بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است. سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.
صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 56
  1. #41
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 8      تشکر : 0
    7 در 2 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    د. خوانساری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    این نشاندهنده بی اطلاعی شماست جناب خوانساریر!
    کسی که ادعایی را مطرح میکنه باید دلیل بیاره.
    کسی که دعوتی داره باید دلیل بیاره و دیگران را قانع کنه.
    گمان می کنم بحث در همین مورد است جناب آقای شریف. استفاده از عبارت "این از بی اطلاع شماست" نابجاست، زیرا که همه در صدد بحث و جستجو هستیم تا حقیقت روشن شود، که این آقا آیا دلیلی دارد یا خیر.
    البیة علی المدعي هست، و ما همچنان منتظر دلیل استارتر تاپیک هستیم. اگر شما کلی با اطلاع هستید، بفرمایید بنده را روشن کنید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    این هم دلیل بر بی اطلاعی شماست که به معمار اشکال میگیرید. تقلید غیر از تحقیقه.
    آدم باید برای رسیدن به مطلبی از نظر بزرگان بهره بگیره خصوصا اگر به پاکی اونها یقین داشته باشیم و این غیر از تقلیده و شما مغالطه کردید

    خود خدا میگه : فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(الأنبياء/7)
    گویا که نمی دانید که تحقیق مستلزم اعتماد به خود است و نه اقوال رجال. "من أخذ دینه من أفواه الرجال أزالته الرجال".
    از نظر بزرگان بهره بردن شد تقلید در عقیده و نه تحقیق، بنا بر این معنایی برای تحقیق اینگونه نمی ماند، و اگر منظور شما فقط نظر خواستن برای کمک در تحقیق است، بله این اشکالی ندارد که آدم از نظرات این و آن البته بر اساس ثقلین استفاده کند.
    در مورد استفاده واژه مغالطه پاسخی به شما نمی دهم، از باب لا تقابلوا الاساءة بالإساءة.


    دقیقاً خود خدا این را می گوید که به اهل الذکر رجوع کنید، و اهل الذکر همان اهل البیت (ع) هستند، اما اگر می خواهید این آیه را بر اساس میل خود تأویل و تفسیر کنید، پس به تفسیر امام صادق (ع) رجوع کنید.

    الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّى بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْوَشّاءِ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع): (فِي قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص الذّكْرُ أَنَا وَ الْأَئِمّةُ أَهْلُ الذّكْرِ وَ قَوْلِهِ عَزّ وَ جَلّ وَ إِنّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع نَحْنُ قَوْمُهُ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ‏). اصول كافى جلد 1 صفحه: 303 روايه: 1.
    امام باقر (عليه السلام) راجع به قول خداى عزوجل (43 سوره 16) (((اگر خودتان نمى‏دانيد از اهل ذكر بپرسيد))) از قول پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: مقصود از ذكر من هستم و امامان اهل ذكر باشند و راجع بقول خداى عزوجل (44 سوره 43) (((همانا قرآن براى تو و قوم تو ذكر است و بزودى از آن بازخواست مى‏شويد))) خود امام فرمود: مائيم قول او و مائيم بازخواست شدگان (سؤال شوندگان).


    باب کاملی در این مورد در اصول کافی هست. بَابُ أَنّ أَهْلَ الذّكْرِ الّذِينَ أَمَرَ اللّهُ الْخَلْقَ بِسُؤَالِهِمْ هُمُ الْأَئِمّةُ (ع‏)


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    این هم دلیل دیگه ای بر کمی اطلاعات شماست و همون متنی که مشتاق آورده بود رو عینا کپی کردید.
    و از همه خنده دار تر اینه که میخواهید برای موثق بودن
    علی ابن سنان موصلی به یک خبر ضعیف دیگه استدلال کنید که تازه همین روایت دوم هم خود علی ابن سنان موصلی توش نقش داره

    اگه واقعا دنبال حقی بجای اینکه نوشته های مشتاق رو عینا کپی کنی التماس میکنم دنبال علم باش و بر تحقیقاتتون بی افزا.

    این فرد حتی دینش هم مجهوله چه برسه به اعتبارش!

    علي بن سنان الموصلي العدل: روى عن أحمد بن محمد الخليل و روى عنه الحسين بن علي ذكره الشيخ في كتاب الغيبة في الكلام على الواقفة.
    أقول: الحسين بن علي، هو البزوفري كما صرح به في ص 96.
    ثم إن كلمة العدل على ما يظهر من ذكرها في مشايخ الصدوق - قدس سره - كان يوصف بها بعض علماء العامة، فلا يبعد أن يكون الرجل من العامة.
    معجم‏ رجال‏ الحديث ج : 12 ص : 47
    به ظاهر به هیچ عنوان با قواعد علم رجال آشنائی ندارید لذا خلط کردید، و از آنجائی که با قواعد آشنا نیستید به پست سابق بنده بازگردید و ببینید که چه حدیثی سند آن مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بدانید که عجله کردید، و لذا می بایستی منتظر مشتاق می ماندید تا ایشان دلیلشان را مبنی بر قرائن و تواتر تقدیم کنند، سپس چنانچه چیزی دارید تقدیم کنید. بنا بر این اگر جناب مشتاق دلیلی از قرآن و روایات در تأیید وصیت تقدیم کردند، سند روایت بررسی نمی شود.
    گویا با زبان عربی نیز آشنائی ندارید و گفته شیخ: فلا یبعد أن یکون الرجل من العامة... یعنی بعید نیست که این مرد از اهل عامه باشد، بدان معنا که شیخ نیز در شک و تردید است و ما دین خود را بر شک بنا نمی سازیم. و حتی بر فرض اینکه از اهل عامه باشد، چنانچه وصیت قرینه داشته یا متواتر باشد هر شبهه ای که به آن وارد می شود مردود است، اما اگر قرینه و تأییدی از ثقلین نداشته باشه جملتاً و تفصیلا مردود می باشد و بحث در مورد آن بی فایده ست.
    ضمن اینکه از جناب شریف خواهشمندم وقتی بنده را مخاطب خود قرار می دهید مهذب تر با بنده صحبت کنید و از درج آیکون در هنگام مخاطب قرار دادن بنده جداً خودداری فرمایید، که این مسائل در شأن بنده نیست.


    با تشکر فراوان.

    بنده همچینن منتظر پاسخ جناب مشتاق هستم تا دلایل خود را تقدیم کنند، دلیلی را که تقدیم می کنند را با دلیل رد می کنم، و در صورتی که پاسخی برای دلیلشان ندارم تحقیق می کنم تا اگر پاسخی بود به ایشان پاسخ خواهم داد و اگر چه از رد آن عاجز شدم در برابر آن تسلیم خواهم شد.

    (وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ).
    (و كيست‏ خوشگفتارتر از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيک كند و گويد من [در برابر خدا] از تسليم‏ شدگانم).


    یا حق
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.

  2. #42
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 40      تشکر : 90
    220 در 41 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شریف آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    گویا که نمی دانید که تحقیق مستلزم اعتماد به خود است و نه اقوال رجال. "من أخذ دینه من أفواه الرجال أزالته الرجال".
    از نظر بزرگان بهره بردن شد تقلید در عقیده و نه تحقیق، بنا بر این معنایی برای تحقیق اینگونه نمی ماند، و اگر منظور شما فقط نظر خواستن برای کمک در تحقیق است، بله این اشکالی ندارد که آدم از نظرات این و آن البته بر اساس ثقلین استفاده کند.
    احسنتم این کمی به منطق نزدیکتر شد. پس اشکال شما به معمار بی اساس بود و بنده هم در مقام بیان همین بودم.
    پس باید برای حقانیت ادعاهای احمد حسنی به کلام بزرگام حتما مراجعه کنیم مثل آیت الله سیستانی و ...



    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    به ظاهر به هیچ عنوان با قواعد علم رجال آشنائی ندارید
    خیر، شاید قیاس به نفس کرده باشید

    مجددا زیبا بحث رو عوض کردید!!

    بحث اتفاقا سر وثاقت علی بن سنان الموصلی بود و ادعای پوچ مطرح شده ای که داشتید بود


    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    اما در مورد ضعف علی بن سنان الموصلی العدل، در نظر علمای رجال ایشان موثق و از خاصه یعنی شیعیان است

    که خیلی مستدل بیان شد


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    این فرد حتی دینش هم مجهوله چه برسه به اعتبارش!

    علي بن سنان الموصلي العدل: روى عن أحمد بن محمد الخليل و روى عنه الحسين بن علي ذكره الشيخ في كتاب الغيبة في الكلام على الواقفة.
    أقول: الحسين بن علي، هو البزوفري كما صرح به في ص 96.
    ثم إن كلمة العدل على ما يظهر من ذكرها في مشايخ الصدوق - قدس سره - كان يوصف بها بعض علماء العامة، فلا يبعد أن يكون الرجل من العامة.
    معجم‏ رجال‏ الحديث ج : 12 ص : 47
    پس این دقت شماست که کم میبود نه بنده حقیر.

    و نیکو آنکه خودتون هم سرانجام کلام مرحوم خوئی رو زیبا و همانچیزی که عرض بنده بود ترجمه کردید که این فرد اصلا احتمال دارد شیعه نباشد!


    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    و گفته شیخ: فلا یبعد أن یکون الرجل من العامة... یعنی بعید نیست که این مرد از اهل عامه باشد، بدان معنا که شیخ نیز در شک و تردید است
    لذا اولا بازهم جای شکر دارد که از آن ادعای پوچ اولی تنزل نموده اید

    ثانیا باید بدانید مشکوک بودن یعنی معلوم نبودن ، و معلوم نبودن یعنی همان جهل به مسئله، و بنده هم عرض داشتم:


    نقل قول نوشته اصلی توسط شریف نمایش پست ها
    این فرد حتی دینش هم مجهوله چه برسه به اعتبارش!
    پس بنده تنها در مقابل بی احترامی هایی که روا داشتید، محترمانه استدعا میکنم:

    دوستان در کنار سعی برای یادگیری زبان عربی جهت پرهیز به بی احترامی به دیگران ، به یادگیری مضمون مطالب فارسی هم دقت لازم را مبذول فرمایند!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    بنا بر این اگر جناب مشتاق دلیلی از قرآن و روایات در تأیید وصیت تقدیم کردند، سند روایت بررسی نمی شود.
    خیر این هم اشتباه دیگریست و حکایت از یک دور پوچ دارد!

    کما اینکه همین کار رو در سایتهای دیگر هم مشاهده و جواب را ارائه نمودم منتها خیلی راحت جوابهای بنده در آنجاها حذف گردید!

    این رویه حکایت از آن دارد که این جریان ابتدا به کذب و دروغ ، روایت را صحیح میخوانند و بعد از آنکه بیان میگردد خیر روایت ضعیف است، وارد فاز دوم شده و میخواهند آیات و احادیث کلّی دیگر را بواسطه همین روایت تفسیر کنند! و در کنارش یکهو ابراز شادی میکنند که پس این روایت هم صحیح شد!

    یعنی با خود همین روایت ، آیات و احادیث دیگر رو تفسیر میکنند و با همون تفسیر که بت همین حدیث انجام دادند، در نهایت صحت خود این روایت را توجیه میکنند! واین یک دور پوچ است.

    خیر تاکید داریم سند این روایت باید در جای خود بحث شود و این بسیار برای فهم همان آیات و احادیث تاثیر گذار خواهد بود

    و این روایت در نهایت ضعف سندی قرار دارد و افرادی در آن وجود دارند که نه تنها هیچ توثیق معتبری بر آنها وجود ندارد بلکه حتی در ماهیت دینشان تشکیک شده، من جمله همین علی بن سنان الموصلی
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.


  3. #43
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 40      تشکر : 90
    220 در 41 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شریف آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    خدا این را می گوید که به اهل الذکر رجوع کنید، و اهل الذکر همان اهل البیت (ع) هستند، اما اگر می خواهید این آیه را بر اساس میل خود تأویل و تفسیر کنید، پس به تفسیر امام صادق (ع) رجوع کنید.

    الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّى بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْوَشّاءِ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع): (فِي قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص الذّكْرُ أَنَا وَ الْأَئِمّةُ أَهْلُ الذّكْرِ وَ قَوْلِهِ عَزّ وَ جَلّ وَ إِنّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع نَحْنُ قَوْمُهُ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ‏). اصول كافى جلد 1 صفحه: 303 روايه: 1.
    امام باقر (عليه السلام) راجع به قول خداى عزوجل (43 سوره 16) (((اگر خودتان نمى‏دانيد از اهل ذكر بپرسيد))) از قول پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: مقصود از ذكر من هستم و امامان اهل ذكر باشند و راجع بقول خداى عزوجل (44 سوره 43) (((همانا قرآن براى تو و قوم تو ذكر است و بزودى از آن بازخواست مى‏شويد))) خود امام فرمود: مائيم قول او و مائيم بازخواست شدگان (سؤال شوندگان).
    خیر این هم اشتباه دیگریست که در تایپیکهای مشابه در سایر سایتها هم مشاهده میشود که دقیقا به همین مطلب استدلال میکنند که باید جواب داده شود:

    ائمه اطهار مصداق اکمل اهل ذکر هستند و علما در طول ائمه اطهار بوده لذا آن ها هم اهل ذکرند!

    باید توجه داشت که برای فهم همین کلام ائمه هم میبایست به متخصص مراجعه کرد و متخصصین در امر تبیین کلام ائمه علیهم السلام ، علما و بزرگان دین میباشند نه فهم قاصر شما یا بنده یا ایکس و ایگرگ


    اگر کلام شما ، همین است خب احسنت بر شما، اگر نیست پس ابتدا باید این فکر اشتباه رو تصحیح کرد که اینجور نیست هر کسی از پشت کوه رسید، میتواند در مقابل امثال آیت الله سیستانی ها قرار گیرد و خودش را فهیم نسبت به ثقلین بداند و به واسطه مقدمات باطلی که در ذهنش دارد، از آیات و احادیث نتیجه گیری کند.


    به امید آنکه حقیقتا با حق باشیم نه اهل سیاه بازی!
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.


  4. #44
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پس شما به چه صورت اعتقادات خود را به دیگران می سپارید در صورتی که خودشان به این اشاره فرمودند که در عقائد تقلید نکنید..[/quote]


    سلام علیکم جناب د. خوانساری

    ببینید انسان که نمی تواند در تمامی علوم علم پیدا کند یکی مجتهد میشود که مسائل دین را روشن کند یکی پزشک میشود که بیماری ها را شناسایی کند یکی معلم میشود تا........پس اگر قرار باشد خود انسان به دنبال تمامی علوم برود و در همه ی انها عالم شود که باید عمری به درازای عمر نوح کند تا زمان کافی برای عالم شدن را داشته باشد پس هنگامی که مسئله ای به وجود می آید انسان موظف است نزد اهل علم تحقیق کند پس این تقلید نیست در صورتی که آن فرد دلیل هایی محکم برای سخن خود می آورد

    و جناب معمار بر اساس تحقیق و بررسی ادعای احمد الحسن را مردود میدانند
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  5. #45
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    آقای معمار فرمودند که: اگر احمد الحسن بر حق است به من بگوئید چه در سر می پرورانم، و بنده که بعنوان شیعه هستم از کلام ایشان تعجب کردم.
    جناب خوانساری من این گفتار را بر این اساس گفتم که یقین داشتم احمدالحسن,شخصیتی مجازی و ضعیف است,که بخواهد حکومتی را ایجاد کند(درباره علم غیب در پست 23 توضیحاتی دادم)

    آخر شما بگویید شخصی که ادعا می کند من حق هستم و برای حقانیتش می گوید استخاره کنید,این شخص به نظر شما حق است,آخر استخاره چه معنا دارد,اصلا مورد و جایگاه استخاره را نمی داند,آخر چه جوری می خواهد یمانی شود,

    طبق تحقیقی که من داشتم این شخص قبلا در رژیم منفور صدام بوده است

    این شخص هنوز نتوانسته حکومت کند,چرا دست رو دست گذاشته و کاری نمی کند

    اصلا خصوصیات یمانی معروف را ندارد

    از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: « یمانی از یمن با پرچم‌های سفید خروج می‌کند» مختصر اثبات الرجعـة، ح 16.

    از مهم‌ترین روایات مربوط به انقلاب یمنی روایتی است که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: (قبل از قیام قائم وقوع پنج علامت حتمی است: یمنی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان)[بحارالانوار جلد 52 صفحه 204.]

    و در روایت دیگر از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود: (خروج این سه تن، خراسانی، سفیانی و یمنی در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق می‌افتد....)بحارالانوار جلد52 صفحه 210.


    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها
    در مورد فرموده جناب معمار: "ثانیا فرض کنیم که سند این حدیث درست باشد ولی اين حديث درباره بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌باشد، پس ربطي به دوران غيبت ندارد.ما الان در دوران غیبت هستیم,آن وقت شما دارید از دوان بعد از امام زمان سخن می گویید,خواهشا دقت کنید".
    برادر عزیز و گرامی، در دین فرضیاتی وجود ندارد، و دین بر فرضیات بنا نمی شود، و عقیده ای که بر فرضیات بنا شود از خانه عنکبوت سست تر خواهد بود.
    مثل این که شما موضوع را خوب مطالعه نکردید من کجا گفتم دین فرضیه است,من گفتم فرض را بر این می گیریم که سند این روایت هم درست باشد,آیا این جمله یعنی دین فرضیه است.دقت کنید به موضوعات مطرح شده
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.


  6. #46
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساري نمایش پست ها
    در روايات داريم که بسياري از مردم منکر، از پيامبران طلب معجزه کردند اما پيامبران آنها را انجام ندادند، آيا اين بدان معناست که آنها بر حق نيستند؟

    در مواردي که پيامبران مي دانستند که ارائه معجزه براي مردم لجوج فايده اي ندارد,در اين موقع بود که از ارائه معجزه خوداري مي کردند

    اما احمدالحسن حتي نمي تواند دليلي بر ادعاي خودش بياورد جز استخاره و خواب,که خواب حجت شرعي نيست و استخاره هم موردش اين جا نيست

    اگر قرار باشد خواب حجت شرعی باشد که دیگر تکلیف روشن است

    من در خواب می بینم که فلانی از من طلبکار است فردا از خواب بلند شوم و بروم پولی به آن شخص دهم واقعا خنده دار می شود
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.


  7. #47
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط د. خوانساری نمایش پست ها

    به نظرم طبق قواعد رجالی ابتدا باید قرینه ها را بررسی کرد که آیا این وصیت قرینه ای از قرآن و روایات دارد، آیا متواتر است یا خیر.

    آیا روایات دیگر مؤید این حدیث می باشند؟


    با توجه به این که اشاره مدعی به روایت شیخ طوسی در کتاب الغیبة بود که جدای بررسی سند روایت ،و اشاره جناب معمار به ضعف سند آن ،روایتی از شیخ صدوق در کتاب کمال الدین وتمام النعمة دیدم که با روایت شیخ طوسی در تعارض است.



    شیخ صدوق در کتاب کمال الدین وتمام النعمة می نویسد :


    « حدّثنا علیّ بن أحمد بن محمد بن عمران الدّقاق قال : حدّثنا محمد بن أبی عبدالله الکوفیّ قال : حدثنا موسی بن عمران النّخعی ، عن عمّه الحسین بن یزید النوفلیّ ، عن علیّ بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر قال : قلت للصّادق جعفر بن محمد یا ابن رسول الله إنّی سمعت من ابیک (ع) انّه قال : یکون بعد القائم اثنا عشر مهدیّاً فقال : انّما قال : اثنا عشر مهدیّاً ولم یقل : اثنا عشر اماماً ، ولکنهم قوم من شیعتنا یدعون النّاس الی موالاتنا ومعرفة حقّنا » .





    از نظر دلالت ، خلاصه حدیث مزبور این است ، که بعد از شهادت امام زمان (عج) دوازده نفر از شیعیان که به خاطر هدایتی که دارند مهدی نامیده می شوند، و نه از ائمه هستند ، ونه از اولاد آنان ، مردم را به سوی ولایت و معرفت حقّ اهل بیت دعوت می‌کنند.



    ۲ـ شیخ طوسی در کتاب الغیبة می نویسد :(حدیث مورد استناد مدعی)


    ...... فذلک اثنا عشر اماماً ، ثم یکون من بعده اثنا عشر مهدیّاً ، فاذا حضرته الوفاة فلیسلّمها الی ابنه اوّل المقربّین . له ثلاثة اسامی اسم کاسمی واسم أبی وهو عبدالله وأحمد و الأسم الثالث المهدیّ هو اول المؤمنین » .

    از نظر دلالت آشکارا دلالت می کند که بعد از پیامبر اکرم(ص)دوازده امام معصوم می آیند . اولین آن ها امیرالمؤمنین (ع) و آخرین آن ها امام زمان (عج) است . بعد از وفات امام زمان (عج) دوازده نفر آدم هدایت یافته (مهدی) می‌آیند که اولین آن ها ، بنا بر تعبیر روایت ( اوّل مقرّبین ) ، فرزند امام زمان خواهد بود . وی دارای سه نام خواهد بود . یکی احمد ( هم نام پیامبر(ص)، دیگری عبدالله ( نام پدر پیامبر (ص)) و سومی مهدیّ است .


    این حدیث با حدیث قبلی از نظر انتساب مهدیین تعارض دارد . زیرا حدیث شیخ صدوق بر این مسأله تأکید دارد که آن ها از شیعیان اند ، که ظاهر آن این است که از خود اهل بیت واولاد آن ها نیستند .
    در حالی که حدیث کتاب الغیبة بر این معنی صراحت دارد که اولین آن ها فرزند امام زمان است ،

    ولی در هر حال ، دو حدیث بر این معنی دلالت می کنند ، که این دوازده نفر بعد از شهادت امام زمان خواهند آمد نه قبل از او ! پس هیچ ارتباطی با مدّعیان زمان ما ندارند .



    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.


  8. #48
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    حدیث معارض دیگری را با روایت مورد استناد از حیث عدد دیدم .

    شیخ طوسی در جای دیگر کتاب الغیبة آورده است :

    « محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیریّ عن ابیه ، عن محمد بن عبدالحمید ومحمّد بن عیسی ، عن محمّد بن الفضیل ، عن أبی حمزة ، عن أبی عبدالله (ع) فی حدیث طویل ـ « أنه قال : یا أبا حمزة إنّ منّا بعد القائم أحد عشر مهدیّاً من ولد الحسین » .


    از نظر دلالت بر این معنی دلالت می کند ، که بعد از امام زمان (عج) یازده انسان هدایت یافته ( مهدی ) که همگی از فرزندان امام حسین (ع) می باشند ، می آیند .

    این حدیث با دو حدیث قبلی از نظر تعداد آن ها تعارض دارد .

    زیرا آن دو بر دوازده نفر ، اما این یکی بر یازده نفر تأکید دارد .

    نکته مهم و قابل توجه:

    به هر صورت ارتباط با زمان کنونی ندارد زیرا به دوران پس از ظهور امام ووفات او ناظر است.


    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.

  9. تشكرها 8


  10. #49
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    با توجه به این که بنا بر احادیث مشهور ، بعد از شهادت امام زمان (عج) زمانی برای حکومت معمولی ومتعارف صالحان نمی ماند . طبق احادیث مسلّم شیعه ، بعد از شهادت امام زمان (عج) دوره رجعت است . پس از آن قیامت کبری اتفاق می افتد . لذا برخی از علمای شیعه احادیث مزبور را بر فرض صحّت بر دوران رجعت حمل نموده‌اند .

    پس مقصود از دوازده یا یازده مهدی همان ائمه هدی:می‌باشد ، که بعد از ظهور امام زمان و شهادت آن حضرت ، جهت انتقام گرفتن از قاتلانشان ، آن هم به مدت کوتاه ( چهل روز ) قیام می کنند.


    شیخ مفید در آخر کتاب الارشاد ، پیرامون احادیث مذکور می فرماید :

    « ولیس بعد دولة القائم (عج) لأحد دولة إلّا ما جاءت به الروایة من قیام ولده إن شاء الله ذلک ، ولم یرد به علی القطع والثبات ، واکثر الروایات انّه لن یمضی مهدی الأمة الّا قبل القیامة بأربعین یوماً ، یکون فیها الفرج ( الهرج ) و علامات خروج الاموات وقیام السّاعة للحساب والجزاء »؛

    بعد از دولت حضرت قائم (عج) برای کسی دولتی تشکیل نمی شود . مگر آن چه این روایت بر آن دلالت می کند ، که فرزند ( فرزندان ) او اگر خدا بخواهد قیام می کند . البته این روایت به صورت قطعی ثابت نیست.



    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.

  11. تشكرها 8


  12. #50
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    علّامه مجلسی پس از نقل اخبار مذکور در بحار الانوار ، « باب خلفاء المهدی و اولاده » ، درباره دلالت وتأویل آن احادیث می نویسد:

    هذه الاخبار مخالفة للمشهور . وطریق التأویل أحد وجهین:

    الاوّل : ان یکون المراد بالاثنی عشر مهدیّاً النبی(ص)و سائر الائمة سوی القائم (عج) ، بان یکون ملکهم بعد القائم (عج).

    و قد سبق ان الحسن بن سلیمان أوّلها بجمیع الأئمة ، وقال برجعة القائم بعد موته . وبه ایضاً یمکن الجمع بین بعض الأخبار المختلفة الّتی وردت فی مدّة ملکه.

    والثانی : أن یکون هؤلاء المهدیّون من اوصیاء القائم هادین للخلق فی زمن سائر الائمة الذین رجعوا لئلا یخلو الزّمان من حجّة ، وإن کان اوصیاء الانبیاء والائمة ایضاً حججاً والله تعالی أعلم » ؛ یعنی: « این اخبار مخالف مشهور است .


    دو راه وجه جمع و تأویل روایات فوق


    راه اوّل: این که مراد از دوازده مهدی « هدایت شده » همان پیامبر اکرم(ص)وسایر امامان به استثنای امام زمان(عج) است . به این معنی که ملک آن ها ( در هنگام رجعت ) بعد از امام زمان خواهد بود .



    راه دوم : این است که آن دوازده مهدی از اوصیاء امام زمان (عج) ، هدایت گران خلق در زمان ائمه:در هنگامه رجعتند . زیرا زمان نمی تواند خالی از حجّت باشد ، اگر چه اوصیاء انبیاء :نیز حجج هستند والله اعلم ».

    والسلام علی من اتّبع الهدی
    بر عالم واجب است که در صورت پیش امد شبهات در دین پاسخگو باشد در غیر اینصورت مورد لعنت خدا و رسول و فرشتگان است.

  13. تشكرها 8


صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •