سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 13 از 24 نخستنخست ... 39101112131415161723 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 130 , از مجموع 239

موضوع: ### نهج البلاغه ###

  1. Top | #121

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 122
    [9] سخنی است که امام ( ع ) ايراد فرموده بخيلان را سرزنش مي کند [10] نه
    اموال خود را در راه آن کس که به شما داده بذل مي کنيد و نه جانها را
    در راه کسی که آنها را آفريده به خطر مي افکنيد . [11] دوست داريد مردم به
    خاطر خدا شما را گرامی دارند اما خودتان خدا را در منفعت رساندن به
    بندگانش اطاعت نمي کنيد [12] از قرارگرفتن در مسکن های گذشتگان عبرت
    گيريد [ آنها رفتند شما هم خواهيد رفت ] و از انقطاع و جداشدن از
    نزديکترين برادران پند پذيريد .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. Top | #122

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 123
    [15] از سخنانی است که امام ( ع ) ايراد فرموده اين سخن را امام ( ع )
    به هنگام نبرد در صفين به اصحاب خويش گفته است . [16] هر کدام از
    شما که در صحنه جنگ قوت قلب را در خويش احساس کرد 000 [1] و برادرش
    را سست و ترسو يافت به شکرانه اين برتری و شجاعت که به او بخشيده
    شده از وی دفاع کند [2] همانگونه که از خويشتن دفاع مي کند چه اينکه اگر
    خداوند می خواست [ و شايسته مي ديد ] او را همانند وی مي ساخت . [3] مرگ
    به سرعت در طلب شما است نه آنها که ايستادند و نه آنها که فرار
    مي کنند [4] هيچکدام از چنگالش رهائی نمي يابند بهترين مرگها کشته شدن [ در
    راه خدا ] است . سوگند به آن کس که جان فرزند ابوطالب در اختيار او
    است [5] هزار ضربه شمشير بر من آسان تر است تا مرگ در بستر در غير طاعت
    پروردگار. [6] قسمت ديگری از اين سخن گويا مي بينم به هنگام فرار همهمه
    مي کنيد همچون صدائی که از سوسماران بهنگام ازدحامشان به وجود مي آيد
    [7] نه قادر به گرفتن حقی هستيد و نه جلوگيری از ظلم و ستم اين شما و اين
    راه راست [8] نجات برای کسی که خود را به ميدان افکند و هلاکت و بدبختی
    از آن کسی است که کندی ورزد و توقف کند .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. Top | #123

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 124
    [9] سخنی است که امام در تشويق يارانش به جهاد فرموده : [10] آنها را که زره
    به تن دارند پيشاپيش قرار دهيد و آنها که زره ندارند پشت سر آنها
    قرار گيرند دندانها را روی هم فشار دهيد [11] که اين کار تاثير شمشير را بر
    سر کمتر مي کند و در برابر نيزه ها در پيچ و خم باشيد [12] که در ردکردن
    نيزه دشمن موثرتر است زياد به انبوه دشمن خيره نگاه نکنيد تا قلب
    شما قويتر و روح شما آرامتر باشد [13] سخن کمتر بگوئيد و صداها را خاموش
    کنيد که سستی را بهتر دور مي سازد . از پرچم خود به خوبی نگهبانی کنيد
    و آن را متمايل به اين طرف و آن طرف نسازيد [14] و آن را تنها نگذاريد و
    جز به دست دلاوران و مدافعان سرسخت نسپاريد [15] زيرا آنان که در حوادث
    سخت و مشکل ايستادگی به خرج مي دهند همانها هستند که از پرچمهايشان
    پاسداری مي کنند [16] و آن را در دل جميعت خويش نگاه مي دارند و از هر سو و
    از پيش و پس مراقب آن هستند 000 [1] نه از آن عقب مي مانند که تسليم
    دشمنش سازند و نه از آن پيشی مي گيرند که تنها رهايش کنند [2] هر کس
    بايد در برابر حريف خويش بايستد و با برادر همرزمش مواسات کند و
    حريف خود را به او وا مگذارد [3] که او در برابر دو حريف قرار گيرد :
    حريف خودش و حريف برادرش . بخدا سوگند اگر از شمشير دنيا فرار کنيد
    [4] از شمشير آخرت سالم نمي مانيد شما بزرگان عربيد [5] و شرافتمندان برجسته
    در فرارغضب و خشم خدا است و ذلت هميشگی و ننگ جاويدان [6] فرارکننده
    به عمر خويش نمي افزايد و بين خود و روز مرگش حائلی ايجاد نمي کند
    [7] کيست که با سرعت و نشاط با جهاد خويش به سوی خدا برود ؟ همچون تشنه
    کامی که به سوی آب مي شتابد ؟ بهشت در سايه نيزه ها است . [8] امروز
    راستی گفتار و اخبار هر کس از شجاعتش آزمايش مي شود بخدا سوگند من
    به مبارزه با شاميان از آنها به خانه هاشان شايق ترم [9] پروردگارا اگر حق
    را رد کردند جماعتشان را هزيمت ده و اتحادشان را به پراکندگی مبدل
    ساز و در اثر خطاهاشان آنها را تسليم هلاکت گردان [10] بدانيد دشمنان
    شما هرگز از جای خود بدون نيزه های پی در پی که بدنشان را سوراخ کند [11]
    آنچنان که نسيم از آن بگذرد و ضربه هائی که سرها را بشکافد و استخوانها
    را خرد کند و بازو و قدمها را جدا سازد تکان نمي خورند [12] آنها همچنان
    ايستادگی مي کنند تا آنگاه که گروهها پشت سر هم آنان را تيرباران کنند
    [13] و گروهی به ياری گروه ديگر با آنها به نبرد پردازند و تا اينکه لشکری
    عظيم و بدنبالش لشکر عظيم ديگری آنها را تا شهرهايشان تعقيب کند [14] و
    تا اينکه سم اسبهای شما زمين آنها را در هم بکوبند [15] و مسير رفت و آمد
    آنها را از هر طرف اشغال کنند [ آری تنها در اين صورت تسليم خواهند
    شد ] . [16] شريف رضی مي گويد : الدعق به معنی کوبيدن زمينها با سم
    اسبها است و نواحر به معنی متقابل است مي گويند منزلهای فلان
    طائفه تتناحر يعنی مقابل هم هستند .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. Top | #124

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 125
    [1] سخنی است که امام ( ع ) ايراد فرموده . در آن هنگام که خوارج مساله
    حکميت را انکار کردند . امام ( ع ) فرمود : [2] ما افراد را حکم قرار
    نداديم تنها قرآن را به حکميت انتخاب کرديم . ولی اين قرآن خطوطی
    است [3] که در ميان جلد پنهان است با زبان سخن نمي گويد و نيازمند به
    ترجمان است [4] و تنها انسانها مي توانند از آن سخن بگويند . هنگامی که آن
    قوم ما را دعوت کردند که قرآن ميانمان حاکم باشد . [5] ما گروهی نبوديم
    که به کتاب خداوند سبحان پشت کرده باشيم . [6] در حاليکه خدای بزرگ
    فرموده : اگر در چيزی اختلاف کرديد آن را به خدا و رسولش ارجاع
    دهيد [7] ارجاع دادن اختلاف به خدا اين است که کتابش را حاکم
    قرار دهيم و ارجاع اختلافات به پيامبرش به اين است که به سنتش
    متمسک گرديم [8] هر گاه به راستی کتاب خدا به داوری طلبيده شود ما
    سزاوارترين مردم به آن هستيم [ و به حکم قرآن از همه شايسته تر برای
    خلافتيم ] [9] و اگر سنت پيامبر حکم گردد ما سزاوارترين و برترين آنها به
    سنت او هستيم [ بنابراين در هر حال حق با او است ] 000[10] اما اينکه
    ميگوئيد : چرا ميان خود و آنها مدتی در تحکيم قرار داده ايد ؟ [11] تنها
    برای اين بود که بيخبران در جستجوی حقيقت بر آيند و آنها که آگاهند
    به مشورت پردازند [12] شايد خداوند در اين فاصله کار اين امت را اصلاح کند
    و راه تحقيق حق به روی آنها بسته نشود [13] تا در جستجوی حق عجله نکنند و
    تسليم نخستين فکر گمراه کننده نگردند . برترين مردم در نزد خدا کسی
    است [14] که عمل به حق نزد او محبوبتر از باطل باشد گر چه حق از نفع او
    بکاهد و برايش مشکلاتی پيش آورد [15] و باطل برای او منافعی فراهم سازد
    چرا حيران و سرگردانيد و چرا شک زده ايد و تسليم شيطان ؟ آماده
    شويد برای حرکت [16] به سوی گروهی که از حق روی برگردانده آن را نمي بينند
    و به ظلم و جور تشويق شده و حاضر به پذيرفتن عدالت بجای آن
    نيستند 000 [1] از کتاب خدا فاصله گرفته اند و از راه راست منحرف
    گشته اند . [2] افسوس شما وسيله ای نيستيد که بتوان به آن اعتماد کرد و نه
    ياوران عزيز و نيرومندی که بتوان بدامن آنها چنگ زد [3] بد آتش زنه ای
    برای افروختن آتش جنگ مي باشيد [ بوسيله شما نمي توان شعله های جهاد
    آزادی بخش را با دشمن برافروخت ] اف بر شما باد چقدر ناراحتی از
    شما ديدم [4] يک روز با صدای رسا و آشکارا با شما سخن مي گويم . و روز
    ديگر مخفيانه و به گونه و آهسته نجوا ولی نه آزادمردان راستگوئی به
    هنگام فرياديد [5] و نه برادران مطمئن و رازداری به هنگام نجوا .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. Top | #125

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 126
    [6] از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را امام ( ع ) هنگامی فرمود
    که رعايت مساوات در عطايای بيت المال مورد ايراد جمعی از خودخواهان
    قرار گرفت و آن را بر خلاف سياست دانستند [7] آيا به من دستور مي دهيد
    که برای پيروزی خود از جور و ستم در حق کسانيکه بر آنها حکومت ميکنم
    استمداد جويم ؟ [8] به خدا سوگند تا عمر من باقی و شب و روز برقرار و
    ستارگان آسمان در پی هم طلوع و غروب مي کنند هرگز به چنين کاری دست
    نمي زنم . [9] اگر اموال از خودم بود بطور مساوی در ميان آنها تقسيم مي کردم
    تا چه رسد به اينکه اين اموال خدا است . [ و متعلق به بيت المال ]
    [10] آگاه باشيد . بخشيدن مال در غير موردش تبذير و اسراف است اين کار
    ممکن است در دنيا باعث سربلندی انجام دهنده آن شود [11] ولی در آخرت
    موجب سرافکندگی وی مي گردد [ احيانا ] در ميان مردم [ دنياپرست ]
    گراميش مي نمايد ولی در نزد خداوند خوارش مي سازد [12] هيچکس مال خودش را
    در غير راهی که خداوند فرموده مصرف نکرد و به غير اهلش نسپرد جز
    اينکه سرانجام خداوند او را از سپاسگزاری آنان محروم ساخت [13] و محبتشان
    را متوجه ديگری نمود پس اگر روزی پايش بلغزد و به کمک آنان نيازمند
    گردد بدترين رفيق و ملامت کننده ترين دوست خواهند بود
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. Top | #126

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 128
    [9] از کلمات امام ( ع ) است در اين سخن از حوادث عظيمی که در شهر
    بصره واقع ميشود پيشگوئی ميکنند [10] ای احنف گويا من او را مي بينم
    که با لشکری بدون غبار و سر و صدا [11] و بدون حرکات افسارها و شيهه اسبان
    به راه افتاده زمين را زير قدمهای خود همچون قدم شترمرغان گرفته اند .
    [12] شريف رضی ره ميگويد : اين سخن اشاره به صاحب زنج ميباشد .[13] سپس
    امام ( ع ) فرمود : وای بر کوچه های آباد و خانه های تزئين يافته ای [14] که
    بال هائی همانند بال های کرکسان و خرطومهائی همچون خرطومهای پيلان دارند
    [ اشاره به بالکن های زيبا و ناودانهای بزرگ قصرها و عمارتهای بصره
    است . ] [1] وای بر آنها که برکشتگانشان گريه نميشود و از گمشده اشان
    جستجو نميگردد [2] من دنيا را برو افکنده ام و چهره اش را بخاک ماليده ام و
    آنرا درست اندازه گرفته ام و با چشم خودش به آن نگريسته ام . [3] قسمت
    ديگری از اين کلام درباره ترک های مغول ميباشد . [4] گويا قومی را مي نگرم
    که چهره هاشان همچون سپرهای چکش خورده است [5] ديباج و حرير ميپوشند
    اسبهای اصيل را يدک ميکشند [6] و آنچنان دستشان در کشتار باز است که
    مجروحان از روی بدن کشتگان حرکت مي کنند و فراريان از اسيرشدگان
    کمترند . [7] هنگاميکه سخن به اينجا رسيد يکی از اصحاب گفت ای
    اميرمؤمنان از غيب سخن ميگوئی و به علم غيب آشنائی ؟ امام ( ع )
    خنديد و به آن مرد که از طائفه بني کلب بود فرمود : [8] ای برادر کلبی
    اين علم غيب نيست اين فراگرفته ای است از عالمی [ پيامبر ] [9] علم
    غيب تنها علم قيامت است و آنچه خداوند سبحان در اين آيه برشمرده
    است که : [10] آگاهی به وقت قيام قيامت نزد او است او باران را نازل
    مي کند و از آن چه در عالم جنين است با خبر است [11] و کسی نمي داند که
    فردا چه کار خواهد کرد و کسی نمي داند که در کدام سرزمين از دنيا
    ميرود . [12] پس خدای سبحان از آنچه در رحمهاست پسر يا دختر
    زشت يا زيبا [13] سخاوتمند يا بخيل سعادتمند يا شقی و آن کسی که آتشگيره
    آتش است [14] و يا در بهشت همسايه و دوست پيامبران است از همه اينها
    آگاه است . اين است آن علم غيبی که غير از خدا کس نمي داند [15] و جز
    اينها علمی است که خداوند به پيامبرش تعليم کرده و او به من آموخته
    است و برايم دعا نمود که خدا آنرا در سينه ام جای دهد و اعضاء وجوارحم
    را از آن مالامال سازد .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. Top | #127

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 129
    [1] از خطبه هائی است که امام ( ع ) درباره مقياسها ايراد کرده
    نيکان شما چه شدند ؟ [2] ای بندگان خدا شما و آنچه مورد علاقه شما از اين
    دنياست مهمانهائی هستيد در مدتی معين [3] و بدهکارانی هستيد مورد مطالبه
    سرآمدی کوتاه داريد و اعمالتان همگی محفوخ است چه بسيارند کوشش
    کنندگانی که به جائی نرسيدند [4] و زحمتکشانی که زيان کردند در زمانی واقع
    شده ايد که خير و نيکی جز عقب ماندگی چيزی ببار نمي آورد [5] و شر و بدی
    عامل پيشروی است و شيطان جز طمع در هلاکت مردم کاری ندارد [6] پس
    اکنون زمانی است که وسائل پيشرفت شيطان قوی شده نيرنگ و فريبش
    همگانی گشته [7] و بدست آوردن شکار برايش آسان شده است به هر سو که
    مي خواهی نگاه کن [8] آيا جز فقيری که با فقر دست و پنجه نرم مي کند يا
    ثروتمندی که نعمت خدا را به کفران تبديل کرده [9] يا بخيلی که با بخل
    ورزيدن در اداء حقوق الهی ثروت فراوانی گردآورده و يا متمردی که گويا
    گوشش از شنيدن پند و اندرزها کر است [10] آيا شخص ديگری جز اينها مي بينی
    ؟ کجا هستند خوبان شما صالحان آزادمردان و سخاوتمندان شما ؟ کجايند
    همانها که در کسب و کارشان با ورع بودند [11] در مذهب و رفتار خود از
    بديها دوری می جستند مگر همه آنها از اين دنيای پس ت [12] و از اين زندگی
    پر از مشکلات کوچ نکردند ؟ مگر نه اين است که شما وارث انسانهای
    بي ارزشی شده ايد [13] که لبها جز به مذمت آنها حرکت نمي کند تا مقام آنها
    کوچک شمرده شود [14] و برای هميشه فراموش گردند . فانا لله و انا اليه
    راجعون . مفاسد آشکار شده نه انکارکننده و تغييردهنده ای پيدا
    مي شود [15] و نه بازدارنده ای به چشم مي خورد آيا با اين وضع مي خواهيد در
    دار قدس خدا و جوار رحمتش قرار گيريد [16] و عزيزترين اوليايش باشيد
    هيهات خدای را درباره بهشت جاويدانش نمي توان فريفت 000 [1] و جز با
    اطاعتش رضايتش را نتوان به دست آورد نفرين خدا بر آنان باد که امر به
    معروف مي کنند و خود آن را ترک مي نمايند و نهی از منکر مي کنند و خود
    مرتکب آن مي شوند .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. Top | #128

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 130
    [2] از سخنانی است که امام ( ع ) ايراد فرموده اين سخن را امام ( ع )
    هنگامی به ابوذر فرمود که به ربذه تبعيد مي شد و به آن سو حرکت مي کرد
    [3] ای ابوذر تو به خاطر خدا خشم گرفتی و غضب کردی پس به همان کس
    که برايش غضب نمودی اميدوار باش . اين مردم از تو بر دنيايشان
    ترسيدند [4] و تو از آنها بر دينت پس آنچه را که آنها برايش در وحشتند
    به خودشان واگذار [5] و از آنچه مي ترسی آنها گرفتارش شوند [ کيفر الهی ]
    فرار کن چه محتاجند به آنچه از آن منعشان مي کردی [6] و چه بي نيازی از آنچه
    تو را منع مي کردند و به زودی خواهی يافت که پيروزی برای کيست و چه
    کسی بيشتر مورد حسد قرار مي گيرد . [7] اگر درهای آسمانها و زمين به روی
    بنده ای بسته شده باشد اما او از خدای بترسد . [8] خداوند راهی برای او
    خواهد گشود آرامش خويش را تنها در حق جستجو کن و غير از باطل چيزی
    تو را به وحشت نيفکند [9] اگر دنيايشان را مي پذيرفتی دوستت داشتند و اگر
    سهمی از آن را به خود اختصاص مي دادی [ و با آنها کنار مي آمدی ] دست
    از تو بر مي داشتند
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. Top | #129

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 131
    [10] از سخنانی است که امام ( ع ) فرموده در اين سخن علت اصرار خويش
    را در امر حکومت بر مردم بيان مي کند و صفات يک پيشوای دادگر را
    تشريح مي نمايد . [11] ای روحهای پراختلاف و ای قلبهای پراکنده شما که
    بدنهايتان حاضر [12] و عقلهايتان پنهان است من شما را به سوی حق مي کشانم
    ولی همچون گوسفندانی که از غرش شير فرارکند مي گريزيد 000 [1] هيهات که
    من با کمک شما بتوانم تاريکی را از چهره عدالت بزدايم [2] و يا کجی حق
    را راست نمايم . پروردگارا تو ميدانی آنچه ما انجام داديم نه برای
    اين بود که ملک و سلطنتی بدست آوريم [3] و نه برای اينکه از متاع پست
    دنيا چيزی تهيه کنيم [4] بلکه بخاطر اين بود که نشانه های از بين رفته
    دينت را باز گردانيم و صلح و مسالمت را در شهرهايت آشکار سازيم تا
    بندگان ستمديده ات در ايمنی قرار گيرند [5] و قوانين و مقرراتی که بدست
    فراموشی سپرده شده بار ديگر عملی گردد . بار خدايا من نخستين کسی
    هستم که به سوی تو بازگشته [6] و ندای تو را شنيده و پاسخ گفته ام هيچکس
    جز پيامبر ( ص ) در نماز بر من سبقت نگرفت [ و نخستين نمازگزار در
    اسلام بعد از او من هستم ] . [7] شما مي دانيد آنکس که بر نواميس ،خونها
    [8] ،کنائم ،احکام و امامت مسلمانان حکومت مي کند نبايد بخيل باشد تا در
    جمع آوری اموال آنان برای خويش حرص ورزد . [9] و نبايد جاهل و نادان
    باشد که با جهلش آنان را گمراه کند و نه جفاکار تا پيوند های آنها را
    از هم بگسلد [10] و به نيازهای آنها پاسخ نگويد و نه ستمکار که در اموال و
    ثروت آنان حيف و ميل نمايد و گروهی را بر گروه ديگر مقدم دارد : [11] و
    نه رشوه گير در قضاوت تا حقوق را از بين ببرد و در رساندن حق به
    صاحبانش کوتاهی ورزد . [12] و نه آنکس که سنت پيامبر را تعطيل کند و
    بدين سبب امت را به هلاکت بيفکند [ اينها هيچکدام لايق مقام ولايت و
    سرپرستی مسلمانان نيستند ] .
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. Top | #130

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###

    خطبه 132
    [13] از خطبه هائی است که امام ايراد فرموده و در آن پند و اندرز مي دهد و
    تشويق به بي اعتنائی به زرق و برق دنيا مي کند [14] ستايش مي نمايم خداوند را
    بر آنچه گرفته و بخشيده و بر نعمتهايی که عطا کرده و آزمونهائی که
    مقرر داشته خداوندی که از هر چيز مخفی و پنهان آگاه است 000 و در
    باطن همه چيز حضور دارد . [1] همو که به آنچه درسينه ها نهفته است آگاهی
    دارد و چشمهای خيانت گر را مي بيند [2] گواهی ميدهم که معبودی جز او نيست
    و اينکه محمد ( ص ) برگزيده و برانگيخته اوست [3] آنچنان شهادتی که
    درون و برون و قلب و زبان در آن هماهنگ باشند . [4] قسمتی ديگر از اين
    خطبه که در آن مردم را اندرز ميدهد [5] به خدا سوگند اين را که مي گويم يک
    حقيقت جدی است نه شوخی واقعيت است نه دروغ مرگ را مي گويم که بانک
    خود را بگوش [ همگان ] رسانده [6] و به سرعت همه را ميراند انبوه
    زندگان هرگز تو را فريب ندهد [ و از خويشتن غافل نسازند ] [7] با اينکه
    افرادی پيش از خويش را به چشم ديدی همانها که ثروتها را جمع آوری
    کردند و از فقر و بيچارگی وحشت داشتند [8] و به واسطه آرزوهای طولانی خويش
    را در امان دانستند مرگ را دور مي پنداشتند ديدی مرگ چسان آنان را
    فراگرفت [9] و از وطنشان بيرون راند و از جايگاه امنشان برگرفت و بر
    چوبهای تابوت حملشان کرد [10] در حالی که مردم او را دست به دست مي کردند
    بر دوش گرفته و با سرانگشت خويش نگاهش ميداشتند [ و گويا از گرفتن
    آن با تمام دست خود نفرت و وحشت داشتند ] [11] مگر نديدی همانها که
    آرزوهاشان درازبود و قصرهای محکم بنا کردند و اموال فراوانی جمع
    3 نمودند [12] چگونه خانه هاشان قبرشان شد و آنچه جمع کرده بودند نابود گرديد ؟
    اموالشان بدست وارثان افتاد [13] و همسرانشان به ازدواج ديگران در
    آمدند . نه هرگز ميتوانندچيزی بر حسنات خود بيفزايند . و نه از گناه
    توبه کنند [14] کسی که جامه تقوا را بر قلبش بپوشاند کارهای نيکش آشکار
    گردد و عملش وسيله پيروزي اش شود [15] پس در بدست آوردن بهره های
    تقوا فرصت را غنيمت شمريد و برای وصل به بهشت جاويدان عملی شايسته
    آن انجام دهيد چه اينکه دنيا برای سکونت هميشگی شما خلق نگرديده [16] بلکه
    آن را در گذرگاه شما ساخته اند تا اعمال صالح را به عنوان زاد و توشه
    در مسير سرای ديگر از آن فراهم سازيد . [17] پس با عجله آماده کوچ کردن
    باشيد و مرکبها را برای حرکت مهيا کنيد .


    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 13 از 24 نخستنخست ... 39101112131415161723 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی