سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 26

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    «قرآن به هيچ وجه نظريه تحقير آميز نسبت به زن از لحاظ سرشت و طينت وجود ندارد. قرآن کريم با نظر رايج آن عصر که زن عنصر گناه است و از وجود زن شر و وسوسه برمي‌خيزد، مرد در ذات خود ار گناه مَبَّر است و اين زن است که مرد را به گناه مي‌کشاند و آدم از طريق حوّا فريب شيطان را خورد، سخت به مبارزه پرداخت و آنجا که فريب خوردن آدم از شيطان را مطرح مي‌کند، نه حوّا را به عنوان مسئول اصلي معرفي مي‌کند و نه او را از حساب خارج مي‌کند بلکه ضميرها را به شکل تثنيه مي‌آورد و اين خطا را به هر دو نسبت مي‌دهد.
    «فَوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّيْطَان‏»[10] «وَ قَاسَمَهُمَا إِنىّ‏ِ لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِين‏»[11] «فَدَلَّئهُمَا بِغُرُورٍ»[
    12][13]



    امضاء



  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    ب) بهره‌مندي از ارزش‌هاي انساني و کمالات معنوی

    در فرهنگ اسلام، ارزش‌هاي انساني که ملاک سنجش انسانها است، براي زن و مرد بطور يکسان ترسيم شده است. چون خاستگاه ارزش‌ها، جسم آدمي نيست بلکه نفس است و زن و مرد در اين خصوص تفاوتي ندارند.

    در آيات متعددي از قرآن کريم بر يکساني زن و مرد جهت دستيابي به مقامات معنوي تأکيد شده است[14] و اين که تفاوتهاي تشريعي، ريشه در اختلاف جنسيت و تفاوت‌هاي تکويني دارد، هرگز دليل بر تفاوت اين دو صفت از نظر کسب کمالات انساني نمي‌باشد. « قرآن اين نظر را که زن نمي‌تواند به مقام قرب الهي آنطور که مردان مي‌رسند، برسد، مردود اعلام کرده و در آيات فراواني تصريح کرده است که پاداش اخروي و قرب الهي به جنسيت مربوط نيست بلکه به ايمان عملي است. اگر قرآن در جايي همسران نوح و لوط را به عنوان زناني ناشايسته براي شوهرانشان ذکر مي‌کند، از زن فرعون هم به عنوان زن بزرگي ياد مي‌کند.» [15]

    اگر بخواهيم از لحاظ فلسفی استعدادهای معنوی زنان را بسان مردان به اثبات برسانيم لازم است بر اين نکته تأکيد ورزيم که زن و مرد هر دو فردی از نوع انسانی بوده و ولذا از آنجا که آثار يک نوع در تمامی افراد آن نيز موجود است لذا زن نيز بايد برخوردار از جنبه های روحی باشد که وی را برای نيل به مراتب بالای انسانيّت مستعدّد می سازد. در حقيقت «بروز آثار يک نوع، نشان دهنده تحقق خارجي آن نوع است ... ولذا کمالات معنوي که براي يک فرد[مرد] م سور است، براي فرد ديگر [زن] نيز دست يافتني است زيباترين و جامع‌ترين سخني که اين مطلب را بيان مي‌کند، اين آيه است: «أَنىّ‏ِ لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَمِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ بَعْضُكُم مِّن بَعْض‏»[16]» [17]



    ویرایش توسط یاس بهشتی* خادمه باب الحوائج جواد الائمه (ع)* : 13-07-1392 در ساعت 14:39
    امضاء



  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    از اين رو مخاطب آيات هدايت و سعادت در قرآن کريم نوع انسان است بدون اينکه در اين ميان تفاوتي ميان زن و مرد باشد. در عين حال، بي‌ترديد زن و مرد به لحاظ جسماني و رواني تفاوتهايي دارند. به همين دليل وظايف و مسئوليت‌هاي آنان نيز متفاوت است، اما اين به معناي اختلاف شخصيت يا تفاوت رتبه و جايگاهشان نزد پروردگار نيست، زيرا يگانه معياري که شخصيت و مقام معنوي را محک مي‌زند، عبارت از ايمان و عمل صالح است که امکان دستيابي هر دو به آن يکسان است.


    علامه طباطبايي(ره) در ذيل آيه‌ي شريفه 97 سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَة...» مي‌فرمايند:


    «در اين آيه وعده جميل به مؤمنيني است که کار شايسته انجام دهند، هم چنين بشارتي به زنان است، چرا که خداوند ميان آنان با مردان تفاوت قائل شده و نتيجه کردار نيک آنان زنده شدن به حيات طيبه و جزاي أحسن است.[18]


    آيات قرآن بر برابري زن و مرد در دستيابي به اعمال صالح تصريح مي‌کند:


    امضاء



  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    «وَ مَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏»
    [19]


    علامه طباطبائي (ره) تعميم حکم به زن و مرد را اينگونه تعليل مي‌نمايند:


    «اين آيه که زن را نيز شامل مي‌شود، در حقيقت خط بطلاني است، بر تفکرات نادرست اقوام و ملل مختلف، زيرا مثلاً هندوها کردار زن را به حساب نياورده و اجري در مقابل، اعمال نيک او قائل نيستند. هم چنين يهود و نصاري همه‌ي عزت و کرامت را در مرد خلاصه کرده و زنان را پست و ناقص الخلقه معرفي مي‌کنند.»[20]


    حضرت امام خميني(ره) بر امکان تکامل زن و مرد تأکيد نموده مي‌فرمايند:


    «براي زن ابعاد مختلفه است، چنانچه براي مرد و براي انسان، اين ورق صوري و طبيعي نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است. لکن از همين مرتبه‌ي نازل به سوي کمال است، انسان موجود متحرک است، از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا برالوهيت»


    امضاء



  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض


    زنان اسوه در قرآن



    از آيات قرآن کريم چنين برمي‌آيد که نوعاً در کنار هر پيامبري، زني حضور داشته است که گاه با چهر‌ه‌اي ملکوتي يار و ياور پيامبر خويش بوده و گاه شيطان صفت و شرور، از دعوت حق روي گردانده است. در اين قسمت پس از توضيح مختصری پيرامون مفهوم اسوه، به اجمال، زناني که نقش برجسته‌تري در تاريخ بشريت به ويژه در قرآن داشته اند را معرفي مي‌کنيم.

    الف) مفهوم شناس «اسوه»

    اسوه در لغت به معنای« مقتدا»، «پيشوا» و «پيشرو»[22] آمده است. ابن خليل در مورد معنای لغوی اين واژه می نويسد: «وقتی می­گويی اين قوم و جماعت در امر خاصي اسوه دارد يعني حالشان در اين امر يکي است»[23]

    همچنانکه راغب اصفهانی در مورد معنای اين واژه می نويسد: «اسوه حالتي است که در آن انسان از غير خود اتباع و پيروي مي‌کند، خواه خوب باشد يا بد، آشکار باشد يا پنهان»[24]


    با توجه به معنای لغوی اين واژه و نظر به استعمال آن در عرف اهل لغت در مورد معنای اصطلاحی اين واژه می­توان گفت: اسوه يعني کسي که با او اقتدا مي‌کنند؛ و لذا وقتی گفته مي‌شود که دنبال او باش يعني او را اقتدا کند و مثل آن باش. [25]


    امضاء



  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    1- آسيه بنت مزاحم همسر فرعون

    يکي از برجسته‌ترين چهره‌هاي قرآني، آسيه همسر فرعون است که در دوران جهل و انحطاط و کفر و طغيان به بهترين شکل در برابر يکي از پليدترين جباران تاريخ، شجاعانه ايستاد و به از جانب قرآن کريم به عنوان نمونه شايسته برای زنان معرفی شد. خداوند در مورد او می­فرمايد: «و براي کساني که ايمان آورده‌اند، خداوند، همسر فرعون را مثل آورد، آنگاه که گفت: پروردگارا! پيش خود در بهشت خانه‌اي برايم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان»[26]


    اين زن در کاخ فرعون زندگي مي‌کرد و از تمام نعمت‌هاي مادي و دنيايي برخوردار بود، ولي نور ايمان خانه دل او را روشن کرده و آن محيط ظلم و فساد نتوانسته بود او را آلوده کند، آسيه همچون گوهري پاک بر فطرت خويش استوار ماند و فساد محيط نتوانست ايمان او را لکه‌دار کند.

    براساس اين آيه، اين بانوي عارف از خدا تمنّا مي‌کند که نزد خودش در بهشت براي او خانه‌اي بسازد.

    علامه طباطبايي (ره) درباره ايمان و عبوديت زن فرعون مي‌فرمايند:

    «خداوند سبحان در جمله «اذا قالت ربّ ابن لي عندک بيتاً في الجنة» تمامي آرزوهايي را که يک بنده شايسته در مسير عبوديتش دارد، خلاصه نموده است؛ براي اينکه وقتي ايمان کسي کامل شد، ظاهر و باطنش هماهنگ و قلب و زبانش هم‌آواز شود... چنين کسي نمي‌گويد و در زبان درخواست آن را نمي‌کند مگر همان چيزي را که با عمل خود آن را مي‌جويد و چون خداي تعالي در خلال مَثَل آوردن اين بانو و اشاره‌ به منزلت خاصي که در عبوديت داشت، جملاتی را نقل مي‌کند که او را به زبان رانده است، همين خود دلالت دارد بر اين دارد که او عنوان جامعي براي عبوديت است.»[27


    امضاء



  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    تلاش آسيه در نجات موسي (علیه‌السلام)


    وقتي فرعونيان صندوقي را از آب گرفتند و در آن را باز کردند، نوزادي زيبا را در آن يافتند. فرعون احتمال داد که نوزاد از بني اسرائيل باشد و تصميم داشت او را بکشد ولي همسرش محبت موسي را در دلش احساس نمود و گفت: اين طفل نور چشم من و تو خواهد بود او را نکشيد شايد براي ما مفيد باشد يا او را به فرزندي بگيريم.[28]

    در حديثي آمده است که فرعون به آسيه گفت:

    «نور چشم توست؛ ولي مرا به او حاجتي نيست. رسول خدا (صلی‌الله‌وعلیه‌و آله‌وسلم) فرمود: به خدا قسم! اگر فرعون نيز مانند آسيه به اين جمله اعتراف کرده بود و او را نور چشم خود مي‌دانست، خداي تعالي او را نيز به وسيله‌ي موسي هدايت مي‌کرد همچنان که آسيه را هدايت کرد.»[29]

    در آن شرايط سنگين که آن جبارترين حاکم بر سرنوشت روم، دستور تعقيب و به قتل رساندن نوزادان پسر را صادر کرده است، چنين پيشنهادي که همراه با قدم نهادن در عرصه‌ي خطر و استقبال از مرگ بود در حقيقت اقدامی در راستای تحقق طرح و برنامه ای است که خداوند برای رسالت موسی طرّاحی کرده بود و از اين جهت بايد آسيه را نابودي حکومت فرعون و دربار و اقتدار بني اسرائيل دارای نقش تاريخی بدانيم؛ زن نمونه ای که تمام تلاش و همّ خويش را در راستای حفظ و حمايت از برگزيده خداوند به کار بست و درنهايت در راه اين هدف مقدس به مقام شهادت رسيد و اين سعادت بزرگ را به دست آورد که رسول خدا او را از جمله بهترين زنان دانسته[30] و نام او را در کنار زنان اسوه­هايي همچون فاطمه(س) و خديجه (س) قرار دهد.[31]

    در مورد کيفيّت شهادت وی در تواريخ آمده است که در دربار فرعون وي زني زندگی می کرد که خدمت‌گذار دخترش بود. وقتي فرعون به ايمان او و مؤمن بودنش به خداي موسي پی برد، تمام اهل خانه او را در آتش سوزاند. در مقابل اين جنايت فرعون فرياد آسيه بلند شد و در نتيجه فرعون باخبر شد که آسيه، زن خود او نيز به خداي موسي از دير زمان ايمان داشته و آنرا مخفي نگه داشته است. سرانجام پس آزار و شکنجه، او را به شهادت رساند روح او به ملکوت الهي پيوست.[32]



    امضاء



  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    2- مريم بنت عمران


    شخصيت ديگري که در قرآن کريم به عنوان زنی نمونه معرفي شده است، بزرگ بانوي پاکدامني است که در طهارت نفس و صفاي باطن تا بدانجا رسيد که قابليت دريافت روح الهي را پيدا کرد؛ چنانکه در آيه 12 از سوره تحريم مي‌خوانيم: «مريم دختر عمران، همان کس که خود را پاکدامن نگه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و کتابهاي او را تصديق کرد و از فرمانبرداران بود.» [33]

    مريم دختر عمران بود و عمران از فرزندان حضرت سليمان و از انبياء و رؤساي بني اسرائيل بود. اين بانوي بزرگ مادر حضرت عيسي است و از زنان برگزيده جهان مي‌باشد. قرآن کريم در دو سوره آل عمران و مريم شرح حال و جريان باردار شدن او را توضيح داده است. اين بانو تنها زني است که يک سوره‌ي قرآن بنام او ناميده شده است و نيز تنها زني است نام او در قرآن آمده است.


    امضاء



  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    فضايل مريم در قرآن
    1- برگزيده بانوان

    اين بانوي بزرگ و گرانقدر به درجه‌اي از معرفت و عبوديت رسيد که خداوند او را برگزيد و در کلام خويش اينچنين اشاره کرد:

    «يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ»[34]

    علامه طباطبايي مي‌نويسند: «طبق اين آيه آن بانو همچون پيامبران معصوم، از بندگان برگزيده و خاص خدا بود. چنان که پيامبر هم فرمود: خداوند از بانوان جهان چهار نفر را از جمله حضرت مريم برگزيد.»[35]

    2- عصمت

    خداوند درباره پاک بودن حضرت مريم فرمود: «وَطَهَّرک» يعنی خداوند تو را پاکيزه گردانيد. چون در آيه مزبور شهادت بر طهارت مريم بطور مطلق آمده است، معلوم مي‌شود که مراد، طهارت از همه نجاست‌ها و ناپاکي‌هاي مادي و معنوي است و اين بيان همان مقام عصمت است.[36]

    3- تربيت شده خداوند

    قرآن کريم تربيت الهي مريم را توضيح مي‌دهد و بيان می کند وقتي خداوند، مريم را به زوجه عمران «حنّه» عطا کرد او نوزاد را به پناه عصمت الهي داد و نذردرگاه خدا کرد.

    «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَ كَفَّلَهَا زَكَرِيَّا»

    «خداوند، مريم را به نيکي پذيرفت و او را نيک پرورش داد و پيامبري همچون زکريا را به سرپرستي او گماشت.»



    امضاء



  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن زنان
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    2988
    نوشته
    7,680
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    تشکر
    20,586
    مورد تشکر
    24,504 در 7,125
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    4- بهره‌مند از رزق بي‌حساب


    حضرت زکريا هرگاه بر مريم وارد مي‌شد، ميوه‌هاي در نزد او مي‌يافت که مربوط به آن فصل نبود. ميوه زمستان را در تابستان و ميوه‌ي تابستان را در زمستان. وقتي زکريا درباره ميوه‌ها سئول مي‌کرد، جواب مي‌داد که «از جانب خداست به هر کس که بخواهد و شايستگي داشته باشد، بدون حساب روزي مي‌دهد.»

    5- مطيع و خاضع درگاه الهي

    خداوند مريم را امر مي‌کند:

    «يَامَرْيَمُ اقْنُتىِ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِى وَ ارْكَعِى مَعَ الرَّاكِعِين‏»[38]

    اي مريم، مطيع و خاضع پروردگارت باش و براي او سجده کن و با رکوع کنندگان رکوع نما.

    6- الگوي مؤمنان

    قرآن کريم با ارائه نمونه‌هايي والا در جهت احياي شخصيت زن گامي بزرگ برداشته است. مطرح کردن زناني هم چون آسيه و مريم بخوان الگوي جامعه بشري و روح ستايش آنان با توجه به فضاي حاکم بر جامعه جاهلي که زن را از بيشتر کمالات انساني محروم مي‌کردند، اقدامي بس بزرگ در راستاي احياي کرامت انساني زن است.

    «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...وَ مَرْيمَ‏َ ابْنَتَ عِمْرَان‏»[39]

    خداوند براي اهل ايمان زن فرعون و مريم دختر عمران را مثل مي‌زند.



    امضاء



صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی