ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 36
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ







    شرح جامع حدیث عنوان بصری


    عنوان بصرى و امام صادق(ع)

    علاّمه مجلسى در بحارالأنوار مى‏گويد: اين عبارت را به خط شيخ خود، شيخ بهايى ديده‏ام:

    شيخ شمس‏الدين محمد بن مكى گفته است: از دستنوشته شيخ احمد فراهانى، از عنوان بصرى ـ كه پيرمردى 94 ساله بودـ نقل مى‏كنم كه گفت:

    سالها نزد مالك بن انس رفت و آمد داشتم. چون جعفر بن محمد به مدينه آمد، شروع به رفت و آمد نزد وى كردم و دوست مى‏داشتم همچنان كه از مالك كسب دانش مى‏كردم، از وى نيز دانشى بياموزم.

    او روزى به من گفت: من از طرف حكومت تحت نظر هستم؛ در عين حال، در همه ساعات شب و روز اذكارى دارم؛ پس مرا از اذكار و اوراد خود باز مدار و دانش خود را چون گذشته از مالك بگير و با وى رفت و آمد نما.

    من از اين واقعه غمگين شدم، و در حالى كه از نزد وى بيرون مى‏آمدم با خود مى‏گفتم: اگر در من خيرى ديده بود، از رفت و آمد با خود منعم نمى‏كرد. پس وارد مسجد پيامبر شده، سلامى داده، بازگشتم. فرداى آن روز به حرم پيامبر رفته، دو ركعت نماز گزاردم و پس از نمازْ دست به دعا برداشتم و گفتم: خدايا، خداوندا! از تو مى‏خواهم كه قلب جعفر را با من مهربان كنى، و آن‏قدر از علم وى بهره‏مندم سازى كه به راه راست هدايت شوم. بعد، غمگين به سوى خانؤ خود رفتم و به جهت محبتى كه از جعفر در دل داشتم، ديگر نزد مالك نرفتم، و جز براى نماز واجب از خانه بيرون نيامدم. سرانجام صبرم به پايان رسيد و دلم تنگ شد.






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  2. تشكرها 11

    saba m (13-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (13-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), مدير اجرايي (14-12-1391), مریم منتظر (14-12-1391), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (16-12-1391), یاس بهشتی (15-12-1391), سالک (16-12-1391), سابحات (13-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-12-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در اين وقت ـ كه بعد از نماز عصر بود ـ لباس پوشيده، به قصد ديدار جعفر بيرون رفتم. چون به در خانه‏اش رسيدم، اجازه خواستم. خادمى بيرون آمد و گفت: چه مى‏خواهى؟ گفتم: عرض سلام بر شريف. گفت: او در محراب خود به نماز ايستاده است. من نيز در مقابل در خانه‏اش نشستم.

    طولى نكشيد كه خادم بيرون آمد و گفت: به بركت خدا، داخل شو. من وارد شده، سلام كردم. او جواب سلام مرا داده، فرمود: «بنشين؛ خدا تو را رحمت كند.» نشستم، و او مدتى سر به زير انداخت، سپس سر برداشت و فرمود: «كنيه‏ات چيست؟» گفتم: ابوعبداللّه. فرمود: «اى ابو عبداللّه، خداوند تو را بر كنيه‏ات ثابت كند و تو را توفيق دهد! چه مى‏خواهى؟» در دل گفتم: اگر در اين سلام و زيارت مرا جز اين دعا بهره‏اى نباشد، برايم بسيار است.

    او دوباره سر برداشت و فرمود: «چه سوءالى دارى؟» گفتم: از خدا خواسته‏ام تا دلت را با من مهربان گرداند و از دانش تو بهره‏مندم سازد، و اميدوارم كه خداوند دعايم را درباره شما مستجاب كرده باشد. فرمود: «اى ابا عبدالله، دانش با دانشجويى به دست نمى‏آيد، بلكه نورى است كه خداوند آن را در دل هر كس كه هدايتش را بخواهد قرار مى‏دهد. پس اگر طالب علم هستى، اول در وجود خود به دنبال حقيقت عبوديت باش، و با به كار بستن علم آن را بجوى، و از خدا طلب فهم كن تا تو را بفهماند.»



    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  5. تشكرها 11

    saba m (13-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (13-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), مدير اجرايي (14-12-1391), مریم منتظر (14-12-1391), یاس بهشتی (15-12-1391), حیران (15-12-1391), سالک (16-12-1391), سابحات (13-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-12-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    گفتم: اى شريف، فرمود: «بگو: اى ابا عبداللّه.» گفتم: اى ابا عبداللّه، حقيقت عبوديت چيست؟ فرمود: «سه چيز است: اينكه بنده خدا در آنچه خداوند به او ارزانى داشته، احساس مالكيت نداشته باشد؛ زيرا بندگان ملكيتى ندارند و مال را از آنِ خدا مى‏دانند و آن را در جايى كه او فرموده است، به مصرف مى‏رسانند. ديگر اينكه براى خود تدبير نكند و همؤ كارهايش در محدوده امر و نهى خداوند باشد.

    پس وقتى عبد در آنچه خداوند به وى ارزانى داشته، احساس مالكيت نداشت، انفاق كردن، در آنچه خداوند امر به انفاق آن كرده است، بر او آسان مى‏شود. و چون تدبير و برنامه‏ريزى را به خداوند مدبر واگذاشت، بلاها و مصيبتهاى دنيا بر وى آسان مى‏شود. و چون تمام وقت و همه كارهايش را در محدوده اوامر و نواهى خداوند قرار داد، ديگر فراغتى براى جدال و مباهات بر مردم نخواهد داشت.

    هنگامى كه خداوند بنده خود را به اين سه خصلت كرامت داد، امر دنيا و شيطان و مردم دنيا بر وى آسان مى‏گردد و ديگر در پى زياده‏خواهى و فخرفروشى در طلب دنيا برنمى‏آيد و چشمش به دنبال مال مردم نخواهد بود و روزگار را به بطالت نخواهد گذراند، كه اين اولين درجه تقواست. خداوند متعال مى‏فرمايد: ساين سراى آخرت است. آن را براى كسانى كه نمى‏خواهند در روى زمين سركشى و تبهكارى كنند مقرر داشته‏ايم و سر انجامِ نيكِ آن (حسن عاقبت) از آن پرهيزكاران است.»1






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  7. تشكرها 12

    saba m (13-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), مدير اجرايي (14-12-1391), مریم منتظر (14-12-1391), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (16-12-1391), یاس بهشتی (15-12-1391), حیران (15-12-1391), سالک (16-12-1391), سابحات (13-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-12-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    شخصيت عنوان بصرى

    در كتابهاى رجالى و جرح و تعديل از عنوان بصرى يادى نشده است و ما جز آنچه در اين روايت آمده، شناختى از اين مرد نداريم. بنابر آنچه در اين روايت آمده، او مردى در حدود 94 ساله بوده و در آن زمان از متقدمان به شمار مى‏آمده، به طلب دانش علاقه‏مند بوده و ولع بسيار براى حضور در مجلس علماى زمان خود داشته است.

    شرح حديث

    اهم موارد مطرح شده در اين حديث، علم و معرفت و عبوديت و بندگى است. (که به یاری پروردگار به آن می پردازیم.)





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  9. تشكرها 12

    saba m (13-12-1391), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), مدير اجرايي (14-12-1391), مریم منتظر (14-12-1391), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (16-12-1391), یاس بهشتی (15-12-1391), حیران (15-12-1391), سالک (16-12-1391), سابحات (13-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-12-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    علم و معرفت

    مراد از علم در اين حديث، معرفت است كه معنايى متفاوت با معناى علم دارد. معرفت با سير و سلوك و اخلاق انسان، رابطه‏اى تنگاتنگ دارد. اگر بخواهيم معنايى امروزى براى كلمه معرفت بيابيم، مى‏توانيم از آن به فرهنگ تعبير كنيم.رابطه بين دانش و فرهنگ همانند رابطه بين علم و معرفت در تاريخ فكرى ماست.

    رابطه بين معرفت و سلوك و اخلاق را مى‏توان به صورت واضح در اين آيه قرآن يافت:

    از ميان بندگان خدا فقط دانشمندان از او خوف و خشيت دارند.2

    مراد از دانشمندان در اين آيه عارفانند، و آيه به ارتباط بين معرفت و ترس از خدا اشاره دارد. مى‏توان دريافت كه بهره‏مندى انسان از خشيت و ترس خداوند به ميزان بهره‏مندى او از معرفت و شناخت خداوند است و هرچه شناخت بيشتر باشد، ترس و خشيت نيز افزون‏تر خواهد بود.





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  11. تشكرها 13


  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    رابطه ميان شناخت و ترس از خدا


    قرآن كريم در دو جا بين ترس از خدا و شناخت، رابطه انحصارى برقرار كرده است؛ در يكى، ترس از خدا را در صاحبان شناخت منحصر مى‏كند و در ديگرى، ترس صاحبان شناخت را فقط به ترس از خدا محدود مى‏سازد. اين دو حصر با هم تفاوت دارند.


    انحصار اول در اين آيه است:


    از ميان بندگان خدا فقط دانشمندان از او خوف و خشيت دارند.3


    اين آيه ترس از خدا را به صاحبان شناخت منحصر مى‏كند.

    آيه دوم اين است:


    كسانى كه پيامهاى الهى را مى‏رسانند و از او پروا دارند و از هيچ كس جز خداوند پروا ندارند.4

    اين آيه ترس و خشيت عارفان و صاحبان شناخت را در ترس از خدا منحصر كرده است؛ زيرا آنان كه پيامهاى خدا را مى‏رسانند، داراى شناخت به شمار مى‏آيند و هم آنانند كه از خدا مى‏ترسند و از هيچ كس ديگرى جز خدا نمى‏هراسند.

    علم و دانش هم گاه ممكن است در افرادى كه ظرف وجودى گيرايى دارند به شناخت تبديل شود.





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  13. تشكرها 11

    saba m (15-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), مدير اجرايي (17-12-1391), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (16-12-1391), یاس بهشتی (15-12-1391), حیران (17-12-1391), حدیث*خادمه مهدی فاطمه(س)* (19-01-1392), سالک (16-12-1391), سابحات (16-12-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-12-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عرب بيابانگردى نزد پيامبر(ص) آمد. حضرت(ص) به يكى از اصحاب خود فرمود تا به او قرآن بياموزد. آن صحابى سوره زلزال را بر مرد عرب خواند تا به اين آيات رسيد:


    پس هر كس هم ذره‏اى عمل خير انجام داده باشد، (پاداش) آن را مى‏بيند و هر كس هم ذره‏اى عمل ناشايست انجام داده باشد، (كيفر) آن را مى‏بيند.5


    اعرابى گفت: آنچه خواندى مرا بس است، و به راه خود رفت. مرد صحابى جريان را براى پيامبر اكرم(ص) نقل كرد. پيامبر(ص) ـ چنان كه در روايت آمده ـ فرمود:


    اين مرد وقتى آمد بيابانى (اعرابى) بود، ولى اكنون كه باز مى‏گردد فقيه است.

    فاصله بسيارى است ميان كسى كه با قبول و فهم يك آيه از قرآن به درجه تفقه و معرفت مى‏رسد و كسانى كه دانش فراوانى از پيامبران گذشته با خود دارند و در عين حال نه تنها به سوى حق هدايت نمى‏شوند، بلكه از رفتن ديگران به راه خدا نيز منع مى‏كنند. قرآن كريم آنان را با اين توصيف عجيب معرفى مى‏كند:

    حكايت اينان مانند چهارپايى است كه بارى از كتاب را حمل مى‏كند.6






    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  15. تشكرها 9


  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    رابطه منطقى بين شناخت و سلوك

    ميان شناخت و سير و سلوك به سوى خدا رابطه‏اى منطقى وجود دارد كه قرآن به آن اشاره كرده است:

    از ميان بندگان خدا فقط دانشمندان از او خوف و خشيت دارند.7

    بر اساس اين آيه، خشيت الهى نتيجه شناخت است، و هر قدر كه انسان شناخت بيشترى به خداوند داشته باشد، خداوند نيز ترس از خود را بيشتر به او مى‏بخشد. عكس اين قضيه هم صادق است. خداوند متعال مى‏فرمايد:

    و از خداوند پروا كنيد و خداوند (بدين گونه) به شما آموزش مى‏دهد.8

    قرآن در اين آيه، رابطه بين سلوك و شناخت را توضيح داده است.




    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  17. تشكرها 5


  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    شيخ محمد عبده در تفسير المنار چنين تفسيرى از آيه را، على‏رغم اينكه اولين معنايى است كه به ذهن مى‏رسد، انكار مى‏كند و مى‏گويد:

    اين نوع تفسير مطابق نظر صوفيه است و دانش جز با تحصيل به دست نمى‏آيد و تقوا راه دانش‏آموزى نيست.


    البته اگر علم را در اين آيه به معناى دانش اصطلاحى در برابر شناخت و معرفت بدانيم، كلام عبده صحيح است؛ ولى اگر مراد از علم در آيه، شناخت و معرفت خداوند باشد ـ كه از فضاى كلى آيه هم اين گونه برمى‏آيد ـ ، آن‏گاه كلام شيخ خالى از اشكال نخواهد بود.

    خداوند متعال مى‏فرمايد:

    اى موءمنان، از خدا پروا كنيد و به رسول او ايمان آوريد تا بهره‏اى دو چندان از رحمت خويش بر شما ارزانى دارد و براى شما نورى قرار دهد تا با آن (به درستى) راه رويد و شما را بيامرزد، و خداوند آمرزگار مهربان است.9

    و فرموده است:

    اى موءمنان، اگر از خداوند پروا كنيد، براى شما (پديده‏اى) جدا كننده حق از باطل پديد آورد.10

    بدين ترتيب، خداوند اين نور و قدرت تميز بين حق و باطل را به واسطه تقوا به بندگان خود مى‏بخشد.




    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  19. تشكرها 5


  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خداوند مى‏فرمايد:

    آيا كسى كه مرده بود و زنده‏اش كرديم و نورى به او بخشيديم كه در پرتو آن در ميان مردم راه مى‏رود، همانند كسى است كه گويى گرفتار ظلمات است و از آن بيرون آمدنى نيست؟ بدين سان در چشم كافران كردارشان آراسته شده است.11

    اين نور كه خداوند در دل هر بنده‏اى كه او را دوست داشته باشد قرار مى‏دهد و نيكان در زندگى و سير و سلوك خود از آن بهره مى‏گيرند، همان معرفت و شناخت خداوند است.

    منابع معرفت


    امام صادق(ع) در اين حديث براى عنوان بصرى سه منبع معرفت را برمى‏شمارد:

    1 . در وجود خود به دنبال حقيقت عبوديت باش.

    2 . با به كاربستن علم، آن را بجوى.

    3 . از خدا طلب فهم كن تا تو را بفهماند.

    اكنون به همين ترتيب به شرح اين سه منبع مى‏پردازيم:





    ミ★ミ★ミ --حقیقت علم و معرفت ، عبودیت و بندگی-- ミ★ミ★ミ

  21. تشكرها 5


صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ミ★ミ 8 خطای شایع دراستفاده از ماشین ‌لباس‌شویی ミ★ミ
    توسط شهیده در انجمن دختران ، زنان ، مادران
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 29-07-1391, 00:19
  2. ミ★ミ★ミیا ایها الذین امنوا...بخوانید،بدانید،عمل کنیدミ★ミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير موضوعي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 02-07-1391, 21:23
  3. ミ★ミஜܓܨتفسیر سوره کوثر از تفسیر نمونهܓܨஜミ★ミ
    توسط *❀*نازبانو*❀* در انجمن تفاسير ترتبيبي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-06-1391, 11:49
  4. ミ★ミ★ミوصیت نامه شهید رحیم جباری ミ★ミ★ミ
    توسط کوثر در انجمن وصيت نامه شهدا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-11-1390, 23:38
  5. ஜミ★ミܓܨ مردی که تمام عمرش را صرف قرآن کرد ܓܨミ★ミஜ
    توسط نرگس منتظر در انجمن فعالان قرآني
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 05-10-1390, 20:16

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •