(...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سور و آیات‌ قرآن‌ بهترین‌ ادله‌ برای‌ درک‌ حقوق‌ انسانی‌ زن‌ است، زیرا سیر تاریخی‌ حقوق‌ زنان‌ به‌ ویژه‌ در عصر جاهلیت، بیان‌ کننده‌ حقوق‌ و امتیازاتی‌ است‌ که‌ دین‌ اسلام‌ برای‌ زنان‌ قرار داده‌ است. در واقع‌ سیر تدریجی‌ اعطای‌ حقوق‌ انسانی‌ به‌ زن‌ از آیات‌ خلقت‌ بشر21آغاز و سپس‌ در لابه‌لای‌ تمامی‌ آیاتی‌ که‌ به‌ حقوق‌ زن‌ مرتبط‌ است‌ به‌ تبیین‌ و تشریع‌ حق‌ مالکیت22 زنان، شخصیت‌ بخشیدن‌ به‌ زن‌ و شریک‌ مردان‌ بودن، نهی‌ از سختگیری‌ و در فشار قرار
    دادن‌ زنان‌ به‌ جهت‌ گرفتن‌ مهریه‌ از آن‌ها23 می‌پردازد.




    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حقوق انسانی زنان در قرآن و کنوانسیون رفع تبعیض



    به‌ اعتقاد متفکران‌ و اندیشمندان‌ مسلمان، حقوق‌ طبیعی، فطری‌ و انسانی‌ از آن‌جا پیدا شده‌ که‌ توجه‌ به‌ هدف‌ و رسیدن‌ به‌ کمال‌ در نهاد انسان‌ به‌ امانت‌ نهاده‌ شده‌ است. هر استعداد طبیعی‌ مبنای‌ یک‌ حق‌ طبیعی‌ است‌ و سندی‌ برای‌ آن‌ به‌ شمار می‌آید. ریشه‌ و اساس‌ حقوق‌ خانوادگی‌ را مانند سایر حقوق‌ طبیعی‌ باید در طبیعت‌ جست‌وجو کرد و از استعدادهای‌ طبیعی‌ زن‌ و مرد و انواع‌ سندهایی‌ که‌ خلقت‌ به‌ دست‌ آن‌ها سپرده‌ دریافت. از نظر اسلام‌ زن‌ و مرد در جامعه‌ و خانواده‌ هر دو انسانند و از حقوق‌ انسانی‌ مشابهی‌ برخوردار هستند، اما تفاوت‌ جنسیت‌ و روحیات‌ غالب‌ آن‌ها سبب‌ شده‌ تا دارای‌ حقوق‌ و تکالیف‌ غیر مشابهی‌ باشند. در جهان‌ امروز غربی‌ها و طرفداران‌ نظریه‌‌ فمینیسم، با تمسک‌ به‌ میثاق‌های‌ بین‌المللی‌ سعی‌ دارند که‌ میان‌ زن‌ و مرد از جهت‌ قوانین، مقررات، حقوق‌ و وظایف، وضع‌ یکسان‌ و مشابهی‌ به‌ وجود آورند و تفاوت‌های‌ غریزی‌ و طبیعی‌ زن‌ و مرد را تا حد امکان‌ نادیده‌ بگیرند. حال‌ آن‌که‌ مبنای‌ این‌ عهدنامه‌ها چیزی‌ جز حقوق‌ طبیعی‌ نیست.





    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در نقد محتوایی‌ کنوانسیون‌ صرف‌نظر از توجه‌ به‌ تاکید بر تساوی‌ زنان‌ با مردان‌ (نه‌ تنظیم‌ روابط‌ حقوقی‌ عادلانه‌ تناسب‌ با واقعیات‌ و نیز حفظ‌ ارزش‌های‌ زنان‌ با تاکید بر رفع‌ محرومیت‌ از زنان)، باید به‌ محتوای‌ لیبرالی‌ آن‌ نیز توجه‌ کرد. مبانی‌ فکری‌ حاکم‌ بر کنوانسیون، همان‌ چیزی‌ است‌ که‌ در اعلامیه‌ی‌ حقوق‌ بشر وجود داشت‌ و به‌ دلیل‌ بیگانگی‌ آن‌ با ارزش‌های‌ دینی، کشورهای‌ اسلامی‌ را بر آن‌ داشت‌ تا به‌ تدوین‌ اعلامیه‌‌ حقوق‌ بشر اسلامی‌ اقدام‌ کنند.24معنای‌ تساوی‌ حقوق‌ مرد و زن‌ در محیط‌ خانواده‌ این‌ است‌ که‌ هر یک‌ از آن‌ها از جمع‌ حقوق‌ طبیعی‌ خود بهره‌مند باشند که‌ بخشی‌ از این‌ حقوق‌ مشترک‌ و بخشی‌ دیگر مختص‌ به‌ جنس‌ خاص‌ است، ولی‌ حاصل‌ جمع‌ حقوق‌ مشترک‌ و مختص‌ مرد مساوی‌ با زن‌ است.25 در نهضت‌ فمینیستی‌ یک‌ قرن‌ اخیر که‌ به‌ نام‌ زن‌ و برای‌ زن‌ در اروپا صورت‌ گرفت‌ این‌ بود که‌ زن‌ حقوقی‌ کم‌ و بیش‌ مشابه‌ با مرد پیدا کرد، اما با توجه‌ به‌ وضع‌ طبیعی‌ و احتیاجات‌ جسمی‌ و روحی‌ زن، او هرگز حقوق‌ مساوی‌ با مرد پیدا نکرد. زیرا اگر بخواهیم‌ زن‌ حقوقی‌ مساوی‌ با حقوق‌ مرد و سعادتی‌ و منزلتی‌ برابر با او بیابد، تنها راه‌ مناسبش‌ این‌ است‌ که‌ مشابهت‌های‌ حقوقی‌ از میان‌ برداشته‌ شود و برای‌ مردان‌ حقوقی‌ متناسب‌ با آن‌ها و برای‌ زنان‌ حقوقی‌ متناسب‌ با آن‌ها قایل‌ شویم.



    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    این‌ همان‌ چیزی‌ است‌ که‌ در نصوص‌ اسلامی‌ از آن‌ به‌ حقوق‌ انسانی‌ و طبیعی‌ تعبیر شده‌ است. عدم‌ تشابه‌ حقوق‌ زن‌ و مرد در حدودی‌ که‌ طبیعت‌ زن‌ و مرد را در وضع‌ نامشابهی‌ قرار داده، هم‌ با عدالت‌ و حقوق‌ فطری‌ مطابقت‌ دارد و هم‌ سعادت‌ خانواده‌ را بیشتر و بهتر تامین‌ می‌کند. جالب‌ این‌ جاست‌ که‌ بعضی‌ از متفکران‌ جهان‌ غرب‌ نیز بدان‌ قایلند و در واقع‌ کلام‌ وحی‌ در خصوص‌ تبیین‌ منزلت‌ و جایگاه‌ حقوق‌ فطری‌ و طبیعی‌ انسان‌ها، امری‌ منطبق‌ با عدالت‌ اجتماعی‌ است.26

    همان‌گونه‌ که‌ ذکر شد اسلام‌ پایه‌‌ احکام‌ و حقوق‌ مربوط‌ به‌ زن‌ را بر مبنای‌ فطرت‌ قرار داد. هم‌سویی‌ شریعت‌ و طبیعت، مبانی‌ صدور حقوق‌ زنان‌ و مردان‌ است. زیرا وظایف‌ اجتماعی‌ و تکالیف‌ اعتباری‌ که‌ متفرع‌ بر آن‌ است، به‌ فطرت‌ و طبیعت‌ انسان‌ ختم‌ می‌شود. اعمال‌ حیاتی‌ که‌ انسان‌ را به‌ سعادت‌ می‌رساند به‌طور کامل‌ با دستگاه‌ فطرت‌ آفرینش‌ تطابق‌ دارد.

    آن‌چه‌ فطرت‌ درباره‌ حقوق‌ اجتماعی‌ افراد اقتضا دارد، این‌ است‌ که‌ چون‌ همه‌ انسان‌ها دارای‌ فطرت‌ بشری‌ هستند حقوق‌ مساوی‌ و مشابهی‌ دارند، اما مقتضای‌ مساواتی‌ که‌ عدل‌ اجتماعی‌ به‌ آن‌ حکم‌ می‌کند این‌ نیست‌ که‌ هر مقام‌ اجتماعی‌ به‌ هر فردی‌ واگذار شود؛ بلکه‌ افراد دارای‌ حقوق‌ اکتسابی‌ متفاوتی‌ هستند که‌ به‌ شیوه‌ عملکرد آن‌ها و انجام‌ وظایف‌ آن‌ها بستگی‌ دارد.
    27


    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در اسلام‌ مرد و زن‌ از مواهبی‌ مانند فکر، اراده، اختیار برخوردارند، بنابراین‌ هر دو می‌توانند در تحصیل‌ احتیاجات‌ زندگی‌ که‌ حیات‌ انسانی‌ مبتنی‌ بر آن‌ است، فعالیت‌ نمایند زن‌ می‌تواند به‌طور مستقل‌ مانند مرد اراده‌ کند، کار کند، مالک‌ نتیجه‌ی‌ کار و تلاش‌ خود باشد و حتی‌ در زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ تصرفاتی‌ انجام‌ دهد؛ زیرا اسلام‌ زن‌ را از نعمت‌ آزادی‌ و استقلال‌ که‌ تا قبل‌ از ظهور اسلام‌ صفحات‌ تاریخ‌ خالی‌ از آن‌ بود، بهره‌مند ساخته‌ است.

    در تمام‌ خطاب‌های‌ قرآنی، ملاک‌ کیفر، پاداش، رشد و تعالی‌ انسانی‌ و عقلانی‌ به‌ جنسیت‌ افراد ربطی‌ ندارد و زن‌ و مرد به‌طور کامل‌ در کنار هم‌ قرار می‌گیرند.

    ـــ انی‌ لا اضیع‌ عمل‌ عامل‌ منکم‌ من‌ ذکر او انثی‌ بعضکم‌ من‌ بعض28
    ـــ من‌ یعمل‌ من‌ الصالحات‌ من‌ ذکر او انثی‌ و هو مومن‌ فاولئک‌ یدخلون‌ الجنه‌ و لا یظلمون‌ نقیرا.29
    ـــ من کفر فعلیه‌ کفره‌ و عمل‌ صالحا فلا نفسهم‌ یمهدون30
    ـــ من‌ عمل‌ سیئه‌ فلا یجزی‌ الا مثلها و من‌ عمل‌ صالحا من‌ ذکر او انثی‌ و هم‌ مومن‌ فلنحیینه‌ حیوة‌ طیبة...31
    ـــ للرجال‌ نصیب‌ مما اکتسبوا و للنسأ نصیب‌ مما اکتسبن...32
    ـــ للرجال‌ نصیب‌ مما ترک‌ الوالدان‌ و الاقربون‌ و لنسأ و نصیب‌ مما الوالدون‌ و الاقربون...33


    در تمامی‌ این‌ آیات‌ نورانی‌ و آیات‌ دیگر، 34خداوند زن‌ و مرد را به‌ عنوان‌ انسان‌ از حقوق‌ خاص‌ خود بهره‌مند ساخته‌ و توازن‌ و تعادل‌ حقوقی‌ بر مبنای‌ سرشت‌ و فطرت‌ و تفاوت‌های‌ فردی‌ بین‌ آن‌ها ایجاد کرده‌ است.




    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    دستورات‌ دین‌ مقدس‌ اسلام‌ در خصوص‌ حقوق‌ و تکالیف‌ زن‌ و مرد در محیط‌ خانواده، به‌طور دقیق‌ مبتنی‌ بر حقوق‌ طبیعی‌ آن‌ها طراحی‌ شده‌ است. حقوقی‌ که‌ زیربنای‌ اصلی35حقوق‌ بشر و عهدنامه‌‌ رفع‌ تبعیض‌ علیه‌ بانوان‌ است. از این‌ رو از بین‌ بردن‌ تساوی‌ زن‌ و مرد با استفاده‌ از حربه‌ تشابه‌ حقوق‌ آن‌ها که‌ در بعضی‌ از مواد کنوانسیون‌ مشاهده‌ می‌شود، نه‌ با دستورات‌ اسلام‌ سازگاری‌ دارد و نه‌ با زیربنای‌ اساسی‌ این‌ کنوانسیون‌ به‌ عنوان‌ مثال‌ می‌توان‌ به‌ «بند ب‌ ماده‌ 16 کنوانسیون» اشاره‌ کرد که‌ قایل‌ (به‌ حق‌ مشابه‌ در انتخاب‌ آزادانه‌‌ همسر) است‌ هر چند اسلام‌ در انتخاب‌ همسر حق‌ مشابه‌ را می‌پذیرد، ولی‌ انتخاب‌ همسر را بدین‌ مفهوم‌ آزادانه‌ ندانسته، بلکه‌ متصف‌ به‌ شرایط‌ و ضوابطی‌ خاص‌ کرده‌ از آن‌ جمله‌ این‌ که‌ برای‌ مردان‌ و زنان‌ که‌ دارای‌ دین‌ یکسان‌ نیستند حق‌ ازدواج‌ قایل‌ نیست. در این‌جا باید گفت‌ که‌ این‌ امر به‌ جهت‌ حفظ‌ کرامت‌ فرد مومن‌ و موحد و نیز حق‌ فرزند در برخورداری‌ از تعالیم‌ متکامل‌ والدین‌ است. از سویی‌ این‌ ضوابط‌ شامل‌ حال‌ مردان‌ و زنان‌ است‌ و تبعیض‌ در حق‌ زنان‌ نیست.



    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نمونه‌ی‌ دیگر آن‌که‌ بند ح‌ ماده‌‌ 14، ماده‌ 12، بند ب‌ ماده‌‌ 14 و بند هـ ماده‌‌ 16 به‌ موضوع‌ حق‌ زن‌ در پیشگیری‌ از بارداری‌ و برنامه‌ریزی‌ خانواده‌ پرداخته‌ است‌ و آن‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ حق‌ جهت‌ برخورداری‌ از سایر حقوق‌ اجتماعی‌ معرفی‌ می‌کند، در حالی‌ که‌ در کل‌ مواد کنوانسیون‌ یک‌ بند از یک‌ ماده‌ هم‌ به‌ حق‌ زن‌ در برخورداری‌ از عفت، حیا و صفای‌ باطنی، رشد و تعالی‌ روحی‌ که‌ موارد جزیی‌ از حقوق‌ طبیعی‌ زنان‌ می‌باشد اشاره‌ نشده‌ است. آن‌چه‌ که‌ در قرآن‌ کریم‌ و متون‌ مقدس‌ ادیان‌ توحیدی‌ بارها و بارها بدان‌ اشاره‌ شده‌ است؛ مانند عفت، حیا و قداست‌ حضرت‌ مریم‌ (س)، دختران‌ شعیب‌ پیامبر و حضرت‌ زهرا (س). در کنوانسیون‌ به‌ دلیل‌ تفکر اومانیستی‌ حاکم‌ بر آن‌ بر استقلال‌ فردی‌ زن‌ در کانون‌ خانواده‌ تاکید شده‌ است، در حالی‌ که‌ در اندیشه‌‌ اسلامی‌ این‌ حقوق‌ و استقلال‌ افراد همزمان‌ با رعایت‌ و در نظر گرفتن‌ حقوق‌ آحاد جامعه‌ و به‌ ویژه‌ خانواده‌ تعریف‌ می‌شود و هر انسانی‌ ضمن‌ آن‌که‌ حقوق‌ فردی‌ و طبیعی‌ مختص‌ به‌ خود دارد، تا بدانجا می‌تواند حقوق‌ خود را اعمال‌ کند که‌ حقوق‌ سایر شهروندان‌ و افراد جامعه‌ را تحت‌الشعاع‌ و مخدوش‌ نکند.

    یکی‌ از راهکارهایی‌ که‌ طرفداران‌ و پیشگامان‌ تنظیم‌ کنوانسیون‌ رفع‌ تبعیض‌ علیه‌ زنان‌ در پیش‌ گرفته‌اند، تثبیت‌ قاعده‌ی‌ آمره36 (یوس‌ کگنز (Jus Cogens است. پذیرش‌ عهدنامه‌ی‌ رفع‌ تبعیض‌ علیه‌ زنان‌ با احتمال‌ این‌که‌ به‌ صورت‌ قاعده‌ آمره‌ باشد، درست‌ نبوده‌ و از نظر حقوق‌ بین‌الملل‌ هم‌ قابل‌ قبول‌ نیست.



    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نتیجه‌گیری‌



    1. در قرآن‌ و نصوص‌ دینی، اصل‌ و مبنای‌ آفرینش‌ انسان‌ها و اعطای‌ حقوق‌ بدان‌ها بر مبنای‌ حقیقت‌ آدمی‌ و شوون‌ انسانی‌ انسان‌ها است‌ و جنسیت‌ نقشی‌ در اعطای‌ حقوق‌ فطری‌ و طبیعی‌ ندارد.

    2. بر اساس‌ تحلیل‌ و تبیین‌ جایگاه‌ قوامیت، بدین‌ نتیجه‌ می‌توان‌ رسید که‌ این‌ آیه‌ به‌ روابط‌ زن‌ و مرد در خانواده‌ مربوط‌ است‌ و بیانگر حکم‌ مسوولیت‌ و حمایت‌ حفاظتی‌ است‌ که‌ مرد باید از زن‌ و خانواده‌ خود بنماید و کمر همت‌ بر تامین‌ معاش‌ و تدبیر امور اقتصادی‌ خانواده‌ بربندد و به‌ هر حال‌ از آیه‌ی‌ مزبور حکم‌ به‌ برتری‌ مردان‌ بر زنان‌ را نمی‌توان‌ صادر کرد، زیرا چنین‌ برداشتی‌ با مفاد سایر آیات‌ قرآن‌ کریم‌ منافات‌ دارد.


    3. معنای‌ تساوی‌ حقوق‌ مرد و زن‌ در محیط‌ خانواده‌ این‌ است‌ که‌ هر یک‌ از آن‌ها از جمع‌ حقوق‌ طبیعی‌ خود بهره‌مند باشند که‌ بخشی‌ از این‌ حقوق‌ مشترک‌ و بخشی‌ دیگر مختص‌ به‌ جنس‌ خاص‌ است.


    4. حقوق‌ انسانی‌ و فطری‌ که‌ زیربنای‌ مفاد حقوقی‌ آیات‌ قرآن‌ کریم‌ است، دلالت‌ بر همسویی‌ شریعت‌ با طبیعت‌ دارد و این‌ بدان‌ معنا نیست‌ که‌ به‌طور ضروری‌ باید در سایر حقوق‌ اجتماعی‌ نیز زن‌ و مرد یکسان‌ باشند؛ چرا که‌ رعایت‌ حقوق‌ طبیعی‌ زن‌ و مرد در خانواده‌ و جامعه‌ مستلزم‌ اعطای‌ حقوقی‌ متناسب‌ با شان، جایگاه، فطرت‌ و موقعیت‌ هر یک‌ از آن‌ دو (زن‌ و مرد) است.


    5. پذیرش‌ مفاد کنوانسیون‌ رفع‌ تبعیض‌ علاوه‌ بر تحمیل‌ بعضی‌ موارد و دستورات‌ منافی‌ با دستورات‌ دین‌ مبین‌ اسلام، پیامدهایی‌ چون‌ تن‌ در دادن‌ به‌ قاعده‌‌ آمره‌ دارد و متولیان‌ آن‌ می‌توانند در هر زمان‌ و مکانی‌ دول‌ را در برابر اجرای‌ مفاد کنوانسیون‌ متعهد و مسوول‌ کنند و این‌ چیزی‌ است‌ که‌ با مفاد حقوق‌ بین‌الملل‌ مخالف‌ است.




    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  9. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    منابع‌

    1. الانصاری‌ قرطبی، ابی‌ عبدالله‌ محمد، الجامع‌ لاحکام‌ القرآن، بیروت، 1965م، داراحیأ التراث‌ العربی.
    2. ابن‌منظور، لسان‌العرب، داراحیأ التراث‌ العربی‌ 1408ق.
    3. جانسون، گلن، اعلامیه‌‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر و تاریخچه‌‌ آن، ترجمه‌‌ محمد جعفر پاینده، تهران، 1377، نشر نی، ج‌ 2.
    4. جریرطبری، محمد، جامع‌البیان‌ فی‌ تفسیر القرآن، بیروت، 1392هـ .ق، دارالمعرفه، چ‌ دوم، ج‌ 4.
    5. جعفری، محمدتقی، ترجمه‌ و تفسیر نهج‌البلاغه، تهران، 1362، دفتر نشر فرهنگ‌ و اندیشه‌ اسلامی.
    6. دیدگاه‌های‌ فقهی‌ در خصوص‌ عهدنامه‌ محو کلیهی‌ اشکال‌ تبعیض‌ علیه‌ زنان، تهران، 1377 مرکز تحقیقات‌ فقهی‌ قوه‌ قضاییه.
    7. سید قطب، فی‌ ظلال‌ القرآن، بیروت، 1409 هـ ، دارالفکر.
    8. طوسی، التبیان، قم، 1370، دارالفکر.
    9. طریحی، فخرالدین، مجمع‌البحرین، تهران، 1365، نشر مرتضوی، ج‌ 2.
    10. طهرانی، محمدحسین، رساله‌‌ بدیعه‌ در تفسیر آیه: «الرجال‌ قوامون‌ علی‌ النسأ»، مشهد، 1376، نشر علامه‌ طباطبائی.
    11. عبده، محمد، تفسیر المنار، قم، 1373، دارالکتب‌ الاسلامیه.
    12. فیض‌ کاشانی، محسن، تفسیر صافی، تهران، 1362، کتاب‌ فروشی‌ اسلامیه، چ‌ 6، ج‌ 1.
    13. قمی نیشابوری، نظام‌الدین‌ الحسن‌ بن‌ محمد بن‌ حسین، غرائب‌ القرآن‌ و رغائب‌ الفرقان، در حاشیه‌ مجمع‌البیان، نشر فراهانی، 1349.
    14. کلییار، کلود آلبر، نهادهای‌ روابط‌ بین‌المللی، ترجمه‌‌ هدایت‌الله‌ فلسفی، تهران‌ 1368، نشر نو.
    15. مرتضی مطهری، یادداشت‌های‌ استاد مطهری، قم‌ 1380، صدرا.
    16. مهریزی، مهدی، سرپرستی‌ و ریاست‌ خانواده، مجله‌‌ پیام‌ زن، آبان‌ 1380.
    17. مقدادی، محمدمهدی، ریاست‌ مرد در رابطه‌‌ زوجیت، فصلنامه‌‌ مفید، قم، بهمن‌ 1381، ش‌ 33.
    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #20
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی‌ نوشت‌ها:

    1. نسأ(4): 1.‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌
    2. همان، 34.
    3. ابن‌ منظور ذیل‌ واژه‌‌ قوام‌ لسان‌العرب.
    4. قرطبی، الجامع‌ لاحکام‌ القرآن، ج‌ 5، ص‌ 167.
    5. ابن‌ منظور، لسان‌الغرب، ج‌ 12، ص‌ 496 ـ 504، ماده‌ی‌ قوم.
    6. لسان‌العرب، المنجد، مفردات‌ راغب‌ ومعجم‌ الفاظ‌ القرآن‌ الکریم‌ ذیل‌ ماده‌‌ قوم.
    7. حسین‌ طهرانی، محمد حسین، رساله‌ بدیعه‌ در تفسیر آیه‌ الرجال‌ قوامون‌ علی‌ النسأ، ص‌ 76.
    8. شرتوتی، اقرب‌ الموارد، ماده‌ی‌ قوم.
    9. جعفری، محمدتقی، ترجمه‌ و تفسیر نهج‌البلاغه، ج‌ 11، ص‌ 267.
    10. طبری، جامع‌البیان‌ فی‌ تفسیر القرآن، ج‌ 4، ص‌ 110.
    11. القرطبی، الجامع‌ لاحکام‌ القرآن، ج‌ 5، ص‌ 168.
    12. همان.
    13. فیض‌ کاشانی، محسن، تفسیر صافی، ج‌ 1، ص‌ 353، غرائب‌ القرآن‌ و رغائب‌ الفرقان‌ در حاشیه‌ی‌ تفسیر جامع‌البیان‌ فی‌ تفسیر القرآن، ج‌ 4.
    14. حقوق‌ زن‌ و سرپرستی‌ مرد در نگاه‌ مفسران‌ قرآن، ص‌ 3.
    15. همان، ص‌ 4.
    16. ریاست‌ مرد در رابطه‌ زوجیت، ص‌ 110 ـــ 111.
    17. حقوق‌ زن‌ و سرپرستی‌ مرد در نگاه‌ مفسران‌ قرآنی، ص‌ 4.
    18. جعفری، محمدتقی، همان، ج‌ 11، ص‌ 273.
    19. ماده‌‌ 1 کنوانسیون.
    20. جعفری، محمدتقی، همان‌ ،ج‌ 11، ص‌ 273.
    21. نسأ (4): 1.
    22. همان، 7.
    23. همان، 19.
    24. جهت‌ مطالعه‌ بیشتر ر. ک. اعلامیه‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر، گلن‌ جانسون‌ ص‌ 87 ـــ 127.
    25. دیدگاه‌های‌ فقهی‌ در خصوص‌ عهدنامه‌ محو کلیه‌‌ اشکال‌ تبعیض‌ علیه‌ زنان، ص‌ 222.
    26. اسپنسر، می‌گوید: «عدالت‌ غیر از احساسات‌ یا هر آمیخته‌‌ دیگری‌ است‌ که‌ عبارت‌ از حقوق‌ طبیعی‌ افراد بشر است‌ و برای‌ آن‌که‌ عدالت‌ وجود خارجی‌ داشته‌ باشد، باید حقوق‌ وامتیازات‌ طبیعی‌ را رعایت‌ کند.»
    27. در مقدمه‌‌ کنوانسیون‌ نسبت‌ به‌ عدم‌ رعایت‌ این‌ حقوق‌ ابراز نگرانی‌ شده‌ و گویی‌ زنان‌ در تمام‌ جوامع‌ مذهبی‌ زیر سیطره‌‌ مردان‌ هستند.
    28. آل‌ عمران(3): 195.
    29. نسأ(14): 124.
    30. روم‌ (30):44.
    31. نحل‌ (16): 97.
    32. نسأ(4): 32.
    33. همان، 7
    34. جهت‌ مطالعه‌ بیشتر به‌ قرآن‌ کریم‌ ر. ک. مومن‌ / 40، حدید/12، توبه/67 و 61 ،فصلت/ 46 ،جاثیه/ 15،،جن/ 23، نور 2 و 4.
    35. در مقدمه‌‌ کنوانسیون‌ ذکر شده: با اعتقاد به‌ این‌که‌ اعلامیه‌‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر اعلام‌ می‌دارد که‌ کلیه‌ افراد بشر... مجاز به‌ استفاده‌ از کلیه‌ حقوق‌ و آزادی‌ها بدون‌ هیچ‌گونه‌ تمایزی‌ از جمله‌ جنسیت‌ هستند.
    36. قواعد آمره‌ برای‌ اولین‌ بار در عهدنامه‌‌ 1969 اوین‌ ذکر شد. و قاعده‌ای‌ است‌ که‌ در مجموع‌ به‌ عنوان‌ قاعده‌ آمره‌ مورد قبول‌ جامعه‌‌ جهانی‌ قرار گرفته‌ و اتخاذ تصمیم‌ بر خلاف‌ آن‌ مجاز نیست‌ جهت‌ مطالعه‌ بیشتر به‌ کتاب‌ نهادهای‌ روابط‌ بین‌المللی، کلییار، کلود آلبر، ترجمه‌‌ هدایت‌ الله‌ فلسفی، ص‌ 464، مراجعه‌ شود.
    (...◕✿◕◕✿◕  جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •