دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)
صفحه 24 از 27 نخستنخست ... 142021222324252627 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 231 تا 240 , از مجموع 268
  1. #231
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    آخرين سفر پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم

    و اذن فى الناس بالحج ياتونك رجالا و على كل ضامر ياتين من كل فج عميق.
    (سوره حج:29)
    از شبى كه رسول محترم اسلام صلّى الله عليه وآله وسلّم مخفيانه، با دلى افسرده، از مكه هجرت فرمود و با آن سرزمين مقدس خداحافظى كرد، تا پايان عمرش، بيش از سه بار بسوى مكه عزيمت ننمود.
    در سفر اول، مواجه با مخالفت سران قريش و منجر به قرار داد صلح گرديد كه شرح آن قبلا ذكر شد و رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم در آن سال موفق به حج نشد.
    سفر دوم موقعى بود كه فتح مكه واقع شد و آن بيت شريف از آلايش بتان پاك گرديد ولى چون موسم حج نبود، نمى توان آن را به عنوان سفر حج ياد كرد.
    در سال دهم هجرت، رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم ماموريت يافت كه مردم را از دور و نزديك با پيام و نامه و اعلام، دعوت كند تا براى حج، بسوى مكه معظمه رهسپار شوند. كسانى كه توانائى داشتند، آماده شدند و در ركاب رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم با دقت تمام، ناظر و شاهد اعمال آن حضرت بودند كه مناسك حج را فراگيرند و مطابق قول و عمل او، عمل كنند.
    چهار روز به پايان ماه ذى قعده مانده بود كه كاروان از مدينه خيمه بيرون زد. كاروانى كه مانند رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم كاروان سالار و رهبرى داشته باشد، مسلم است كه پرشكوه و جلال خواهد بود.
    گفته مىشود كه در اين سفر، يكصد و بيست چهار هزار مرد و زن، در ركاب رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم به جانب مكه رو آورده بودند. در مسجد شجرعه كه ميقات مردم مدينه است احرام پوشيدند و محرم شدند. فرياد:
    لبيك اللهم لبيك لاشريك لك لبيك. ان الحمد و النعمة لك و الملك لاشريك لك.
    در و دشت را بلرزه در آورده بود.
    روز چهارم ذى حجه، اين كاروان با عظمت وارد مكه شد. مكه اى كه تا چند سال پيش بت خانه عربها بود. ولى اينك نور توحيد و يكتا پرستى و نداى لا اله الا الله و محمد رسول الله سراسر مكه را فراگرفته بود.
    رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم بر در مسجد الحرام ايستاد و حمد و ثناى خداوند را بجا آورد و بر ابراهيم خليل، بنيان گذار خانه كعبه درود فرستاد. سپس به درون مسجد قدم گذارد و به طواف پرداخت. حجرالاسود را استلام كرد و بوسيد و در پشت مقام ابراهيم دو ركعت نماز خواند، حجرالاسود بازگشت و دست بر آن ماليد و متوجه صفا شد. سعى بين صفا و مرور را با توجه و دعا و خضوع كامل بجاى آورد.
    تا روز هشتم ذى حجه رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم در مكه توقف نمود و در ظهر روز هشتم، بسوى منى رو آورد.نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را با مسلمانان در منى بجا آوردند. بامداد روز نهم با همراهانش بسوى عرفات حركت كرد. هنگام ظهر، غسل نمود و داخل عرفات شد.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  2. #232
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    در صحراى عرفات خطابه اى در برابر آن اجتماع عظيم ايراد فرمود و در ضمن بياناتش مردم را به تقوى و پاكدامنى توصيه و به انجام كارهاى نيك و فضائل دعوت نمود. از رباخوارى نكوهش كرد و ان را خلاف قوانيت اسلام بشمار آورد. خط بطلان بر نظامات و مقررات بى اساس جاهليت كشيد و مردم را از شر شيطان و كيد او بر حذر داشت. درباره وظايف زن و شوهر نسبت به يكديگر فرمود:
    در دين من، زنها بر مردها و مردها بر زنها حقوقى دارند كه بايد رعايت كنند. وظيفه زنان اين است كه جز شوهر خود، كسى را به خويشتن راه ندهند.
    دامن به گناه و فحشا نيالايند. مردها و ظيفه دارند كه خوراك و پوشاك همسر خويش را تامين سازند و زن را امانت خدا بدانند و اين امانت را گرامى بدارند.
    خداوند متعال تمام افراد بشر را از خاك آفريده و بازگشت همه بسوى خدا است. تنها آنكس در ميان افراد بشر گرامى تراست كه پارساتر و پرهيزكارتر باشد. آنان كه در اين صحرا، سخنان مرا مىشنوند، به كسان ديگر كهع حضور ندارند، ابلاغ كنند. شايد پس از اين سال ديگر شما را ديدار نكنم.
    پس از غروب آفتاب روز نهم از عرفات، بسوى مشعر عزيمت فرمود، نماز مغرب و عشا را در آنجا انجام داد و شب را در آنجا بسر برد. پس از اداء نماز صبح و طلوع خورشيد از مشغر حركت كرد و در سرزمين منى نزول نمود.
    رمى جمرات و مراسم قربانى را بجا آورد. همان روز سر تراشيد و متوجه خانه كعبه گرديد. خانه خدا را طواف كرد. سعى صفا مروه را انجام داد و ديگر باره به منى بازگشت. تا روز سيزدهم كه آخر روزهاى تشريق است در آنجا ماند ورد آن روز رمى جمرات نمود و بار ديگر به مكه معظمه مراجعت فرمود.
    روز چهاردهم ذى حجة الحرام، رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم مكه را به قصد مدينه ترك گرفت و اكثر كسانى كه با آن حضرت آمده بودند، در مراجعت نيز ملازم ركاب بودند و مطابق نقل مورخين شيعه و سنى متجاوز از يكصد و بيست هزار تن، پيغمبر اسلام را همراهى مىكردند.
    روزهاى و شبها يكى پس از ديگرى مىگذشت و اين كاروان بزرگ، منازل بين راه را پشت سر مىگذاشت. روز پنجشنبه هيجدهم ذيحجه، قافله به غدير خم رسيد.
    در آن سرزمين خشك و آن هواى گرم و سوزان، رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم ماموريت يافت. بزرگترين و حساس ترين مسائل اسلامى را به اطلاع مردم برساند؛ يعنى جانشين و خليفه خود را تعيين و به مردم معرفى كند تا پس از وفات او، ملت اسلام بى سرپرست نباشند و به راه باطل نيفتند.
    اينك شرح جريان غدير مطابق نقل نويسندگان بزرگ اهل سنت...
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  3. #233
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    غدير: پر ماجراترين روزهاى اسلام

    يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين.
    (سوره مائده: 67)
    كاروان حج به غدير خم نزديك جحفه رسيده بود. كم كم به سه راهى انشعاب نزديك مىشد. در اين سه راه، كاروان پرشكوه اسلام، منشعب مىگرديد. مصريها از يك راه و عراقى ها از راهى ديگر و اهل مدينه به راه سوم قدم مىگذاشتند. در آخرين لحظاتى كه كاروان از هم نپاشيده و هنوز تمام مردم ملازم رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم بودند، اين آيه نازل گرديد:
    يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك...
    يعنى:«اى فرستاده ما و اى رسول اسلام! فرمانى كه بر تو فرود آمده به مردم بازگوى و اگر اين فرمان را ابلاغ نكنى، اساسا رسالت خدا را ابلاغ نكرده اى. پروردگار بزرگ تو را از گزند (دست و زبان) مردم حفظ خواهد كرد و كفار را از فروغ هدايت بى بهره خواهد گذاشت.»
    چه مطلب مهمى است كه خداوند به رسولش فرمان ابلاغ مىدهد؟! و به او گوشزد مىكند كه اگر اين فرمان به مردم ابلاغ نشود، مثل اين است كه هيچ يك از دستورات خدا، ابلاغ نشده است. على القاعده و باتوجه به سياق آيه، بايستى اين فرمان از تمام آنچه تا كنون رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم ابلاغ نموده، مهم ترين باشد. زيرا خداوند به رسولش اطمينان مىدهد كه اگر به واسطه ابلاغ اين فرمان، خطرى از طرف دشمنان، متوجه تو و دين تو شود، خداوند حافظ و نگهبان خواهد بود.
    در آن حال، روز به نيمه رسيده و آفتاب سوزان حجاز، بطور عمودى بر سر مردم مىتابيد. قسمتى از قافله نزديكى هاى جحفه رسيده بود. رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم دستور داد كاروان توقف كند و كاروانيان فرود آيند. آنان كه پيشاپيش رفته اند، برگردند عقب مانده ها برسند.
    روز بسيار گرمى بود. زير سايه بانها، اذان ظهر گفته شد. نماز را به جماعت خواندند. گرمى هوا به حدى بود كه مردم، گوشه عباى خود را روى سر و گوشه ديگرش را زير پاى خود قرار داده بودند كه از شدت حرارت كمى آسوده شوند.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  4. #234
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    نماز به پايان رسيد و سپس رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم بر منبرى كه از جهاز شتران ترتيب داده شده بود، بالا رفت و در برابر آن اجتماع عظيم كه همه، براى استماع بيانات او، سراپاگوش شده بودند، اين خطيبه را به صداى بلند ايراد كرد.
    الحمد لله و نستعينه و نومن به، و نتوكل عليه، و نعوذ بالله من شرور انفسنا، و من سيئات اعمالنا، الذى لاهادى لمن ضل و لامضل لمن هدى و اشهد ان لا اله الا الله، و ان محمدا عبده و رسوله. اما بعد. ايها الناس قد نبانى اللطيف الخبير انه...
    يعنى: حمد و سپاس مخصوص خداوند يكتا و بى همتا است. در تمام شؤون زندگى از ذات مقدسش مدد مىخواهيم و به آن قادر ناديده ايمان داريم و در كارها بر او توكل مىكنيم و از شرورى كه از جانب دشمن خانگى (نفس اماره) متوجه ما است به او پناه مىبريم و از كارهاى نارواى خويش، خود را در پناه لطف و عنايت او قرار مىدهيم. خداوندى كه هر كه را به حال خود واگذارد و لطفش را از او بردارد، ديگر هدايت كننده اى نخواهد داشت و هر كه را در پرتو نور هدايت خود قرار دهد، كسى قادر به گمراه ساختن او نخواهد بود.
    گواهى مىدهم كه خدائى جز ذات لايزال او نيست و محمد بنده و پيامبر اوست. اما بعد. با قرائنى كه در دست است احتمال مىرود اجل من برسد و دعوت حق را اجابت كنم و از ميان شما بروم. نكته مهم آن است كه من و شما در پيشگاه خداوند مسؤول خواهيم بود. شما چه مىگوئيد؟
    مردم را گوشه و كنار گفتند: شهادت مىدهيم كه تو اى رسول محترم، دستورات خدا را ابلاغ نمودى، مردم را پند و اندرز دادى و نهايت كوشش را در راه ارشاد بندگان خدا بكار بردى. خدايت جزاى خير دهد.
    فرمود: آيا شهادت نمى دهيد كه خدائى جز خداى قادر متعال نيست و محمد بنده و رسول او است و بهشت و دوزخ و مرگ و قيامت همه حق است و روز رستاخيز، خداوند مردگان را براى محاسبه برخواهد انگيخت!
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  5. #235
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    گفتند: به تمام اين مطالب شهادت مىدهيم. سپس فرمود: اى مردم! در روز رستاخيز همه شما به حضور من خواهيد آمد. ايك بنگريد كه با دو امانت گرانمايه و نفيسى كه به شما مىسپارم چه خواهيد كرد!
    يكى از ميلان جمعيت پرسيد: آن دو امانت چيستند؟
    فرمود: امانت بزرگتر، قرآن كريم كتاب آسمانى خداوند است كه از يك سوى به ذات مقدس حق و از سوى ديگر با شما مرتبط است. اين ارتباط و پيوند را حفظ كنيد و از راهنمائى هاى آن استفاده نمائيد تا گمراه نشويد.
    امانت دوم، عترت و اهلبيت منند. خداوند به من خبر داده كه آن دو، از هم جداشدنى نيستند. بيدار باشيد و هماهنگى خود را با آن دو، حفظ كنيد تا به راه باطل نيفتند.
    در اين هنگام كه بيانات خاتم انبياء صلّى الله عليه وآله وسلّم به انيجا رسيد، دست دراز كرد و دست على عليه السلام را گفت و آنرا بادست خود بالا برد كه از دور و نزديك، همه مردم على را ببينند. سپس فرمود:
    اينها الناس! چه كسى به مومنين از خود آنها اولى است
    گفتند: خدا و رسول به اين مطلب داناترند.
    فرمود: همانا خداوند مولاى من و من مولاى مؤمنينم و من بر مؤمنين اولى از خود آنها هستم! آنگاه سه مرتبه و مطابق نقل احمد حنبل (امام حنبلى ها) جهار مرتبه فرمود:
    من كنت مولاه فعلى مولاه.
    يعنى: هر كس من مولاى او بودم، على مولاى اوست. پس از آن فرمود:
    اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و احب من احبه، و ابغض من ابغضه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله، و ادر الحق معه حيث دار، الا فليبلغ الشاهد الغايب.
    يعنى: خداوندا! دوست بدار هر كه على را دوست دارد. دشمن بدار هر كه او را دشمن دارد. يارى كن كسى كه على را يارى كند. خوار كن آنكه را كه از يارى او دست بكشد. حق را هميشه و در همه حال ملازم او قرار ده. اى مردم! شما كه اين سخنان را از من شنيديد، به كسانى كه در اين نقطه حضور ندارند، ابلاغ كنيد.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  6. #236
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    اى گروه مردم! همانا خداوند متعال، على را به امامت و ولايت شما نصب فرمود. اطاعت او را بر هر مسلمانى واجب گردانيد. كسى كه بر خلاف او قدمى بردارد، مورد لعنت حق قرار خواهد گرفت. بشنويد و اطاعت كنيد! خداون مولاى شما و على امام شما است و پس از آن هم امامت در ميان فرزندن من - از صلب على - تا روز قيامت برقرار خواهد بود. او از همه مردم - بعد از من - افضل است و اين سخن را من از جبرئيل امين و او از جانب رب العالمين آورده است.
    محكمات قرآن را بفهميد و از متشابهات آن پيروى نكنيد و هيچ كس آيات قرآن را بر شما تفسير نمى كند، نگر اين مردى كه دستش در دست من است. همانا هر كس من مولاى او بودم، اينك على مولاى او است. آگاه باشيد. من پيام خدا را رساندم. من اداء رسالت كردم. من مطلب را با كمال وضوح براى شما گفتم. هيچ كس جز او صلاحيت رهبرى مومنان را پس از من ندارد.
    در آن حال جبرئيل امين، اين آيه را به رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم نازل كرد:
    اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا.
    يعنى: امروز دين شما را كامل نموده و نعمت خود را بر شما تمام كردم و دين اسلام را براى شما پسنديدم. اين ايه به اتفاق مفسرين شيعه و تصريح بسيارى از علماء سنى، در روز غدير نازل گرديد. خداوند به واسطه تعيين جانشين رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم دين را به سر حد كمال رسانيد و نقطه ابهامى در آن باقى نگذاشت.
    حسان بن ثابت كه از شعراء و سرايندگان زبردست بود، از جا برخاست و گفت: يا رسول الله! اجازه مىدهيد درباره على و اين روز بزرگ تاريخى شعرى بگويم رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم اجازه داد و حسان بالبداهه اين اشعار را سرود و در آن اجتماع قرائت كرد:
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  7. #237
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)





    • يناديهم يوم الغدير نبيهم فقال: فغمن مولاكم و نبيكم الهك مولانا و انت نبينا فقال له: قم يا على فاننى فمن كنت مولاه فهذا وليه هناك دعا: اللهم وال وليه و كن للذى عادا عليا معاديا
    • بخم و اسمع بالرسول مناديا فقالوا و لم يبدوا هناك التعاميا و لم تلق منا فى الوالاية عاصيا رضيتك من بعدى اماما وهاديا فكونوا له اتباع صدق مواليا و كن للذى عادا عليا معاديا و كن للذى عادا عليا معاديا

    اين اشعار، نخستين اشعارى است كه بوسيله يكى از حاضرين (حسان بن ثابت) در مراسم غدير سروده شده است. حسان در اين اشعار، تمام داستان غدير، و تصريح رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم به امامت و خلافت على عليه السلام و ساير جزئيات آن را شرح داده است.
    غير از حسان بن ثابت، ده ها نفر از بزرگان اصحاب پيغمبر صلّى الله عليه وآله وسلّم و تابعين و ساير طبقات مؤمنين حديث غدير را به شعر درآورده و اثرى جاويدان از خود به يادگار گذاشته اند.
    سپس رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم دستور فرمود حاضرين با على عليه السلام بيعت كنند و او را اميرالمومنان خطاب نمايند. بيدرنگ مراسم بيعت آغاز شد و مطابق نقل مورخين، نخستين كسى كه با على عليه السلام بيعت كرد و به عنوان «امير المومنين» به او سلام نمود، عمر بود كه جلو آمد و گفت:
    السلام عليك يا امير المومنين. بخ بخ لك. اصبحت مولاى و مولا كل مومن و مومنة.
    يعنى:«درود بر تو اى اميرمونان. شاد باش كه ولى من و ولى هر مرد و زن با ايما شدى.» بعد از او، ابوبكر و ساير طبقات مسلمان دست بيعت به على دادند و او را به جانشينى و خلافت رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم تبريك و تهنيت گفتند.
    روز غدير (هيجدهم ذى حجه) به همين مناسبت يكى از اعياد رسمى است كه از دوران رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم تا كنون مورد اعتنا و توجه بوده و حتى طبقات بسيارى از سنيان نيز به عظمت اين روز معترفند.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  8. #238
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    بيرونى در كتاب «الاثارالباقية» مىنويسد: روز غدير از اعيادى است كه عموم مسلمين، آن را روز سرور مىشمارند.
    اين طلحه شافعى در كتاب «مطالب السوال» مىنويسد: روز غدير خم، عيد رسمى شد. زيرا در آن روز رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم مقام رفيع و پايگاه ارجمندى براى على عليه السلام مقرر نمود و او را از ميان تمام مردم به اين مقام، مشرف گردانيد.
    آرى، در حاليكه پادشاهان و سلاطين، روز تاجگذارى خود را عيد قرار مىدهند و مجالس جشن و سرور برپا نموده، سخنرانيها، شعرها و ضيافتها ترتيب مىدهند، آيا شايسته نيست كه در روز غدير، يعنى روز تاجگذارى مولى اميرالمؤمنين على عليه السلام كه رهبرى اسلامى و ولايت دينى مسلمين به او سپرده شد، مراسمى باشكوه، برپا شود؟!
    طايفه اماميه - ايدهم الله - هميشه به اين روز بزرگ احترام گذاشته و مىگذارند و آن را از اعياد رسمى خود بشمار مىآورند و عالى ترين مراسم را در شب و روز غدير برگزار مىكنند.
    يكى از شعراى معاصر (صادق سرمد) در ضمن يك قصيده مىگويد:



    • غدير خم، نه همين عيد مذهبى، ما را است كه عيد ملى ما نيز، در غدير آمد
    • كه عيد ملى ما نيز، در غدير آمد كه عيد ملى ما نيز، در غدير آمد

    در اينجا مناسب است فصلى از كتاب «الامام على» تاليف دانشمند بزرگ مسيحى «جورج جورداق» را كه تحت عنوان «على بردار من است» نگاشته، نقل كنيم، او مىنويسد:
    «براى روشن ساختن اين حقيقت لازم است احاديثى چند در اين باره نقل كنيم، تا معلوم شود كه برادرى و اخوت معنوى ميان پيغمبر و پسر عم بزرگوارش تا چه اندازه بود و فضائل پيغمبر صلّى الله عليه وآله وسلّم تا چه حد به على عليه السلام به ميراث رسيده و روح على، چگونه رنگ نبوت گرفته و نزد پيغمبر چقدر عزيز و مجبوب بوده، و قلبا و لسانا وى را تعظيم مىكرده است، آنگاه مىتوانيم نيتجه بگيريم كه پيغمبر بود، در على عليه السلام جلوه گر آمد. چنانكه به تفصيل بيان خواهيم كرد.
    طبرانى از ابن مسعود روايت كرده است كه پيغمبر گفت: نظر كردن بر چهره على عليه السلام عبادت است. و از سعد بن ابى وقاص روايت شده كه رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم گفت: هر كه على را بيازارد، مرا آزرده است.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  9. #239
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    يعقوبى در جزء دوم تاريخ خود مىنويسد: پيغمبر اسلام صلّى الله عليه وآله وسلّم پس از حجة الوداع كه به جانب مدينه باز مىگشت، در جائى نزديك جحفه، به نام «غدير خم» در روز هيجدهم ذى الحجه ايستاد و خطبه خواند و دست على بن ابيطالب را گرفت و گفت:
    من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه
    يعنى:«هركس من مولاى اويم، على مولاى او است. خدايا دوست بدار هر كه على را دوست دارد. و دشمن بدار هر كه على را دشمن دارد.»
    در تفسير كبير فخر رازى آمده است كه: عمر بن خطاب پس از اين، على را ملاقات كرد و با او گفت: اى على گواراباد تو را. مولاى من و مولاى هر مرد و زن مسلمان شدى!
    اين حديث را بسيارى از موخين و علما، مانند: ترمذى، نسائى و احمد بن حنبل از شانزده تن از اصحاب رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم روايت كرده اند و بسيارى از شعراء به نظم آورده اند. نخستين، حسن ثابت انصارى است كه مىگويد:



    • يناد يهم يوم الغدير نبيهم بخم و اسمع بالرسول مناديا
    • بخم و اسمع بالرسول مناديا بخم و اسمع بالرسول مناديا

    و از شعرائى كه نام اين روز را در اشعار خود ذكر كرده اند، ابوتمام طائى است. و نيز كميت اسدى در قصيده «عينيه» خود مفصلا درباره آن سخن گفته و از آن جمله مىگويد:



    • و يوم الدوح، دوح غدير خم و لم ار مثل ذاك اليوم يوما و لم ار مثله حقا اضيعا
    • ابان له الولاية لو اطيعا و لم ار مثله حقا اضيعا و لم ار مثله حقا اضيعا

    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

  10. #240
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)




    و از كتاب آل ابن خالويه نقل شده از ابو سعيد خدرى كه رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم به على بن ابيطالب، فرمود: دوستى تو ايمان است و دشمنى تو كفر است و نفاق. و نخستين كسى كه داخل بهشت شود، دوستدار تو و اول كسى كه به دوزخ رود، دشمن تو است.
    اهل حديث معتقدند كه پيغمبر اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم بارها به سوى على نظر كرد و گفت: اين برادر من است. و حديث از ابوهريره بدست ما رسيده كه رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم در يكى از مجامع، به اصحاب خود فرمود:
    اگر ميل داريد علم آدم و عزم نوح و خوى ابراهيم و مناجات موسى و زهد عيسى و هدايت محمد صلّى الله عليه وآله وسلّم را در يك نفر جمع ببينيد، نگاه كنيد به كسى كه هم اكنون بسوى شما مىآيد. مردم گردن كشيدند و ديدند على بن ابيطالب است.
    مردى نزد رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم از على شكوه كرد. پيغمبر فرمود: از على چه مىخواهيد؟ از على چه مىخواهيد؟ از على چه مىخواهيد؟ على از من است و من از على، و او بعد از من سرور همه مردم با ايمان است.
    پيغمبر اسلام صلّى الله عليه وآله وسلّم، على را بسوى يمن فرستاد. گروهى از همراهان، از او خواستند كه شتران بيت المال را به آنها تسليم كند تا سوار شوند و شتران خود را لختى آسوده گذارند. على عليه السلام اجابت نكرد و تقاضاى آنها را رد نمود.
    چون به مدينه بازگشتند، شكايت نزد رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم بردند و سعد بن مالك سخنگوى آن قوم بود. گفت: اى رسول خدا! از على درشتى ديدم و بدرفتارى... و شرحى درباره روش على، به عرض رسانيد.
    رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم دست بر ران او زد و گفت: اى سعد بن مالك! درباره على سخن را كوتاه كن. بخدا سوگند مىدانى كه وجود او وقف در راه خدا است.
    از اين احاديث و غير آن كه ذكر نكرديم، معلوم مىشود كه رسول اكرم صلّى الله عليه وآله وسلّم على را بردار خود مىشمرد. على عليه السلام نيز از اين بردارى، بى اندازه شاد بود و نيز پيغمبر اسلام نظر مردم را به مزاياى انسان كامل كه در شخصيت على مجسم بود، متوجه مىساخت، تا بدانند او بهترين كسى است كه مىتواند پس از وى، شرايط رسالت را به انجام برساند.
    در روايات صحيحه حكاياتى آمده كه ثابت مىكند اوضاع نيز با يگانگى محمد و على عليهما السلام مساعدت مىكرد و احوال و اوضاع را چنان آماده مىساخت كه از على عليه السلام خصايصى ظاهر شود كه ديگرى با او شريك نباشد.
    دوره کامل قصه هاي قرآن از آغاز خلقت تا رحلت خاتم انبياء (ص)

صفحه 24 از 27 نخستنخست ... 142021222324252627 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •