(...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی ◕✿◕◕✿◕...)










    کرامت انسان به عنوان حق طبیعی از مهم­ترین مسائل حوزه انسان شناسی عصر حاضر است. این اصل مبنای وضع حقوق و قوانین جوامع بشری از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در این دو متن حقوقی به استناد اصل کرامت انسان، برابری حقوق زن و مرد مورد تأکید قرار گرفته است. «عقلامیت» و «آزادی» زیر ساخت­های اصلی کرامت انسان­اند که مطابق آنها انسانیت انسان به میزان پویایی فکر و آزادگی است نه جنسیت؛ زیرا جنسیت امری عارضی است و در ارزش­گذاری­ها و انسانیت نقشی ندارد.

    در عرفان اسلامی، بویژه عرفان ابن ­عربی و پیروانش، زن آئینه «جمال» حق است و از این جهت اثر «معنوی» و «تربیتی» خاصی بر مرد و جامعه دارد؛ بطوری که تعبیر «لتسکنوا الیها» یکی از جلوه­ های قرآنی آن است. نگاه «عرفانی» امام خمینی به زن از نگاه «فقهی» ایشان متمایز است. در نگاه عرفانی ایشان، زن به عنوان «مربی»است؛ یعنی در نقش تربیتی و انسان­سازی نظیر و همتا ندارد. در این نگاه جایی برای استفاده «ابزاری» از زن باقی نمی ­ماند.

    احیاء عزت نفس ملی، اسلامی، جز با نگاه عرفانی به نقش حقیقی و انسان­ سازی زن ممکن نیست. از این رو بیداری، مقاومت و سعادت جوامع بشری را مرهون نقش زنان دانسته­ اند.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مقدمه

    بر مبنای باور به کرامت ذاتی انسان و زیرساخت­های آن به همراه نگاه عرفان اسلامی به نقش حقیقی زن که در اندیشه و سیره­ ی عملی امام خمینی تجلی کرده است، می­ توان نقش حقیقی زن مسلمان را احیاء نمود که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.


    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #3
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خیلیَم عالی.
    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    کرامت ذاتی انسان و مبانی آن

    مسأله «شأن» و «کرامت» انسان (Human Dingily) به عنوان حق «طبیعی» و «ذاتی» از مهم­ترین مسائل حوزه انسان­ شناسی در شرق و غرب است. هر چند نگرش­ ها به این مسأله با یکدیگر تفاوت دارد ولی در اصل مسأله، اتفاق نظر وجود دارد.


    مطابق این اصل « انسان بما هو انسان» یک ارزش ذاتی دارد که از آن با واژه «کرامت» و معادل­های آن یاد می­ شود و از آنجا که اصل کرامت را ذاتی تمام انسانها، به حیث انسان بودن، می­ دانند از آن به «کرامت ذاتی» تعبیر می­ کنند.

    کرامت انسان درون مایه اصلی «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و مبنای تنظیم «قانون اساسی» جمهوری اسلامی ایران است و مطابق آن در تنظیم حقوق و قوانین، شأن انسانی انسان مورد توجه قرار گرفته و در این مسأله بین زن و مرد تفاوتی نیست. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به­عنوان عالی­ترین سند حقوقی کشور در برابری حقوق انسانی آمده است: « همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند (اصل بیستم).

    با وجود این که معنا و منشأ کرامت در نظر صاحبان اندیشه با یکدیگر تفاوت اساسی دارد بطوری که در برخی اندیشه­ ها معنایی صرفاً «انسانی» و «اخلاقی» دارد و در برخی دیدگاه ­ها معنایی «الهی» و « دینی» دارد؛ ولی در زیرساخت­ها و مبانی اصلی این نظریه اتفاق نظر وجود دارد. از جمله این زیرساخت­ها یکی «عقلانیت» و دیگری «آزادی» است که به اختصار به معانی آنها اشاره خواهیم کرد.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    «عقلانیت» و «دانایی» به عنوان مبنایی­ ترین زیرساخت و مبنای کرامت ذاتی انسان به شمار می آید. مطابق این معیار، جامعه صاحب کرامت و عزت جامعه ­ای است که ویژگی اصلی آن پویایی اندیشه و فکر باشد. جامعه ­ای که «تولید فکر» کند خواه این پویایی به حوزه عقل نظری تعلق داشته باشد و در ارتباط با عقل قدسی معنا پیدا کند. یا در ارتباط با عقل عملی و اخلاق و در ارتباط با «وجدان اخلاقی» تعریف شودو در این میان بین زن و مرد تقاوتی نیست.


    ما این ویژگی را به صراحت در تعالیم دینی اسلام و آیات قرآن مشاهده می­ کنیم. بیش از 900 بار قرآن ما را به تفکر، تعلم، تعقل، تذکر، تدبر و ... دعوت نموده و از سفاهت و تقلید کورکورانه باز می­ دارد. در کلام وحی هیچ ثروتی همانند علم و دانایی نیست. هدف قرآن تربیت انسان فرزانه و خردمند است. شهروند قرآنی صاحب کرامت و عزت (اعم از زن و مرد) کسی است که فکر پویا داشته، احسن را گزینش کند(زمر:17-18) و اهل نوآوری، زایش اندیشه و تولید فکر باشد. در چنین جامعه­ ای هر چه پویایی اندیشه بیشتر باشد شهروند آن فرزانه ­تر و در نتیجه شریف­تر و مستحق احترام بیشتر است.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    البته باید توجه داشت عقلانیت چهره «مستور» و «معقول» قرآن است. قرآن همچون انسان ظاهر و باطنی دارد
    (ملاصدرا، 1382: 435). ادنی مرتبه و درجه نازله یعنی چهره مشهور و محسوس آن نزد عموم است (همان) و مرتبه عالیه آن «ام­الکتاب» است که « لدی­الله» می­باشد (زخرف: 4). هرچه درجه فهم و درک یعنی عقلانیت و دانایی بالاتر باشد راه­یابی به حقایق باطنی کلام وحی میسرتر است و بستر مناسبی برای حاکمیت «منطق» به جای «احساس» در جامعه فراهم خواهد آورد.

    حریت و آزادی دومین عنصر و معیار ارج و کرامت ذاتی انسان است. مطابق این اصل، «اراده» و «اختیار» در تعالیم فلسفی- دینی، نقش مهمی در ساختن شخصیت و هویت انسان دارد به­طوری که این عنصر به همراه عقلانیت و دانایی، امتیاز خاص انسان و معیار ارزش­گذاری رفتار و اعمال وی محسوب می­گردد. به تعبیر حکیم ملاصدرا، همه فضایل به حکمت و حریّت است (ملاصدرا، 1368، ج9: 88). «حکمت» همان عقلانیت و دانایی و «حریت»، آزادی یعنی آزادگی است. در این نگاه «تقلید» و «تعصب» دو مانع و عامل محرومیت انسان از رشد و سعادت­ هستند (همان: 137- 138).

    در تعالیم دینی، عقلانیت به همراه آزادی جوهره انسانیت است. در آیات قرآن، معیار ارزش گذاریها، افعال اختیاری انسان معرفی شده است(انسان:3)، بطوری که ایجاد اکراه و منع اختیار خلاف مشیت الهی می­ باشد (یونس:98). در نگاه قرآنی از پیروی و تقلید کورکورانه نهی شده است (اسراء: 36)، زیرا کسی که از ابزارهای معرفتی درست بهره­برداری نمی­کند از انسانیت تا مرتبه حیوانیت و پایین ­تر از آن تنزل خواهد کرد (اعراف: 179).



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  8. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    البته باید توجه داشت مفهوم آزادی در اینجا به معنای آزادی «طبیعی» و رهایی حرف نیست تا نقش«ابزاری» پیدا کند- همانطور که در بعضی جوامع چنین شده است- بلکه آزادی، آزادی «حقیقی» و آزادی «معقول» است. از این­رو فیلسوفی همانند کانت، که انسان را موجودی «خود بنیاد» و «خودقانونگذار» معرفی می ­کند و اصل کرامت را به شأن انسانی- اخلاقی تفسیر می­ کند (نه الهی- دینی) و نیز به آزادی «عقلانی» که ریشه در اخلاق دارد معتقد است نه آزادی طبیعی (Kant,1996:173). متفکران اسلامی در سایه تربیت قرآنی خویش، آزادی و آزادگی را اصل اساسی و اولیه زندگی می ­دانند که «تدین» نیز بر آن بنا می ­شود، زیرا بهره­ وری از این اصل به همراه اصل عقلانیت، از ابتدایی ­ترین حقوق فطری انسان است که در نوع خلقت وی نهفته است (طباطبایی، 1374، ج16: 267). در اینجا حکمت و حریت دو موهبت همراه همند (ملاصدرا، 1368، ج9: 88) و شخصیت و زندگی ما را انسانی می ­کنند( بهشتی، 1380، 106).

    بنابرآنچه در بالا گذشت بدست می ­آید که اولاً: سخن از کرامت ذاتی انسان و زیرساخت­های آن، به «انسانیت» انسان ( از آن جهت که انسان است) تعلق دارد و ربطی به «جنسیت» که امری عارضی است ندارد؛ زیرا جنسیت معیار ارزش­گذاری محسوب نمی­ شود. ثانیاً: کرامت مورد نظر، همه ابعاد اخلاقی- انسانی و معنوی را در برمی­ گیرد و محدود به بعد خاصی نیست. ثالثاً: باور به این اصل، منشأ عزت نفس و شجاعت ملت ها- اعم از زن و مرد- است. انسان­ها- به­ ویژه انسان مسلمان- با تکیه بر این اصل فلسفی- قرآنی می­ توانند تمدن اسلامی را بر پایه علم، دین، عقلانیت و اخلاق احیاء و تجدید کنند.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  9. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    زن در باورهای دینی و عرفان اسلامی


    قبلاً یادآور شدیم که انسان و قرآن، هر یک دو چهره دارند: چهره محسوس(ظاهری) و چهره معقول (باطنی). در فلسفه و عرفان اسلامی مفصلاً در این باره سخن گفته شده است و به ما توصیه شده چهره مستور و حقیقی انسان و قرآن را بشناسیم. در کلام وحی- به عنوان کتاب جامع انسان شناسی- از ما دعوت شده است در قرآن تدبر و حقایق پشت پرده و مستور آن را شناسایی کنیم(محمد:24) و طهارت جان را شرط دستیابی به آن حقایق دانسته اند (واقعه:79). در نگاه انسان­شناسانه قرآن- که عمیقاً مرتبط با هستی شناسی و خداشناسی است- انسان عصاره همه عالم است و نسبت به سایر موجودات از کرامت، شرافت و فضیلت ذاتی برخوردار است (اسراء:70).


    در عرفان اسلامی- بویژه عرفان ابن­ عربی و پیروانش- به استناد آیات وحی، احادیث قدسی و نبوی، انسان علاوه بر جنبه ناسوتی دارای جنبه لاهوتی و صورت الهی است؛ یعنی به «شرف» داشتن صورت الهی مشرف و ممتاز شده است. در این دیدگاه انسان، حقیقت وجودی واحد ذومراتبی است که ظاهرش ناسوت و باطنش لاهوت می­باشد (ملاصدرا، 1382: 435). اینجا نقش حقیقی انسان- اعم از زن و مرد- به شخصیت حقیقی و انسانی او تعلق دارد نه جنسیت وی. در عرفان اسلامی، انسانیت به ذکورت و انوثت نیست و این دو اعراض انسانیت ­هستند. انسانیت جامع ذکورت و انوثت، یا بهتر بگوییم ورای این دو است. از این رو کمال، مقام خلافت و نیابت الهی، مخصوص مردان نیست. اصولاً مقامات و مدارج بین زن و مرد مشترک است و در تکامل معنوی تفاوتی بین زن و مرد نیست. به تعبیر بزرگان هیچ کمالی از کمالات معنوی نه مشروط به ذکورت است نه ممنوع به انوثت؛ زیرا انسانیت مشروط به این دو صفت نیست.




    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    محی ی­الدین­ بن­عربی،در «فص محمدی»با استناد به حدیث پیامبر، زن را مظهر «جمال» حق معرفی نمود، و معتقد است زن در مظهر بودن خداوند کامل­تر از مرد است. از این رو مرد اگر بخواهد خداوند را در مظهریت زن مشاهده کند شهود او تمام­تر و کامل­تر است. کمال شهود حق در مرآت وجود زن تحقق می­ یابد (ابن­عربی، 1370: 217). از این­ رو وی زن را آئینه تمام نمای کمالات الهی و مجلای تمام صفات جمال می­ داند. ایشان «اصرار می ­ورزد و استدلال می­ کند که صحبت بانوان و یاد آنان انسان را نزدیک به خدا می­ سازد زیرا خداوند چیزی را محبوب پیامبرش می­ گرداند که مقرب وی به او باشد نه مبعد وی» (جهانگیری، 1375: 446). بعضی بزرگان نیز معتقدند تقدم و تشرف زن به تکلیف نسبت به مرد به واسطه بلوغ، یک «شرافت» برای زن محسوب می­ شود و زمینه تکامل معنوی برای زن آماده ­تر است از این رو، اگر انسان تنزل کند حداقل باید بگوید زن همانند و همتای مرد است (جوادی آملی، 1374: 352- 354).

    قرآن نیز در ارزش­های انسانی، انسان بودن را مورد خطاب قرار می­ دهد نه جنسیت را. خطاب کلام وحی، روح و جان انسان­ها است که نه مذکر است و نه مؤنث. جنسیت مربوط به تن و جسم عنصری است و امری عارضی می­باشد. انسانیت ویژگی مشترک زن و مرد و معیار انسانیت است. احساس عزت و هویت یعنی صفت کرامت به انسان از آن جهت که انسان است به دو ویژگی یاد شده در بخش اول مقاله تعلق دارد. نگاه قرآن به زن دوگونه است: یکی نگاه «فقهی» که به ظاهر احکام تعلق دارد. دیگری نگاه «عرفانی» که به نقش حقیقی زن اشاره دارد. نگاه فقهی به زن، لایه روئین شخصیت وی است. ما از طرفی احکام فقهی فراوانی در اطاعت زن از شوهر، در آیات قرآن داریم و از طرف دیگر تعابیر لطیفی داریم که نقش «معنوی» و «تربیتی» زن را به تصویر می­کشد؛ بطوری که مرد در این نقش، همپای زن نیست. از نمونه­های آن می توان به رابطه زن با همسر در خانه اشاره کرد. «زوجیت» یک چهره فقهی و صوری دارد و یک چهره عرفانی و حقیقی. تعریف و تعیین جایگاه زن در این دو نگاه کاملاً متفاوت است. در قرآن یک جا، زن به عنوان همسر محدودیت­هایی دارد و مرد بر وی قوام دارد (نساء : 34) در جای دیگر آرامش، تسکین و طمأنینه مرد در گرو ارتباط با زن است (روم: 21). تعبیر«لتسکنوا الیها» در آیه جایگاه حقیقی، نقش محوری و تأثیر عمیق زن بر مرد را نشان می­دهد. شخصیت حقیقی زن اینجا ظهور و بروز پیدا می­کند، بویژه اینکه آیه این ویژگی را از «آیات» و نشانه­های الهی معرفی می­کند. اینکه محیی­الدین­بن­عربی و بزرگان عرفان اصرار دارند که زن در «تکامل معنوی» مرد نقش دارد، برگرفته از نمونه این آیات است. قدر مسلم «لتسکنوا الیها» صرفاً اشاره به سکون و آرامش ظاهر ندارد. این برداشت جفا به ساحت قرآن است. به استناد آیات دیگر کلام وحی، می­توان جایگاه و مرتبه «سکینه» را مشخص نمود. «سکینه» در کلام وحی، روزی و هدیه آسمانی و معنوی است که از بالا نازل می ­شود: «هو الذی السکینه» (فتح:4). در این کریمه برای سکینه تعبیر «انزل» می­ آورد همانطور که این تعبیر برای قرآن نیز به کار می ­رود. باید توجه داشت تعبیر «انزل» در جایی به کار می­ رود که «حقیقت» چیزی در عالم بالا باشد و «رقیقه» آن نازل شود. نکته مهم این است که معرفی زن (در نقش همسر) برای «سکینه » مرد، بینش عمیق و ثقیلی در معرفی نقش «معنوی» و «تربیتی» زن است و می­ دانیم که آرامش روان، سرمایه حقیقی و کلید تکامل معنوی جان آدمی است.



    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



  11. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,039 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ما در تاریخ، بانوانی را سراغ داریم که در تحول معنوی مردان تأثیر عظیم داشته اند و با دارابودن زیبایی­های معنوی، الهام­ بخش اشعار عارفانه و شاعر انه بوده­ اند در این نگرش، زن دیگر کالای تجاری یا «وسیله» برای تبلیغ و بهره­دهی بیشتر نیست، بلکه مظهر جمال آفرینش خداوندی و روحش تجلی­گاه رحمت واسعه الهی است. زن در جایگاه انسانی و مقام انسانیت یعنی ظرفیت­های انسانی – معنوی، نه تنها همپای مردان بلکه گاهی توانمندتر است. اگر ما از این حقایق قرآنی فاصله بگیریم ناخواسته اسیر دام اندیشه­ های رایج فمینیسم (Feminism) خواهیم شد و زن را در نقش «ابزاری» به کار خواهیم گرفت.

    باید توجه داشت نگاه انسان­ مدارانه اومانیسم (Humanism) با انسان­ مداری اسلامی- قرآنی تفاوت مبنایی دارد. در اغلب دیدگاه­ های اومانیسمی، انسان موجودی صرفاً زمینی است و تکامل وی نیز به همین جنبه محدود می ­شود. با این نگاه انسان امروز، ملعبه و بازیچه دست سودجویان است و از او استفاده ابزاری می ­شود. این اختصاص به زنان ندارد ولی به دلیل ظرفیت­ها و ویژگی­های خاصی که زن دارد زمینه سودجویی از زنان بیشتر است. فمینیسم رایج ریشه در این نگاه دارد.


    (...◕✿◕◕✿◕  زن، کرامت انسانی، بیداری اسلامی    ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. موهای نقره ای، گنجینه‌ای آسمانی
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن سالمندان
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 22-02-1392, 17:40
  2. فتنه افکنی، یا دستاویز گریز از فتنه!
    توسط ganjineh در انجمن حضرت فاطمه زهرا (س)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 05-02-1389, 21:17
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-02-1389, 11:57
  4. شادکامی، شخصیت و موفّقیت
    توسط محب فاطمه در انجمن مقالات تربيتي
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 30-01-1389, 13:37
  5. خلق آثار هنری با تبدیل تصاویر دیجیتالی به نقاشی های طبیعی، حالت روغن، پاستیل، زغال چوب
    توسط درگاه محبوب در انجمن نرم افزارهاي گرافيک، تصويري و مولتي مديا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-01-1389, 22:25

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •