(...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 36 , از مجموع 36
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در روايات نيز چنين آمده است:

    قال رسول الله صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم «اعطيت السور الطول مكان التوراة و اعطيت المئين مكان الانجيل و اعطيت المثاني مكان الزبور و فضلت بالمفصل ثمان و ستون سورة و هو مهمين علي ساير الكتب و التوراة لموسي و الانجيل لعيسي و الزبور لداود».67

    «به من سوره‏ه اي طولاني داده شده بجاي تورات، وسوره‏ هاي صد آيه ‏اي به جاي انجيل و سوره‏ هاي مثاني به جاي زبور و سوره‏ هاي مفصل را كه شصت و هشت سوره است افزون به من دادند و اين قرآن نگهبان و گواه است بر كتابهاي ديگر و تورات موسي عليه‏السلام و انجيل عيسي عليه‏السلام و زبور داود».

    مسلم از ابن عباس نقل مي ‏كند:

    «ملكي بر پيامبر صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم وارد شد و گفت: بشارت باد بر تو به دو نوري كه به شما داده شده و به پيامبري پيش از تو ندادند يكي فاتحه الكتاب و ديگر آخر سوره بقره».68

    مسلما در دو مورد مذكور، بحث شريعت مطرح نيست بلكه مسايل كلي اعتقادي مي‏باشد. رواياتي از اين قبيل در متون شيعه زياد نقل شده است.

    در روايتي آمده است «اوتيت جوامع الكلم»69 در شرح اين روايت در فصوص الحكم چنين آمده است:

    «تمام حقايق و معارف [به پيامبر صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله‏ وسلم داده شده است] و به همين دليل قرآن تمام معاني كتب انبياي سابق را جمع كرده است».70



    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 2


  3. #32
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    امام خميني قدس ‏سره در توضيح اين روايت مي‏گ ويند: مراد از «جوامع الكلم» بودن قرآن، يا كلام آن سرور [پيامبر صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله ‏وسلم ]،آن نيست كه كليات و ضوابط جامعه را بيان فرمودند ـ گرچه به يك معنا نيز احاديث آن بزرگوار از جوامع و ضوابط است، چنانچه در علم فقه معلوم است ـ بلكه جامعيت به اين معناست كه چون براي جميع طبقات انسان در تمام ادوار عمر بشر نازل شده و رافع تمام احتياجات آن است و حقيقت اين نوع چون حقيقت جامعه است واجد تمام منازل است از منزل اسفل ملكي تا اعلا مراتب روحانيت و ملكوت و جبروت و از اين جهت افراد اين نوع در اين عالم اسفل ملكي اختلاف تامه دارد و آن قدر تفاوت و اختلافي كه در افراد اين نوع است در هيچ يك از افراد موجودات نيست ـ اين نوع است كه شقي در كمال و شقاوت و سعيد در كمال و سعادت دارد. اين نوع است كه بعضي از افراد آن از جميع انواع حيوانات پست تر و بعضي از افراد آن از جميع ملائكه مقربين اشرف است ـ بالجمله، چون افراد اين نوع در مدارك و معارف مختلف و متفاوت‏اند قرآن به طوري نازل شده كه هر كس به حسب كمال و ضعف ادراك و معارف و به حسب درجه‏ اي كه از علم دارد از آن استفاده مي‏ كند.71

    اين گروه در تبيين جامعيت قرآن نسبت به كتب انبياي پيشين به سه شكل مطلب را تقرير كرده ‏اند:

    1. سرّ اينكه انبيا ـ عليهم ‏السلام ـ جامعيت وجودي حضرت ختمي مرتبت را ندارند آن است كه مظهر اسم الله و متحقق باسم اعظم نيستند و به اعتبار فعليت و ظهور فعلي، مظهر برخي از اسماي حق مي‏باشند و مخصوص به تجلي اسمايي حقند، بر خلاف حقيقت انسان ختمي كه مظهر اسم الله است72



    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 2


  5. #33
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به بيان ديگر: و چون ذات مقدس حق جل و علا به حسب «كل يوم هو في شأن» در كسوه اسماء و صفات تجلي به قلوب انبياء و اولياء كند و به حسب اختلاف قلوب آنها تجليات مختلف شود و كتب سماويه كه به نعت ايحاء به توسط ملك وحي، جناب جبرئيل بر قلوب آنها نازل شده، به حسب اختلاف اين تجليات و اختلاف اسمائي كه مبدئيت براي آن دارد مختلف شود ـ چنانچه اختلاف انبياء و شرايع آنها نيز به اختلاف دول اسمائيه است ـ پس هر اسمي كه محيطتر و جامع‏تر است، دولت او محيطتر و نبوت تابعه او محيطتر و كتاب نازل از او محيطتر و جامعتر است و شريعت تابعه او محيطتر و با دوامتر است. و چون نبوت ختميه و قرآن شريف و شريعت آن سرور از مظاهر و مجالي يا از تجليات و ظهورات، مقام جامع احدي و حضرت اسم الله الاعظم است، از اين جهت محيط ترين نبوات و كتب و شرايع و جامعترين آنها است... و كتاب نازل به او نيز از مرتبه غيب به تجلي اسم اعظم نازل شده و از اين جهت از براي اين كتاب شريف احديت جمع و تفصيل است و از «جوامع كلم» است.73

    صدر المتألهين در راستاي برداشتي كه عرفا از كتب آسماني و وحي دارند، كه صرفا معرفت حق و صفات و اسماء و افعال او و نحوه وصول به آن مي‏باشد، اين معنا را اينگونه بيان كرده است:


    «در نتيجه علوم مورد نظر به طور كامل در افعال و صفات الهي تجلي يافته اند و در قرآن ذات حق و صفات و افعال او شرح داده شده است و اين علوم بي نهايت است و در قرآن كليات آمده و تعمق در جزئيات مقاماتش به فهم و استنباط واگذار شده»؛
    74


    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #34
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2. «نوع بشر نيز مانند يك فرد آن، در تكامل سه مرحله كلي را مي‏پيمايد: مرحله اول بشر عالم حس و محسوسات است كه در مراتب ادركات حسي يعني مدرسه ابتدايي سير تكاملي كرده تا سرحد تخيل و وهم مي‏رسد؛ مرحله دوم عالم خيال و وهم كه انسان در ادراكات وهم و خيال يعني در مدرسه متوسطه به راه تكامل سير كرده تا به حد كمال مرتبه ادراكات تخيلي مي‏رسد؛ مرحله سوم عالم عقل و ادراك حقايق كلي است كه مدرسه عالي و نهايي بشر است و خداوند در هر يك از اين مراحل مناسب حال مردم رسولي براي تكميل و تربيت و توحيد و خداپرستي فرستاده تا به پيشوايي آن رسول طي آن مراحل را به قدم سريع و خط مستقيم كرده و تا حدي كه لايق هستند به معرفت خداي يكتا و معرفت او هدايت شوند ... لذا حضرت محمد صلي‏ الله ‏عليه‏ و‏آله ‏وسلم را خداي متعال خاتم رسولان قرار داد و پس از تعاليم عالي نهايي او كه پايان تكميل سير انسان بود ديگر بشر با مدد كتاب آسماني او در آنچه بايد به وحي به او رسد محتاج پيغمبري نخواهد بود و قرآن او نيز چون خاتم كتب آسماني است كامل و جامع‏ترين كتب وحي است»؛
    75


    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #35
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    3. «موسي عليه‏السلام براي تكميل مطلق ظواهر به علاوه تكميل بعضي از بواطن آمد و اين مطلب از نحوه ترتيب تورات شناخته مي ‏شود و عيسي عليه‏السلام به تكميل مطلق باطن مأمور شد به اضافه تكميل بعضي از ظواهر و اين امر از ترتيب انجيل شناخته مي‏شود. و پيامبر اكرم صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم هر دو طرف [ظاهر و باطن] را تكميل كرد و بين هر دو مرتبه جمع نمود؛ به گفته آن حضرت: «قبله من مابين مشرق و مغرب است» و اين مطلب را از نوع ترتيب قرآن مي‏توان فهميد. در حقيقت نامگذاري اين كتاب به «قرآن» جز اينكه بين اين دو مرتبه بلكه تمام مراتب را جمع كرده، نيست؛ زيرا كلمه «قرء» به معناي جمع است و قرآن مشتق از «قرء» است همانگونه كه در نزد اهل لغت معلوم مي‏باشد.76

    اين نظريه بصراحت در مورد مسايل جديد نفيا و اثباتا نظر نمي‏دهد. صرفا به اسماء و صفات و افعال حق پرداخته و نحوه وصول به آن را در مقامات خاص معين نموده است. ولي آيا در صفات و اسماء حق و يا در سير الي الله چيزي وجود دارد كه به مسايل اجتماعي، سياسي و علوم تجربي و ... ربط پيدا كند؟ در اين باره بحثي نشده است.





    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


  8. #36
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پاورقيها:


    1 ـ سوره حشر، آيه 8.
    2 ـ سوره مائده، آيه 3.
    3 ـ سوره انعام، آيه 38.
    4 ـ سوره نحل، آيه 89.
    5 ـ محمد بن يعقوب الكليني، الكافي، (مكتبة الاسلاميه، 1388 ق.) كتاب فضل العلم، باب الرد الي الكتاب و السنة، ج 1، ص 48.
    6 ـ همان.
    7 ـ همان، ص 49.
    8 ـ همان، ص 49.
    9 ـ نهج البلاغه، خطبه 18 / نور الثقلين 1 / 714.
    10 ـ نهج البلاغه، خطبه 85.
    11 ـ نور الثقلين 1 / 715.
    12 ـ وسايل الشيعه، 18 / 23.
    13 ـ السيوطي، الاتقان، (دار الكتب العلميه بيروت، الطبعة الثانية، 1411 ق) ج 2 / 275.
    14 ـ همان.
    15 ـ همان، ص 277.
    16 ـ آية الله محمد فاضل لنكراني، مدخل التفسير، (مطبعة حيدري، طهران، چاپ اول، 1396 ق) صص 57 - 56، «نعم ربما يمكن ان يتوهم ان القرآن لا يكون تبيانا لكل شي‏ء لانا نري عدم تعرضه لكثير من المسايل المهمة الدينة و الفروع الفقهيه العلميه فضلاً عما ليس له مساس بالدين».
    17 ـ حجتي سيد محمد باقر، چهارده مقاله و گفتار، (بنياد قرآن، چاپ اول، 1361 ش) ص 321.
    18 ـ آية الله خوئي، البيان، ص 68.
    19 ـ ابو اسحاق شاطبي، الموافقات في اصول الشريعة (دار المعرفة، بي تا) ج 2، ص 81.
    20 ـ الميزان، ج 3، ص 164.
    21 ـ آية الله معرفت، نامه مفيد، ش 7، ص 6 - 5.
    22 ـ فخر رازي، التفسير الكبير، ج 20، ص 99. اما العلوم التي ليست دينه فلا تعلق لها بهذه الآية.
    22 ـ فخر رازي، التفسير الكبير، ج 20، ص 99. اما العلوم التي ليست دينه فلا تعلق لها بهذه الآية.
    23 ـ الميزان، ج 12، ص 347.
    24 ـ سروش، مقاله باور ديني و داور ديني، در كتاب فربه‏تر از ايدئولوژي / 48.
    25 ـ آية الله معرفت، نامه مفيد، ش 6، ص 6.
    26 ـ بازرگان، مهدي، خدا، آخرت هدف بعثت انبياء، كيان، ش 28، ص 52-51.
    27 ـ آية الله معرفت، نقد و نظر، ش 1، ص 64 - 63.
    28 ـ محمد مجتهد شبستري، نقد و نظر، ش 1، ص 24.
    29 ـ حميد عنايت، سيري در انديشه سياسي عرب، انتشارات جيبي ، ص 188.
    30 ـ آية الله معرفت، نامه مفيد، ش 6، ص 12.
    31 ـ همان.
    32 ـ حائري، مهدي، حكمت و حكومت، ص 141.
    33 ـ سوره احزاب، آيه 45 و 46.
    34 ـ آية الله مرعشي، مصاحبه با مجله نامه مفيد، ش 7.
    35 ـ سوره حديد، آيه 26.
    36 ـ سوره اسري، آيه 9.
    37 ـ سوره نحل، آيه 89.
    38 ـ سوره بقره، آيه 144.
    39 ـ سوره فاطر، آيه 10.
    40 ـ سوره روم، آيه 10.
    41 ـ سوره احقاف، آيه 30.
    42 ـ سوره مائده، آيه 48.
    43 ـ سوره شوري، آيه 13.
    44 ـ سوره نحل، آيه 89.
    45 ـ تفسير الميزان، ج 15، ص 47.
    46 ـ امام خميني، ولايت فقيه، ص 27.
    47 ـ همان.
    48 ـ ابوالفتح محمدبن عبد الكريم شهرستاني. الملل و النحل (چاپ سوم: قم، منشورات الرضا، 1364) ج1، ص 30.
    49 ـ اسفندياري، محمد، بعد اجتماعي اسلام، صص 51-50 (نشر خرم، 1375)
    50 ـ امام خميني، ولايت فقيه، ص 32.
    51 ـ حكيمي، محمد رضا؛ الحياة، گزارشي درباره جلد سوم تا ششم (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1368)، ص 15.
    52 ـ آية‏الله حسينعلي منتظري؛ دراسات في ولاية الفقيه، ج 2، ص 767.
    53 ـ جامع الاخبار ص 180، بحار الانوار ج 75 / 352.
    54 ـ شرح غرر الحكم، ج 2 / 30.
    55 ـ نهج البلاغه، حكمت 374.
    56 ـ صحيفه سجاديه، ترجمه صدر بلاغي، دعاي بيستم، ص 234.
    57 ـ نهج البلاغه، خطبه 3.
    58 ـ محمد علي الصابوني، التبيان في علوم القرآن (الطبعة الثانية، 1400 ق) ص 139.
    59 ـ همان، ص 115.
    60 ـ سوره بقره، آيه 213.
    61 ـ آية‏الله جوادي آملي، عبدالله؛ شريعت در آينه معرفت؛ ص 221.
    62 ـ سوره انعام، آيه 115.
    63 ـ انجيل متي باب 5، آيه 17.
    64 ـ سوره مائده، آيه 48.
    65 ـ قاموس قرآن، ج 7، ص 166.
    66 ـ آية‏الله جوادي آملي، عبدالله، شريعت در آينه معرفت (مركز نشر فرهنگي رجاء، 1372)، ص 106-105.
    67 ـ اصول كافي، كتاب فضل القرآن، ح 10.
    68 ـ سيوطي، الاتقان، ج 1 / 86.
    69 ـ الخصال، باب 5، حديث 56، شيخ طوسي، امالي، ج 2، ص 99. يعني خدا به من كلمات جامعه داده است.
    70 ـ «اي جميع الحقايق والمعارف ولهذا جمع القرآن جميع ما انزل من المعاني التي في كتب الانبياء عليهم‏السلام ».
    71 ـ امام خميني، آداب الصلوة، (مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1370) ص 310.
    72 ـ سيد جلال الدين آشتياني، شرح مقدمه قيصري، ص 757.
    73 ـ امام خميني، آداب الصلوة، ص 310.
    74 ـ صدر المتألهين، مفاتيح الغيب، المفتاح الثاني / 71. «والحاصل ان العلوم كلها داخلة في افعال الله و صفاته و في القرآن شرح ذاته و صفاته و افعاله و هذه العلوم لا نهاية لها و في القرآن ذكر مجامعها و التعمق في تفاصيل مقاماتها راجع الي الفهم و الاستنباط».
    75 ـ الهي قمشه‏اي، مهدي، حكمت الهي، ج 1، ص 309-308.
    76 ـ آملي، سيد حيدر، جامع الاسرار و منبع الانوار، (شركت انتشارات علمي و فرهنگي و انجمن ايران شناسي فرانسه، 1368) ص 357.
    (...◕✿◕◕✿◕   شیوه ‏های تبیین جامعیت قرآن    ◕✿◕◕✿◕...)


صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. احکام قبله و راه های تعیین جهت قبله
    توسط parsa در انجمن نماز
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 06-03-1392, 10:30
  2. نماز در آیینه قرآن
    توسط نرگس منتظر در انجمن نماز
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 06-03-1389, 17:01
  3. قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها
    توسط درگاه محبوب در انجمن قوانين و مقررات حقوقي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 26-02-1389, 00:23
  4. آیین نامه استخدام پیمانی
    توسط درگاه محبوب در انجمن قوانين و مقررات حقوقي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-02-1389, 18:04
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 15-02-1389, 20:25

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •