### نهج البلاغه ### سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
### نهج البلاغه ###
صفحه 14 از 24 نخستنخست ... 4101112131415161718 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 140 , از مجموع 239
  1. #131
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 133
    [1] از خطبه هائی است که امام ( ع ) ايراد فرموده . پيرامون عظمت
    خداوند و يادآوری قرآن و پيامبر و اندرز مردم عظمت پروردگار [2] دنيا و
    آخرت زمامهای خود را به او سپرده و منقاد اويند و آسمانها و زمينها
    کليد های خويش را بدست قدرت وی داده اند [3] صبحگاهان و شامگاهان درختان
    سرسبز در برابرش سجده ميکنند [4] و از شاخه های آنها بفرمانش آتش شعله ور
    شده و بفرمان او ميوه های رسيده را [ به انسانها ] تقديم ميکنند .
    [5] قسمت ديگری از اين خطبه درباره قرآن [6] کتاب خداوند در ميان شما
    سخنگوئی است که هيچگاه زبانش از حق گوئی خسته نمي شود [7] و خانه ای است
    که پايه هايش هرگز فرو نميريزد و نيرومندی است که يارانش شکست
    نميخورند . [8] قسمت ديگر درباره رسول خدا ( ص ) [9] او را پس از يک دوره
    فترت بعد از پيامبران گذشته فرستاد بهنگامی که در ميان مذاهب مختلف
    نزاع در گرفته بود [10] او را بدنبال آنان فرستاد و وحی را به او ختم کرد
    او هم با کسانی که به حق پشت کرده و از آن روی برتافته بودند به جهاد
    پرداخت .[11] و نيز قسمت ديگر از اين خطبه . درباره دنيا [12] دنيا منتهای
    ديد کوردلان است که در ماورای آن چيزی نمي بينند [13] اما شخص بصير ديدش
    در آن نفوذ مي کند و از آن مي گذرد و مي داند که سرای جاويدان در ورای آن
    است . بنا براين شخص بصير در دنيا آماده کوچ است . [1] و کوردل چشمش
    را به آن دوخته بينايان از آن زاد و توشه برمي گيرند و نابينايان برای
    آن زاد و توشه مي اندوزند . [2] قسمت ديگر اندرز به مردم [3] آگاه باشيد در
    دنيا چيزی نيست مگر اينکه صاحبش بزودی از آن سير و ملول مي شود [4] جز
    حيات و زندگی که انسان در فقدان آن راحتی احساس نمي کند و اين همانند
    حکمت و دانش است [5] که حيات قلبهای مرده محسوب مي شود و بينائی برای
    چشمهای نابينا است و شنوائی برای گوش های ناشنوا [6] و برای تشنه گان آبی
    است گوارا در آن همه سلامت و بي نيازی است . اين کتاب خدا است که
    با آن مي توانيد حقايق را ببينيد [7] و با آن سخن گوئيد و به وسيله آن
    بشنويد بعضی از آن از بعضی ديگر سخن مي گويد [8] و برخی گواه برخی ديگر
    است . درباره خدا سخنی به خلاف نگفته و کسی که با آن مصاحبت کند وی
    را از خدا جدا نمي سازد . [9] [ گويا ] ميان خود توافق بر خيانت و
    کينه ورزی نموده ايد و همچون مزبله ای که گياه بر آن مي رويد آثارش در ميان
    شما ظاهر شده . [10] در دوستی و دلبستگی به آرزوها با هم متفق
    شده ايد و در کسب ثروت به دشمنی پرداخته ايد [11] شيطان شما را در
    سرگردانی انداخته و غرور برای شما هلاکت به بار آورده خدای را برای خود
    و برای شما به ياری مي طلبم
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. #132
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 134
    [12] از سخنانی است که امام ( ع ) فرموده هنگامی که عمر با امام
    برای رفتن به جنگ روم مشورت کرد چنين فرمود : [13] خداوند به پيروان اين
    دين وعده داده و بر عهده گرفته که اسلام را سربلند و نقاط ضعف آنها را
    برطرف سازد . [1] آن کس که آنان را در آن هنگام که اندک بودند ياری کرد
    و در آن موقع که در اثر کمی نفرات نمي توانستند از خود دفاع کنند از
    آنها دفاع نموده هم او زنده است . هرگز نمي ميرد . [2] ولی تو اگر شخصا به
    سوی دشمن حرکت کنی و مغلوب گردی [3] برای شهرهای دوردست مسلمانان پناهی
    نمي ماند [ و اگر تو در ميدان جنگ کشته شوی پيش از آن که مردم با
    ديگری بيعت کنند ] کسی نيست که به او مراجعه کنند . [4] پس مرد
    جنگ آزموده ای را به سوی آنها بفرست و گروهی که مشکلات و سختيهای
    جنگ ها را ديده اند و خيرخواه و نصيحت پذيرند با او همراه ساز [5] پس
    اگر خداوند پيروزی داد همان است که تو مي خواهی . و اگر نشد تو مدافع
    مردم و پناه آنها خواهی بود [ و در سنگر پشت جبهه قرار خواهی داشت ] .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. #133
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 135
    [6] يکی از سخنانی است که امام ( ع ) فرموده هنگامی که مشاجره ای بين
    امام ( ع ) و عثمان درگرفت مغيره ابن اخنس به عثمان گفت من به
    جای تو پاسخ گوی او خواهم بود . امام ( ع ) به مغيره فرموده : [7] ای پسر
    لعين ابتر و ای درخت بي ريشه و شاخه [8] تو به حساب من مي رسی ؟ بخدا
    سوگند خدای به کسی که تو ياورش باشی عزت نمي دهد و کسی که دستش را
    بگيری از جای بپانخواهدخاست [9] بيرون شو خدای خير را از تو دور سازد
    سپس هر چه مي خواهی کوشش کن خداوند تو را باقی نگذارد اگر از آن چه
    مي توانی فروگذار کنی .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #134
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 136
    [1] از سخنانی است که امام ( ع ) در مورد بيعت فرموده . [2] بيعت شما با
    من بي مطالعه و ناگهانی نبود و کار من و شما يکسان نيست [3] من شما را
    برای خدا مي خواهم و شما مرا برای خويشتن . [4] ای مردم به من برای اصلاح
    خودتان کمک کنيد . بخدا سوگند داد مظلوم را از ظالم مي گيرم [5] و افسار
    ظالم را مي کشم تا وی را به آبخور گاه حق وارد سازم اگر چه مايل به اين
    کار نباشد .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #135
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 137
    [6] سخنی است که امام ( ع ) درباره بيعت طلحه و زبير فرموده [7] بخدا
    سوگند هيچ ايراد منطقی بر من نداشتند انصاف را بين من و خود مراعات
    ننمودند [ و کسی را به داوری نطلبيدند ] [8] آنها حقی را مطالبه مي کنند
    که خود ترکش کرده اند و انتقام خونی را مي خواهند که خود ريخته اند اگر
    من در ريختن اين خون شريکشان بودم [9] آنها نيز از آن سهمی دارند و اگر
    خودشان تنها اين خون را ريخته اند اين انتقام را بايد از خود بگيرند .
    [10] نخستين مرحله عدالت برای آنان آن است که خود را محکوم کنند من
    بينائی خويش را به همراه دارم [11] چيزی را بر کسی مشتبه نکرده ام و چيزی
    بر من نيز مشتبه نشده است . آنها گروهی سرکش و ستمگرند که بعضی از
    بستگان پيامبر و همسر او را با خود همراه کردند . [12] و کار را بر مردم
    مشتبه ساختند با اين که حقيقت امر روشن است و باطل از ريشه کنده شده
    [1] و زبانش از حرکت بر ضد حق افتاده به خدا سوگند حوضی برايشان از
    آب پر سازم که تنها خود بتوانم آبش را بکشم [2] از آن سيراب برنگردند و
    پس از آن ديگر آب ننوشند [ مفهوم اين ضرب المثل آن است که : نقشه ای
    برای آنها طرح کنم که راه فرار از آن را نداشته باشند ] . [3] قسمت ديگر
    از اين سخن همچون شتران و گوسفندان که به فرزندان خود روی آورند به
    سوی من روی آورديد . می گفتيد : [4] بيعت بيعت من دستم را مي بستم و
    شما آن را مي گشوديد من آن را از شما برمي گرفتم شما به سوی خود
    مي کشيديد . [5] بار خدايا آن دو [ طلحه و زبير ] از من بريدند و به من
    ستم نمودند بيعتم را شکستند و مردم را بر من شوراندند [6] خداوندا بيعتی
    را که از مردم مي گيرند بي فرجام کن و کارهائی را که ترتيب داده اند
    استحکام نبخش و آنها را به آرزوهائی که برای آن دست و پا مي کنند
    مرسان [7] من پيش از جنگ از آنها خواستم که بازگردند و انتظار بازگشتشان
    را مي کشيدم ولی آنها پشت پا به نعمت زدند و دست رد بر سينه عافيت
    گذاردند
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. #136
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 138
    [8] يکی از خطبه های امام که به حوادث مهم آينده اشاره مي کند [9] او
    خواسته ها را تحت الشعاع هدايت الهی قرار مي دهد هنگاميکه مردم هدايت
    را تحت الشعاع خواسته های خويش قرار دهند [10] و آن هنگام که مردم قرآن را
    به رای و خواسته های خود تفسير کنند او آراء و نظرات را از قرآن
    مي گيرد و تابع آن مي سازد . [11] قسمت ديگری از اين خطبه جنگ همچون شيری
    خشمگين که دندانهايش آشکار شده به شما روی آورد [12] پستانهايش پر از شير
    است نوشيدنش شيرين و سرانجامش تلخ آگاه باشيد فردا فردائی که
    مرکز حوادث است 000 [1] کسی بر شما حکومت خواهد کرد که از غير خاندان
    حکومتها است او عمال و رؤسای حکومتها را بر اعمال بدشان کيفر خواهد
    داد [2] زمين ميوه های دلش [ طلا و نقره ها و معادنش ] را برای او خارج
    خواهد ساخت کليدهايش را تسليم وی خواهد نمود [3] آن وقت عدالت گستری و
    روش پيامبر در عدالت را به شما نشان خواهد داد و کتاب و سنت که
    پيش از او مرده اند زنده خواهد ساخت . [4] قسمت ديگر از اين خطبه گويا
    او را مي بينم که ندا را از شام بلند کند پرچمهايش را در اطراف کوفه
    به اهتزاز درآورد [5] و همانند شتران خشمگين به سوی آن رومي آورد زمين را
    با سرها فرش مي کند [6] دهانش باز گام هايش سنگين جولان او وسيع [7] و صولت
    او عظيم است . به خدا سوگند شما را در اطراف زمين پراکنده سازد [8] تا
    آنجا که جز تعداد کمی . از شما همچون بقايای سرمه در چشم باقی نماند
    اين وضع همچنان ادامه دارد [9] تا آنگاه که عقل و فکر از دست رفته عرب
    بازگردد پس بايد همچنان ملازم سنن جاودانه اسلام [10] و آثار آشکار و
    اطلاعات گذشته نزديکی که ميراث نبوت بر آن قرار دارد باشيد . [11] آگاه
    باشيد شيطان راههای خويش برايتان آسان جلوه مي دهد تا از او پيروی
    کنيد .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. #137
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 139
    [12] سخنی است که امام ( ع ) هنگام شوری فرموده [13] هيچ کس سريعتر از من به
    اجابت دعوت حق صله رحم احسان و بخشش فراوان نشتافته است [14] پس سخنم
    را بشنويد و گفته هايم را حفظ کنيد ممکن است بعد از امروز [15] در مورد اين
    امر [ خلافت ] با چشم های خود ببينيد که شمشيرها از نيام بيرون آمده .
    و به پيمانها خيانت شده است [16] تا آنجا که بعضی از شما امام و پيشوای
    گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد گشت
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. #138
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 140
    [1] از سخنانی است که امام در مورد نهی از غيبت مردم فرموده [2] سزاوار
    است کسانی که از عيوبی پاکند و از آلودگی به گناهان سالمند [3] به
    گنهکاران و اهل معصيت ترحم کنند همواره در سپاس و شکر خداوند باشند
    [4] و اين سپاس آنان را از پرداختن به عيبجوئی ديگران مانع گردد .چرا
    و چگونه آن عيبجو عيب برادر خويش را مي گيرد و او را به بلائی که
    گرفتار شده است سرزنش مي کند ؟ [5] مگر به ياد ستر و پوششی که خداوند بر
    گناهان او افکنده نيفتاده ؟ و توجه ندارد که خداوند بر بزرگتر از
    گناهی که بر ديگران عيب مي گيرد در مورد او پوشش افکنده است ؟ [6] چگونه
    ديگری را بر گناهی مذمت مي کند که خود همانند آن را مرتکب شده ؟ و
    اگر به آن آلوده نشده [7] [ شايد ] معصيت ديگری کرده که از آن بزرگتر
    است [8] به خدا سوگند حتی اگر خداوند را در گناهان بزرگ عصيان نکرده و
    تنها گناه صغيره انجام داده همين جراتش بر عيبجوئی مردم گناه بزرگتری
    است [9] ای بنده خدا در عيب و مذمت هيچکس بر گناهش عجله مکن شايد
    خداوند او را آمرزيده باشد . [10] و نيز بر گناه کوچکی که خود انجام
    داده ای ايمن مباش شايد به خاطر آن کيفر بينی بنابراين هر کدام از شما
    که از عيب ديگران آگاه است [11] به خاطر آنچه از عيب خود مي داند بايد از
    عيبجوئی ديگران خودداری کند و شکر و سپاس اين موهبت که او از اين
    عيوب پاک است وی را مشغول دارد .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. #139
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 141
    [12] از سخنان امام ( ع ) که در آن از شنيدن غيبت نهی کرده و به راه
    شناخت حق از باطل اشاره نموده است [13] ای مردم آن کس که از برادرش
    اطمينان و استقامت در دين و درستی راه و رسم را مشاهده کند [1] بايد به
    سخنانی که اين و آن درباره او مي گويند گوش فراندهد آگاه باشيد گاهی
    تيرانداز تيرش به خطا مي رود [ و حدس و گمان مردم گاهی نادرست است ]
    [2] سخن باطل فراوان گفته مي شود ولی سخنهای باطل نابود خواهد شد و
    خداوند شنوا و گواه است . [3] بدانيد بين حق و باطل بيش از چهار انگشت
    فاصله نيست [4] از امام عليه السلام درباره اين سخن پرسش شد انگشتانش
    را کنار هم گذارد و ميان گوش و چشم خود قرار داد سپس فرمود : [5] باطل
    آن است که بگوئی شنيدم و حق آن است که بگوئی ديدم
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. #140
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 142
    [6] از سخنانی است که امام ( ع ) درباره نيکی به کسانيکه استحقاق آن را
    ندارند فرموده است : [7] برای کسی که نيکی را در غير مورد و در اختيار
    غير اهلش قرار مي دهد [8] بهره ای جز ستايش لک يمان و ثناگوئی اشرار و
    گفتار [ تملق آميز ] نادانان نيست [9] و اينها نيز تا هنگامی است که به
    آنها بخشش مي کند : [ آنها مي گويند ] راستی چه دست سخاوتمندی دارد
    در حاليکه از بخشش به آنچه در راه خدا است بخل مي ورزد . [10] موارد
    کارهای نيک [11] بنابراين کسی که خداوند به او ثروتی بخشيده بايد پيوند
    خويشاوندی را برقرار سازد [ و صله رحم کند ] از ميهمانان [ شايسته ] به
    خوبی پذيرائی کند [12] اسيران را آزاد سازد و به فقراء و بدهکاران کمک دهد
    [13] و بايد به خاطر رسيدن پاداش الهی در برابر پرداخت حقوق متعلق به
    ثروتش و مشکلاتی که در اين راه به او مي رسد شکيبا باشد . [14] چه اين که
    بدست آوردن اين خصال نيک موجب شرافت و بزرگی در دنيا و درک فضائل
    سرای ديگر خواهد شد . انشاءالله
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 14 از 24 نخستنخست ... 4101112131415161718 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •