ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 36
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    منبع اول، جستجوى حقيقت عبوديت در وجود خود


    انسان با شناخت خداوند، شناخت خود و شناخت رابطه بين خود و خدا، مى‏تواند حقيقت بندگى (عبوديت) خدا را درك كند؛ زيرا نفس انسان آفريده خدا و خدا آفريننده اوست، او مملوك خدا و خدا مالك اوست، و خداوند نگهبان و مراقب اوست، و يقين به همه اين نكات همان عبوديت است. خداوند متعال مى‏فرمايد:


    خداوند مثلى مى‏زند به بنده مملوكى كه توان انجام هيچ كارى ندارد.12

    هنگامى كه انسان حقيقت عبوديت را با درك رابطه خود و خدا دريابد، حقايقى را كه بر اين بندگى مترتب مى‏شود نيز به همان وضوح و شفافيت درك خواهد كرد.


    اين حقايق دو جنبه دارند:

    يكى اينكه آدمى تمام آنها را براى خدا به انجام برساند،
    و ديگر اينكه بدون اجازه خدا هيچ كدام از اين حقايق را براى غير خدا به كار نبندد:

    كسانى كه...از او پروا دارند و از هيچ كس جز خداوند پروا ندارند.13

    انسان براى درك اين حقايق و معارف، تمام اين حقايق را در كتاب نفس مى‏خواند.




    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  2. تشكرها 9

    saba m (05-02-1392), مدير اجرايي (04-02-1392), نرگس منتظر (04-02-1392), حیران (27-12-1391), حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* (19-01-1392), سالک (26-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-12-1391), شیخ رجبعلی خیاط(ره) (05-02-1392), عبدالله91 (26-12-1391)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    منبع دوم، علم جويى با به كاربستن آن

    ممكن است كسى بپرسد كه به كاربستن چه ارتباطى با آموختن دارد. جواب قرآن به اين سوءال واضح و آشكار است:

    و از خداوند پروا كنيد و خداوند (بدين‏گونه) به شما آموزش مى‏دهد.14

    بدين معنا كه عمل از سرچشمه‏هاى علم است.

    شيخ محمد عبده در تفسير المنار چنين تصور كرده است كه چنين تفسيرى از آيه، راه را براى جاهلانى كه لباس صلاح پوشيده‏اند و بدون تحصيل علم و دانش، ادعاى شناخت خداوند و فهم قرآن و حديث و دانستن اسرار شريعت دارند، باز مى‏كند و باعث تصديق ايشان به وسيله عوام مى‏شود.15

    خود شيخ، آيه را اين‏گونه تفسير مى‏كند:

    عطف «يعلمكم» بر «اتقوا الله»، نفى كننده هرگونه رابطه‏اى بين علم و عمل است؛ زيرا معطوف و معطوف عليه بايد با هم مغاير باشند.

    اين كلام، صحيح است و شكى در مغايرت بين «يعلمكم» و «اتقوا الله» نيست؛ ولى نكته‏اى كه نبايد پوشيده باشد، اين است كه عطف در عين حال مقتضى مناسبت ميان معطوف و معطوف عليه نيز هست. اين مناسبت چيست؟

    شكى نيست كه منظور از علم در جمله دوم علومى كه در مدارس و كتابها يافت مى‏شود نيست. همچنين ترديدى وجود ندارد كه بايد بين علم و تقوا مناسبتى باشد تا عطف آنها بر يكديگر در آيه صحيح باشد. آموزش الهى در آيه نيز به اين معنا نيست كه تقوا انسان را از آموختن قرآن و حديث و فقه بى‏نياز مى‏كند.






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  4. تشكرها 9

    saba m (05-02-1392), مدير اجرايي (04-02-1392), نرگس منتظر (04-02-1392), حیران (27-12-1391), حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* (19-01-1392), سالک (26-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-12-1391), شیخ رجبعلی خیاط(ره) (05-02-1392), عبدالله91 (26-12-1391)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از جمع‏بندى اين دانسته‏ها به نتيجه‏اى دست مى‏يايم كه با استنباط شيخ محمد عبده متفاوت است.

    آيه كريمه به حقيقتى از لطايف قرآن اشاره دارد و آن، اين است كه تقوا قلب انسان را براى دريافت حكمت از سوى خدا مى‏گشايد. گاه دو نفر قرآن مى‏خوانند، امّا تنها يكى از آنها دو تحت تأثير واقع شده، از آن پند مى‏گيرد و به سلوك إلى الله مى‏پردازد. همه آدميان مى‏توانند به نشانه‏هاى تكوينى خداوند در جهان هستى بنگرند، امّا تنها برخى از آنان به مدد تفكر و تعمق به انديشه توحيدى مى‏رسند.

    تقوا به انسان قدرت درك توحيد و حكمت مى‏بخشد و نورى در قلب او مى‏افروزد كه خداوند او را به واسطه آن از اشتباه باز مى‏دارد.

    او، خود، فرموده است:

    اى موءمنان، اگر از خداوند پروا كنيد، براى شما (پديده‏اى) جدا كننده حق از باطل پديد آورد و سيئات شما را بزدايد.16

    در اين آيه علم و تقوا به صورت شرط و جواب شرط آمده است و نه مثل آيه 282 سوره بقره، به صورت عطف.

    در اينكه تقوا نيز با علم حاصل مى‏شود، بحثى نيست. مى‏دانيم كه تقوا از ثمرات علم است و خدا فرموده است:

    از ميان بندگان خدا فقط دانشمندان از او خوف و خشيت دارند و كسانى كه پيش از آن دانش يافتند، چون بر آنان خوانده شود، سجده‏كنان به رو درمى‏افتند و مى‏گويند: پاك و منزه است پروردگار ما، وعده پروردگار ما شدنى است، و به رو درمى‏افتند و مى‏گريند و بر خشوع و خشيت آنان مى‏افزايد.17

    ولى در عين حال، خود علم هم از ثمرات تقواست و ميان اين دو رابطه‏اى دو طرفه وجود دارد.18






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  6. تشكرها 9

    saba m (05-02-1392), مدير اجرايي (04-02-1392), نرگس منتظر (04-02-1392), حیران (27-12-1391), حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* (19-01-1392), سالک (26-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (26-12-1391), شیخ رجبعلی خیاط(ره) (05-02-1392), عبدالله91 (26-12-1391)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از امام صادق(ع) روايت شده است:

    علم با عمل همراه است؛ پس هر كس بداند به كار مى‏بندد و هر كس به كار ببندد مى‏داند.19

    بار ديگر اين مطلب را تكرار مى‏كنيم كه معناى سخن ما اين نيست كه تقوا به تنهايى انسان را از دانش‏آموزى بى‏نياز مى‏كند و آدمى به اتكاى تقوا مى‏تواند از مدرسه و كتاب و استاد بى‏نياز شود.


    در روايتى از پيامبر اكرم(ص) وارد شده است:

    حضرت موسى خضر پيامبر را ملاقات كرد و به او گفت: به من توصيه‏اى كن.

    خضر گفت: دلت را با تقوا پوشش ده تا به علم برسى.20

    در مصباح الشريعة به نقل از امام صادق(ع)، تقوا ملاك و ميزان هر علم و حكمتى دانسته شده است. ثقة‏الاسلام كلينى هم در الكافى اين‏گونه نقل كرده است:

    امام باقر(ع) به سعد الخير نوشت:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    امّا بعد، تو را به تقوا و پرهيزگارى سفارش مى‏كنم كه در آن سلامتى از تلف، و سود و بهره‏مندى در قيامت است. خداوند عزوجل خطراتى را كه به عقل بشر خطور نمى‏كند به واسطه تقوا از وى دور مى‏سازد و كورى چشم باطن و نادانى را از وى برطرف مى‏نمايد.21






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  8. تشكرها 7


  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در روايات ديگرى از پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت او(ع) روايت شده است كه هر كس به آنچه مى‏داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى‏داند به او مى‏آموزد.


    همچنين از پيامبر(ص) نقل شده است:

    هر كس علم بياموزد و براى خدا به علم خود عمل كند، خداوند ندانسته‏هايش را به او مى‏آموزد.22

    از امام باقر(ع) هم روايت شده است:

    هر كس براى خدا به علم خود عمل كند، خداوند ندانسته‏هايش را به او مى‏آموزد.23



    منبع سوم، معرفت (دعا و درخواست از خدا)


    امام صادق در اين روايت به عنوان بصرى مى‏فرمايد: «از خدا طلب فهم كن تا تو را بفهماند.»

    بر اساس اين روايت، دانش نورى است كه خداوند آن را در دل هر كس كه هدايتش را بخواهد قرار مى‏دهد. اين نور ـ چنان‏كه در ابتداى سخن گفتيم ـ همان شناخت و معرفت خداوند است كه فقط از جانب خدا به انسان مى‏رسد. خداوند مى‏فرمايد:


    و هر كس كه خداوند برايش نورى مقرر نداشته باشد نورى ندارد.24

    پس اگر انسانى شعله‏اى از اين نور بخواهد، راهى جز درخواست از خدا ندارد؛ زيرا اين نور جز نزد خدا در جاى ديگرى يافت نمى‏شود.

    ن
    اگفته نماند كه خواستن از خدا با سعى و كوشش منافاتى ندارد؛ زيرا هر پيروزى نيز بدون شك از جانب خداوند است، او، خود، فرموده است:

    و پيروزى جز از سوى خداوند نيست.25






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  10. تشكرها 6

    saba m (05-02-1392), مدير اجرايي (04-02-1392), نرگس منتظر (04-02-1392), سالک (03-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392), شیخ رجبعلی خیاط(ره) (05-02-1392)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در زبان و ادبيات عربى، نفى و استثنا انحصار را مى‏رساند، ولى خداوند در عين حال به ما مى‏آموزد كه براى به دست آوردن پيروزى بايد به فراهم آوردن اسباب و لوازم آن بپردازيم.

    خداوند فرموده است:

    و در برابر آنان هر نيرويى كه مى‏توانيد فراهم آوريد.26

    آرى، آمادگى و تهيه لوازم كارزار، منافاتى با يقين به اين كه پيروزى از آن خداست ندارد.

    علم (معرفت) نيز از جانب خداست و اين نيز منافاتى با كوشش در راه آموختن و فراگيرى دانش از دانشمندان نخواهد داشت.





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  12. تشكرها 3

    saba m (13-02-1392), سالک (25-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حقيقت بندگى

    مهم‏ترين سوءالى كه عنوان، پس از پرسش درباره حقيقت علم از امام مى‏پرسد اين است: «حقيقت بندگى خدا چيست؟» بندگى از سرچشمه‏هاى علم است و عنوان، ناگزير به اين پرسش مى‏رسد.

    امام(ع) در پاسخ به سه نكته اشاره مى‏كند:

    1 . بنده خدا در آنچه خداوند به او ارزانى فرموده، احساس مالكيت ندارد. بندگان حقيقى، مال را از آن خدا مى‏دانند و آن را در جايى كه او فرموده است به مصرف مى‏رسانند.

    2 . او براى خود تدبير نمى‏كند.

    3 . همه كارهاى چنين بنده‏اى در محدوده امر و نهى خداوند است.







    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  14. تشكرها 3

    saba m (13-02-1392), سالک (25-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    خداوند مالك است

    از جمله روشنگريهاى قرآن اين است كه مالكيت در آسمانها و زمين، تنها از آن خداوند است. خداوند مى‏فرمايد:

    آيا نمى‏دانى كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداوند است؟27

    بگو: خداوندا، اى فرمانرواى هستى، به هر كه بخواهى فرمانروايى مى‏بخشى و از هر كس كه بخواهى فرمانروايى بازستانى.28

    و فرمانروايى آسمان و زمين از آن خداوند است و خدا بر هر كارى تواناست.29

    و فرمانروايى آسمان و زمين از آن خداوند است و سير بازگشت به سوى اوست.30








    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  16. تشكرها 3

    saba m (25-02-1392), سالک (25-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  17. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    اين روشنگرى قرآن بر شيوه زندگى انسان تأثير مستقيم دارد؛ چون وقتى آدمى به اين باور دست يابد كه خداوند مالك مطلق آسمانها و زمين است و هيچ مالك ديگرى به جز او نيست، از تمايلات دنيوى خود مى‏كاهد و از قيد وابستگى به دنيا مى‏رهد. اين، همان چيزى است كه علماى اخلاق آن را زهد مى‏نامند كه معناى مقابل آن وابستگى به دنياست.

    على بن ابى‏طالب(ع) در جمله‏اى كوتاه، معناى زهد را چنان خلاصه كرده است كه در تعريف زهد، جمله‏اى موجزتر و رساتر از آن نمى‏شناسيم:

    زهد در قرآن در دو كلمه خلاصه شده است:
    «تا آنكه بر آنچه از دست شما مى‏رود افسوس مخوريد و بر آنچه به شما بخشد شادمانى مكنيد.»31

    آرى، زاهد نه بر آنچه از دستش مى‏رود افسوس مى‏خورد و نه از آنچه به دست مى‏آورد شادمان مى‏شود. و دلبستگى به دنيا انسان را سنگين مى‏كند و حس سبكىِ پرواز به سوى خدا را از وى سلب مى‏كند و باعث به وجود آمدن حالت سستى و تنبلى مى‏شود. اين آيؤ، توصيف دقيقى از اين حالت است:

    چرا هنگامى كه به شما گفته مى‏شود در راه خدا رهسپار (جهاد) شويد، گرانجانى مى‏كنيد؟ آيا به زندگى دنيا به جاى آخرت رضايت داده‏ايد؟ متاع زندگى دنيا در جنب آخرت بس اندك است.32





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  18. تشكرها 3

    saba m (25-02-1392), سالک (25-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

  19. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    حال، پرسش اين است كه انسان چگونه مى‏تواند در آنچه خدا به وى ارزانى داشته، احساس مالكيتى نداشته باشد؟ در پاسخ بايد گفت اين امر هنگامى تحقق مى‏يابد كه انسان خود را بنده خداوند بداند. كيفيت استدلال نيز به صورت يك زنجيره به هم پيوسته در سخن امام(ع) آمده است.

    اولين حلقه اين زنجيره اين است كه انسان خود را بنده خدا بداند و معناى بندگى را مطابق اين آيه درك كند:

    بنده مملوكى كه قدرت بر انجام هيچ كارى ندارد.

    بنده بايد بداند كه بدون اعطاى خداوند، مالك چيزى و جز با رضايت و اجازه او قادر بر انجام كارى نخواهد بود.

    پس از گذر از اين مرحله، ديگر بنده در آنچه خدا به او ارزانى داشته است، احساس مالكيتى ندارد. اين حلقه دوم، نتيجه طبيعى حلقه اول است؛ زيرا با مالك دانستن خداوند، هرگونه احساس مالكيتى از ميان مى‏رود.








    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  20. تشكرها 3

    saba m (25-02-1392), سالک (25-02-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (29-03-1392)

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミ 8 خطای شایع دراستفاده از ماشین ‌لباس‌شویی ミ★ミ
    توسط شهیده در انجمن دختران ، زنان ، مادران
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 29-07-1391, 00:19
  2. ミ★ミ★ミیا ایها الذین امنوا...بخوانید،بدانید،عمل کنیدミ★ミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير موضوعي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 02-07-1391, 21:23
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. ミ★ミ★ミوصیت نامه شهید رحیم جباری ミ★ミ★ミ
    توسط کوثر در انجمن وصيت نامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-11-1390, 23:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •