llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll









    llı.
    . llı..ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.. llı..ıll








    این مقاله کوششی است برای ترسیم خطوط کلی الگوی شخصیت سالم
    در تطابق با وجود حضرت فاطمه علیهاالسلام که در دو بخش تنظیم شده است:


    در بخش نخست، به سه محور اصلی تربیتی و وجودی حضرت فاطمه علیهاالسلام
    پرداخته شده که این محورها عبارتند از: وجود آن حضرت علیهاالسلام به عنوان صاحب
    ولایت مطلقه و اسرار باطنیه؛

    وجود آن حضرت علیهاالسلام به عنوان تربیت ‏یافته آموزه‏ های
    پیامبر صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله ؛

    و در نهایت، حضرت فاطمه علیهاالسلام به عنوان یک الگوی تربیتی و شخصیتی.

    در بخش دوم، از منظر «فرایند رشد شخصیت»، به شخصیت و وجود آن
    حضرت علیهاالسلام نگاه شده است. این بررسی در دو سطح «تعالی جهان‏بینی»
    و «معیارهای شناخت شخصیت‏های متعالی» به انجام رسیده است.






    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    این مقاله در دو قسمت به موضوع پرداخته است:



    در قسمت اول (شناخت‏های نخست)، تلاش شده است تا نگاهی اجمالی
    از منظر اندیشه ترقّی و روان‏شناسی کمال به بانوی بزرگ صورت گیرد و
    سه جریان اصیل تربیتی و وجودی معرفی شوند:


    1. جریان وجودی او به عنوان صاحب ولایت کبرا و اسرار باطنی؛


    2. جریان وجودی او به عنوان پرورده و تربیت‏یافته آموزه‏های
    پیامبر صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله ؛

    3. جریان وجودی او به عنوان انسان راهبر.

    در قسمت دوم (نگاه به حضرت فاطمه علیهاالسلام از منظر فرایند رشد شخصیت)،
    به بررسی چگونگی تبلور جریان‏های عظیم وجودی در شخصیت و زندگی
    بانو اشاره شده است.


    این بررسی در دو سطح انجام شده است:
    1. تعالی‏یابی بینش و نگرش به هستی؛
    2. معیارهای شناختی شخصیت فرارونده.






    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll
    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 30-12-1391 در ساعت 02:41


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  4. تشكرها 2


  5. #3
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ترقّی و تعالی؛
    نگاهی برگزیده به سنّت بانوی بزرگ




    ترقّیِ فارغ از تبعیض جنسیتی، مطلوب اصلی زن امروز از دین است
    که این، خود مبنای فلسفی همه مفاهیم مربوط به تعالی و توسعه است که باید تعریف
    سزاواری از آن به دست داد.

    در مفهوم پیشینی، «ترقّی» به مفهوم گرایش به تغییرات بادوام و مستمر مطلوب‏تر
    در همه ابعاد، ارکان، وجه نظرها و گرایش‏های فردی و ساختار و رفتار و فرایند
    اجتماعی و نیز در سیاست و اقتصاد است.


    اعتقاد به ترقّی مفهومی است دارای ماهیتی نظری ـ تجربی و بر پایه گرایش
    به بهینه ‏سازی انسان و جامعه بر قوانین معیّنی استوار است.

    یک مفهوم درونی این عقیده آن است که عقل جزئی و ابزارانگار در خدمت
    بینش آرمانی به وضعیت مطلوب و عقل کلی نگر و آرمان‏خواه و نیز تعالیم وحیانی قرار گیرد.


    «ترقّی» متشکّل از تغییراتی است که در جهت معیّنی صورت می‏پذیرند و از این‏رو،
    به سمت مطلوب‏تر شدن اوضاع و احوال نسبت به وضعیتی قبلی است.

    ترقّی و تعالی از نگاه و تفسیر دینی و در نمونه آن سنّت فاطمه زهرا علیهاالسلام ،
    «هدایت» است و فلاح و رشد، و دین اسلام «الگو و روش هدایت» به صراط مستقیم تا توحید.

    قرآن کریم و سنّت (زبان و زندگی) پیامبر اکرم صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله و امامان
    معصوم علیهاالسلام گزارشگر آموزه‏های دیانت حق و فراخوان به بینشی عمیق و فراگیر
    و کارآمد در ابعاد هدایت اسلامی هستند و هدایت دینی، که خود شامل «تربیت انسانی» است،

    از سازندگی و راهبری فرد و شکوفایی قابلیت‏ها و استعدادهای انسانی به منظور
    سازندگی و به ثمر رساندن بهینه قابلیت‏ها و امکانات جامعه آغاز می‏شود.




    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  6. تشكرها 2


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    فاطمه زهرا علیهاالسلام ؛ نشانه انسانیت و جامعه آرمانی



    فاطمه زهرا علیهاالسلام انسان هادی است و پرسش ما از آن آستانه بزرگ،
    ترقّی، تعالی، هدایت و فلاح برای فرد و جامعه است.

    پرسش، منظر ما در شناخت سنّت بانوی بزرگ است.

    فاطمه علیهاالسلام الگوی تربیت و حضور اصلاحی در جامعه،
    الگوی جاودان انسان آرمانی، زن راهنما و نشانگر انسان و جامعه ایده ‏آل است.

    از امام زمان علیه‏السلام نقل شده است:
    «و فی ابنةِ رسولِ اللّهِ لی اسوةٌ حسنةٌ.»(2)
    او الگوی حسن، الگوی صادق و سعادت‏آفرین حرکت و سلوک،
    و حیات و کمال پایدار فرد و جامعه است.

    پیامبر اکرم صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله می‏فرماید:
    «... فاقتدوا بالزهرةِ (... والزهرةُ فاطمةُ).»(3)

    و امام باقر علیه ‏السلام خطاب به زنی که الگو و معیارِ روش سزاوار زندگی است،
    می‏فرماید:
    «اگر طالب فضیلتی، راه زهرا علیهاالسلام را پیش گیر.»(4)

    حضور این الگو را، به ویژه در رویارویی با جاهلیت همواره تاریخ بشریت،
    به طور مقایسه‏ای بهتر می‏توان شناخت.

    آن‏گاه شناختی کلی از زهرای مرضیه علیهاالسلام و به آموزگاری او،
    زینب کبری علیهاالسلام و فاطمیان و زینبیان سده ‏های پس از وی، برای دانستنی‏های
    بعدی ضرورت می‏یابد.


    و این‏گونه می‏توان تصویر روشن‏تری از نقش دین و سنّت
    فاطمه زهرا علیهاالسلام در زندگی بشر داشت.






    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  8. تشكرها 2


  9. #5
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    فاطمه علیهاالسلام در عرصه سه جریان و سه شناخت



    بانو از آن اولین هنگام که جان آدمی آگاهی‏ها را درمی‏یابد و پرورش می‏گیرد،
    تحت تعلیم و پرورش آموزه‏های وحی، خانواده و بخصوص پدر قرار گرفت و بدین‏گونه
    آموخت و بالید. وجود صدیقه طاهره علیهاالسلام فراگیر سه جریان وجودی است و
    شناخت او در گرو شناخت این سه جریان عظیم تربیتی و وجودی او:

    اول. جریان وجودی خود به عنوان صاحب ولایت کبرا و اسرار باطنی

    نفس قدسی زهرای مرضیه علیهاالسلام از سرداق عالم ربوبی برای هدایت آدمیان
    به این جهان آمده است.

    جریان عظیم وجودی، اساس هستی ‏شناختیِ پایدار و حقّانیت و فراتر بودن وی از
    زمان و مکانِ سنّت است و مبنای نظری ـ کلامی نظام تربیتی ـ اجتماعیِ قابل استنباط از
    سنّت او را توضیح می‏دهد، و همین خاستگاه هستی ‏شناختی است که کلام او را، زندگی او را
    مرگ او را، تنهایی‏ها و خروش‏ها، اشک‏ها و فریادها و سلوک و سیره او را الگویی می‏دارد
    جاودان و جاری در همه عرصه‏های زندگی جامعه و تاریخ بشری.


    فاطمه زهرا انسان هادی است.(5) در اسلام، انسان هادی پس از نفس الوهیِ
    پیامبر اعظم صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله ، همان کسانی هستند که در حدیث نبوی و مسلّم
    «ثقلین»، عِدل و لنگه قرآن کریم قرار گرفته ‏اند.

    انسان هادی ـ ناگزیر ـ معصوم است.
    «عصمت» به معنای پاکیزگی از خطا و گناه است.


    «علمِ صحیح» و «اختیار خلاّق» (برآمده از جوهره عبودیت) ملازم با عصمت‏ اند
    و عصمت ملازم با علم صحیح و اختیار خلاّق. آیات «تطهیر» و «مباهله»
    عصمت زهرا علیهاالسلام را توضیح می‏دهند.

    دوم. جریان وجودی خود به عنوان تربیت ‏یافته آموزه های پیامبر

    وجود فاطمه علیهاالسلام در وجهه انسانی، عرصه جریان‏های عظیم شناختی،
    روحی و رفتاری است:

    ـ جریان عظیم شناختی در برخورد با انسان، زندگی، هستی، خداوند، جامعه، تاریخ،
    رسالت، مسئولیت، تکلیف، دنیا و آخرت؛

    ـ جریان عظیم وجود او به عنوان بنده‏ای خاشع و
    عارفی عاشق در اوج عرصه‏های حماسه و تدبیر؛

    ـ جریان عظیم وجود او به عنوان انسانی مسئول در
    ارتباط با عمیق‏ترین دغدغه‏های بالندگی انسانی؛


    ـ جریان عظیم وجود او به عنوان پاسدارترین انسان از ارزش‏های انبیایی؛

    ـ جریان عظیم وجود او به عنوان فداکارترین یاور و مام پیامبر خاتم؛

    ـ و بسیاری جریان‏های عظیم دیگر

    سوم. جریان وجودی خود به عنوان انسان راهبر

    فاطمه یک زن است و خود یک هادی، یک شاهد و یک امام، یک اسوه برای هر
    زنی که می‏خواهد چگونه بودن و چگونه شدن خویش را خود برگزیده باشد.

    او در بینش و اندیشه و احساس و باور و انگیزه و سلوک و سیره و
    رفتار وزندگی‏ اش، آموزگار چگونه بودن و چگونه شدن زن در
    هر دو عرصه فردی و اجتماعی است.


    در وجود فاطمه علیهاالسلام جریان عظیم انسان هادی دینی است:

    ـ جریان عظیم وجودی او به عنوان دردمندترین همراه با خلق و همنشین
    باورها و رنج‏های زن در تاریخ؛

    ـ جریان عظیم وجودی او برای پیشنهاد زن الگو؛

    ـ جریان عظیم وجودی او به عنوان مصلح‏ترین حکیم و حکیم‏ترین
    حماسه و حماسی‏ترین عاشق و عاشق‏ترین تبیین‏گر حق و افشاگر باطل؛


    ـ و دیگر جریان‏های عظیم شناختنی و ناشناختنی.







    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  10. تشكرها 2


  11. #6
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    انگیزه توسّل به بانو



    شناخت قابلیت آدمی برای تعالی و گسترش توانایی‏های خویش، در گرو شناخت
    سالم‏ترین شخصیت‏ها و بهترین نمونه‏های بشری است.

    تحلیل و بررسی انواع جماعت‏های انسانی با شیوه‏های گوناگونی از قبیل
    تحلیل سیره، مصاحبه، تداعی آزاد و زندگی‏نامه ‏های خود نوشت و آراء و اندیشه ‏ها
    و سخنان آنان، نشان می‏دهد که همه انسان‏ها با نیازهایی شبه غریزی(6) به دنیا می‏آیند.

    این نیازهای مشترک، انگیزه رشد و کمال و تحقق خود قرار می‏گیرند و انسان
    را به تبدیل شدن به آنچه در توان اوست، فرامی‏خوانند. بدین‏سان، استعداد بالقوّه
    برای کمالو سلامت روان از بدو تولّد، وجود دارد، اما اینکه استعداد بالقوّه آدمی تحقق
    یا فعلیت می‏یابدیا نه، به نیروهای فردی و اجتماعی‏ای بستگی دارد
    که «تحقق خود» را می‏پرورد یا بازمی‏دارد.

    چرا ما نیازمند توسّل به بانوییم؟

    باید تحلیل کرد که آدمی در سرّ سویدایِ وجودش، چه خواهش و نیازهایی دارد
    که وی را برمی ‏انگیزند تا برای تأمین آن‏ها، دست در ولای فاطمه علیهاالسلام زند؟

    بر کنار از نیازهای اصلی جسمانی مشترک ما با حیوانات، به عنوان مؤثرترین
    عامل در شخصیت انسان، نیازهای روانی درمیانند.


    انگیزه‏های انسان ـ خواه سالم و خواه ناسالم ـ نیازهای روانی اویند
    و تفاوت میان آدمیان از ارضای نیازهای مزبور ناشی می‏شود.

    سنّت بانو طریقه‏ای زایا و بارور برای تأمین این نیازهاست:
    «اِنّا تَوجّهنا واستشفَعنا و توسَّلنا بِکِ اِلیَ اللّهِ و قدّمناکِ بینَ یَدی حاجاتِنا.»(7)


    خودآگاه شدن نیازهای اصیل انسانی همراه با شناخت درست بانو، آدمی
    را برمی‏انگیزد تا برای جهت ‏دهی به نیازها و جنبه‏های گوناگون زندگی، یعنی پاسخ‏های
    فکری، عاطفی و حسی به مردم و موضوع‏ها و رویدادها ـ خواه در جهان و خواه در
    خود ـ به او روی کند؛ نیازهایی مانند:

    ـ نیاز به صیانت، فعلیت و اعتلای تمام جنبه‏های شخصیت و تحقق
    خود و روند خود شدن و پرورش ویژگی‏ها و استعدادهای یکتای خود؛


    ـ نیاز به حقیقت در همه عرصه‏ های هستی؛

    ـ نیاز به خوبی، نیکی، زیبایی و به معناداری زندگی و پرمعنایی آن؛

    ـ نیاز به تعلّق داشتن به وجودهای برتر از خود، نیاز به پیوند و ایمان و عشق
    به جهان، به هستی، به خداوند و به آرمان‏های برتر و نیاز به فراروی از دوگانگی
    و سرّ زندگی و فراشدن؛

    ـ نیاز به فرارفتن یا استعلا از نقش فعل ‏پذیر، نیاز به آفرینندگی و خلاّقیت
    زندگی خویشتن (فرزند، اندیشه، هنر، تربیت خلایق و یا کالای مادی) و از این طریق
    ، تأمین نیاز به آزادی و هدف‏داری؛


    ـ نیاز به حس هویّت و فردیت و یکتایی؛ هویّتی که آدمی را با این احساس و
    خودآگاهی و شعور که «چیست و کیست» فردیت تکامل یافته‏ای می‏بخشد، بدان‏گونه
    که احساس می‏کند زندگی‏اش را با خود تدبیر می‏کند و در قلمرو فرمان خود است و دیگران
    به آن شکل نمی‏بخشند و در همین جهت، نیاز به یگانگی و تمامیت؛

    ـ نیاز به نظم و قاطعیت؛
    ـ نیاز به عدالت و قسط؛
    ـ نیاز به استغنای تمامیت و جامعیت؛

    ـ نیاز به موازین و ضوابطی برای جهت‏گیری بارور و
    همساز و همنوای تعاملبا همه هستی؛

    ـ همه این نیازها در نیاز به رویش و رستگاری و فلاح و کمال و توبه، یکجا حضور
    دارند. نیاز مداوم انسان به جست‏وجو برای خویشتن، در حقیقت، برای معنایی است
    که به هستی ما منظوری ببخشد و هرچه بیشتر بتوانیم پس از گذار به خود و عبور
    از دنیای بیرون، از خود فراتر رویم و در این فراسوی خود شدن،
    خود را در راه آرمان‏های بالاتر ایثار کنیم.


    این نیازها، هنگامی که خودآگاهند و آدمی بر تأمین آن‏ها با روشی زایا،
    بارور و خلاّق عزم جزم کرده است و هنگامی که زبان بیانی
    روشنی بیابد، «دعا» نامیده می‏شوند.





    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  12. تشكرها 2


  13. #7
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ماهیت شخصیت بالنده



    بزرگ بانوی اسلام تصویر روشنی از شخصیت بالنده به دست می‏دهد.

    چنین انسانی اندیشه و بینش و شعور دارد، قوّه تعقّل و اندیشه و ادراکش را
    پرورانده است، جهان و خود را به طور عینی ادراک می‏کند، نگاه نقّادانه‏ای به جامعه
    و تاریخ خویش دارد، عمیقا عشق می‏ورزد، آفریننده است؛


    حس هویّت پایداری دارد؛ با جهان در پیوند است و در آن ریشه دارد،
    و حاکم و عامل خود و سرنوشت خویش است.

    یک آموزه بلند بانو آن است که شخصیت سالم، رونده است، نه مانا؛
    مسیر است نه مقصد؛


    برای تحقق خود پیش می‏رود، هیچ‏گاه پایان نمی‏پذیرد و وضعیتی ایستا ندارد.

    این هدف رو به آینده، فردا را به پس می‏راند
    و همه جنبه ‏های خود را دگرگون می‏سازد و می ‏پروراند.





    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  14. تشكرها 2


  15. #8
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    نگاه به حضرت فاطمه علیهاالسلام از منظر فرایند رشد شخصیت




    ابعاد و ساحت‏های وجودی انسانی، بعد فکری، روحی، رفتاری و جریان رویش
    انسانی در مراحل شناختی، روحی و رفتاری تا مرحله عرفان و دعا دانسته شده
    و بر این اساس، جریان آن تعالیم در این ساحت‏ها و جریان تربیتی مرور می‏شوند.


    آموختگان و پروردگان این تعالیم نیز خود، آموزگار این جریان عظیم انسانی‏ اند و
    هم پیش‏تر، با زندگی‏شان تبلور این آموزه ‏ها یند.







    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  16. تشكرها 2


  17. #9
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آموزه‏های بانوی بزرگ در وجهه تربیت و سازندگی فکری




    اولین گام جریان تربیت و نخستین بعد رشد وجودی انسان، تربیت فکری و
    شکل‏ گیری بر صواب آگاهی‏ها و رشد شناخت‏ها و بینش‏ها و شعورهای انسانی است که
    اسوه ‏های پرورده دین، مانند بانوی بزرگ، خود آموزگار آنند؛

    شناخت‏هایی که با خودآگاهی و روشن‏ بینی پیوند خورده‏اند و جهت‏ دهنده گرایش‏های
    انسانی ما هستند:


    اول. تعالی ‏یابی بینش و نگرش به هستی

    فرایند عظیم خودآگاهی، انسان‏شناسی، خداشناسی، جهان‏شناسی، جامعه و تاریخ‏شناسی
    شناخت دنیا، آخرت و قیامت، شناخت زندگی و بسیاری شناخت‏های دیگر از زمره
    اولین آموزه‏های دین هستند.

    خطبه آن حضرت در مسجد مدینه در برابر مهاجران و انصار در احتجاج با ابوبکر،
    نمونه‏ای از اندیشه‏های آن بزرگوار است که نوع این تعالیم را در خود دارد.

    زمانی که این شناخت‏ها برای آدمی شکل بگیرند، خود قلمرو پهناورتری از اشیا و
    اشخاص را فرامی‏گیرد و در این جهت، خود گسترش می‏یابد.


    برخی از این تعالیم، مانند:

    الف. بینش‏ها و شناخت‏ها درباره خود به عنوان انسان: شرط اول برای ساخت «خود»
    و تهذیب و تربیت آن، شناختن آن است. آدمی تا به نیازها، استعدادها، ابعاد و
    ارزش‏های وجودی و خلقت خویش پی نبرد و تا کرامت‏ها و نقش و جایگاه رسالت و
    مسئولیت خود و جریان عظیم رویش و رستگاری ممکن برای خویش را نشناسد و به
    «خودآگاهی» نرسد، برای تربیت و ساختن و فعلیت بخشیدن و رویش خویش تلاش
    نمی‏کند و برای بهره جستنِ بر صواب از آن‏ها همّتی به کار نمی‏بندد.


    در شناخت و فهم «خود»، بانوی بزرگ برای ما آموزه‏های بلندی دارد؛
    مانند:«شما بندگان خدا نگهبانان حلال و حرام و حامل دین و احکام و
    امانتداران حق و رسانندگان آن به خلقید.»(8)






    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  18. #10
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,741 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ب. بینش‏ها و شناخت‏ها درباره جهان (جهان‏شناسی):



    برخی از تعالیم «زن الگو»، درباره شناخت جهان است.
    این آموزه ‏ها دربردارنده مباحثی مانند آفرینش جهان، پدیده‏های عالم غیب (فرشتگان و شیطان)
    و سنّت‏های الهی در تدبیر عالم و آفرینش انسان و جهان و معاد و قیامت است؛ مانند:

    «همه چیز را از هیچ پدید آورد و بی‏نمونه‏ای انشا کرد؛ نه به آفرینش آن‏ها نیازی داشت
    و نه از خلقت آن سودی برداشت، جز آنکه خواست قدرتش را آشکار سازد و آفریدگان را بنده ‏وار
    بنوازد و بانگ دعوتش را در جهان اندازد.»(9)


    ج. بینش‏ها و شناخت‏ها درباره خداوند:

    با بانوی بزرگ در کانونی‏ترین و بالاترین و والاترین شناخت‏ها، به شناخت خدا
    و حاکم و پروردگار خویش می‏رسیم که او ما را آفریده و با ما مهربان است و بی ‏نیازمان کرده و
    قدرتمان داده و بر سلوک و زندگانی ما بیناست و در ما آگاهی و عشق به خیر و خوبی ر
    ا گذاشته و ما را به آدمیت و عبودیت فراخوانده است.


    آدمی با این شناخت و با آن خودآگاهی، اینک در خود نیز راکد نمی‏ ماند.
    از خودِ اینجایی عبور می‏کند و در جریان والایشِ خودی به شناخت خدا می‏رسد و درمی‏یابد که
    تنها در او می‏توان آرام گرفت.

    «گواهی می‏دهم که خدای جهان یکی است و جز او خدایی نیست.
    ترجمان این گواهی دوستی بی‏آلایش است و پایندان این اعتقاد، دل‏های با بینش،
    و راهنمای رسیدن به آن، چراغ دانش.»(10)






    llı.✿. llı.✿.ıll فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی جاودان انسان آرمانی llı.✿. llı.✿.ıll


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •