(...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 26 , از مجموع 26
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خداوند براي اهل ايمان زن فرعون و مريم دختر عمران را مثل مي‌زند.

    امام صادق (علیه‌السلام) فرمود:

    «در روز قيامت، زن زيبايي را که به خاطر زيبايي و جمال خود به فساد کشيده شد، مي‌آورند. او مي‌گويد: خدا مرا زيبا آفريدي، از اين رو به اين گرفتاري دچار شدم... پس در جواب اين سخن او حضرت مريم را به ميدان حشر مي‌آورد و از آن سؤال مي‌کنند: تو زيباتر بودي يا مريم؟ ما او را جمال و زيبايي داديم ولي او به گناه آلوده نشد.»[40]

    3- دختران لوط (علیه‌السلام)

    در آيات متعددي از قرآن کريم بر نجابت لوط و دخترانش از عذاب الهي تأکيد شده است:

    «فَنَجَّيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعِينَ، إِلَّا عَجُوزًا فىِ الْغَابرِِينَ»[41] (پس او راهش را همگي رهانيديم جز پيرزني که از باقي ماندگان بود.)

    اهل لوط دختران و همسر او بودند. دختران لوط با وجود محيط اجتماعي فاسدي که حتي خانه پيامبر خدا را نيز مورد تهديد قرار داده و از جمله همسر لوط را با خود همرنگ نموده بود، توانستند بر فضاي حاکم چيره گشته، موانع را از سر راه بردارند و راه اصطلاح و رستگاري را برگزينند و با ايمان به لوط، از عذاب الهي رهايي يابند.

    در طرف ديگر قضيه، همسر لوط با وجود معاشرت پيوسته با پيامبر خدا با او مخالفت کرده، راه باطل را برگزيد. نکته مهمي که در اين داستان نهفته، يکساني زنان با مردان در قدرت شناخت و انتخاب راه صحيح يا باطل است؛ و اين که زنان همچون مردان، از توانايي استقامت در مسير حق حتي در آلوده‌ترين فضا برخوردارند.

    از اين رو دختران لوط از چهره‌هايي موفق در قرآن کريم بشمار آمده‌اند.



    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


  2. #22
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4- دختران شعيب (علیه‌السلام)


    يکي از چهره‌هاي ماندگار که براي ما مسلمانها اسوه تلقي مي‌شود، در قرآن کريم، خانواده حضرت شعيب است که بيانگر مسئله حرمت خانواده در جامعه سالم و حاکي از ارزش و اهميت آن است.

    چون فرعون دستور قتل موسي را صادر کرد. او از شهر مصر مي­گريزد و به سرزمين مدين، زادگاه حضرت شعيب، پناه مي‌برد و در آن در ضمن جريانی به خانواده شعيب وارد شده و با يکی از دختران وی ازدواج می­کند. در اين جاست که زن ديگري پا به عرصه‌ي زندگي موسي مي‌گذارد. مطالعه سرگذشت موسی(عليه السلام) در مدين و نيز فضای حاکم بر خانه شعيب می تواند حاوی نکات درس آموزی از نحوه تعامل پدران با فرزندان و به ويژه دختران خود باشد. از جمله اين نکات عبارتند از[42] :

    الف) ارتباط عاطفی بين پدر و دختران

    بدون شک روابط صحيح و سالم و صميمانه‌اي در خانواده مهم‌ترين عنصر خانواده را تشکيل مي‌دهد. اگر اين روابط، سالم و با مهر و محبت باشند، فرزندان آن خانه خوب تربيت مي‌شوند و همچنين اگر بين آنها فضاي اعتماد برقرار باشد، آنان خوب به بار مي‌آيند. حضرت شعيب براي فرزندان خود فضاي اعتماد را برقرار ساخت که همراه صميميّت و مهر و محبّت بود. مطالعه داستان شعيب و دخترانش در قرآن کريم می تواند حاوی نکات ارزشمندی در نحوه تعامل پدر با فرزندان و به ويژه دختران خود باشد. از جمله اين نکات موارد زير می باشد:

    1- شعيب به دختران خود اعتماد کامل داشت و به آنها اجازه داده بود که بيرون خانه بروند و کارهاي را انجام دهند.

    2- دختران حضرت شعيب به پدرشان اعتماد داشتند و به هيچ وجه از حسن ظنّ پدر سوء استفاده نکردند.

    3- مشاوره حضرت شعيب(عليه السلام) با دختران خود و نظرخواهی از آنان در مورد موسی(عليه السلام) بيانگر اين حقيقت است که دخترها مانند سائر اعضاي خانواده براساس حکمت و منطق حق پيشنهاد دارند و بين آنها ديگران فرقي نيست.

    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


  3. #23
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    الف) ارتباط عاطفی بين پدر و دختران


    بدون شک روابط صحيح و سالم و صميمانه‌اي در خانواده مهم‌ترين عنصر خانواده را تشکيل مي‌دهد. اگر اين روابط، سالم و با مهر و محبت باشند، فرزندان آن خانه خوب تربيت مي‌شوند و همچنين اگر بين آنها فضاي اعتماد برقرار باشد، آنان خوب به بار مي‌آيند. حضرت شعيب براي فرزندان خود فضاي اعتماد را برقرار ساخت که همراه صميميّت و مهر و محبّت بود. مطالعه داستان شعيب و دخترانش در قرآن کريم می تواند حاوی نکات ارزشمندی در نحوه تعامل پدر با فرزندان و به ويژه دختران خود باشد. از جمله اين نکات موارد زير می باشد:

    1- شعيب به دختران خود اعتماد کامل داشت و به آنها اجازه داده بود که بيرون خانه بروند و کارهاي را انجام دهند.
    2- دختران حضرت شعيب به پدرشان اعتماد داشتند و به هيچ وجه از حسن ظنّ پدر سوء استفاده نکردند.
    3- مشاوره حضرت شعيب(عليه السلام) با دختران خود و نظرخواهی از آنان در مورد موسی(عليه السلام) بيانگر اين حقيقت است که دخترها مانند سائر اعضاي خانواده براساس حکمت و منطق حق پيشنهاد دارند و بين آنها ديگران فرقي نيست.

    ب) گستره ارتباط با نامحرم

    از جمله نکاتی می توان در زندگی دختران شعيب خودنمايي می کند حريمی است که در نحوه برخورد با نامحرمان برای خود قرار داده بودند. ارتباط با نامحرم و حرام بودن آن يکي از مهمترين مسايل ديني و توحيدي بوده است که شريعت‌هاي گذشته و تعاليم انبياي سلف نيز به آن توجه داشتند.

    وقتي حضرت موسي به "مدين" رسيد، ديد در کنار چاهی دو زن کنار مردها ايستاده­اند و منتظرند تا کمی خلوت شود تا بتوانند گوسفندان خود را سيراب کنند. حضرت موسي از آنان پرسيد که جريان چيست... گفتند «ما گوسفندان خودمان را آب نمي‌دهيم تا چوپان ها همگی از اينجا خارج شوند.»[43] از اين جريان می توان نتيجه گرفت که کار زن خارج از منزل اشکالي ندارد؛ به چند شرط:

    الف: زن در محيط کار تنها نباشد

    ب: با مردان اختلاطي نداشته باشد: «مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَين لَا نَسْقِى حَتىَ‏ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ»

    ج: مردي که توان کار داشته باشد، در خانه نباشد، «وَ أَبُونَا شَيْخٌ كَبِير»

    2- گفتگوي زن با مرد نامحرم يا برعکس با شرم و حياء و عفت باشد.

    3- رفت و آمد به بيرون خانه با عفت و حيا باشد. «تمشي علي استحياء»


    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


  4. #24
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ج)آگاهي و بصيرت

    از نکات درس آموز ديگر داستان دختران شيعب بصيرت و تيز بينی ايشان است. وقتي يکي از دختران شعيب کردار پاک موسي را ديد و جريان را به پدر تعريف نمود و با اشاره به توان و نيز امانت داری موسی به پدر خويش پيشنهاد داد تا او را برای کار استخدام کند.

    «قَالَتْ إِحْدَئهُمَا يَأَبَتِ اسْتَْجِرْهُ إِنَّ خَيرَْ مَنِ اسْتَْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِين‏»[44][44]

    از اينجا فهميده مي‌شود که زن بايد داراي بصيرتي باشد تا کردار پاک و خالص را از غيرخالص تمييز دهد. دختر شعيب از کردار موسي فهميد که هم نيرومن است و هم ايمن و داراي اعتماد.



    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


  5. #25
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نتيجه بحث


    نتايج حاصل از اين تحقيق را در موارد زير خلاصه کرد:

    1- زن در اصل هستی و گوهره انسانيّت مثل مرد آفريده شده و از اين جهت از ارزش‌هاي انساني مثل مرد برخوردار است و لذا مي‌تواند مثل مرد راه سعادت را طي کرده و براي تکامل و اوج گيري خويش اقدام نمايد.
    2- زنان همانند مردان می توانند با تکيّه بر اختيار خويش و با عمل و معرفت به مقامي برسد که الگو براي تمام مؤمنان باشد از سوی ديگر در اثر سوء اختيار مي‌توانند مثل همسر لوط (علیه‌السلام) محيط راه تباهی وفساد را در پيش گيرند.

    3- زنان علاوه بر استعداد شکوفاسازی قوای معنوی خويش قادر هستند در صحنه اجتماع نيز حضوری فعال داشته باشند و با نقش آفرينی خود در تعيين سرنوشت اجتماعی سهميم گردند همچنانکه در تاريخ زندگانی موسی (عليه السلام) اين مسئله به خوبی هويداست.

    4- حضور زنان در اجتماع همواره بايد با حفظ تمامی حريم ها و پرهيز از اختلاط با نامحرم صورت گيرد و زنان نبايد به بهانه فعاليّت های اجتماعی گوهر عفاف خويش را که ارزشمندترين سرمايه وجوديشان مي باشد را از دست بدهند. اين نکته را مي توان به وضوح در داستان دختران شيعب و و نحوه ارتباط آنان با محرمان مشاهده کرد.


    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


  6. #26
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    منابع: http://intjz.net/maqalat/ak-zanan-e-osveh.htm

    1- قرآن کريم
    2- راغب اصفهاني، المفردات قرآن کريم، المکتبة الرضوية، قم.
    3- ابن منظور، لسان العرب، داراحياء التراث العربي، بيروت، 1405ق.
    4- محمد خليل ابن فراهيدي، کتاب العين، مؤسسة دارالهجرة، قم، 1409ق.
    5- عميد، حسن، فرهنگ فارسي عميد (3جلدي)، انتشارات اميرکبير، تهران، 1374ش.
    6- مطهري، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران.
    7- علامه طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامي قم.
    8- نورالدين، مريم، المرأة في ظل الاسلام، دارالزهرا، بيروت، 1405ق.
    9- سيد قطب، في ظلال القرآن، دارالشرق، بيروت، 1400ق.
    10- رشيد رضا، محمد، تفسير المنار، دارالمعرفة، بيروت.
    11- رسولي محلاتي، تاريخ انبياء، قم.
    12- ابن اثير، عزّ الدين، اسدالغابة في معرفة الصحابه، جمعية المصارف، مصر، 1285ق.
    13- سيوطي، جلال الدين، الدرالمنثور في التفسير بالمأثور، دارالفکر بيروت، 1414ق.
    14- امام خميني، روح الله، صحيفه نور، سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي، چاپخانه وزارت ارشاد، تهران، 1361.
    15- خامنه‌اي، سيّد علی، شخصيت و حقوق زنان، مؤسسه قدر ولايت، تهران، اول، 1384ش.
    16- بابازاده، علی اکبر، سيماي زنان در قرآن، انتشارات لوح محفوظ، قم، سوم، 1381ش.
    17- نوري، يحيی حقوق زن در اسلام، مؤسسه رشيديه، تهران، 1374ش.
    18- فتاحي‌زاده، فتحيه، زن در تاريخ و انديشه اسلامي، مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما، اول، 1383ش.
    19- بزرگ زنان صدر اسلام، پژوهشکده تحقيقات اسلامي، قم، انتشارات زمزم هدايت، چاپ چهارم، 1383،
    20- تحقيق پاياني پندهاي تاريخي قرآن، سيده ارم زهرا زيدي، 1387، جامعة الزهرا، قم.






    [1][1]. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج17، ص398-397.

    [2][2]. مريم نورالدين فضل الله، المرأة في ظل الاسلام، چاپ بيروت، دارالزهراء، 405ق، ص25.

    [3][3]. شخصيت و حقوق زنان، رهنمودهاي مقام معظم رهبري، مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، چاپ اول، 1384، تهران، ص16-17.

    [4][4]- «وَ مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏»


    [5][5]. «هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيهَْا...»اعراف/189.

    [6][6]. طباطبائي، محمد حسين، الميزان، دفتر انتشارات اسلامي قم، ج16، ص165-166.

    [7][7]. سيد قطب، في ظلال القرآن، چاپ هفتم، بيروت، دارالشرق، 1400ق، ج5، ص2763.

    [8][8].«خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا» نساء/1.

    [9][9]. فتاحي زاده، فتحيه، زن در تاريخ و انديشه اسلامي، مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما، چاپ اول، 1383، قم، ص119-120 و رشيد رضا، محمد، تفسير المنار، بيروت، دارالمرفقه، ج1، ص276.


    [10][10]. اعراف/20.

    [11][11]. اعراف/21.

    [12][12]. اعراف/22.

    [13][13]. مطهري، مرتضي، همان، ج19، ص131-133.

    [14][14]- «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَتِ وَ الْقَنِتِينَ وَ الْقَنِتَتِ وَ الصَّدِقِينَ وَ الصَّدِقَتِ وَ الصَّابرِِينَ وَ الصَّابرَِاتِ وَ الْخَاشِعِينَ وَ الْخاَشِعَتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَتِ وَ الصَّائمِينَ وَ الصَّائمَاتِ وَ الحْاَفِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لهَُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمًا» (احزاب/35) حضرت آيت الله خامنه‌اي با استفاده از اين آيه نتيجه مي‌گيرند: «در عرصه معنوي و متعالي روح و نفس انسان، ميان زن و مرد فرقي نيست؛ زن مثل مرد و مرد مثل زن، هر دو مي‌توانند مدارج عالي معنويت و قرب به خدا را طي کنند. لذا قرآن در آيه35سوره احزاب، 10 صفت مشترک در ميدان قرب الهي براي مرد و زن بيان مي‌کند. همه جا زن و مرد در کنار هم قرار دارند.» خامنه‌اي، سيد علي، شخصيت و حقوق زنان، مؤسسه قدر ولايت، تهران، چاپ اول، 1384، ص84.


    [15][15]. مطهري، مرتضي،همان، ج19، ص131-133.

    [16][16]. آل عمران/195.

    [17][17]. طباطبائي، همان، ج4، ص89.

    [18][18]. طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ج12، ص421.

    [19][19]. نساء/124.

    [20][20]. طباطبائي، سيد محمد حسين، همان، ج5، ص88.

    [21][21]. خميني، روح الله، صحيفه نور، سازمان مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي، شرکت سهامي چاپخانه وزارت ارشاد اسلامي، 1361، ج6، ص185.

    [22][22]. حسن عميد، فرهنگ فارسي عميد (3جلدي)، مؤسسه انتشارات اميرکبير، چاپ سوم، 1374، ص196.

    [23][23]. محمد خليل ابن فراهيدي، کتاب العين، مؤسسه دارالهجرة، قم، 1409، ج7، ص223.

    [24][24]. راغب اصفهاني، المفردات الفاظ القرآن الکريم، تحقيق نديم مرعشي، المکتبة الرضوية، ص14.

    [25][25]. «الأسوة القُدّة؛ و يقالِ ائتَسِ بِهِ أي اقتَد به وکي مثله»ابن منظور، ابوالفضل جمال الدين، لسان العرب، داراحياء التراث العربي، 1405ق، ج14، ص34.

    [26][26]. تحريم/11.

    [27][27]. طباطبايي، همان، ج9، ص696.

    [28][28]. قصص/9.

    [29][29]. رسولي محلاتي، تاريخ انبياء، ج2، ص53.

    [30][30]. «عن النّبي: و اَمّا آسية فکانت من بني اسرائيل و کانت مؤضةً مخلصةً و کانت تعبد الله سرّاً... هي من خيار النساء و من بنات الانبياء و کانت امّاً للمؤمنين ترحمهم و تتصدّق عليهم» بابازاده، علي اکبر، سيماي زنان در قرآن، انتشارات لوح محفوظ، چاپ سوم، 1381، ص109.

    [31][31].ابن اثير، عزالدين، اسدالغابة في معرفة الصحاب، مصر، جمعية المعارف، 1285ق، ج5، ص437. نيز: سيوطي، جمال الدين، الدر المنثور فی التفسير بالمأثور، بيروت، دارالفکر، 1414ق، ج6، ص246.

    [32][32]. بابازاده، علي اکبر، سيماي زنان در قرآن، انتشارات لوح محفوظ.

    [33][33]- «وَ مَرْيمَ‏َ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتىِ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَ صَدَّقَتْ بِكلَِمَاتِ رَبهَِّا وَ كُتُبِهِ وَ كاَنَتْ مِنَ الْقَانِتِين‏»

    [34][34]. آل عمران/42.

    [35][35]. طباطبايي، محمد حسين همان، ج3، ص214.

    [36][36]. بزرگ زنان صدر اسلام، پژوهشکده تحقيقات اسلامي، قم، انتشارات زمزم هدايت، چاپ چهارم، 1383، ص34-35.

    [37][37]. آل عمران/37.

    [38][38]. آل عمران/43.

    [39][39]. تحريم/11-12.

    [40][40]. رسولي محلاتي، هاشم، تاريخ انبياء، ج2، ص295.

    [41][41]. شعرا/171-172.

    [42][42]. خلاصه آيات 23 الي 26 سوره طه. نيز: تحقيق پاياني پندهاي تاريخي قرآن، سيده ارم زهرا زيدي، 1387، جامعة الزهرا، قم.

    [43][43]. قصص/23.

    [44][44]. قصص/26.

    (...◕✿◕◕✿◕ زن، استعدادهای معنوی و الگوهای عینی در قرآن کریم ◕✿◕◕✿◕...)


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •