آیا عصمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام خدادادی محض است یا این كه اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد ؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا عصمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام خدادادی محض است یا این كه اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد ؟
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض آیا عصمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام خدادادی محض است یا این كه اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد ؟




    بدون شك عصمت پیامبران و ائمه علیهم السلام اكت0سابی و بر اساس لیاقت و امتحان است ؛ زیرا اگر خدادادی محض باشد ، هیچ ارزشی ندارد و فضیلیت محسوب نمی‌شود .نكتۀ اساسی در بحث عصمت این است كه باید دید منشأ عصمت در معصومین چیست ؟ بنابر اعتقاد شیعیان كه با دلایل محكم و قاطع قابل اثبات است ، منشأ عصمت معصومین علم قطعی ، شهودی و وجدانی به حقایق امور و عواقب اعمال است ؛ به طوری كه سبب می‌شود ارادۀ انسان قوی و در نفس او قوه ای ایجاد شود كه او را از انجام گناه و لغزش محافظت می‌كند .این علم ، علمی است كه دارندۀ آن صاحب چشم بصیرتی می‌شود كه عواقب ، آثار و لوازم گناه و ترك واجبات را در دنیا و آخرت با تمام وجود لمس می‌كند . و از انسان موجودی می‌سازد كه در تمام عمرش حتی به اندازۀ زره‌ای با دستورات پروردگارش مخالفت نمی‌كند و حتی فكر انجام معصیت و یا ترك واجب در مخیلۀ او نمی‌گنجد .این مسأله حتی در برخی موارد برای سایر انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد ؛ مثلاً انسانی كه می‌داند در داخل این ظرف زهر خطرناكی است ، هرگز از آن نخواهد نوشید و حتی فكر خوردن آن را نیز نخواهد كرد ؛ زیرا انسان به كشنده بودن زهر علم قطعی دارد و این علم باعث می‌‌شود كه انسان‌ها در تمام عمرشان حتی یك بار مرتكب آن نشوند ؛ با این كه هر انسانی مختار است و هر وقت كه اراده كند می‌تواند با خوردن خودكشی كند ؛ چنانچه هستند انسان‌های ضعیف النفسی كه حتی با دانستن كشنده بودن زهر ، با خوردن آن خود کشی می کنند .و یا مثلاً هر انسان عاقل ، آگاه و آبرو داری كه در جامعه دارای منصب و مقام رفیعی است ، هرگز اتفاق نمی‌افتد كه بدون لباس و لخت و عریان در ملأ عام ظاهر شود ؛ با این كه در انجام آن کاملا مختار است ؛ اما چون به عواقب آن آگاه است ، حتی انجام آن را تصور نمی‌كند .و یا مثلاً مادری که فرزندی شیرخواری دارد ، هر گز تصور این را نمی کند که چاقو بردارد و سر فرزند خودش را ببرد ؛ با این که این عمل از اعمال اختیاری مادر است ؛ اما علم این شیر خوار فرزند او است و علاقه شدیدی به او مانع این می شود که حتی این فکر پلید را از سر بگذراند .معصومین (علیهم السلام) از طرفی علم قطعی به عواقب گناه دارند و از طرف دیگر ذات خداوند را به حقیقت شناخته اند و می دانند که با انجام معصیت ، از دستور چه کسی سر پیچی خواهند کرد ؛ لذا در تمام طول عمرشان حتی فکر گناه را هم نمی کنند ؛ با این که در انجام آن قدرت کامل دارند .مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در این باره می فرماید :العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمكلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترك الطاعة مع قدرته علیهما .عصمت ، لطفی از جانب خداوند كه شامل حال مكلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترك اطاعت باز می‌دارد ؛ با این كه آن شخص قادر به انجام آن‌ دو است .النكت الإعتقادیة - الشیخ المفید - ص 37 .برای اثبات این علم برای معصومین علیهم السلام دلایل فراوانی وجود دارد ؛ از جمله در بارۀ حضرت آدم علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَاالبقره / 31
    در بارۀ حضرت داود و سلیمان علی نبینا وآله وعلیهما السلام می‌فرماید
    :وَلَقَدْ آَتَیْنَا دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى كَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ . وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِنْ كُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُالنمل / 15_ 16 .و نیز می‌فرماید :عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا . إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍالجن / 26_ 27 .در بارۀ حضرت یوسف علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آَتَیْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ . وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ . وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ .یوسف / 22_23 .و باز در بارۀ حضرت یوسف علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی كَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَیوسف / 33 .همچنین از زبان حضرت یعقوب علی نبینا وآله وعلیه السلام وقتی كه فرزندانش وی را به خاطر گریه بر حضرت یوسف ملامت می‌كردند ، می‌فرماید :قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَیوسف / 86 .و در بارۀ حضرت لوط علی نبینا وآله وعلیه السلام می‌فرماید :وَلُوطًا آَتَیْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْقَرْیَةِ الَّتِی كَانَتْ تَعْمَلُ الْخَبَائِثَ .الأنبیاء / 74 .و در بارۀ رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید :َلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍالبقره / 120
    وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِینَ
    البقره / 145
    .این علم الهی خاص ، لطفی است كه خداوند به بندگان برگزیدۀ خودش عطا كرده و سبب و منشأ ایجاد ملكۀ تقوی تا عالی‌ترین درجۀ آن ؛ یعنی عصمت شده است . مثلاً در بارۀ حضرت یوسف علیه السلام همین علم باعث شد كه مرتكب فاحشه نشود ؛ با این كه كاملاً در انجام آن مختار بوده است .در نتیجه ، عصمت امری است اكتسابی ؛ اما منشأ آن علمی است كه خداوند به آن‌ها لطف كرده است .موفق باشید
    آیا عصمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام خدادادی محض است یا این كه اكتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان می باشد ؟

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •