سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13

موضوع: *** آینده ای بسیار بسیار بسیار روشن ***

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض *** آینده ای بسیار بسیار بسیار روشن ***



    انتظار، به معنای «چشم به راه بودن و درنگ كردن به امید پیشامدی خاص»
    و به بیان دیگر: «كیفیتی است روحی كه موجب به وجود آمدن حالت آمادگی است برای آنچه فرد، انتظارش را دارد» و «ضدّ آن، حالت ناامیدی و بریدن از همه كس و همه چیز است».(1) از این‏رو انتظار، در درجه نخست، ویژگی حیات و زندگی انسان است.
    ماهیت زندگی انسان با انتظار و امید به آینده عجین شده است، به گونه‏ ای كه زندگی بدون انتظار، برای وی مفهومی ندارد و بدون آن، شور و نشاط لازم برای تداوم زندگی در كار نیست.
    حیات اكنون بشر، ظرف پویایی، تلاش و حركت به‏ سوی فردا و فرداهاست و این چنین پویایی و حركتی بدون عنصر «انتظار» ممكن نیست؛ زیرا احتمال معقولِ «بقا و پایداری جهان» و امید به «تداوم حیات» است، كه به زندگی كنونی معنا و مفهوم می‏بخشد و پویایی و نیروی لازم را برای ادامه آن تأمین می‏كند. از این‏روست كه ماهیت زندگی با انتظار پیوندی ناگسستنی دارد.



    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    پدیده انتظار آثاری دارد و نخستین اثر و نمودش این است كه انسان را به حركت در جهت متناسب با انتظار برمی ‏انگیزد و از هر حركت و گرایشی به‏ سوی جهت‏ های نامتناسب یا ناسازگار و متضاد با انتظار، باز می‏دارد.(2)

    به نظر می‏رسد یكی از امور مهمی كه ارزش انتظار را معین می‏كند، چیزی است كه انسان در انتظار آن به سر می‏برد و چنانچه آن چیز از اهمیت فوق‏ العاده‏ای برخوردار باشد، انتظار مربوط به آن نیز دارای فضیلت و برتری خواهد بود.

    یكی از انتظارهایی كه به عنوان امیدهای متعالی بشر همواره از آن یاد شده است، انتظار جامعه‏ ای آرمانی - كه برجسته‏ ترین ویژگی آن، اقامه عدل و قسط باشد - بوده است. اگرچه اغلب ادیان و ملل به نوعی در انتظارِ چنان جامعه‏ ای به سر می‏برند، ولی به نظر می‏رسد این انتظار - كه تحت عنوان مهدویت (اعتقاد به ظهور مهدی موعود) در جامعه مسلمانان مطرح است - شكل كامل آن ایده است.
    امضاء


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    با این بیان می‏توان گفت كه مهدویت سبزترین اندیشه‏ ای است كه خداوند به انسانیت هدیه كرده است و می‏رود تا با شكوفه زدن، جهان هستی را به عطر دل‏ انگیز خود طراوتی بهشت‏ گونه بخشد. انتظارِ پدید آمدن آن جامعه الهی، از برترین اعمال است.



    امضاء


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    تحلیل انتظار

    آنچه در نگاه نخست به مسأله انتظار، خودنمایی می‏كند، این است كه در واقع این انتظار مركّب از دو عنصر است:

    1. عنصر «نفی»
    2. عنصر «اثبات»

    عنصر نفی، همان بیگانگی با وضع ناشایست موجود و عنصر اثبات، خواهان وضع بهتر بودن است.

    اگر این دو جنبه در روح انسان به صورت ریشه‏ دار حلول كند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنه‏ دار خواهد شد. این دو رشته اعمال، عبارت‏ اند از:
    ترك هرگونه همكاری و هماهنگی با عواملی كه وضع ناشایست را به وجود آورده‏ اند از یك سو، و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگی‏ های جسمانی روحی مادی و معنوی برای شكل‏ گرفتن وضع مطلوب، از سوی دیگر.
    (3)
    امضاء


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    شهید مرتضی مطهری، پس از اشاره به اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق بر باطل و ریشه‏ دار بودن آن بین همه مردم جهان و اعتقاد مسلمانان به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان مجری این حاكمیت، چنین می‏نویسد:
    «امید و آرزوی تحقّق این نوید كلّی جهانی - انسانی، در زبان روایات اسلامی «انتظار فَرَج» خوانده شده است و «عبادت» و بلكه «افضلِ عبادات» شمرده شده است».
    (4)
    اصل «انتظار فرج (یعنی توقّع گشایش داشتن)» از یك اصل كلّی اسلامی و قرآنی دیگر استنتاج می‏شود و آن، اصل «حرام بودن نومیدی از رحمت خداوند»
    (5) است.
    امضاء


  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    مردم مؤمن به عنایت الهی، هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی‏دهند و تسلیم ناامیدی و بیهوده‏ گرایی نمی‏گردند. چیزی كه هست، در این مورد خاص، این «انتظار فرج» و این «عدم یأس از رحمت خدا» در مورد یك عنایت عمومی خداوند به بشر است و نه به یك شخص یا گروه، و به‏ علاوه توأم است با نویدهای خاص و مشخص كه به آن، قطعیت داده است.(6)

    انتظارِ موعود نه‏ فقط نویدبخش آینده‏ای زیبا و باشكوه است، كه خود ـ اگر به‌طور صحیح مورد توجه و عمل قرار گیرد ـ زندگی زیبا و باشكوهی را رقم خواهد زد.

    در احادیث فراوانی ذكر شده كه خود انتظار فرج (گشایش الهی)، از بزرگ‏ترینْ فرج‏هاست.
    (7) امروزه از نظر دانش روز به اثبات رسیده كه امید به آینده خوش و انتظار زندگی بهتر، سهم بسزایی در ایجاد خوشی در زندگی كنونی فرد دارد. پس به راحتی می‏توان گفت:
    انتظار گشایش (فرج خداوند) داشتن، خود بخشی از گشایش الهی است و در مقابل، كسانی كه دچار یأس و سرخوردگی و ناامیدی هستند، نه‏ تنها در آینده خود جز تاریكی چیزی نمی‏ بینند، بلكه «اكنون» خود را نیز آكنده از سیاهی و تاریكی می‏كنند.
    امضاء


  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    به ‏سوی انتظار راستین

    در جواب این سؤال كه انتظار راستین چگونه حاصل می‏ آید، می‏توان به موارد ذیل كه به نوعی لازمه داشتن حالت انتظار است، اشاره نمود:

    1. خودسازی فردی
    كسی كه در انتظار موعود است، همواره متوجه این امر است كه چنین تحولی قبل از هرچیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانی است كه بتوانند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعی را در جهان به دوش بكشند و این در درجه نخست، محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فكری برای همكاری در پیاده كردن آن برنامه گسترده است.
    امضاء


  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    تنگ‏ نظری‏ ها، كوته ‏بینی‏ ها، كج‏ فكری‏ها، حسادت‏ها، اختلافات كودكانه و نابخردانه و به طور كلّی هرگونه نفاق و پراكندگی، با موقعیت «منتظران واقعی» سازگار نیست.

    بنابراین، انتظارِ یك مصلح جهانی، به معنای آماده ‏باش كامل فكری، اخلاقی، مادّی و معنوی برای اصلاح همه جهان است. فكر كنید چنین آماده ‏باشی چه‏ قدر سازنده است!؟

    اصلاح تمام زمین و پایان دادن به همه ستم‌ها و نابسامانی‏ها، شوخی نیست و كار ساده‏ ای هم نمی‏تواند باشد. آماده‏ باش برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن باشد؛ یعنی باید به وسعت و عمق آن باشد. برای تحقق بخشیدن به چنین تحوّلی، انسان‌های بزرگ و مصمّم، بسیار نیرومند و شكست‏ ناپذیر، فوق‏ العاده پاك و بلندنظر، كاملاً آماده و دارای بینش عمیق، لازم است(8)
    امضاء


  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    2. خودیاری‌ ‏های اجتماعی
    منتظران راستین، در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند؛ بلكه باید مراقب حال یكدیگر نیز باشند و علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بكوشند؛ زیرا برنامه گسترده و سنگینی كه انتظارش را می‏كشند، یك برنامه فردی نیست.

    در یك میدان وسیع مبارزه دسته جمعی، هیچ فردی نمی‏تواند از حال دیگران غافل بماند؛ بلكه موظف است هر نقطه‏ ضعفی را در هر كجا دید، اصلاح كند و هر موضع آسیب ‏پذیری را ترمیم نماید و هر عضو ضعیف و ناتوانی را تقویت كند؛ زیرا بدون شركت فعّالانه و هماهنگ تمام مبارزان، پیاده كردن چنان برنامه ‏ای امكان‏پذیر نیست.
    امضاء


  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    عضو ثابت
    تاریخ عضویت
    امرداد 1390
    شماره عضویت
    1628
    نوشته
    865
    تشکر
    2,288
    مورد تشکر
    3,894 در 915
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    3. حل نشدن در فساد محیط
    اثر مهمّ دیگری كه انتظار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد، حل نشدن در مفاسد محیط و عدم تسلیم در برابر آلودگی‏هاست.

    هنگامی كه فساد فراگیر می‏شود و اكثریت (یا جمع كثیری) را به آلودگی می‏ كشانَد، گاهی افراد پاك در یك بن بست سخت روانی قرار می‏گیرند؛ بن بستی كه از یأس اصلاحات سرچشمه می‏گیرد. حتّی گاهی فكر می‏كنند كار از كار گذشته و دیگر امیدی به اصلاح نیست و تلاش و كوشش برای پاك نگاه داشتن خویش بیهوده است. این یأس و ناامیدی ممكن است آنها را تدریجاً به‏ سوی فساد و همرنگی با محیط بكشاند و نتوانند خود را در جهان به صورت یك اقلیت صالح، (در برابر اكثریت ناسالم) حفظ كنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوایی بدانند.
    امضاء

  12. تشكر

    مدير اجرايي (09-12-1391)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی