جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 25
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه








    یکی از منابعی که از دیر باز در مباحث انتقادی درباره «جایگاه و منزلت زن در نگرش دینی» مورد استفاده قرار گرفته است کلام امیرالمۆمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌باشد.




    دسته‌ای با تمسک به ظاهر کلام حضرت کمال پذیری زن و وجود ارزش‌های والای انسانی او را انکار کرده و آن را موجودی دون و بی پایه انگاشته‌اند و دسته دیگر با تأکید بر منزلت و مقام کرامت والای زن، کلام حضرت را منافی با منزلت و جایگاه حقیقی وی پنداشته‌اند.

    اما یک بررسی اجمالی در سیره حضرت ثابت می‌کند که آن حضرت با اینكه سنت جاهلیت به شخصیت و مقام زن احترام بسیار می‌گذاشته است. او نه تنها در خانه شریک زندگی همسر خود بوده است، بلکه مردان را نیز به پاسداری از حرمت و حقوق زنان توصیه کرده و کوشش‌های ایشان را در اداره خانه و تربیت فرزندان ارج نهاده است. در بیان کرامت و منزلت زن، همین بس که او را مظهر جمال و عطوفت الهی معرفی نموده و می‌فرماید:

    «اَلمِرأةُ ریحانةٌ و لیست بقهرمانَةٍ»

    «زن گل خوشبوی زندگی است و نباید کارهای دشوار را بر او تحمیل کرد».

    در کلامی دیگر از زن به عنوان امانت الهی (2) یاد شده است که همچون امانت‌های دیگر خداوند ارزشمند و قابل احترام می‌باشد و باید آن چنانکه شایسته امانت گذار است، از او محافظت و نگهداری شود.

    امام علی علیه‌السلام پیش از هر مکتب مادی طرفدار زن، مدارا با زنان را تحت هر شرایطی حتی در صورت بدرفتاری و اهانت لازم و ضروری دانسته و خشونت و تعرض به او را محکوم نموده است.

    «فَداروهنَّ علی کل حالٍ» (3)

    در بررسی‌های روان شناختی و تحلیل‌های رفتار اجتماعی زن، تأثیر تربیتی چنین شیوه‌ای را اثبات نموده است. نقشی که زن در تربیت و پرورش نسل بشری ایفا می‌کند، جایگاه ممتاز و منحصر به فرد او را در نظام خلقت مشخص می‌سازد.

    قرآن برای بیان نقش زن در سعادت و تربیت فرزندان، همسران حضرت نوح و لوط را مثال می‌زند که چه بسا به سبب عدم صلاحیت آنان، فرزندانشان به کفر کشیده شدند. (4)

    امام علی علیه‌السلام پیش از هر مکتب مادی طرفدار زن، مدارا با زنان را تحت هر شرایطی حتی در صورت بدرفتاری و اهانت لازم و ضروری دانسته و خشونت و تعرض به او را محکوم نموده است.

    حضرت علی علیه‌السلام به جهت آگاهی و اعلام همین جایگاه ممتاز است که حتی وجود پدری همچون خود، با آن همه رشادت‌ها که تاریخ از او سراغ دارد (فاتح خیبر، قاتل عمروبن عبدود و...) را برای داشتن فرزندی دلیر و نیرومند کافی نمی‌داند. از این رو عدم دلاوری محمد حنفیه را به مادر او نسبت داده و برای داشتن فرزندی شجاع و مبارز، از عقیل می‌خواهد که همسری شایسته برای او برگزیند.


    حضرت به احیای حقوق زن (سیاسی، اقتصادی - فرهنگی و تربیتی – اجتماعی و...) توجه خاصی مبذول می‌فرمود. افزون برآنکه مردان را به رعایت حقوق زنان توصیه و در بعضی موارد مجبور کرده است، در جهت بالا بردن سطح آگاهی و شناخت زنان از حقوق خویش نیز تلاش كرده، تا آنجا که معاویه را نیز به اقرار و اعتراف واداشته است.


    در بررسی خطبه‌ها، ضمن مردود شمردن تمام تحلیل‌هایی که عایشه را تنها مصداق آن و یا سند خطبه را مورد خدشه قرار داده‌اند، توجه به چند نکته ضروری است:


    الف- هیچ کدام از تفاوت‌های موجود بین زن و مرد جنبه ارزشی ندارد.
    ب- بسیاری از گزاره‌های نهج‌البلاغه قضایای خارجی است نه قضایای حقیقی.
    ج- تبیین خطیب باید با تکیه به قرآن و سیره عملی حضرت و ادله مذکور در متن روایت انجام گیرد.

    در ذیل این بررسی، مباحثی از قبیل ادراکات زن، ارث زن، شر بودن او، وجوب اجتناب از او و... مطرح گردیده است. به عنوان نمونه در بحث ادراکات، ابتدا به اثبات تساوی وجود عقل در زن و مرد پرداخته و سپس قوی بودن احساسات و عواطف در زن، که لازمه مسئولیت سنگین او و تعیین کننده جایگاه ممتاز او در جهان هستی است، مانعی برای رشد فعالیت عقلی او ذکر شده است.


    دلیلی هم که در روایت بر نقص عقل ذکر شده عدم پذیرش شهادت زنان است که قابل تطبیق براین تحلیل است؛ زیرا از دیدگاه روانشناسی دو عامل مهم در فراموشی حافظه، احساسات و هیجانات و شرم و حیا و عفت می‌باشد.
    هر قدر شخص بیشتر تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار گیرد یا مأخوذ به حیا و شرم گردد به همان نسبت، حوادث و وقایع به خاطر سپرده را زودتر فراموش می‌نماید.


    لکن قوی بودن عاطفه و احساسات در زن نه تنها نقص او نیست بلکه نقش عاطفه در تجلی و ظهور انسانیت برتر از عقل نظری است و تعبیر لطیف و ظریف قرآن از ابزار ادراک غیر حسی به فۆاد-به جای عقل-نیز مۆید مطلب است.
    ادامه این مقاله را می‌توانید در اینجا مطالعه نمایید.


    نویسنده: دکتر زهره برقعی
    پی نوشت‌ها‌:

    1ـ نهج‌البلاغه، نامه 31

    2ـ مستدرک، ج 2/ص.551
    3ـ وسایل، ج 8/ص 130-بحار، ج 103/ص 22323
    4ـ تحریم، آیه 10
    منبع: سالنامه النهج شماره 10 - 9


    باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: zakeezare



    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جايگاه حقوقي زن در نهج البلاغه(2)

    ب)جايگاه ممتاز زن در هستي


    زن به مقتضاي خلقت خويش از جايگاه ممتازي برخوردار است که مرد قابليت جانشيني آن را ندارد. جايگاهي بزرگ که تعيين کننده وظيفه و مسؤوليت اجتماعي اوست. وظيفه اي آن چنان بزرگ که انجام آن، محور اساس صلاح فردي و اجتماعي بوده و عدم انجام آن اساس فساد فردي واجتماعي مي باشد. مسؤوليتي که اگر آن را به عنوان يک امر الهي و تکليف عقلي و ديني انجام رساند به کمال انساني خويش خواهد رسيد و بهشت را زير پاي خويش خواهد ديد ولي رها ساختن و کنار زدن آن جايگاه که زير بناي تکويني مسؤوليت انساني و تکليف الهي است زن را به پايين ترين مرتبه وجودي تنزل خواهد داد چنان جايگاهي عبارت است از پرورش و آماده سازي انسان.

    زن کشتزار نسل بشري است. او نگهدارنده و حافظ بقاي حيات است. کرامت آدمي بسته به کرامت زن است.

    نسائکم حرث لکم(1)

    کلمه حرث اين معني را در بردارد که شرط اصلي پرورش بذر و دانه، کشتزاري است که آنها در آن نهفته شده است. کشتزاري که شرط اساسي محصول مناسب را ندارد اگر بهترين بذر هم در آن کاشته شود هرگز به بار نخواهد نشست پس اينکه خداوند رحم و دامان زن را کشتزار رشد و پرورش انسان قرار داده است شرط اساسي جوانه هاي شرف و انسانيت و فضايل اخلاقي را در آن به وديعت گذاشته است که از جمله شروط مهم آن، وجود عاطفه ، مهر و دلسوزي است.


    ويل دورانت مي گويد:

    «انداختن مسؤوليت اصلي تشکيل شخصيت نوزاد انساني برعهده مادر از لحاظ روانشناسي چنين معنا مي دهد که زن در واقع سرچشمه زندگي است.»(2)




    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه
    ویرایش توسط یاس بهشتی : 17-06-1392 در ساعت 18:39


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    طبق قانون تو ارث که هر موجودي صفات و خصوصيات جسماني و روحي خود را به موجود مستقر در صلب و بطنش هست منتقل مي کند، صفات و خصوصيات جسماني و روحي زن به نطفه اي که در رحم او جاي گرفته انتقال مي يابد اگر صفات و حالات منتقل شده به کودک، جهت انساني و مثبت داشته باشد، زمينه رشد شخصيت مثبت انساني قوي تر از شخصيت منفي خواهد بود و چنانچه صفات انتقالي دور از شايستگي هاي معنوي و انساني باشند زمينه رشد منفي شخصيت شديدتر خواهد بود. رحم مادر نقش مهمي در جهت گيري استعدادها و چگونگي ظهور مراتب دارد. به همين جهت پيشوايان ديني تأکيد برازدواج با زن صالح دارند. حضرت علي عليه السلام نيز بعد از شهادت حضرت زهرا عليها السلام از عقيل خواستند با توجه به علم أنساب همسري براي ايشان انتخاب کند که فرزنداني قوي و شجاع به دنيا آورد.(3)
    آن گاه که حضرت ترس فرزندشان محمد بن حنفيه را در رويارويي با دشمن در جنگ جمل مشاهده کردند آن روحيه را نيز از آثار به جاي مانده از مادر ش دانسته و فرمودند
    :«أدرکک عرق من أمک»(4)

    با اينکه حضرت علي عليه السلام در شجاعت بي نظير بودند اما اين، براي داشتن فرزندي شجاع کافي نيست و بدينوسيله حضرت برنقش ممتاز و اساسي زن در شکل گيري شخصيت فرزند و شکوفايي استعدادهاي او تأکيد مي فرمايند. آيا مسؤوليتي هست که با اين وظيفه الهي و انساني برابري کند؟



    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه
    ویرایش توسط یاس بهشتی : 17-06-1392 در ساعت 18:41



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ج)محرم اسرار الهي



    در تفکر قرآني زن انساني است که اگر به صفات برجسته الهي مزيّن شود به قدري مقام پيدا مي کند که شايسته نمونه و الگوي رفتاري براي تمام مؤمنين مي گردد.(5)

    اين تفکر قرآني است که در سيره عملي حضرت ظهور مي يابد آنجا که در ميان تمام مردان و زنان تنها يک بانوي متقي يعني امّ سلمه است که لياقت و شايستگي آن را يافت که محرم اسرار حضرت قرار گيرد. مرحوم کليني از امام صادق عليه السلام روايت نموده که فرمود:

    «علي عليه السلام هنگامي که سوي کوفه رفت نامه ها و وصيت خود را نزد امّ سلمه به امانت سپرده و چون امام حسن عليه السلام بازگشت امّ سلمه آنها را به او تسليم نمود.»(6)


    همين عمل حضرت در خاندان او نيز سنت گرديد و هنگامي که امام حسين عليه السلام عازم عراق بود نامه هاو وصيت خويش را نزد آن بانوي خردمند به امانت گذارد و چون امام سجاد بازگشت اين زن حکيم و فرزانه آنها را به ايشان تسليم نمود.(7)



    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    د)امانت الهي



    حضرت علي عليه السلام زن را امانت الهي مي داند که همچون امانتهاي ديگر خداوند ارزشمند و قابل اکرام و احترام مي باشد و بايد آن چنانکه شايسته امانت گذار است از او محافظت و نگهداري شود. زيرا در قيامت خداوند متعال از امانتهاي خود سؤال مي فرمايد که با آنها چگونه رفتار کرديد. آيا حق امانتداري را به جا آورديد؟!

    «إنهنّ امانة الله عندکم فلا تضارّوهنّ و لا تعضلوهنّ»(8)

    زنان امانت خدا برشما هستند به ايشان زيان نرسانيد و برايشان سخت نگيريد.

    امام عليه السلام دو جمله را از آيات (6)سوره طلاق و(232)سوره بقره و(19)سوره نساء اقتباس فرموده است.

    به همين جهت است که وقتي حضرت، فاطمه عليها السلام را به خاک مي سپارند، مي فرمايند:


    «امانت خدا از دست من گرفته شد».




    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ه)اوجگرايي و تکامل زن



    زن را بايد به چشم يک انسان والا به عنوان يک موجودي که مي تواند مايه اي براي اصلاح جامعه و پرورش انسانهاي والا شود، نگاه کرد تا معلوم شود زن کيست؟ و توانايي او چقدر است؟

    قرآن هرگاه از کمالات و ارزشهاي والايي که انسانها بدان مي رسند سخن مي گويد، زنان را نيز همدوش و همسان مردان مطرح مي نمايد:

    «إنّ المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات و القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات...».(8)


    زن مي تواند تا آنچا پيش رود که افتخار خاندان وحي گردد. امام خميني عليها السلام مي فرمايد:

    «يک زن به دنيا آمد که مقابل همه مردان است يک زن به دنيا آمد که نمونه انسان است، زن به دنيا آمد کهتمام هويت انساني در او جلوه گر است.»(10)

    منزلت و جايگاه رفيع حضرت زهرا عليها السلام در نزد امام عليه السلام نشانگر اوج شخصيت زن در نگاه اوست، يک زن مي تواند چنان بالا رود که مايه مباهات و افتخار امام عليه السلام گردد. اگر چه بيان عظمت مقام حضرت فاطمه عليها السلام در نزد حضرت علي عليه السلام خود تحقيق مستقلي مي طلبد لکن در اينجا فهرست وار به ذکر پاره اي از موارد پرداخته شده تا بيانگر اوج مقام و مرتبه زن در نگرش حضرت باشد.




    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه



  8. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    1ـ مباهات حضرت علي عليه السلام به همسري فاطمه عليها السلام



    شخصيت بزرگي چون علي عليه السلام به همسري فاطمه عليها السلام افتخار مي کند و همسري با او را براي خود فضيلت و ملاک برتري برديگران و شايستگي پذيرش مسؤوليتهاي سنگيني چون رهبري جهان اسلام مي داند برخي از موارد که حضرت براي اثبات حقانيت خود به داشتن همسري فاطمه عليها السلام استناد فرموده اند عبارت است از:

    الف-در پاسخ نامه اي به معاويه از جمله فضيلتها و امتيازهايي که حضرت به آن اشاره مي فرمايند اين است که

    «بهترين زنان جهان از ماست و حمالة الحطب و هيزم شکن دوزخيان از شماست».(11)

    ب- در جريان شوراي شش نفره که خليفه دوم براي جانشين وي تعيين کرده بود حضرت خطاب به ساير اعضاء فرمود: «آيا در بين شما به جز من کسي هست که همسرش بانوي زنان جهان باشد؟»همگي پاسخ دادند:نه.(12)

    ج- حضرت در ضمن پاسخ به نامه ديگر معاويه مي نويسد:«دختر پيامبر صلي الله عليه و اله همسر من است که گوشت او با خون و گوشت من درهم آميخته است. نوادگان حضرت احمد صلي الله عليه و اله ، فرزندان من از فاطمه عليها السلام هستند، کداميک از شما سهم و بهره اي چون من دارا هستيد.»(13)

    د-در جريان سقيفه حضرت ضمن برشمردن فضايل و کمالات خويش و اينکه بايد بعد از پيامبر، او رهبري و هدايت جامعه اسلامي را عهده دار شود به ابوبکر فرمود:«تو را به خدا سوگند مي دهم!آيا آن کس که رسول خدا او را براي همسري دخترش برگزيد و فرمود خداوند او را به همسري تو [علي]در آورد من هستم يا تو؟ ابوبکر پاسخ داد: تو هستي.(14)



    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه


  9. تشكرها 3


  10. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2ـ فاطمه رکن علي است



    از مقامات ممتازي که مخصوص پيامبر صلي الله عليه و اله و حضرت فاطمه عليها السلام مي باشد رکن بودن براي علي است. در حديثي مي خوانيم پيامبر صلي الله عليه و اله به حضرت علي عليه السلام فرمودند:

    «سلام عليک يا أبا الريحانتين، فعن قليل ذهب رکناک.»(15)

    چه تعبير لطيف و زيبايي همان تعبير حضرت علي عليه اسلام در مورد زن که فرمودند زن ريحانه است.

    پيامبر نيز فرمودند:«سلام برتو اي پدر دو گل[زينب و ام کلثوم]به زودي دو رکن تو از دست مي روند».

    علي عليه السلام بعد از رحلت پيامبر صلي الله عليه و اله فرمودند:«اين يکي از دو رکن بود»و بعد از شهادت حضرت زهرا عليها السلام فرمودند:«اين رکن ديگر است».




    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه


  11. تشكرها 2

    فاطیما (25-06-1392), مدير اجرايي (23-06-1392)

  12. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    3ـ مددکار اطاعت الهي


    انبيا و پيشوايان معصوم تنها راه سعادت و خوشبختي انسانها را پيروي از دستورات الهي مي دانستند و از اين رو بهترين همکار و دوست براي آنان کسي بود که در اين راستا به آنها کمک کند. مي خوانيم علي عليه السلام در پاسخ پيامبر که سؤال کردند:«همسرت را چگونه يافتي؟»گفتند:«بهترين ياور در راه اطاعت از خداوند».(16)


    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه


  13. تشكرها 2

    فاطیما (25-06-1392), مدير اجرايي (23-06-1392)

  14. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4ـ تمسک علي عليه السلام به کلام زهرا عليها السلام



    حضرت در حديث اربعمائة بعد از اينکه فرمودند در مراسم تجهيز مرده ها گفتار خوب داشته باشيد چنين ادامه دادند:
    «فان بنت محمد(ص)لما قبض أبوها ساعدتها جميع بنات بني هاشم، قالت :دعوا التعداد و عليکم بالدعا».

    يعني حضرت زهرا عليها السلام بعد از ارتحال رسول اکرم صلي الله عليه و اله به زنان بني هاشم که او را ياري مي کردند و زينتها را رها کرده و لباس سوگ در برنموده اند، فرمود:«اين حالت را رها کنيد و برشماست که دعا و نيايش نماييد».(17)

    با اينکه حضرت علي عليه السلام معصوم بوده و تمام گفته هاي او حجت است ولي براي تثبيت مطلب به سخن زهرا عليها السلام تمسک مي کند.اين نشانگر عصمت حضرت صديقه طاهره عليها السلام بوده و اينکه تمام رفتار، گفتار و نوشتار او حجت است و از اين جهت فرقي بين زن و مرد نيست.





    جایگاه حقوقی زن در نهج‌البلاغه


  15. تشكرها 2

    فاطیما (25-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392)

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •