خانواده از دیدگاه اسلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
خانواده از دیدگاه اسلام
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض خانواده از دیدگاه اسلام




    مقدمه
    بدون شک خانواده یکی از نهاد های مهمی است که بیشتر وقت انسان ها در آن سپری می گردد. افراد تا زمانی که کوچک اند به عنوان فرزند خانواده وبعد از آن به عنوان همسر و اگر صاحب فرزند شوند به عنوان پدر یا مادر در خانواده ایفای نقش می نمایند. هر کودک بالفعل پدر یا مادر بالقوه می باشد. بنابراین، افراد پیوند محکمی با خانواده دارند و به جز افراد محدود، این پیوند هیچ گاه قطع نمی گردد، بلکه فقط نقش ها عوض می شود. به علت همین جایگاه ویژه، نهاد خانواده را یک نهاد جهان شمول به حساب آورده اند؛ یعنی تا جایی که اطلاعات بشریاری می کند؛ نظام خانواده در تمام جوامع، برقرار بوده است. اما براستی دین اسلام چه جایگاهی را برای خانواده قائل هست ؟ ما در این نوشته، به اندازه وسع و توان خود، جایگاه خانواده را از دید اسلام برسی می کنیم.

    خانواده از دیدگاه اسلام
    خداوند در قرآن کریم، ازدواج را مایه آسایش و آرامش معرفی می کند « وَمِنْ ایاتِهِ أنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ أزْواجاً لِتَسْکُنُوا إلَیْها وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» یا در آیه دیگر می فرماید: « هو الذي خلقكم من نفس واحدة وجعل منها زوجها ليسكن إليها ...» از این دو آیه قرآن کریم می توان برداشت نمود که ازدواج کاملا با فطرت و طبیعت انسان ها ساز گاری دارد. مردان و زنان با ازدواج، نقص و کمبود خود را بر طرف می سازند. اگر ازدواج صورت نگیرد، نسل انسان ها منقرض خواهد گشت؛ زیرا مردان و زنان به تنهایی قابلیت زاد و ولد را ندارند. یا به فرمایش علامه طباطبایی: «هریک از زن و مرد به دستگاه تولید مثل خاصی مجهز شده است؛ به گونه ای که در عمل، هر یک کار دیگری را تکمیل می کند و تولید نسل بر آیندی از مجموع آن دو است؛ پس هریک از زن ومرد فی نفسه ناقص و نیاز مند دیگری است و از مجموع آن دو، یک واحد تام به وجود می آید که می تواند تولید نسل را موجب شود. به دلیل همین نقص و نیاز مندی است که هر یک از ان دو به سوی دیگری کشیده می شود تا با پیوند با او آرامش یابد؛ زیرا هر ناقصی مشتاق کمال حویش است و هر نیاز مندی به کسی یا چیزی مایل است که نیاز او را برطرف سازد....» به علت سازگار بودن ازدواج با فطرت انسان ها، خداوند در قرآن، از ابتدای خلقت، نظام خانواده را به رسمیت شناخته و می فرماید: «اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء واتقوا الله...» ویا می فرماید:« وَخَلَقْناکُمْ أزْواجا» « والله جعل لكم من أنفسكم أزواجا...» گرچه فرض بقای نسل انسان ها بدون ازدواج نیز متصور است؛ به این صورت که مردان و زنان بدون ازدواج و از طریق نا مشروع صاحب فرزند شوند؛ ولی باید یاد آور شد که ازدواج علاوه بر ارضاء غریزه جنسی، نیاز های عاطفی، اجتماعی و... انسان ها را نیز بر آورده می سازد که بدون ازدواج برآورده نخواهد شد. در جامعه اي كه هرج و مرج جنسي بر قرار باشد و مردان و زنان غریزه جنسي شان را از طريق ارتباط نامشروع ارضاء سازند,درچنین جامعه ای
    1- چه کسی مسولیت نگهداری و بزرگ کردن فرزندان را به عهده می گیرد ؟ حتی اگر فرض کنیم، دولت مقتدری وجود داشته باشد، کودکستان ها و... این مسولیت را قبول کنند دراین صورت
    2-چه کسی نیازهای عاطفی این کودکان را بر آورده خواهد ساخت ؟
    3-آینده ی چنین جامعه ای بدون اصل و نسب چه خواهد شد ؟ و...
    خانواده از دیدگاه اسلام


  2.  

  3. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خانواده از دیدگاه اسلام




    موانع و مشکلات ازدواج
    اگر چه در ضرورت ازدواج این سنت نیک و حسنه ی که رسول اکرم (ص) در باره اش می فرماید: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی » جای حرف و سخن نیست و حتّی انجام آن از دیگاه اسلام، برابر با احراز نصف ایمان قلمداد شده است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ» اما ازدواج در عمل، حتی در جوامع اسلامی با چالش های زیادی روبروست . به عنوان نمونه، هم اکنون سن ازدواج در خیلی از کشورهای اسلامی بالاست. این امر آسیب بزرگی را بر جامعه تحمیل خواهد کرد زیرا اوج جوانی بین سنین 30 - 20 سالگی می باشد. افرادی که در این سنین تن به ازدواج نمی دهند، در این ایام غریزه جنسی شان را چگونه کنترل میکنند ؟ آیا ایمان تمام افراد آن قدر قوی است که در مقابل این غریزه سرکش، خم به ابرو نیاورند ؟ براستی غیر از ازدواج دائم راه شرعی و قانونی ارضاء غریزه جنسی وجوددارد؟ آیا ازدواج موقت در شرایط کنونی جوامع مسلمین پاسخ گوی این امر خواهد بود؟ حتی اگر قانون مدار و متشرع نباشیم وقتی سن ازدواج بالا می رود آیا این امر باعث به وجود آمدن زنان خیابانی نخواهد شد ؟ آیا بیماریهای مقاربتی نظیر ایدز، هپاتیت و... بیداد نخواهد کرد ؟ با توجه به مشکلات بالا، ضروری به نظر می رسد تا علل نابسامانی ازدواج از جمله ، افزایش سن ازدواج، را در جوامع اسلامی شنا سایی و سپس برای بر طرف کردن آن راه های عملی را جستجو نمود. چه عواملی باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است ؟ اگر چه عوامل متعدد دراین مسئله دخالت دارد ولی من به عنوان نمونه به چهار تای آن اشاره می کنم

    خانواده از دیدگاه اسلام


  4. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خانواده از دیدگاه اسلام




    ارزش هاوآداب و رسوم غلط
    یکی از عوامل عمده ی بالا رفتن سن ازدواج،سنت های غلط ومن درآوردی است که در طول سالیان متمادی دامن گیر ازدواج گردید ه است. به عنوان مثال، در افغانستان، توقعات پولی زیاد از داماد و گرفتن گله(شیر بها)ی کمر شکن، و یاری نکردن خانواده دختر، در این امور؛ منزلت این پیوند مقدس را در سطح سایر معاملات تجاری؛ بلکه پایین تر از سایر معاملات قرار داده است. کم تر عروسی ای در این کشور برگزار خواهد شد که بدون جار و جنجال و جنگ و دعوا و حد اقل بدون دل آزردگی باشد. درچنین جامعه ای باید جور تمام بد بختی ها و نامهربانی ها را دختر (عروس) به عهده بگیرد، لب فروبندد و آه از نهادش بلند نشود و نباید هم بشود؛ زیرا او در مقابل پول فروخته شده است. مگر گاو، گوسفند و ... در مقابل صاحب جدید، از خود واکنش نشان می دهند؟ این ازدواج بد تر از معامله گاو، گوسفند و ... است؛ زیرا داماد ها معمولا پول ازدواج را با سال ها دو روی از وطن و دیدن و شنیدن صدها تحقیر و توهین و تن دادن به مشاغل پست و کم درامد؛ به دست می آورند و خرج شدن یک شبه آن، داماد هارا مجبور می سازد که با دست پر «حنا»، جلای وطن را در پیش گیرند. این امر علاوه بر آن که نشاط و شادابی را ازاین خانواده ی تازه تاسیس می گیرد؛ آسیب های جدی و غیر قابل جبران را به اعضای این خانواده وارد می سازد. در مرحله ای که عروس به شدت نیاز مند آرامش هست این امر از او گرفته می شود. دوری از پدر و مادر و اعضای خانواده از یک طرف و نبود همسر از طرف دیگر و احیانا سر کفت های اعضای خانواده داماد، درد بزرگیست که همگان طاقت تحمل آن را ندارند. همین مشکلات، بلکه شدید تر از آن دامن گیر داماد نیز هست. چنین معامله ی با سنت ازدواج ، بر خلاف دستورات دین اسلام است. اسلامی که تلاش دارد شرایط ازدواج را ساده و آسان سازد و به همین علت سفارش می کند:«وانکحوا الایامی منکم وصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم » ؛ اما با کمال تاسف، سنت های غلط راه مخصوص خود را با تمام قدرت به پیش می برد. این مشکلات منحصر به کشور افغانستان نیست. در بعضی کشور ها این مشکلات بر عهده پدر دختر است . پدر دختر باید تلاش کند تا با زحمات زیاد از پس مصارف کمر شکن جهیزیه بیرون آید. در چنین جوامعی کسی حاضر نیست سراغ دختران فقیر وکم در آمد را بگیرد. افراد پول دار نیز با تامین وسائل زندگی خانواده تازه تاسیس دخترشان، داماد را وادار می سازد که به خواسته های خانواده عروس احترام بگذارد و در موارد متعدد از حق مسلم خود کوتا بیاید. در چنین جوامعی داماد باید لب فروبندد و در مقابل سرکفت های خاواده عروس،سکوت اختیار کند. این گرفتاری ها، که ثمره ی افراط ها و تفریط هاست؛ همگی به آداب و رسوم غلط بر میگردد و تا آنها اصلاح نشود مشکلات ازدواج همچنان لا ینحل باقی خواهند ماند. این مشکلات یک روزه به وجود نیامده اند و بدون برنامه ریزی دقیق ، نباید انتظار داشت که به زودی از جامعه حذف شوند.
    خانواده از دیدگاه اسلام


  5. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خانواده از دیدگاه اسلام




    مشکلات اقتصادی
    وقتی برای ازدواج پول کلان لازم باشد ، افراد کم بضاعت مجبورند از خیر ازدواج بگذرند و یا حد اقل باید آن را به تاخیر بیندازند، تا چنین پولی را آماده سازند. زمانی که در جامعه ای پول یک ارزش عمده هست و خوبی ها و بدی ها با معیار پول اندازه گیری می شود؛ ازدواج با چالش روبرو خواهد شد؛ زیرا در جامعه ای که ملاک و معیار خوبی ها پول شناخته شود، برای تشکیل خانواده نیز باید پول های هنگفت به مصرف برسد تا با این وسیله، خانواده های طرفین ازدواج در نزد اقارب و دوستان کم نیایند. ازطرف دیگر در چنین جوی توقعات از زندگی خیلی بالا خواهد رفت و معمولا داماد ها باید جور مضاعفی را تحمل کنند تابتوانند از پس خرج و مخارج سر سام آور زندگی بیرون آیند. وقتی جوانان – خصوصا افراد بی بضاعت- این وضعیت را مشاهده کنند حتی المقدور سعی خواهند نمود که با احتیاط وارد این گود شوند. جوانانی که به علت فقر و ناتوانی از خیر ازدواج بگذرند، برای ارضای غریزه جنسی خود سراغ راه های نا مشروع خواهند رفت و یا تلاش خواهند نمود که از راه های نامشروع پول به دست آورند؛ هر دو راه، جامعه را به سوی نابودی سوق خواهد داد.
    خانواده از دیدگاه اسلام


  6. #5
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خانواده از دیدگاه اسلام




    تحصیلات
    با توجه به دو شرط بالا، می توان از تحصیلات به عنوان عامل سوم برای تاخیر ازدواج، نام برد؛ زیرا پسران با کسب نمودن مدارج علمی بالا تر، تلاش خواهند نمودکه منزلت اجتماعی بالا تری را کسب کنند تا در نتیجه بتوانند راحت تر از پس ردیف کردن هزینه های ازدواج و مخارج زندگی بعد از ازدواج بیرون آیند. بدیهی است که ازدواج در حین تحصیل نیز برای بیشتر افراد امکان پذیر نخواهد بود. از طرف دیگر وقتی زنان از سطح سواد بالا تر بر خور دار می گردند، بدون شک توقع شان از زندگی بالا خواهد رفت. وچون نفقه به عهده مرد است باید بتواند به خوبی این توقعات را بر آورده سازد و معمولا چنین کاری آسان نخواهد بود. این مسئله به زودی ها در افغانستان دهن باز خواهد نمود؛ زیرا بیشتر دختر ها در عالم مهاجرت، به سوی مدرسه و دانشگاه رفته اند، در حالی که پسران از روی مجبوری، کمر همت را برای به دست آوردن قوت لایموت، محکم بسته اند و نتیجه طبیعی این کار محروم شدن پسران از نعمت سواد و آگاهی بوده است. همین دختران با سواد و پسران کم سواد، به زودی به افغانستان باز خواهند گشت و این قطب بندی نا مناسب جنسیتی و تلاقی فرهنگ های عاریتی مختلف، وضع ازدواج وخانواده را در افغانستان، بغرنج تر نیز خواهد ساخت. مراد من این نیست که زنان ازدایره علم و آگاهی خارج گردند؛ بلکه می خواهم بگویم رواج آداب و رسوم غلط و من درآوردی در یک جامعه، مثل آتش است درمیان جنگل. همان طور که آتش در میان یک جنگل تر و خشک را باهم می سوزاند؛ اداب و رسوم غلط و من درآوردی در یک جامعه نیز، ارز ش ها را از یک سر، لگد کوب خواهد نمود. علم و دانش که خود از جایگاه ویژه ای بر خوردار است وباعث سعادت وخوشبختی انسان ها می گردد نیز؛ زمانی که بر سر راه آداب و رسوم غلط قرار بگیرد، از کار کرد اصلی خود باز خواهد ماند.

    پی نوشتها:
    روم/ 21.
    اعراف/189.
    علامه طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج 16، ص 166.
    نساء/1
    نبأ / 8.
    - نحل/72
    بحار، ج 100، ص 220.
    محمد تقی مجلسى، روضة المتّقین، ج‏8، ص‏82
    نور/32.
    خانواده از دیدگاه اسلام


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •