(...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض (...◕✿◕◕✿◕ نقش جن و ملک در زندگی انسان ◕✿◕◕✿◕...)







    تصمیم گیری در مدیریت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا آنجا که بعضاً اینطور تعریف می شود که «جان مدیریت، تصمیمی است که یک مدیر نسبت به حوزه سازمانی خودش می گیرد.» (1)


    قرآن کریم تأکید می کند که اندیشه هایی که در ذهن انسانها شکل می گیرد، می تواند علاوه بر زمینه های درونی، منشأ بیرونی - بیرون از وجود انسان - داشته باشد.

    دو عامل از این عوامل بیرونی که در قرآن کریم به آنها صراحتاً اشاره شده است، «ملک» و «جن» هستند.

    البته اجنه دو دسته هستند

    - دسته ای که تأثیر مثبت دارند و در راستای اندیشه های رحمانی عمل می کنند:

    «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ و َمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» (جن / 15-14)

    «و براستی بعضی از ما مسلمانند و بعضی از ما ستمگرانند پس هرکه مسلمان شود پس آنان راه رشد را جویا شدند و اما ستمگران پس هیزمی برای جهنم هستند.»


    - دسته ای که وسوسه گرند و تأثیر منفی و انحرافی دارند و جن شیطان نامیده می شوند:

    «و َکَذلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوّاً شَیَاطِینَ الْإِنْسِ و َالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا یَفْتَرُونَ» (انعام / 112)


    «شیاطینی انسی و جنی که بعضی (جنیان) به بعضی دیگر (انسانها) سخنان باطل زینت داده شده را با فریب القاء می کنند.»


    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    1- امداد الهی، توسط فرشتگان



    آیات متعددی از قرآن به این نکته اشاره دارند که فرشتگان در اندیشه و تصمیم گیری، به افراد مؤمن کمک می رسانند. البته این امدادهای فکری الهی، شرایط ویژه ای دارد و شرط لازم و اساسی این مددها ایمان، صبر و تقوی است. به بررسی موضاعتی ذیل برای روشن تر شدن مطلب می پردازیم:

    1/1- امدادهای فکری و روحی در جنگ بدر


    «إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلاَئِکَهِ مُرْدِفِینَ» (انفال / 9)

    «و یاد آورید زمانی را که از پروردگارتان فریادرسی را طلب نمودید پس شما را اجابت نمود به اینکه اکنون براستی من شما را به هزار نفر از ملائکه در حالیکه پشت سر یکدیگر به صف بودند یاری می کنم.»


    در اینجا نقش ملک این است که به مؤمنین بشارت بدهد. منطق الهی را به آنها القاء کند و آنها را

    - اولاً: از نظر فکری و منطقی تقویت کند.
    - ثانیاً: با تحکیم اندیشه های دینی از حیث روحی - روانی به آنها اطمینان قلبی بدهد و عزم آنها را برای نیل به هدف جزم کند.


    این دو نقش را ملک بطور دائم در مواقع نیاز برای «مؤمنین صابر»، دارا است:

    «وَ مَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلَّا بُشْرَى‏ وَ لِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» (انفال / 10)

    «و خداوند امداد ملک را قرار نداد مگر به جهت بشارت و برای اینکه بواسطه آن دلهایتان را آرامش و ثبات ببخشد و یاری جز از جانب خدا نیست چرا که الله همیشه پیروزِ فرزانه است.»


    هرچه صبر و تقوی بیشتر جلوه کند، امداد الهی هم بیشتر می شود.



    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 8


  5. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرآن می فرماید که در جنگ بدر، ما شما را در مرحله اول از جنگ با هزار ملک یاری دادیم و در ادامه با سه هزار ملک یاری کردیم و سپس اشاره می کند که:

    «اگر شما در بحران و تحت فشار باشید و نیاز به نیروی بیشتری داشته باشید، با شرط اینکه صبر و تقوی داشته باشید امداد الهی باز هم افزایش می یابد و پنج هزار ملک به کمک شما می آیند.»


    «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَن یَکْفِیَکُمْ أَن یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاَثَهِ آلاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِکَهٍ مُنزَلِینَ بَلَى‏ إِن تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا و َیَأْتُوکُم مِن فَوْرِهِمْ هذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَهِ آلاَفٍ مِنَ الْمَلاَئِکَهِ مُسَوِّمِینَ» (آل عمران / 124-125)

    «یاد آور زمانی را که به مؤمنان می گفتی آیا شما را بس نیست که پروردگارتان شما را با سه هزار تن ملائکه در حالیکه فرود می آمدند یاری رساند، آری اگر صبر به خرج دهید و تقوی پیشه کنید و دشمن در زمان حاضر به سراغ شما آید شما را پروردگارتان با 5 هزار تن از ملائکه در حالیکه با نشان مخصوص همراهند یاری خواهد رساند.»


    البته آنچه قدر مسلم است این است که منظور از این امدادها، امدادهای فکری و قلبی در اندیشه، تصمیم سازی و تصمیم گیری است. (2)



    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)


  6. تشكرها 8


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    2/1- امداد الهی به معصومین


    به شهادت قرآن کریم، همه انسانها، به امدادهای الهی نیازمندند. حتی معصومین هم از امدادهای الهی بی نیاز نیستند و این امدادهای الهی، تمام حوزه ی «چه باید کرد» نظری و عملی را شامل می شود.

    1/2/1- امدادهای فکری به حضرت یوسف (ع)

    قرآن کریم یک نمونه روشن از امداد فکری به معصومین را در شرح ماجرای حضرت یوسف بازگو کرده است.

    «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا لَوْلاَ أَن رَأى‏ بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ» (یوسف / 24)

    «و به ذات مقدس الهی که زن به یوسف قصد نمود (تا برای فحشاء تسلیمش کند) و او (یوسف) نیز به زن قصد می نمود (تا دفعش کند) اگر برهان پروردگارش را نمی دید مثل آن (به او برهان را نشان دادیم) تا سرنوشت سوء (اعدام) و نسبت فحشاء را از او منصرف نمائیم (چرا چنین او را مدد نمودیم) به دلیل اینکه براستی او از بندگان به خلوص رسیده ما می باشد.»

    اگر امداد غیبی و برهان الهی نبود قطعاً جواب این زن مهاجم را می داد. این جواب با توجه به سیاق، همان دفع تهاجم بود ولو به قتل زن ختم شود:

    «فانها همّت بالمعصیه و همَّ یوسف بقتلها اِنْ اَجبَرتَهُ لعظم ما تداخله فصرت الیه عنه قتلها و الفاحشه و هو قوله کذلک لِنصرفَ عَنهُ السوءَ و الفَحشاءَ یَعنیِ القتل و الزِّنا» (تفسیر نورالثقلین / ج 2 / ص 419)



    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)


  8. تشكرها 8


  9. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    «پس براستی آن زن قصد به گناه کرد و یوسف نیز قصد کشتن آن زن را داشت اگر آن زن او را مجبور می کرد، به جهت عظمت آنچه که بر حضرت وارد شده بود پس خداوند از حضرت قتل و نسبت فحشاء را منصرف نمود و این معنا همان قول خداوند است که «کذلک...» یعنی قتل و نسبت فحشاء را»


    اگر ضرورت اقتضاء کند حتی ممکن است این زن بی حیا را بکشد. امری که مؤمن غیور در مواضعی این چنین در صورت بن بست از خود نشان می دهد چه برسد به معصوم که بهتر از هر کس می داند که حقیقت محرمات چیست؟ برای معصوم فحشاء به نحو ملموس و عینی بمعنای خودکشی و دیگر کشی است یعنی به مانند ارتکاب دو قتل است. (3)

    «قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» (یوسف / 23)

    «فرموده پناه بر خدا (این معنا شدنی نیست) چرا که براستی او پروردگارم است که جایگاهم را به زیبائی قرار داده است، چرا که براستی حقیقت مطلب چنین است که (فحشاء نوعی ستمگری است و) ستمگران رستگار نخواهند شد.»

    آیه شریفه متذکر می شود که حضرت 3 دلیل می آورند که این کار طبعاً محال است و انجام شدنی نیست و اصولاً از مثل یوسفی امکان رخ دادن، ندارد:




    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)



  10. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    1. «قالَ مَعاذَ اللهِ»


    تعبیر مصدری «معاذ» بجای تعبیر «انی عذت بالله یا اعوذ بالله» بدان معنا است که من چنان غرق در توحیدم که خودم را هم نمی بینم چه رسد به اینکه تو را ببینم. حضرت در یک وادی دیگر است و آنقدر غرق در معرفت و عرفان است که گویا آن زن را نمی بیند تا که مسأله ای مطرح باشد. (4)


    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)



  11. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2. «إنَّهُ ربِّی أحسنَ مَثوای»


    شما خیال می کنی که زیبا هستی و جاذبه داری آنچنان که مرا به خود جذب نماید هرگز! این تنها خداست که در کمال جاذبه و دلربائیست: زیبائی و جمالی که در مقابلش، هر جمالی رنگ می بازد، چون در مقابل جمال ربوبی است، و به زشتی می گراید و تعفنش، عارفِ غرق در جمال پروردگار را به اشمئزاز و استفراغ می کشاند!




    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)



  12. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    3.«إنَّهِ لا یُفلِحُ الظَّالِمون»


    این عمل یک حرکت ظالمانه است که عواقب شومش، قطعاً گریبانگیر انسان می شود، و از عواقب ظلم، هرگز نمی توان خود را رهانید و به رستگاری رسید.

    لیکن امداد غیبی الهی مانع از اقدام یوسف شد تا وجد مبارکش از مرگ مصون یابد، مرگی که با تهمت فحشاء قرین بود و تهدید کننده مقام عصمتی که سفارت الهی را برعهده دارد:

    «کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ» (یوسف / 24)



    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)



  13. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    خداوند می فرماید اقدام یوسف 2 مشکل داشت:


    1- حضرت یک جوان مجرد بود و در سن ازدواج و این خانم زن شوهردار و در سن مادرش، لذا هیچ کس قبول نمی کند که این زن بسراغ یوسف (ع) آمده است بلکه حضرت تهمت می خورد و در بند شماتت و اهانت گرفتار.


    2- آن زن، همسر عزیز مصر است و یوسف غلام او و ضرب و شتم صاحب، جرمی است نابشخودنی که مجازاتی کمتر از اعدام را بر نمی تابد. (5)


    لذا بخاطر صبر و تقوی و خلوص حضرت، عنایت ربانی به مدد بنده مخلصش می شتابد:

    «إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ» (یوسف / 24)

    به او القاء می شود، که از دست زن فرار کن و او را بدنبال خود بکش تا در این تعقیب و گریز، پیراهن از پشت پاره شود و یوسف (ع) سندی برای برائت خود داشته باشد و الا اگر پیراهن از جلو پاره می شد یوسف نمی توانست از خود دفاع کند.

    یوسف با اقدام به این کار، نهایتاً رستگار می شود لذا می بینیم که حتی معصوم هم گاهی در یافتن راه حل، محتاج به عنایت و القاء اندیشه الهی است.



    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)


  14. تشكرها 2


  15. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض











    1/1/2/1- «وحی دینی» و «وحی در عملکرد»


    در سوره مبارکه انبیاء از وحی ای در حوزه عملکرد خبر می دهد:

    «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ...» (انبیا / 73)

    «و آنان را امامانی قرار دادیم که مردم را بواسطه امر ما هدایت می کنند و به آنان انجام خیرات را وحی نمودیم.»
    این وحی، «وحی دینی» - «وحی عقائد، اخلاق و احکام» - به پیامبران نیست بلکه «وحی عملکردی» است.


    این آیه شریفه اشاره دارد که مقصود از «ائمه» انبیاء الهی است که به خوبی با دین و منطق دینی آشنا هستند اما آنها گاه گاه در انتخاب اینکه در هر موقعیتی چگونه بهترین راه حل را، از منطق دین انتخاب کنند محتاج به رهنمون الهی هستند و از این وحی کاربردی بهره مند می شوند.




    (...◕✿◕◕✿◕  نقش جن و ملک در زندگی انسان  ◕✿◕◕✿◕...)


  16. تشكرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •