(...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نقش حقیقی زن در نگاه عرفانی امام خمینی


    امام خمینی فقیهی اصولی، فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، مرجع تقلید مردم و در عین حال بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران بوده خود رهبری نهضت را به عهده داشته است. همراهی فقه، فلسفه و عرفان در سایه تربیت قرآنی، از این شخصیت، انسانی متفاوت با دیگران ساخته است. کتابهایی چون آداب الصلواه، شرح دعای سحر، سرالصلوه، به همراه ابتکارات فلسفی- عرفانی در سنین جوانی، نبوغ فکر و علو درجات معنوی ایشان را به تصویر کشیده غلبه نگاه عرفانی ایشان را بر سایر ابعاد شخصیت وی نشان می­دهد. حتی در بعد سیاسی و سیاستمداری ایشان نیز عرفان غلبه داشت. در نگاه عرفانی ایشان «انسان بزرگ­ترین آیات و مظاهر اسماء و صفات حق و مثل و آیت حق تعالی است و خدای تبارک و تعالی از «مِثل» یعنی شبیه، منزه و مبراست، ولی ذات مقدس را تنزیه از «مَثَل» به معنی آیت و علامت، نباید نمود» (امام خمینی ، 1371: 636). دیدگاه امام خمینی درباره زن متناسب با مبانی فکری، فقهی و عرفانی ایشان است. وی به­ عنوان شخصیت جامع فقه و عرفان، به زن متفاوت از یک فقیه صرف نگاه می ­کنند. نگاه وی جامع ظاهر و باطن است؛ به­ طوری که زن در همه جا و در نقش­ های متعدد خانوادگی و اجتماعی حضور دارد. این وسعت نگاه حکایت از غلبه دیدگاه عرفانی ایشان دارد. نقش امام خمینی در احیاء و تجدید عزت و کرامت انسانی زن و تکریم و ارج نهادن به زنان، حقیقتی غیرقابل انکار است. همه جلوه ­های توجه ایشان به نقش معنوی زن، ریشه در نگاه عرفانی ایشان دارد. ما به­طور مکرر جلوه­های توجه به نقش حقیقی زن را در «اندیشه» و «سیره عملی» ایشان مشاهده می­ کنیم که در اینجا به چند نمونه اشاره می شود:

    1. امام خمینی زنان را رهبر نهضت و خود را دنباله رو و خدمتگزار بانوان می­داند (امام خمینی، ج6: 58). تنها با یک نگاه عمیق عرفانی می­توان چنین ادعای ثقیل و وزینی کرد. ایشان معتقدند «در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند، زنان مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می­کنند. قرآن کریم انسان­ساز است و زنان نیز انسان ساز».

    همانطور که ملاحظه می ­شود امام زن را عنصر اصلی نهضت – چه در آغاز آن و چه در پیشبرد آن- می­دانند. این توجه اهمیت نقش زنان را در تحقق آرمان جهانی شدن اسلام به تصویر می ­کشد؛ به شرط آنکه با همان مبانی فکری – عرفانی امام خمینی به این امر نگریسته شود.


    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2. از آنجا که در عرفان اسلامی زن نقش تربیتی در «انسان ­سازی» و «تکامل معنوی» دارد، امام خمینی (قدس سره) زن را «مربی» انسان معرفی نموده: «زن مربی انسان است» (همان، ج6: 301»، او را مبدأ سعادت­ها و خیرها می­ دانند: «زن مبدأ همه سعادت­ها باید باشد» (همان، ج6: 339). در نگاه عرفانی امام خمینی، زن در نقش تربیتی و انسان ­سازی «نظیر» و همتا ندارد. در تعالیم اسلامی، اگر بار «اقتصاد» را مرد به دوش می­ کشد، بار «تربیت» بر دوش زن است. زن کانون «احساس» و «عواطف» است - نه احساساتی- و این توانمندی، سرمایه عظیمی در تربیت و ساختن انسان­ها است.

    در این نگاه، نقش زن در انسان­سازی در ردیف «کار پیامبران و قران کریم است»، «زن مظهر تحقق آمال بشر است»، «از دامن زن مرد به معراج می ­رود»، «دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است»، « زن یکتا موجودی است که می­تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه بلکه جامعه ­ها به استقامت و ارزش­ های والای انسانی کشیده شوند».

    3. اگر قرار است زن در نقش تربیتی و انسان ­سازی، نظیر و همتا نداشته باشد دیگر جایی برای «سوءاستفاده» و استفاده «ابزاری» از زن باقی نمی ­ماند. امام می ­فرمایند: « اسلام زن را تاحدی ارتقاء می­ دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی می­ تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیت­هایی به عهده گیرد» ، «ما می­ خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد؛ نه ملعبه در دست مردها باشد» (همان، ج6: 300). ایشان معتقدند: «اسلام می­ خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد» (همان، ج5: 294).

    ملاحظه می ­شود در همه این نمونه­ ها، زن یا همپای مرد است یا جلوتر از او. ماکمتر فقیه و مرجع تقلیدی در تاریخ سراغ داریم که این وسعت نگاه به زن را داشته باشد. همانطور که قبلاً یادآور شدیم، نگاه ویژه امام خمینی (قدس­سره) در تکریم و ارج مقام زن و نقش تربیتی وی، حکایت از اندیشه عمیق عرفانی ایشان دارد بطوری که اگر در تفسیر این اندیشه و سیره علمی­شان، از این بعد غفلت گردد منشأ سوء استفاده و کج فهمی­ های فراوانی خواهد بود.




    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    زن مسلمان، بیداری اسلامی، چالش ها و راه­کارها


    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عالی­ترین سندحقوقی در کشور است. در اصل بیست و یکم آن آمده است:­«دولت موظف است حقوق زنان را در تمام جهات تضمین نماید و زمینه­ های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او فراهم نماید».

    هرچند این اصل و اصول دیگر، محور برنامه ­ریزی دولت­ها بوده است و برای اجرای آن تلاش فراوان شده است؛ ولی از آنجا که نقش الگویی کشور ایران در منطقه و جهان قابل انکار نیست ناتمامی و ناکارآمدی در اجرای قوانین اسلامی- ملی، تأثیرات منفی عمیقی بر منطقه و جهان خواهد داشت. با توجه به این امر در شناسایی چالش ­ها و طرح راه­کارها چند مطلب قابل توجه است:


    1. وسعت فن­آوری ارتباطات و تغییرات سریع آن به گونه ­ای است که گویی همه ما در یک دهکده جهانی زندگی می­ کنیم؛ به طوری که سرنوشت هر ملتی با تحولات ملت­های دیگر عمیقاً تغییر می­ کند و مسائل جدیدی در سطح فرا ملی ایجاد می­ کند که دغدغه عمومی بشر است و حل آنها همکاری جهانی می ­طلبد. ما خواسته یا ناخواسته در این شرایط واقع شده ­ایم. برمبنای باور به غنای تعالیم اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شایسته است به جای «مقابله» و «مقاومت»، زمینه بهره ­وری صحیح از این شرایط را برای ملت­ها به­ ویژه ملل مسلمان فراهم کنیم و با استفاده از توان مندی­های بالقوه، زمینه حضور علمی- فرهنگی بیشتر را در صحنه ­های بین ­المللی برای همه به­ ویژه زن مسلمان فراهم نمائیم.


    2. سطحی نگری به دین و قرآن و ظاهرگرایی در احکام اسلامی، بزرگ­ترین آفت بالندگی، رشد و پویایی ملل مسلمان است که در طول تاریخ عموماً این ملت­ها- خواسته یا ناخواسته- گرفتار آن بوده­اند. این امر با باور به کرامت انسان و زیرساخت­های آن تعارض دارد؛ زیرا دین در پی تربیت انسان­های ژرف اندیش، پرمغز و به تعبیر کلام وحی «اولوا الالباب» (آل عمران: 190) – اعم از زن و مرد- است. چنین شخصی در جامعه، صاحب «حکمت» و منشأ «خیرکثیر» می­باشد(بقره: 269). شیوه تربیتی قرآن به گونه­ای است که «جرأت اندیشیدن» و افزایش فهم و تدبر را در انسان تقویت می­کند. خود قرآن با آیات مکرر، بزرگ­ترین مشوق انسان به پویایی اندیشه و تولید فکر است (زمر: 17-18). باور به جامعیت اسلام و قرآن مستلزم عبور از ظاهر آیات به حقایق درون است. تحقق آرمان «جهانی شدن اسلام» جز با نگاه همه جانبه به معارف قرآن و دین میسر نیست. بنابراین بازیافت نقش حقیقی زن نیز جز با این نگاه ممکن نخواهد بود همان­طور که امام خمینی چنین کرد.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    3. احساس «بی ­هویتی»، «بحران معنا» و «تقلید مطلق» از فرهنگ وارداتی در کشورهای مسلمان، ناشی از محدودیت نگاه به زن در حدود فقهی و ظواهر احکام اسلامی است. در نتیجه تأثیرپذیری مطلق از پدیده جهانی شدن (universalism) با آثار و پی­آمدهای مثبت و منفی آن در حوزه­های اصلی حیات فردی و اجتماعی انسان است. ملت ایران –که امانتداران آرمان­های امام خمینی هستند- وظیفه احیاء و تجدید حیات، مبانی اندیشه امام به­ویژه بعد «عرفانی» اندیشه ایشان را در رابطه با نقش زن به عهده دارند. غفلت و بی­توجهی به این مبانی موجب شده است احساس بی­هویتی بر زن مسلمان ایرانی حاکم و تقلید مطلق از فرهنگ وارداتی غرب رایج گردد. بازیافت هویت واقعی و نقش حقیقی زن در خانواده و اجتماع و مهار چالش­های فکری- هویتی زن مسلمان عصر حاضر، جز در سایه مبانی عرفان اسلامی در جامعه ناممکن است.


    4. در اندیشه رایج عصر جدید، انسان امروز نه انسان «غایی» بلکه انسان «ابزاری» است که مقام او از «شخص» تا حد «شیء» و ابزار فروکاسته شده است. در این امر تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ هرچند نقش ابزاری زنان محسوس­ تر است (به دلایلی که قبلاً یادآور شدیم). اگر قرار است زن در کسوت «مربی»، نظیر و همتا نداشته باشد – همان­طور که قبلاً یادآور شدیم- تقویت، ترویج و نهادینه کردن این باور یعنی میزان تأثیرگذاری تربیتی زن بر مرد و جامعه در تغییر سرنوشت انسانها، موجب تقویت روح «خودباوری و اعتماد به نفس»، «خودحرمتی» و «عزت نفس ملی- اسلامی» – به­ ویژه در زنان- در مواجهه با هجمه­ های تبلیغاتی و روانی نظام سلطه خواهد بود. مسلماً این امر موجب تضعیف مردان نخواهد شد؛ زیرا در این نقش حقیقی زن، سهم مردان از «آرامش» و امنیت روانی نیز تأمین خواهد شد. آرامشی حقیقی که کلید رشد و بالندگی مادی و معنوی می­باشد.


    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نتیجه ­گیری، راهبردها و راهکارها


    بنابر این بیداری، مقاومت و سعادت جوامع بشری مرهون توجه به نقش زنان است به شرط اینکه:

    1. به ارج و «شأن» انسانی زن همپای مرد، ورای «جنسیت» توجه شود.

    2. به نگاه «عرفانی» امام خمینی به زن برگردیم و نقش بی نظیر تربیت انسانی- معنوی او را باز یابی کنیم.

    3. توجه به نقش «حقیقی» زن در تکامل و رشد مرد و اجتماع، نه نقش «ابزاری» و به­عنوان ملعبه.

    4. احیاء «عزت نفس» و خود حرمتی زنان، با بازگشت به نقش حقیقی و تربیتی آنان.

    5. توجه به نقش حقیقی زن به­عنوان «همسر» در تأمین «آرامش» و طمأنینه مردان.

    6. توجه به نقش تربیتی و انسان­سازی زنان در کسوت «مربی» جامعه و تأثیر آنها بر سعادت جوامع بشری با توجه به مبانی عرفان اسلامی.




    ماخذ:
    موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور











    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. موهای نقره ای، گنجینه‌ای آسمانی
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن سالمندان
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 22-02-1392, 17:40
  2. فتنه افکنی، یا دستاویز گریز از فتنه!
    توسط ganjineh در انجمن حضرت فاطمه زهرا (س)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 05-02-1389, 21:17
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-02-1389, 11:57
  4. شادکامی، شخصیت و موفّقیت
    توسط محب فاطمه در انجمن مقالات تربيتي
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 30-01-1389, 13:37
  5. خلق آثار هنری با تبدیل تصاویر دیجیتالی به نقاشی های طبیعی، حالت روغن، پاستیل، زغال چوب
    توسط درگاه محبوب در انجمن نرم افزارهاي گرافيک، تصويري و مولتي مديا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-01-1389, 22:25

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •