๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑







    شناسائی تفاسیر شیعه


    علم تفسیر قرآن

    و یکی از علوم مهمه اسلامیه که اهم واکمل از همه علوم است علم تفسیر قرآن مجید و کلام الله الحمیداست که درازمنه قدیمه نهایت اهتمام در بحث و فحص و فهم آن می شد واز جمله دروس عالیه بشمار می رفت .

    اما کتب تفسیراز مصنفات علماءاسلامی زیاداز حد واندازه است ولیکن در کتب علماء شیعه از تصنیف قدماء کتابی که معروف و متداول است :



    اول - تفسیر علی بن ابراهیم قمی ره محدث جلیل القدر میباشد که در طهران بطبع رسیده .



    دوم - مجمع البیان تصنیف عالم کامل و مفسر فاضل ابوعلی فضل بن حسن طبرسی رحمه الله علیه است که در سال 548 وفات کرده واین کتاب در تفسیر جامع اختلاف قراء و وجوه اختلافات واعراب آیات و سایر مطالب لازمه در تفسیر میباشد و خود مصنف آنرا تلخیص و مختصر کرده که موسوم بجمع الجوامع میباشد و هر دو در طهران به طبع رسیده .



    سوم - روح الجنان و روح الجنان که فارسی است و مصنف آن جمال الدین حسین بن علی بن محمدبن احمد خزاعی معروف بشیخ ابی الفتوح رازی است که دراوئل مائه سادسه هجری میزیست و گویند معاصر زمخشری صاحب کشاف بوده وامام فخرالدین رازی در تفسیر کبیر خودازاین تفسیراستفاده کرده واین کتاب در جمع فوائد و نشر عوائد بی نظیراست و در طهران بطبع رسیده .





    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض










    واز کتب تفاسیر که متاخرین علماء شیعه نگاشتند و در نهایت اتقان و کمال است تفسیر صافی تنیف عالم فاضل و محدث کامل و عارف کبیر و فقیه بی نظیر ملامحسن کاشی معروف بفیض است که در طهران بطبع رسیده .


    عالمان و محققان شیعی ،از سپیده دمان تاریخ اسلام ، سنگربانان فرهنگ اسلامی و دیده بانان هوشمند معارف الاهی بودند. محدثان و عالمان دلباخته ولایت علوی ، که شیفتگی و عشق به حق و حق مداری رااز مولی و پیشوای بزرگ خویش به راث برده اند، در حراست از کتاب حق ، آیین حق از هیچ کوششی باز نایستادند.اینان از همان آغاز، در زیر سلطه جباران و اوج خفقان واپسین ، به نقل و نگارش حدیث ، تفسیر، تاریخ و .... پرداختند، واز مرزهای معارف الاهی و عقاید قرآنی و مآثراسلام دفاع کردن واز تمامیت آن حراست کردند. عالمان شیعی ، در بسیاری از شعب دانشهای اسلامی ، آغازگران 1 تالیف و تصنیف بودند، که آثار گرانسنگ این بزرگان ، در عین ابتکار، خلاقیت و ژرفانگری ،از گستردگی عظیمی برخورداراست . در موضوع مورد بحث نیز چنین است . چنانکه پیشتر گفته ایم 2 تفسیرنگاری و تدوین آثار تفسیری دراین مکتب ، با تفسیر شهید بزرگوار آستان علوی ، سعیدابن جبیر تابعی آغاز شد و با قلم و تلاش پژوهشگران دیگر رشد کرد و تحول یافت و گسترده گشت . عالمان شیعی ، دراین حرکت دیرپای و درازآهنگ تحقیق و پژوهش ، صدها تفسیر عظیم و عمیق را در مجلدات متعدد، به میراث نهادند. تحقیق و بررسی آثار تفسیری شیعه و نقد و تحلیل مجموعه هائی که عالمان شیعی درابعاد مختلف قرآن نگاشته اند و بالاخره بررسی تاریخ تفسیر و تطور آن و چگونگی تفاسیر شیعه و منابع تفسیری در نزد شیعه ،از پژوهشهای برجای مانده ای است که لازم است همت های بلند و پژوهشگران دریا دل بدان توجه کنند و با عرضه آثارارزشمند دراین زمینه بزبانهای مختلف ، نشان دهند که سخنان امثال بلاشر که نوشتند می توان همینطوراز آثاری که از تشیع الهام گرفته اند چشم پوشید یااینگونه نگاشتند که[ برای شیعیان مطلب بر سراین است که در قرآن قسمتهائی را بیابند که حاکی ازاولویت علی ( ع ) واولاداو باشد] و ... و نوشته های امثال دیگر محمدحسین ذهبی که نوشت[ شیعه اثناعشری قرآن را براساس امیال خود تفسیر می کنند، و در تفسیر مذهبی آنه، مستند صحیحی وجود ندارد بجز[ جامعه] ،[ جفر] و ... واینها مهمترین مستند شیعیان در تفسیر است].





    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  4. #3
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    یاوه ای بیش نیست و حقیقت جزاین است که این محقق نماه، به عالم مطبوعات واندیشه نسله، عرضه می کنند. براستی می شوداز تفسیر گرانقدری چون[ التبیان] واثراعجاب آفرینی چون[ مجمع البیان] و صدها تفسیر معتبر دیگر چشم چوشید؟ آیا دراین تفسیرها در لابلای اوراق متراکم و مجلدات بسیاراین تفاسیر، تمام همت مولفان این بوده که نشان دهند آیات حاکی ازاولویت علی ( ع ) واولاداست ؟ و آیا دراین پژوهشها و تحقیقهای طاقت فرسا و ژرف متکی بر دهها منبع حدیثی ، لغوی ، تاریخی ، کلامی واز همه بیشتر تدبر دقیق در متن قرآن ، برای تفسیر قرآن که عالمان شیعی آن را رهبران الاهی خود آموختند، جز منابع پنداری دکترذهبی ، منبعی دیگر وجود ندارد؟ بنظر مااین نوع داوریه، ریشه ای جز نادانی ندارد که سرچشمه همه بداندیشی هاست . بهرحال آنچه دراین مقاله ها می آید، کوششی است متواضعانه که در پی تکمیل مقاله مرحوم تنکابنی نگاشته شده است ، و قلم آن بزرگ ، زمینه نگارش این مطالب شده است ، وروشن است که آنچه در ضمن این دو مقاله معرفی خواهد شد، گزیده ای است از تفاسیر چاپ شده شیعی ،گزیده ای است از تفاسیر چاپ شده شیعی، و[ نمی است از یم] و قطره ای است از دریای ناپیدا کرانه و موج خیراندیشه های بلند و تحقیقات ژرف عالمان اسلامی که از سرچشمه زلال مکتب اهل بیت ، سیراب گشته و آثاری گرانسنگ ، سامان داده اند. دهها تفسیرارشمند و سودمند در عرصه مطبوعات به چاپ رسیده و مورد استفاده اند و صدها تفسیر و آثارارجمند نیز در گذرگاه زمان ناپدید شده و یا نسخه های خطی آنها در مجلدات متعدد، در گوشه کتابخانه هاست ، و همت بلند همتان ر، برای عرضه می طلبند. 5




    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  5. #4
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    تفسير عياشى :

    از تفاسير بسيار معروف و معتمد شيعى است كه با شيوه [نقلى] نگارش يافته است شرح حال نگاران در آثار خودازاين تفسير ياد كرده 6 و محققان و مفسران اسلامى در آثار خود به آن استناد جسته اند.
    مفسر بزرگ قرآن علامه طباطبائى در مقدمه كوتاهى كه بر چاپ حروفى آن نگاشته اند نوشته اند:
    [ از نيكوترين آثار ما درميان تفاسير نقلى قرآن كتاب تفسير منسوب به عياشى (ره )است .اين كتاب در موضوع خود بهترين كتابى است كه تاليف شده است و در ميان تفاسير نقلى از موثق ترين آثارى است كه پيشينيان به جاى مانده است] 7 .
    تفسير عياشى با رواياتى در فضيلت قرآن مى آغازد. سپس در ضمن ابوابى رواياتى مى آيد نشانگر ترك روايات مخالف قرآن تفسير ناسخ و منسوخ ظاهر و باطن محكم و متشابه علم ائمه[ ع] به تاويل قرآن تفسير به راى و ناپسندى جدل به قرآن .
    پس ازاين مقدمات تفسير سوره ها مى آغازد و ذيل آيات رواياتى كه ازائمه[ ع] نقل شده است بدون هيچ اظهار نظرى عرضه مى شود.

    آنچه اينك ازاين اثر گرانسنگ موجوداست تفسير تمامت آيات قرآن را شامل نمى شود. بخش موجود جزءاول اين تفسيراست كه تا آخر سوره كهف را در بر مى گيرد و جزء دوم آن گويا در گذرگاه زمان از بين رفته است . علامه طباطبائى مى فرمايند:
    [جزء دوم آن ناپديد گشته است وارباب تفسير نقلى و محدثين مانند بحرانى و حويزى و ...از جزء دوم آن روايتى نقل نكرده اند. گفته مى شود در برخى از گنجينه هاى كتاب در شهرهاى جنوبى ايران نسخه اى وجود دارد جامع هر دو جزء ولى تاكنون حقيقت اين خبر روشن نشده و ما به آن دست نيافته ايم اميداست خداوند دريافتن و نشر آن توفيق عنايت فرمايد]. 8 نكته ديگراين كه تمام روايات تفسير عياشى مسند بوده است اما پس از مدتى فردى به پندار خود براى اين كه دست يابى به آن براى كاتبان و خوانندگان آسان گردد اسناد را حذف كرده است .






    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  6. #5
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض









    علامه مجلسی در مقدمه بحارالانوار و در ضمن توثیق مصادر بحار فرموده اند:
    ازاین تفسیر دو نسخه کهن دیده ام ، رجالیان نیز[ ازاین تفسیر را از آثار عیاشی شمرده اند، لکن برخی از نسخه برداران ،اسناداخبار را حذف کرده ، و در سرآغاز آن در توجیه کار خود[ غذری بدتراز گناهش] آورده است] 9 .
    بنابراین تفسیر عیاشی موجود، عملا مختصر تفسیر عیاشی است و نه عین آن ، کسی که اسناد کتاب را حذف کرده است و در توجیه کار خود چنین گفته است :
    چون در تفسیری که (محمد) بن مسعود عیاشی آن را نگاشته است ، در نگریستم ، به آن رغبت یافتم و به جستجو برخاستم تااز کسی که این تفسیر را[ سماعا]از مصنف یا غیر آن دریافته است فرا گیرم ، ولی در دیار خود چنین کسی نیافتم ،ازاین روی ،اسناد آن را حذف کردم و باقی را همچنان که بوده است آوردم تا دست یابی به آن برای استنساخ کنندگان و خوانندگان ، آسان گردد،اگر پس ازاین تفسیر را نزد کسی بیابم که آن رااز مولف شنیده باشد و یااز وی اجازه نقل داشته باشد،اسناد را خواهم آورد10
    الحق بدانسان که علامه عالیقدر مرحوم مجلسی فرموده اند[ عذری است بدتراز گناه] حذف اسناداین اثر گرانمایه ، ضربه شدیدی به اعتبار آن وارد ساخته است سوگمندانه اینگونه احساس مسوولیتهای ناشیانه و گاه جاهلانه ، بسیاری از مآثر کهن و آثار سلف صالح راازارزش انداخته و گاه زمینه های تحریف و تبدیل را بوجود آورده است . آثار سلف صالح بهمانگونه که هست باید حراست شود، نقد و تحلیل آثار غیراز مثله کردن آنهاست . بهرحال تفسیر عیاشی که نسخه های بوجود آن برای استفاده در دست محدثان و مفسران دست به دست می گشت ، به سال .1380 با همت آقای سیدهاشم رسولی محلاتی به زیور طبع آراسته شد. و در دو جلد منتشر گشت محقق محترم ، کتاب را براساس دو نسخه خطی و با مقابله با تفاسیر، برهان ، مجمع البیان ، صافی و منابع حدیثی همانند،! بحارالانوار، وسائل الشیعه واثبات الهداه ، به چاپ رسانده است ، و در پانوشتها جایگاه احادیث دراین منابع را نشان داده واختلاف نسخ را یاد کرده است و گاهی توضیحاتی در ضبط صحیح کلمات و یا در توضیح عبارات روایات آورده است . علامه طباطبائی (ره ) نیز مقدمه ئی کوتاه نگاشته و در ضمن آن از جایگاه حدیث در تفسیر قرآن ،اعتبار کتاب ، و عظمت و موقعیت علمی و حدیثی مولف سخن گفته است .






    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  7. #6
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مولف تفسیر عیاشی

    ابوالنصر محمد بن مسعود بن محمد بن عیاش السلمی ،از عالمان ، محدثان ، مفسران ، بزرگ اسلامی در قرن سوم هجری است . شرح حال نگاران و رجالیان ، به اتفاق وی را ستوده اند وازاو به وثاقت در روایت ، گستردگی دانش ، کثرت تالیف ، جامعیت دراطلاعات و آگاهیهای علمی و ... یاد کرده اند.
    نجاشی می گوید:
    [محمد بن مسعود ... معروف به عیاشی ، ثقه است و راستگوی ، و یکی از چهره های برجسته شیعه . وی در آغاز سنی بوده است ، حدیث بسیاری از آنان شنیده سپس تشیع اختیار کرد، در حالی که هنوز در سنین جوانی بود. 11 ]
    شیخ طوسی از وی یاد کرده واو را بدینگون ستوده است :
    [ او در میان اهل مشرق زمان خود، در دانش ، فضیلت ، فهم ، تیزهوشی و خردمندی برتراز همه بود بیش از.200 کتاب نگاشته است که ما در فهرست از آنها نام برده ایم] 12 .
    ابن ندیم می گوید:
    [عیاشی از فقهاء شیعه امامیه است .او در گستردگی دانش ، یگانه روزگار خود بوده و کتابهایش در نواحی خراسان ،از جایگاه شایسته ای برخوردار بودند] 13 .
    مرحوم مدرس خیابانی در شرح حال وی آورده اند:
    محمد بن مسعود... معروف به عیاشی ، شیخ اجل ، عامل فاضل ،ادیب مفسر، محدث صدوق و ثقه ،ازاعیان علمای فرقه حقه واکابر فقهای اثنی عشریه عهد کلینی ، محمد بن یعقوب ، بلکه در طبقه مشایخ وی می باشد. کشی ، صاحب رجال معروف نیزاز تامذه او بوده وازاو روایت می کند در علم و فضل و فهم وادب و تبحر و تنوع علمی ، وحید زمان خود، روایاتش کثیر، باصول روایت بصیر، و در طب و نجوم و قیافه و رویا و هر یک ازابواب فقهیه زیاد بر دویست کتاب تالیف داده است . 14
    عیاسی ، مردی دانش دوست و دانش گستر بود. وی تمام آنچه رااز پدر به ارث برده بود، در دانش گستری به کار گرفت ، خانه وی مرکز تعلیم و تعلم بود. نجاشی در رجال خود می گوید:
    [ ابوالنصر برای گسترش علم و حدیث ، تمام آنچه رااز پدر به ارث برده بود، که بالغ بر.300 هزار دینار می شد،اتفاق کرد. خانه وی چونان مسجدی بود، مملواز کسانی که ، برخی به نگارش حدیث و بعی به مقابله واستنساخ نسخ و گروهی به حاشیه نگاری و تعلیق نویسی و ... مشغول بودند] 15 .

    عیاشی صاحب کرسی تدریس نیز بوده است ، محفلی برای عوام و مجلسی برای خواص داشت و در منزلش که آن را مرکز دانش و مدرسه تعلیم دانسته اند، جستجوگران دانش رااز سرچشمه زلال اندیشه هایش سیراب می کرد. 16




    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  8. #7
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تفسیر القمی

    از تفاسیر کهن واز مجموعه های ارزشمند تفسیری است واز نمونه های عالی و گرانقدر تفسیر به ماثور. تفسیر قمی ،از منابع روائی و تفسیری است که هماره مورد توجه و مراجعه محققان و پژوهشگران اسلامی بوده است . شیخ در فهرست و نجاشی در رجال و دیگر و رجالیان ،ازاین کتاب یاد کرده اند. 17 بنابراین انتساب این کتاب فی الجمله به علی ابن ابراهیم قمی ، مسلم است . مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی ، دراثر جاویدان خود[ الذریعه] پروهشی گسترده پیرامون این تفسیر را عرضه کرده و نشان داده است که علی بن ابراهیم ، قریب به اتفاق روایات تفسیر رااز امام صادق[ ع]واز طریق پدرش ابراهیم بن هاشم نقل کرده است .در تفسیر موجوداین روش تا آیه .49از سوره آل عمران ادامه یافته است ، پس از آن ، شیوه اسناد تغییر می یابد و روایاتی ازامام باقر[ ع] با سندی آورده می شود که همان طریق مشهور به تفسیرابی الجاروداست مرحوم آقا بزرگ ، نمونه های بسیاری را می آورد که نشانگراین است که مجموع آنچه دراین تفسیرآمده به جمع تدوین علی بن ابراهیم نیست آمده به جمع تدوین علی بن ابراهیم نیست ، بعنوان نمونه می فرمایند: در مواضع متعددی این عبارت آمده است (رجع الی تفسیر علی بن ابراهیم ) و یا (رجع الی الی روایه علی بن ابراهیم ) و یا (من هنا عن علی بن ابراهیم ) و ... بدینسان آنچه بعنوان تفسیر علی بن ابراهیم مشهوراست آمیخته ای است از تفسیر وی و تفسیرابی الجاورد که ابوالفضل العباس بن محمد بن قاسم ... ترتیب داده و عرضه کرده است. 18 .
    چنان که پیشتر یاد کردیم[ تفسیر علی بن ابراهیم] تفسیر نقلی است . مولف جلیل القدرابتداء گزیده ای از روایات مفصلی رااز علی[ ع] آورده است در بیان انواع علوم قرآن ، و آنگاه متن تفسیر را آغاز کرده است و در ذیل آیات ، روایات امام صادق[ ع] را نقل کرده است . بجز روایات ، گاهی مطالبی را در توضیح آیات افزوده است . بجز روایات ، گاهی مطالبی را در توضیح آیات افزوده است . مولف[ کشف الحجب] می گوید: [تمام این تفسیر،احادیث است ، مگر کلماتی اندک و عباراتی کوتاه که از خود علی بن ابراهیم است] 19 .






    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  9. #8
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض










    برخی از فهرست نگاران در توضیح شیوه نگارش این تفسیر آورده اند: طریقه این تفسیر آن است که یک یا چند آیه از قرآن کریم را ذکر نموده والفاظ مشکله آن را با لفظ سهل ، تفسیر و معنی می نمایند، و بر صدق مدعای خوداخباری ازائمه و پیغمبر[ ع] بااسناد صحیحه ، ذکر می نمایند، و قبل از شروع به تفسیر فاتحه ، مطالبی را که دانستن آنها برای جستجو کنندگان از مقاصد و معانی قرآن لازم بلکه واجب است از قبیل بیان محکمات و متشابهات و منسوخات و عمومات و خصوصات و رد بر قدریه و دهریه و وثنیه و غیراینها ذکر نموده اند، موارد نزول آیات و سور را هم تذکر شده اند20 [تفسیر قمی] یکبار مستقلا به سال .1313 به چاپ سنگی نشر یافته است و بار دیگر همراه با تفسیر منسوب به امام حسن عسکری[ ع] به سال .1315. این هر دو چاپ ،افزون بر چاپ نامناسب ، دارای اشتباهات بسیاری بودند که نیاز به یک چاپ منقح راالزامی می ساخت . بالاخره آقای سید طیب موسوی جزائری ، به تصحیح و تعلیق این اثر همت گماشتند و آن را در دو جلد به قطع وزیری ، همراه با یک مقدمه ، در شرح حال مولف و مشایخ وی ، با عرضه به چهار نسخه کهن و مقابله و تصحیح و تعلیق ، منتشر ساختند.






    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


  10. #9
    كاربر ويژه
    **موعود** آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1389
    نوشته : 4,170      تشکر : 3,784
    6,469 در 2,374 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    **موعود** آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گزینشهای تفسیر قمی :

    چنان که پیشتر یادآوری کردیم[ تفسیر قمی] همواره مورد توجه و مراجعه عالمان و محدثان و مفسران اسلامی بوده است . برخی از عالمان به گزینشواختصار تفسیر قمی پرداختند و برخی ضمن این تنقیح ، برخی مطلب بر آن افزوده و با تنظیمی دیگر آن را عرضه کرده اند.از آن جمله است[ اختصار تفسیر علی بن ابراهیم] از محمد بن صالح کفعمی 21 . گزینش دیگری است که مرحوم شیخ آقا بزرگ از آن به [مختصر تفسیر علی بن ابراهیم ، لبعض الاصحاب] 22 یاد می کند. و بالاخره گزینش سومی است[ مختصر تفسیر عل بن ابراهیم] از شیخ کمال الدین عبدالرحمان بن محمد عتایقی . 23 وی چگونگی کارش را در مقدمه کتاب بدینگونه توضیح داده است : [کتاب استاد فاضل علی ابن ابراهیم قمی را دیدم ، و آن را کتاب بزرگی یافتم که قابلیت اختصار و گزینش را داشت .ازاین روی به اختصار آن همت گماشتم ، با حذف اسانید و مکررات والفاظ برخی از آیاتی که نیاز به توضیح نداشت ، و بجای اینها چیزهائی را که شایسته بود بر کتاب افزودم]. وی در فرجام کتاب ، دوباره به چگونگی کارش اشاره کرده می نویسد: [ این پایان پیرایش و تنقیح ماست از 7 جزء کتاب علی بن ابراهیم . به متن آن آنچه را مناسب دانستم افزودم و نچه ظاهرش با عصمت انبیاء و اولیاء منافات داشت حذف کردم] 24





    ๑۩๑ شناسائی تفاسیر شیعه ๑۩๑
    باز ای موعود! بی تو جمعه ای دیگر گذشت.... کُشت ما را بی قراری! پس قرار ما چه شد؟


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •