(...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    زن در قرآن و در جامعه اسلامی


    نظر قرآن کریم بر خلاف نظریات فلسفی، مذهبی و فرهنگهای رایج پیش از نزول قرآن یا مقارن آن و نیز بسیاری از نظریات و فرهنگهای متأخر است. قرآن زن را همانند مرد در حقیقت و ذات تعریف می کند: «و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجاً»(روم/۲۱) و اعلام می کند که نقش مشارکت زن در تولید نسل، نقشی جوهری و اساسی است، و نه فقط زمینه ای برای تولید مثل مرد و مزرعه ای برای بذر او: «یا ایها النّاس اتّقوا ربّکم الّذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالاً کثیراً و نساءً…» نساء/۱ ای مردمان! از پروردگارتان پروا کنید؛ پروردگاری که شما را از یک تن آفرید، و از او آفرید همسرش را، و از آن دو زنان و مردان بسیار گسترد. خدا پیامبرش را گواه صدق این مسأله قرارداد، زیرا نسل او را در فاطمه دخترش قرار داد، و سخنان کسانی را که پس از فوت فرزندش ابراهیم او را ابتر خواندند رد کرد. گام دیگر در راه تثبیت احترام زن قوانین مربوط به اوست، دیه و قصاص حدودی ثابت نسبت به مرد و زن است، همان گونه که دستاورد تلاش زن محترم است، چه مادی و اقتصادی و چه معنوی، همان طور که در آیات بالا دیدیم، بلکه از این بالاتر برای او احترام سیاسی قائل است: «یا أیها النبی إذا جاءک المؤمنات یبایعنک علی أن لایشرکن بالله و لایسرقن…» ممتحنه/۱۲ ای پیامبر چون زنان با ایمان نزد تو آیند (با این شرط) که با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نسازند، و دزدی نکنند و زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند، و بچه های دروغین از پیش خود بر شوهر نبندند، و در (کار) نیک از تو نافرمانی نکنند، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه، زیرا خداوند آمرزنده مهربان است. قرآن به بیعت زنان از طریق پدر یا شوهر و ولایت یکی از آنان اکتفا نکرده است، بلکه باید از خود زن بیعت گرفته شود. اسلام بر ارث بردن زنان از نزدیکان شان تأکید می کند: «للرجال نصیب ممّا ترک الوالدان و الأقربون و للنساء نصیب ممّا ترک الوالدان و الأقربون…» نساء/۷ برای مردان از آنچه پدر ومادر و خویشاوندان (آنان) برجای گذاشته اند سهمی است و برای زنان (نیز) از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان (آنان) برجای گذاشته اند سهمی، خواه کم باشد یا زیاد. و نصیب هر کس تعیین شده است. قرآن تمامی حقوق زنان را در امور زندگی به رسمیت شناخته است. (و لهنّ مثل الذی علیهنّ) و برای آنان مانند (حقوقی) که بر آنان است، حقوقی بر مردان است. به عکس بسیاری کشورهای متمدن امروز که زن از تصرف در اموال خود پس از ازدواج محجور می شود، در آیات قرآن از چنین قوانینی خبری نیست. در آیات بسیاری احکام زن و مرد بیان می شود، گاهی به گونه قانون، گاه به شکل موعظه، و گاه با ارائه عبرتها و نمونه ها، بدون اینکه از مقام زن چیزی بکاهد، یا جایگاه پست تری به زن بدهد. در خصوص زندگی زناشویی برای صیانت از زن و به منظور پیش نیامدن بن بست در زندگی مشترک، خداوند برای مرد نسبت به همسرش درجه ای قائل شده است. «و لهنّ مثل الذی علیهنّ بالمعروف و للرجال علیهنّ درجه» برای زنان نیز همانند همان حقوقی است که مردان بر آنان دارند، و مردان را بر ایشان درجه ای است. و در جایی دیگر تصریح کرده است: «الرجال قوّامون علی النساء بما فضّل الله بعضهم علی بعض و بما أنفقوا من أموالهم» نساء/۳۴ مردان سرپرست زنانند، به دلیل آن که خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و (نیز) به دلیل اینکه از اموالشان خرج می کنند…. پس از آن که در آیه نخست تأکید می کند حقوق و مسؤولیتهای زنان و مردان همسان است، و برابری اولیه زن ومرد را بیان می کند، آن گاه فرقهای زنان و مردان را بر اساس تفاوتها و توانایی ها بیان کرده و برای هر یک وظیفه خاص، متناسب با امکانات جسمی و روحی تعیین کرده است. زن می تواند مسؤولیتهای خود را در عمل با توانایی های ویژه خود انجام دهد، و در امور سیاسی، اجتماعی مشارکت فعال داشته باشد، خداوند او را در این زمینه با مرد برابر قرار داده است؛ با همان ویژگیها که دارد؛ در برابر مرد که او نیز ویژگیهای خود را دارد.



    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراین زن نیز مانند مرد انسان است و مستقل، چه در خانواده و چه در بیرون آن، به جز در برخی از زمینه های مشترک که برای سامان دهی خانواده و جامعه اسلام وظایفی تعیین فرموده است. قرآن از زن نیز به عنوان انسان یاد می کند و برتری را فقط در تقوا می داند: «یا أیها الناس إنّا خلقناکم من ذکر و أنثی…» حجرات/۱۳ ای مردم ما شما را ازمرد و زنی آفریدیم، و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل پیدا کنید، در حقیقت ارجمندترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست. زن و مردبا هم و به یک نسبت ماده وجودی انسان را تشکیل می دهند. قرآن مانند آن که گفت: «انّما امّهات الناس أوعیه ـ زنان فقط ظرفهای (حمل فرزندان) هستند» سخن نمی گوید، یا مانند آن که گفته است: «بنونا بنو ابنائنا و بناتنا * * * بنوهن ابناء الرجال الأباعد پسران ما و پسران پسران ما و دختران ما، فرزندان ما هستند، اما فرزندان دختران ما فرزندان مردان بیگانه هستند. و سپس خداوند برتری را در تقوا قرارداده است: «فاستجاب لکم ربّکم أنّی لاأضیع عمل عامل منکم من ذکر أو أنثی» آل عمران/۱۹۵ من کار هیچ عمل کننده ای را ضایع نمی کنم چه زن و چه مرد، شما از همدیگر هستید. بنابراین زن ومرد هر دو از یک اصل و نسل هستند. قرآن برای اینکه نشان دهد عمل هر یک از این دو صنف نزد خداوند ضایع شدنی نیست می گوید: «کلّ نفس بما کسبت رهینه» مدّثر/۳۸ هر نفسی در گرو عمل خویش است. نه آنچه مردم می گویند که کار بد زنان به پای خود آنان است، اما کارهای نیک شان، به عنوان منافع وجودی شان، برای مردان است. بنابراین هر یک از زن و مرد مسؤول عمل خویش هستند، و کرامتی برای آنها جز به سبب تقوا نیست. ایمان و اخلاق فاضله درجاتی از تقوا به حساب می آیند، همین گونه دانش مفید، عقل سالم، حسن خلق، شکیبایی و بردباری. بنابراین زن مؤمنی که به درجاتی از ایمان دست یافته باشد، یا سرشار از دانش باشد، یا دارای اخلاقی نیکو، ارزشمندتر و والاتر از مردی خواهد بود که این درجات را نداشته باشد؛ هر که می خواهد باشد، زیرا کرامتی جز به تقوا نیست. صریح تر از این آیه دیگری است که می فرماید: ه
    «من عمل صالحاً من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاه طیبه و لنجزینّهم أجرهم بأحسن ماکانوا یعملون» نحل/۹۷ رکس از زن و مرد کار شایسته انجام دهد و مؤمن باشد او را به زندگی پاکیزه زنده می کنیم، و پاداش شان خواهیم داد به بهترین شکل آنچه عمل می کنند. و آیه ای که می فرماید: «و من عمل صالحاً من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنّه یرزقون بغیر حساب» غافر/۴۰ هرکس از زن ومرد مؤمن که کار شایسته انجام دهد، داخل بهشت خواهند شد و در آنجا بدون حساب روزی خواهند خورد



    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بدین سان زن در منطق قرآن از پستی، از زنده به گور شدن، از لکه ننگ بودن در زمان پیدایش اسلام، به بالاترین جایگاه رسید، درباره او توصیه هایی انجام شد، وجود او نعمت شمرده شد، و انسانی که می تواند به بالاترین درجات انسانی دست بیابد. خداوند کوچک شمردن دختران را با سخت ترین بیان نکوهش کرده است
    : «وإذا بشّر أحدهم بالأنثی ظلّ وجهه مسودّاً و هو کظیم…» نحل/۵۹ـ۵۸ و هرگاه یکی از آنان را به دختر مژده آورند چهره اش سیاه می گردد، در حالی که خشم (و اندوه) خود را فرو می خورند، و از بدی آنچه بدو بشارت داده شده از قبیله (خود) روی می پوشانند، آیا او را با خواری نگاه دارد، یا در خاک پنهانش کند؟ وه چه بد داوری می کنند. فرار آنان از میان قبیله برای این بود که تولد دختر را عیب و ننگ می دانستند، زیرا دختر به زودی بزرگ می شد و بازیچه دست دیگری می گردید. خدا درباره این کار با لحنی شدید فرمود: «و اذا الموؤده سئلت. بأی ذنب قتلت» تکویر/۹ـ۸ و هنگامی که درباره دختر زنده به گور پرسیده شود که به کدامین گناه کشته شد؟… اما به رغم این برخورد شدید قرآن، در جامعه جهل زده هنوز آثار همان خرافات موجود است. امروز ننگ زنا را از زن نمی زدایند اگر چه توبه کند، اما مرد زناکار اگر چه به کار خود ادامه بدهد، باز هم چندان عیبی بر او نمی گیرند، با اینکه ننگ و زشتی همه در معصیت است و این در اسلام برای زن و مرد یکسان است.




    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    جایگاه اجتماعی زن در اسلام


    اسلام زن و مرد را در اعمال اراده و تدبیر امور زندگی برابر می داند؛ در خوردن، آشامیدن و… چیزهایی که اساس زندگی بر آنها استوار است. «بعضکم من بعض»(آل عمران/۱۹۵)؛ شما از یکدیگر هستید. بنابراین زن استقلال در اراده خواهد داشت و می تواند کار مستقلی انجام بدهد و مالک درآمد آن نیز باشد، بدون هیچ فرقی با مردان: «لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت»(بقره/۲۸۶). پس چنین نیست که شخصیت یکی به سود دیگری ملغی شود. نقش اقتصادی زن نیز نادیده انگاشته نمی شود، بلکه به او آزادی عمل و اجازه مالکیت داده می شود، اما در اسلام اساس نقش مرد درجامعه بر اقتصاد نیست، چه رسد به زن. زن مانند مرد، دارای امکاناتی است که او را به سوی خدا راهنمایی کند و به اهداف بلند اسلامی برساند. اگر جز این بود استواری و پایداری برای شخصیت هیچ کسی در جامعه ممکن نبود. هدف از قوانین اسلامی ساخت جامعه انسانی با فضیلت و کامل است. اقتصاد اما اگر چه خود اصلی برای زندگی جامعه است، اما در قوانین اسلامی اصول اخلاقی و ارزشهای والای انسانی در زندگی معنوی فرد و جامعه مورد عنایت ویژه است، به همین سبب بین این دو در قوانین اسلامی توازن بر قرار است. تکیه قوانین اسلامی بر قرآن و مفسران حقیقی آن، معصومین(علیهم السلام)، همواره و همه جانبه است، در همان حال همگام با حرکت اجتماع و دگرگونی های آن انعطاف پذیر نیز می باشد، بدون اینکه از چهار چوب قوانین ثابت، کلی و اساسی خود خارج شود.





    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اهمیت حجاب


    خاستگاه اندیشه حجاب کجاست؟ آیا این نظریه یک تفکر رهبانی است که از مشارکت اجتماعی زن و برخورداری او از لذتها بازش می دارد؟ آیا حجاب نماد تسلط مرد بر زن است؟ آیا حجاب به معنای اعتقاد به آلودگی زن است؟ یا اینکه حجاب سلب آزادی زن است… در حالی که آزادی حق طبیعی زن است؟ یا اینکه حجاب نوعی توهین به زن و شخصیت او به عنوان زن است؟در حالی که احترام به کرامت و شرف انسانها یکی از بندهای قانون حقوق بشر است. انسان با صرف نظر از رنگ پوست، مذهب و جنسیت خود دارای شرافت و کرامت است. یا اینکه الزام حجاب بر زن، نادیده انگاشتن حق آزادی زن است و کوچک شمردن کرامت انسانی او، و به عبارت دیگر ستمی آشکار بر عزت، کرامت و حق آزادی زن است. یا اینکه حجاب مهر مالکیت مرد بر زن است؟ با آن که احکام شریعت اجبار و سلب آزادی اشخاص را ممنوع کرده و اعمال هر نوع ستم را ناروا دانسته جلو آن را می گیرد. باید گفت فرق است میان حبس زن در خانه و بین اینکه زن خودش به این درک برسد که در هنگام رویارویی با مردی بیگانه باید محجبه باشد، این هرگز با کرامت انسانی او ناسازگاری ندارد و تجاوز به حقوقی که خدا به او داده به حساب نمی آید، بلکه برای مصالح اجتماعی خود اوست. آزادی زن یا مرد باید به گونه ای اعمال شود که سبب تزلزل و لغزش دیگران نشود و توازن ارزشهای اخلاقی را به هم نزند. با این نگاه، پوشش زن، کرامت و حرمت او را بالا می برد. زن و مرد هر دو در انسان بودن برابرند، بنابراین برای اینکه زن بتواند به عنوان انسان در جامعه ظاهر شود لازم است که زن جنبه مؤنث بودن خود را به نمایش نگذارد، البته این به آن معنی نیست که اسلام بخواهد از حضور زن در جامعه مانع شود، زیرا زن هنگامی که می خواهد با جامعه ارتباط داشته باشد به عنوان انسان ظاهر می شود نه به عنوان «مؤنث»، همان گونه که مرد نیز برای اثبات وجود انسانی خود با جامعه رابطه برقرار می کند، زن نیز می تواند انسانیت خودش را به اثبات برساند درست مانند مرد بدون هیچ تفاوتی، زیرا زن ومرد مساوی هستند.


    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در هر موردی که برای زن پوشاندن بدن لازم است برای مرد نیز لازم است. همان گونه که زن حق ندارد زن بودن و جنس لطیف بودن خود را نشان دهد، مرد نیز حق ندارد مذکّر بودن خود را به نمایش بگذارد، تنها می تواند مانند انسان درجامعه زندگی کند، مانند زن که او نیز حق ندارد جز به عنوان انسان درجامعه زندگی کند. امّا آنجا که مرد حق دارد، افزون بر انسان بودن، مذکر بودن خود را آشکار کند زن نیز این حق را دارد، بلکه لازم است که جلوه های زنانگی خود را آشکار کند؛ افزون بر انسان بودن. و از آنجا که کشش زن و جادوی او نسبت به مرد قوی تر و تأثیرگذارتر نیز هست، پس باید حجاب زن بیشتر از حجاب مرد باشد. زنی که بدون آن که با فلش ها و پاورقی ها به زن بودن خود اشاره کند در جامعه ظاهر می شود، برابر با مرد است. درست بر عکس زن غربی، مردان که به آنها گفته اند شما آزاد هستید در واقع تمام آزادیهای آنها در بند همان چیزهایی است که غرایز مردان را ارضا می کند، زیرا زن را اجبار کرده اند که به نام آزادی زنانگی خود را آشکار کند، و چه رنجها در این راه می برند و چه فرصتها که برای این منظور صرف می کنند. آیا انسانیت این است که زن کالایی باشد برای عرضه برای چشمان حریص مردان؟ آیا برای چنین زنانی ممکن است که بدون علامتهایی که به مؤنث بودن شان اشاره کند، بلکه فقط با تکیه بر شخصیت و علم معرفت خود از خانه شان بیرون بروند؟ راه حل اسلامی قضیه این است که با رعایت قانون الهی هر یک از زن و مرد، پاسدار کیان و جایگاه اجتماعی و انسانی خویش باشند، و در عین حال هر دو در خدمت جامعه باشند، به طور مساوی، با توجه به طبیعت و شرایط و امکانات وجودی خود. اسلام شدیداً خواستار این است که زن به عنوان انسان  زن، و نه انسان  مؤنث، درجامعه حضور به هم رساند، و به همین دلیل به زن اجازه نداده است که با جلوه گری عناصر جنسی زنانه خود را به نمایش بگذارد، و برای اینکه نگذارد معیار حضور زن درجامعه این گونه چیزها باشد، بر جنبه عام انسانیت او در فعالیتهای اجتماعی تکیه کرده و درهای دانش و معرفت را بر روی او گشوده است تا به این وسیله به وظایف و مسؤولیتهای خویش آگاهی پیدا کند، و جامعه نیز او را عضوی رسمی و اصلی در پیکره خویش احساس کند.



    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراین زن می تواند در تمام فعالیتهای دینی، اجتماعی، سیاسی و هنری در سطوح بالا مشارکت داشته باشد،
    در سطح استعدادهای خدادادی خود، به شرط آن که: ۱. با شرم و حیا از منزل بیرون آید، بدون برانگیختن مردان. ۲. از خانه بیرون آید، اما مصالح خانواده خود را زیر پا نگذارد. این دو شرط برای سلامتی جامعه، با دو قطب آن، زن و مرد، و برای سلامتی خانواده لازم است. بنابراین اسلام به زن همان نگاهی را دارد که به مرد دارد، زن دارای ذوق، فهم، فکر، ذکاوت و توانایی است، خداوند این استعدادها را در او به ودیعه گذاشته است، پس بیهوده نیستند، پس بهره برداری از آنها لازم است، زیرا هر استعداد طبیعی حق طبیعی ایجاد می کند، مانع تراشی در راه آن ستم و تجاوز است. آن حجابی که به زن اجازه نمی دهد به گونه ای از خانه بیرون آید که سبب تحریک مردان شود ـ همان گونه که به مرد اجازه نمی دهد چشم چرانی کند ـ نیروهای زن را به تعطیل نمی کشاند، بلکه بیشتر پشتیبان نیروهای او برای کارهای اجتماعی است. طبیعی است که زن و مرد در این حال بهتر می توانند به فعالیت اجتماعی بپردازند، تا آن گاه که هر یک هنگامی که از منزل بیرون می آید تمام همتش بر این باشد که به جنس مخالف خود نزدیک شود و لذت ببرد. بنابراین بیرون آمدن زن به گونه عادی برای کار و فعالیت، بدون وضع تحریک آمیز بهتر از بیرون آمدن بعد از ساعتها آرایش است، که تمام تلاشش دل ربایی از مردان باشد، و در برابر جنس مخالف از حرکت در مسیر طبیعی که ظاهر شدن به عنوان انسان دارای اراده و فعال است، منحرف شود و به موجودی عیاش، بی اراده و سرگردان تبدیل شود، در این صورت است که نیروهای فعّال بسیاری را تعطیل کرده ایم وعناصر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برباد داده ایم که سبب از بین رفتن ثروتهای بسیار و فساد اخلاق اجتماعی می شود و بنیان خانواده را بر هم می زند. اسلام به گواهی متون اسلامی و تاریخی هیچ گاه مخالف فعالیت واقعی زن نبوده است. اما واقعیت امروز بر خلاف آن است، می خواهند نوگرایی کنند، اما از هیچ منطقی پیروی نمی کنند؛ آن چیزی را که نتیجه آزادی زن از حجاب در زمینه اقتصادی به حساب می آورند این است که زن سرمایه عفت خود را دستمایه قرارداده و از «مؤنث» بودن خود استفاده کند تا آن را وسیله درآمد بیشتر قرار دهند؛ و ابزار ترویج مد و وسایل آرایشی. زنان فروشنده غالباً زیبا هستند؛ با غنج و دلال و با به نمایش گذاشتن جلوه های خود خریداران را جذب می کنند، آیا این فعالیت اجتماعی است، یا تجارت؟! این همه اصرار برای اینکه زن با این شکل، این چنین خودنمایانه و شکارگرانه از خانه بیرون آید چرا؟!



    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 3


  9. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نقش زن در جامعه


    با توجه به آنچه گفته شد، لازم است زن و جامعه نسبت به نقشها و توانایی ها آگاهی صحیح داشته باشند. اساس موفقیت، شناخت توانایی ها و مسؤولیتها است، و نیز به وجود آمدن سجایا و فضایل اخلاقی تا افراد را به فهم دیگران و محبت به آنها ترغیب کند. اگر به طبیعت زن و نقش او توجه شود و برنامه ای تدوین شود برای تربیت نسلی از زنان آگاه، پخته و توانا که در محیط خانواده خود و سایر عرصه ها خوشبخت زندگی کنند، وضعیت این گونه که امروز است نخواهد ماند. آنچه امروز بیشتر دیده می شود این گونه است: زنی پر از تخصص و فرهنگ، امّا به کلی از نقش اخلاقی و عاطفی خود بیگانه و ناآگاه نسبت به آن. در حقیقت چنین زنانی تهی هستند و در روابط اجتماعی ناآگاهند، حتی کمتر از زنان معمولی… بویژه دراین زمانه پرزرق و برق که نوعاً با عرف و آداب اسلامی بیگانه اند ـ آدابی که فطرت انسان آن را می پسندد و به آن گرایش دارد ـ هدف، تربیت زن مؤمن و متعهدی است که نقش اصلی خود را ایفا کند و به مراکزی که در آن فعالیت می کند بر اساس تجربه، اصالت دهد. در نتیجه باید زنان در جامعه با درجه والای ایمان و تقوا ظاهر شوند، که بتوانند در آن مسیر همپای تکامل مردان به کمال برسند. بنابراین لازم است زن در تمام زمینه های تربیتی، فرهنگی و حتی سیاسی و نظامی فعالیت داشته باشد، اما با برنامه درست، تا زن و مرد در آن محیطها مختلط نباشند، دور بودن زن از تیررس نگاه مرد بهترین راه جلوگیری از تحریکات جنسی و شهوانی است، زیرا هر یک از زن و مرد برای طرف مقابل نماد جنسی دارای جاذبه است. دوری زن از نظر مرد یعنی محافظت طبیعی. بدون اینکه این کار از ارزش زن بکاهد یا او را در موضع اتهام قرار دهد. طبیعی است مقصود ما از این سخن که زن باید با انسان بودن خود در جامعه حضور یابد نه با زن بودن خود، این نیست که زن بودن را از انسان بودن جدا می دانیم، بلکه مقصود این است که زن تنها به عنوان موجود مؤنث، بی توجه به عناصر اساسی انسانی در جامعه ظاهر نشود. باید زن بودن زن سبب غنای انسانی او شود تا موازنه میان زن بودن و انسان بودن او برقرار باشد؛ انسان بودن در عین زنانگی و زن بودن در عین انسانیت، تا از این راه ویژگیهای مثبت زنان در جامعه آشکار شود. تمایز بین زن و مرد تمایز بین در مسیر ویژه تکامل هر یک است. در پرتو آنچه گفتیم، ناگزیر باید جامعه انسانی پایبند به اسلام شود و بر اساس برنامه ها و قوانین آن حرکت کند و فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده کند، فرهنگی که با نگاه واقع بینانه ای به زن می نگرد. و لازم است مراکزی به طور ویژه درباره عناصر لازم در تربیت اسلامی زن پژوهش و فعالیت کنند و بکوشند راه های دگرگون کردن انتظارات جامعه از زن را به سود اسلام و در نتیجه به سود خود جامعه کشف و ترویج کنند.


    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)


  10. تشكرها 3


  11. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت ها:



    ٭ این نوشتار، ترجمه بخش نخست مقاله ای است با عنوان «المرأه المسلمه و تحدّیات العصر» به زبان عربی که از سوی خانم زهره علی حمّود، نویسنده و پژوهشگر لبنانی همراه سه مقاله دیگر در مجوعه ای شامل مقالات برگزیده مرکز فعالیتهای زنان در بیروت به چاپ رسیده است. مشخصات کتاب شناسی مجموعه یادشده عبارت است از: الحجاب، اعداد مرکز شؤون العمل النسوی، بیروت، دار الثقلین للطباعه و النشر و التوزیع، ۱۴۱۸ هـ.ق، صفحات ۱۴۱ تا ۲۱۴. ترجمه مقاله یادشده از سوی آقای سید حیدر علوی نژاد انجام گرفته و بخش دوم آن در شمار آینده فصلنامه درج خواهد شد.
    (...◕✿◕◕✿◕   «المرأة المسلمة و تحدّیات العصر» زن مسلمان و چالشهای زمان (1)   ◕✿◕◕✿◕...)


  12. تشكرها 3


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •