فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 17 , از مجموع 17
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض








    كلمات پژوهشگران و انديشمندان درباره ى شخصيت حضرت زهراء

    1 ابن صباغ مالكى گويد: ما بخشى از ويژگيهاى برجسته، شرافت نسبى و ارزش هاى شخصيتى حضرتش را يادآور مى شويم: او «فاطمه زهراء» دختر كسى است كه درباره اش آيه شريفه ى: «سبحان الذى اسرى بعبده» [ سوره الاسراء / 1: پاك و منزه است خداوندى كه بنده اش را شبانگاه سير داد...] نازل شد، سومى خورشيد و ماه، دختر بهترنى انسان، پاك زاد، و به اجماع و اتفاق نظر انديشمندان ژرف نگر، بانويى بزرگ مى باشد. [ الفصول المهمه، ط بيروت، / 143.] 2- استاد عبدالزهراء گويد: هنگامى كه مى خواهيم درباره حضرت زهراء كه نهال پيامبرى و درخت امامت است سخن گوئيم، ابعاد مجسم شده رسالت اسلامى در زواياى گوناگون شخصيت حضرتش برايمان جلوه گر شده و به دنبالش راه مى افتيم، در همسريش نسبت به على بن ابى طالب چهره زنده اى كه از اسلام و قرآن مجيد و كتاب آسمانى ترسيم نموده و آفريدگار جهان خواهان آن چهره است آشكار مى شود، و در موضع گيرى هاى قهرمانانه او بعد از رحلت پدر بزرگوارش ، چشم انداز ژرفى را كه اسلام در حقوق و وظايف زن مسلمان تعيين كرده و ميزان نقش سازنده او را در ساختار جامعه اسلامى مشخص ساخته مى بينيم و ديگر جنبه هاى شخصيت آن حضرت بر اين پايه سنجيده مى شود. [ الفصول المهمه،ط بيروت، 12- 13.] 3- علامه محمد بن طلحه شافعى گويد: بدان، خداوند به وسيله روحى از سوى خود تو را تاييد و پشتيبانى فرمايد، پيشوايان پاكى كه در اين نوشتار سخن از فضائل آنانست، و رهبران نيكوكارى كه در اين كتاب مى خواهيم ويژگيهايشان را باز گوئيم، غير از پيوند نسبى با رسول خدا مزيتى ديگر بخاطر پيوند از طريق حضرت زهراء عليهاالسلام دارند، به واسطه آن حضرت، خداوند رتبه اى افزونتر و شرافتى برتر، ارزشى والا و الائى ارزشمندتر، جايگاهى برين و برترى مقام، ريشه اى پاك، و پاكيزگى ريشه مقدر ساخته است، پس در پرتو روشن بينى خود- خداوند تو را با هدايتش يارى فرمايد- به مفهوم اين آيه شريفه، [ آل عمران، 61: فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله على الكاذبين.] و سبك عبارات و چگونگى اشاراتش به مقام والاى فاطمه عليهاالسلام در درجات شرافت و بزرگوارى نگاه كن، خداوند مقام حضرتش را بيان كرده و سر و رمز دقيق آن را در اينجا آورده كه او را بين حضرت رسول و حضرت على قرار داده و از پيش رو و پشت سر اطرافش را گرفته تا بدين وسيله مقام و رتبه او را بازگو فرمايد، از آنجا كه مقصود از كلمه «انفسنا» نفس على به همراه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است فاطمه عليهاالسلام را بين آن دو قرار داده است زيرا بيان نگهدارى كسى به وسيله خود انسان از نگهدارى به وسيله فرزندان رساتر است. [ مطالب السوول ط ايران 6-،.] 4- حافظ ابونعيم اصفهانى گويد: از پارسايان برگزيده و برگزيدگان پرهيزگار فاطمه رضى الله تعالى عنها است او بانوى بتول، و پاره تن رسول، و نزديك ترين فرزندانش به قلب مبارك و نخستين نفر آنان در پيوستن به آن حضرت بعد از رحلتش بود، او از دنيا و بهره هايش بر كنار به اسرار و رموز پيچيده آفات و زشتى هاى دنيا آشنا بود. [ حليه الاولياء ط بيروت 2/ 39.] 5- عبدالحميد ابن ابى الحديد گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه عليهاالسلام را بيش از آن چه كه مردم گمان داشته و به دخترانشان احترام مى گذاشتند گرامى مى داشت، تا آن جا كه از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت نه يكبار بلكه بارها و در جاهاى گوناگون، نه فقط يك جا، در حضور عام و خاص چنين فرمود:

    «انها سيده نساء العالمين، و انها عديله مريم بنت عمران، و انها اذا مرت فى الموقف نادى مناد من جهه العرش: يا اهل الموقف غضوا ابصاركم بتعبر فاطمه بنت محمد صلى الله عليه و آله و سلم.» يعنى: او بانوى زنان جهنيان و همتاى مريم دختر عمران است، به هنگام عبور از موقف قيامت منادى از سوى عرش فرياد مى زند: اى اهل محشر ديدگانتان را فروبنديد تا فاطمه دختر محمد عبور كند.





    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اين حديث از احاديث صحيحه است و از اخبار ضعيفه و بى اعتبار نيست، رسول خدا هنگامى او را به همسرى على درآورد كه خداوند متعال او را در آسمان با گواهى ملائكه به همسرى على در آورد، و نه يكبار بلكه بارها فرمود:

    «يوذينى ما يوذيها و يغضبنى ما يغضبها، و انها بضعه منى يريبنى ما رابها» [ شرح نهج البلاغه 9/ 193.] يعنى: آزار مى دهد مرا آن چه كه او را آزار مى دهد و به خشم درمى آورد مرا آن چه كه او را به خشم درمى آورد، او پاره تن من است آن چه كه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى كند.
    6- استاد توفيق ابوعلم گويد: او زنى بود بزرگ منش با خوئى ارزنده، شخصيتى گرامى، احساسى برين، فهم و هوشى تند، ذهنى پويا، نظرى بلند، ارزش هائى والا، پرچوش و خروش، سينه اى گشاده، دلى محكم و استوار، غيور و غرمتمند و به دور از خود خواهى و خود پسندى... او در بلنداى قله عفاف و راستى، پاكدامنى و خويشتن دارى و پاك چشمى... او در بين تمام دختران حواء بدون هيچ گونه اختلافى در اين مساله، از تبارى بزرگ و خاندانى اصيل بود... او در شرافت و بزرگى وابسته به خود بود و نيازى به ديگران نداشت گويا در بين فرزندان آدم و حواء از ديگران بر كنار بود و تنها خود يك شخصيت داشت. [ اهل البيت 132- 133.] 7- استاد عباس محمود عقاد مصرى گويد: در هر ديانتى چهره اى از زن كامل و ارزنده وجود دارد كه معتقدان به آن ديانت در مقابل او تعظيم مى كنند و او را بسان آيتى از خدا در بين آفريدگانش از زن و مرد مى ستايند، وقتى در بين مسيحيان چهره حضرت مريم عذراء، مقدس است، در اسلام به ناچار مى بايست صورت فاطمه زهراء مقدس باشد. [ اهل البيت تاليف توفيق ابوعلم /128.] 8- دكتر على ابراهيم حسن گويد: زندگانى حضرت فاطمه صفحه ى برجسته اى از صفحات تاريخ را تشكيل داده است، در آن صفحه چهره هاى گوناگونى از برزگى و عظمت را مشاهده مى كنيم، او هم چون بلقيس يا كلئوپاتر نيست كه عطمت خود را از تخت بزرگ و ثروت كلان و زيبائى كم نظير خود داشته اند،و شهامتش در اعزام و رهبرى لشكرها و فرماندهى بر مردان است، بلكه ما در مقابل شخصيتى قرار گرفته ايم توانسته است هاله اى از حكمت و شكوه را بر پهنه ى گيتى بگستراند حكمتى كه به كتابها و فلاسفه و دانشمندان برنمى گردد، بلكه تجربه هائى است از روزگار مملو از دگرگونيها و پيش آمدهاى ناگهانى، شكوهى كه از فرمانروائى و ثروت برنخاسته بلكه از درون روح و اعماق جان او نشات گرفته است... [ فاطمه الزهراء عليهاالسلام تاليف علامه دخيل / 171.] 9- علامه اربلى گويد: هم اكنون سخن از فاطمه عليهاالسلام به ميان مى آوريم، همان فاطمه اى كه تابش اين انتساب بخاطر تابش انوار وى افزون گشته، و از افتخارات او مزائى به دست آورده و با پرتو والايش بر ديگر نسبت ها برترى يافته و ارج و منزلتش را با شرافت، ارزندگى بخشيده است، او فانوس نبوت است كه شفاعتش پرتو افكنده و انوارش درخشيده و ستارگان آسمانش با جلا بخشيدن ابرهاى سفيد، فروغ و درخشش يافته است. وى پيام رسالت را به جان خرد، نيوشيده و بر بلنداى هفت آسمان بالا و بالاتر رفته است، بر جايگاه هايى برين نشسته و درجات روشن و نورانى داشته، بزرگ منش و والاتبار بوده و شرافتمند و گرامى نسب است. پاك و پاكزاد، درخشان و داراى فرزندانى تابناك، با اجماع درست انديشان بانوى بزرگ، برگزيده ى از نيكان، سومى خورشيد و ماه دختر بهترين انسان، مادر امامان بزرگوار، پاك و خالص از تيرگى ها و كدورت ها و به رغم منكران و ناباورانش برگزيده از سوى خداوند است كه به جواهر جلال و شكوه آراسته و بر بلندترين رتبه هاى كمال جاى گرفته و بر تمامى زنان و مردان برترى يافته است، درود خداوند بر او و بر پدر و شوهر و فرزندانش كه سروروان سر بلند و برجسته و وارثان نبوت و كتابند و سلام و شرافت و گرامى داشت و عظمت بر آنها باد. [ كشف الغمه ط تبريز 1/ 448.] 10- وى در جاى ديگر گويد: همانا فاطمه عليهاالسلام، چكيده نبوت و كسى است كه از پستان بزرگوارى و كرامت شير مكيده، در صدف بزرگ منشى، سپيده درخشان خورشيد روز، و پرتو چراغ دان نورها و برگزيده شرف وجود و واسطه گردن بند هستى، نقطه دائره مفاخر، ماه تابناك ارزش ها، زهره زهراء، درخشنده درخشان بلند جايگاه است آن كسى كه در درجه اى عالى در كرانه آسمان بر جايگاهى رفيع جاى گرفته است نورش مى درخشد، پرتوش همه جا را روشن ساخته و نامش از تعريف و معرفى بى نيازش كرده است. نور ديدگان پدر و آرامش دل مادر، آراسته به جواهر والا و بر كنار از زرق و برق دنيا، كنيز خدا و بانوى زنان، زينت پدران و شرافت فرزندان است، آدم از وجود او فخر مى كند و نوح از شان او مباهات مى نمايد، ابراهيم از داشتن ذريه اى هم چون او به خود مى بالد و اسماعيل از وجود اين شاخه بر درخت وجودش بر ديگر برادرانش اعلام پيروزى مى كند، او گل خوشبوى محمد صلى الله عليه و آله و سلم در بين افراد خانواده اش بوده در ميدان مسابقه مفاخر هيچ كس هماورد او نشد مگر اينكه شكست خورد و در بزرگوارى، هر كس در مقابلش عرض اندام كرد مورد سرزنش قرار گرفت حق او را كسى جز فرومايه انكار نكرد و چهره اخلاص از او برنگردانيد مگر آنكس كه مغبون و خسارت ديده است. [ كشف الغمه ط تبريز 1/ 448.] 11- علامه خيبر ابن شهر آشوب گويد: و گفتيم آن كس كه گفتارش راست، احوالش با بركت، كردارش پاك و آراسته به عدالت، خشنود در گفتار، پسنديده در راهنمائى، با دلسوزى و مهربانى گوياى حديث، آزاد زن بخاطر انفاق، بانوى زنان در دادن صدقه، خويشتن دار و در همه جا و بريده از همگان براى هميشه، درخشان بر اثر احسان و در پوشش بسان مريم كبرى و رازش پنهان و به نيكى از ديگران جدا، شهودش تابناك و پرستشش آسمانى، در پارسائى بى اعتنا به همه چيزى، در زايمان پاك و دست نخورده، پارساى برگزيده، پرستش گر خشنود، خشنود از پروردگار و مورد پسند او، شب زنده دار گرامى، نيايش گر پاكدامن، بانوى بانوان، محبوب حبيب خدا، از نگهبانان بهشت، در حجاب برگزيده خداى رحمان، دختر بهترين رسولان و نور چشم سرور همه آفريدگان، رشته پيوند بين زنان جهانيان، دادخواه پيشگاه عرش در روز جزاء، ميوه نبوت، مادر امامان، شكوفه دل شفيع امت، زهراء گرامى، سپيد روى شكوهمند، مورد احترام در زير گنبد كبود حوريه انسان نما، بتول عذراء، ششمين نفر از زنان بزرگ. وارث سرور پيامبران، همسر سرور اوصياء فاطمه الزهراء، صديقه كبرى، آسايش جان حضرت مصطفى، درد آشناى بى فرياد و ناله، دارنده درخت طوبى آن كس كه در شان او و همسر و فرزندانش سوره «هل اتى»نازل گشته است، دختر پيامبر، همدم وى، مادر سبطين، جده امامان، بانوى زنان دنيا و آخرت، همسر مرتضى، مادر مجتبى، دختر مصطفى، بزرگ بانوى ناشناخته گرامى، زن ستمديده شهيده، بانوئى خردمند، همتاى مريم، دختر محمد گرامى، بر كنار از هر بدى، نشان دار هر خوبى، آن كس كه وصفش در انجيل مده و به نيكى و بزرگى از او ياد گشته، گوهر تابناك رسول خدا كه دارنده وحى و قرآن است، جدش خليل و ستايشگرش خداى جليل كه به فرمان پروردگار، خطبه عقدش را مرتضى را جبرئيل قرائت كرد. [ المناقب 3/ 357- 358.] 12- محقق شهير حاج ملا محمد باقر صاحب كتاب «الخصائص فى الفاطميه» گويد: پاك و منزهى تو اى پروردگار، اى آفريدگار آسمان هاى بالا و اى شكافنده دانه و هسته، توئى آن خداوندى كه اسمى را از يكى از اسامى خود جدا ساخته، و از نور خويش شكافته، اسمت را درخشش بخشيدى تا روشنگر ظهورت باشد و آنگاه آن اسم را مجموعه اى از اسامى خود قرار دادى، كه آن نور، ريشه اصلى بانوى كنيزان تو بود، آتگاه در بين ساكنان آسمان ها اعلام كردى كه من «فاطر» هستم و اين فاطمه است، با نور او تمامى موجودات از آغاز تا فرجام آشكار شد، بنابراين اسم او اسم تو و نور او نور تو و ظهور او ظهور تو بود و جز تو خدائى نيست، هر كمالى سايه تو و هر وجودى سايه وجود تو است. هنگامى كه او را آفريدى از تيرگى هاى بشرى دورش ساختى و به ويژگى هاى فاطمى مخصوصش نمودى، از سست عنصرى بر كنار داشتى و از هر گونه كمبودى منزه كردى، تمام منش هاى پسنديده را در او گرد آوردى به پايه اى كه خردها از دركش ناتوان مانده و مردم از شناخت كنه ذات او دستشان كوتاه شد، ملائكه در آسمان ها خدا را به حق روشنى آسمانى و به فاطمه يارى شده دعا كردند... مادر سبطين و بزرگترين حجت هاى خداوند بر شرق و غرب، گل خوشبوى درخت سدره المنتهى و كلمه تقوى، و ريسمان مطمئن و پرده آويخته خدا، خوشبخت بزرگ، مريم كبرى، نماز وسطى، حوريه انسان نما كه قرون نخستين بر محور شناخت او مى چرخيده است.




    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض








    چگونه ثناى او گويم، با اينكه ويژگى هاى برين او را شمارشى نيست و برترى هايش بى پايان است؟! او بتول عذراء، آزاد زن سپيد روى، مادر پدرش و بزرگ بانوى پيروان و فرزندانش مى باشد. ملكه پيامبران، صديقه، فاطمه الزهراء است. و چه خوب سروده است آن كس كه گويد:




    • خجلا من نور بهجتها تتوارى الشمس فى الافق
    • و حياء من شمائلها يغطى الغصن فى الورق




    [ الخصائص الفاطميه / 1.] .



    يعنى از شرمندگى نور پرفروغ او خورشيد در افق پنهان و بخاطر آذرم از چهراش شاخه از برگ پوشيده گشت.


    13- محقق انديشمند و بزرگوار سيد كاظم قزوينى گويد: فاطمه، و تو چه مى دانى كه فاطمه كيست؟ يكتا انسانى است كه طبيعت زنانگى را پذيرفته تا شنانى از قدرت رساى پروردگار و توانائى شگفت انگيز و نوآور او باشد زيرا خداوند متعال حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم را به عنوان نشانه قدرتش در بين پيامبران آفريد و سپس پاره تن و دخترش فاطمه زهراء را از وجود او آفريد تا نشانه و علامتى بر قدرت او در آفرينش آفريده اى از جنس زن باشد كه مجموعه اى از فضائل و مجتمعى از مواهى و بخشش ها است.
    خداوند متعال به حضرت فاطمه زهراء بيشترين بهره از عظمت و برترين نصيب از شكوه و جلالت بخشيده، بطورى كه براى هيچ زنى امكان دست رسى به آن نيست، او نتيجه و ثمره آن عده از اولياء الهى است كه آسمان نسبت به عظمت آنها اعتراف كرده پيش از آن كه اهل زمين آنها را بشناسند، و در قرآن مجيد در شان آنها آياتى نازل شده است كه از آغاز نزولش تا به امروز و تا روز قيامت شبانه روز تلاوت مى شود، شخصيتى كه هر اندازه آگاهى بشر از رهگذر فهم و انديشه بر اسرار آفرينش افزوده گردد، عظمت او به طور گسترده ترى آشكار مى شود و معانى و مزايايش به گونه اى واضح تر تجلى مى كند، او فاطمه زهراء است كه خداوند ثناگوى او است بخاطر خشنوديش خشنود و از خشمش به خشم مى آيد، و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عظمت و ارزندگى او را اعلام داشته و اميرالمومنين عليه السلام به چشم بزرگى و عظمت به او مى نگرد و پيشوايان اهل البيت به نظر تقديش و احترام نگاهش مى كنند. [ فاطمه الزهراء عليهاالسلام من المهد الى اللحد، مقدمه / 13- 14.]



    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض









    فضائل مشترك حضرت زهراء با پنج تن مقدس در قرآن مجيد


    اهدنا الصراط المستقيم- سوره فاتحه، 6:


    جابربن عبدالله از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم نقل كرده است كه حضرت فرمود: همانا خداوند متعال، على و همسر و دو پسرش را از حجت هاى خود بر آفريدگانش قرار داده است، و آنان درياى علم در امت من مى باشند هر كس به وسيله آنان هدايت يابد به راه راست هدايت يافته است. [ حافظ حسكانى حنفى، شواهد التنزيل، 1/ 58- 59.] و هم او گويد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: به وسيله خورشيد راه را پيدا كنيد، هنگامى كه خورشيد ناپيداشد به وسيله ماه راه يابيد، هر گاه ماه ناپيدا شد به وسيله زهره راه را پيدا كنيد هنگامى كه زهره ناپيداشد به وسيله دو ستاره فرقدين راه را پيدا كنيد، گفته شد: اى رسول خدا مقصود از خورشيد و ماه و زهره و فرقدين چيست؟ فرمود: خورشيد منم، و ماه على است، زهره فاطمه و فرقدان حسن و حسين عليهم السلام مى باشند. [ حافظ حسكانى حنفى، شواهد التنزيل، 1/ 58- 59.]




    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب عليه انه هو التواب الرحيم- بقره، 37:


    ابن نجار از ابن عباس روايت كرده است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره كلماتى كه آدم از پروردگارش دريافت نمود و خداوند توبه او را پذيرفت پرسيدم، فرمود: از خداوند، به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين درخواست كرد كه توبه او را بپريرد و خداوند هم پذيرفت. [ ذخائر العقبى، 25- 24.]



    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض








    فقل تعالو ندع ابنائنا و ابنائكم و نساءنا و نساءكم...- آل عمران، 61:

    محب الدين طبرى گويد: هنگامى كه اين آيه شريفه نازل شد رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اين چهار نفر. (على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام) هم چنين از ابوسعيد روايت شده است كه هنگامى كه اين آيه نازل شد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم على و فاطمه و حسن و حسين را نزد خود فراخوانده و عرض كرد: خداوندا اينان اهل بيت من مى باشند.
    اين روايت را مسلم و ترمذى نقل كرده اند. [ ذخائر العقبى، 25- 24.]

    الم تر كيف ضرب الله مثلا كلمه طيبه كشجره طيبه...- ابراهيم، 24:

    رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من شجره هستم و فاطمه شاخه آن، على عامل بارورى آن و حسن و حسين ميوه، و دوستداران آنان از امتم برگهاى آن درخت مى باشند و سپس فرمود: سوگند به آن كسى كه مرا به راستى برگزيد آنان در بهشت جاودان مى باشند. [ حسكانى، شواهد التنزيل 1/ 312، 313.] و نيز آن حضرت فرمود: من شجره و على شاخه و فاطمه عامل بارورى و حسن و حسين ميوه و شيعيان ما برمى باشند و هر گاه كه درخت مى رويد برگ هايش فرود مى ريزند و سپس فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حق مبعوث كرد كه در بهشت جاودان مى باشند. [ حسكانى، شواهد التنزيل 1/ 312، 313.]
    اولئك الذين يدعون يبتغون الى ربهم الوسيله...- الاسراء، 57:

    عكرمه مى گويد: آنان پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام مى باشند . [ ذخائر العقبى 1/ 342.]

    انى جزيتهم اليوم بما صبروا انهم هم الفائزون...- المومنون، 111:

    بعدالله بن مسعود گويد: يعنى پاداش مى دهم آنان را امروز به بهشت بخاطر بردبارى و صبر على بن ابيطالب و فاطمه و حسن و حسين در دنيا بر دستورات الهى و بر گرسنگى و تهى دستى و بخاطر صبر در مقابل معصيت و بر بلاء و آزمايش خداوند در دنيا، همانا آنان رستگاران و رهائى يافتگان از حساب مى باشند. [ حسكانى، شواهد التنزيل 1/ 408.]

    كمشكاه فيها مصباح، المصباح فى زجاجه...- النور، 35:

    موسى بن قاسم از على بن جعفر روايت كرده است كه از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام درباره اين آيه پرسيدم. فرمود: مقصود از مشكوه فاطمه، و مصباح حسن، و زجاجه حسين است.

    «كوكب درى» فاطمه است كه در بين زنان جهانيان ستاره اى درخشان بود، «شجهره مباركه» ابراهيم است كه نه شرقى است و نه غربى، نه يهودى است و نه نصرانى، «روغن چراغ» آن كه نور مى دهد علم است كه از آن ظاهر مى شود و بدان سخن مى گويد،و مقصود از «نور على نور»، در وجود حضرت فاطمه امامانى هستند كه يكى بعد از ديگرى مى آيند، خداوند به نورش هر كه را بخواهد هدايت مى كند، يعنى به ولايت ما هدايت مى كند. [ ابن مغازلى، المناقب، 7/ 3.]




    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و امر اهلك بالصلوه و اصطبر عليها...- طه، 132:


    عبدالله بن حسن از پدرش، از جدش نقل مى كند كه ابوالحمراء خادم رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم گويد: بعد از اين آيه نازل شد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پيش از هر نمازى بر در خانه على و فاطمه مى ايستاد و مى فرمود: الصلوه، رحمكم الله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا. [ حسكانى، شواهد التنزيل، 1/ 381 و آيه در سوره احزاب / 33.]
    و هو الذى خلق من الماء بشرا فجعله نسبا و صهرا...- الفرقان، 54:

    سدى گويد: اين آيه درباره حضرت رسول و على نازل شد كه فاطمه را همسر على نمود و او پسر عمو و همسر دختر آن حضرت است كه نسبت بود و داماد آن حضرت شد حسكانى، شواهد التنزيل، 1/ 381 و آيه در سوره احزاب 1/ 414.@.


    و اجعلنا للمتقين اماما- الفرقان، 74:

    رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايد به جبرئيل گفتم مقصود از «ازواجنا» چيست و ازواج ما چه سكانى هستند؟ گفت: خديجه، گفتم: ذريات ما چه كسانى هستند؟ گفت: فاطمه، و مقصود از «نور چشم ها» حسن و حسين مى باشند، گفتم:«ما را امام متقين قرار بده» مقصود كيست؟ گفت: على بن ابيطالب. [ حسكانى، شواهد التنزيل، 1/ 381 و آيه در سوره احزاب 1/ 416.]
    انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت...- الاحزاب، 33:

    ابوسعيد خدرى گويد: اين آيه درباره پنج تن نازل شده است كه عبارتند از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و على و فاطمه و حسن و حسين.
    اين حديث را احمد در «المناقب» و طبرانى نقل كرده اند. [ ذخائر العقبى/ 24.]

    قل لا اسئلكم عليه اجرا الا الموده فى القربى- الشورى، 23:

    زمخشرى گويد: هنگامى كه اين آيه نازل شد گفته گرديد: اى رسول خدا، اين خويشاوندان تو، كه مودت و محبت به آنها بر ما واجب شده، چه كسانى مى باشند؟ فرمود: على و فاطمه و دو پسران او... و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس بر محبت آل محمد بميرد شهيد مرده است، آگاه باشيد و هر كس بر محمبت آل محمد بميرد آمرزيده شده از دنيا رفته است، آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد بميرد توبه كننده مرده است،آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد بميرد، مومن كامل كننده ايمان از دنيا رفته است، آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد از دنيا برود ملك الموت مژده ورود به بهشت به او مى دهد و بعد از او منكر و نكير اين نويد را به او مى دهند، آگاه باشدى هر كس بر محبت آل محمد بميرد، همانگونه كه تازه عروس به خانه داماد قدم برمى دارد او بسوى بهشت قدم مى زند. آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد از دنيا برد خداوند در قبرش دو در به بهشت قرار مى دهد، آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد بميرد، خداوند قبر او را مزار ملائك رحمت قرار مى دهد، آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد بميرد، بر طبق سنت و جماعت از دنيا رفته است، آگاه باشيد هر كس با دشمنى آل محمد از دنيا برود در روز قيامت در حالى وارد محشر مى شود كه بر پيشانى و بين دو چشمش نوشته شده «مايوس از رحمت خدا».
    آگاه باشيد هر كس بر دشمنى و بغض آل محمد بميرد كافر از دنيا رفته است. آگاه باشيد هر كس بر كينه و بغض نسبت به آل محمد بميرد بوى بهشت به مشامش نمى رسد. [ زمخشرى، جار الله، تفسير الكشاف 3/ 467.]





    فاطمه زهراء شادمانى دل پيامبر

  8. تشكرها 5


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •