انبياء در قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
انبياء در قرآن
صفحه 6 از 19 نخستنخست ... 234567891016 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 185
  1. #51
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    22. پس ازمهاجرت ابراهيم و لوط به شام و اردن كه قرآن گفت:
    (ونجّيناه و لوطاً الى الأرض الّتى باركنا فيها للعالمين) انبياء/71
    ما ابراهيم را با لوط نجات داديم وبه سوى سرزمين قدس هجرت داديم, كه براى همگان فرخنده ومبارك خواهد شد.
    لوط در اردن درشهر سدوم مستقر شد وابراهيم به شام و فلسطين رفت. لوط مدتها در اردن زندگى كرد, تا آن گاه كه مستحق عذاب شدند واز سوى خدا فرمان صادر شد كه شهر سدوم و ساير شهرهاى تابعه را زير و رو كنند وهمه ساكنان آن را هلاك سازند.
    فرستادگان الهى مأمور شدند كه ابتدا برابراهيم وارد شوند واو را به فرزندش اسحاق پيامبر بشارت دهند و سپس به مأموريت قوم لوط بروند. يك روز قبل, فرستادگان به منزل ابراهيم وارد شدند و پس از سلام و جواب ساده وبى پيرايه نشستند و ابراهيم درپى تهيه غذا شد و طبق معمول آن زمان كه براى ميهمانان گوشت تازه تهيه مى ديدند, ابراهيم گوساله اى را كشت و كباب كرده آورد. اما ميهمانان, دست خود را به سوى غذا دراز نكردند. درآن زمان معمول شرقيان اين بود كه اگر نسبت به كسى قصد سوئى داشته باشند, از نمك او پرهيز كنند واگر از روى اتفاق وناشناخته با او هم نمك مى شدند, ديگر انتقام را فراموش مى كردند. روى اين مسئله عرفى واجتماعى, ابراهيم احساس خطر كرد كه شايد ميهمانان او دشمنان او باشند, وميهمانان كه متوجه بودند گفتند: باكى بر تو نيست. ما فرشتگانيم و درچشم تو مجسم شده ايم. ما وجود مادى شما را نداريم كه غذا تناول كنيم.
    ابراهيم پرسيد: براى چه مأموريتى فرود آمده ايد؟
    فرشتگان گفتند: براى هلاك ونابودى قوم لوط آمده ايم وتا در فرصت فعلى تو را بشارت دهيم كه پسرى دانا به تو روزى خواهد شد. همسر ابراهيم, ساره, با شنيدن اين سخن با شتاب وارد مجلس شد واز شگفتى بر صورت خود نواخت, با خنده اى بهت آميز وگفت: من صاحب فرزند مى شوم با آن كه پيرزال نازايم وشوهر من پيرى فرتوت است؟
    فرشتگان گفتند: از فرمان خدا شگفت آورده اى. با پيرزالى تو وبا پيرى وسالخوردگى شوهرت, شما صاحب فرزند مى شويد كه اين فرمان خداست. رحمت خدا و بركات خدا بر شما خاندان نازل باد. كه او ستوده وبزرگوار است.
    وچون وحشت ابراهيم فرو نشست ودلش با بشارت فرزندى به نام اسحاق و عمرى طولانى تا آن حد كه نوه اش يعقوب را ببيند, آرام گرفت, درباره قوم لوط و شفاعت و بخشش آنان وتأخير عذاب به مجادله پرداخت, چرا كه ابراهيم مردى بردبار و غمگسار بود.
    فرشتگان گفتند: ازاين بحث و جدل منصرف شو كه فرمان خدا در راه است و عذاب وهلاك آنان قطعى وفرمان خدا را بازگشتى نخواهد بود.
    انبياء در قرآن

  2. #52
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    23. قرآن مجيد, شرح مجادله را ياد نمى كند. شرح آن در تورات چنين آمده است كه ابراهيم به فرشتگان گفت: اگر در سرزمين لوط, صدتن مؤمن باشند, خداى من آنان را عذاب مى كند؟
    فرشتگان گفتند: نه, اما درآن سرزمين صد تن مؤمن نيست.
    ابراهيم گفت: اگر پنجاه تن مؤمن باشد, خدا آنان را هلاك مى كند؟
    فرشتگان گفتند: نه, اما درآن سرزمين پنجاه تن مؤمن نيست.
    ابراهيم كه از عدم پيشرفت لوط در امر رسالت متأسف شده بود, گفت: آيا پروردگار شما سرزمين لوط را زير و رو مى كند, درصورتى كه چهل تن مؤمن درآن باشند؟ وبالاخره گفت وگو ادامه يافت, تا رسيد به ده تن وبالاخره به يك تن, كه آيا اگر دراين سرزمين يك تن مؤمن باشد, خدا بازهم عذاب ابد را برآنان نازل مى كند وفرشتگان گفتند: نه.
    ابراهيم با سرعت گفت: ولى در سرزمين اردن كه لوط پيامبر هست واو مؤمن است؟ پس چرا عذاب نازل مى شود؟
    فرشتگان گفتند: ما لوط را و خاندانش را جز همسرش, ازآن سرزمين خارج مى كنيم و سپس عذاب خدا برآنان نازل خواهد شد; عذابى كه راه برگشت ندارد.
    انبياء در قرآن

  3. #53
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    24. بنابر اين تصور مى شود كه ولادت اسحاق درحدود بيست سال, بلكه سى سال پس از ولادت اسماعيل باشد, زيرا ولادت اسماعيل در اوائل هجرت به شام صورت گرفت ودرآن وقت ابراهيم وساره پيرفرتوت نبودند, ولى درهنگام ولادت اسحاق هر دو پير وفرتوت شده بودند.
    در روايات اسلامى و تواريخ انبيا نيز نوشته اند كه لوط پيامبر, سى سال درميان قوم خود زندگى كرد. 6 وباز نوشته اند كه ساختمان كعبه در هنگامى صورت گرفت كه اسماعيل در حدود 26 سال داشت 7 وچون مناسك آن پس از بناى خانه صورت گرفته است و تولد اسحاق پس از قربانى اسماعيل است, بايد ولادت اسحاق سى سال پس از ولادت اسماعيل بوده باشد. واين معنى با آيات 100 ـ 113 سوره صافات كاملاً تأييد مى شود:
    ( و قال انّى ذاهب الى ربّى سيهدين. ربّ هب لى من الصالحين. فبشّرناه بغلام حليم. فلمّا بلغ معه السعى قال يا بنيّ إنّى أرى فى المنام أنّى اذبحك)
    تا آن جا كه مى گويد:
    (وبشّرناه باسحاق نبيّاً من الصالحين. وباركنا عليه وعلى اسحاق و من ذرّيّتهما محسن و ظالم لنفسه مبين)
    ييعنى برآورده شدن دعاى ابراهيم كه فرزند شايسته تقاضا كرد: ابتدا فرزندى بردبار و شكيبا روزى شد كه اسماعيل ذبيح است و پس از تمام شدن جريان مناسك و قربانى اسماعيل و نداى آسمانى دوباره مى گويد: وبشارت داديم او را به اسحاق پيامبر و يعقوب پيامبر نيز و بركات خود را برابراهيم واسحاق نازل كرديم, واين مى رساند كه ولادت اسحاق, پس از مراسم حج و ذبح اسماعيل صورت گرفته است كه حدود سى سال فاصله را اقتضا مى كند.
    انبياء در قرآن

  4. #54
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    25. فرزندان ابراهيم, منحصر به اسماعيل و اسحاق مى باشند واسحاق با بشارت الهى وخرق عادت متولد شد كه ديگر نه ساره آبستن شد ونه ابراهيم نيروى جوانى و لقاح داشت و لذا گفت:
    (الحمد للّه الّذى وهب لى على الكبر اسماعيل واسحاق انّ ربّى لسميع الدعاء ابراهيم/39
    بنابراين ساير فرزندانى كه براى ابراهيم ياد كرده اند, افسانه يهوديان است. بويژه كه مى بينيم خداوند عزت به ابراهيم بشارت مى دهد كه نوه خود را نيز ببيند كه همين يعقوب بن اسحاق است. اگر خداوند به او فرزند ديگرى مى داد, نيازى به يادآورى يعقوب نبود تا بگويد: (ووهبنا له اسحاق و يعقوب نافلة) انبياء/72
    26. فرزندان يعقوب هم اسماعيل وهم اسحاق از پيامبران خدايند. آن نوع پيامبرى كه مانند لوط, بر سيره ابراهيم خليل مى رفتند و دعوت او را دنبال مى كردند و صحف ابراهيم را ترويج مى نمودند و درمورد نياز به آنان وحى مى شد تا آنچه بايد بدانند, بدانند و لذا گفت:
    (انا اوحينا اليك كما اوحينا الى نوح والنبيّين من بعده و اوحينا الى ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب والاسباط وعيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان و آتينا داود زبوراً) نساء/163
    ما به تو وحى كرديم آن سان كه به نوح و پيامبران بعد از نوح وحى كرديم, به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزندگان يعقوب و عيسى و ايّوب و يونس و هارون و سليمان وحى كرديم. و ما به داود پيامبر زبور داديم.
    (قل آمنا باللّه وما انزل علينا وما انزل على ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و الاسباط) آل عمران/84
    اى پيامبر بگو ما به خدا ايمان آورديم و به آنچه برما نازل شد و بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزندانش نازل شد.
    ولى نزول صحيفه, برنامه ويژه ابراهيم خليل بود و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزند زادگانش همه وهمه ناشر دعوت ابراهيم و مجرى صحيفه وبرنامه او بودند.
    انبياء در قرآن

  5. #55
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    سيره لوط (ع)

    قرآن مى گويد:
    (ولوطاً اذ قال لقومه انّكم لتأتون الفاحشة ما سبقكم بها من أحد من العالمين)
    عنكبوت/28
    لوط به قوم خود گفت: شما به ارتكاب فاحشه اى دست زده ايد كه هيچ قومى پيش از شما بدان دست نزد.
    درمورد اين فاحشه زشت, اساطيرى وارد شده است كه براين اساس كه شيطان براى آنان مجسم شد وكار زشت لواط را به آنان تعليم داد. ولى اين اسطوره مخالف قرآن است كه گفت:
    (انه يراكم هو و قبيله من حيث لاترونهم) اعراف/127
    شيطان و همرديفان او شما را مى بينند ازآن جا كه شما آنان را نمى بينيد.
    علاوه براين كه تجسم نمى تواند وجود مادى داشته باشد كه لمس و مباشرت را ايجاب كند, بلكه بايد گفت: شيطان درعالم خواب با همه ملتها مواجه مى شود واين كار زشت را ترويج مى كند, ولى تا آن زمان هيچ ملتى به دعوت شيطان پاسخ مثبت نداده بود و اين مردم بد سيرت بودند ك ه براى اولين بار مرتكب اين كفران عظيم شدند و سزاى خود را ديدند.
    انبياء در قرآن

  6. #56
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    2. عذابى كه برقوم لوط نازل شد, يكى از سنگهاى عظيم آسمانى بود كه دركنار شهرهاى آنان فرود آمد و با لرزشى مهيب, سرزمين آنان را زير و رو كرد. وچون اين سنگ عظيم از آسمان سوم يعنى آستروئيدهايى كه درفضاى بين مريخ و مشترى مى چرخند فرود آمده بود, در اثر جاذبه و ف شار حركت, سنگريزه هاى فراوانى با خود آورد كه بعد از زيرو رو شدن سرزمين آنان, برسر فراريان فروريخت و همگان را نابود ساخت: (امطرنا عليهم حجارة من سجّيل)
    3. فاحشه, يعنى عريان شدن نامحرم در برابر نامحرم.
    (واذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا عليها آباءنا والله أمرنا بها قل إن اللّه لايأمر بالفحشاء أتقولون على اللّه ما تعلمون) اعراف/28
    وچون مشركان براى طواف كعبه عريان شوند وبرآنان اعتراض شود, گويند ما پدران خود را براين روال ديديم كه درلباس گنه آلود طواف نمى كردند وخدا چنين فرموده است. بگو خداوند به عريان شدن امر نمى دهد. آيا به خدا دروغ مى بنديد؟
    واين كه قرآن مجيد در باره قوم لوط مى گويد:
    (أتأتون الفاحشة و أنتم تبصرون. ائنّكم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء بل انتم قوم تجهلون) نمل/55ـ56
    آيا مرتكب فحشا مى شويد وتماشا مى كنيد؟ آيا با مردان به شهوت مى گذرانيد نه با نسوان. شما مردمى جاهل پيشه ايد.
    بدين منظور است كه آنان درمجالس عمومى خود لخت و عور مى شدند واين جرمى بود وراى جرم عظيم تر آنان كه لواط باشد و لذا به صورت مجزا مطرح شده است. گويا منظور آيه قرآن كه مى گويد: (وتأتون فى ناديكم المنكر) (عنكبوت/29) همين عمل زشت باشد, وچه بسا كه در اثر بى آزر مى و فساد وتباهى دسته جمعى عمل لواط را مرتكب مى شده اند.
    4. مسئله ديگرى كه در زندگى لوط مطرح شده, اين است كه فرشتگان عذاب مأمور بودند كه اگر چهار نوبت ازحضرت لوط, مذمت آن قوم را بشنوند, برنامه عذاب را اجرا كنند و گرنه از عذاب آنان منصرف شوند. واين نيز افسانه يهوديان است, زيرا همين فرشتگان عذاب, پيش از آن به خد مت ابراهيم رسيدند و ولادت اسحاق را بشارت دادند, و موقعى كه ابراهيم با آنان جدل كرد كه چرا براين قوم, عذاب دمار و استيصال نازل مى كنيد؟ همين فرشتگان گفتند:
    (يا إبراهيم أعرض عن هذا انّه قد جاء امرربّك وانّهم آتيهم عذاب غيرمردود)
    هود/76
    انبياء در قرآن

  7. #57
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    يوسف صديق (ع)

    1. رؤياى خورشيد و ماه و ستاره, يك صحنه واحد بوده است نه اين كه به نوبت, اول خورشيد, سپس ماه و بعد يازده ستاره ديده شده باشند, و يابه عكس. ازنظر علم تعبير, خورشيد به پادشاه, فرعون, قيصر و رئيس جمهور تعبير مى شود وماه به نخست وزير و صدراعظم. وستاره به وزير. استاندار و كاردار. اين تعبير, در كتابهاى علمى قاطعيت دارد. گويا تعبير غلط مشهور به وسيله يهوديان صدر اول شايع شده و درتفسيرات تورات و سايركتابها به عنوان يك واقعيت تلقى گشته است.
    وبه همين جهت در تواريخ اسلامى مشاهده مى كنيم كه فرزندان يعقوب را دوازده تن دانسته اند. شش تن فرزندان ليا و راحيل و شش تن ديگر از كنيزان زر خريد. نام شش تن فرزندان ليا و راحيل بدون ترديد وبالاتفاق, عبارت از شمعون, لاوى, يهودا و روبيل كه مادر آنان ليا است و يوسف و بنيامين است كه مادر آن دو راحيل است, ولى درنام آن شش تن ديگر, اختلافات زيادى ديده مى شود واين اختلاف, گواه عدم تحقيق است. تصور مى رود كه چون يهوديان, خورشيد را به يعقوب وماه را به (ليا) و يازده ستاره را به فرزندان يعقوب, تعبير كرده اند, ناچار شد ه اند كه بر فرزندان يعقوب شش تن ديگر بيفزايند, تا رقم دوازده كامل شود.
    انبياء در قرآن

  8. #58
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    2. رؤياى يوسف براساس نص قرآن به اين صورت بوده است:
    (انّى رأيت أحد عشر كوكباً و الشمس و القمر رأيتهم لى ساجدين)
    من يازده ستاره ديدم با خورشيد وماه, ديدم كه آنان براى من سجده كردند.
    اين رؤيا از دو قسمت كاملاً مجزا تشكيل شده است و لذا قرآن مجيد كلمه رؤيت را تكرار مى كند.
    رؤياى اول: (ستاره, ماه, خورشيد دركنار هم و با هم كه ازنظر تعبير علمى, يوسف خودش را دركنار شاه و صدراعظم و يازده وزير, احساس كرده است كه صورت كابينه دولت را درحضور شاه مجسم مى كند و لازمه اين رؤيا آن است كه يوسف هم وزير باشد, در حد وزيران.
    رؤياى دوم جماعت بسيارى از بشر كه براى يوسف سجده مى كنند, جز آن كه اين جمعيت درعالم خواب شناخته و معلوم نبوده اند, تا به صور مشخص خود ديده شوند, بلكه ازحاضران دربارى بوده اند كه براى حفظ مقام مافوق به سجده افتادند. حال اين حاضران, خدمه باشند و يا كارمندان , فرقى نمى كند.
    قرآن مجيد به اين نكته صراحت كامل داده است ولذا مى گويد: (رأيتهم) وضمير جمع مذكر غايب مى آورد و در وصف آنان مى گويد: (ساجدين) كه بازهم عنوان جمع مذكر دارد, از دسته عاقلان بشرى. وبه همين جهت درآيات آخر اين سوره مى گويد:
    (ورفع أبويه على العرش و خرّوا له سجّداً و قال يا أبت هذا تأويل رؤياى من قبل قد جعلها ربى حقا)
    به اين معنى كه چون به خاطر يوسف, شاه و صدراعظم و ساير وزيران درجلسه پذيرايى يعقوب حاضر مى شوند و يوسف, پدر ومادر خود را بر تخت وزارت كنار خود مى نشاند, همه حاضران و استقبال كنندگان وخادمان به خاطر احترام و بزرگداشت مقام يوسف ناجى مصر, به سجده مى افتند. و يوسف درگوش پدر زمزمه مى كند كه پدرجان اين صحنه خارجى, همان صورت رؤياى من است كه اينك به حقيقت پيوسته است.
    دراين آيه كه خواب تعبير شده يوسف منعكس شده است, باز مى بينيم (خرّوا له سجّداً) با ضمير جمع مذكر غايب عنوان شده است واين خود صراحت كامل دارد كه ستارگان و خورشيد وماه, دركنار يوسف به سجده نيفتاده اند, بلكه جماعت انبوهى كه يوسف آنان را نمى شناخته و به عنوان رجّاله تلقى مى شدند, درعالم خواب, براى او سجده كرده اند, وگرنه بايد عبارت قرآن به اين صورت نازل شده باشد: (رأيتها لى ساجدات), تا قانون صرف و نحو عربى رعايت شده باشد.
    انبياء در قرآن

  9. #59
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    3. يعقوب, پس از استماع خواب يوسف, به او اطلاع نمى دهد كه تعبير آن چيست, بلكه مى گويد تو خودت بعدها از تعبير اين خوابت با خبر خواهى شد, زيرا نسل ما از پدرم ابراهيم و اسماعيل و اسحاق گرفته تا من و تو و فرزند زادگان من, همه پيامبران خداييم وبايد اشارات وحى را دريابيم, ولذا يوسف به پدرش مى گويد:
    (يا ابت هذا تأويل رؤياى من قبل قد جعلها ربّى حقّاً)
    اى پدر, اين است مآل خواب پيشين من كه به اين صورت به حقيقت پيوسته است. درآن مجلس, يعقوب فقط به پدرش يوسف اشاره مى كند ومى گويد كه (وكذلك يجتبيك ربّك); يعنى همانند صورت اين رؤيا, خداوند, كار تو را سامان مى دهد و از تعبير خواب, با خبرت مى سازد و نعمت نبوت ر ا برتو تمام مى كند, آن چنان كه بر پدرانت تمام كرده است. اگر يعقوب, تعبير خواب را با فرزندش يوسف درميان مى نهاد, قهراً مورد سؤال واقع مى شد كه چگونه و چسان. ودرآن صورت بايد يوسف هم به اضطراب و واهمه دچار مى شد, چنان كه پدرش يعقوب دچار شد, زيرا مى دانست تع بير اين خواب, بدون حوادث غيرمنتظره, صورت حقيقت نخواهد يافت. وباز به خاطر همين تعبير شگرف و مژده عزت و سلطنت است كه يعقوب سفارش مى كند كه خواب خود را براى برادرانت نقل مكن كه قهراً درصدد آزار تو برمى آيند ولااقل خواب تو را فاش مى سازند ومايه تمسخر قرار مى دهند.
    انبياء در قرآن

  10. #60
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : انبياء در قرآن




    4. پس ازاين خواب, يعقوب به فرزندش يوسف علاقه مفرطى نشان مى دهد واين بيش ترمايه حسادت برادرانش را فراهم مى سازد. موقعى كه تصميم به دوركردن يوسف از منطقه كنعان مى گيرند وبرادر خود را همراه مى برند, درنيمه راه ويا درموقع رسيدن به چاه تصميم مى گيرند كه او را به چاه نيندازند, بلكه او را به ته چاه بفرستند كه چاه بسيار عميق است واگر او را به چاه بيندازند, كشته شدن او قطعى خواهد بود, درصورتى كه حاضر نبودند به دست خود او را بكشند.
    ولذا قرآن مجيد مى گويد: وچون يوسف را بردند و اتفاق كردند او را در يك چاه بگذارند: (فلمّا ذهبوا به واجمعوا أن يجعلوه فى غيابت الجبّ) درحالى كه از كنكاش و توطئه قبلى به صورت ديگرى تعبير مى كند و مى گويد:
    (قال قائل منهم لاتقتلوا يوسف وألقوه فى غيابت الجبّ يلتقطه بعض السيارة إن كنتم فاعلين)
    ييك تن از آنان گفت: يوسف را نكشيد و دريك چاه بيفكنيد تا كاروانيان او را به عنوان كودك (سرراهى) ببرند, اگر شما به دوركردن يوسف اصرار داريد
    البته بهانه تشنگى ازيك طرف و سبكى وزن يوسف از طرف ديگر مى توانست حيله آنان را روبراه كند.
    انبياء در قرآن

صفحه 6 از 19 نخستنخست ... 234567891016 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •