جایگاه عقل در فهم مسائل سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه عقل در فهم مسائل
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض جایگاه عقل در فهم مسائل




    سوال : جایگاه عقل در فهم مسائل به چه شکل میباشد؟

    متسفانه شاهدیم :

    برخی دنبال این هستند که همه چیز را با عقل بسنجند و اگر مطلبی با عقل نوعی سازگار بود قبولش میکنند و اگر نبود خیلی راحت ردّش میکنند حتی اگر آن مطلب در قرآن و یا احادیث باشد!

    و از آن طرف برخی افراد هم چه در گذشته و چه زمان حال، قائل به این هستند که همه چیز را باید فقط بر اساس قرآن و حدیث فهمید. اگر به مطلبی تصریح شده باشد در قرآن و حدیث قبولش میکنیم، و اگر تصریح نشده باشد ردّش میکنیم!



    حال سوال اینجاست که جایگاه عقل واقعا در فهم مسائل به چه گونه میباشد.


    جایگاه عقل در فهم مسائل


  2.  

  3. #2
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 40      تشکر : 90
    220 در 41 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شریف آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها
    جایگاه عقل و مشورت و ... تا جائی است که قرآن و سنت اشاره ای به موضوع نکرده باشند و اگر اشاره کرده باشند باید در موردش تامل و تفکر کرد تا فکر رشد کند
    خیر این اصلا صحیح نیست. چه کسی گفته جایگاه عقل و مشورت تا جائیه که قرآن و سنت اشاره ای به موضوع نکرده باشند؟
    اتفاقا عقل باید در همونجا هایی که قرآن و سنت اشاره دارند هم وارد بشه تا منظور از آیه و حدیث رو درست بفهمه. نشون به این نشون که فرد بیعقل هیچی از آیات و احادیث رو نمیفهمه
    نه اینکه عقل بی آید وبه آیه و حدیث نگاه کند تا رشد کنه
    با عقله که باید منظور از آیات و احادیث رو فهمید. عقل وسیله فهم قرآن و حدیثه
    جایگاه عقل در فهم مسائل

  4. تشكرها 5


  5. #3
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض عقل یکی از حجتین




    با سلام

    چنانکه جناب شریف هم اشاره فرمودند، جایگاه عقل در کنار آیات و احادیث هست، و اگر عقل نباشد فهمی از آیات و احادیث هم صورت نمیتواند بگیرد.

    و حتی عقل در کنار رسولان و ائمه قرار گرفته!

    چنانکه در روایات آمده:

    إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ؛ خدا بر مردم دو حجت دارد: ظاهر و باطن، حجت ظاهر رسولانند، و پيامبران و امامان، و حجت باطن عقل است (تحف العقول ص 386)




    و باید بدونیم که هیچ حکمی نیست مگر آنکه بواسطه مبانی عقلی باید به آن رسید.


    چنانکه مرحوم مظفر در ابتدای کتاب اصول فقهشان میفرماید: «أن الصلاة واجبة في الشريعة الإسلامية المقدسة و قد دل على وجوبها من القرآن الكريم قوله تعالى و أن أقيموا الصلاة إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا و لكن دلالة الآية الأولى متوقفة على ظهور صيغة الأمر نحو أقيموا هنا في الوجوب و متوقفة أيضا على أن ظهور القرآن حجة يصح الاستدلال به»

    که خلاصه معنای عبارات ایشون این میشه که حتی برای فهم وجوب نماز، که صریح در آیات هست هم، باید به قواعدی مراجعه کرد که بواسطه بررسی و تحقیقهای عقلی به آن رسیده ایم.


    منتها در این بین باید بحث شود که ملاک از عقل چیست!

    چه بسا برخی افراد آیه ای را میخوانند و میگویند آیات قرآن چنین فرموده! و حال آنکه حقیقتا آیه قرآن، اشاره ای به آن مطلب نداشته بلکه عقل ضعیف این فرد، چنین برداشتی را از آیه قرآن نموده.


    لذا باید بررسی شود که چه زمان عقل برای ما حجّیت آور است.

    جایگاه عقل در فهم مسائل


  6. #4
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,754      تشکر : 57,559
    171,611 در 50,175 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بنام تو ای قرار هستی

    سلام و عرض ادب و احترام

    برای چندمین بار است که مجبور میشوم تذکر دهم که طبق اصول اخلاقی و رعایت آداب بحث و گفتگو و با احترام کامل به یکدیگر بحث کنید و به هیچوجه فرد رو مورد خطاب و مورد نقد قرار ندهید . احترام همه افراد در هر جایگاهی که باشند کاملا ضروری ست . متاسفانه مجبور هستم به کاربرانی که رعایت ادب و احترام در بحث را نمی کنند اخطار دهم در صورت تکرار مطابق با قوانین سایت با آنها برخورد خواهد شد .
    جایگاه عقل در فهم مسائل
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 31-02-1392 در ساعت 20:48
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  7. #5
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,560      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    سلام و عرض ادب.

    متاسفانه چند وقتی است که به جای بحث و تبادل نظر برخی کاربران تلاش دارند شخصیت و علم افراد را زیر سوال ببرند و به جای پاسخ منطقی و براساس اسناد و مدارک به شخص می توپند که این اصلاً صحیح نیست و جز ضایع شدن شخص خاطی نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

    جایگاه عقل در فهم مسائل

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


  8. تشكرها 6

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (31-02-1392), محمدی (01-03-1392), کنیز فاطمه(سلام الله علیها) (01-03-1392), سبز علوی (01-03-1392), شریف (01-03-1392), عبدالله91 (31-02-1392)

  9. #6
    عضو صمیمی

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 93      تشکر : 343
    465 در 98 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سبز علوی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پس همونجور که شریف گفتنش اگه آیه و حدیث نداشتیم که فقط عقل باقی میمونه و اگه آیه و حدیث هم باشه باید بازهم اونجور که محمدی هم گفت به عقل مراجعه کنیم تا بفهمیم آیه و حدیث چی گفته
    جایگاه عقل در فهم مسائل


  10. #7
    عضو وفادار
    عبدالله91 آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1391
    نوشته : 466      تشکر : 4,493
    2,848 در 493 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عبدالله91 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    چه کسی گفته جایگاه عقل و مشورت تا جائیه که قرآن و سنت اشاره ای به موضوع نکرده باشند؟
    بذارین مسأله را باز بکنم تا سوءتفاهم و برداشت شخصی توش نباشه:

    در تقابل بین عقل و وحی و سنت؛ عقل جایگاهش رو از دست میدهد و باید مطیع وحی و سنت باشد. و می تواند دربارۀ موضوع بیندیشد اما درست بودن موضوع رو نمی تواند انکار کند حتی اگر به موضوع نرسد.در مورد مشورت که عقل را به فعالیت وامی دارد و نوعی به اشتراک گذاشتن اندیشه است یک روایت و آیه و نفسیری از بزرگان را می آوریم:

    در چه جایی باید مشورت کرد؟

    طلحه و زبیر به مولاعلی(ع) گفتند: ما به شرطی با تو هستیم که در کارها با ما مشورت کنی؛ زیرا حساب ما از دیگران جداست. حضرت فرمودند: «من در کتاب خدا و سنت رسول او دقت می کنم؛ هر چه بود، پیروی میکنم و نیازی به رای و مشورت شما و دیگران ندارم؛ ولی هرگاه امری بود که در کتاب و سنت برهانی بر آن نداشتم و به مشورت نیاز بود، با شما مشورت خواهم کرد».

    قابل ذکر است برخی از امور که دربارۀ آن نص صریح داریم و از اموری است که خداوند و پیامبرش صریحا دستور اطاعت داده اند، قابل مشورت نیست؛ مانند امر وصایت پیامبر(ص) و
    ...{برگرفته از کتاب تفسیر همراه}

    پس به اشتراک گذاشتن عقل یعنی مشورت{تقریبا چیزی شبیه بحثهای علمی و منطقی} جایز {سورۀ مبارکۀ آل عمران آیۀ شریفۀ 159 خدابه پیامبر می فرماید : وَ شاوِرهُم فِی الامر} است ؛ اما به کار بستن و تجویز آن اصولی دارد.بهتر و دقیق تر است که از ترجمه تفسیر المیزان و نمونه مطلب ارائه شود تا سوتفاهم پیش نیاید که نظر شخصی است:{باز عنوان میکنم مطالب خلاصه شده اند یعنی این آیه ها در ارتباط با مشورت است. اما عین مطلب تفاسیر است.}
    در تفسیر المیزان آمده:
    «عفو و مغفرت در چارچوب ولایت و تدبیر امور عامه بوده چون اینگونه امور است که مشورت بر می دارد» ؛

    بعد در تفسیر نمونه آمده است که :

    «پیامبر(ص) با اینکه قطع نظر از وحی آسمانی، فکر نیرومندی داشت و نیازی به مشاوره نداشت برای اینکه هم مسلمانان را به اهمیت مشورت متوجه کند تا آن را جزء برنامه های اساسی زندگی خود قرار دهند و هم نیروی فکر و اندیشه را در افراد پرورش دهد، در امور عمومی مسلمانان که جنبۀ اجرای قوانین داشت و نه قانون گذاری، با آنها مشورت می کرد»

    ابزار فهم هر چیزی، عقل است و این از بارزترین مسائل است. اما در تقابل عقل با وحی منظور و هدف بوده است. بدون عقل بشر کوچکترین مسائل را هم درک نخواهد کرد چه برسه به آیه و... و کسی منکر عقل نشده است.

    این در رابطه با مطلب شریف عزیز. مطالب در این باره واقعا زیاد هستن و نمی شود در بحث مطالب زیادی ارائه داد چون خوانندۀ محترم خسته می شود برای همین خلاصه آورده شده بود و می شود تا فرد خودش بیندیشد.

    اما در ارتباط با عقل که در فهم مسائل که بنده مثال از عالمانی که بدون تامل در مسائل به چنین عناوینی رسیده بودند و خلافکارانی که با عقل خود مسائل را می سنجیدند آورده بودم رو با مثالهای تاریخی باز میکنم تا جایگاه عقل مشخص شود{موضوع مطالب زیرین در ارتباط با عقل و جایگاه و تأثیر اندیشیدن است نه در ارتباط با عالمان} و امیدوارم مطالبِ مربوط به هم برش داده نشود...
    جایگاه عقل در فهم مسائل


  11. #8
    عضو وفادار
    عبدالله91 آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1391
    نوشته : 466      تشکر : 4,493
    2,848 در 493 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عبدالله91 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    قبل از بیان مطالبم از دوست عزیز برادر شریف بزرگوار سوالی دارم ؟

    آیا بین این جملات و مفاهیم تفاوتی را مشاهده می کنید؟

    اگر تفاوت هست چه تفاوتی؟ تفاوتشان را بفرمایید تا افرادی چون بنده هم متوجه منظورتان بشویم

    ممنون عزیز.

    جملات {نقل قولها} زیر مد نظر هستن:


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    عقل باید در همونجا هایی که قرآن و سنت اشاره دارند هم وارد بشه تا منظور از آیه و حدیث رو درست بفهمه

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها
    و اگر اشاره کرده باشند باید در موردش تامل و تفکر کرد تا فکر رشد کند
    که در این مورد شما این چنین تعبیر کردین

    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    نه اینکه عقل بی آید وبه آیه و حدیث نگاه کند تا رشد کنه
    نگاه کردن با تأمل و تفکر فرق دارد و خیلی هم فرق دارد. درسته عزیز؟


    جایگاه عقل در فهم مسائل


  12. #9
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 40      تشکر : 90
    220 در 41 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شریف آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام آقا عبدالله ممنون . اما خیر شما جملات رو ناقص فرستادید و بریده بریده!
    جملات شما این بودش:

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها
    جایگاه عقل و مشورت و ... تا جائی است که قرآن و سنت اشاره ای به موضوع نکرده باشند و اگر اشاره کرده باشند باید در موردش تامل و تفکر کرد تا فکر رشد کند
    یعنی برای عقل و مشورت جایگاه و حد قائل شدید و اون این بود :

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها
    تا جائی است که قرآن و سنت اشاره ای به موضوع نکرده باشند
    که خب تعریف غایت مشخص کردن هم معلومه چیه. پس عبارتهای ما خیلی با هم فرق دارند که من این غایت رو قبول ندارم و میگم جایگاه عقل و مشورت همیشه هستش چه قرآن و سنت باشه و چه نباشه و این دو تا جمله خیلی با هم فرق دارند البته من نیت شما رو نمیدونم چون منکه نیت شما رو نمیبینم من جملات تایپی شما رو میبینم.

    آخه بعدشم گفتید :

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله91 نمایش پست ها
    و اگر اشاره کرده باشند باید در موردش تامل و تفکر کرد تا فکر رشد کند
    در حالیکه من میگم اگر هم قرآن و حدیث باشه در موردش فکر نمیکنیم تا فکرمون رشد کنه؟! به عقلمون مراجعه میکنیم تا بفهمیم اصلا آیه و حدیث چی میگه و این جملات واقعا با هم خیلی فرق دارند
    که ظاهرا نظر کارشناس هم همینه
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدی نمایش پست ها
    چنانکه مرحوم مظفر در ابتدای کتاب اصول فقهشان میفرماید: «أن الصلاة واجبة في الشريعة الإسلامية المقدسة و قد دل على وجوبها من القرآن الكريم قوله تعالى و أن أقيموا الصلاة إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا و لكن دلالة الآية الأولى متوقفة على ظهور صيغة الأمر نحو أقيموا هنا في الوجوب و متوقفة أيضا على أن ظهور القرآن حجة يصح الاستدلال به»

    که خلاصه معنای عبارات ایشون این میشه که حتی برای فهم وجوب نماز، که صریح در آیات هست هم، باید به قواعدی مراجعه کرد که بواسطه بررسی و تحقیقهای عقلی به آن رسیده ایم.
    حالا آقا عبدالله شایدم نیت شما همین بودش که خدا میدونه ولی جملاتمون خیلی با هم فرق میکنه
    جایگاه عقل در فهم مسائل


  13. #10
    عضو وفادار
    عبدالله91 آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1391
    نوشته : 466      تشکر : 4,493
    2,848 در 493 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عبدالله91 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    یعنی برای عقل و مشورت جایگاه و حد قائل شدید و اون این بود
    بله عزیز قبول دارم برا عقل و مشورت جایگاهی قائل شده ام در همۀ شرایط نمی توان از مشورت استفاده کرد و این از روایت مشخصه

    اما عقل هم در اندیشیدن دربارۀ موضوعی جایگاه خاصی دارد به این شکل که وقتی موضوعی را وحی و سنت به آن اشاره ای نکرده باشند عقل در تمامی ابعاد وارد می شود مثه فردی که در تاریکی است و می خواهد راه را بیابد و چراغ یا شاخصی در دست ندارد پس به هر جهت رو می کند و تمامی مسیرها را امتحان می کند تا بهترین راه را پیدا کند

    اما وقتی وحی یا سنت به موضوع اشاره کرده باشند عقل در جهت مطلب اشاره شده وارد می شود و راه های دیگر را امتحان نمی کند{چون عقل سلیم راه درست را با دیدن قبول میکند چون به ارائه دهنده اعتماد دارد} یعنی به فردی که در تاریکی است یک چراغی داده باشند و فرد با همان چراغ بهترین راه را می بیند و دربارۀ بهترین راه می اندیشد و ابعادش را مورد سنجش قرار می دهد..

    اندیشیدن دربارۀ بهترین راه نه تنها باعث پی بردن به عمق مطلب می شود بلکه از این مهمتر باعث رشد فکر خواهد شد و همین رشد باعث خواهد شد تا در مورد مسأله ای که اشاره ای به آن نشده فرد در تاریکی گم نشود و شاخص هایی را در دست داشته باشد.

    البته اندیشیدن در جهتی که وحی یا سنت گفته به معنی این نیست که فرد تاثیرات راه های دیگر را بیان نمی کند بلکه به معنی این است که فکر جهتی را پیدا کرده و همه جوره درگیر همون جهت ارائه شده است یعنی عقل بیشتر درگیر آثار و نشانه های ارائه شده است تا ابعاد دیگری که به آن اشاره نش
    ده یا منع شده.....

    به عبارت دیگر یا همون گزینۀ آخر؛ عقل اجازۀ رد چنین مسائلی را ندارد حتی اگر برایش قابل فهم نباشد و این بخاطر محدودیت عقل و ظرفیت افراد و بی کران بودن برخی مسائل است. و چون یک دریا در یک لیوان نمی گنجد آخر مطیع وحی می شود.خیلی از مسائل را بشر درک نکرده و نخواهد کرد. خیلی از مسائل جوابی ندارند و فقط خدا علت و حکمت و... مسأله را می داند چون قدرت نداریم تا به آن احاطه پیدا کنیم. مثلا: چرا بچه هایی در این دنیا گرسنه می میرند؛گناه بچه چیست؟ آیا قدرت عقل بشر می تواند به چنین موضوعی پاسخ بدهد؟ پس عزیز محدودیت برا عقل بشر وجود دارد.
    جایگاه عقل در فهم مسائل


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •