«.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.» سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
«.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 25
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بگذارید واضح تر بگویم. آن بعد الهی همان عقل است. عقل است که قدرت تمییز دارد وانرا قوه ممیزه نیز میگویند.

    عقل در حقیقت حاکم بر قوای بدن می باید باشد. اما به دست شما کشته شده است و از جایگاهش سقوط نموده است.


    شهوات و هوای نفس عقل را میکشد. یعنی چه میکشد؟ یعنی او را مقهور دیگر قوای زیر دست مینماید. ما دارای قوای گوناگونی هستیم ( سامعه-باصره-لامسه-ذائقه-شامه-خیال-وهم-عقل) دراین بین عقل لیاقت وشایستگی فرماندهی را داراست . وای به روزی که حکومت به دست نا اهلان بیفتد.

    عقل سلطان قوای انسانی است. اما گاهی شهوات و گناهان او را از تخت سلطنت به زیر میکشاند. سلطان که در مملکت وجود نباشد چه میشود؟ اختلاف و دعوا و هرج و مرج رخ میدهد.


    قوم بنی اسرائیل دچار اختلاف شدند که قاتل کیست؟ فرمان رسید که ان نفس بهیمیه را بکشید تا قوه عاقله (ممیزه) احیا شود و بگوید قاتل کیست.




    خون بهیمه ریخته هر میزبان بشرط
    تو خون نفس ریخته ومیزبان شده


    ان شالله ادامه دارد






    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    در قسمت گذشته عرض کردیم که قوه عاقله توسط پیروی از شهوات کشته شد.

    اکنون میخواهیم بگوییم که در حقیقت داستان اینگونه است که سه پسر عمو عاشق دختری شدند که ان دختر از بین این سه نفر بهترینشان و مومن ترینشان را انتخاب نمود.

    دو نفر دیگر به این انتخاب حسادت نمودند و پسر عموی خویش را دعوت نمودند و وی را کشتند.این داستان را در تفسیر بیان السعاده میتوانید مبسوطا بیابید.


    برداشت بنده این است که این سه پسر عمو بیان سه قوه از قوای نفس ناطقه انسانی است.

    نفس انسانی را سه قوه خیال و وهم و عقل است.

    در حقیقت عقل معصوم از خطا و پاک و طاهر است. اما دو قوه وهم و خیال دارای بازی گریهای بسیاری هستند. حسادت ها و شیطنت ها ناشی از این دو قوه میباشد. این دو قوه بر علیه قوه رئیسه خویش یعنی عقل قیام نمودند و وی را کشتند.




    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  4. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عرض کردیم که سقوط دادن عقل از جایگاه خویش یعنی کشتن وی. وقتی خیال و وهم سکان دار مملکت وجود انسان گردند شهوات و شیطنت ها بر این مملکت حاکم میشود. و هر چه شهوت بیشتر شود این قوا وحشی تر میگردند و از حقیقت دور تر میشوند.




    دستور رسید که نفس بهیمی خویش را بکشید. وقتی نفس بهیمی کشته شود. شهوت ها و حیوان صفتی ها مضمحل میشود و عقل احیا میگردد. عقل که احیا شود. قوای دیگر را زیر سلطه خویش قرار میدهد.

    پس راه زنده کردن عقل چیست؟ دوری از شهوات.




    نتیجه پیروی از شهوات چیست؟ مرگ عقل.




    قوه خیال و وهم را اگر کنترل نکنیم طغیان میکنند. این قوه خیال قوه طغیانگری است که شخص را ممکن است به هلاکت بکشاند.


    اما اگر به درستی تطهیر شود تور شکاری است که حقایق ماورایی را به شکار خویش در می اورد. هر چه به شهوات بها داده شود و نفس بهیمی بیشتر تغذیه شوند قوای واهمه و متخیله بیشتر در میدان دنیاوی جولان میدهند و طغیان مینماایند. طغیان این قوا و قدرت گرفتشان همانا و مرگ عقل همانا.





    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  5. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    پس با ریختن خون بهیمه عقل را میزبان مملکت جان خویش کنیم. و سلطنت بر تمام قوای این مملکت را به او بسپاریم که خوب فرماندهی است.

    خون بهیمه ریخته هر میزبان بشرط
    تو خون نفس ریخته ومیزبان شده
    خاقانی


    حال که با قاتلین و مقتول تا حدودی آشنا شدیم به سراغ مشخصات نفس بهیمی میرویم که در قالب کد و رمزهای بسیار زیبایی در ایات آمده است.


    مشخصات گاو از این قرار است:


    1-ماده‌گاوي است که نه پير و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه ميان اين دو باشد.


    2-گاوي باشد زرد يکدست، که رنگ آن، بينندگان را شاد و مسرور سازد
    3-گاوي باشد که نه براي شخم زدن رام شده؛ و نه براي زراعت آبکشي کند؛ از هر عيبي برکنار باشد، و حتي هيچ‌گونه رنگ ديگري در آن نباشد


    ان شا الله باید درباره تمام این مشخصات عرایضی را تقدیم نمایم. ان شالله در قسمت بعدی.






    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  6. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    عرض کردیم که گاوی که قوم بنی اسرائیل مامور به ذبح آن شدند در حقیقت نماد نفس بهیمی است. در حديثي از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است كه حيوانات صور و مثل اعمال شما هستند .


    جناب ملا صدرا در اسفار فرمايد كه نطفه هر حيواني را قوه خاصي است كه بدان استعداد اگر به فعليت برسد حيواني خاص مطابق با آن استعداد و قوه خاص خودش مي شود ولي نطفه انسان را در اشتداد جوهري استعدادهاي مختلف است و با قواي گوناگون در حركت است هم داراي قوه شهويه است و هم داراي قوه غضبيه و هم قوه مكر و حيله و هم قوه مليكه است .


    نفس با اشتداد جوهري در مسير تكاملي هر يك از اين قوا قرار گيرد در آن بعد به فعليت مي رسد و سيرش در هر يك از اين ابعاد را نهايت نباشد .




    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  7. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اگر در جهت شهويه حركت جوهري داشته باشد بهميه خوي گردد و تمثل ملكه نفساني او در خارج به صورت بهايم اند و اگر در جهت قوه غضبيه اشتداد وجودي پيدا كند درنده متكامل مي گردد كه تمثل آن در خارج به صورت گرگ درنده است و نيز تكامل در بخش مكر و حيله بصورت روباه متمثل مي گردد .



    حال که فهمیدیم حیوانات در حقیقت تمثل باطن انسان ها هستند و دریافتیم که گاو در این داستان نماد نفس بهیمی است که اکنون به مشخصات این گاو خواهیم پرداخت.




    إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَينَ ذَلِكَ فَافْعَلُوا مَا تُؤْمَرُونَ
    ماده‌گاوي است که نه پير و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه ميان اين دو باشد.





    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  8. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    در چه سنی می باید این نفس را سر برید؟در سن جوانی. تا جوان هستیم می باید این نفس سر کش را رام نماییم و این گاو شهوت ران را ذبح کنیم. در کودکی و در پیری این امر ممکن نیست و اگر باشد با سختی های بسیار فراوانی همراه خواهد بود.


    (عوان بین ذلک) یعنی در سنین جوانی.

    جناب شیخ بهایی چه زیبا این داستان و این رمز را به شعر در آورده است.


    جناب علّامه شیخ بهائى قدّس سرّه در سفر حجّ بیت اللّه الحرام زمزمه ‏هایى را به نام نان و حلوا عقر راه یعنى سوغات آورده است در آن كتاب در بیان قول خداوند تعالى: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً گوید:


    ابذلوا ارواحكم یا عاشقین‏
    ان تكونوا فى هوانا صادقین‏
    داند این را هركه زین ره آگه است‏

    كاین وجود همنشین سدّ ره است‏
    گوى دولت آن سعادتمند برد

    كو بپاى دلبر خود جان سپرد
    گر همى خواهى حیات و عیش خوش‏

    گاو نفس خویش را اوّل بكش‏
    در جوانى كن نثار دوست جان‏

    رو عوان بین ذلك را بخوان‏
    پیر چون گشتى گران جانى مكن‏

    گوسفند پیر قربانى مكن‏





    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  9. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    در پیری بسیار دشوار است که بتوان از پس نفس بر آمد. مبادا امروز را به فردا بیفکنیم و بگوییم در پیری توبه میکنیم. گاو نفس را میباید در جوانی کشت. موتوا قبل ان تموتوا.



    قَالَ إِنَّهُ يقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ
    گاوي باشد زرد يکدست، که رنگ آن، بينندگان را شاد و مسرور سازد



    رنگ زرد یکدست این گاو نیز دارای اسراری است. رنگ زرد مورد سفارش روایات ماست.

    از خصوصیات رنگ زرد این است که مسرور کننده می باشد. شخص را شاد میکند. این گاو هم رنگش زردی است یک دست و انصافا گاو زیبایی است به حدی که بینندگان را مسرور میسازد.

    آری نفس بهیمی در ظاهر زیباست. شهوت رانی لذت بخش و شاد کننده است.این نفس برای شخص زینت داده شده است.


    زُينَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ (آل عمران/14) حب شهوات برای مردم زینت داده شده است

    گاو نماد نفس شهوت ران است. این نفس در دیدگان مردم زینت داده شده است که همین ظاهر بینی است که ما را گرفتار نموده.







    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  10. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيةَ فِيهَا
    گاوي باشد که نه براي شخم زدن رام شده؛ و نه براي زراعت آبکشي کند؛ از هر عيبي برکنار باشد، و حتي هيچ‌گونه رنگ ديگري در آن نباشد.




    نفسی که مامور به ذبح آن هستیم رام نیست. اگر رام بود که دیگر مشکلی ایجاد نمیکرد. چه کسی نفس را میباید رام کند؟ عقل.


    عقل از عقال زدن می آید. عقال یعنی زانو بند زدن. عقل به پای این نفس بهیمی زانو بند میزد و او را مهار و رام میکند. اما در این داستان عقل مقتول است. می باید او را احیا نمود و راه احیای وی قتل این نفس وحشی است.


    گاوی که تن به شخم زدن و آبکشی دهد یعنی تحت اوامر کشاورز می باشد. کشاورز عقل است که او را مهار ورام کرده. اما گاو داستان ما رام نیست.


    علت عدم کار کردنش هم عیب و نقص نیست . او گاو سالمی است اما تن به کار هم نمیدهد.



    این بود کلیاتی درباره خصوصیات این نفس بهیمی.


    ان شالله در قسمت بعد مطالب دیگری راجع به آن بیان خواهم نمود.







    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

  11. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    در قسمت های گذشته عرض نمودم که مشخصات این نفس بهیمی چیست. هر چند مطالب بسیاری راجع به این آیات وجود دارد ومیتوان به این سلسله بحث ها ادامه داد اما ترجیح میدهم در همین قسمت تفسیر این داستان را به خاتمه برسانم.


    در باره مشخصات این گاو میخوانیم: گاوي باشد که نه براي شخم زدن رام شده؛ و نه براي زراعت آبکشي کند.



    در زمین نفس ناطقه ما میباید بذر معارف کاشته شود و این بذرها مبایست به درستی آب یاری شوند تا شجره طوبایی شود که اصلها ثابت و فرعها فی السماء



    به فرموده حضرت علامه حسن زاده آملی انسان بذر و زرع و زارع و مزرعه خویش است.




    «.*.«.*.«تفسیر عرفانی داستان گاو سوره بقره».*.».*.»

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •