سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 36

موضوع: ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    امام صادق(ع) در توجيه اين مسئله به عنوان مى‏فرمايد:

    «بندگان مالكيتى ندارند، مال را از آن خدا مى‏دانند و آن را در جايى كه او فرموده است به مصرف مى‏رسانند.»


    سومين حلقه از اين زنجيره، زهد در دنياست. پس اعتقاد به اينكه مال از آن خداست و بنده خدا ملكيتى ندارد، لاجرم به تعديل علاقه انسان به دنيا منجر مى‏شود كه همان زهد است.


    چهارمين حلقه از اين زنجيره، در حديث امام(ع) به عنوان بصرى اين گونه بيان شده است: «پس وقتى عبد در آنچه خداوند به وى ارزانى داشته احساس مالكيت نداشت، انفاق كردن در آنچه خداوند امر به انفاق آن كرده است، بر او آسان مى‏شود.»


    اين دلبستگى به دنياست كه موجب بخل و مانع از انفاق مال در راه خدا مى‏شود. آرى، با زايل شدن اين دلبستگى، انفاق كردن بر آدمى آسان مى‏نمايد.






    امضاء

  2. تشكرها 2


  3. Top | #22

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    رهايى از طرح و تدبير

    اگر خداوند امر مردم را به خود آنان واگذارده بود، سالها پيش انسان و تمدن بشرى نابود مى‏شد و بشر به بن بست مى‏رسيد؛ ولى خداوند، خود، امر تدبير امور كوچك و بزرگ زندگى بشر را عهده‏دار شده است و هر كس چشم بصيرت داشته باشد، دست خدا را در تدبير همه امور زندگى خود در هر آسايش و سختى مى‏بيند. زندگى انسان و ادامه حيات جهان، بدون تدبير و برنامه‏ريزى خدا ممكن نيست. بشر همان‏گونه كه در اصل خلقت به خدا محتاج است، در ادامه زندگى نيز به او احتياج مبرم دارد؛ ولى انسانها در درك اين مطلب مساوى نيستند و عدّه اندكى از مردم قادرند اين موضوع را ببينند. آرى؛ پيروزى از خداست:

    و پيروزى جز از سوى خداوند نيست.33

    شكست از جانب خداست:

    اگر شما را يارى نكند، پس كيست آن‏كه پس از يارى نكردن او شما را يارى رساند.34

    روزى از خداست:

    جنبنده‏اى در زمين نيست، مگر آنكه روزى او بر خداست.35

    خداست كه روزى را بر بعضى از مردم گشاده و بر بعضى ديگر تنگ مى‏گيرد:

    خداوند روزى خود را بر هر كه بخواهد گشايش مى‏دهد يا تنگ و فروبسته مى‏دارد؛36

    بى‏گمان پروردگارت درهاى روزى را بر هر كس كه بخواهد مى‏گشايد و فرومى‏بندد.37

    خداست كه هركه را بخواهد عزت مى‏دهد:

    هر كس عزت مى‏خواهد (بداند كه) هرچه عزت است نزد خداوند است.38

    خداست كه هر كس را بخواهد خوار مى‏گرداند:

    و هر كس را كه خواهى خوار مى‏كنى.39

    خداست كه هر كه را بخواهد فرمانروايى مى‏بخشد و از هر كه بخواهد فرمانروايى را سلب مى‏كند:

    بگو: خداوندا، اى فرمانرواى هستى، به هر كه بخواهى فرمانروايى مى‏بخشى و از هر كس كه خواهى فرمانروايى باز ستانى.40

    و هم اوست كه در دل هر كس بخواهد، نور هدايت را قرار مى‏دهد و از قلب هر كه بخواهد، نور هدايت را پنهان مى‏كند:

    بهره‏اى دو چندان از رحمت خويش بر شما ارزانى دارد و براى شما نورى قرار دهد تا با آن (به درستى) راه رويد؛41

    و هر كس كه خداوند برايش نورى مقرر نداشته باشد، نورى ندارد.42

    البته هر كدام از اين تدابير، دليل خاص خود را دارد. اگر خداوند گروهى را يارى مى‏رساند، اين كار سببى در اعمال و زندگى خود آن گروه دارد و اگر گروهى را به شكست خوردن وا مى‏نهد، آن هم به سبب اعمال و كارهاى خود آنان است؛ اگر روزىِ قومى را گشاده مى‏گرداند يا روزى را بر ايشان تنگ مى‏گيرد، باز به جهت سببى در اعمال خود آنان است؛ و اگر نور هدايت را از قلب عده‏اى از بندگانش باز مى‏ستاند، همه دلايل و اسباب خاصى از اعمال خود آنان دارد و به هيچ وجه از روى بى‏توجهى به امور بندگان نيست؛ كه خداوند از چنين صفتى منزه است:

    خداوند در سرنوشت هيچ گروهى تغييرى ايجاد نمى‏كند مگر اينكه خود آنان به تغيير دادن اوضاع خود بپردازند؛43

    و اگر اهل شهرها ايمان آورده، تقوا پيشه كرده بودند، بر آنها درهاى بركات آسمان و زمين را مى‏گشوديم، ولى (آيات و پيامهاى ما را) دروغ انگاشتند، آن‏گاه به خاطر كار و كردارشان ايشان را فروگرفتيم.44

    اگر آدمى اين حقيقت را درك كند و دست خدا را در سخت و آسان زندگى خود ببيند و بداند كه از تدبير الهى بى‏نياز نيست، هميشه تمام امور زندگى خود را به خدا واگذار مى‏كند. از امام صادق(ع) روايت شده است:

    از خدا توفيق بخواهيد؛ كه موسى در طلب شعله‏اى از آتش برآمد، ولى خداوند به او نبوت داد.45






    امضاء

  4. تشكرها 2


  5. Top | #23

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    تفويض

    تفويض در فرهنگ دينى ما اين است كه انسان تمام امور خود را به خدا واگذار كند و براى خود هيچ نقش و اثرى نبيند و بداند كه سلطنتِ همه هستى از آن خداوند است؛ امرْ امر او و تدبيرْ تدبير او و هر جنبش و آرامشى در اين پهنه حيات با دستور و اجازه اوست.

    تفويض، غير از توكل است. در توكلْ بنده خدا در آنچه خود مى‏خواهد و در عرصه‏هاى مختلف زندگى با آن روبه‏رو مى‏شود و نيز در تدبير امر خود، خداوند را وكيل خود مى‏كند؛ زيرا:

    خداوند ما را بس است و او بهترين وكيل است.46

    ولى تفويض، چنان‏كه عارف نامى، خواجه عبداللّه انصارى گفته است، معنايى لطيف‏تر و گسترده‏تر از توكل دارد؛ زيرا در تفويضْ بنده به جهت اعتمادى كه به خداى خود دارد، براى خود هيچ توان و سلطه و تدبيرى نمى‏بيند و همه كارها را يكسره به خدا واگذار مى‏كند.

    علامه طباطبايى مى‏گويد:

    تفويض اين است كه بنده امورى را كه به او نسبت داده مى‏شود، به خدا برگرداند و در اين صورتْ حال كسى را دارد كه هيچ كاره است و در هيچ كارى به او مراجعه نمى‏شود، و توكل اين است كه بنده، خداى خود را در تصرفاتش وكيل قرار دهد.

    تسليم اين است كه تمام آنچه را كه خداى سبحان از وى و براى وى مى‏خواهد، از جان و دل پذيرا بوده، اطاعت محض داشته باشد...كه اينها سه مرحله از مراحل بندگى است كه هر كدام از ديگرى دقيق‏تر است؛ دقيق‏تر از توكلْ تفويض است و دقيق‏تر از آن دو تسليم.47

    در وكيل كردن خدا، بنده خود را غايب مى‏بيند و خدا را به جاى خود قرار مى‏دهد، ولى در تفويضْ بنده وجود ندارد تا حاضر يا غايب باشد، و غير از اراده و تدبير سلطنت و توانايى او چيزى نمى‏بيند؛ پس همه چيز را به او برگشت مى‏دهد؛ چنان‏كه موءمن آل فرعون در حال دعوت قوم خود به سوى خداوند و تفويض همه امور خود به او گفته است:

    و كارم را به خداوند واگذار مى‏كنم؛ چرا كه او به احوال بندگان بيناست.48

    امّا تسليمْ پذيرش محض اراده خدا در هر سختى و آسايشى است. مفهوم تسليم لطيف‏تر و گسترده‏تر از معناى تفويض است.

    چنين دركى از رابطه تكوينى ميان بنده و خالق، حالت نفسانى عميقى را به دنبال دارد كه همان برگرداندن همه امور به اراده و خواست و حكمت خداوند است. در اين حال، آدمى هيچ دلبستگى، دو دلى، ناراحتى و اضطرابى از مصايب و مشكلات و ابتلائات روزگار احساس نمى‏كند؛ زيرا هستى او در دست قدرت سلطانى است كه از هر مهربانى مهربان‏تر و به بندگان خود بينا، حكيم و رئوف است:

    همانا خداوند به بندگان خود بيناست.






    امضاء

  6. تشكرها 2


  7. Top | #24

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    سخن ما بدين معنا نيست كه انسان فاقد اراده و اختيار است و در نتيجه مسئوليتى در قبال كارهاى خود ندارد؛ چنان‏كه به معناى اين هم نيست كه آدمى اراده و اختيار و تلاش و حركت خود را در جهت مصالح دنيوى و اخروى كاملاً كنار گذارد.


    اين هر دو اشتباهى است كه از عدم تفكيك دقيق حد و مرز بخشهاى مختلف اين معارف و حقايق از يكديگر ناشى مى‏شود.

    خداوند انسان را موجودى با اراده و اختيار و درك آفريده است. اين مسئله بديهى است و شكى در آن نيست و هر كس قرآن را با دقت بخواند، اين نكته بديهى را در خواهد يافت.

    بر انسان است كه اراده و اختيار و درك خود را در راه صلاح دنيا و آخرت خود به كار بندد كه:

    و براى انسان هيچ چيز نيست مگر آنچه كوشيده است.49





    امضاء

  8. Top | #25

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    قرآن به اين دو نكته تصريح مى‏كند، امّا از جمله چيزهايى كه نمى‏توان در آن شك كرد اين است كه زندگى انسان به رغم همه درك و اراده و حركت و تلاش او، دستخوش پيشامدهاى خوش و ناخوش است ،كه هر انسانى به ناچار با آن روبه‏ رو مى‏شود و در اين مورد، نيكوكار يا زشت‏ كردار با هم يكسانند. اينجاست كه تفويض معنا مى‏يابد.


    در اين حال، انسان بايد خود را به خواست و حكمت خداوند واگذارد و زندگى خود را به او تفويض كند و بداند كه در دست قدرت خداوند سلطان و بينا و حكيم و ارحم الراحمين است و دستى كه در امتحانات و بلايا قلب وى را مى‏فشارد، همان دست ارحم الراحمين يا مهربان‏ترين مهربانان است.


    اگر بنده بداند، كه همه توان و قوت و صاحب اختيارى او در امتداد قدرت و صاحب اختيارى خداوند است و او بنده مملوكى بيش نيست و بى‏اجازه خدا هيچ كارى از وى برنمى‏آيد، تسليم امر خدا مى‏شود و به قضا و قدر خداوندى اطمينان پيدا مى‏كند. اين معنا در دعاهايى كه از اهل بيت(ع) رسيده است، بسيار يافت مى‏شود:

    خداوندا، مرا به قسمت مقدر خود خشنود كن و در همه حال متواضعم گردان.

    خداوندا، مرا به قَدَر خود مطمئن و از قضاى خود خشنود گردان.







    امضاء

  9. Top | #26

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    معناى تفويض اين نيست كه اگر موج دريا كسى را به دل آبهاى دريا كشيد، براى نجات خود تلاش نكند، فرياد نزند، كمك نخواهد و به درگاه خدا دعا نكند؛ بلكه معناى تفويض اين است كه بداند اين سعى و تلاش و دعا و فرياد و كمك خواستن او، در امتداد قدرت خداوند است و اوست كه اگر بخواهد نجاتش مى‏دهد و اگر اراده كند، موج دريا او را خواهد بلعيد؛


    اگر بخواهد نجاتش دهد، صداى فريادش را به گوش مردم مى‏رساند تا به نجاتش بشتابند و اگر نخواهد، فريادش را به گوش كسى نمى‏رساند تا به كمك او نيايند.


    معناى تفويض اين است كه نجات يافتن يا غرق شدن چنين كسى به دست خداست و خداوند در هر حالْ ـ او را نجات بدهد يا غرق كند ـ حكيم، بخشنده و بيناى به بندگان صالح خويش است.


    در اين وقت است كه آدمى به تلاش و دعا و فرياد مى‏پردازد؛ اگر خداوند نجاتش داد، حمد و شكر او را به جاى مى‏آورد و اگر تدبير خدا در غرق شدن و هلاكت او بود، در حالى كه به بصير بالعباد و ارحم الراحمين بودن خدا و حكيم و بينا بودن او اطمينان دارد، تسليم خواست و قضا و قدر خداوندى مى‏شود.


    اين، همان تفويض است و درك اين حقيقت و تشخيص مرز بين اين معارف و حقايق، از لطافتها و شفافيتهاى قرآن و معارف آن است.

    البته اين نكته را بايد اضافه كنيم كه تمام اين مسائل در امور غير ارادى است كه عمل آنها به عهده انسان نيست و در قبال آنها مسئوليتى ندارد؛ ولى در مواردى كه خداوند او را مسئول قرار داده و امور را منوط به اراده و عمل او نموده است، بديهى است كه خودْ مسئول عمل خويش است:

    خداوند در سرنوشت هيچ گروهى تغييرى ايجاد نمى‏كند، مگر اينكه خود آنان به تغيير دادن اوضاع خود بپردازند.50






    امضاء

  10. Top | #27

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    آغاز و پايان علم

    از پيامبر اكرم(ص) چنين روايت شده است:

    ابتداى علم شناسايى خداوند جبار است و پايان آن واگذارى (تفويض) كار به او.

    به ياد مى‏آورم كه اين روايت را در اوايل تحصيل خود در كتابهاى مقدماتى مى‏خواندم و در آن روزها به ژرفاى آن پى‏ نمى‏ بردم. پس از مدتى طولانى فرصت تأمل و تفكر در اين روايت برايم دست داد و دريافتم كه اين روايت دربردارنده همه سفر معرفت از ابتدا تا پايان آن است؛ سفرى دشوار و سخت و دور و دراز كه ابتداى آن شناخت خداوند جبار و پايان آن تفويض كار به اوست.


    آغاز سفر اين است كه انسان بداند همه كار به دست خداست و اين هستى پهناور از قبضه سلطنت، حكم و امر او خارج نيست و تنها او گيرنده و دهنده، زنده كننده و ميراننده، عزت دهنده و خوار كننده، رفعت دهنده و پست كننده، خالق و مدبر، خسارت‏ده و منفعت ‏رسان، روزى دهنده، چيره، بخشنده و مانع است:

    خداوند سر رشته ‏دار كار خويش است، به راستى كه خداوند براى هر چيزى اندازه‏اى نهاده است.51







    امضاء

  11. Top | #28

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    هم‏سنگ ذره ‏اى در آسمانها و زمين از او پنهان نيست.52

    بگو براى خود اختيار زيان و سودى ندارم.53

    خداوند هر كس را بخواهد، مشمول رحمت خويش مى‏گرداند.54

    خداوند تنگنا و گشايش در زندگى مردم پديد مى‏آورد و به سوى او باز خواهيد گشت.55

    بگو: خداوندا، اى فرمانرواى هستى، به هر كه بخواهى فرمانروايى مى‏بخشى و از هر كس كه خواهى فرمانروايى باز ستانى.56

    پروردگارت هرچه خواهد تواند كرد.57

    بگو: براى خود اختيار زيان و سودى ندارم.58

    بى‏گمان پروردگارت درهاى روزى را بر هر كس كه بخواهد مى‏گشايد و فرو مى‏بندد؛ چرا كه او به بندگانش بينا و داناست.59

    و چيزى را به جاى خداوند مى‏پرستند كه نه زيانى به آنان مى‏رساند و نه سودى.60

    بگو: آيا به چيزى را جاى خداوند مى‏پرستيد كه نه زيانى براى شما دارد و نه سودى؟61

    هيچ مصيبتى (به كسى) نرسد، مگر به اذن الهى.62




    امضاء

  12. Top | #29

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    و چيزى نخواهيد، مگر آنكه خدا خواهد.63

    اين اولين مرحله معرفت، يعنى شناخت خداوند جبار است؛ امّا تفويض مرحله پايانى معرفت شمرده مى‏شود. اگر انسان يقين كند كه خداوند تدبير امور او را به تنهايى در دست دارد و تنها او گيرنده و دهنده، بخشنده و مانع، خسارت ده و منفعت رسان است، بى ‏شك امور خود را به او تفويض خواهد كرد. در اينجا تفويض، ايمان و تسليم است؛ ايمان به اينكه همه امور بنده به دست خداست و تسليم شدن در برابر حكم خداوند در همه حال.

    پيامبر اكرم(ص) فرموده است:

    از كار انسان موءمن در شگفتم كه خداوند برايش قضايى مقدر نمى‏كند، مگر اينكه در آخر كار برايش موجب نيكويى است.64

    و فرموده است:

    هر كس از ميان خلق خدا او را بيشتر بشناسد، به تسليم در برابر قضاى او سزاوارتر است.65

    از امام صادق(ع) چنين نقل شده است:

    از جمله آنچه كه خداوند به موسى وحى كرد اين بود: اى موسى، محبوب‏ترين خلق من در نزدم بنده موءمن من است. پس هرگاه بلايى به او رساندم، در جهت خير او بوده و هرگاه چيزى به او دادم ،باز هم خير او بوده است. پس بايد بر بلايم صبر كند، نعمتم را شكر گزارد و از قضايم خشنود باشد. پس اگر در راه خشنودى من گام بردارد و از من اطاعت كند، نام او را نزد خود در زمره صديقين بنويسم.66





    امضاء

  13. Top | #30

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    و از همان حضرت است:

    داناترين مردم خشنودترين آنها به قضاى الهى است.67

    ابن سنان از كسى نقل مى‏كند كه گفت: به امام صادق(ع) عرض كردم: چگونه مى‏توان موءمن بودن موءمن را دريافت؟ حضرت فرمود:

    با تسليم شدن در برابر خدا در هرچه از خوش و ناخوش به او مى‏رسد.68

    و باز از آن حضرت نقل شده است:

    هيچ‏گاه پيامبر(ص) درباره كارى كه گذشته بود، نمى‏فرمود كاش جور ديگرى مى‏شد.69

    انس بن مالك مى‏گويد: ده سال خادم پيامبر(ص) بودم؛ هيچ گاه در كارى كه كرده بودم نفرمود:

    «چرا كردى؟» و در كارى كه نكرده بودم نفرمود:

    «چرا نكردى؟» و درباره هيچ چيزى نفرمود:

    «كاش مى‏ بود!» و هرگاه كسى از اهل بيت او با من تندى مى‏كرد مى‏فرمود:

    «رهايش كنيد! اگر چيزى در قضاى خداوند باشد، حتماً خواهد شد».70




    امضاء

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミ 8 خطای شایع دراستفاده از ماشین ‌لباس‌شویی ミ★ミ
    توسط شهیده در انجمن دختران ، زنان ، مادران
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-07-1391, 23:19
  2. ミ★ミ★ミیا ایها الذین امنوا...بخوانید،بدانید،عمل کنیدミ★ミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير موضوعي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 02-07-1391, 20:23
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 10:49
  4. ミ★ミ★ミوصیت نامه شهید رحیم جباری ミ★ミ★ミ
    توسط کوثر در انجمن وصيت نامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-11-1390, 22:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 19:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی