سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20

موضوع: خطبه سلونی مولا امام علی(ع){پاسخ های عجیب و حکیمانه امام علی (ع) به پرسشهای مردم}

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض خطبه سلونی مولا امام علی(ع){پاسخ های عجیب و حکیمانه امام علی (ع) به پرسشهای مردم}





    پروفسور "جرج جرداق" مسيحی ، در کتاب "امام علی صوت العدالة الانسانية" می گويد : بعضي از خطبه های امام علی را بيش از دويست بار خواندم و سير نشدم ، يا جناب علامه ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه می گويد : خطبه شقشقيه را من ده ها بار مطالعه کردم و سيراب نگشتم . اما ما متاسفانه با اين کتاب بزرگ ، خيلی غريبه ، بيگانه و ناآشنا هستيم ؟عالم اهل سنت مي گويد ده ها بار خطب علی بن ابی طالب را مورد تحقيق و مطالعه قرار دادم و بيست جلد شرح نهج البلاغه می نويسد !!


    چون خطبه "سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی" نه جزء سخنرانی ، نه جزء نامه و نه جزء کلمات قصار است ، لذا سيد رضی اين خطبه سلونی را در نهج البلاغه نياورد . شارحان نهج البلاغه مثل ابن ابی الحديد ، آيت الله جوادی آملی ، استاد علی دوانی ، بخشهايي از اين خطبه سلونی را در کتاب‌هايشان آوردند . اين مجموعه ی سوال و جواب ها که معلوم مي شود چندين منبر سَلوني قَبلَ اَن تَفقِدوني بود ، حدود هفتاد و نه پرسش و پاسخ است که توسط يکی از محققين در يک جزوه ای گردآوری شده ، و ما حدود تعداد نوزده سوال و جوابها را در اختيار داريم که برگرفته از چند جلسه از سخنراني ايشان است .



    شنیده ایم که حضرت علی (ع) فرمودند: هرچه میخواهید از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید. اما جالب است بدانید پس از این جملۀ ایشان، مردم چه سوالاتی پرسیدند...

    امام علی (ع) فرمودند: سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی.

    مجموعه پرسش و پاسخهای مردم پس از این کلام امام به خطبۀ سلونی مشهور است که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

    نکته:قسمت توضیح بیشتر جزء کلام مولا نیست.

    {قسمتهایی که با آبی پررنگ نوشته شده برا توضیح هستند اگه وقت ندارین نخونین اگه توضیحات حذف بشن کل سوال جوابها زیاد نیستند}

    اینم فایل PDF خطبه اگه خواستین اینجا کلیک کنین تا دانلود کنین {
    435 KB }

    از علی(ع)جام سلونی نوش کن______وز عمر لو لا علیٌّ گوش کن



    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    اول


    اولین سوال کننده از گوشه‌ی مسجد کوفه برخاست و پرسید :

    یا علی ، به من بگو از اینجا که من ایستاده ام تا عرش خدا چقدر فاصله است ؟

    امیرالمومنین فرمودند :

    اولا فاصله فرش تا عرش ، یک فاصله‌ی مکانی نیست که من به تو بگویم از اینجا تا عرش چقدر فاصله است ؟! اما اگر یک مومنی خالصانه بگوید لا اله الا الله و این کلمه توحید را بر زبان خود جاری سازد ، او فاصله فرش تا عرش را پیموده است ، فرش و عرش را به یکدیگر دوخته است .

    و بعد در ادامه فرمودند
    : اگر می خواهی عرش پروردگار رحمان را جستجو کنی ، بدان قلب یک انسان مومن عرش پروردگار رحمان است‌‌.

    اولین سوال کننده جواب سوال خود را گرفت و نشست .



    امضاء


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    دوم


    سائل دوم از گوشه‌ی دیگر مسجد برخاست ، پرسید :

    یا علی ، به من بگو واجب کدام است ؟ واجب تر کدام است ؟

    نزدیک کدام است ؟ نزدیک تر کدام است ؟

    عجیب کدام است ؟ عجیب تر کدام است ؟

    مشکل کدام است ؟ مشکل تر کدام است ؟

    امیرالمومنین در پاسخ فرمودند:

    واجب ، ترک گناه است و واجب‌ تر از آن توبه‌ی از گناه است.

    نزدیک ، قیامت است و نزدیک تر از آن مرگ است.

    عجیب ، بی‌وفایی دنیاست و عجیب تر از آن دل بستن به این دنیای بی‌وفاست.

    مشکل ، سرازیر قبر شدن است و مشکل تر از آن با دست خالی سرازیر قبر شدن است .

    این سائل دوم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .



    امضاء


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    سوم




    سائل سوم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :

    یا علی ، به من بگو من از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول کرد ؟

    از کجا بفهمم خدا گناهان مرا آمرزیده است ؟

    از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول نکرد و مردود اعلام شد ؟

    از کجا بفهمم خدا گناهان مرا نیامرزید و در نامه ی عمل من ثبت شد ؟



    امیرالمومنین فرمودند:

    اگر یک عبادتی انجام داده اید و بعد از آن عبادت ، خدا به شما توفیق داد عبادت دوم را انجام بدهید ، آن عبادت دوم دلیل بر آن است که خدا عبادت اول را از شما قبول کرد . چون عبادت اول تان را قبول کرد لذا به شما توفیق ورود به عبادت دوم را عنایت کرد.

    اگر شما یک گناه و معصیتی مرتکب شدید ، منتهی بعد از آن گناه خدا به شما توفیق داد یک طاعت و عبادتی انجام داده اید ، این عبادت بعد از معصیت دلیل بر این است که خدا معصیت شما را آمرزیده است و مورد بخشش قرار داد لذا به شما توفیق داد که مرتکب طاعت و عبادتی‌‌ بشوید.



    اگر اول یک طاعت و عبادتی انجام دادید ، بعد از آن عبادت مرتکب گناه و معصیتی شدید ، آن گناه ِ بعد از عبادت دلیل بر این است که خدا عبادت شما را قبول نکرد و مردود اعلام شد لذا مرتکب گناه شدید ، چون اگر عبادت ، عبادتِ مقبول بود می بایست شما را از گناه بازدارد . همین که بعد از عبادت معصیت کردید ، این معصیت دلیل بر این است که آن عبادت مقبول نبود.

    اگر یک گناهی انجام دادید و بعد از آن مرتکب گناه دوم شدید ، آن گناه دوم دلیل بر آن است که خدا گناه اول تان را نیامرزید ، لذا مرتکب گناه دوم شدید. اگر مرتکب گناه سوم بشوید ، گناه سوم دلیل بر این است که خدا گناه دوم را بر شما نبخشید.

    سومین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .





    امضاء


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    چهارم


    سائل چهارم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :

    یا علی ، بچه‌ای به دنیا آمد ، این بچه یک تن دارد با دو سر . آیا با داشتن این دو سر ، او یک نفر محسوب می شود و از پدر یکسهم ارث می‌برد یا دو نفر به حساب می آید و از پدر دو سهم ارث می برد ؟

    امیرالمومنین فرمودند :

    این دو سر را بخوابانید ، وقتی هر دو سر به خواب رفتند آنگاه آهسته ، سر اول را از خواب بیدار کنید . اگر همزمان با بیدار شدن سر اول ، سر دوم هم از خواب برخاست ، معلوم می‌شود او یک نفر به حساب می‌آید و از پدر یک سهم ارث می‌برد . اما اگر با بیدار نمودن سر اول ، دیدید که سر دوم همچنان در خواب است ، معلوم می‌شود او دو نفر محسوب می‌شود و ازپدر دو سهم ارث می‌برد .

    سائل چهارم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .


    امضاء


  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    پنجم



    سائل پنجم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :

    یا علی ، دو مادر بر سر دو بچه با هم به دعوا افتادند . این دو بچه یکی پسر است و دیگری دختر . مادر اولی می‌گوید پسر مال من است ، دختر مال تو . مادر دوم می‌گوید نخیر ، پسر مال من است ، دختر مال تو . چگونه به دعوای این دو مادر خاتمه بدهیم ؟

    امیرالمومنین فرمودند :


    دو ظرف بردارید ، از شیر این دو مادر بدوشید ، شیر دوشیده شده را وزن کنید ، آن شیری که وزنش سنگین تراست ، پسر مال اوست و آن شیری که وزنش سبک تر است ، دختر مال اوست .

    پنجمین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .



    امضاء


  8. Top | #7

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    ششم


    سائل ششم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :

    یا علی ، خدا در کتاب زبور داوود پیامبر وحی فرستاد که من چهار چیز را در چهار جا مخفی نمودم . به من بگو آن چهار چیز کدامند ؟

    امیرالمومنین فرمودند:

    1 . خدا اولیای خود را در میان شما بندگان پنهان نمود پس هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک مشمارید و او را مورد تحقیر قرار مدهید شاید او ولی ای از اولیای خدا باشد و شما ندانید.

    2 . خدا رضا و خشنودی خود را در طاعت و عبادت شما بندگان پنهان کرد پس هیچ عبادتی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید رضای خدا در همان عبادت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.



    توضیح بیشتر:

    ما در اسلام یک سری عبادت های کوچک داریم که به ظاهر کوچک ا ند اما ثواب عظیمی در پشت آن خوابیده است ، مثلا دو رکعت نافله‌ی نماز عشاء که بعد از نماز عشاء ، بصورت نشسته خوانده می‌شود ، ثواب این دو رکعت به اندازه ثواب صد حج و صد عمره مقبوله در رکاب پیامبر است ، عبادت به ظاهر کوچک ولی ثوابی عظیم !! یا مثلا دو رکعت نافله ی نماز صبح ، یا وضو گرفتن قبل از خواب ، همه ی اینها ثوابی بس عظیم دارند .


    3 . خدا خشم و غضب خود را در گناه و معصیت شما بندگان پنهان نمود ، پس هیچ معصیتی را کوچک مشمارید و آن را مرتکب نشوید شاید خشم خدا در همان معصیت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید .


    توضیح بیشتر :
    همانطور که می‌دانید گناهان دو دسته اند . (گناهان صغیره ، گناهان کبیره) حال می دانید در اسلام چند گناه و چند واجب وجود دارد ؟ در اسلام 1553 تا واجب و 1448 تا گناه داریم . (توضیح بیشتر در کتاب اثبات الهداة علامه شیخ حر عاملی)
    شایسته‌ست زین پس گناهان را ساده نپنداریم ، شاید فردایی نباشد .



    4 . خدا اجابت خود را در دعاهای شما بندگان پنهان کرد پس هیچ دعایی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید اجابت خدا در همان دعای کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید .


    توضیح بیشتر:

    چرا گاهی وقتها دعاهای ما مستجاب نمی‌شود ؟ قطعا خدا دعاهای ما را مستجاب می‌کند ولی گاهی همانی را که از خدا خواستیم ، خدا به ما می‌دهد اگر به مصلحت ما باشد . گاهی آن چیزی را که از خدا خواستیم ، خدا به ما نمی‌دهد چون به مصلحت ما نیست ولی در عوضش چیزی که ما از خدا نخواستیم و مصلحت ما در آن است ، خدا آن را به ما می‌دهد .
    گاهی هم این دعاهای ما ذخیره قبر و آخرت ما می‌شود و در عالم برزخ و قیامت آنقدر پاداش به ما خواهد داد که آرزو می‌کنیم ای کاش هیچ دعای ما در دنیا مستجاب نمی‌شد و همه‌ی دعاها ذخیره قبر و عالم قیامت می شد .
    مثل فرزندی که بیمار است و از پدر شیرینی و شکلات می خواهد !! پدر نمی‌دهد چون به مصلحت فرزند نیست ، آیا این به این معنی‌ست که پدر با فرزند دشمنی دارد ؟ خیر ، بلکه از شدت دوستی‌ست که خواسته اش را به او نمی‌دهد و پدر به فرزند دارویی می‌دهد که به مصلحت اوست گرچه فرزند این را از پدر نخواسته بود.


    ششمین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .



    امضاء


  9. Top | #8

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    هفتم

    سائل هفتم از جا برخاست. پرسید :

    یا علی ، به من بگو الان جبرئیل امین در کجاست ؟

    امیرالمومنین یک نگاه به آسمان کرد و یک نگاه به سمت راست و نگاه به سمت چپ و نگاه به پشت سر.
    فرمود : تمام آفرینش را نگریستم ، جبرئیل را ندیدم . جبرئیل باید خودت باشی . ناگهان جمعیت دیدند این سوال کننده از وسط جمعیت خارج شد . فهمیدند او خود جبرئیل امین بود .



    امضاء


  10. Top | #9

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    هشتم



    سائل هشتم از گوشه‌ی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :

    یا علی ، اگر سگی با گوسفندی مقاربت کردند ، بچه ای متولد شد ، این بچه حکم سگ را دارد یا حکم گوسفند را ؟



    توضیح بیشتر:

    ابن ابی الحدید وقتی به اینجا رسید ، تاسف می‌خورد . می‌گوید ای کاش آن شب در پای خطبه سلونی علی بن ابی طالب انسان‌های فهیم و فرهیخته ای حضور می‌داشتند که سوالات عمیق علمی و حکمی از محضر مولا می پرسیدند تا پاسخ مولا برای ما آیندگان بماند ولی افسوس ... بعضی آدمهایی که پای خطبه‌ی سلونی مولا علی نشسته بودند ، آدمهای عوام ِ کم سوادی بودند که سوالات شان از این نوع بود که چنین سوالی کردند !! مولا علی (علیه السلام) این سوال را هم بی پاسخ نگذاشتند ...


    مولا فرمودند : بروید ببینید این بچه علف می خورد یا استخوان می چرد ؟ اگر علف می خورد ، گوسفند است و اگر استخوان می چرد ، سگ است.

    سائل بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی می‌ بینیم علف می‌خورد ، گاهی استخوان می چرد .

    مولا فرمودند : بروید ببینید آیا مانند گوسفند می‌نشیند یا مانند سگ ؟

    سائل بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی مانند گوسفند می‌نشیند و گاهی مانند سگ .



    توضیح بیشتر:

    همانطور که می دانید گوسفند روی شکم می‌نشیند و سگ روی نشیمنگاهش .



    مولا فرمودند :بروید ببینید آیا مانند گوسفند آب می‌نوشد یا مانند سگ آب می خورد ؟

    سائل باز هم گفت : گاهی مانند گوسفند آب می‌نوشد و گاهی هم مانند سگ آب می خورد .

    مولا فرمودند : بروید ببینید آیا مانند گوسفند بول می‌کند یا مانند سگ ؟

    سائل باز هم بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی مانند گوسفند بول می‌کند و گاهی مانند سگ .

    مولا فرمودند : بروید ببینید آیا در اول و وسط گله راه می رود یا آخر گله ؟ اگر اول و وسط گله راه می رود گوسفند است ، اگر آخر گله راه می رود سگ است.

    سائل باز هم بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی اول ، گاهی وسط ، گاهی هم آخر گله راه می رود .

    مولا فرمودند : پس او را بکشید ، اگر شکمبه دارد ، گوسفند است و اگر شکمبه ندارد ، سگ است .

    این سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.



    توضیح بیشتر:

    جناب جرج جرداق مسیحی در کتاب " امام علی صوت العدالة الانسانیة " می گوید : ای شیعیان ، افتخار کنید به چنین پیشوایی . کدام رهبر را در تاریخ بشر سراغ دارید ، در هر زمینه ای از او پرسیده باشند ، بی درنگ پاسخ داده باشد ؟
    ... ای روزگار ، تو را چه شده است ؟ ای کاش تمام ثروت ها و سرمایه های خود را بسیج می کردی تا در هر قرنی ، یک علی تحویل جامعه ی بشریت می‌دادی . کمبود جامعه ی بشری ما ، وجود یک پیشوایی به نام علی بن ابی طالب است .
    و در پایان می گوید : می دانید چرا علی را در محراب عبادت سر شکافتند ؟ علی را از شدت عدالتش کشتند !!!! و او تنها پیشوای عادل تاریخ بشر است که از شدت عدلش کشته شد نه از شدت ظلمش .



    امضاء


  11. Top | #10

    عنوان کاربر
    عضو وفادار
    تاریخ عضویت
    اسفند 1391
    شماره عضویت
    5362
    نوشته
    466
    تشکر
    4,493
    مورد تشکر
    2,850 در 493
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    نهم


    از مولا پرسیدند : چه کنیم تا مشکلات زندگی در نظر ما کوچک آید ؟

    امیرالمومنین پنج نکته را در ارتباط با این سوال بیان فرمودند:

    1 . هرگاه یک مصیبت و مشکلی در زندگی شما پدید آمد ، شما مشکل بزرگتر از آن را در ذهن خودتان مجسم کنید و به خود بگویید اگر به جای این مشکل وارده ، آن مشکل بزرگتر بر سر من فرود می آمد ، چه می‌شد؟ اگر مشکل بزرگتر را در ذهن مجسم کنید ، تحمل این مشکلی که بر سر شما وارد شد ، بر شما آسان خواهد شد .



    توضیح بیشتر:
    مثلا اگر خدایی نکرده در یک حادثه ای دست کسی شکست ، این شکسته شدن دست را اگر بخواهیم تحمل کنیم ، در ذهن مان تجسم کنیم که اگر در این حادثه علاوه بر دست من ، پا و سر و گردن و کمرم می شکست ، چه می‌شد؟ وقتی آن مصیبت بزرگ تر را در ذهن مجسم کردید ، این مصیبت وارده تحملش آسان خواهد شد .


    2 . رنج یک مصیبت را بر گذر زمان پخش کنید ، تقسیم و توزیع کنید .


    توضیح بیشتر:


    پخش نمودن رنج یک مصیبت بر گذر زمان معنایش چیست ؟
    به این معنی ست که غم و غصه های دیروز زندگی تان ، برای دیروز بود ، تمام شد و رفت! غم و غصه های فردا هم برای فرداست که هنوز نیامده ، و اصلا معلوم نیست شمافردایی داشته باشید یا نه ،پس برای امروز شما ، غم و غصه های همین امروز کافی ست .



    3 . باور کنید که رنج و غم و مشکل زندگی پایان پذیر است . هیچ غم و غصه ای برای همیشه در زندگی شما باقی نمی‌ماند . هرمشکلی یک مدت زمانی دارد . تا یک مدتی در زندگی شما می ماند ، ماموریت خود را به انجام می رساند ، به اهداف خودش دست پیدا می‌کند و بعد زندگی شما را ترک خواهد گفت . مشکلات پایان پذیر است .

    4 . آنچه بود و رفت ، مثل آن که نبود .


    توضیح بیشتر:

    خیلی وقتها غصه های ما بابت چیزهایی ست که به دست آوردیم ، بعد از دست ما رفت و می‌نشینیم و غصه می‌خوریم . مولامی‌فرمایند این هم غصه خوردن ندارد ، چون آنچه بود و رفت ، مثل اینکه از اول آن را نداشتید ، خلاص !!


    5 . آنچه به دست نیامد ، مثل آن که بود و رفت .


    توضیح بیشتر:

    خیلی وقت ها غم و غصه های ما بابت چیزهایی ست که سعی کردیم آن را به دست بیاوریم ، ولی به دست نیامد . می نشینیم و غصه اش را می خوریم . این هم غصه خوردن ندارد چون آنچه به دست نیامد ، مثل آن که بود و رفت .


    سوال کننده نهم هم ، جواب سوال خود را گرفت و نشست .



    امضاء


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی