مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    " ای مردم از پروردگار تان بترسید، آن پرورگاری که شما را از یک تن واحد بیافرید، و از آن یک تن همسر او را هم پدید آورد، و از آن دو مردان و زنان بسیاری بیافرید." (1: 4)



    باید گفت که از دیر زمانی به این طرف، در جوامع ناهمگون بشری، در میان دسته های منور و تحصیل یافته، روشنفکران و شخصیت های های معروف علمی


    و سیاسی، فیلسوفان، متکلمان، فقه ها، به شمول راهروان بینش فمینیسم، یا جانبداران و مدافعان حقوق اجتماعی و فردی قشر نسوان، تا کنون دارای نظریات و داشته های فکری مختلفی در ارتباط با تفاوت های معین میان مرد و زن، وجود داشته است. با افسوس فراوان، اغلب این تفکرات، بینش ها، چکیده های فکری و تئوری ها بر مبنای برتری مرد بر زن استوار است و هر گز نگاهی واقع بینانه به مقام و شخصیت زن به عنوان نوع بشر، و اشرف آفرینش، صورت نگرفته است، از این سبب همواره در فراز و فرود تاریخ حقوق حقه جامعه زنان نا دیده گرفته شده است و این مسئله به دلایل مختلف من جمله عدم آگاهی زنان و روحیه گذشت و فداکاری در برابر مردان که در شیرازه اخلاقی شان نهفته است وجود داشته و خیلی ها عادی تلقی شده و از کنار آن براحتی گذشته اند. اما با ظهور اسلام، رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، با رفتار و گفتارش مقام زن را ارج نهاد و با معرفی برترین و والا ترین الگوی زنان مسلمان به جهانیان، دیدگاه اسلام را نسیب به" زن "، بیان فرمود.




    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    قرآن زن و مرد را یک سرشتی میداند: از آنجایی که واضح است، قرآن تنها مجموعه قوانین و مقررات نیست، و هم محتوا و سیاق آن تنها یک سلسله مقررات و قوانین خشک، متجرد و بدون تفسیر و تعبیر عقلانی و انسانی نیست. در قرآن هم قانون حضور دارد و هم تاریخ، و هم پند و اندرز، هم تعبیر و تفسیر و هزاران مطالب و مسایل دیگر. اما نباید فراموش کرد که تعبیر کننده ها، تفسیر کننده ها، و شناسنده های قرآن نیز مانند ما و شما ها انسان هستند و از سهو، اشتباه و خطا خالی نیستند. از جمله مسایلی که در قرآن تفسیر شده است، موضوع آفرینش و خلقت زن و مرد است. قرآن در این زمینه سکوت نکرده است و به آنهایی که به بیهوده سرایی اشتغال ورزیده اند و یا هم میورزند، مجال نداده است تا فلسه ای را از نزد خود و هم مقرراتی را برای زن و مرد، بتراشند و مبنای این مقررات را تصور و بینش تحقیر آمیز اسلام نسبت به زن معرفی کنند. اسلام پیمایش بینش خود را در باره زن بیان کرده است، اما اینکه در شیرازه زمانی و تاریخی، برخی ها از آن به نفع خود، به نفع جنسیت، و به نفع نفس خودی استفاده نادرستی انجام داده اند، آن دیگر تقصیر و کوتاهی از اسلام نیست بلکه از مسلمان است. در قرآن از آنچه در بعضی ازکتب مذهبی است که زن از مایه پائین تر نسبت به مرد برخوردار است، و یا آفریده شده است، و یا هم به زن جهت و جنبه طفیلی آفرینش از جانب چپ آدم داده اند، و گفته اند که همسر آدم اول از عنصری از اعضای طرف چپ او آفریده شده است، خبری نیست. از این سبب در اسلام نظریه تحقیر آمیز و توهین گونه نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت و بینش آفرینش، وجود ندارد.

    قول معروف است که فرموده اند: " فرآیند تعلیم و آموزش زنان مسلمان، زمینه اساس و بنیاد گرفتاری اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی امت مسلمه را فراهم ساخته است، زیرا انتقال دانش و فهم مادر به فرزندان، باعث انکشاف، ترقی، و تعالی ابعاد ناهمگون موقف و مقام نسل آینده می گردد." (پ. ز. 1998م)



    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    یکی از دیدانداز های تحقیر آمیزی که در گذشته ها وجود داشته است و در ادبیات و آفریده های ادبی جهان اثرات نا مطلوبی را گذاشته است، این است که گویا زن منبع و مرکز گناه است، زیرا از وجود زن وسوسه وشر بر می خیزد، زن سالوس کوچک است. شیطان زن را وسوسه می کند و زن مرد را. می گویند آدم مادامی فریب شیطان خورد و از بهشت سعادت بیرون رانده شد، از طریق زن بود که گویا شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را به پرتگاه فریب رسانید. دکتر علی شریعتی در مورد این مسئله چنین می گوید: " آدم و حوا در آن زمان در فردوس نادانی و بی خبری قرار داشتند، و زمانی که به خوشه گندم دست یازیدند، و آگاهی پیدا نمودند که چه محصولی و بری دارد، در واقعیت به دوزخ آگاهی و عقلانی پا گذاشتند که محصول آن امروز کافه بشریت است"، و علامه اقبال این حرف عباره منطقی را خیلی ها زیبا به تصویر شعری در آورده است که می گوید:

    آدم آندم که خورد گندم را تخم می کشت نسل مردم را
    دانه ای را که خورد زان شجره شد وجود من و تواش ثمره

    قرآن داستان بهشت آدم را مطرح کرده ولی هر گز نگفته که شیطان توسط مار حوا را فریب داد و حوا آدم را. قرآن نه حوا را مسؤل اصلی معرفی می کند و نه هم او را از حساب بیرون می سازد. قرآن آنجا که پای وسوسه شیطان را به

    میان می کشند، ضمیر ها را به شکل " تثنیه"، می آورد و می گوید: فوسوسو لهما الشیطان،...... شیطان آن دو را وسوسه کرد، و آن دو را به فریب رهنمایی کرد، و در برابر هرد سوگند یاد کرد که جز خیر آنها را نمی خواهد. به این ترتیب قرآن به یک فکر، بینش و تصور رایج آن عصر و زمان که هنوز هم در گوشه و کنار جهان بقایی دارد، سخت به مبارزه پرداخت و جنس زن را از این اتهام که عنصر وسوسه و گناه و شیطان کوچک است مبرا ساخت. یکی دیگری از نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن وجود داشته است، در ناحیه استعداد های روحانی و معنوی زن است: می گفتند که زن به بهشت نمی رود، زن مقام معنوی و الهی را نمی تواند طی کند، زن نمی تواند به مقام قرب الهی برسد،آنگونه که مرد می تواند. قرآن در آیات فراوانی تصریح نموده است که پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست، بلکه به ایمان، تقوا و عمل صالحه مربوط است، چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد. قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیسی از یک زن بزرگ و قدیسه یاد می نماید.

    در سیاق قرآنی همواره تلاش صورت گرفته است تا در داستان های خود، موازنه را میان زن و مرد را حفظ کند و قهرمانان را تنها به مردان منحصر نکرده است.



    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اسلام در " سیر من الخلق الی خالق"، یعنی در حرکت و مسافرت بسوی خدا هیچ تفاوتی را میان زن و مرد قایل نیست، تفاوتی که اسلام قایل است در" سیر من الحق الی الخلق"، است، در بازگشت از حق بسوی مردم و تحمل مسؤلیت پیمبری است که مرد را برای این کار، مناسب تر دانسته است، در صورتی که اکنون این تصور نیز با در نظر داشت شرایط زمان و مکان تغییر یافته است.

    یکی دیگر از نظریات تحقیر آمیزی که نسبت به زن وجود داشته است، مربوط است به رضایت جنسی و تقدس تجرد و عزوبت. چنانکه می دانیم در برخی از آئین ها رابطه جنسی را ذاتاً در زمره پدیده های پلید و نامأنوس می دانند. به باور و عقیده این آئین ها، تنها کسانی به مقامات معنوی نایل می شوند که که همه عمر شان را به گونه مجرد سپری نمایند. اسلام از ابتدای پیدایش و ظهور خویش با این خرافه و خرافه گرایی در نبرد سخت و بی رحانه قرار داشت. اسلام ازدواج را مقدس و تجرد را پلید می شمرد. اسلام دوست داشتن زن را جز اخلاق انبیا معرفی کرد و فرمود: " من اخلاق النبیأ حب النسأ"،پیامبر اکرم می فرمود: من به سه چیز علاقه دارم. بوی خوش، زن و نماز. برترانداسل می گوید: در همه آئین ها نوعی بد بینی به علاقه جنسی دیده می شود، مگر در اسلام دیده نمی شود. اسلام از نظر اجتماعی حدود و مقرراتی را برای این علاقه وضع نموده است، اما هر گز آن را پلید نشمرده است.

    یکی دیگر از نظریات تحقیر آمیزی که در باره زن وجود داشته این است که می گفته اند زن مقدمه وجود مرد است و برای مرد آفریده شده است. اسلام هر گز چنین سخنی را به میان نه آورده است. اسلام اصل علت غایی را در کمال صراحت بیان می کند. اسلام با صراحت کامل می گوید که زمین و آسمان، ابر و باد، گیاه و حیوان، همه برای انسان آفریده شده است، اما هر گز نمی گوید که که زن برای مرد آفریده شده است. اسلام می گوید که هر یک از زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده اند: " هن لباس لکم و انتم لباس لهن"، زنان زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها. اگر قرآن زن را مقدمه مرد و آفریده برای مرد می دانست قهراً در قوانین خود این جهت را در نظر می گرفت و لی چون اسلام از نظر تفسیر خلقت چنین نظری ندارد و زن را طفیلی وجود مرد نمی داند، در مقررات خاص خود در باره زن و مرد به این مطلب نظر نداشته است.


    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    یکی دیگری از نظریات تحقیر آمیزی که در گذشته در باره زن وجود داشته این است که زن را از نظر مرد یک شر و بلای اجتناب ناپذیر می دانسته اند. بسیاری از مردان با همه بهره هایی که از وجود زن می برده اند او را تحقیر و مایه بدبختی و گرفتاری خود می دانسته اند. قرآن کریم مخصوصاً این مطلب را تذکر میدهد که وجود زن برای مرد خیر است، مایه سکونت و آرامش دل اوست. یک دیگر از این نظریات تحقیر آمیز این است که سهم زن را در تولید فرزند بسیار ناچیز میدانسته اند. اعراب دوران جاهلیت و بعضی از ملل و اقوام دیگر مادر را فقط به منزله ظرفی می دانسته اند که نطفه مرد را که بذر اصلی فرزند است، در داخل خود نگاهمی دارد و رشد می دهد. در قرآن مجید ضمن آیاتی که می گوید شما را از مرد و زنی بیافریدیم و بر خی آیات دیگر که در تفاسیر توضیح داده شده است، به این طرز تفکر و بینش خاتمه داده شده است. از آنچه که گفته شد، معلوم شدکه اسلام از نظر فکری و فلسفی و از دیدگاه تفسیر آفرینش، نظر تحقیر آمیزی به زن نداشته است بلکه آن نظریات را مردود شناخته است. اکنون نوبت این است که بدانیم که فلسفه عدم تشابه حقوقی مرد و زن چیست. اسلام در حق زن نظریه ای را ابداع نموده است، از روزی که جنس بشر پا به عرصه هستی گذاشته است، تا آن روز، چنین طرز تفکر و بینش در مورد زن هرگز وجود نداشت. اسلام در این نظریه خود، با تمام مردم جهان در افتاد و به مجادله پرداخت، و زن را آنگونه که هست و بر آن اساس که آفریده شده به جهان معرفی کرده، اساسی که که بدست بشر منهدم شده و آثارش نیز محو گشته شده بود. اسلام عقاید و آرایی را که مردم در باره زن داشتند و رفتاری که عملاً با زن می کردند را بی اعتبار نموده و خط بطلان را بر آنها کشید.




    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مشاهده و اندوخته های متعدد، این معانی و مفاهیم را به اثبات رسانیده است که مرد و زن دو فرد جداگانه از یک نوع و از یک جوهر هستند، جوهری که نامش انسان است، چون تمامی آثاری که از انسانیت در صنف مرد مشاهده شده، در صنف زن نیز مشاه شده است. اگر در مرد فضایلی، مانند سخاوت، شجاعت، علم، خویشتن داری، و امثال آن به مشاهده رسیده است، در صنف زن نیز دیده شده است، و آنهم بدون هیچ تفاوتی و یا شاید هم با تفاوت خیلی ها کمی، به مشاهده رسیده است.



    مقام و هویت زن در سایر آئین ها: بیشتر امت های قدیم نیز باور داشتندکه عبادت و عمل صالح و درست زن در درگاه خداوند تبارک و تعالی قابل پذیرش نیست، و در یونان قدیم نیز زن را دور از شرافت انسانی اش پدیده پلید و دست پرورده شیطان می دانستند، و رومیان و بعضی از یونانیان نیز باور داشتند که گویا زن دارای نفس مجرد انسانی نیست، ولی مرد دارای آن است، و حتی در سال 586م، در فرانسه کنگره ای تشکیل گردید تا در مورد زن و اینکه آیا زن انسان است یا خیر بحث کنند! بعد از گفتمان گسترده و متداوم و جر و بحث های بسیار طولانی، به این نتیجه رسیدند که بلی زن نیز انسان است اما نه چون مرد انسانی مستقل، بلکه انسانی است مخصوص انجام خدمت گزاری برای پیشبرد اهداف و امیال مردان.




    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون



  7. #17
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,740 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  8. تشكر

    یاس بهشتی (14-05-1394)

  9. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    زن در دید انداز عرفا:


    جناب محی الدین، سِر، محبوب بودن زن را که در بیان پیامبر گرامی اسلام به گونه واضح و خیلی ها با عظمت آمده است، در این می داند که چون ذات اقدس خداوند منزه از آن است که بدون تجلی و مظهر مشاهده شود، پس هر مظهری که بیشتر جامع اسمأ و اوصاف الهی باشد، بهتر خدا را نشان میدهد. و زن در مظهریت خدا کامل تر از مرد است، زیرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال الهی است، مظهر فعل و تأثیر الهی نیز هست، چون در مرد تصرف می کند و آن را محبوب و مجذوب خویش قرار داده و محب خود می سازد، و این تصرف و تأثیر نموداری از فاعلیت خداست، از این جهت زن کامل تر از مرد است، اگر مرد بخواهد خدا را در مظهریت خود مشاهده کند، شهود او تام نیست و لی اگر زن بخواهد خدا را در مظهریت زن بنگرد، شهود او به کمال و تمام می رسد. لذا زن محبوب پیامبر اکرم قرار گرفت و در مورد این چنین فرمود: از دنیای شما زن و بوی خوش محبوب من قرار داده شده و نور چشم من نماز است.




    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون


  10. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    زن در تاریخ ملل گونا گون:


    آنگونه که گفته آمدیم،در تمام مذاهب و ادیان الهی زن و مرد از " نفس واحده"، آفریده شده اند. در عهد قدیم آمده است: " پس خدا موجودات را آفرید، لیکن برای آدم معاونی موافق با ویژگی های وی پیدا نشد و خداوند خوابی گران بر آدم مستولی گرداند تا بخفت، و بعد خداوند زن را بیافرید و نزد آدم آورد". مزید بر آن زن را موجود ضعیف و ناتوان به شمار می آوردند. به دوشیزه ها میراث نمی دادند، و با برخی ها مطابق ویژگی های ماهیت انسانی برخورد نمی نمودند، و به این فکر بودند که شاید خداوند زن ها را تنها برای خدمت گزاری مرد ها آفریده است. مرد ها می توانستند زن های متعدد بگیرند و هم صلاحیت طلاق شان را داشتند. اگر زن می مرد، مرد حق زن گرفتن بار مجدد را داشت، اما مادامی که مرد می مرد، زن نه تنها اینکه، دیگر حق ازدواج را نداشت، بلکه از معاشرت اجتماعی نیز محروم می گردید. در فرهنگ هندوستان زن تابع فرهنگ شوهر بود بعد از وفات مرد، او دیگر حق نداشت ازدواج کند و باید با جسد شوهر سوزانده میشد... و مادامی به بیماری ماهوار مبتلا می شد، مرد ها به دیده حقارت به آنها نظاره می کردند. زن در میان ملل قبل از اسلام، حد وسط میان انسان و حیوان بود، و از او مانند انسان ضعیفی که باید به انسان های متوسط کمک بدهد استفاده می شد. اعراب مشرک و خشن، بی رحم و متعصب دختران معصوم خود را زنده به گور می کردند.

    پیامبر اسلام(ص)، بعد از ارشاد کلیمه توحید با اشاره به پروردگار در قرآن، اول کاری که کرد، از این عادات شوم اعراب جلو گیری نمود، و آن حضرت به زنان و دوشیزه گان احترام میگذاشت و با تمام عظمتش، به زن های پیر و سر سفید سلام می کرد، و آنگونه که شیعه و سنی نقل کرده اند، مکرر دست دخترش فاطمه را می بوسید و می فرمود: " فاطمه پاره تن من است، هر کس او را اذیت کند حقیقتاً مرا اذیت نموده است و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است."



    مقــام شــامخ و ارزشــمند زن در تــاریخ و بــاور هــای دینــی جوامـــع و ملــل ناهمـــگون


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •