سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

موضوع: ╣◄*►╣ گناهی بزرگ به نام «جرأت بر گناه» ╣◄*►╣

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    جديد ╣◄*►╣ گناهی بزرگ به نام «جرأت بر گناه» ╣◄*►╣















    آیا بیاد نمى ‏آورد جایى را كه خداوند گناهانش را پوشانید و آن از گناه برادرش که او با غیبت آن را فاش کرد بزرگتر بود

    و چگونه او را بر گناهى نكوهش مى‏ كند كه خودش همانند آن را به جا آورده است و اگر هم عین آن گناه را مرتکب نشده

    جور دیگری معصیت خدا را كرده است که از آن گناه برادرش بزرگتر بوده است.






    امضاء




  2. تشكرها 7

    ╬✿╬ فاطمه ╬ ✿╬ (27-02-1392), مانیل (29-02-1392), مدير اجرايي (28-02-1392), ال یاسین (27-02-1392), بیقرار ظهور (28-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (27-02-1392), عبدالله91 (29-02-1392)

  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    یکصد و چهلمین خطبه از خطبه های نهج البلاغه [1] بخشی از سخنان امیرالمومنین علیه السلام است که دارای مضون اخلاقیست.


    مرحوم رضی در آغاز این بخش از کلام امیرالمومنین علیه السلام نوشته است:
    «فی النهی عن غیبة الناس» ؛ یعنی این سخن در منع کردن مردم از غیبت دیگران است.

    اما این تنها یکی از موضوعات مطرح شده در این خطبه است؛ وظیفه پاکان نسبت به افراد آلوده،
    توجه به گناه خویش، ضرورت توجه به پرده پوشی خداوند،

    شکرگزاری در برابر طهارت باطنی که به او داده شده
    ‏از دیگر موضوعاتی اند که در این بخش از سخنان حضرت به آن پرداخته شده است.






    امضاء




  5. تشكرها 7


  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    ◄*► ترحم اهل عصمت بر اهل معصیت◄*►

    در این خطبه آمده است:

    وَ إِنَّمَا یَنْبَغِی لِأَهْلِ الْعِصْمَةِ وَ الْمَصْنُوعِ إِلَیْهِمْ فِی السَّلَامَةِ أَنْ یَرْحَمُوا أَهْلَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعْصِیَةِ.

    و سزاوار است كسانى كه از گناه دورى گزیده و خداوند آنان را از آلودگى به آن مصون داشته است، به گنه كاران و اهل معصیت ترحّم كنند.


    امضاء





  7. Top | #4

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض







    ◄*► اهل عصمت ◄*►

    منظور از اهل عصمت و كسانى كه داراى ملكه خوددارى از گناه مى باشند،
    همان كسانى هستند كه خداوند آنان را یارى كرده است تا بر نفس امّاره پیروز شوند

    و آن را اسیر نیروى عاقله خود گردانند و در نتیجه داراى ملكه ترك گناه
    و قدرت خوددارى از ارتكاب حرام شوند. اینها همانهایى هستند

    كه خداوند نعمت سلامت از انحراف و سلوك در راه خودش را به آنها بخشیده
    و آنان را از افتادن در پرتگاه نابودى مصون داشته است.






    امضاء





  8. Top | #5

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    ◄*►دو توصیه امام علیه السلام به اهل عصمت ◄*►

    توصیه اول

    امام (علیه السلام) نخست آنان را به وظایفى كه دارند آگاه مى‏ سازد و تذكّر مى‏ دهد كه به اهل معصیت ترحّم داشته باشند.
    این ترحّم و دلسوزى هنگامى در آنها پدید مى ‏آید كه از احوال گنهكاران و وقوع آنها در پرتگاه نابودى عبرت گیرند.

    بدیهى است این خوى بندگان شایسته خداوند است كه هنگامى كه كسى را
    در سراشیب خطر مى‏ بینند او را دستگیرى و نسبت به رهایى او اقدام مى‏ كنند.


    از آن حضرت روایت شده است كه فرمود:
    «در شبى كه به معراج برده شدم گذرم به گروهى افتاد كه با ناخنهاى خویش صورتهاشان را مى‏ خراشیدند،

    از جبرائیل در باره آنها پرسیدم گفت:
    اینها كسانى هستند كه از مردم بدگویى و غیبت مى ‏كنند»







    امضاء





  9. Top | #6

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض





    توصیه دوم


    در جمله بعد است که می فرماید:
    وَ یَكُونَ الشُّكْرُ هُوَ الْغَالِبَ عَلَیْهِمْ وَ الْحَاجِزَ لَهُمْ عَنْهُمْ.
    و [نیز] سپاس خداوند بر آنها غالب، و مانع آن باشد كه به عیبجویى از آنان بپردازند.


    توصیه دوم: اینكه شكر نعمتهاى خداوند بر وجود آنها غالب باشد و آنها را از آلودگى و انحراف باز دارد
    و این زمانى میسّر است كه از مشاهده احوال گنهكاران عبرت گیرند و از این كه خداوند به آنها بخشش فرموده
    و در سركوبى شیطان كه مادّه گناه و ریشه انحراف است، آنها را یارى كرده است به سپاس او مشغول باشند.[2]







    امضاء




  10. تشكرها 2


  11. Top | #7

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض







    ◄*► نکوهش غیبت در کلام امیرالمومنین علیه السلام◄*►


    در ادامه امام علیه السلام به موضوع «غیبت» پرداخته و با بیانی تحلیلی این کار را نکوهش و از آن منع می نماید:

    فَكَیْفَ بِالْغَائِبِ الَّذِی غَابَ أَخَاهُ وَ عَیَّرَهُ بِبَلْوَاهُ؟

    چگونه است حال غیبت كننده‏اى كه غیبت برادر [هم کیشش] را کرده و او را بر گناهى كه دامنگیر او شده سرزنش کند؟

    روی این سخن با کسانی است که از مرتبه اهل عصمت پایین ترند و کم و بیش گناهانی از آنها سر می زند.

    با جمله بعد از اینها نیز می خواهد که به پاسداشت نعمت گناه پوشی خدا

    که نسبت به خود اینها روا داشته است از برملا کرده گناه دیگران خودداری کنند.[3]





    امضاء




  12. تشكرها 2


  13. Top | #8

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    بعد می فرماید:

    آیا بیاد نمى‏ آورد جایى را كه خداوند گناهانش را پوشانید و آن از گناه برادرش که او با غیبت آن را فاش کرد
    بزرگتر بود و چگونه او را بر گناهى نكوهش مى‏ كند كه خودش همانند آن را به جا آورده است

    و اگر هم عین آن گناه را مرتکب نشده جور دیگری معصیت خدا را كرده است
    که از آن گناه برادرش بزرگتر بوده است.
    در این بیان امام علیه السلام

    با اظهار شگفتى كه آمیخته با احتجاج و استدلال است مى ‏پرسد:
    چگونه كسى دیگرى را بر گناهى سرزنش مى‏ كند در حالی كه خود، آن را به جا مى ‏آورد؟!

    مفاد این عبارت به همراه عبارت بعد این است كه جایز نیست كس دیگرى
    را به گناهى كه خود مرتكب آن مى‏ شود عیب جویى و سرزنش كند؛

    زیرا گناهى را كه او مرتكب شده یا مانند همان گناهى است كه خود،
    آن را به جا مى‏ آورد و یا بزرگتر از آن است که در این صورت لازم است

    به جای عیب جویی و سرزنش دیگران به سرزنش خویش بپردازد
    و این مساوات و یا برتری در گناه او را از نكوهش دیگران باز دارد.








    امضاء





  14. Top | #9

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض






    ◄*►
    گناهی بزرگ به نام «جرأت بر گناه◄*►


    در ادامه امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:


    وَ أَیْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ یَكُنْ عَصَاهُ فِی الْكَبِیرِ وَ عَصَاهُ فِی الصَّغِیرِ لَجُرْأَتُهُ عَلَى عَیْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ
    سوگند به خدا! اگر گناه بزرگى را هم مرتكب نشده و عصیان او اندك و كوچك باشد،
    همین جرأت و گستاخى او بر بازگویى عیب مردم، گناهى بس بزرگتر است.

    و اگر گناهش از گناه او (غیبت شونده) كوچكتر است باز هم این شخص،
    حقّ عیبجویی و غیبت او را ندارد، زیرا همین جرأت او بر فاش ساختن عیب دیگران،
    خود گناهی به مراتب بزرگتر از گناه آنهاست.


    چگونه جرأت بر عیبجویی و بازگویی گناه دیگران،
    نزد خداوند، گناهی بزرگتر از اصل آن گناه است؟

    پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) ما را اینگونه موعظه فرمود:

    « غیبت مسلمانان را نکنید و پرده از عیبهاى آنها برمدارید،
    زیرا هر كس از پیگیر عیب برادر مسلمان خود باشد، خداوند عیب او را پیگیرى مى ‏كند
    و كسى كه خداوند پیگیر عیب اوست او را رسوا مى‏گرداند هر چند در درون خانه‏اش خزیده باشد»







    امضاء




  15. Top | #10

    عنوان کاربر
    عضو صمیمی
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2403
    نوشته
    6,619
    صلوات
    80000
    دلنوشته
    55
    اَلـــلّـــ❤ـهـُـــ❤ـمَّ عَـــ❤ـجِـّــ❤ـلْ لِــ❤ـوَلــ❤ـیـــِّکَ ❤الــــْفــ❤ــَرَجْ
    تشکر
    44,869
    مورد تشکر
    29,510 در 7,770
    وبلاگ
    45
    دریافت
    16
    آپلود
    10

    پیش فرض





    ◄*► مرحوم ابن میثم شارح نهج البلاغه می نویسد:◄*►


    این كه فرموده است: «جرأت به عیبجویى و بازگویى گناه دیگران، در نزد خداوند گناهى بزرگتر است»
    یا براى مبالغه در نكوهش این گناه است و یا به سبب این است كه آثار زشتى كه بر دیگر محرّمات مترتّب مى ‏شود

    كمتر از مفاسدى است كه در نتیجه غیبت و بدگویى مردم از یكدیگر در جامعه پدید مى‏ آید؛
    زیرا یكى از مقاصد مهمّ شارع مقدّس ایجاد وحدت و هماهنگى در جامعه و همسو كردن مردم

    به وسیله اجراى اوامر و نواهى خداوند براى حركت در راه اوست و این غرض هنگامى تحقّق پیدا مى‏ كند
    كه همكارى و همدلى و الفت و محبّت در میان مردم برقرار باشد و دلهاى آنها از زنگار كینه و دشمنى و حسد

    و مانند اینها پاك باشد و چون بدگویى از دیگران، نشانه كینه و نیز سبب بدگویی دیگری از غیبت كننده است؛
    این گناه قابلیت آن را دارد که دامنه اش تمام جامعه را فراگیرد و این كاملا ضدّ مقصود شارع مقدّس است؛

    برای همین در قرآن كریم و احادیث نبوى از آن بسیار نهى شده است؛
    چنان كه در قرآن كریم آمده است: «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً»[5]







    امضاء




صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی