انبياء در قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انبياء در قرآن
صفحه 14 از 19 نخستنخست ... 4101112131415161718 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 140 , از مجموع 185
  1. #131
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    7. جمله (واحلل عقدة من لسانى) چنان كه گفتيم, مربوط به تعبيرات لايق دربار است, زيرا موسى چند سال است كه فقط با مردم روستايى و شبانها و گوسفندان خودش همسخن بوده است, وممكن است از اصطلاحات سناى مصر و زبان رسمى ديپلماتها خارج شود و سخن او مؤثر نيفتد. اين موض وع در سوره زخرف مطرح شده است كه از زبان فرعون در مجلس سنا مى گويد: (أم أنا خير من هذا الذى هو مهين و لايكاد يبين) (زخرف/52ـ53); يعنى آيا من ارجمندتر نيستم كه سخن مرا بشنويد و به كار گيريد ازاين مرد گمنام فقير روستايى كه نمى تواند راز دل خود را درست بيان دارد؟ واين دو آيه كاملاً روشن مى كند كه زبان موسى لكنت نداشته است, بلكه بيان او رسا نبوده است. مفسرانى كه عقده لسانى را به لكنت تفسيركرده اند, داستان جالبى ساخته اند كه شرح آن را در تفاسير بايد ملاحظه كرد.
    انبياء در قرآن

  2. #132
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    8. فرعون, در برخوردهاى با موسى و هارون, هماره درصدد تحقير وكوبيدن و محكوم كردن موسى است, گرچه در مسائلى خارج از مسئله سفارت الهى باشد و لذا ديديم كه در فصل قبلى فقير و روستايى بودن و زبان و لهجه عاميانه را مورد تعرض قرار داد و در تعقيب آن مى گفت: (فلولا ألقى عليه أسورة من ذهب أو جاء معه الملائكة مقرنين) وچون موسى و هارون گفتند: ما رسولانيم كه از جانب ربّ العالمين آمده ايم, فرعون با مسخره گفت: ربّ العالمين ديگر چه صيغه اى است. وچون موسى ديد كه فرعون بر سر تحقير است و درصدد از ميدان بدر كردن او است, خطاب خود را به حاضرين مجلس ازاعيان و اشراف متوجه ساخت و گفت: ربّ العالمين همان پروردگار آسمانها و زمين است و پروردگار آن موجوداتى كه در ميان آسمانها و زمين باشند. و فرعون رو به درباريان كرد و گفت: آيا نمى شنويد كه چه مى گويد؟
    موسى به خطاب خود ادامه داد و گفت: و پروردگار شماها و پروردگار پدرانتان ازنسلهاى اولين. فرعون نيز خطاب به درباريان گفت: يك مرد ديوانه را به سفارت فرستاده اند. و باز موسى بى اعتنا به تحقيرات فرعون, خطاب به درباريان مى گويد: همان پروردگار مشرق و مغرب و هر ن قطه ومكانى كه در پهنه شرق و غرب جهان دائر است.(شعراء/23ـ28) (آن خدايى كه موجودات را به ادامه حيات رهبرى كرد) و فرعون با حالت جدى پرسيد: (پس چرا قرنها بر ملك وملت مصر گذشت و پدران ما به اسارت قومت ادامه دادند و كسى به رسالت نيامد كه اينك تو آمده اى) و موس ى انتقاد و ايراد او را چنين پاسخ داد: (پرونده ملتهاى پيشين درنزد خدا محفوظ است و خدا امتها را فراموش نخواهد كرد) و سپس خطاب به درباريان گفت: (آن خدايى كه زمين را برايتان گهواره ساخت و دره ها را همچون جاده ها. و از آسمان باران فرستاد و گياهان گوناگون آفري د تا بخوريد و به دامها بخورانيد. دراين بستر زمين نشانه هايى بر ربوبيت خدا گواه است تا خردمندان دريابند) (طه/50ـ55) و فرعون ديگر طاقت نياورد و با خشم جدى گفت: (اگر از خداى ديگرى دم مى زنى تو را به زندان خواهم كرد) و موسى به فرعون گفت: (
    گرچه از جانب خداى آسمانها سندى آورده باشم )
    انبياء در قرآن

  3. #133
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    9. موسى وهارون, دراين موقعيت مناسب, نشانه رسالت و به اصطلاح امروز استوارنامه خود را تقديم مى كنند. استوارنامه اى كه در معرض مطالعه همگان است و امكان ندارد كه مورد ترديد و يا تحريف قرار گيرد. موسى عصاى خود را مى افكند كه اژدها مى شود. دست خود را ازگريبان مى كشد كه چون چراغى تابان سفيد مى گردد. با ارائه اين آيت ملكوتى و استوارنامه آسمانى, سران دربار و حاضرين و نمايندگان سنا تحت تأثير واقع مى شوند, اما فرعون به زودى با حربه تهمت و تهديد وارد ميدان مى گردد و به نمايندگان حاضر مى گويد: (اين مرد, ساحرى كاركشت ه و چيره دست است. مى خواهد با اين ظاهرسازى شما را بفريبد و دين خود را ترويج كند و با دستيارى برده ها شما را ازاين سرزمين براند. نظر شما چيست؟)
    وچون اتهام سحر بر موسى وارد مى شود, آن هم به صورت توطئه براى اخراج قبطيان از سرزمين مصر و به اصطلاح امروز توطئه براى واژگونى حكومت قانونى, لذا نمايندگان سنا راهى جز ميانه روى در برابر خود نمى بينند و دستور مقابله مى دهند. و فرعون براى دفع الوقت هر چه بيش تر مى گويد: موسى با وسايل سحرش آمادگى كامل دارد, اما ساحران هنوز با خبر نشده اند و جست وجوى آنان وقت كافى لازم دارد. ازاين رو بايد موعدى را براى مبارزه معين كرد كه فرصت لازم براى جمع آورى ساحران از اقصى نقاط كشور موجود باشد و فرصتى ديگر كه آنان وسايل سح ر خود را آماده سازند. ولذا موسى ناچار مى شود كه عيد سال آينده را به عنوان روز مبارزه پيشنهاد كند: (قال موعدكم يوم الزينة و أن يحشرالناس ضحى) طه/60
    انبياء در قرآن

  4. #134
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    10. فرعون, دست به كار مبارزه مى شود و ساحران ماهر را جمع آورى مى كند. ساحران براى ارزيابى سحر موسى با او ملاقات مى كنند و عصاى او را به دقت وارسى مى كنند. وچون مى شنوند و يا مى بينند كه عصاى موسى در زيرسقف و بدون تابش خورشيد, اژدها مى شود و به راه مى افت د, درانجام مبارزه مردد مى شوند. و موسى به آنان مى گويد: (ويلكم لاتفتروا على الله كذباً فيسحتكم بعذاب و قد خاب من افترى) طه/61
    ساحران دو دسته بلكه چند دسته مى شوند كه آيا مبارزه با موسى كار صحيحى هست يا نه؟ واگر كار صحيحى باشد, امكان پيروزى تا چه حد است؟ و در صورت پيروزى چه سودى عايد ما بدبختهاى دوره گرد خواهدشد؟ قرآن مجيد در اين رابطه مى گويد: (فتنازعوا أمرهم بينهم و أسرّوا الن جوى) (طه/64)يعنى فرعون كه از ترديد ساحران و اعتراف اكثريت آنان كه كار موسى شعبده نيست, به وحشت افتاده بود, دستور مى دهد جلسه سرّى تشكيل دهند و در جلسه سرّى ابتدا دين پدرى و ملى را مطرح مى كند و مى گويد: اين مرد, مى خواهد به وسيله اين جادو, دين ما را محكو م كند و دين خود را ترويج كند و سپس ملت مصر را به وسيله بردگان از سرزمين مصر براند. درآن صورت معلوم نخواهد بود كه تكليف شما چه مى شود؟ اگر چه عصاى موسى به واقع اژدها شود باز هم شما مى توانيد مايه شكست او را فراهم كنيد: (فأجمعوا كيدكم ثمّ ائتوا صفّاً وقد أ فلح اليوم من استعلى) (طه/64)اگر شما وسائل سحر و جادو را فراهم كنيد و با كلمه واحده به مبارزه برخيزيد, حتماً پيروز مى شويد, زيرا كارها را چنان تنظيم مى كنم كه مردم به فريبكارى شما پى نبرند.
    ساحران كه مى بينند, آلت دست واقع مى شوند به فكر معامله مى افتند. و مى گويند: (ان لنا لأجراً ان كنّا نحن الغالبين) (اعراف/112ـ113) اگر ما به اين مبارزه ناحق تن در دهيم, سودى عايد ما خواهد شد؟ و فرعون مى گويد: (نعم و انّكم لمن المقرّبين) آرى علاوه بر پاداش گرانبهايى كه دريافت مى كنيد, شما جزء مقربان دربار منظور مى شويد كه هماره در سلك وظيفه خواران قرار بگيريد.
    انبياء در قرآن

  5. #135
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    11. سرانجام موعد فرا رسيد و در يك روز عيد عمومى كه همگان به شهر آمده بودند و اهل شهر دست ازكار كشيده بودند وجمعيت در ميدان شهر انبوه شده بود, فرعون به مأمورين دستور داد كه مردم را از نزديك شدن به صحنه نبرد دور نگه دارند, مبادا كه از سيل خروشان مارها وجان ورها آسيب بينند و منظورش آن بود كه مردم از دور تماشا كنند و در اثر جادوى زيبق صدها شاخه كج و راست و ريسمانهاى پرپيچ و تاب در يك طرف ميدان به صورت جانور و جاندار مشهود شوند و در يك طرف ميدان عصاى موسى تك و تنها به خود بپيچد و مورد توجه قرار نگيرد.
    دراين رابطه قرآن مى گويد: (فلمّا ألقوا سحروا أعين الناس و استرهبوهم وجاؤا بسحر عظيم)(اعراف/116) يعنى در اثر موج زيبق در زير تابش آفتاب سوزان, كه زمين صاف هم مانند دريا موج مى زد و به خود مى پيچيد, ريسمانها و شاخه ها نيز در نظر مردم چنان مشهود مى شد كه در پيچ و تابند و به حركت آمده اند, درحالى كه سه ساعت پيش و قبل ازتابش شديد خورشيد, مانند جسم بى جان افتاده بودند. به همين جهت بود كه موسى از شكست خود بيمناك شد و باخود گفت:(طه/61)من يك عصا دارم و يك اژدها, واين ساحران صدها مار و اژدها نمايان كرده اند. مردم را نيز كه از نزديك شدن مانع مى شوند واگر من پيشنهاد كنم كه نزديك آيند, كسى نمى پذيرد, پس دراين مبارزه من شكست خواهم خورد. ولى به موسى فرمان مى رسد كه عصايت را بينداز, عصاى تو يك اژدهاى واقعى مى شود و در اثر گرسنگى همه آن چوبها و ريسمانها را به كام خود ف رو مى برد, به گونه اى كه تنها يكه تاز عرصه ميدان باشد.
    انبياء در قرآن

  6. #136
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    12. موسى عصاى خود را مى اندازد و عصا مارى مى شود و قدرى به خود مى پيچد, كم كم بزرگ و بزرگ تر مى شود تا جثه اى مهيب به خود مى گيرد و به سحر ساحران حمله مى برد و همه را به كام خود فرو مى برد. دراين صحنه, آنان كه بهتر و بيش تر از عمق كار مطلع اند, ساحران فر عونند وچون اين معجزه عظيم را مى بينند, محو عظمت بارى تعالى مى شوند و بى اختيار به سجده مى افتند و فرياد مى زنند: ما به خداى موسى وهارون ايمان آورديم.
    13. فرعون با فريبكارى و نيرنگ, نقش ديگرى بازى مى كند. نقش او چنان ماهرانه است كه عظمت اين معجزه را لوث مى كند. فرعون ساحران را متهم مى كند كه شما دستياران موسى هستيد. شما با موسى توطئه كرده ايد كه با هم بردگان را بشورانيد و ملت مصر را از اين سامان برانيد وحكومت قانونى مصر را سرنگون سازيد. معلوم شد كه شما با هم قرار گذاشته ايد كه او بيايد و سحر خود را ارائه دهد و چون ما به مقابله برخيزيم, و ناچار شويم كه شما را دعوت كنيم, شما در برابر موسى كوتاه بياييد تا او پيروز شود و بلافاصله شما به او ايمان بياوريد ت ا توجه همگان را به موسى جلب كنيد. اين كار شما خيانت به ملك و ملت است و سزاى خيانتكاران بايد درباره شما اعمال شود. لذا دست و پاى شما را از چپ و راست مى بريم و تنه شما را براى عبرت سايرين بر نخلها مصلوب مى كنيم. ولى ساحران كه از هر كسى بهتر به حقيقت كار وا قف بودند پاسخ دادند: ما همگان روزى خواهيم مرد و به بقاى حق مى رسيم. اين معجزه اى كه ما ديديم باعث شد كه حقيقت را به عيان دريابيم و حقيقتى اين چنين شهود و يقينى را با هيچ مقام و منصبى عوض نخواهيم كرد. تو هر حكمى كه دلت مى خواهد صادر كن.
    ما به خداى آسمانها ايمان آورديم تا گناهان ما را ببخشايد و از كيفر مبارزه با او كه در پيش گرفته بوديم, و تو ما را برآن مجبور كردى, درگذرد. سپس ساحران تن به كيفر مى دهند و نيايش مى كنند: (ربّنا افرغ علينا صبراً و توفّنا مسلمين).
    انبياء در قرآن

  7. #137
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    14. پس ازاين ماجرا, فرعون از يك سو دست به كار تبليغ شد, تا اثر معجزه موسى را خنثى كند و از وحشت مردم كه مبادا عذاب الهى نازل شود بكاهد. و از طرف ديگر فشار خود را بر قوم بنى اسرائيل شدت بخشيد تا بردگان را عليه موسى بشوراند و موسى را از دعوت خود به آزادى ب ردگان منصرف سازد. و چون موسى از مبارزه خود نتيجه مطلوب را حاصل نكرد, دست به دعا برداشت و از خدا تقاضا كرد تا به صورت ديگرى مردم را مرعوب سازد تا سناى خود را در فشار بگذارند و اجازه آزادى برده ها را صادر كنند.
    بلاهاى شديدى پى درپى برمردم مصر نازل شد كه از جمله قرآن مجيد, هجوم طوفان و ملخ و شپش و قورباغه را نام مى برد و در آخر آنها, از خون شدن رود نيل ياد مى كند. لذا موسى و هارون ازمراجعه به سنا و دربار فرعون دست برداشتند و با مردم عادى روبه رو گشتند و گفتند: خ داوند از شما كه بردگان را در اسارت نگه داشته ايد, خشمناك است و بزودى طوفانى سهمگين و مداوم بر شما مسلط مى شود كه كار و زندگى شما را فلج سازد.
    پس چون طوفان شروع مى شد و مزارع را در زير سيلاب نيل غرق مى ساخت و مردم به جان مى آمدند, در برابر كاخ سنا مجتمع مى شدند و تقاضاى آزادى بردگان را مى كردند و فرعون با موسى تماس مى گرفت و متعهد مى شد كه اگر موسى دعا كند و از خداى خود بخواهد كه طوفان آرام بگي رد, برده ها را آزاد خواهد كرد و چون موسى دعا مى كرد و طوفان آرام مى گرفت, فرعون نعل وارونه مى زد و مى گفت, طوفان يك پديده طبيعى است كه در هر مكانى امكان وزش دارد, و سرانجام پس از چند روزى كه اوضاع جوى عوض شد, طوفان نيز به خودى خود آرام مى گيرد. نه طوفان بلاى آسمانى بوده و نه دعاى موسى در آن تأثير داشته است.
    دراين رابطه است كه قرآن مى گويد: (وما نريهم من آية الاّ هى اكبر من اختها و أخذناهم بالعذاب لعلّهم يرجعون. و قالوا يا ايّه الساحر ادع لنا ربّك بما عهد عندك انّنا لمهتدون. فلمّا كشفنا عنهم العذاب اذا هم ينكثون) (زخرف/48ـ50) و سرانجام با وجود معجزات نُه گان ه, فرعون حاضر نشد به رسالت موسى وقعى بگذارد و بردگان بنى اسرائيل را آزاد كند.
    انبياء در قرآن

  8. #138
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    15. موسى در اثر اين رنجها و مرارتهاى بى نتيجه نيايش كرد و گفت: (ربّنا انّك آتيت فرعون و ملأه زينة و اموالاً فى الحيوة الدنيا ربّنا ليضلّوا عن سبيلك ربّنا اطمس على اموالهم و اشدد على قلوبهم فلايؤمنوا حتى يروا العذاب الأليم) (يونس/89) و خداوند دعوت موسى و هارون را اجابت كرد و دستور داد شبانه مهيا شوند و از مصر خارج شده, راه فلسطين را در پيش گيرند و بار و بند را چنان حركت بدهند كه از پراكندگى محفوظ باشند, چرا كه فرعون به تعقيب آنان خواهد آمد. فرعون در اول روز, از فرار بنى اسرائيل با خبر شد. ابتدا دستور داد تا پيك سريعى به اطراف بفرستند و كارگزاران خود را از فرار بردگان باخبر سازند و به همسايگان نيز پيام فرستاد كه بردگان بنى اسرائيل فرار كرده اند و پناه دادن به آنان باعث تيره شدن روابط و درگيرى و نزاع خواهد شد, مبادا كسى به آنان پناه بدهد و يا در فرار آنا ن مساعدت كند. (شعراء/61) وخود فرعون با سپاهيان ويژه به دنبال فراريان تاخت و چون حدس مى زد كه راهى قدس شده باشند, مسير آنان را دنبال كرد و در نيمروز به آنان رسيد. ياران موسى از ديدن سپاه فرعون وحشت كردند و موسى به دستور خدا عصا را بر دريا كوفت و آب دريا از دو طرف بر روى هم مانند كوه بالا رفت و دره اى در وسط پديدار شد, خشك و آماده حركت و كاروان بنى اسرائيل از ميان آن گذشت و فرعون و سپاهيانش كه با تاخت در پى آنان روان بودند وارد بستر دريا شدند و آب بر روى آب ريخت و آنان را غرقه ساخت.
    انبياء در قرآن

  9. #139
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    16. خرابه هاى شهر ممفيس در سمت غربى رود نيل و كنار قريه جيزه قرار دارد و در شمال آن اهرام ثلاثه به فاصله دو فرسخى قرار گرفته اند. اين شهر, پايتخت فراعنه مصر بوده است. طبيعى است كه قدرت فرعونى, بر روى رود نيل پلى بسته باشد كه با آباديهاى وسيع و حاصلخيز شر ق نيل در ارتباط سالم و مستقيم باشد و چه بسا اين پل را موازى با ابوالهول ساخته باشند كه واردين از شرق را مرعوب سازند.
    خانه هاى بنى اسرائيل ـ بويژه پس از رسالت موسى ـ در قبله شهر مجتمع بود. (يونس/87) اگر اين خانه ها در شرق نيل بوده باشند, كوچ شبانه بنى اسرائيل آسان تر بوده است و اگر در غرب نيل بوده باشند, بايد شبانه از پل عبور كنند و راه قدس را در پيش بگيرند. موسى شبانه بنى اسرائيل را كوچ داد و به طرف خليج سوئز شتاب گرفت تا در حاشيه آن دماغه سينا را دور بزند و با گذشتن از كوه طور و انجام ميقات, راهى سرزمين موعود گردد.
    فرداى آن روز كه لشكريان فرعون به تعقيب آنان حركت كردند, موسى با قوم بنى اسرائيل در شتاب بود و تا عصر همان روز به اندازه صدكيلومتر مسافت را طى كرد, و خود را به شاخه درياى سرخ يعنى خليج سوئز رسانيده بود. دراين موقع بنى اسرائيل گرد و غبار فرعونيان را ديدند و اظهار وحشت نمودند و موسى گفت: (انّ معى ربّى سيهدين) (شعراء/63) چرا كه پيش از آن به او گفته بودند: ( أن أسر بعبادى فاضرب لهم طريقاً فى البحر يبساً لاتخاف دركاً و لاتخشى) (طه/77)
    موسى صبر كرد تا فرعونيان جايگاه آنان را مشخص سازند, آن گاه به فرمان حق عصاى خود را بر آب دريا كوبيد و آب از دو طرف روى هم سوار شد و همانند كوهى عظيم در دو طرف استوار ماند (شعراء/64) و در وسط راهى وسيع و خشك پديدار گرديد. موسى فرمان داد و بنى اسرائيل با شتاب هرچه بيش تر از عرض دريا, آن جا كه رشته باريكى به درياى تلخ مى پيوندد گذشته و فرعون با سپاهيان زبده سوارش فرا رسيد و چون دريا را مانند كوه, صاف وهموار و ساكن ديد, (دخان/25) به تصور آن كه دره كوه است, وارد شد و هلاك گرديد.
    انبياء در قرآن

  10. #140
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    17. پس از هلاك فرعون و فرعونيان, بنى اسرائيل به استراحت كامل مى پردازند. در اولين روز استراحت موسى از ميان آن قوم كه دوازده سبط بودند, دوازده نقيب انتخاب مى كند (اعراف/16, مائده/12) كه هر نقيبى مسئول قوم خود باشد و در تحت فرمان موسى رهبرى قوم خود را به ع هده بگيرد. موسى با نقباى انتخابى بيعت كرد, به اين شرط كه نماز را بپا دارند و زكات بپردازند و به همه رسولان الهى ايمان بياورند و آنان را تقويت كنند و در صورت نياز به آنان قرض بدهند و در برابر اين شرائط, گناهان آنان پاك شود و در بهشت برين مأوى بگيرند.
    انبياء در قرآن

صفحه 14 از 19 نخستنخست ... 4101112131415161718 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •