سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20

موضوع: ✿ll۞ll✿ابعاد انتظار شناسی✿ll۞ll✿

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    درک قدر



    آدمى که اندازه‏ى خودش را شناخته، دیگر به خاطر کاستی ها معرفتش ضعیف نمی شود و از معرکه نمی گریزد . ظرفیت و وسعت روحى ما در رابطه با آن‏چه که بر ما اثر مى‏گذارد، مشخص مى‏شود، زیرا على علیه السلام مى‏گوید:


    قدر الرجل على قدر همته .

    اندازه‏ ى آدم به اندازه‏ ى همان چیزى است که براى او اهمیت دارد .


    پس باید به این مرحله برسیم که ارزش وجودى خودمان از چیزهایى که براى ما اهمیت دارند، بالاتر است . پس همت‏هایمان بالاتر مى‏رود تا آن‏جا که حرکت مى‏کنیم و در این حرکت‏ با مسایلى رو به رو می شویم که برایش از قبل، آماده شده بودیم .


    این نکته‏ى رمز گر بدانى، دانىهرچیز که در جستن آنى، آنى

    تا در طلب گوهر کانى، کانىتا در هوس لقمه ‏ى نانى، نانى





    امضاء

  2. تشكرها 2


  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    بعد قلبی



    اگر چه بعد قلبى انتظار خود در سه مرحله به کمال خود مى رسد:


    اول: ظهور و فرج حضرت بقیة اللّه ـ ارواحنا فداه ـ را باور کردن; بدین معنا که آن قطعى بوده و بیقین تحقّق خواهد یافت که البته چنین باورى بنا بر گفته هاى خداوند و اولیاى معصوم او لازم الاعتقاد بوده و منکر آن کافر است.

    دوم: آنکه ظهور را موقت به وقتى نکند که در نتیجه قبل از فرا رسیدن آن هنگام مأیوس باشد. و این نیز به مقتضاى ادلّه واجب است; ولیکن به گونه اى که اگر نباشد موجب فسق است نه کفر.زیرا وى گرفتار یأسى است که حرام بوده و مى توان آن را از احادیث بسیارى از جمله روایاتى که وقت گذاران را دروغگو شمرده است، استفاده نمود.

    سوم: آنکه حالت انتظار لحظه بلحظه در قلب او موج زند که مى توان آن را از روایاتى چون «انتظر الفرج صباحاً ومساءً» صبح و شام منتظر ظهور ـ امام زمان ـ باشید. و هم چنین در سخن زیبایى که فرمود: «یأتی بغتةً کالشهاب الثاقب» او ناگهانى چون شهاب ظاهر خواهد شد. و این مقتضاى کمال ایمان و عدم آن نقص ایمان است که به مقتضاى این درجه، مؤمن باید مانند کسى باشد که خبر آمدن مسافر را به او داده اند و مسافر در راه است و هر لحظه ممکن است برسد.




    امضاء


  4. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    انتظار ، دوران تکلیف حساس


    با توجه و تأمل در ابعاد عملىِ انتظار ـ که در بخش پیش یاد شد ـ مى بینیم که انتظار، تجلّىِ جامع و تَبَلوُرِ کامل تربیتهاى مکتب است. پس، انتظار، هم، «شاخصِ مُنَوَّرِ اَبعاد عقاید حَقّه» است، و هم «تبلورِ کاملِ تربیتهاى مکتب». آرى غیبت، جریانى بسیار عمیق، و انتظار جریانى بسیار سازنده و مهم است.


    دوره ى غیبت و انتظار از یک جهت، مانند مدتى است که معلم از کلاس خارج مى شود ـ چنانکه در پیش اشاره شد ـ تا بنگرد که شاگردان در غیاب او چه مى کنند؟ و درباره ى تعالیم و تکالیف خود چسان رفتار مى نمایند.


    انسان منتظر، که شاگرد مکتب پیامبران، و حاضر در کلاس دینِ حق است، باید همواره مراقب خود باشد، و در علم و عمل بکوشد، و بداند که معلم از کلاس بیرون رفته است، و هر لحظه ممکن است برسد، و او را در آن حال که هست ببیند . . . باید همیشه در حالى باشد که رضاى کامل خاطر معلم را فراهم آورد.






    امضاء


  5. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    انتظار و زندگی



    انسان در زندگى فردى و اجتماعى خود مرهون حقیقتى به نام انتظار است و اگر از انتظار گریخته و امیدى به آینده نداشته باشد، زندگى براى او مفهومى نخواهد داشت. حرکت و انتظار در کنار هم مى باشند. انتظار علت حرکت و تحرّک بخش است.


    آنچه مورد انتظار است، هر چه مقدس تر و عالى تر باشد انتظارش نیز مقدس تر خواهد بود و ارزش مردم را مى توان از انتظارى که دارند سنجید یکى در انتظار پایان سال و اخذ گواهى و مدرکى ست تا بدین وسیله کار و شغل مناسبى فراهم نماید.


    دیگرى منتظر سامان یافتن اوضاع مالى خویش است تا خانه اى فراهم کرده و همسرى بگیرد و از تجرّد و تنهایى خلاص یابد.


    و آن دیگر منتظر ارتقاء حقوقى است که مثلاً ماشین سوارى یا خانه ى شخصى تهیه نماید. رژیمهاى سرمایه دارى نیز منتظرند تا قدرتشان بیشتر شده و دنیا را بیشتر استعمار کنند در هر حال همه منتظرند و این انتظار سبب جنب و جوش آنهاست و اگر انتظار در این دنیا از بشر گرفته شود دیگر ادامه ى حیات برایش بى لذّت و بى معنا است.


    (قُل کل متربّص فتربّصوا) بگو همه منتظرند پس منتظر باشید.







    امضاء


  6. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    انتظار فرج امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ اصلى ترین نقش خود را در آرامش دلهاى پریشانى که از وضع موجود در جامعه ها و سیطره استعمار و هر چه محرومتر شدن ضعیفان و قتل و غارتها و مهجور ماندن معارف حقیقى اهل البیت ـ علیهم السلام ـ به ستوه آمده و در میان امواج یأس و نومیدى غوطه ور است.

    در این حال یگانه آرزوى آنان پیشوا و نور تابانى است که عالم سراسر تاریکى را به پرتو جمالش منوّر مى سازد و این امید خود آرام بخش جان آنهاست.


    با این امیدست که شاهراه شریعت را با گامهاى استوار در مى نوردد و چون کوه در برابر مشکلات مى ایستد و بدین روش زمینه اى را براى ظهور آن عزیز فراهم مى سازد. لذاست که آن حضرت در توقیع شریفى به محمّد بن عثمان مى فرماید: براى فرج بسیار دعا کنید که آن خود فرج شماست






    امضاء


  7. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    حالت انتظار ، تکلیف است



    عصر ما : عصر نا کامیها سرخوردگیها ، نا امیدها ، بیمها نگرانیهاى از آینده عصر ناکامى مکاتب گوناگون فلسفى ، فکرى و عملى دست ساخت بشرى است .دوران ما بى شک ، دوران بشریّت فراموش شده ، انقلاب هاى نافرجام و انسانیّتهاى بر باد رفته ، و دوران مقابله فکرى و عملى مظاهر شرک و کفر جهانى با ادیان الهى و موحّدان واقعى است.



    دوران و زمان ما همچنین دوران بیرنگى حالت انتظار و ایمان به آینده اسلام و بشریّت است .

    در چنین عصر و زمانى :نگه داشتن حسّ امید و انگیزش خوشبختى و حالت انتظار کار بزرگ و ارزشمند و یک تکلیف الهى و اعتقادى است .

    و چون در دوران پیش از ظهور دولت حقّه منجى جهانیان و موحدّان : سختى ها و دشوارى هاى پیاپى و فراوان در زندگى و در راه دیندارى مردمان است تا جایى که در احادیث متعدّدى ، دوران انتظار دوران امتحانها و آزمایشهاى بزرگ محسوب شده است ایجاد و تقویت حالت و پدیده انتظار : در جان و روح و روان موحدان و مردمان و دین باوران و منتظران ، یک تکلیف لازم و واجب الهى و مکتبى و دینى است .






    امضاء

  8. تشكرها 2


  9. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    امام صادق (ع) فرمودند:

    از دین ائمة و پیشوایان شیعه تقوى وعفت نفس و … و انتظار فرج مهدى موعود علیه السلام می باشد که با صبّر تحقّق می یابد.


    همچنین در دوران ما که دوران انتظار است
    به عّلت اوج یافتن و شکوفا شدن مظاهر و پدیده هاى تمدّن مادى انسانى در شکلها و رنگهاى گوناگون ،
    و به علّت خدمت مداوم علوم تجربى و عقلانى به دستاوردهاى تمّدن مادى بشرى ،
    و به علّت مقابله بى امان افکار الحادى و کفر آمیز و شرک آمیز با اعتقادات توحیدى ،( در عرصه مُبادلات و رویارویى مکاتب فکرى و عملى مادى با ادیان الهى)
    آدمى با تمام وجود به تحقّق یافتن این روایت شریف دست مى یابد که :

    نگهداشتن دین در آخرالزمان ، چون نگهداشتن اخگر است در کف دست و یا « کَالْقابِِضِ عَلى جَمْرِ الغَضا » چون کسى است که قطعه آتش درخت ( شوره گز ) ( که شوره زارها مى روید و چوبى بسیار محکم و آتش بسیار بادوام دارد ) را در کف دست گرفته باشد


    برخى از علماى مکتب اسلام معتقدند که انتظار : یک تکلیف واجب الهى است زیرا انتظار واقعى روح فردى و اجتماعى را امیدوار و از پوچى و سردرگمى و یأس مى رهاند و سبب بسیج عمومى مؤمنان و دین باوران و منتظران براى اصلاح ساختار شخصیّپت فردى و اجتماعى مى گردد ، آنچنان اصلاحى که مورد رضایت حضرت مهدى موعود علیه السلام مى باشد به عنوان نمونه(محققان و علاقمندان به زندگى بزرگان و علماء شیعى نظیر سید بن طاووس و شیخ مفید و علامّه حلى مراجعه نمایند) .




    امضاء


  10. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    انتظار : همانا دیده دوختن به راه تحقق امرى است که منتظر را به حالت انتظار واداشته و هر چه این عقیده و باور درنظر مهتر باشد : براى تحقق آن بیشتر تلاش مى کند .


    اگر سئوال گردد چرا حالت و پدیده اعتقادى انتظار در معارف و اعتقادات شیعى و اسلامى تکلیفى الهى است ؟ و چرا انتظار سازنده تاریخ آینده بشریت است ؟


    درپاسخ مى گوییم :زیرا انتظار :


    ۱- امرى و پدیده ایى سازنده و تمرینى مداوم جهت تعالى روح و اندیشه فرد و جامعه دین باوران است .


    ۲-اعتقاد به ظهور منجى جهانیان و منتظر حضرتش بودن : اعتقادى است ژرف براى نگاهبانى ایمان حق جویان و دین باوران از سستى و یأس ناشى از دوران آخرالزمان .


    ۳- انتظار دریچه است امیدوار کننده به سوى اجراى فرامین الهى و تحقق بخشیدن اهداف قرآنى در جوامع بشرى به دست با کفایت باقیمانده عترت نبّى مکرّم اسلام (ص).


    ۴- و انتظار : راه کارى و دارویى و گشایشى است براى محرومان و مصلحان و دین باوران که : فطرت زلال الهى را، با مظاهر پر زرق و برق تمّدن مادى ، آلوده نکرده اند و جان و روح خود را ، از بافته هاى فکرى و عقلانى فیلسوف نماهاى ملحد ، سیرآب ننموده اند.





    امضاء


  11. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    آمادگی فکری



    سقف‏هاى سنگین و رسالت‏هاى بزرگ، پایه‏ هاى محکم مى‏خواهند، پایه‏هایى که در شعور و احساس قرار گرفته باشند . به همین خاطر رسول مکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرماید:


    لکل شى دعامة و دعامة هذا الدین الفقه و الفقیه الواحد اشد على الشیطان من الف عابد .


    براى هر چیز، اساس و پایه‏اى وجود دارد . اساس و پایه‏ى این دین [اسلام]، فهم عمیق است و یک فقیه در برابر شیطان، از هزار مسلمان عبادت‏گزار [بدون شناخت] محکم‏تر و مؤثرتر است .



    بنابراین، در دوره انتظار، باید بنیان‏هاى فکرى عمیقى پیدا کنیم تا در مقابل افکار و مکاتب مختلف از پا نیافتیم .


    امضاء


  12. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    اما چگونه؟ بعضى‏ها خیال مى‏کنند که براى انتخاب صحیح باید تمام مکاتب را شناخت و آن‏گاه انتخاب کرد، ولى این بررسى براى انتخاب کافى نیست; زیرا این درست است که گفته‏اند باید گفته ‏ها را گوش داد و بهترین را انتخاب کرد (۲۴) ولى ما مى‏دانیم بهترین کدام است .


    بهتر را باید با اصلى سنجید، این اصل کدام است .

    على علیه السلام مى‏گوید:

    کفى بالمرء جهلا ان لایعرف قدره .


    براى جهالت تو همین بس که با تمامى اطلاعات و مطالعات عظیم، اصل و معیار را نداشته باشى و اندازه‏ ى خودت را نشناسى .



    آن‏چه یک منتظر باید در زمینه‏ى فکرى به آن مسلح شده باشد، همین درک از خویش و شناخت قدر خویش است که معیار انتخاب مکتب‏ها خواهد بود و انسان را در برابر مکتب‏هاى گوناگون راهنمایى مى‏کند . و انتخاب بهترین را ممکن مى‏سازد .



    چون بهترین‏ها در رابطه با شعارى که ارایه مى‏دهند، همراه مقایسه‏اى که در میان این شعار و قدر وجود من برقرار مى‏شود، انتخاب مى‏گردد .


    امضاء


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿ll۞ll✿آموزش صــوتی حفظ قرآن کریم ✿ll۞ll✿
    توسط سابحات در انجمن حفظ قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 03-01-1396, 15:06
  2. ✿ll۞ll✿آیا خود را مهمان خدا می بینی؟؟✿ll۞ll✿
    توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 28
    آخرين نوشته: 20-09-1392, 23:17
  3. ✰˚* ˚ ★دعوت به سوزاندن شیعیان از سوی گروه وهابی مراکشی✰˚* ˚ ★
    توسط ๑۩๑منتظر المهدی๑۩๑ در انجمن اخبار جهان اسلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 13-03-1392, 00:52
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 10-10-1391, 18:52
  5. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 07-09-1391, 19:29

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی