صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
صفحه 5 از 14 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 133
  1. #41
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    فصل سوم : عصر غيبت


    خداى تعالى :



    به وسيله قائم ، زمين را از دشمنانم پاك مى گردانم .(52)



    آغاز عصر غيبت



    امام مهدى عليه السلام داراى دو غيبت صغرى و كبرى است .



    اين غيبت پر رمز و راز كه همان پنهان شدن از چشم ديگران بود در دو مرحله انجام گرفت . مرحله اول كه از تاريخ تولّد او در سال 255 هجرى قمرى و يا از تاريخ شهادت پدر بزرگوارش در سال 260 آغاز گرديد، غيبت كوتاه ناميده مى شود كه تا سال 329 به طول انجاميد.



    در اين مدت اگر چه مردم او را نمى ديدند امّا ارتباط آنها به طور كامل قطع نبود و نايبان خاصّ آن حضرت به محضر او مى رسيدند و نيازهاى مردم را به بركت وجود او برطرف مى ساختند.



    غيبت صغرى با زمينه سازى هاى قبلى به وسيله امام دهم و يازدهم آغاز گرديد. آنها ارتباط خود را به تدريج با مردم كاهش دادند و تا حد زيادى روابط مكاتبه اى را جايگزين ارتباط حضورى كردند تا با فرا رسيدن عصر غيبت ، مردم حيران نشوند.



    امام زمان عليه السلام هم يكباره ، غيبت كامل خود را به مرحله اجرا نگذارد، بلكه آن را به صورت تدريجى آغاز كرد. اگر چه در شروع عصر غيبت ، مشاهده امام عليه السلام جز براى نوّاب خاص او امكان پذير نبود، امّا ارتباط غير مستقيم او با مردم استمرار داشت وآنها مى توانستند به واسطه نايبان خاصّ آن حضرت ، با او ارتباط داشته باشند.اين وضعيت قريب به هفتاد سال ادامه يافت تا غيبت كبرى آغاز گرديد.



    در حقيقت محدوديت ارتباط امام دهم و يازدهم زمينه ساز غيبت صغرى و غيبت صغرى ، زمينه ساز غيبت كبرى و غيبت كبرى ، زمينه ساز ظهور مهدى آل محمّد عليهم السلام مى باشد.با فرا رسيدن غيبت كبرى ، باب مكاتبات و سخنان با واسطه امام زمان عليه السلام بسته شد و ديگر كسى به عنوان نايب خاص او معرّفى نگرديد بلكه در يك سخن كلّى كه از سوى آن حضرت صادر شد به شيعيان خود فرمودند:



    و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الى رواة حديثنا فانّهم حجّتى عليكم و انا حجّة اللّه عليهم .(53)



    در حوادثى كه براى شما پيشامد مى كند به راويان حديث ما مراجعه كنيد. به راستى كه آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنها مى باشم .



    در عصر غيبت كبرى كه شيعيان از امام خود دور شدند و عملا ارتباط خود را با او از دست دادند سختى هايى پديد آمد و اين خود به امتحانى بزرگ تبديل گرديد.



    امام عليه السلام نيز عزلتى بزرگ را آغاز كرد كه اين عزلت مى توانست سختى هايى را براى او در پى داشته باشد، امّا به لطف پروردگار عالم اين سختى ها كاهش يافت .



    امام صادق عليه السلام فرمود:



    براى صاحب اين امر غيبتى است كه ناگزير در آن عزلتى خواهد داشت . بهترين منزل براى او مدينه ، در كنار سى تن از يارانش مى باشد و با وجود آنان ، اضطراب و نگرانى نخواهد داشت .(54)
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. #42
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    امام رضا عليه السلام فرمود:


    خضر آب حيات نوشيد و همواره زنده خواهد ماند. او نمى ميرد تا در صور دميده شود. خضر نزد ما مى آيد و بر ما سلام مى كند. ما صوت او را مى شنويم امّا شخص او را نمى بينيم . هر جا ذكرش به ميان آمد حاضر مى شود پس هر كس از شما نامش مى برد بر او سلام كند. خضر در مراسم حج حاضر مى شود و تمام مناسك آن را انجام مى دهد. در عرفات وقوف مى كند و به دعاى مؤمنين آمين مى گويد و خداوند وحشت و تنهايى قائم ما را به الفت با او برطرف مى سازد.(55)



    درباره ازدواج حضرت مهدى عليه السلام در زمان غيبت دو نظر وجود دارد:



    برخى معتقند به خاطر شرايط خاصى كه در اين زمان دارد ازدواج نمى كند و عدّه اى با ذكر شواهدى نظر بر تاءهل آن حضرت دارند و اين موضوع در هاله اى از ابهام باقى خواهد ماند تا عصر ظهور فرا رسد. نكته ديگرى كه بايد در اين بحث به آن پرداخته شود اين است كه غيبت امام مهدى عليه السلام اولين غيبت يك مرد آسمانى نيست بلكه برخى از انبياء گذشته هم مدتى از چشم مردم غايب مى شدند. بنابراين ، اصل غيبت براى برخى از پيشوايان امّت هاى گذشته نيز تحقق يافته است كه ما به ذكر يك نمونه آن اكتفا مى كنيم .



    امام صادق عليه السلام مى فرمايد:



    صالح پيامبر عليه السلام مدتى از قوم خود غايب شد. زمانى كه او غيبت كرد مردى كامل بود و داراى شكمى هموار و قيافه اى زيبا، محاسنى انبوه و گونه هايى لاغر و قامتى متوسّط بود، امّا وقتى به قوم خود بازگشت او را نشناختند و مردم در مواجهه با او به سه دسته تقسيم شدند:



    گروهى او را انكار كردند و گروهى به شك و ترديد افتادند و عدّه اى يقين كردند كه او صالح پيامبر عليه السلام است . وقتى با ترديد كنندگان روبرو شد به آنها گفت :



    ((من صالح هستم )) امّا آنها او را تكذيب كردند و مورد بدگويى و آزار خود قرار دادند



    و گفتند: ((خداوند از تو بيزار است و صالح ، چهره اى غير از چهره تو داشت )).



    وقتى صالح از آنان گذشت و نزد گروه منكران آمد، آنها نيز سخن او را نپذيرفتند و به شدت اظهار تنفّر كردند تا اين كه نزد گروه سوم رفت كه اهل يقين بودند. به آنها گفت :



    ((من صالح پيامبر هستم )).



    گفتند: خبرى به ما ده كه در تو شك نكنيم و بپذيريم كه تو صالح هستى ، زيرا ما ترديد نداريم كه خداوند قادر است انسان را به هر صورتى كه بخواهد تغيير دهد و به ما خبر رسيده كه قائم به هنگام آمدن چه نشانه هايى دارد و اگر خبرى آسمانى براى ما بياورد از او مى پذيريم .



    صالح در جواب گفت :



    ((من همان صالح هستم كه ناقه را براى شما آوردم ))



    گفتند: درست گفتى و اين همان چيزى است كه ما به ديگران مى آموختيم ، علامت آن شتر چيست ؟



    صالح پاسخ داد:



    ((يك روز او از آب استفاده مى كرد و يك روز شما))



    آنها هم گفتند:



    ((ما به خدا و آنچه تو از سوى او آوردى ايمان داريم .))(56)
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. #43
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    2-اتمام حجّت

    بدون شك حكومتى برتر و شايسته تر از حكومت آل محمد عليهم السلام روى زمين نخواهد بود. تنها آنها هستند كه مى توانند حكومت عادلانه و مورد رضاى خدا و مردم را برقرار كنند امّا اين حقيقت براى همه معلوم نيست و عدّه اى معتقدند كه مى توانند با تكيه بر افكار بشرى ، حكومتى پديد آورند كه به حاكميت حق و عدالت بينجامد. حال براى آنكه ثابت شود غير از آل محمد عليهم السلام و غير از راه و رسم آنها، كسى نمى تواند حكومت عادلانه و حق طلبانه داشته باشد، خداى -تعالى - اين فرصت را براى بشر فراهم آورد تا همه افكار و انديشه هاى سياسى و حكومتى و اصناف مختلف مردم به حاكميّت دست يابند و ضعف آنها آشكار گردد، آن گاه حجّت خدا ظهور كند و به حق و عدالت جامه عمل بپوشاند.



    امام صادق عليه السلام مى فرمايد:



    ما يكون هذا الامر حتّى لا يبقى صنف من النّاس الّا و قد ولّوا على النّاس ‍ حتّى لا يقول قائل انّا لو ولّينا لعدلنا ثم يقوم القائم بالحق و العدل .(61)



    ظهور تحقق نمى يابد تا اينكه گروهى نماند مگر اين كه بر مردم حكومت كرده باشد تا كسى نگويد اگر ما حكومت داشتيم به عدالت رفتار مى كرديم ، آن گاه قائم به حق و عدل قيام مى كند.



    3-تهديد به قتل



    امام مهدى عليه السلام حجّت خداست و بايد باقى بماند تا زمين از حجّت خالى نشود. اگر او آخرين وصىّ رسول خدا صلى اللّه عليه و آله نبود ضرورتى بر غيبت او وجود نداشت و چنانچه به شهادت مى رسيد با وجود امام پس از او زمين از حجّت برخوردار بود، امّا با توجّه به اين كه او آخرين امام و حجّت الهى است و با وجود شرايط سياسى زمان او قطعا به شهادت مى رسيد غيبت او يك ضرورت تخلّف ناپذير بود كه صورت گرفت .



    در روايات متعددّى آمده است كه مهدى عليه السلام فرزند امام حسن عسكرى عليه السلام است و او خواهد آمد و حاكمان طغيان گر را از ميان خواهد برد و حكومت حق و عدل را به پا خواهد كرد. از اين رو حاكمان ستمكار زمان ائمّه عليهم السلام حساسيت شديدى نسبت به امامان معصوم عليهم السلام داشتند و بلكه نابودى آنها را در سر مى پروراندند تا مهدى عليه السلام كه وعده آمدن او داده شده بود پا به عرصه وجود نگذارد. بر همين اساس بود كه ائمّه عليهم السلام را مى كشتند در حالى كه مى توانستند آنها را در محدوديت هاى ديگرى قرار دهند. البته وقتى به زمان امامت او نزديك شدند وحشت بيشترى وجود آنها را فرا گرفت و براى همين بود كه خلفاى ستمكار عبّاسى ، امام حسن عسكرى عليه السلام را به سامره آوردند تا او را تحت كنترل بيشترى قرار دهند و مهدى موعود را به هنگام تولّد و حتّى قبل از آن ، در شكم مادر به قتل برسانند تا حكومت جبّاران از سوى او تهديد نشود و مشكل بزرگ آنها براى هميشه حل شود. با اين شرايط بود كه خداى متعال او را از ديده ها غايب كرد و حجّت خود را از كشته شدن حفظ نمود تا روزى او را حاكم زمين گرداند.



    امام حسن عسكرى عليه السلام در اين باره مى فرمايد:



    بنى اميّه و بنى عبّاس به دو دليل ما را هدف شميرهاى خود قرار دادند: يكى آن كه مى دانستند حقّى در خلافت بر مردم ندارند و از ادّعاى ما بر حكومت و قرار گرفتن آن در مركز اصلى خود مى ترسيدند. و ديگر اينكه آنها به اخبار فراوانى مبنى بر نابودى حكومت جبّاران و ستمكاران به دست قائم ما برخورد كرده بودند و شك نداشتند كه خود از جبّاران و ستمكارانند. از اين رو سعى در قتل اهل بيت رسول خدا عليهم السلام و نابودى نسل او داشتند تا اين كه از تولّد قائم جلوگيرى كنند يا او را به قتل برسانند.(62
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #44
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    نوّاب خاصّ امام زمان عليه السلام

    نايبان زمان غيبت صغرى كه توسط امام زمان عليه السلام انتخاب مى شدند، نايب خاص و فقهاى واجد شرايط زمان غيبت كبرى ، نايب عام آن حضرت محسوب مى شوند.



    اولّين نايب منتخب امام عصر عليه السلام ((عثمان بن سعيد)) بود. او مردى عادل ، موثّق ، پارسا و از مفاخر شيعه و دانشمدان زمان خود بود كه سخنان امام عليه السلام را به شيعيان مى رساند و پيش از امام زمان عليه السلام نيز مورد تاءييد امام دهم و يازدهم بود و امام زمان عليه السلام نيز وكالت قبلى او را از سوى پدرش تاءييد و تمديد كرد.





    وقتى عمر گرانمايه او به پايان رسيد، حضرت ، فرزندش ((محمد بن عثمان )) را به نيابت از خود برگزيد. او نيز مردى دانشمند، عادل و مورد اعتماد بود و به خوبى وظايف خود را انجام مى داد.وقتى پدرش رحلت كرد ولى عصر عليه السلام طى نامه اى اين گونه به او تسيلت گفت :



    ((... ما از خدا هستيم و به سوى او باز مى گرديم . تسليم فرمان او و راضى به قضاى او هستيم . پدرت حيات و مرگى سعادتمندانه و شايسته داشت . خداوند او را مورد رحمت خود قرار داد و به اوليائش ملحق گرداند. او همواره در انجام دستورات ما ((ائمّه عليهم السلام )) كوشا بود و در آنچه او را به خدا و آنها نزديك مى كرد تلاش مى نمود. خداوند چهره او را شاد و خرّم كند و از لغزش و خطاى او درگذرد.



    خداوند پاداش تو را زياد نمايد و عزاى او را براى تو نيكو قرار دهد. تو و ما هر دو مصيبت زده شديم و فراقش ما را اندوهگين ساحت . خداوند او را در جايى كه بازگشت كرده است ، شاد گرداند.



    از كمال سعادت او اين بود كه خداوند فرزندى مثل تو به او عطا فرمود تا بعد از او بماند و جانشين وى گردد و برايش طلب رحمت كند. خدا را سپاس ، دل ها به وجود تو و آنچه خدا در تو و نزد تو قرار داده است شادمانند. خداوند ياريت دهد و به تو توان و توفيق بخشد و نگهدار، حافظ، كفايت كننده و ياورت باشد.))(63)
    با وفات محمد بن عثمان ، حسين بن روح نوبختى ، عهده دار نيابت افتخارآميز امام عصر عليه السلام گرديد. او نيز همانند دو نايب قبلى فردى ممتاز بود و همه مردم او را به علم و عدالت و امانت دارى مى ستودند.



    پيش از آن كه محمد بن عثمان رحلت كند امام زمان عليه السلام به او دستور داد جانشين خود را به مردم معرفى كند. از اين رو بزرگان شيعه را دعوت كرد و در جمع آنها فرمود:



    ((اگر من از دنيا رفتم امر نيابت با حيسن بن روح نوبختى خواهد بود، به من دستور رسيد او را جانشين پس از خود قرار دهم ، به او مراجعه كنيد و در كارها بر او اعتماد و تكيه داشته باشيد.))(64)



    هم چنين وقتى لحظه هاى آخر عمر خود را طى مى كرد بزرگان شيعه نزد او اجتماع كردند و از او پرسيدند: اگر براى تو پيشامدى شد چه كسى جانشين تو خواهد بو؟ و او جواب داد: حسين بن روح نوبختى جانشين من و سفير ميان شما و صاحب الامر خواهد بود. او وكيل ، مورد اعتماد و امين صاحب الامر است در كارهاى خود به او مراجعه نماييد و در كارهاى مهم خود به او اعتماد كنيد. به من دستور رسيد او را معرفى كنم و اين پيام را به شما رساندم .(65)



    پس از گذشت بيست و يك سال از نيابت حسين بن روح ، در سال 326 هجرى بدرود حيات گفت و نوبت به چهارمين نايب خاصّ صاحب الامر عليه السلام يعنى ((على بن محمد سمرى )) رسيد. او نيز از بزرگان ، دانشمندان و پرهيزكاران مورد اعتمادى بود كه وظيفه ارتباط بين مردم و امام عصر عليه السلام را به عهده گرفت تا اين كه زمان رحلت او نيز فرا رسيد. پس از او ديگر كسى به عنوان نايب خاصّ امام عليه السلام به بزرگان شيعه معرفى نشد بلكه او نامه اى را از آن حضرت دريافت كرد كه در آن آمده بود:



    ((اى على بن محمد سمرى ! خداوند پاداش برادران دينى ات را در رحلت تو، بزرگ گرداند. تو تا شش روز ديگر وفات خواهى كرد، به كارهايت رسيدگى نما و به كسى به عنوان جانشين خود وصيت نكن ، زيرا زمان غيبت كامل فرارسيده و ديگر ظهورى جز با گذشت مدتّى طولانى و سخت شدن دل ها و پر شدن زمين از ظلم و جور نخواهد بود.))(66)
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #45
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    حكمت گزينش نواب خاص


    با حلول زمان غيبت كوتاه امام زمان عليه السلام افراد ممتاز و موجهّى به مسئوليت افتخارآميز نيابت آن حضرت بار يافتند. تعيين اين افراد و ارتباط با مردم ، آثارى داشت كه از جمله آنها اثبات وجود حضرت براى شيعيان و بلكه همه مسلمانان بود. ا

    گر غيبت صغرى نمى بود و به يك باره غيبت كبرى آغاز مى شد چه بسا مردم از وجود حجّت خدا بى اطلاع مى ماندند و اين سبب مى گرديد كه اعتقاد به او ناديده گرفته شود و باور كنند از دنيا رفته و يا او را كشته اند و دشمنان نيز به فضاى ترديد و فتنه دامن مى زدند و مسئله مهدويّت را به كلّى منتفى مى كردند.

    تعيين چهار نايب از سوى امام عليه السلام سبب گرديد تا اصل موضوع غيبت و وجود ولىّ عصر عليه السلام و حيات او، در طول هفتاد سال تثبيت گردد و انتظار فرج كه از ضروريات تشيع و بلكه اسلام است ، آشكار شود و آثار مثبت آن جوامع اسلامى را فراگيرد.

    البتّه ادامه وضعيت غيبت صغرى ممكن بود امّا لازم نبود، زيرا غيبت كوتاه جنبه مقدمى و زمينه سازى داشت و اين كار در طول ده ها سال به خوبى اثبات گرديد.

    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. #46
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    پايان عصر غيبت

    بدون شك ، شب غيبت به پايان مى رسد و صبح ظهور فرا خواهد رسيد و خدا مى داند كه آن زمان كى خواهد آمد. امّا آيا غير از خدا هم كسى مى داند پايان غيبت در چه تاريخى اتفاق خواهد افتاد؟
    بنا بر حكمت الهى ، پاسخ اين سؤ ال را كسى جز خدا نمى داند و هر كسى هم زمانى براى آن تعيين كند سخن او راست نخواهد بود بلكه گمانى است كه مى برد يا دروغى است كه مى گويد.

    رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:
    مثل قائم ، مثل ، قيامت است كه جز خداوند كسى از وقت آن آگاهى ندارد. اين واقعيت بر آسمان و زمين سنگين است و او ناگهانى خواهد
    آمد.
    و امام باقر عليه السلام فرمود:
    دروغ مى گويند تعيين كنندگان وقت ، دروغ مى گويند تعيين كنندگان وقت ، دروغ مى گويند تعيين كنندگان وقت !

    دلايل عدم تعيين وقت ظهور

    عدم بيان تاريخ ظهور از سوى خداى متعال دلايلى دارد كه ما به چند مورد آن اشاره مى كنيم .

    الف )انتظار فرج

    از زمانى كه امام زمان عليه السلام غيبت كرده است نور اميد به ظهور او دل مؤمنين را روشن نگاه داشته است . هم اكنون اين انتظار وجود دارد و روز به روز بر شدّت و قوّت آن افزوده مى شود و هر مؤمنى آرزو دارد عصر ظهور را درك كند. امّا اگر زمانى براى پايان غيبت تعيين مى گرديد چنين انتظار و اميدى به ظهور منجى عالم نبود و نا اميدى و افسردگى قلوب مؤمنين را فرا مى گرفت زيرا همه آنها جز عدّه اى كه در آستانه عصر ظهور قرار مى گرفتند نااميد مى شدند و ديگر نه دعايى براى ظهور منجى عالم مى شد و نه شوقى به آمدن او دل ها را فرا مى گرفت .

    ب )تسهيل دوران غيبت بر امام عليه السلام

    عدم اعلام زمان ظهور، هر لحظه وجود مقدّس امام زمان عليه السلام را آماده و با نشاط نگاه مى دارد؛ زيرا اين احتمال را مى دهد كه هر لحظه زمان غيبت به پايان رسد، امّا اگر مدّت معينى براى ظهور او اعلام مى شد، گذشت اين مدت بسيار سخت و جانكاه بود به ويژه با عزلت و غربتى كه با دوران غيبت آن حضرت همراه است .

    ج )خودسازى و آمادگى مؤمنين

    با ابهام زمان ظهور يك حركت اصلاحى و زمينه سازى اخلاقى در ميان منتظران او شكل خواهد گرفت زيرا هر لحظه ممكن است خورشيد دل ها از پشت ابرهاى غيبت طلوع كند و آنها بايد آماده پذيرايى از او باشند. در حالى كه اگر وقت ظهور معلوم مى شد اين همه حركت هاى ارزشى و نشاط بخش و سازنده به وجود نمى آمد، زيرا تمام مؤمنين به جز آنان كه در آستانه عصر ظهور قرار مى گيرند مى دانستند دوران درخشان ظهور را درك نخواهند كرد.

    د)بداء

    بداء آن تغيير و تحولى است كه در يكى از مقدّرات الهى صورت مى گيرد. همان گونه كه در قرآن آمده است . قرار شد موسى عليه السلام سى شب به كوه طور برود امّا ده روز به آن اضافه گرديد و به چهل روز رسيد. در اين مدت ده روز كه موسى عليه السلام ديرتر بازگشت ، سامرى از فرصت استفاده كرد و آن گوساله را ساخت و به عنوان خداى بنى اسرائيل معرّفى كرد و بسيارى از مردم را كافر گردانيد.
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. #47
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    عاشورا و انتظار


    (پیوندها،تحلیل ها)


    مهدی (عج)، ادامه حسین علیه السلام است و(( انتظار)) ادامه عاشورا و برآمده از آن.


    مهدی (عج) فرزند حسین است و فرهنگ ((انتظار)) برآمده از فرهنگ ((عاشورا)) و انتظارِ حسین دیگری را کشیدن.این دو پیوندی دیرین و مستحکم با یکدیگر دارند.


    یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه ساز،برای دیگری است؛


    یکی رمز حیات شیعه است و دیگری رمز بقای آن؛


    یکی رمز ((قیام و به پا خاستن شیعه)) است و دیگری عامل ((حفظ و استمرار آن))؛


    عاشورا، دریچه ای به (( انتظار) است و انتظار،تجلی آرزوها و آمال کربلا ،


    انتظار؛ ثمره کربلا است. بدون کربلا انتظار بی معنا است. یاران مهدی همه کربلایی اند و در فراز و فرود تاریخ، غربال شده و آبدیده اند. مگر می توان بی عاشورا، انتظار دیکری داشت؟ انتظار بی عاشورا، انتظار بی پشتوانه است.


    ((عاشورا)) انتظار برآورده نشده شیعه است و ((انتظار)) عاشورای برآورده شده شیعه.


    ((انتظار)) بشارتی است به حق، بر همه دردها و آلام شیعه در کربلا و تاریخ.


    ((انتظار و عاشورا)) دو بال پرواز شیعه است ؛ اگر این دو نبود، چشمه ((غدیر)) می خشکید.


    برای ما دور ماندگان ازصحنه عاشورا، یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت نام در کلاس ((انتظار)) و در آمدن در خیل ((منتظران)) است که حقیقت انتظار، همان در خیمه حسین بودن است.آنان که در کربلا چکاچک شمشیر ها را نچشیدند، باید مرارت ((انتظار)) را به جان بخرند. ((عاشورائیان)) پیمان خود را به آخر بردند و ((مهدویان)) با کوله بار فرهنگ شهادت، چشم انتظارند تا عهدی که با خدا و رسول بر پاسداری از حرم و حریم ثار الله بسته اند به انجام برسانند: (فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر)


    یکم.پیوندها


    پیوند دو فرهنگ ((عاشورا)) و ((انتظار)) از دلایل و شواهد متعددی بر خوردار است. در این جا ضمن بیان چندی از آنها، به تحلیل آنها می پردازیم.


    1.مهدی(ع) فرزند حسین(ع)


    صدها روایت، در این باب وارد شده است که در آنها تاکید شده ، امام مهدی (ع) نهمین فرزند حضرت حسین (ع) است: (قائم هذه الامة هو التاسع من ولدی)


    2.مهدی (ع)، خونخواه حسین(ع)


    در روایات متعددی، وارد شده است: «القائم منّا اذا قام طلب بثار الحسین» «بهذا القائم انتقم منهم» ؛ امام باقر در مورد آیه « و من قتل مظلوماَ فقد جعلنا لولیه سلطاناَ فلا یسرف فی القتل» می فرماید: مقصود از «و من قتل مظلوماَ»، حسین بن علی است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون حسین (ع) بر می آید...مقتول حسین (ع)و ولی او قائم (عج) است.


    3.یاری حسین(ع)، یاری مهدی(ع)


    حضرت سکینه (س) نقل می کند: امام حسین (ع) شبی در کربلا، خطاب به یاران خود فرمود: همانا جدم رسول الله(ص) فرمود:« فرزند من حسین درزمین کربل، غریب و تنها، عطشان و بی کس، کشته می شود. کسی که او را یاری کند، من و فرزندش مهدی را یاری کرده است و هر کس به زبان خود، ما را یاری کند، فردای قیامت در حزب ما خواهد بود


    4.روز عاشورا و یاد مهدی(ع)


    امام باقر(ع)می فرماید: یکدیگر را در روز عاشورا اینگونه تعزیب دهید:« خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین (ع ) بزرگ گرداند و ما و شما را، از کسانی قرار دهد که به همراه ولی اش، امام مهدی از آل محمد(ع) طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهی او برخیزیم
    5.عاشورا روز ظهور مهدی(ع)


    امام باقر(ع) می فرماید: «گویا قائم را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند...» امام صادق نیز فرمود:« قائم- که درور خدا بر او باد - در شب بیست و سوم ماه رمضان به نامش ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بن علی در آن کشته شد، قیام خواهد کرد


    6.مهدی (ع) و سفارش به زیارت عاشورا


    محدث نوری(ره) حکایت سید رشتی را چنین نقل می کند که حضرت به سید دستور خواندن نافله (خصوصا نماز شب)، زیارت جامعه و زیارت عاشورا را می دهد و بعد می فرماید: چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه!


    7.کوفه پایگاه مشترک حسین(ع)، مهدی(ع)


    امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه رفت و حضرت مهدی(ع) از مکه به سوی کوفه خواهد رفت و مقر حکومت خود را در کوفه قرار خواهد داد؛ یعنی، راه نیمه سیدالشهدا(ع) را به پایان خواهد رساند


    8.فرشتگان یاور حسین(ع)، یاوران مهدی


    شیخ صدوق از امام رضا(ع) نقل می کند: «به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین (ع) به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین کشته شده است، از این رو ژولیده و غبارآلود در نزد قبرآن حضرت، اقامت کردند و همچنان هستند تا اینکه قائم قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت خواهند بودو شعارشان یا لثارت الحسین است».
    9.رجعت حسین(ع) در دولت مهدی(ع)


    امام محمد باقر(ع)می فرماید: امام حسین(ع) شب عاشورا به اصحابش فرمود:«بشارت باد شما را به بهشت، به خدا قسم که بعد از آنچه بر ما جاری شود،مکث خواهیم کرد آنقدر که خدای تعالی خواسته باشد،پس بیرون می آورد ما و شما را در آن هنگامی که قائم ما ظاهر شود، پس انتقام خواهد کشید از ظالمان، و ما و شما مشاهده خواهیم کرد ایشان را در سلاسل و اغلال و گرفتار به انواع عذاب و نکال...»
    10.مصیبت حسین(ع) و تعجیل در فرج


    صاحب مکیال المکارم می گوید:یکی از دوستان صالحم برایم نقل کرد که ولایمان حضرت حجت(ع) را در خواب دیدار کرده بود و حضرتش سخنی فرموده بود که مضمونش این است:«همانا من برای هر شیعه ای که مصبیت جد شهیدم را یاد کند و سپس برای تعجیل فرج و تأیید امر من دعا کند، من نیز برای او دعا خواهم کرد
    11.اصلاح گری


    امام حسین (ع) و مهدی (ع) دو اصلاح گر سترک اند.حسین (ع) می گوید:«انما خرجت لطلب الاصلاح»


    در مورد امام مهدی نیز آمده است:« لیصلح الامة بعد فسادها؛ خداوند به وسیله حضرت مهدی (ع) این امت را پس از آن که تباه شده اند، اصلاح می کند
    12.آرزوی شهادت در رکاب حسین (ع) و مهدی (ع)


    دو آرزو در روایات ما مطلوب است؛ یکی بودن در کربلا و شهادت در رکاب حسین و دیگری فیض جهاد و شهادت در رکاب امام مهدی(ع)


    «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاَ عظیما»


    «الهم انی اجدّد له فی صبیحة یومی هذا..... و اجعلنی من انصاره... و المستشهدین بین یدیه... فاخرجنی من قبری....»


    دوم.تحلیل ها


    1.عاشورا،پشتوانه فرهنگ انتظار


    فرهنگ عاشورا زمینه ساز فرهنگ انتظار است.انتظار ادامه عاشورا است و چشم به راه حسین دیگری نشستن در کربلایی به وسعت جهان.


    فرهنگ عاشورا آن چنان در روح انسانها ، رسوخ کرده و آتش عشقش، شراره ای در دلها انداخته که بدون تردید، مؤثرترین و پایدارترین عنصر فرهنگ ساز، برای شیعیان و تمامی انسانهای آزاده عالم است. به گفته امام راحل (ره) ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم.


    2.اشتراک در اهداف


    هدف مهدی نجات انسان از بردگی فکری و برداشتن زنجیرهای اسارت از آنان است.


    امام باقر(ع)می فرماید: هنگامی که قائم قیام کند هر آینه باطل از بین می رود.


    هدف امام حیسن نیز در زیارت اربعین چنین بیان شده «خون خود را تقدیم تو کرد، تا انسانها را از نادانی و گمراهی رهایی بخشد»


    پس هدف هر دو، احیای دین و جلوگیری از انحطاط ارزشها است.


    3.مشابهت در یاران


    یاران حسین(ع) بهترین یاران و فدایی او بودند. آنان از معرفت، محبت، اطاعت و تسلیم نسبت به امام خود و سبقت در اجرای خواسته ها و فرامین او برخوردارند و در عبادت، صداقت، اخلاص و شجاعت یگانه دوران بودند.


    یاران مهدی(ع) نیز چنین اند: «هم اطلوع له من الامة لسیدها ؛آنها مطیع تر از کنیز نسبت به مولای خود هستند»


    «کدّوان جاحدون فی طاعته، یاران مهدی(عج) در فرمانبرداری از حضرتش، بسیار کوشا و مصممند.


    4.منتظران مهدی(ع) پرورش یافتگان مکتب عاشورا


    یاران مهدی همه عاشورایی اند و در مکتب عاشورا پرورش یافته و بالیده اند. کسانی میتوانند در رکاب مهدی (ع) باشند و امام حق را یاری رسانند که در مکتب«عاشورا» آبدیده شده و معیار جنگ و صلح را از او آموخته باشند که حسین(ع) خود معیار سلم و حرب و تولّا و تبرّا است.


    فصلنامه انتظار شماره 3
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. #48
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)





    کلماتی از معصومین(ص) درباره وجود حضرت مهدی(عج)


    رسول الله(ص) فرمودند:

    چون در شب معراج مرا به آسمان هفتم و از آنجا به سدرة المنتهی و از آنجا به حجاب های نور بردند پروردگارم ندا کرد که:
    ای محمد تو بنده من و من پروردگار توام، پس خود را در برابر من کوچک شمار و مرا پرستش کن و بر من توکل نما و به من اعتماد داشته باش، زیرا من تو را دوست دارم که تو بنده، حبیب، رسول و پیغمبر من باشی و علی جانشین و باب مدینة العلم تو باشد.
    او حجت من وپیشوای بندگان من است که بوسیله او دوستانم از دشمنانم شناخته میشوند.به وسیله او حزب الله تمیز داده میشود و دین من به وجود او پایدار و حدود آن محفوظ و احکامش جاری میشود.

    به خاطر تو و او و امامان از اولاد تو، به مرد و زن بندگانم ترحم میکنم و
    به وسیله قائم شما زمین خود را با تسبیح و تهلیل و تکبیر و تمجید ذات مقدسم آباد کنم و از وجود دشمنان پاک گردانم و به دوستانمواگذار نمایم.

    با ظهور او سخنان بی دینان را و اندوخته ها را آشکار سازم و او را به اسرار و ما فی الضمیر هر کس مطلع گردانم و با نیروی فرشتگانم مدد کنم تا فرمان مرا اجرا کند و دینم را رواج دهد.

    او ولی به حق و مهدی حقیقی بندگان من است.



    امالی صدوق ص504. بحار ج51
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. #49
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    1- پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

    دنیا به پایان نمیرسد تا اینکه مردی از اهل بیت من که هم نام من است سلطنت نماید.
    منبع : کتاب الملاحم و الفتن ص 154



    2- امام علی (ع): فرمودند:

    برای صاحب الزّمان غیبتی است عظیم که باید در محور ایمان راسخ بود زیرا که خیلی ها از ما جدا می شوند حتّی آنها که به مقامات بلند رسیده اند.
    منبع :‌ اصول کافی جلد 1


    3- امام حسین (ع) فرمودند:

    قیام کنندة این امت، فرزند نهم من است که غیبتی طولانی دارد و هنگامی که تاریکی های غیبت، همه جا را فرا می گیرد؛ خفّاشان کور چشم و گرگان درنده به تقسیم اعتبارات و امتیازات او می نشینند.
    منبع : الزام النواصب ص 67


    4- امام حسین (ع) فرمودند:

    فرزندم خلاصة‌ انبیاء و عصاره اولیاء و ثمره اوصیای کریم است.
    منبع : کشف الغمه ج 3 ص 312


    5- امام جعفرصادق (ع) فرمودند :
    خدای تعالی اصحاب قائم (عج) ما را در یک لحظه مانند ابر های پراکنده جمع می کند و اصحاب امام زمان (عج) برابرند با سپاه اسلام در جنگ بدر که 313 نفر بودند.
    منبع : کتاب حکیم


    6-امام محمد باقر (ع) فرمودند:
    سلطنت قائم‌(عج) 309 سال است؛ به مدتی که اصحاب کهف در غار به سر بردند.
    منبع : غیبت بن شاذان

    7-امام محمد باقر (ع) فرمودند:
    ایام ا... سه روز است، یکی روز ظهور حضرت قائم ( عج) و دیگری روز رجعت و سومی روز قیامت است.
    منبع : کتاب حکیم

    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. #50
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)




    رسول الله(ص) فرمودند:


    مهدی از اولاد من است، نامش نام من و کنیه اش کنیه من است. صورت و سیرتش از همه کس به من شبیه تر است.
    غیبتی کند که مردم دچار حیرت شوند و بسیاری از فرقه ها گمراه گردند،
    آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت ظاهر شده، بدر آید و زمین را پر از عدل و داد کند، آنچنانکه پر از ظلم و ستم شده باشد.


    بحار.ج51.ص72
    صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 5 از 14 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •