحوم علامه طباطبايي ذيل آيه مذکور مي فرمايند:
    ... خلاصه مفاد آيه اين مي شود که به زودي زمين از لوث شرک و گناه پاک گشته، جامعه بشري صالح که خداي را بندگي کنند و به وي شرک نورزند، در آن زندگي کنند.(
    تفسيرالميزان، ج 14، ص 465)
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  5. #25
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيه چهارم و پنجم:
    (بر پيروزي نهايي حزب الله دلالت مي کند)



    (ومن يتول الله و رسوله والذين امنوا فان حزب الله هم الغالبون)؛(مائده/65)

    وهرکس خدا و پيامبر او و کساني را که ايمان آورده اند ولي خود بداند [پيروز است، چرا که] حزب خدا همان پيروزمندانند.

    (الا ان حزب الله هم المفلحون)؛(مجادله/22)
    آري، حزب خداست که رستگارانند.


    اين دو آيه فلاح و غلبه را از آن خدا مي دانند و اين را از سنت هاي الهي به حساب مي آورند. اين رستگاري هم در دنياست هم در آخرت. لذا مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:
    فلاح به معناي پيروزي و رسيدن به مقصد واستيلاي برخواسته خويش است ومعلوم است که فلاح مطلق هم رسيدن به سعادت را وهم رستگاري به نيل به حقيقت را و هم غلبه بر شقاوت و باطل و رفع آن را- هم در دنيا وهم درآخرت - شامل مي شود. اما در دنيا براي اين که مردم رستگارند که مجتمعشان صالح وافراد آن مجتمع همه اولياي خدا وصالح باشند ومعلوم است که در چنين مجتمع که پايه اش بر تقوا و ورع است وشيطان در آن راه ندارد، ميتوان مزه زندگي واقعي را چشيد وبه عالي ترن درجه لذت و برخورداري از حيات نائل شد.(
    تفسيرالميزان ج 6، ص 20)
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  6. #26
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آيه ششم
    (براين که مضطرين خليفه خدا در زمين مي شوند، دلالت مي کند)


    (امن يجيب المضطرا اذا دعاه ويکشف السوء ويجعلکم خلفاء الارض)؛(نمل/62)
    يا [کيست] آن کس که درمانده را - چون وي را بخواند- اجابت مي کند، و گرفتاري را برطرف مي گرداند، و شما راجانشينان اين زمين قرار مي دهد؟

    براساس برخي روايات که ذيل اين آيه بيان شده، منظور امام زمان (عج الله) وحکومت جهاني اوست که خليقه در زمين مي شوند.(تفسير الميزان، ج 15، ص 560)
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  7. #27
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    5- آياتي که دلالت مي کنند، انسان عبث و بيهوده آفريده نشده است





    (وما خلقنا السماء والارض وما بينهما لاعبين)؛(انبیاء/16)
    و آسمان وزمين و آنچه را ميان آن دو است، به بازيچه نيافريديم.
    بلکه عالم هدف دارد واين هدف بايد به ثمر بنشيند وعبوديت که هدف غايي ونهايي عالم است.

    (وما خلقت الجن الانس الا ليعبدون)؛(ذاریات/56)
    و جن و انس را نيافريديم جز براي آن که مرا بپرستند.

    بايد تحقق پيدا؛ چون انحراف دائم از مسير خلقت معقول نيست:
    وما خلقنا السماء والارض وما بينهما لاعبين* ما خلقنا هما الا بالحق ولکن اکثرهم لا يعلمون.(دخان/38 و 39)
    و آسمان ها وزمين و آنچه را ميان آن دو است به بازي نيافريديم. آنها راجز به حق نيافريده ايم ليکن بيشتر شان نمي دانند.
    خلقت آسمان و زمين برحق است، از طرفي گفتيم پيروزي نهايي با حق بوده، باطل از بين رفتني است،

    پس درآينده و در تمام زمين حق حاکم مي شود!!!

    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  8. #28
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    و آياتي که برضعيف شدن و در اقليت قرار گرفتن کافران وخواري آنها درهمين دنيا دلالت مي کند

    آيه اول:
    (ودمرنا ما کان يصنع فرعون وقومه و ماکانوا يعرشون)؛(اعراف/137)
    وآن چه را فرعون وقومش ساخته و افراشته بودند ويران کرديم.
    فرعون مصداقي از کفرو الحاد بود و در نتيجه نابود وهلاک شد. بنابراين هرکفر وطاغوتي سرانجامش شکست و نابودي خواهد بود.

    آيه دوم:
    (مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء کمثل العنکبوت اتخذت بيتاً وان اوهن البيوت لبيت العنکبوت لو کانوا يعلمون)؛(عنکبوت/41)
    داستان کساني که غير از خدا دوستاني اختيار کرده اند، هم چون داستان عنکبوت است که [با آب دهان خود] خانه اي براي خويش ساخته و درحقيقت - اگر مي دانستند - سست ترين خانه ها همان خانه عنکبوت است.
    در حقيقت کسي که ولي خود را غير از خدا انتخاب ودرجهت خلاف آن حرکت کند، به زودي نابود مي شود، مثل خانه عنکبوت که سست و بي پايه است.

    آيه سوم:
    (... ويريد الله ان يحق الحق بکلماته ويقطع دابر الکافرين)؛(انفال/7)
    و [لي] خدا مي خواست حق [اسلام] را با کلمات خود ثابت، وکافران را ريشه کن کند.
    قطع دابر، کنايه از نابود کردن ومنقرض ساختن چيزي است، به طوري که بعد از آن اثري که متفرع برآن و مربوط به آن باشد، باقي نماند.

    آيه چهارم:
    (حتي اذا راوا مايوعدن فسيعلمون من اضعف ناصراً واقل عددا(؛(جن/25)
    [باش] تا آن چه را وعدهه داده مي شوند، ببينند. آن گاه دريابند که ياور چه کسي ضعيف تر و کدام يک شماره اش کمتر است.
    اگر «ما يوعدون»، مطلق باشد وشامل عذاب دنيايي هم شود، به قرينه فزوني وکمي عدد وضعف قدرت که دنيايي است، احتمال عذاب دنيايي تقويت مي شود. در روايات هم اين آيه به زمان ظهور حضرت حجت تطبيق داده شده است.
    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  9. #29
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ششم آياتی که بر تماميت نورخدا درسطح زمين دلالت می کند

    آيه اول:
    (يريدون ان يطفئوا نورالله بافواههم ويابي الله الا ان يتم نوره ولو کره الکافرون)؛(صف/8)
    مي خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آن که - گرچه کافران را ناخوش افتد- نورخدا را کامل خواهد گردانيد.

    درچندين آيه به اين مسئله اشاره شده است (توبه/32 و 33) وبه قرينه آيه بعدي که مي فرمايد: (هوالذي ارسل رسوله بالهدي ودين الحق) ... فهميده مي شود که سنت الهي براين قرار گرفته که دين حق که همان نور خداست، بر روي زمين باقي بماند و فراگير شود و برهمه اديان غلبه کند.(تفسير الميزان، ج 19، ص 43)
    امام باقر(علیه السلام) ذيل آيه مي فرمايد:
    ان ذلک يکون عند خروج المهدي فلا يبقي احد الا اقر بمحمد (ص)؛(مجمع البيان، ج 5، ص 38)
    وعده اي که دراين آيه است به هنگام ظهور مهدي (عج الله) صورت مي پذيرد، درآن روز هيچ کس بر روي زمين نخواهد بود، مگر اين که به حقانيت محمد (صلی الله) اقرار مي کند.
    آيه دوم:
    (اعلموا ان الله يحي الارض بعد موتها قد بينالکم الايات لعلکم تعقلون) ؛(حدید/17)
    بدانيد که خدا زمين را پس از مرگش زنده مي گرداند. به راستي آيات [خود] را براي شما روشن گردانيده ايم، باشد که بينديشيد!

    اگر احياي زمين را اعم ازاحياي مادي بگيريم، به طوري که شامل احياي معنوي آن هم بشود، اين آيه وامثال آن نيز دلالت دارند بر اين که سرانجام بر زمين آباداني و معنويت حاکم است. البته اگر رواياتي که مي فرمايد: «يملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلماً و جوراً»(شيخ طوسي، الغيبه، ص 178) ر اضميمه کنيم، مطلب روشن تر مي شود.



    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


  10. #30
    عضو ثابت
    منتظرمولا آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1390
    نوشته : 865      تشکر : 2,288
    3,894 در 915 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    منتظرمولا آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نتیجه کلی سنتهای الهی معطوف به آینده جهان در یک پاراگراف:

    نتيجه آن که بي اعتقادان به اديان نيز عموماً آينده بشر را روشن مي بينند، ولي نه مانند معتقدان به دين؛ چون دين داران با قطعيت بيشتر و اطمينان تمام آينده را روشن مي بينند، به ويژه پيروان دين مبين اسلام که اين مسئله را از سنت هاي الهي مي دانند. آيات متعددي در قرآن براين سنت الهي تأکيد مي ورزند. البته بنابر روايات، آينده قبل از ظهور تاريک است، ولي آينده نهايي بسيار روشن و نويد بخش خواهد بود که به دوران ظهور حضرت ولي عصر (عج الله) تفسير مي شود.

    منابع:
    1- فصلنامه مشرق موعود
    2- موسسه فرهنگی و هنری نور راسخون


    (اللهم عجل لولیک الفرج)
    پایان

    سنت هاي الهي معطوف به آينده جهان


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •