### نهج البلاغه ### سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
### نهج البلاغه ###
صفحه 15 از 24 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 239
  1. #141
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 143
    [1] از خطبه های امام ( ع ) که درباره طلب باران ايراد فرموده و در آن
    توجه داده است که هرگاه باران از مردمی گرفته شد بايد به درگاه رحمت
    خداوند استغاثه کنند . [2] آگاه باشيد اين زمينی که شما را در بر مي گيرد
    و آسمانی که بر شما سايه مي افکند هر دو مطيع فرمان پروردگار شمايند .
    [3] اين دو برکات خود را به شما نه به خاطر ترس و نه برای تقرب به شما
    [4] و يا انتظار نيکی از شما مي بخشند بلکه آنها مامور رساندن منفعت به
    شما هستند [5] و اطاعت [ فرمان حق ] نموده اند به آنها دستور داده شده که
    به مصالح شما قيام نمايند و آنها چنين کردند [6] خداوند بندگان خويش را
    به هنگامی که کارهای بد انجام مي دهند با کمبود ميوه ها و جلوگيری از
    نزول برکات [7] و بستن در گنجهای خيرات به روی آنان آزمايش مي کند
    اين آزمايش به خاطر اين است که توبه کاران توبه کنند و کسيکه بايد
    دست از گناه بکشد خودداری [8] و پندپذيران پند گيرند و آنکه از گناه
    مي ترسد از انجام کار خلاف بازايستد . خداوند پاک و منزه استغفار را
    [9] سبب فراوانی روزی و رحمت بر خلق قرار داده است : چنانکه فرموده
    است : از پروردگار خود آمرزش بخواهيد [10] که آمرزنده است برکات
    خويش را از آسمان بر شما فرومي بارد و با بخشش ثروت و فرزندان شما
    را تقويت مي کند. [11] و باغستانها و نهرهای آب در اختيار شما مي گذارد
    رحمت خدای بر آن کس که به استقبال توبه بشتابد [12] از خطاهای خود
    پوزش طلبد [ و قبل از پايان زندگی عمل صالح کند ] و بر مرگ پيشی
    گيرد . [13] بار خداوندا ما از خانه ها و زير پوششها پس از شنيدن ناله
    حيوانات و صدای دلخراش کودکان بيرون آمده ايم [14] با اشتياق به رحمتت و
    اميد به فضل و نعمتت [15] و خوف از عذاب و کيفرت به سوی تو شتافته ايم
    بار پروردگارا بارانت را بر ما ببار و ما را مايوس برمگردان
    000 [1] و با خشک سالی و قحطی ما را هلاک مساز و در اثر اعمال
    ناشايسته ای که بي خردان ما انجام داده اند ما را مواخذه مفرما [2] يا ارحم
    الراحيمن بارالها ما به سوی تو آمده تا از چيزهائی شکايت به درگاهت
    آوريم که از تو پنهان نيست [3] به هنگامی آمده ايم که مشکلات طاقت فرسا
    ما را مجبور ساخته [4] خشکسالی و قحطی ما را به اين وضع درآورده و نيازهای
    پيچيده ما را خسته کرده و پي درپی فتنه های سخت دامان ما را فروگرفته .
    [5] پروردگارا از تو تقاضا داريم که ما را نوميد برمگردانی با حزن و اندوه
    سخت ما را به خانه بازنفرستی [6] ما را به گناهانمان مواخذه نکنی و ما
    را به اعمالمان مقايسه ننمائی [7] پروردگارا باران برکات و رزق و
    رحمتت را آن چنان بر ما بفرست که ما و سرزمين های ما همه را فراگيرد
    و ما را با آبی نافع و سودمند و رويا ننده سيراب گردان [8] آن چنان که
    آن چه را خشک شده باز بروياند و آن چه را مرده زنده گرداند .
    [9] آبی بسيار پر نفع بس گياه آور که تپه ها و کوهها را سيراب رودخانه ها
    را به راه اندازد [10] درختان را پر برگ و قيمت ها را پائين آورد . تو
    بر آن چه بخواهی قادری [ انک علی ما تشاء قدير ]
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. #142
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 144
    [11] از خطبه های امام ( ع ) که در مورد بعثت انبياء ايراد فرموده است
    بعثت پيامبران [12] خداند رسولان خويش را به وسيله وحی که ويژه پيامبرانش
    مي باشد مبعوث ساخت و آنان را حجت خويش بر بندگانش قرار داد [13] تا
    اينکه بهانه ای در برابر [ خداوند ] در اثر نفرستادن راهنما نداشته
    باشند . و به اين ترتيب بندگان را به زبان راستی به سوی حق فراخوانده
    [14] آگاه باشيد خداوند پرده از اسرار درون بندگان [ با آزمايش های خود ]
    برداشت [15] نه به خاطر اين که او از آن چه انسان ها در درون پنهان
    داشته اند و اسراری که فاش نکرده اند بي خبر باشد نه 000 [1] بلکه برای
    اين بود که آنان را در معرض امتحان آورد تا کداميک عمل نيکوتر انجام
    مي دهند تا پاداش و کيفر مفهوم صحيح داشته باشد [ زيرا تا کسی صفات
    درونی را در قالب آشکار کند نه مستحق پاداش است نه مستوجب مجازات ]
    [2] برتری اهل بيت پيامبر ( ص ) [3] کجا هستند آنانکه ادعا مي کردند
    راسخان در علمند نه ما و اين ادعا را از طريق دروغ و ستم بر ما
    عنوان مي کردند [ کجا هستند تا ببينند ] [4] که خداوند ما را برتری داد و
    آنان را پست و خوار ساخت به ما عطا کرد و آنها را محروم ما را در
    حريم نعمت خويش داخل و آنان را خارج نموده است [5] بوسيله ما درخواست
    هدايت مي شود و از منبع وجود ما نابينايان خواستار روشنائی مي گردند .
    امامان و پيشوايان از قريش هستند و درخت وجودشان در سرزمين وجود اين
    تيره از بني هاشم غرس شده [6] اين مقام درخور ديگران نيست و رهبران ديگر
    شايستگی اين مقام را ندارند [7] گمراهان قسمت ديگری از اين خطبه است
    دنيا را مقدم داشتند و آخرت را ترک گفتند . آب گوارا و صاف [ لذت
    آخرت ] را رها کردند و آبهای پرلجن و متعفن [ هوسرانيهای دنيا ] را
    نوشيدند [8] گويا فاسق آنان را مي نگرم که با زشتی همنشين شده و با آن انس
    گرفته و آن را موافق طبع خود يافته است [9] آن چنان که به وسيله گناه موی
    خويش را سفيد کرده و اخلاق و خوی او به رنگ گناه در آمده است [10] سپس
    همچون سيلی خروشان حمله ور شده و آنچه را که غرق مي کند مهم نمي داند و
    يا همچون شعله آتشی است که اعتنا ندارد چه چيز را مي سوزاند و
    [خاکستر مي کند] [11] کجايند آن عقل ها که از چراغهای هدايت خواستار روشنی
    گردند ؟ و کجايند چشمهائی که به مناره ها و نشانه های تقوا دوخته شوند ؟
    [12] کجايند آن دلها که به خدا بخشيده شده اند و با يکديگر پيمان اطاعت
    خدا را بسته اند ؟ [13] [ ولی افراد پست ] بر متاع پست دنيا ازدحام و برای
    به دست آوردن حرام به يکديگر پهلو مي زنند . پرچم بهشت 000 و دوزخ در
    ديدگاه آنان برافراشته شده [1] [ اما ] با اين حال روی خود را از بهشت
    گردانيده و با کردار خود به آتش روي آور شده اند . [2] پروردگارشان آنها
    را به سوی [ سعادت ] فراخوانده [ ولی ] آنها پشت کرده فرار
    نموده اند و شيطان آنان را فراخوانده دعوتش را پذيرفته و بسويش
    شتابان حرکت کرده اند .


    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. #143
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 145
    [3] از خطبه های امام ( ع ) که درباره ناپايداری دنيا ايراد فرموده
    است دنيای فانی [4] ای مردم شما در اين جهان هدف تيرهای مرگ هستيد
    [5] همراه هر جرعه ای اندوهی و در هر لقمه ای امکان گلوگير شدنی است . به
    هيچ نعمتی نمي رسيد [6] جز اينکه نعمت ديگری را از دست مي دهيد و روزی
    از عمر شما نمي گذرد مگر اينکه يک روز به مرگ نزديکتر مي شويد [7] هرکس
    هر بار غذائی مي خورد از آن روزی که برايش تعيين شده به همان مقدار
    کاسته مي گردد . [8] و هيچ اثری از او بوجود نمي آيد جز اينکه اثر ديگری از
    او مي ميرد چيزی برای او تازه نمي شود [9] جز اينکه تازه ای از او کهنه
    مي گردد . و هيچ چيز برای او نمي رويد مگر اينکه چيزی از او درو مي شود
    [فرزندی برايش متولد مي شود اما پدری را از دست مي دهد ] [10] اصول و
    ريشه های ما درگذشتند و ما که مانده ايم فروع و شاخه های آنهائيم راستی
    فروع و شاخه چه بقائی بعد از رفتن ريشه دارد ؟[11] نکوهش از بدعتها [12] قسمت
    ديگری از اين خطبه است هيچ بدعتی ايجاد نمي شود مگر اينکه با آن سنتی
    متروک مي گردد . بنابراين از بدعت بپرهيزيد و ملازم راه راست و جاده
    آشکار باشيد [13] امور اصيل پيشين [ و آئين پاک حق ] که صحت و درستی آن
    مورد ترديد نيست برترين امور است و بدعتها بدترين کارها است .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #144
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 146
    [1] از سخنان امام ( ع ) پس از مشورت عمرابن خطاب در اين که شخصا براي
    جنگ با ايران حرکت کند [ بخاطر حفظ موجوديت اسلام و مسلمين ] به او
    فرموده است : [2] پيروزی و شکست اين امر [ اسلام ] بستگی به فزونی و
    کمی جميعت نداشته [3] اين دين خدا است که آن را پيروز ساخت و سپاه او
    است که آن را آماده و ياری کرد تا به آن جا که بايد برسد رسيد [4] و به
    هر جا که بايد طلوع کند طلوع نمود از ناحيه خداوند به ما وعده پيروزی
    داده شده و مي دانيم خداوند به وعده خود جامه عمل خواهد پوشانيد [5] و سپاه
    خويش را ياری خواهد فرمود . موقعيت زمامدار همچون ريسمانی است که
    مهره ها را در نظام مي کشد و آنها را جمع کرده ارتباط مي بخشد : [6] اگر
    ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراکنده مي شوند و هر کدام بجائی خواهد
    افتاد و سپس هرگز نتوان همه را جمع آوری نمود [7] و از نو نظام بخشيد .
    عرب امروز گرچه از نظر تعداد کم اما با پيوستگی به اسلام فراوان [8] و با
    اتحاد و اجتماع و هماهنگی عزيز و قدرتمند است . بنابراين تو همچون
    محور آسياب باش و جامعه را بوسيله ی مسلمانان عرب به گردش در آور
    [9] و با همکاری آنها در نبرد آتش جنگ را برای دشمنان شعله ور ساز زيرا
    اگر شخصا از اين سرزمين خارج شوی [10] عرب از اطراف و اکناف سر از زير
    بار فرمانت بيرون خواهد برد [ و آنگاه خواهی يافت ] که [11] آن چه پشت
    سر گذاشته ای مهمتر از آن است که در پيش روداری . [12] اگر چشم عجمها فردا
    بر تو افتد خواهند گفت : اين اساس و ريشه عرب است [13] اگر قطعش کنيد
    راحت مي گرديد و اين فکر آنها را در مبارزه با تو و طمع در نابوديت
    حريص تر و سرسخت تر خواهد ساخت . [14] و اين که يادآور شدی . آنها به جنگ
    مسلمانان آمده اند و ناراحت هستی [15] خداوند سبحان بيش از تو اين کار
    را مکروه مي دارد و او بر تغيير آنچه نمي پسندد تواناتر است 000 [1] و اما
    يادآوريت در مورد تعداد زياد سربازان دشمن [ بدان ] که ما در گذشته
    در نبرد روی تعداد تکيه نمي کرديم [2] بلکه به ياری و کمک خداوند دست به
    مبارزه ميزديم [ و پيروز مي شديم ] .


    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #145
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 147
    [3] از خطبه های امام ( ع ) هدف از بعثت پيامبر ( ص ) [4] خداوند محمد
    صلی الله عليه و آله و سلم را به حق مبعوث ساخت تا بندگانش را از
    پرستش بتها خارج و به عبادت خود دعوت کند [5] و آنها را از زير بار
    طاعت شيطان آزاد ساخته به اطاعت خود سوق دهد . [ اين دعوت را ] به
    وسيله قرآنی که آن را بيان روشن و استوار گردانيد آغاز نمود [6] تا
    بندگانيکه خدای را نمي شناختند پروردگار خويش را بشناسند و همانها
    که وی را انکار مي کردند اقرار به او نمايند [7] و تا وجود او را پس از
    انکار اثبات کنند . بنابراين خداوند پاک و منزه خود را در کتاب
    خويش [8] بدون اينکه وی را ببينند به وسيله آياتی از قدرتش ارائه داده
    آنان را از سطوت خويش برحذر داشته [9] و چگونگی نابودی ملت ها و
    دورشدنشان وسيله عقوبت ها و کيفرها به آنان ارائه فرموده است . [10]
    دورنمای آينده [11] [ آگاه باشيد ] به زودی پس از من زمانی فراخواهد رسيد
    که چيزی پنهان تر از حق [12] آشکارتر از باطل فراوان تر از دروغ به خدا و
    پيامبرش يافت نخواهد شد : [13] نزد مردم آن زمان کالائی کسادتر از قرآن
    يافت نمي شود اگر آن را درست تلاوت و تفسير کنند [14] و کالائی پر خريدارتر
    از آن نخواهد بود هرگاه از معنی اصلی تحريف گردد [ و طبق دلخواه
    افراد تفسير شود ] و در شهرها چيزی ناشناخته تر از معروف [ نيکها ] [15]
    آشناتر از منکر پيدا نخواهد شد . حاملان قرآن آن را کناری افکنده و
    حافظانش آنرا فراموش مي کنند 000 [1] در آن روز قرآن و پيروان مکتبش
    هر دو از ميان مردم رانده و تبعيد مي شوند و هر دو همگام و مصاحب يک
    ديگر و در يک جاده گام مي نهند [2] و کسی پناهشان نمي دهد قرآن و اهلش
    در آن روز بين مردمند اما ميان آنها نيستند [3] با آنهايند ولی با آنها
    نيستند چه اينکه گمراهی با هدايت هماهنگ نشود [4] گرچه کنار يکديگر
    قرار گيرند . مردم در آن روز بر تفرقه و پراکندگی اتحاد کرده و در
    اتحاد و يگانگی پراکندگی دارند . [5] گويا اين مردم پيشوايان قرآنند و
    قرآن پيشوای آنان نيست [ در اين هنگام ] جز نامی از قرآن نزدشان باقی
    نماند [6] و جز خطوط آن چيزی نشناسند از ديرزمان افراد صالح و نيکوکار را
    کيفر مي کردند [7] صدق و راستی آنان را افترا و دروغ بر خدا مي ناميدند و در
    برابر اعمال نيک کيفر گناه قرار مي دادند . [8] آنان که پيش از شما بودند
    در اثر آرزوهای طولانی و پنهان بودن سرآمد زندگی هلاک شدند [9] تا آنکه
    مرگشان فرارسيد مرگی که عذرها را رد مي کند و با فرارسيدنش درهای توبه
    بسته مي شود [10] و حوادث سخت و مجازاتها با آن فرومي بارد .[11] اندرز به
    مردم [12] ای مردم هر کس از خداوند درخواست نصيحت کند [ و اطاعت
    اوامرش را بنمايد ] موفق مي شود و آنکس که قول خداوند را دليل و
    راهنمای خود قرار دهد به استوارترين راه هدايت يابد . [13] زيرا کسی
    که به خدا پناه آورد ايمن گردد و دشمن خداوند همواره خائف است .
    سزاوار نيست [14] آن کس که عظمت خدايرا شناخت خود را بزرگ بشمرد بلکه
    بزرگی و عظمت آنان که از مقام بزرگ خدا آگاه مي شوند در اين است که
    در برابرش متواضع [15] و سلامت آنان که از قدرت نامحدود او آگاهند اين
    است که در برابرش تسليم گردند . [16] بنابراين از حق فرار نکنيد آن گونه
    که انسان سالم از گر و تندرست از بيمار فرار مي کند [17] آگاه باشيد
    هيچ گاه راه حق را نخواهيد شناخت مگر اينکه آنها که آن را ترک
    گفته اند بشناسيد . [1] و هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر
    اينکه از کسی که آن پيمان را شکسته است آگاه باشيد [2] و هرگز به آن
    تمسک نخواهيد جست مگر اينکه به کسی که آن را دور انداخته پی ببريد .
    و [اين آگاهيها ] از اهلش بخواهيد [3] زيرا آنها زندگی علم و مرگ جهلند
    آنهايند که حکمشان شما را از علمشان [4] سکوتشان شما را از منطقشان و
    ظاهرشان از باطنشان آگاهی مي دهد . [5] اينان نه با دين مخالفت مي کنند و
    نه در آن اختلاف دارند بنابراين دين در ميان آنان گواهی است صادق و
    ساکتی است سخنگو .


    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. #146
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 148
    [6] از سخنان امام ( ع ) که در مورد اهل بصره و طلحه و زبير فرموده .[7] هر
    کدام از آن دو [ طلحه و زبير ] اميد دارد که زمامداری و حکومت به
    دست او افتد و آن را به سوی خود مي کشد نه بسوی رفيقش [8] آنها نه به
    رشته ای از رشته های محکم الهی چنگ زده اند و نه بوسيله ای به او نزديک
    شده اند [9] هر کدام بار کينه رفيق خويش را بدوش مي کشد و بزودی پرده از
    روی آن برداشته مي شود . [10] به خدا سوگند اگر به آنچه مي خواهند برسند اين
    يکی جان ديگری را مي گيرد و آن يکی اين را از ميان مي برد [11] گروهی طغيانگر
    و فتنه انگيز بپا خواسته اند پس آنها که حقايق را به خاطر خدا آشکار
    مي سازند کجايند ؟ در حاليکه سنت پيامبر برايشان بيان شده [12] و اخبار
    [امروز] را قبلا به آنان گفته اند . برای هر گمراهی علت و سببی است و
    برای عهدشکنی بهانه ای [13] بخدا سوگند من همچون کسی نخواهم بود که صدای
    بر سر و سينه کوبيدن و ندای مخبر مرگ را بشنود و چشمهای گريان را به
    بيند اما عبرت نگيرد



    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. #147
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 149
    [1] از سخنان امام ( ع ) که قبل از مرگ خويش فرموده [2] ای مردم هر کس
    از آنچه فرار مي کند [ مرگ ] در همان حال فرار آن را ملاقات خواهد کرد
    اجل سرآمد زندگی و پايان حيات [3] و فرار از آن رسيدن به آن خواهد بود
    چه روزهائی که من به بحث و کنجکاوی از اسرار و حقيقت اين امر
    [اجل ] پرداختم [4] ولی خداوند جز اخفای آن را نخواست . هيهات علمی است
    پنهان و مربوط به عالم غيب [5] اما وصيت من اين است که : هيچ چيز را
    شريک خدا قرار ندهيد [ و جز خدا را نپرستيد ] و درباره محمد ( ص )
    اين است که [6] سنت و شريعت او را ضايع مگردانيد اين دو ستون محکم را
    بر پا داريد و اين دو چراغ پرفروغ را فروزان نگهداريد [7] و مادام که از
    حق منحرف نگشته ايد هيچ نقش و مذمتی نخواهيد داشت برای هر کس به
    اندازه توانائيش وظيفه ئی تعيين [8] و به افراد جاهل و نادان تخفيف داده
    شده است پروردگاری رحيم دينی استوار و امام و پيشوائی آگاه داريد .
    من ديروز رهبر و همراه شما بودم [9] امروز مايه عبرت شمايم و فردا از شما
    جدا خواهم شد خداوند من و شما را مشمول رحمت خويش گرداند .[10] اگر من
    از اين ضربت در اين لغزشگاه [ دنيا ] نجات يابم [ شما به مقصود خود
    رسيد ه ايد ] [11] و اگر گامها بلغزد و از اين جهان رخت بربندم ما نيز
    [مانند ديگران ] در سايه شاخه ها و مسير وزش بادها و زير سايه ابرهای
    متراکم آسمان [12] که پراکنده شدند و آثارشان در روی زمين محو شد خواهيم
    بود [13] من از همسايگان شما بودم که چند روزی در کنار شما زيستم و به زودی
    از من جسدی بی روح و ساکن [14] پس از آن همه حرکات و خاموش پس از آن
    همه گفتار بازخواهدماند [ هم اکنون ] بايد سکوت من [15] بي حرکتی دست و پا
    و چشمها و اندامم موجب پند و اندرز و موعظه شما گردد زيرا اين حالت
    برای کسانی که بخواهند عبرت گيرند از هر منطق رسا 000 [1] و گفتار موثر
    عبرت انگيزتر است . وداع و خداحافظی من با شما وداع و خداحافظی کسی
    است که آماده ملاقات پروردگار است [2] فردا ارزش ايام زندگی مرا به
    خوبی خواهيد دانست و مکنونات خاطر و ناراحتی درونيم برايتان آشکار
    خواهد شد [3] و پس از آنکه جای مرا خالی ديديد و ديگری بجای من نشست
    کاملا مرا خواهيد شناخت


    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. #148
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 150
    [4] از خطبه های امام ( ع ) که در آن از حوادث آينده پيشگوئی کرده و
    گروهی از اهل ضلال را توصيف مي کند [5] همچنان به چپ و راست متمايل
    مي شوند و در ضلالت و گمراهی گام مي نهند و جاده های مستقيم هدايت را
    رها مي سازند [6] درباره آنچه بايد باشد و مهيا است عجله مکنيد و آن چه
    را فردا مي آيد دور مشمريد [7] چه اين که بسيارند افرادی که برای چيزی
    عجله مي کند که اگر به دست آورند [ پشيمان شده ] و دوست دارند هرگز
    به آن نرسيده بودند : و چه امروز به فردا نزديک است . [8] ای جمعيت
    اکنون هنگام رسيدن آن فتنه هائی است که به شما وعده داده شده [9] و نزديکی
    طلوع آن چه بر شما مجهول و مبهم است بدانيد آن کس از ما [ مهدی ما ]
    که آن فتنه ها را دريابد با چراغی روشن گر در آن گام مي نهد [10] و بر همان
    سيره و روش صالحان [ پيامبر و ائمه ( ع ) ] رفتار مي کند تا گره ها را
    بگشايد [11] بردگان و ملتهای اسير را آزاد سازد جمعيتهای گمراه و ستمگر را
    پراکنده و حقجويان پراکنده را گرد هم آورد . [12] و اين رهبر [ سالها ] در
    پنهانی از مردم به سر مي برد آن چنان که پي جويان اثر قدمش را نبينند
    گرچه بسيار در يافتن اثرش جستجو کنند . [13] سپس گروهی برای درهم کوبيدن
    فتنه ها مهيا مي گردند هم چون مهيا شدن شمشير به دست تير گر . چشم
    اينان با قرآن روشنی مي گيرد [14] و معانی آياتش به گوش آنان افکنده مي شود
    و شامگاهان و صبح گاهان را جام حکمت و معارف الهی سيراب مي گرداند
    [1] قمست ديگری از اين خطبه درباره دشمنان گمراه پيامبر صلی الله عليه و
    آله و سلم و گروهی ضعيف الايمان و مسلمانان راستين .[2] [ گروه اول ] مدت های
    طولانی به آنها مهلت داده شد تا رسوائی را به سر حد نهائی برسانند و
    مستحق دگرگونی [ نعمتهای خدا ] گردند [3] تا اجل آنها به سر رسيد . گروهی
    [ از ضعيف الايمانها ] به خاطر راحتی به اين فتنه ها پيوستند و دست از
    مبارزه در راه حق کشيدند [ اما مسلمانان راستين مقاومت لازم به خرج
    دادند ] [4] و بر خداوند در صبر و استقامتشان منتی نگذاردند و جانبازی
    در راه حق را بزرگ نشمردند [5] تا آنکه فرمان خدا آزمايش را به سر آورد
    [6] [ اين گروه مبارز ] آگاهی و بينائی خويش را بر شمشيرهای خود حمل
    کردند و به امر واعظ و پنددهنده خود [ پيامبر صلی الله عليه و آله و
    سلم ] به پرستش پروردگار خويش پرداختند . [7] تا آن که خداوند پيامبرش
    را به سوی خويش فراخواند . گروهی به قهقرا برگشتند [8] و اختلاف و
    پراکندگی آنها را هلاک ساخت و تکيه بر غير خدا کردند و با غير
    خويشاوندان [ اهل بيت پيامبر ] پيوند برقرار نمودند [9] و از وسيله ای که
    فرمان داشتند به آن مودت ورزند کناره گرفتند و بناء و اساس [ولايت
    و رهبری جامعه ی اسلامی را از محل خويش برداشته ] [10] در غير آن نصب کردند
    . [ اينان ] معادن تمام خطاهايند و درهای همه گمراهان و عقيده مندان
    باطلند [11] آنها در حيرت و سرگردانی غوطه ور شدند و در مستی و نادانی
    ديوانه وار بر روش آل فرعون فرورفتند : [12] گروهی تنها به دنيا
    پرداختند و به آن تکيه کردند و يا آشکارا از دين جدا گشتند .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. #149
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 151
    [13] از خطبه های امام عليه السلام که در آن مردم را از فتنه ها برحذر مي دارد
    خدا و پيامبرش [14] خدای را مي ستايم و از او بر اعمالی که موجب طرد و منع
    شيطان است کمک مي جويم [15] و برای مصونيت از گرفتاری در دامها و
    فريب های شيطان از او ياری مي طلبم و گواهی مي دهم که جز خداوند يکتا
    معبودی نيست . و شهادت مي دهم که محمد ( ص ) [1] بنده و فرستاده
    برگزيده و انتخاب شده او است . در فضل و برتری همتائی ندارد و جبران
    فقدان وی نگردد . [2] شهرهای جهان به وجود او روشن گشت بعد از آن که
    گمراهی وحشتناکی همه جا را فراگرفته بود و جهل بر افکار غالب و
    قساوت و سنگدلی بر دلها مسلط گشته بود [3] و مردم حرام را حلال مي شمردند .
    و دانشمندان را تحقير مي کردند و بدون آئين الهی زندگی کرده و در حال
    کفر و بی دينی جان مي سپردند . [4] از فتنه ها برحذر باشيد . [5] هم اکنون شما ای
    گروه عرب اهداف بلاهائی هستيد که نزديک شده از مستی نعمت ها
    بپرهيزيد [6] و از بلاهائی که کيفر اعمال شما است برحذر باشيد . در
    گرد و غبار پيش آمدها که به درستی واقع را نمي توان ديد [7] و در فتنه های
    درهم پيچيده به هنگام تولد نوزاد فتنه و آشکارشدن باطن آن و برقراری
    قطب [8] و مدار آسيای آن با کنجکاوی و بصيرت قدم برداريد فتنه هائی که کم
    کم از مراحل ناپيدا شروع و به درجات شديد و روشن منتهی مي گردد [9] رشد آن
    هم چون رشد جوانان و آثاری که بر پيکرها وارد مي سازد هم چون آثار
    سنگ های سخت و محکم است . ستم کاران آن را طبق پيمانها از يکديگر به
    ارث مي برند [10] نخستين آنان رهبر آخرين و آخرينشان پيرو نخستين است .
    [11] اينان در بدست آوردن دنيای پست بر هم سبقت مي جويند و همچون سگان به
    جان مرداری بدبو مي افتند [12] طولی نمي کشد که تابع از متبوع و رهبر از پيرو
    بيزاری مي جويد اينها با بغض و کينه از هم جدا مي شوند [13] و به هنگام
    ملاقات يکديگر را لعن و نفرين مي کنند . سپس فتنه ای اضطراب آور شکننده
    و نابودکننده آغاز خواهد شد [14] [ در اين موقع ] قلبهائی پس از استواری
    مي لغزند [15] و مردانی پس از درستی و سلامت گمراه مي گردند افکار به هنگام
    هجوم اين فتنه پراکنده : و عقائد پس از آشکارشدنش مشتبه مي شوند .[16] آن
    کسی که به مقابله اش برخيزد پشتش را مي شکند و کسی که در فرونشاندنش
    تلاش کند [17] وی را در هم مي کوبد در اين ميان فتنه جويان همچون گورخران
    يکديگر را گاز ميگيرند و رشته های سعادت و آئين واقعی که محکم شده
    لرزان مي گردد. [1] و چهره واقعی امر ناپيدا مي ماند . حکمت و دانش فروکش
    مي کند ستمگران به سخن مي آيند [ و زمام را بدست مي گيرند ] [2] باديه نشينان
    را با پيش در آمدش در هم کوبد و با سينه و سخت ترين نيرويش آنها را
    له مي سازد [3] تنهايان و پيادگان در غبار آن گم مي شوند و سواران در ميان
    راهش نابود گردند [4] با تلخی و سرسختی وارد شود و خونهای تازه و خالص
    را مي دوشد . نشانه های دين را خراب مي کند [5] و يقين را از بين مي برد
    افراد زيرک و عاقل از آن بگريزند [6] و افراد پليد در تدبير آن بکوشند آن
    فتنه بسيار پر رعد و برق است و پر مشقت در آن پيوند خويشاوندی قطع
    گردد [7] و از اسلام جدائی حاصل شود . آنچنان شديد است که تندرستانش
    بيمار و کوچ کنندگانش مقيمند [8] قسمت ديگری از اين خطبه است در ميان
    آنها کشته ای هست که خونش به هدر رفته و افراد ترسانی که طالب
    امانند [9] با سوگندها آنها را فريب مي دهند و با تظاهر به ايمان آنها را
    گول مي زنند سعی کنيد شما پرچم فتنه ها و نشانه بدعتها نباشيد [10] آن چه را
    که پيوند جماعت گره خورده و ارکان اطاعت بر آن نباشد رها مسازيد
    [11] مظلوم بر خداوند وارد شويد بهتر از آن است که ظالم بر او وارد شويد
    [نه تن به ستم بدهيد و نه ستم کنيد و اگر ناچار شويد ستم بکشيد بهتر از
    آن است که ستم کنيد ] [12] از گام نهادن به راههای شيطان و سرزمين های ستم
    بپرهيزيد و لقمه حرام وارد شکم خويش نسازيد [13] زيرا شما زير نظر کسی
    هستيد که گناه را بر شما تحريم و راههای طاعت را برای شما آسان
    ساخته است .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. #150
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ### نهج البلاغه ###




    خطبه 152
    [14] از خطبه های امام ( ع ) که درباره صفات خداوند و اوصاف پيشوايان دين
    ايراد فرموده [15] ستايش مخصوص خداندی است که آفرينش مخلوقش دليل
    وجود او است و حادث بودن آنها دليل ازليت وی 000[1] و شباهت داشتن
    مخلوقات [ به يکديگر ] دليل آن است که شبيه و نظير ندارد . عقلها
    کنه ذاتش را درک نمي کنند و پرده ها و پوششها اصل وجودش را مستور
    نمي سازند [2] زيرا صانع و مصنوع با هم فرق دارد و محدودکننده و محدودشونده
    و پروردگار و پرورده شده با هم متفاوتند . [3] يکی است ولی نه به معنی
    وحدت عددی بلکه به اين معنا که شبيه و نظير و مانند ندارد خالق و
    آفريننده است اما نه اينکه حرکت و رنجی در اين راه متحمل مي شود
    [4] شنوا است ولی نه اينکه وسيله شنوائی در اختيار داشته باشد. بينا
    است ولی نه اينکه به وسيله ی چشم و بازکردن پلک ها، قدرت مشاهده پيدا
    کند. در همه جا حاضر است نه اينکه مماس با اشياء باشد.[5] از همه جدا
    است ولی نه اينکه مسافتی بين او و موجودات باشد.آشکار است نه با
    ديد چشم ، پنهان است نه بخاطر کوچکی و ظرافت ،[6] از موجودات با غلبه
    و قدرت جدا است ، و موجودات بخاطر خضوع در برابرش و رجوع بسويش
    از او مباين هستند .[7] کسی که او را با صفات مخلوقات توصيف
    کند محدودش ساخته و کسی که برايش حدی تعيين کند وی را به شمارش
    درآورده . [8] و آنکس که او را بشمارش آورد ازليتش را ابطال کرده . و
    کسی که بپرسد چگونه است توصيفش کرده [9] و هر که بگويد : کجا است ؟
    مکان برای او قائل شده عالم بوده آنگاه که معلومی وجود نداشت [10] مالک
    و پروردگار بوده حتی آن زمان که پرورده ای نبود قادر و توانا
    بوده حتی در آن زمان که مقدوری وجود نداشت . [11] قسمت ديگری از
    اين خطبه [ که اشاره به پيامبر اسلام است ] پيشوايان دين :
    [12] طلوع کننده ای طالع شد درخشنده ای درخشيد و آشکارشونده ای آشکار گرديد
    آنچه از جاده حق منحرف گشته بود به راه راست بازگشت . [13] خداوند گروهی
    را به گروهی تبديل و روزی را در مقابل روزی قرار داد . ما همانند
    کسانی که در خشکسالی منتظر بارانند در انتظار دگرگونی بوديم . [14]
    پيشوايان مدبران الهی بر مردمند و رؤسای بندگان اويند [15] هيچکس جز کسی
    که آنها را بشناسد و آنها نيز او را بشناسند وارد بهشت نخواهد شد . و
    جز کسی که آنان را انکار کند و آنان هم او را انکار کنند وارد دوزخ
    نگردد . [16] خداوند اسلام را ويژه شما قرار داد و شما را برای آن برگزيد[17] و
    اين بخاطر آن است که اسلام از سلامت گرفته شده و کانون
    بزرگواری است . خداوند منهج و طريق اسلام را برگزيد [18] و حجتها و دلائل آن
    را بيان کرد [ قرآن را فروفرستاد ] که ظاهرش علم و باطنش حکمت و
    نوآوريهای آن پايان نگيرد [1] و شگفتيهايش تمام نمي شود در آن برکات و
    خيرات همانند سرزمينهای پر گياه در اول فصل بهار فراوان است و
    چراغهای روشني بخش تاريکيها فراوان دارد [2] در نيکيها را جز با کليدهای آن
    نتوان گشود و تاريکي ها را جز با چراغهای آن فروغ نتوان بخشيد . [3] خداوند
    در اين قرآن مناطق ممنوعه خود [ محرمات ] را تعيين کرده و موارد
    مباح و حلال خويش را نشان داده است . در اين کتاب الهی درمان است
    برای شفاجويان و بي نيازی است برای بي نيازی طلبان .
    ### نهج البلاغه ###
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 15 از 24 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •