(¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)
صفحه 6 از 7 نخستنخست ... 234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 70
  1. #51
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)






    صبح صادق


    به یمن میلاد حضرت، امام صادق



    پرتو رنگارنگ خورشید، اندک اندک بر فراز آسمان مدینه تابیدن می‌گرفت تا زمین، نظاره‌گر طلوع دوباره مهر باشد.

    مدینه، بی صبرانه چشم به راه سپیده صبح بود.

    ... و ناگهان، نبض زمان تندتر از همیشه به تپیدن افتاده، شعله‌های سرکش و ابدی آتش، بیش از پیش، بر دوزخ جسم و جان ابلیس و خودش نشست و از پس ابرهای رحمت آفتابی برآمد.

    زلال اشک، چونان شبنم سحرگاهی بر چشمان خسته مادر نشست.

    مولودی از بطن عشق و طهارت زاده شد تا متن دین را بگستراند.


    او صادق آل محمد بود و بنیانگذار نهضتی بزرگ؛

    او چشمه سار فضل و دانش‌اش محلّ فیض چهار هزار درخت طوبی بود و آبشار عظیم عطوفتش، بنیان کن هر چه سنگِ خاراست.

    او گستراننده نور پدر بود در تاریکنای جهای و روشنای دیده و دل باقرالعلوم

    علیه السلام، شکافنده دانشها.


    اینک، فرشتگان، دسته دسته می‌آیند و به تماشای ابنُ المکّرمه می‌نشینند.

    اینک، زمزمه تسبیح و تهلیل، از چار سوی مدینه، به گوش می‌رسد.

    اینک، شمیم و عطر گل محمدی، سر تا سر زمین را پر کرده است و مشام جانهای خسته شیعیان را می‌نوازد.

    اینک، هزار هزار قافله دل، به دیدار آن امام می‌آید تا طلوع هشتمین ستاره عصمت از آسمان ولایت را جَشن بگیرد و مرهم عشق، بر زخم کهنه شیعه بگذارد.



    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

  2. تشكر

    شكوفه ياس (14-12-1388)

  3. #52
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)






    مناظره یاران امام صادق علیه‌السلام



    گروهی از یاران امام صادق علیه السلام نزد امام نشسته بودند که مردی از اهالی شام وارد شد.
    امام به مرد تازه وارد فرمود:« ای مرد، برای چه آمده ای؟ خواسته ات چیست؟»
    او پاسخ داد:« به من خبر رسیده که از شما هرچه بپرسند، پاسخگو هستید و نسبت به آن آگاهید. آمده‌ام با شما مناظره و گفتگو کنم.»
    امام از او پرسید:« درباره چه چیزی؟»
    مرد شامی گفت:« درباره قرآن و برخی مباحث ادبی مربوط به آن.»
    امام فرمود:« ای حمران، با این مرد شامی بحث کن.»
    مرد گفت:« من فقط با شما بحث می کنم.»
    امام فرمود:« اگر در بحث توانستی بر حمران پیروز شوی بر من پیروز گشته ای.»
    مرد شامی سؤالات خود را با حمران مطرح کرد. حمران پیوسته پاسخش را می داد تا مرد شامی خسته شد.
    امام به مرد شامی فرمود:« چگونه بود؟»
    او پاسخ داد:« ماهر و داناست. هر چه پرسیدم پاسخم را داد.»
    امام فرمود:« ای حمران، اکنون تو از مرد شامی بپرس.»
    حمران سوالاتی از مرد شامی کرد که خنده از چهره شامی رخت بر بست.
    مرد شامی به امام گفت:« می خواهم در فقه با تو بحث کنم.»
    امام فرمود:« ای زراره، با او مناظره کن.»
    زراره نیز با او در بحث پیروز شد.
    مرد شامی به امام گفت:« می خواهم در کلام( مباحث اعتقادی) با تو بحث کنم.»
    امام فرمود:« ای مؤمن الطّاق، با مرد شامی مناظره کن.»
    مؤمن نیز مرد را مغلوب کرد.
    مرد گفت:« می خواهم درباره استطاعت و مباحث جبر و اختیار و حدود آزادی انسان با تو بحث کنم.»
    امام فرمود:« ای طیّار، با او بحث کن.»
    طیار نیز در مناظره پیروز شد.
    مرد گفت:« می‌خواهم درباره توحید با تو مناظره کنم.»
    امام فرمود:« ای هشام بن سالم با او بحث کن.»
    هشام نیز در بحث پیروز شد.
    مرد شامی گفت:« می خواهم درباره امامت با تو بحث کنم.»
    امام به هشام بن حکم فرمود:« با مرد شامی بحث کن.»
    هشام نیز چنان قوی و توانمند وارد میدان بحث شد که مرد شامی نتوانست از خودش دفاع کند.
    امام از شوق خندید. مرد شامی گفت:« گویا می خواستی به من بفهمانی که شیعیانت همانند این افراد هستند. »
    امام فرمود:« این چنین است که گفتی.»
    آنگاه ویژگی های هر یک از یارانش را که در این مناظره ها شرکت داشتند تبیین فرمود و در پایان مرد شامی در خواست کرد از شیعیان امام شود. امام نیز آموزش او را به هشام واگذار فرمود.


    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  4. تشكر

    نرگس منتظر (14-12-1388)

  5. #53
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)




    شانه به شانه‌ی بهار






    سلام بر تو ای خزانه دانش خداوند، ای ششمین ستون معرفت، ای آن که خون زلال فضیلت و علم، در رگ های تو جریان دارد!

    صداقت، وامدار چشمان آینه گون توست و مذهبِ همیشه سبزِ شیعه، در پناه دستهای مدبّرت به گُل نشسته است.

    سلام بر تو که هفدمین روز ربیع، با گام های نورانی‌ات آغاز می‌شود و خاک مدینه را تپش های مقدس قلبت به شکفتن می‌خواند.

    راست کرداران، آئین تو را به عاریت گرفته و راست گفتاران، هجای لب هایت را به سرمشق نشسته‌اند.

    تو صادق آل محمدی.


    آن گونه بزرگی که خجستگی ولادتت، با میلاد بزرگْ پیامبر خداوند مقارن شده است.

    هنوز صدای رسای تدریست، گوش فرزندان تاریخ را می‌نوازد و شاگردانت، برجسته ترین چهره‌ها در گستره علوم فقهی و طبیعی به شمار می‌روند.

    تو آن رود بزرگی که تا جهان باقی است، مذهب سر فراز تشیع، از شعبه های پاکش سیراب خواهد شد.

    ای بزرگ! امروز که می‌آیی، پنجره‌ها ستاره آویز میلاد آسمانی‌ات، لبخند می‌زنند.

    پرندگان بر دروازه‌های روشن مدینه، آمدنت را ترانه می‌خوانند و دریاچه‌های آبی عرفان، مژده رسیدنت را در گوش یکدیگر نجوا می‌کنند.

    شانه به شانه بهار، در آغوش شکوفه های صدق و راستی از راه می‌رسی و شیعیان عشق، ورود خجسته‌ات را دف زنان به استقبال می‌آیند.

    تو می‌آیی و قدم‌های جستجوگرت، جغرافیای دانش و آگاهی را درمی‌نوردد.

    می‌آیی؛ بال های بلند معرفتت را بر این آسمان خالی می‌گسترانی و این گونه جهان، محصل همیشه مکتبت خواهد شد.

    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

  6. #54
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)







    امام صادق(ع) و ريشه دار سازي اسلام در زندگي مردم

    سيره رسول خدا نيز به اين گونه بود که تمام به پرسشهاي گوناگون مردم پاسخ مي داد. قرآن کريم نيز در آيات متعدد خود براي ما بيان مي دارد که پيامبر چگونه احکام را به مردم آموزش مي داد. چون پرسيدن تمام سؤالات مجاز بود و هيچ گونه پرسش ممنوعه اي در اين بين وجود نداشت مگر در جنبه اخلاقي. زيرا انسان اين حق را دارد که به جهت داشتن ابزارهاي معرفتي، از تمام آن چيزهايي که ممکن است براي او ايجاد معرفت نمايد پرسش نمايد. اين مسأله را مي توان در سيره ائمه(ع) و خصوصاً امام علي(ع) هم ديد. اگر چه تمام ميراث آن حضرت براي ما نقل نشده است بلکه گوشه اي از ميراث گرانسنگ ايشان توسط شريف رضي و يا بعضي از راويان به ما رسيده است. در سيره ايشان مي خوانيم که دائماً سخن مي گفتند و دائماً پاسخ مي دادند. گويا ايشان علمي را که داشتند نوعي مسؤوليت براي خويش قلمداد مي کردند و مردم هم بايد مي پرسيدند. ايشان دئماً اين سخن معروف را تکرار مي کردند: "اي مردم پيش از آنکه مرا نيابيد، آنچه مي‏خواهيد از من بپرسيد." و نيز مي فرمود: "در اينجا (اشاره به سينه مبارک کرد) دانش فراوانى انباشته است، اى کاش کسانى را مى‏يافتم که مى‏توانستند آن را بياموزند." آن حضرت از اندکي انسانهاي صاحب معرفت شکايت مي نمود. کساني که به دنبال دانستن باشند تا در باره مسائل مرتبط با زندگي از نيازمنديهاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي و مانند آن سؤال کنند.
    اگر ميراث فرهنگي و فکري امام علي(ع) را به صورت دقيق مورد بررسي قرار دهيم، مي بينيم که آن حضرت از وضعيت امروز ما سخن مي گويند. زيرا انديشه امام علي(ع) از تمام قيد و بندهاي زماني و مکاني آزاد است. انديشه اي است که با زندگي شکوفا مي شود. زيرا انديشه علي(ع) انديشه حق است و حق گذشته و حال و آينده ندارد. حق براي خدا و زندگي است. وقتي که زندگي ائمه(ع) را مورد بررسي قرار مي دهيم مي بينيم که آنان نيز همين خصوصيت را داشته اند. زيرا آنان هم از هيچگونه پرسشي ناراحت نمي شدند، هر چند که شرايط ايشان از حيث فشار و مشکلات با يکديگر تفاوت داشت تا اندازه اي که حاكمان زمانه به مردم اجازه نمي دادند که از نظر فرهنگي با ايشان ديدار داشته باشند. به همين دليل مي بينيم که تعداد احاديث روايت شده از امام حسن(ع) و امام حسين(ع) اندک است. اما احاديث روايت شده از علي بن الحسين(ع) بيشتر و احاديث روايت شده از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در رابطه با جوانب گوناگون معرفت اسلامي بسيار بيشتر بوده است. خصوصاً در دوران زندگي امام صادق(ع) دو دوره از حکومت، پايان حکومت اموي و آغاز حکومت عباسي را شامل مي شد. اين دو حکومت به درگيري و تثبيت موقعيت ودفاع از خودشان مشغول بودند. به همين جهت آن دو امام و خصوصاً امام صادق(ع) از آزادي کافي برخوردار بودند. اگر ميراث آن حضرت را مورد بررسي قرار دهيم مي بينيم که در رابطه مسائل اعتقادي و ديگر شؤون زندگي و حتي در نحوه تعامل با مسائل سياسي از فلسفه اي ژرف و دلايل قاطع و هماهنگ با داده هاي زمانه، برخوردار بوده است. اما در عين حال نسبت به تربيت اسلامي ياران خود اهتمامي خاص داشت. زيرا اسلام در ارائه انديشه از سيماي فرهنگي و واقعگرايي اجتماعي برخوردار است. ما همين مسأله را در فرمايش الهي که به پيامبر خطاب مي فرمايد مي بينيم. خداوند متعال مي فرمايد: «لقد کان لکم في رسول الله اسوة حسنة لمن کان يرجوا الله و اليوم الاخر و ذکر الله کثيراً» (احزاب/21) در همين سياق خداوند در آيه اي ديگر مي فرمايد: «أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ» (نساء/59) در حالي که مي دانيم اطاعت از پيامبر اطاعت از خداوند است: «مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ» (نساء/80) آن کسي که از اوامر و نواهي پيامبر اطاعت نمايد از خداوند متعال اطاعت کرده است. گويا خداوند مي فرمايد: به سيره رسول خدا(ص) به تمام اخلاقيات آن حضرت در خانه و با ياران و دعوت و درگيري جنگ و صلح و نحوه تعامل با خودش اقتدا نماييد. از اين رو ائمه(ع) تلاش داشتند که بهترين الگو از شخصيت اسلامي را ارائه دهند.
    بايد يک حقيقت را بدانيم و آن اين است که ائمه(ع) خط تشيع را خطي جدا از اسلام نمي ديدند، بلکه تشيع خطي است که از يک انديشه اساسي نشأت مي گيرد و آن اين که حجت فکري و عملي و حرکتي در اسلام، علي(ع) و ائمه از خاندان او هستند. وقتي که زندگي علي (ع) را مورد بررسي قرار مي دهيم مي بينيم که او هميشه براي اسلام زندگي کرده و مسؤوليت اسلام را به دوش کشيده است. او مي فرمايد: "پس ترسيدم که اگر اسلام و طرفدارانش را ياري نکنم، رخنه‏اي در آن بينم يا شاهد نابودي آن باشم، که مصيبت آن بر من سخت‏تر از رها کردن حکومت بر شماست." بنابراين هدف علي(ع) حکومت نيست هر چند که حق او مي باشد. زيرا آن حضرت حکومت و ولايت را براي اقامه حق و از بين بردن باطل مي دانست. فرمايش امام علي(ع) به ابن عباس در حال وصله کردن کفشش به همين مسأله دلالت دارد. "فرمود: قيمت اين کفش چقدر است؟ گفتم بهايي ندارد. فرمود: به خدا سوگند، همين کفش بي‏ارزش نزد من از حکومت بر شما محبوب تر است مگر اينکه حقي را با آن بپا دارم، يا باطلي را دفع نمايم." مي فرمايد: "به آنچه انجام داده‏ايد گردن مي‏نهم، تا هنگامي که اوضاع مسلمين روبراه باشد، و از هم نپاشد و جز من به ديگري ستم نشود." اين وضعيت براي همه ائمه(ع) هم وجود دارد. زيرا آنان تشيع را چيزي زائد بر اسلام نمي دانند. زيرا تشيع همان تمامي اسلام است که اهل بيت(ع) فکر و عمل آن را به نمايش مي گذارند.
    بنابراين ائمه(ع) براي شيعيان خود از ارزشهاي اسلامي حرف مي زدند و از خصوصيتهاي تنگ و محدودي که بعضي از تشکيلاتهاي حزبي از احزاب ديگر حرف مي زنند، سخن نمي گفتند. ائمه(ع) با شيعيان خود مي گفتند که بايد مسلمان باشند و در انديشه ها و رفتار خودشان، ارزشهاي اسلامي را به نمايش بگذارند. همين طور مي بينيم امام جعفر صادق(ع) که اين روزها با ايام وفات ايشان مصادف است، چگونه با ياران خود مي نشست و چگونه با ايشان سخن مي گفت. زيرا ما هم ياران حق هستيم که ايشان تبلور آن بود و به خط امامت اسلامي ملتزم هستيم که در ايشان و پدرشان و فرزندانشان متبلور است.







    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  7. تشكر

    نرگس منتظر (14-12-1388)

  8. #55
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)








    در محضر امام صادق(ع)

    در سالروز وفات آن حضرت، بايد تلاش کنيم که وفات آن حضرت صرفاً براي اشک ريختن نباشد. هر چند که ما براي تمام مصايب اهل بيت(ع) اشک گرم مي ريزيم. بلکه در اين مناسبتها بايد خط اسلام را در زندگي خود ريشه دار بسازيم. امام صادق(ع) براي شيعيان خود از مکارم اخلاق سخن مي گفت. زيرا پيامبر اسلام براي آن مبعوث به رسالت شده بود. مي فرمود: "من براي کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم." امام صادق(ع) مي فرمايد: "مکارم ده تا هستند پس اگر مي تواني که در تو باشد بايد باشد – در تو اي مؤمن – پس به درستي که اين مکارم – يعني مکارم اخلاقي – ممکن است در مرد باشد و در فرزند او نباشد- ممکن است مرد اين ارزش اخلاقي را داشته باشد و در فرزند او نباشد – و در فرزند باشد و در پدر او نباشد و در برده باشد و در آزاد نباشد – زيرا مسأله مکارم اخلاقي مسأله باور جنبه اخلاقي است و هيچ ارتباطي با مسأله پدر و فرزند و برده و آزاد ندارد. زيرا مسأله انساني است که مي خواهد به شکل انساني با اخلاق زندگي نمايد – گفته شد: اين مکارم اخلاقي کدامند؟ فرمود: نااميدي درست – نااميدي از آن چه که در دست مردم است. اين يعني اين که انسان تمام نيازمنديهاي خود را به درگاه خداوند ببرد و از مردم نااميد شود. در حديث آمده است: "ديدم که تمام خوبيها در قطع درخواست از مردم جمع شده است."
    چرا نااميدي از مردم مورد تحسين قرار گرفته است؟ زيرا ممکن است که همين نيازمنديها انسان را به بردگي بکشاند و براي تأمين نيازهاي مالي و قدرتي يا زيبايي و يا هر چيز ديگري، انسان را تابع اين و آن نمايد. بدين ترتيب وقتي انسان مي بيند که نيازهايش نزد ديگر وجود دارد و جز اين طريق برآورده نمي شود، اسير ديگري گردد. وقتي هم که تابع او گرديد، اين خضوع ممکن است به چيزي شبيه عبوديت تبديل شود. بدين ترتيب انسان کم کم از حقيقت توحيد فاصله گرفته و گمان مي نمايد که اين انسان در تمام نيازمندهاي او در زندگي همه چيز او است. در حالي که توحيد اين است که همه چيز در دست خدا قرار دارد. همان گونه که خداوند مي فرمايد: «وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ» (نحل/53) پس اين خداوند است که تدبير کننده همه چيز است. اوست که در آسمانها و زمين به شما روزي مي دهد. او همان کسي است که مي گويد: «اللّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقَدِرُ» (رعد/26) پس او مالک هستي است و داراي همه علم است و ذلت و عزت و مرگ و زندگي همه به دست اوست. توحيد انسان را به اين سمت سوق مي دهد که تمام نيازهاي خود را به درگاه خداوند ببرد. دلهاي مردم نيز در اختيار خداوند است. اين خداوند است که اين دلها را تغيير مي دهد تا جايي که خداوند خطاب به پيامبرش مي فرمايد: «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ – زيرا اين امر در اختيار تو نيست- وَلَكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ» (انفال/63) پس روزي بدست خداوند است و در دست هيچ کس ديگري نيست و همينطور دلهاي مردم. «و اعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه» (انفال/24). در دعا نيز مي خوانيم: "يا مقلب القلوب" پس دلها همگي بدست خداوند است و همه چيز زندگي ساخته خداوند است و از آن خداوند مي باشد. به همين دليل مردم نيز آلاتي در دست خداوند و ابزارهايي براي برآورده شدن نيازها هستند و صاحب اختيار اين ابزارها و وسائل نمي باشند و خداوند مالک همه آنها مي باشد. پس مأيوس شدن از مردم اين است که انسان در تمام نيازمنديها متوجه خداوند باشد تا اين که پس از مشکل برايش آساني قرار دهد و نيازهاي خودش را از او بخواهد و از خداوند بخواهد که امورش را بر وي آسان بگرداند و دلهاي مردم را به روي اوبگشايد. زيرا اين خداوند است که همه اينها را براي او فراهم و آماده خواهد کرد. در اين صورت خواسته ها و نيازمنديها سبب سقوط او در برابر ديگران نخواهد شد.


    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  9. تشكر

    نرگس منتظر (14-12-1388)

  10. #56
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)





    امام زين العابدين(ع) در دعاي انقطاع به سوي خداوند در صحيفه سجاديه مي فرمايد: "پروردگارا! با گسستن به سوي تو خالص گردانيدم و با تمام وجودم به سوي تو روي آوردم و صورتم را از هر کسي که نيازمند عنايت توست برگرداندم و درخواستم را از کسي که خودش از فضل تو بي نياز نيست بازداشتم و ديدم – انديشيدم که – درخواست نيازمند از نيازمند – آيا عقلاني است که بي چيز از بي چيز ديگري در خواست بخشش نمايد؟ - از سبکي نظر و گمراهي عقل اوست - پس هر کسي که به سوي نيازمند روي نمايد جز سبک مغز و گمراه نيست. سپس تبيين مي فرمايد که اين امر يک امر فکري صرف نيست بلکه کاملاً جنبه واقعي دارد – اي خداي من! چه بسيار مردمي را ديدم که از غير تو عزت خواستند و خوار شدند و ثروت را از غير تو خواستند و فقير شدند و بلندي خواستند و پست گرديدند. پس انسان دور انديش بايد با ديدن چنين کساني پند گيرد و آن پند مايه توفيق او شود و او را به گرويدن به راه راست رهنمون گردد."
    به بيان امام صادق(ع) بازگرديم. ايشان در ادامه فراز اول سخن خويش مي فرمايند: "و راستي زبان" زيرا راستگويي اساس تعامل را تشکيل مي دهد. راستگويي اين است که انسان جز حقيقت را نگويد. چرا كه انسان دروغگو وجهه خود را نزد ديگران خدشه آلود مي نمايد. وقتي که انسان در رابطه با خبري معين يا شخصي معين يا وضعي معين دروغي را به انسان مي گويد انسان بر اساس همين دروغ عمل مي نمايد. بنابراين اوضاع براي او به هم مي ريزد. بدين ترتيب به خودش و ديگران و حيات پيرامون خود آسيب مي زند. همان گونه که در قرآن کريم آمده است: «يا ايها الذين امنوا ان جاءکم فاسق بنبا فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين» (حجرات/6) يعني به هوشياري عمل نماييد تا حقيقت براي شما روشن شود. در ادامه امام صادق(ع) مي فرمايد: "و بازگرداندن امانت و صله رحم و گرامي داشتن ميهمان" از جمله مکارم اخلاق اين است که انسان ميهمان خود را گرامي بدارد و همين طور از ديگر مکارم اخلاقي اين است: "غذا دادن به فقير و تلافي کردن نيکيها" اگر فردي به فرد ديگري نيکي نمود، بايد در ازاي نيکوييش به او نيکي نمايد و پاسخ نيکي او را به خوبي بدهد. خداوند در اين باره مي فرمايد: «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» (الرحمن/60) امام صادق(ع) مي فرمايد: "دست برداشتن از عيب جويي از همسايه و هم نشين" يعني انسان از بديهاي همسايه و هم نشين خود چشم پوشي نمايد. او را اذيت ننمايد و از او دفاع نمايد و کاري نکند که به همسايه و همنشين او آسيب وارد شود. در پايان هم مي فرمايد: "و در رأس همه اينها حيا قرار دارد." يعني انساني که حيا دارد همين حيايش باعث مي گردد که او کارهايي را انجام ندهد که باعث خجالت او شوند و نزد خداوند شرمنده شود. اعمالي که خداوند از آنها او را نهي کرده است.




    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  11. تشكرها 2


  12. #57
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)







    «یادمان خوبی‏ها»



    تو نماز را بر پای داشته‏ای، زکات را به جای آورده‏ای، فراخوانده‏ای به معروف و باز داشته‏ای از منکر.

    به راستی و درستی، سیره‏ات سیره انبیا بوده است.
    اشاره‏هایت، بشارت به رهایی است؛ از خاکدان تیره جهل که بسیار قربانی گرفته است.

    فرموده ‏ای: «دو کس‏اند که کمرم را شکسته‏اند:

    دانای هنجارشکن (عالم متهتِّک) و نادان راه‏گشا (جاهل متنسِّک).

    شب مردان خدا را، عَلم الهدایِ علم تو، روز جهان‏افزور کرده است.

    جویبار دانش «ابوحنیفه» از سایه‏سار تعلیم تو می‏گذرد.

    مِس وجود «جابربن حیان» از کیمیای استادی تو زر شده است.

    تنور «توحید مفضل» با شعله شکوه تو می‏سوزد.

    یک‏تنه بار غریب ارزش‏ها را در روزگار عسرت به دوش کشیده‏ای تا فتیله نیم‏سوز «اخلاقی زیستن» نمیرد.

    در آستان دنیا، «حبل اللّه‏» را به دوش کشیده‏ای که یاد خدا در قلب‏های تشنه آرامش، کاستی نپذیرد.

    دست دین را در دست خرد گذاشته‏ای تا چون دو بال پریدن، افق‏های پرواز آدمی را بگشایند.

    شمع هدایت خویش را به ضیافت اصحاب عقل برده‏ای تا قفل‏های بسته بر ذهن‏ها و ضمیرها را بشکنی، تا فرا بخوانی به اندیشیدن،

    تا بگویی که پیامبران آمده‏اند دفینه‏های عقل را از زیر آوار تعصب‏ها و تحجرها بیرون بشکند؛

    تا بگویی که انسان‏ها، معادن‏اند؛ درست مثل معادن طلا و نقره.

    گواهی می‏دهم به حقیقت، که حقیقت در نگاه نازنین توست.

    تو کشتی‏بان کشتی خرد، در توفان‏های هراس‏انگیز جهل و ستم بوده‏ای.

    الگوی انسان زیستن را از مرام تو می‏توان آموخت و نام تو یادمان همه خوبی‏هاست.



    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)


  13. #58
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)




    فرمایشات امام صادق(ع)





    «اگر به کسی احسان نمودی مبادا آن نیکوکاری را با منّت بسیار و به رخ کشیدن تباه سازی».

    «از ستیزه جویی بپرهیز، زیرا عملت را از بین می برد.»

    «بسیار دعا کنید! چون خداوند، بندگانی را که دست نیاز بسوی او برمی دارند و بدرگاهش دعا می کنند، دوست دارد.»



    سه چیز محبت آور است

    1 ـ دین داری
    2 ـ فروتنی
    3 ـ بخشش.



    «سه خصلت قدر و منزلت فرد را پایین می آورد:

    1 ـ حسادت 2 ـ سخن چینی 3 ـ سبک مغزی (نادانی).»



    «اگر خواهان احترامی نرمخو باش و اگر خواهان اهانتی تندخو باش.»

    «هیچ جهلی زیانبارتر از خودپسندی نیست.»

    «سودمندترین چیزها برای آدمی توجه به عیوب خود پیش از پرداختن به عیوب مردم است.»

    «فرد مؤمن در سرای دنیا بیگانه و غریب است، نه از خواری آن بیتابی کند و نه در کسب عِزتش با دنیاپرستان رقابت نماید.»

    امام صادق(ع) در جواب این سؤال که راه آسودگی کجاست؟ فرمود:

    «در مخالفت هوا و هوس».


    راه رفتن با شتاب و عجله از بین برنده وقار مؤمن است.»



    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)


  14. #59
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)





    آیینه صداقت



    هفدهمین روز از بهارانه ربیع است!؛ بهاری در بهار مدینه شکوفا شد و آسمان، تمام توجهش به زمین است.

    کوچه های محله «بنی هاشم»، عطر گل های «محمدی» می دهد و این مناسبت زیبا با نام و یاد پیامبر عشق و آیینه جمال دلارای الهی، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ، متبرک است.

    گویی آسمان، در برابر زمین به تواضع ایستاده است و پرده از روی اسرار خود برداشته؛ ناشناخته هایش آشکار و انوارش فراگیر شده است.

    چیست این شادمانه آسمان و زمین؟
    چیست این شور پنهان در هیجان کاینات؟
    کیست این که می آید از کانون مهر؟
    کیست این که می ریزد به دامان بهاران، شور عشق؟

    .... «آب زنید راه را»، می آید از کانون عشق، نوری که آفاق را به «تصدیق نامش» فرا خواهد خواند.
    می آید از سمت آسمان، آیینه ای که پرتو انوار الهی را در سراسر زمین خواهد گسترد.

    می آید «پیام آوری» که پیک علوم آسمان و زمین، به «صداقت» کلامش سوگند خواهند خورد و نامش در ذهن کاینات فراگیر خواهد شد.

    شکوهمندی که گیرایی کلامش، نغمه های آسمانی را به سکوت وا خواهد داشت!
    قرآن به تفسیر علوی اش خواهد بالید و تشنگان حقیقت، آستان نشین درگاهِ کبریایی اش خواهند شد.

    «کیمیای» کلامش را «جابر بن حیان»؛ صداقتِ «فقه»اش را ابو بصیر و روایت حدیثش را «زرارة بن اعین» و ... تکثیر کرد.

    می آید از سمت بهاری ترین فصل هستی، تا در دامان عصمت «خاتونی»، به بزرگی و عزّت برسد در علم و عصمت، در عفت و تقوا، در ایمان و شرافت، در ذات و نسب!

    بانویی که «صادق»ترین «آیینه صداقت» را برابرنگاه آسمان خواهد گرفت تا افلاکیان پی به عظمت «آل اللّه» ببرند!

    آیینه ای که بازتاب نور الهی در زمین است و از پرتو شعشعه ذاتش چراغ «ششمین شاخه طوبا» روشن شده است!

    می آید، «امامی» که بر قلّه سترگ دانش خواهد ایستاد و جاهلان عصر را صلا خواهد داد.

    می آید، «امامی» که در عصر استبداد و جهل، کشتیبان تنها سفینه حقیقت «تشیّع علوی علیه السلام » خواهد شد تا در گردابِ «دین شویی» امویان و عبّاسیان، سرگردان نماند!

    می آید «امامی» که عظمت «فقه جعفری»اش، راه گشای، تمام بن بست های فکری خواهد شد و به پرچم سبز تبارش، اعتباری پایان ناپذیر، خواهد بخشید.

    می آید تا با «ید بیضای» دانش، پیروان نور را، به سرمنزل مقصود، راهنما باشد.

    حضور حضرتش، فرصتی زیبا و قسمتی زیباتر از تقدیرات الهی در سرنوشت ماست؛

    مقدمش گلباران و نام عزیزش، قرین صلواتمان باد؛ اللهم صل علی جعفر بن محمدٍ الصادق علیه السلام



    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)


  15. #60
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,487 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)




    منطق آفتاب




    به اولین فصل سبز سال سوگند! این که آمده، خود فروردین است.
    این کودک نو رسیده که منظور همه دقیقه های امروز است؛ راستگو همچون پدر... شریف همچون مادر، لطیف همچون تمام خاندان بهاری اش.

    خانه پنجمین امام، امروز برای کودکی آذین بسته که آمده تا ستاره ششم آسمان ایمان باشد.


    یا صادق آل محمد صلی الله علیه و آله ! تو خلاصه همه صداهای منبسط شده تاریخی؛ معلم همه عشق، آموزگار شعر و شور و شروه.

    آقا سلام! توی کلاس سبز تو جایی برای پاهای ناتوان من هست؛ جایی برای خستگی شانه های جاهل، تا بنشینم و در زُلال چشم های تو زُل بزنم؟

    آقا! محبت تو یعنی شاخه پُر بار شیعه.
    شیعه، صدای نفس های تو را توی هر کتاب می شنود.
    هر چه دارد، از منطق آفتابی تو دارد.

    «به رغم مدعیانی که منع عشق» می کنندمان، هنوز هم جمال تو حجّت است؛ موجه ترین حجت ما.
    ای حجت خدا. برایم صلوات، معنای تازه دارد.

    تو آمدی تا بفهمند این پیراهن پوسیده بر تن خلفای جور، اسلام نیست.
    آمدی تا راه سُرخ ستاره را ادامه بدهی... دلم برای کودکی امشب پر می زند که علم، گوشه نشین مکتب اوست، خضر، سالک راهش و عیسی طفل نوآموز کرامتش.

    خدایا! من به صداقت این لحظه ها، به روح نورانی صادق الائمه، به علم آسمانی اش نیازمندم.

    خدایا! جاهلم به آن چه که تو مقدر آسمان ها و زمین کرده ای. جاهلم به همه علوم.

    خدایا! مرا به حلقه شاگردان او برسان. مرا به زلال دانش جعفری مهمان کن.

    خدایا! دلتنگ قدم زدن در همان حوالی که او رد می شود هستم؛ همان جا که درس نور می داد، به همان اطاق که آمد تا درس مهر بدهد.

    خدایا! دست هایم بهانه دارند. دست های بهترین آموزگار را بر سرم بکش؛ راستگوترین آموزگار.



    امیر مرزبان-پایگاه حوزه

    (¯`•.*~.*ويژه نامه ولادت فرخنده امام جعفر صادق (ع)*.~*.•´¯)


صفحه 6 از 7 نخستنخست ... 234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •