(...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    7-حیای دختران در ازدواج


    وقتی یک دختر می خواهد ازدواج کند،اقتضای حیایش این است که نگوید من با چه پسری می خواهم ازدواج کنم؛یا حتی اگر پسری به خواستگاری آمد،زود نگوید بله!من همین پسر را می خواهم.لذا پدر و مادرها باید متوجه رفتار حیا گونه ی دخترشان باشند؛اگر دخترشان سکوت کرد،سریع نگویند که این خواستگار را نمی خواهد.این با حیاست که سکوت می کند.اگر می بینید دخترتان مثلاً روی یک موردی تأکید نمی کند،شما نگویید که اگر دلش می خواست به من می گفت؛خیر!طبیعت حیا گونه این دختر این است که باید به او اصرار کنید و خواستگار را راه بدهید،نه اینکه بگویید اگر می خواهی،بگو تا من فلانی را راه بدهم.هیچ وقت دختر با حیا نمی گوید من فلانی را می خواهم،راهش بدهید!

    زمانی که خلیفه دوم به ایران حمله کرد و زنان ایران را اسیر نمود. در بین آن ها شاهزادگان هم بودند،شهربانو هم بود،سران لشکر می خواستند برخورد کنیزی با این ها بکنند.حضرت علی(علیه السلام) محکم در برابر آن ها ایستاد. با این که حضرت در آن دورانی که خانه نشین بودند،سکوت می کردند ولی جاهایی که می دیدند آبروی اسلام در خطر است به میدان می آمد.


    خلیفه می خواست این ها را به عنوان کنیز به دست اعراب بدهد.حضرت علی(علیه السلام) جلو آمد و فرمود:چه کار می خواهی بکنی؟! این ها زنان با شخصیتی هستند.تو حق نداری اینها را به عنوان کنیز در اختیار هر کس قرار بدهی. این ها برای خودشان در کشور خودشان شخصیتی داشتند!» ببینید فرهنگ اسلامی چقدر بالاست؛ اسیر جنگی است ولی این اسیر با بقیه اسیرها فرق دارد لذا حضرت اجازه نداد این ها شاهزادگان را به کنیزی بردارند.


    خلیفه گفت پس حالا باید چه کار کنیم؟بعد یک عده گفتند ما این ها را به همسری انتخاب می کنیم. خلیفه دید که آن خانم ها سکوت کردند و هیچ چیزی نمی گویند؛ گفت:این ها که مخالفند،انگار سکوت کردند.حضرت فرمود:یعنی که مخالفند، پیامبر هر وقت کسی می گفت من می خواهم یک خانمی را خواستگاری کنم و آن خانم سکوت می کرد، می فرمودند«سکوتها رضاها»سکوت این خانم دلیل رضایتش است. حیای این زن چنین اقتضا می کند. اگر انکار می کرد و می گفت که من به هیچ وجه نمی خواهم با این مرد ازدواج کنم، پیامبر اجازه نمی دادند این ازدواج صورت بگیرد.(40)



    (...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چند نفر گفتند ما حاضریم با شهربانو ازدواج کنیم، از جمله ی آن ها امام حسین(علیه السلام) بود. او نیز که زن فهیمی بود، امام حسین (علیه السلام) را به عنوان همسر انتخاب کرد و حضرت زین العابدین(علیه السلام) در واقع از همین زن به دنیا آمد، یعنی یک رگه ی امامت از همین خانم شهربانو، رگه ی ایرانی شد.


    این روش کافی است که باید در ازدواج دختران به آن توجه داشت. اگر دختر مخالفت شدیدی کرد، ما با ازدواجش محکم مخالفت کنیم. فشار هم نیاوریم که نه تو نمی فهمی! تو بچه ای و سرت نمی شود، این خوشبخت می کند. اگر این دختر با فشار و با سختی و بدون انتخاب خودش ازدواج کرد، نمی تواند لذت خوشبختی را بچشد و همیشه از چشم پدر و مادر می بیند که به او فشار آوردند.


    باید خیلی دقت شود، نه ازناحیه ی پدر و مادر،نه از ناحیه اطرافیان،نه فشار فیزیکی،نه فشار فرهنگی،گاهی فشار از نوع تهدید است؛مثل این که گفته شود:باید با همین ازدواج کنی،چه به پسرمان چه به دخترمان. امروزه کسی از این گونه فشارها نمی آورد، اما این قدر اطراف این جوان حرف می زنیم که طرف می گوید من که خودم نمی دانم چه کار کنم؟از بس این ها گفتند، من هم قبول کردم. بعد هم سر به ناسازگاری می گذارد. وقتی می پرسی چرا ناسازگاری می کنی؟ می گوید این ها گفتند با این ازدواج کن، من خودم انتخاب نکردم!


    اگر شما به ذهنتان رسیده که این دختر و پسر به درد هم می خورند و باید با همدیگر ازدواج کنند، بگذارید خودشان به نتیجه برسند.




    (...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    8- کم شدن حیای زن بعد از ازدواج


    وقتی که یک دختر خانمی عقد می کند، یکی از این نه قسم حیایی که به زن داده اند برداشته می شود. وقتی عروسی می کند،یکی دیگر از این حیاها برداشته می شود.مرحله به مرحله تا نهایت برای دختر بعد از عروسی و فرزند دار شدن،پنج قسم حیا باقی می ماند.اگر خدای نکرده این خانم عفتش را هم کنار گذاشت و به حرام افتاد دیگر کل حیایش برداشته می شود.(41)

    یک خانم متأهل نسبت به یک دختر مجرد،کم حیاتر شده است و یک درجه حیایش پایین تر آمده است.یک خانمی که عروسی کرده نسبت به یک دختری که عقد است یک درجه حیایش پایین تر آمده است.نتیجه آن که دختران مجرد در فضای خانواده خیلی با حیایند،ولی همین که عقد می کنند،یک درجه حیایشان پایین می آید.احساس می کنند که دیگر خیلی فضاها برایشان باز شده است.دختری که تا قبل از عقدش،هیچ وقت جلوی نا محرم آرایش نمی کرد،وقتی عقد کرد،فکر می کند دیگر آرایش جلوی دیگران اشکالی ندارد.دختری که تا قبل از عقدش نسبت به پسرهای فامیل آن چنان رودررو نمی شد و صحبت و شوخی نمی کرد؛ همین که عقد کرد،احساس می کند که دیگر انگار فضا برایش باز شده است و خود همین منشأ مشکلاتی می شود. دختری که قبلاً در خانه هر جوری لباس نمی پوشید،حالا که عقد کرده است،جلوی برادران هر جوری لباس می پوشد.همین مشکل ایجاد می کند و مسأله آفرین می شود.


    باید دخترانمان بدانند، اکنون که عقد کرده اند،به طور طبیعی یک درجه حیایشان کاسته شده است،برای همین باید یکدرجه مراقبتشان بیشتر شود.یعنی آن موقعی که دختر مجردی بودند،به طور طبیعی حیای زیادی داشتند.طبق طبیعتشان با خواندن عقد یا ازدواجشان حیا کاهش می یابد.آن حیایی که قبلاً در دوران مجردی می توانست نگهدارنده ی زبان این دختر باشد که هر شوخی را نکند و هر حرف خارج از عفتی را نزند و هر برخوردی با نامحرم را نداشته باشد،یک دفعه باکاهش آن حیا دیگری بی باک می شود و هر گونه شوخی و صحبتی را می کند.این جا خانم باید بداند حالا که ازدواج کرده است،از نظر طبیعی یک عامل درونی ناخود آگاه برای نگهداری ندارد. یک عاملش ضعیف شده است و باید عامل درونی خود آگاه را قوی کند تا انشاءالله آن سلامت روحی و معنوی که از اول داشته است،ادامه پیدا کند.


    گاهی اوقات بعضی می گویند این که گفته اند ازدواج کنید نصف ایمانتان کامل می شود،چه شد؟ما ازدواج کردیم نصف ایمان را هم از دست دادیم؟!علتش این است که شما چه پسر و چه دختر،در دوران مجردی یک سری فضاهای درونی داشتید که همان فضاها یک معنویتی داشته است،حالا که بعضی از آن فضاها برداشته شده است،باید یک سری چیزها را جایگزینش کنید.همین عدم جایگزینی باعث می شود که این ضربه را بخورد.



    (...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    9- حیا عظمت بخش زنان


    هیچ ویژگی به اندازه حیا نمی تواند به یک دختر آن چنان عظمت بدهد و در ذهن مخاطب این قدر بالا ببرد و مخاطب را در برابرش این قدر کوچک نماید.اگر خود دخترها می دانستند حیا یک چنین اثری دارد،کوتاه نمی آمدند.فوق العاده عظمت به زن می دهد. محی الدین عربی وقتی که در رابطه با زن می خواهد صحبت بکند می گوید:زن آیینه جلال و جمال خداست.به سخن محی الدین این را اضافه کنیم:حیا آینه ی جلال و جمال خود زن است.

    حضرت مریم (سلام الله علیها) نیز در حالات گوناگون این حیا را از خود نشان می داد.چه در وقتی که جبرئیل در شکل مردی بر او تمثیل یافت،از شدت حیا به خود لرزید و وقتی هم باردار شد،با حالتی شرمگین از مردم فاصله گرفت.(42)



    (...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت ها :

    1) من لا یحضره الفقیه،ج3،ص468(الحَیاءُ عَشَرَةُ أجزاءِ تِسعَةٌ فی النِّساءِ وَ واحِدُةٌ فی الرِّجالِ)
    2) کافی،ج5،ص338(خَلَقَ اللهُ الشَّهوَةَ عَشَرَةَ أجزاءِ فَجَعَلَ تِسعَةَ أجزاءِ فی النِّساءِ و جُزءاً واحِداً فی الرِّجالِ،وَ لَولا مَ جَعَلَ اللهُ فیهِنَّ مِنَ الحَیاءِ عَلی قَدرِ أجزاءِ الشَّهوَةِ لَکانَ لِکُلِّ رَجُلِ تِسعَ نِسوَةٍ مُتَعَلِّقاتِ بِهِ)
    3) کافی،ج5،ص339(فُضِّلشتِ المَرأةُ عَلَی الرَّجُلِ وَ تِسعِنَ مِنَ اللَّذَّةِ وَ لَکِنَِ اللهَ ألقَی عَلَیهِنَّ الحَیاءَ)
    4) بحارالانوار، ج100،ص240(شَرُّ نِسائِکُم الجَفَّةُ الفَرتَعُ البافُوقُ الفَحّاشُ وَ السَّیدَعُ النَّمامُ وَ هُوَ القَتّاتُ وَ الجَفَّةُ مِنَ النِّساءِ القَلیلةُ الحَیاءِ وَ الفَرتَعُ العابِسَةُ)
    5) بیهقی السنن الکبری،ج7،ص131(شَرُّ نِسائِکُمُ المُتَبَرَّجاتُ مُتَخَیَّلاتُ)
    6) بحارالانوار، ج103، ص249(المَرأةُ إذا خَرَجَت مِن بابِ دارِها مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَ الزَّوجُ بِذلکَ راضٍ یُبنَِ لِزَوجِها بِکَلِّ قَدَمٍ بَیتٌ فی النّارِ)
    7) دعائم الاسلام،ج2،ص215(وَ نَهی أن تَلبِسَ المَرأةُ إذا خَرَجَت ثَوباً مَشهوراً)
    8) بحارالانوار، ج15،ص46
    9) کافی،ج5،ص518
    10) سنن ابو داوود،ج1،ص109
    11) مسأله حجاب،ص234
    12) سنن ابو داوود،ج2،ص658
    13) المحاسن،ج1،ص115(یَا أهلَ العِراقَ نُبَّئتُ أنَّ نِسائَکُم یُوافِقنَ الرِّجالَ فی الطَّریقِ اَمَا تَستَحیُونَ وَ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ:لَعَنَ اللهُ مَن لا یُغارِ)
    14) سید محمد کاظم یزدی،عروة الوثقی،فصل اول،مسأله49
    15) نساء (4)/19(وَ عاشِروهُنَّ بِالمَعروفِ)و احزاب (33)/32(وَقُلنَ قَولاً مَعروفاَ)
    16) رجال الکشی،ج1،ص404
    17) کنزالعمال،ج5،ص327(إیّاکُم وَ مُحادَثَةَ النِّساءِ فَإنَّهُ یَخلو رَجُلٌ بِالمَرأةِ لَیسَ لَها مَحرَمٌ إلاّ هَمَّ بِها)
    18) مستدرک الوسائل،ج14،ص266(لا یَخلُوَنََّ رَجُلٌ بِالمرَأةِ ثالِثَهُما شَیطانٌ)
    19) خصال،ج1،ص132(أقرَبُ ما أکونُ إلی العَبدِ ... إذا کُنتَ مَعَ امرَأةٍ خَالِیاً لَیسَ مَعَکُما أحَدٌ)
    20) شیخ مفید،امالی،ص157(یَا موسَی لا تَخلُ بِالمرَإةِ بِکَ فإنَّهُ لا یَخلو رَجُلٌ بِامرَأةِ وَ لا تَخلُو بِهِ إلاّ کُنتَ صاحِبَهُ دونَ أصحابی)
    21) سنن ابو داوود،ج2،ص251(إنّش اللهَ عَزَّوَجَلَّ حَیِیُّ یَستُرُ،یُحِبُّ الحَیاءَ وَ السِّترَ)
    22) کافی،ج2،ص46(الإسلامُ عُریانٌ فَلِباسُهُ الحَیاءُ)
    23) تفسیر القمی،ج2،ص162
    24) فرهنگ حیا،ص180
    25) صحیح بخاری،ج4،ص129(إنَّ موسَی کانَ رَجُلاً حَیِیّاً سَتیراً لا یُری مِن جِلدِهِ شَیءٌ إستِحیاءُ مِنهُ)
    26) مسند احمد بن حنبل،ج3،ص262
    27) همان،ج3،ص193
    28) صحیح بخاری،ج1،ص74
    29) تنبیه الخواطر،ج1،ص3
    30) کافی،ج3،ص396(لا یَصلُحُ لِلمَرأةِ المُسلِمَةِ أن تَلبَسَ مِنَ الخُمُرِ وَ الدُّرُوعِ مَا لاَ یُوارِی شَیئاً)
    31) صحیح مسلم،ج4،ص2192(کاسِیاتٌ عارِیاتٌ)
    32) مسند احمد بن حنبل،ج2،ص691
    33) سنن ابو داوود،ج4،ص62
    34) مستدرک الوسائل،ج3،ص244(أیُّها النِّاسُ اتَّخِذوا السِّرَاوِیلَاتِ فَإنَّهاَ مِن أستَرِ ثِیابِکُم وَ حَصَّنُوا بِهَا نِساءَکُم إذا خَرَجنَ)
    35) شرح نهج البلاغه،ج20،ص272(الحَیاءُ لِباسٌ سَابِغٌ وَحِجابٌ مَانِعٌ وَسِترٌ مِنَ المَساوِیءِ)
    36) علویه همایونی،زن مظهر خلاقیت الهی،ص105
    37) من لا یحضره الفقیه،ج3،ص436
    38) همان
    39) المستدرک علی الصحیحین،ج1،ص201
    40) بحارالانوار، ج104،ص200
    41) من لا یحضره الفقیه،ج3،ص468
    42) بحارالانوار، ج14،ص
    225


    (...◕✿◕◕✿◕  حیای زن  ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •