(...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 31
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب ◕✿◕◕✿◕...)







    حجاب و عفاف آسمانی ترین راه به مدینه فاضله است

    چکیده: این نوشتار با هدف عرضه قرائت های نو از آیات حجاب و نقد و بررسی آنها به سامان رسیده است.

    قرائت محمد عابد الجابری، محمد شحرور، محمد سعید القدال، محمد سعید العشماوی، عبدالفتاح عبدالقادر و احمد عقیله، در این پژوهش عرضه شده است. مستندات اصلی این دگراندیشان در قرائت های نو عبارتند از: ۱- عرف و عادت عرب جاهلی ۲- علت حکم ۳- واژگان و جملات آیات ۴- اسباب نزول ۵- آیات قرآن مجموع آیاتی که در این نوشتار به بحث و بررسی گرفته شده است عبارتند از: آیه پنجاه و سوم سوره احزاب، آیه سی و یکم سوره نور و آیه پنجاه و نهم سوره احزاب. در نقد و بررسی این نظریات نویسنده از سبب نزول، واژگان آیه، آیات قرآن، علت حکم و ... سود می برد. کلید واژه‏ها: حجاب، جابری، شحرور، عقله، القدال، عشماوی، علت حکم، فلسفه حکم، سبب نزول



    حجاب به عنوان یک حکم شرعی مستندات قرآنی و روایی بسیاری دارد. مهمترین آیاتی که دلالت بر حکم حجاب دارد عبارتند از:





    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آیه نخست



    «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَى طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ وَاللَّهُ لا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمًا» (احزاب/۵۳) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود، در حالی که( قبل از موعد نیاید و) در انتظار وقت غذا ننشینید؛ اما هنگامی که دعوت شدید داخل شوید؛ و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید، و ( بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید؛ این عمل، پیامبر را ناراحت می‌نماید، ولی از شما شرم می‌کند و (چیزی نمی‌گوید)؛ اما خداوند از (بیان) حق شرم ندارد و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (به عنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) می‌خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! وشما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسری خود در آورید که این کار نزد خدا بزرگ است!»





    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    آیه دوم



    «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ (٣٠)وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (النور/۳۰-۳۱)

    «به مؤمنان بگو، چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آن چه انجام می‌دهید آگاه است! و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود ار جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و اطراف روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان هم کیششان یا بردگانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود.»






    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    آیه سوم


    «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» (احزاب/۵۹) «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: جلبابها(روسری‌های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛خداوند همواره آمرزنده رحیم است.» بسیاری از تفسیر نویسان و فقهاء از آیات یاد شده و برخی دیگر از آیات قرآن حجاب شرعی را نتیجه گرفته‌اند و در برابر، گروهی از نواندیشان قرائت جدیدی از آیات عرضه داشته و حجاب را به عنوان یک حکم شرعی برنمی‌تابند و نظرگاه مخالفان خویش را به نقد و بررسی می‌گیرند. دراین نوشتار برخی از قرائتها را مورد بحث قرار می دهیم.




    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرائت‌های نو از آیه نخست



    شماری از نواندیشان عرب، دلالت آیه نخست بر حجاب شرعی را نپذیرفته اند و با دلایلی چند کسانی را که از آن حکم حجاب فهمیده اند به نقد می‌گیرند. دلیل نخست: در آیه شریفه تنها همسران پیامبر(ص) به حجاب فراخوانده شده‌اند و نه دیگر زنان مسلمان و این، نمی تواند وجوب حجاب بر دیگران را اثبات کند زیرا: اولاً. در آیات وحی، تنها پیامبر(ص) اسوه معرفی شده و نه همسران وی: « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» (احزاب/۲۱) ثانیاً. بر اساس آیات قرآن همسران پیامبر(ص) ویژگیهایی دارند و همسان دیگر زنان مسلمان نیستند: « یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ» (احزاب/۳۲) چه اینکه کیفر زنان پیامبر(ص)دو برابر کیفر زنان دیگر است « یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ» (احزاب/۳۰) همسران پیامبر(ص)پس از وی نمی توانند با دیگران ازدواج کنند.«وَلا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ» (احزاب /۵۳) اما دیگر زنان این گونه نیستند. پیامبر(ص) حق طلاق و ازدواج مجدد ندارد: «لا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاءُ مِنْ بَعْدُ وَلا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ» (احزاب/۵۲) در صورتی که دیگر زنان مسلمان چنین امتیازی ندارند و همسران ایشان می‌توانند ازدواج مجدد کنند یا همسر خویش را طلاق دهند. (جابری، الحجاب بین الدین و الموروث الاجتماعی) بنابراین وجوب حجاب برای همسران پیامبر در حق دیگر زنان مسلمان جاری نخواهد بود. چنانکه روایت انس بن مالک نیز همین نکته را در این روایت، حجاب به عنوان نشانه‌ای برای شناسایی همسران پیامبر از کنیزان آمده است: «پیامبر میان خیبر و مدینه سه روز سکنی گزید و با صفیه دختر حیی ازدواج کرد. مؤمنان گفتند: اگر پیامبر آن زن را در حجاب ببرد آن زن از امهات مؤمنین خواهد بود و اگر چنین نکند پس آن زن ملک یمین حضرت خواهد بود. و وقتی پیامبر صفیه را با حجاب کرد مسلمانان او را در شمار امهات مؤمنین قرار دادند.»



    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    (همان) محمد سعید القدال نیز با استناد به سیاق پیشینی و پسینی عمومیت حکم حجاب را نمی‌پذیرد و از همین استدلال در اثبات باور خویش سود می‌گیرد: «آیه ششم سوره احزاب و آیات سی تا سی و سوم این سوره و آیه پنجاه و سوم در باره همسران پیامبر است و احکام مخصوص ایشان را بیان می‌کند: همسران پیامبر امهات مؤمنین هستند، ثواب ایشان و عذاب ایشان دو چندان است، آنها چون دیگر زنان مسلمان نیستند، مردان حق ازدواج با ایشان ندارند، و ساحت همسران پیامبر از زشتی‌ها و پلیدیها منزه است.» (القدال، الحجاب فی الخطاب القرآنی) به باور القدال آیه نخست، از وجوب حجاب بر همسران پیامبر سخن می‌گوید و درباره دیگر زنان مسلمان حکمی ندارد که اگر جز این بود خداوند تمامی زنان را مخاطب قرار می‌داد نه آن که حکم را به همسران پیامبر اختصاص دهد. (همان) شحرور نیز با جابری و القدال همفکری می‌کند و از ویژه بودن حکم آیه سخن می‌گوید و وجوب حجاب را بر دیگر زنان مسلمان برنمی‌تابد. (شحرور، نحو اصول جدیده للفقه الاسلامی،/ ۳۳۱-۳۸۱) محمد سعید عشماوی نیز وجوب حجاب را بر دیگر زنان مسلمان ردّ می کند و با استناد به سبب نزول آیه شریفه، حجاب را ویژه همسران پیامبر می‌خواند و آن را ایجاد حایلی میان همسران پیامبر و مومنان می داند به گونه‌ای که با این حجاب، همسران پیامبر اصلا دیده نشوند. (عشماوی، حقیقه الحجاب و حجیه الحدیث) عبدالفتاح عبد القادر نیز از روایت انس بن مالک بهره می‌گیرد و حکم حجاب را مخصوص همسران پیامبر می خواند و حجاب را بر کنیزان و دختران و دیگر زنان مسلمان واجب نمی‌داند (عبدالقادر، الحجاب لیس فریضه اسلامیه)



    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    نقد و بررسی


    این برداشت از آیات از چند جهت درخور تأمل و نقد است: ۱. تخصیص حکم حجاب به همسران پیامبر، با توجه به این که این حکم مردم را به مکارم اخلاق فرامی‌خواند شایسته نیست؛ و افزون بر این دنباله آیه شریفه «ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ» نشان می‌دهد که علت حکم عام است و هر گاه علت عام باشد حکم نیز جنبه عمومی خواهد داشت چه این که تمام مردان و زنان در هر زمان و مکانی نیازمند چیزی هستند که برای قلوب ایشان اطهر است. بنابر این هر چند آیه خاص است اما به لحاظ عموم علت حکم جنبه همگانی دارد. نویسنده تفسیر «اضواء البیان فی تفسیر القرآن» می‌نویسد: «در این آیه شریفه دلیل روشنی بر عمومیت حکم حجاب وجود دارد. عبارت « ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ » که به عنوان علت « فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» آمده است دلیل روشن و آشکاری است بر عمومیت حکم چه این که علت عام است و علت عام دلالت بر عمومیت حکم دارد.» (شنقیطی، ۶/۵۸۴) شمار دیگری از مفسران اهل سنت بر اساس قیاس تمثیل وجوب حجاب را برای تمامی زنان مسلمان نتیجه گرفته‌اند. به باور ایشان در آیه شریفه اصل، فرع، علت و حکم داریم. اصل همسران پیامبرند که خطاب متوجه ایشان شده است. حکم، پوشش کامل است، علت به دست آوردن طهارت قلب است که برای مردان و زنان مطلوب است و فرع دیگر زنان مسلمان هستند. بنابر این از آن جهت که تحصیل طهارت قلب برای تمامی مردان و زنان مطلوب است نتیجه می‌گیریم که حکم حجاب بر تمام زنان مسلمان نیز واجب است چنان که بر اساس همین علت، حجاب به همسران پیامبر(ص) نیز واجب گردیده است. ۲. شماری از مستندات جابری و القدال بر خلاف ادعای ایشان، دلالت بر الگو بودن همسران پیامبر دارد چه این که همسران پیامبر از آن جهت که الگوی دیگر زنان مسلمانند گناه نکنند و اگر گناه کنند عذاب دو چندان خواهند داشت و اگر عمل صالح انجام دهند و در برابر خدا و رسول خدا خضوع کنند پاداش دو چندان می‌بینند. علامه طباطبایی در این راستا می‌نویسد: «الآیه تنفی مساواتهن لسائر النساء ان اتقین و ترفع منزلتهن علی غیرهن». (طباطبایی، ۱۶/۳۰۸) ۳. روایت انس بن مالک نیز که مستند جابری و عبدالفتاح عبدالقادر قرار گرفته است بر فرض درستی سند، تنها دلالت بر تفاوت پوشش همسران پیامبر با کنیزان دارد در صورتی مدعای این گروه از نواندیشان عرب تفاوت حجاب در مورد همسران پیامبر و دیگر زنان مسلمان است. دلیل دوم: آیه شریفه دلالت بر حجاب مورد نظر فقها ندارد چه این که آیه شریفه از ایجاد حایل میان همسران پیامبر و مومنان می‌گوید به گونه‌ای که همسران پیامبر با وجود این حجاب اصلا دیده نمی‌شوند: «لکنه یعنی الساتر الذی یمنع الرؤیه تماما و یحول بین الرجال المؤمنین و بین زوجات النبی کلیه» (جابری، همان)




    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  9. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سنجش و ارزیابی



    درست است که آیه شریفه از ایجاد حایل می‌گوید اما به اولویت، از وجوب حجاب بر همسران پیامبر(ص) حکایت دارد. فخر رازی در این باره می‌نویسد: «از حکم آیه به دست می‌آوریم که حجاب شرعی بر ایشان واجب بوده است که اکنون می‌گوید« فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» و گر نه اگر حجاب بر همسران پیامبر واجب نبود چنین دستوری لازم نبود.» (فخر رازی، ۲۵/۲۲۶) دلیل سوم: سبب نزول آیه شریفه از وجوب حجاب بر همسران پیامبر(ص) حکایت دارد چه این که در سبب نزول آیه شریفه می‌خوانیم: «عمر بن خطاب به خدمت پیامبر(ص) رسید و عرض کرد: «یا رسول الله یدخل علیک البر و الفاجر، فلو امرت امهات المؤمنین بالحجاب» پس از این آیه شریفه فرود آمد.(واحدی نیشابوری، /۲۰۶)» نویسنده دیگری از سبب نزول دیگری یاد می کند و حجاب را به معنای عرفانی آن می‌گیرد وی بر این باور است که: «آیه حجاب درحجله خواب شب عروسی و برای حفظ خلوت و مانع ورود فرد سوّم نازل شد. این فرد انس بن مالک، یکی از اصحاب پیامبر (ص) بود. از ورود انس به وسیله حجاب به عنوان شاهد و سمبل جامعه‌ای که بیش از حد مورد تعرض قرار گرفته، ممانعت به عمل آمد و خود او به عنوان شاهد، ماجرا را (این‌چنین) شرح می‌دهد: ... در آن هنگام پیامبر (ص) به تازگی ازدواج کرده بود و بی‌صبرانه می‌خواست با همسـر جدیدش، زینب، تنها باشـد. گروه کوچکی از مهمانان موقع‌نشناس، گرم گفت‌وگو بودند و به نظر نمی‌رسید، به این زودی قصد ترک آنجا را داشته باشند. به گزارش تفسیر «طبری»، حجاب پاسخ خداوند بود به گروهی که با رفتار بی‌نزاکتشان موجب آزار پیامبر مؤدب و کمرو شده بودند. طبری، توضیحات انس را این گونه ذکر کرده است: «...او به اتاق همه همسرانش سر زد و دوباره به اتاق زینب برگشت. در آنجا دید که آن سه نفر هنوز مشغول صحبت هستند. پیامبر (ص) بسیار مؤدب و خوددار بود. وی به سرعت آنجا را ترک کرد و به اتاق عایشه رفت. سرانجام به خاطر نمی‌آورم، توسط من یا فرد دیگری، به پیامبر (ص) گفته شد که آن سه نفر بالاخره آنجا را ترک کردند. آن حضرت به اتاق زینب برگشت. یک پا را در اتاق گذاشت و پای دیگرش را بیرون نگاه داشت و در این حالت پرده ای میان من و خود کشید و آیه حجاب در این لحظه نازل شد.» (مرنیسی،/ ۱۵۴-۱۵۳)




    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نقد و نظر



    در متون تفسیری و قرآنی اهل سنت، شش سبب نزول برای آیه شریفه ذکر شده است. انتخاب هر یک از این شش مورد و استوار ساختن یک نظریه تفسیری بر هر یک از این موارد نیاز به دلیل دارد در صورتی که جابری و مرنیسی هیچ دلیلی بر انتخاب خود نمی‌آورند. افزون بر این، آیه و سبب نزول آن با نظریه مرنیسی سازگار نیست چه این که عبارت « فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» از لزوم حجاب میان مؤمنان و همسران پیامبر می‌گوید و سبب نزول نیز ناظر به وجوب استفاده از حجاب میان پیامبر و دیگر مومنان نیست در صورتی که بر اساس نظریه مرنیس حجاب به معنای پرده و حایل میان دو مرد است.



    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



  11. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1391
    نوشته : 6,574      تشکر : 18,749
    23,006 در 6,417 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرائت‌های نو از آیه دوم



    کسانی که از آیه دوم قرائت نو دارند متعددند که در این جا به تعدادی از آنان اشاره می کنیم: احمد عقله یکی از نویسندگان جهان عرب در تفسیر آیه دوم، سه شرط برای پوشش زن در اسلام می‌آورد: شرط نخست: تقوی بهترین پوشش است: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» (اعراف/۲۶) شرط دوم: پوشش سینه عقله در توضیح این شرط به بحث در باره آیه یاد شده می‌پردازد. به باور او کلمه حجاب در هیچ یک از کاربردهای هفتگانه آن در آیات وحی به معنای پوشش و لباس زن به کار نرفته است. در نظرگاه عقله یهودیان نخستین دیندارانی هستند که حجاب را از پیشینیان خود گرفته و آن را به عنوان یک حکم شرعی در تلمود ذکر کردند در صورتی که این حکم در آیات تورات نبود و به عنوان یک حکم شرعی شناخته نمی‌شد. پس از یهودیان پیروان حضرت مسیح از سنت یهود بهره بردند و خویشتن را در حجاب قرار دادند. در عصر عرب جاهلی نیز پوشش سر در شمار عادات قرار داشت به خصوص که برخی برای مصون بودن از آفتاب و گرد و غبار سر خویش را در حجاب قرار می‌دادند. بنابر این حجاب عادت پیشینیان بود و در کتب الهی این حکم نیامده است. پس از این مقدمات عقله به بحث در باره واژه خمار در آیات وحی می‌پردازد و آیه یاد شده را به بحث و بررسی می‌نشیند. او می‌گوید: «آیه شریفه بر پوشش سینه دلالت دارد و پوشش سر و صورت مدلول آیه شریفه نیست که اگر پوشش سر و صورت مطلوب بود فروفرستنده قرآن به صورت صریح و روشن امر بر پوشش این قسمت‌ها می کرد و مخاطب قرآن را از کج روی بازمی‌داشت و تفسیر نویسان را از عرضه خواسته‌های خود به نام مراد خداوند باز می‌داشت.» (عقله، المرأه فی الاسلام) به باور عقله سیاق پسینی آیه شریفه «وَلا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ» نیز نشان می‌دهد که مراد از زینت چیزی است که با کوبیدن پا به زمین مردان را تحریک می‌کند نه صورت و مو که با کوبیدن پا به زمین ظاهر نمی‌شوند. بنابر این رحمانیت خدواند سبب شده است که خداوند مصادیق زینت‌های ظاهری و باطنی را ذکر نکند و انتخاب پوشش مناسب را با توجه به زمان و مکان بر عهده مخاطب قرار دهد. عقله در نتیجه گیری می‌نویسد: «زنی که بر اساس عادت و عرف زمان خود حجاب می‌گیرد کار نادرستی نکرده است اما همین زن اگر ادعا کند که حجاب حکم الهی است در شمار گناهکاران قرار خواهد گرفت چه این که او مردم را در حکم خداوند دخالت داده است و آن چه را خداوند و رسول او نگفته است به خداوند نسبت می‌دهد.(همان)




    (...◕✿◕◕✿◕ قرائت‌های نو از آیات حجاب    ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •