<آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت > سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
<آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
  1. #1
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت > دراین قسمت مطالب آموزشی زبان جاوااسکریپت را برای شما فهرست کردم .
    اگر شما مبتدی هستید، بهتر است از اولین موضوع شروع کنید و به ترتیب پیش بروید. در حال حاضر این لیست هنوز کامل نیست و بزودی کاملش می کنم

    اموزش این برنامه رو درچندین جلسه بیان می کنم

    • مقدمه
    • آغاز اسکریپت نویسی
    • پیغام خطا در جاوااسکریپت
    • کجا بنویسیم
    • متغیر ها
    • تاریخ و زمان
    • عملگرها
    • دستورات شرطی if..else
    • دستور switch
    • تکرار دستورات توسط حلقه ها
    • آرایه ها در جاوااسکریپت
    • توابع
    • پنجره های ارتباط با کاربر یا popup box
    • رویدادها در جاوااسکریپت
    • شئ ها در جاوااسکریپت
    • شئ String
    • شئ Math
    • شئ های مربوط به HTML DOM
    • شئ window
    • شئ navigator
    • شئ frame
    • شئ document
    • شئ location
    • شئ history
    • شئ screen
    • نکات مهم در اسکریپت نویسی

    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  2. تشكر


  3.  

  4. #2
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    مــــــــــــــــــــــقد مــــــــــــــــه
    {مطالـــــــــــب جلـــــــسه مقدمه}


    جاوااسکريپت چيست؟
    تفاوت جاوااسکريپت با جاوا
    قابليتهاي جاوااسکريپت




    جاوااسکريپت چيست؟
    قبل از هر چيز بايد به اطلاع شما برسانم که براي يادگيري جاوااسکريپت، شما نياز به دانستن زبان HTML و درک کاملي از طراحي و ساخت صفحات وب بايد داشته باشيد چون جاوااسکريپت يک زبان مجزا از اچ تي ام ال نيست و بايد همراه با کدهاي HTML در يک صفحه بکار رود تا کارآيي داشته باشد.
    با اين توضيح مي پردازيم به ادامه مطلب، همانطور که مي دانيد زبان اچ تي ام ال به تنهايي جوابگوي نياز بينندگان وب سايتها نمي باشد چون آنها علاقه خاصي به جذابيتها و ارتباط متقابل ميان خود و صفحات وب دارند که اچ تي ام ال نمي تواند جذابيت قابل توجهي به يک صفحه بدهد و يا با يک کاربر ارتباط برقرار کند. پس براي برطرف کردن اين مشکلات، صفحات وب نيازمند يک زبان قوي تر مي باشد که به همين منظور زبان جاوااسکريپت خلق شد.

    جاوااسکريپت توسط شرکت Netscape اختراع شد و به عنوان اولين زبان اسکريپت نويسي در وب توسعه يافت که در حال حاضر پرکاربردترين و محبوب ترين زبان اسکريپت نويسي در دنيا مي باشد که يکي از دلايل آن، پشتيباني دو مرورگر معروف وب، Internet Explorer و Netscape Navigator از اين زبان مي باشد. نا گفته نماند که شرکت مايکروسافت هم براي اينکه از نت اسکيپ در اين زمينه عقب نماند، نسخه مربوط به خود را بنام Jscript توليد کرد.

    تفاوت جاوااسکريپت با جاوا

    تقريباً در هر جا که آموزش جاوااسکريپت هست اين مطلب هم مشاهده مي شود چون خيلي ها فکر مي کنند که اين دو با هم يکي بوده يا حداقل اينکه جاوااسکريپت ساده شده زبان جاوا براي کاربرد در وب مي باشد که اصلاً اين چنين نيست.

    همانطور که ميدانيد جاوااسکريپت متعلق به شرکت نت اسکيپ مي باشد اما زبان جاوا متعلق به شرکت Sun Microsystems است. جاوااسکريپت در اصل يک زبان اسکريپت نويسي است نه يک زبان برنامه نويسي کامپيوتر، شايد بتوان اسکريپتها را يک نوع زبان برنامه نويسي خيلي سبک و ساده ناميد اما جاوا يک زبان برنامه نويسي کاملاً پيچيده مانند زبان C است. تفاوت ديگر آنها اينست که جاوااسکريپت توسط يک برنامه مفسر يعني interpreter در مرورگر تعريف و تفسير شده تا قابل اجرا باشد و حتماً هم اين کار در مرورگر انجام مي شود اما برنامه هاي جاوا بايد توسط يک کامپايلر Compiler ، کامپايل شده که کامپايل شدن يعني جمع آوري اطلاعات مورد نظر و ترجمه آن اطلاعات به زبان قابل فهم براي کامپيوتر و تبديل آن به يک برنامه کاربردي واحد و مستقل براي کاربر را گويند. به همين دليل برنامه هاي جاوا را که اپلت applet مي نامند، مستقل اجرا مي شوند. البته اپلتهاي جاوا را مي توان در صفحات وب هم گنجاند.

    در يک جمله مي توان گفت که جاوااسکريپت فقط در صفحات وب تأثيرگذار است اما زبان جاوا براي خلق برنامه هاي پيچيده در کامپيوتر ساخته شده است.

    قابليتهاي جاوااسکريپت

    اکنون که يک مفهومي از زبان جاوااسکريپت را در ذهن داريد، بايد ببينيم که با آن چکار مي توانيم انجام دهيم يا بهتر بگويم که جاوااسکريپت چه کاري براي ما انجام مي دهد و چه قابليتهايي را در مرورگر ايجاد مي کند.

    در حقيقت جاوااسکريپت يک ابزار براي طراحان وب و نويسندگان کدهاي HTML مي باشد. جاوااسکريپت داراي ترکيباتي ساده نسبت به زبانهاي برنامه نويسي است که براحتي مي توان آنها را داخل کدهاي اچ تي ام ال يک صفحه قرار داد و از آنها استفاده کرد. يکي از قابليتهاي ويژه جاوااسکريپت رايگان بودن آن است که اگر شما زبان HTML را بدانيد، مي توانيد با کمي دانستن جاوااسکريپت کدهاي آماده که بيش از 2000 نوع از آنها در وب وجود دارد را در صفحات خود بکار گيريد.

    با استفاده از اين زبان مي توانيد متنهاي پويا و متحرک در صفحات و در نقاط مختلف مرورگرها مانند نوار وضعيت آنها خلق کنيد. يکي ديگر از قابليتهاي اين زبان عکس العمل نشان دادن به وقايع و اتفاقات مي باشد بطور مثال واکنش نسبت به کليک يکي از دکمه هاي موس يا فشردن يک کليد بر روي کيبورد و يا انجام عملي هنگام بسته شدن صفحه مرورگر.

    جاوااسکريپت حتي مي تواند کدهاي اچ تي ام ال را بخواند و يا توليد کند که توسط اين خاصيت مي توانيد در هر زمان خاص يک متني را توليد يا تغيير دهيد و يا در زماني مشخص عکسي را جايگزين عکسي ديگر کنيد.

    يکي از بهترين ويژگيهاي جاوااسکريپت، اعتبار بخشيدن به اطلاعات مي باشد مثلاً شما يک فرمي براي ارتباط با کاربر خود ساخته ايد و مي خواهيد قبل از اينکه آن اطلاعات به سرور فرستاده شود، بازبيني شده تا اگر مشکلي وجود داشته باشد به کاربر اطلاع داده شود تا در صدد رفع آن برآيد. چون جاوااسکريپت اصطلاحاً Client side است، يعني در سيستم کاربر اجرا شده و مستقل از وب سرور است مي تواند ترافيک روي سرور را کم کرده که اين موضوع يک امتياز مثبت براي ميزبانان وب محسوب مي شود.
    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  5. #3
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    {مطالب جلسه آغازاسکريپت نويسی }
    تگ اسکريپت
    خصوصيت language
    خصوصيت type
    خصوصيت src



    تگ اسکريپت

    جاوااسکريپت هم مانند زبان HTML از يکسري دستور و گرامر خاص خود پيروي مي کند. البته اين زبان به سادگي اچ تي ام ال نيست و بسيار هم حساس است، مثلاً در اچ تي ام ال فاصله بين تگها اهميتي ندارد و مرورگر آنرا ناديده مي گيرد اما در جاوااسکريپت فاصله بايد متناسب باشد که اگر رعايت نشود با پيغام خطا روبرو خواهيد شد. در قسمت بعد با چگونگي پيغامهاي خطا در جاوااسکريپت آشنا مي شويد. همانگونه که اطلاع داريد کدهاي جاوااسکريپت را بايد در ميان تگهاي HTML قرار دهيد. به همين دليل يک تگ براي آن در نظر گرفته شده است:
    کد:
    <script> ... </script>
    که کليه دستورات جاوااسکريپت بايد مابين آنها قرار گيرد. اين تگهاي اچ تي ام ال به مرورگر مي فهمانند که در کجا اين زبان آغاز شده تا مفسر جاوااسکريپت مرورگر فعال شود و در کجا پايان مي پذيرد که برنامه مفسر هم کار خود را خاتمه دهد.
    language

    اما تگ script مانند بقيه تگها داراي خصوصياتي مي باشد، يکي از آنها language است که مقدار آنرا بايد برابر با javascript قرار دهيد،
    کد:
    <script language="javascript">
    </script>
    براي مقدار javascript مي توانيد نسخه آن را هم بنويسيد. اين زبان هم مانند اچ تي ام ال داراي نسخه هاي مختلفي است که هر کدام آنها با قابليتهاي جديدي در وب توسعه يافتند. نسخه هاي اين زبان عبارتند از 1.0 ، 1.1 ، 1.2 ، 1.3 ، 1.4 و آخرين نسخه حال حاضر هم 1.5 مي باشد که هم اکنون اين نسخه با مرورگر مايکروسافت يعني اينترنت اکسپلورر سازگاري ندارد. فعلاً مرورگر اينترنت اکسپلورر از نسخه 1.3 اين زبان پشتيباني مي کند.
    type

    تگ اسکريپت خصوصيت type هم دارد که براي اين زبان بايد آنرا برابر با text/javascript قرار دهيد. نکته قابل توجه اينست که اگر اين خصوصيت را به اين تگ اضافه کنيد، مرورگر اينترنت اکسپلورر نسخه 1.5 اين زبان را ناديده مي گيرد و کد را اجرا مي کند. شما مي توانيد با اجراي کد زير هم اولين اسکريپت خود را تجربه کنيد و هم خصوصيت type را در IE امتحان کنيد.

    خب مانند زبان اچ تي ام ال مي توانيد از يک ويرايشگر متن مانند برنامه Notepad استفاده کرده و کد زير را در آن وارد کنيد:
    کد:
    <html>
    <head>
    <title> My JavaScript </title>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript1.5" type="text/javascript">
    document.write(" Hello my friends ")
    </script>
    </body>
    </html>
    اجرای این کد
    همانطور که گفته شد، جاوااسکريپت خيلي حساس بوده و از کوچکترين اشتباهي نخواهد گذشت. به خاطر اهميت اين موضوع در صفحه بعد چگونگي پيدايش خطا را توضيح مي دهم.


    اکنون اين فايل را با پسوند htm ذخيره کنيد و سپس آنرا در مرورگر اينترنت اکسپلورر اجرا کنيد که جمله Hello my friends را بايد در صفحه ببينيد. حالا خصوصيت type را حذف کنيد و دوباره فايل را ذخيره و مشاهده کنيد، هيچ متني در صفحه ديده نميشود که با تغيير نسخه 1.5 به 1.3 آن متن دوباره نمايان خواهد شد. نوشتن نسخه جاوااسکريپت اجباري نيست يعني مي توانيد آنرا ننويسيد.

    حالا ببينيم که چه اتفاقي هنگام اجراي اين کد مي افتد. تگ اسکريپت و خصوصيات آن روشن است اما به عبارت زير دقت کنيد:
    document.write(" Hello my friends ")
    ببينيم در اينجا اين عبارت چگونه براي مرورگر تفسير مي شود. document يعني همان سند و فايل html که در آن اين عمليات بايد انجام شود و مرورگر به محض برخورد با اين عبارت آماده مي شود براي انجام کاري که بعد از يک نقطه نوشته مي شود. در اينجا بايد عمل write يعني نوشتن را انجام دهد اما چي بايد بنويسد، طبق قرارداد بايد هر چيزي که در بين پرانتز هست را بنويسد و چون محتواي داخل پرانتز مابين دو علامت نقل قول يعني " " قرار گرفته پس بايد بصورت يک string در بيايند. string يعني يک رشته کاراکتر که مي تواند هم حرف باشد هم عدد و هم علامت و خاصيت string در اين است که هرچيزي مابين دو علامت " " قرار گرفت عيناً بايد در صفحه نوشته شود.

    در جاوااسکريپت به document يک object يعني شئ مي گويند و هنگامي که يک نقطه بعد از آن گذاشته مي شود آن شئ منتظر method خود مي شود که در اينجا همان write است. به عبارت ساده اين خط مي گويد که آن شئ را بردار و در آن توسط متد نوشتن چيزي بنويس.

    ساده بود، نه؟ بقيه دستورات هم به همين راحتي است فقط بايد آنها را بنويسيد و تمرين کنيد تا در ذهنتان بمانند.
    src

    تگ script يک خصوصيت ديگر هم دارد که src است و با آن آشنا هستيد، بله همانطور که حدس زديد براي آدرس دهي است. کدهاي جاوااسکريپت را هم مانند استايل شيت مي توانيد در يک فايل جداگانه نوشته و با پسوند js ذخيره کنيد سپس با خصوصيت src آدرس آن فايل را مشخص کنيد. توجه داشته باشيد که در آن فايل نبايد ديگر تگ script را بنويسيد. معمولاً در اين حالت تگ اسکريپت در قسمت head گنجانده مي شود تا با شروع صفحه فايل جاوااسکريپت فراخواني شود.
    کد:
    <html>
    <head>
    <script language="javascript" src="jsfiles/name.js" type="text/javascript">
    </script>
    </head>



    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  6. #4
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    يغامهاي خطا در جاوااسکريپت
    [COLOR=#000000]چگونگي دريافت پيغام خطا

    يکي از مواردي که در نوشتن کدهاي جاوااسکريپت ممکن است زياد با آن برخورد کنيد، دريافت پيغام هاي خطا هنگام اجراي کدها در مرورگر مي باشد، پس بهتر است در همين ابتداي کار با آنها آشنا شويد تا هنگام مشاهده خطا، تجربه کافي براي رفع آن داشته باشيد. خطاهاي جاوااسکريپت را به دو صورت متوجه مي شويد يکي ظاهر شدن مثلثي زرد با يک علامت تعجب در سمت چپ نوار وضعيت مرورگر مانند شکل زير:
    در بعضي از مرورگرها اين نوار مشاهده نمي شود که مي توانيد براي مشاهده آن به منوي View مرورگر رفته و روي گزينه Status Bar کليک کنيد. حالت ديگر ديدن پيغامهاي خطا، باز شدن يک پنجره در وسط مرورگر است که در اين حالت جزئيات خطاي ايجاد شده را هم مي توانيد مشاهده کنيد. مانند شکل زير:
    توجه داشته باشيد، در نسخه هاي جديد مرورگر اينترنت اکسپلورر اين پنجره مشاهده نميشود و ابتدا آنرا بايد فعال کنيد. براي فعال کردن آن به منوي Tools مرورگر رفته و گزينه Internet Options را انتخاب کنيد، در پنجره باز شده به قسمت Advanced رفته و گزينه Display a notification about script error را تيک بزنيد، سپس دکمه Ok را زده تا کار شما تأييد شود. بهتر است که قبل از شروع کد نويسي جاوااسکريپت اين عمل را انجام دهيد تا هنگام بروز خطا در صدد رفع آن برآييد که به اين کار اشکال زدايي يا Debugging مي گويند. اگر هم اين گزينه را فعال نکرديد، هنگام بروز خطا مي توانيد بر روي آن مثلث زرد رنگ در نوار وضعيت رفته و دوبار کليک کنيد که همان پنجره اعلان خطا باز خواهد شد.


    انواع خطاها

    اساساً دو نوع خطا براي جاوااسکريپت وجود دارد، خطاهاي نحوي يا Syntax errors و خطاهاي زمان اجرا يا Run time errors که در خطاهاي نحوي يک مشکلي در ترکيبات کدها بوجود آمده مثلاً يک غلط املائي در يک دستور يا جا انداختن يک حروف يا علامت و در خطاهاي زمان اجرا احتمالاً يک دستور بطور اشتباه جاي يک دستور ديگر نوشته شده است که در هنگام اجراي کد، مفسر مرورگر نمي تواند اين دستور را تجزيه تحليل کند وخطا را اعلام مي کند.


    ايجاد يک خطا

    خب حالا اجازه دهيد تا اين پيغامها را تجربه کنيم و ببينيد که به چه راحتي توسط آنها مي توانيد اشکال زدايي کرده و کد خود را به سرعت اصلاح کنيد. ممکن است که دهها بار با پيغام خطا روبرو شويد ولي نااميد نشويد چون حرفه اي ها هم بارها و بارها با آن مواجه مي شوند. حالا کد زير را با نام error.htm ذخيره کنيد:

    کد:
    <html>
    <head>
    <title> Error message </title>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    document.write("I'm ready for first error message.");
    </script>
    </body>/html>
    [COLOR="Red"]اجــــــــــــرای کد[/
    I'm ready for
    first error message.



    يکبار آنرا اجرا کنيد و نتيجه را مشاهده کنيد. حالا پرانتز دوم راحذف مي کنيم، بدين صورت:

    document.write("I'm ready for first error message.";

    سپس فايل را دوباره ذخيره کرده و اجرا مي کنيم. همانطور که انتظار داشتيم پنجره پيغام خطا باز شد، اگر جزئيات پيغام را نداريد روي دکمه Details يا Show Details کليک کنيد تا ببينيم که چه اطلاعاتي را مي توانيم بدست آوريم. در کادر جزئيات اولين گزينه Line مي باشد که اگر مطابق کد بالا عمل کرده باشيد بايد درجلوي آن عدد [7] نوشته شده باشد. اين خط به ما مي فهماند که ايراد در خط هفتم سورس کد است. دقت کنيد، تنها خطهاي مربوط به جاوااسکريپت را نبايد بخوانيد بلکه کليه خطوط از بالا به پايين خوانده مي شود، حتي خطهاي خالي هم بايد شمرده شوند.

    دومين گزينه، کلمه Char است که بيانگر عدد شمارش شده کاراکتري که باعث بروز خطا شده است و در اينجا آن عدد 52 مي باشد. فراموش نکنيد که هر فاصله بين کلمات هم يک کاراکتر به حساب ميايد. شايد اينجا سؤالي برايتان پيش بيايد که چرا عدد 52 ؟ در صورتي که در اينجا پرانتز کاراکتر51 است. بايد يک نکته را خدمتتان عرض کنم که علامت ; در جاوااسکريپت يک کاراکتر اختياري است که نشان دهنده پايان يک خط از کد مي باشد و برنامه نويسان بر حسب عادتي که دارند از اين علامت استفاده مي کنند ، در اينجا مفسر جاوااسکريپت آنرا به عنوان يک کاراکتر قبل از کاراکتر اصلي خطا شناسايي کرده است.

    گزينه بعدي Code ميباشد که ظاهراً بطور معمول عدد صفر جلوي آن ميباشد و هنوز نتوانستم کارآيي آنرا تشخيص بدهم و گزينه آخر هم URL است که آدرس فايل اچ تي ام ال است که در آن خطا توليد شده است.

    در مجموع شما براي اشکال زدايي به سه گزينه اول نياز داريد که با توجه به آنها بلافاصله مي توانيد محل بروز اشکال را تشخيص دهيد. يک نکته را به خاطر بسپاريد که در کدهاي طولاني ممکن است با تعداد خطاهاي زيادي برخورد کنيد که در بيشتر مواقع برطرف کردن اولين خطا باعث رفع کليه اشکالات مي شود.

    به عنوان جمله آخر اين قسمت، هميشه به پنجره هاي اعلان خطا با ديد مثبت نگاه کنيد چون آنها به ما کمک مي کنند تا اشکال را براحتي پيدا کنيم.

    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  7. #5
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    در کجا بايد کدهاي جاوااسکريپت را نوشت نوشتن اسکريپت در قسمت head
    نوشتن اسکريپت در قسمت بدنه
    فايل خارجي جاوااسکريپت





    در حال حاضر شما ميدانيد که براي اجرا شدن کدهاي جاوااسکريپت بايد آنها را در ميان تگهاي اچ تي ام ال بکار بريد. شايد اين سؤال برايتان پيش بيايد که در کجا بايد آنها را بنويسيد، آيا جاي خاصي دارند يا در هر کجا مي توانيد اينکار را انجام دهيد. کدهاي جاوااسکريپت مي توانند در هر کجاي سورس کد باشند اما بايد ابتدا تشخيص دهيد که بکاربردن هر قسمت از اسکريپت در کجا مناسب تر مي باشد. بطور کل کدهاي جاوااسکريپت به سه دسته تقسيم ميشوند، يک سري از آنها در قسمت سر يعني head جاي مي گيرند و يک سري در قسمت بدنه کدهاي اچ تي ام ال و دسته سوم هم در يک فايل جداگانه و خارج از کدهاي html با پسوند js قرار مي گيرند که در ادامه به توضيح هر دسته خواهيم پرداخت.


    نوشتن اسکريپت در قسمت head

    کليه کدهاي جاوااسکريپت به محض باز شدن يک صفحه وب در مرورگر اجرا مي شوند اما گاهي اوقات ما نياز داريم تا يک اسکريپت زودتر از کدهاي ديگر اجرا شده و يا آماده باشد تا در صورت لزوم فراخواني شود. که اينگونه کدها را بايد در قسمت سر و ما بين تگ head بنويسيم. بطور مثال شما نياز به اين داريد که به محض ورود کاربر به صفحه در همان ابتدا پيغامي ظاهر شود و تا کاربر آنرا تأييد نکرده است صفحه تکميل نشود. اسکريپتهاي قسمت سر هميشه آماده اجرا و يا آماده پاسخ به اتفاقي در صفحه وب هستند، که در اين مورد شما مطمئن هستيد اسکريپت مورد نظر قبل از هر چيزي در صفحه، اجرا خواهد شد. براي نوشتن کدهاي جاوااسکريپت بصورت زير عمل مي کنيد:

    <html>
    <head>
    <title> ... </title>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    ...... javascript codes ......
    </script>
    </head>
    نوشتن اسکريپت در قسمت بدنه

    هنگاميکه نياز داشته باشيد تا کدهاي جاوااسکريپت در بدنه فايل html اجرا شود آنها را در قسمت body صفحه وارد مي کنيد،

    <html>
    <head>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    ....... javascript codes ......
    </script>
    </body>
    </html>

    شما حتي مي توانيد توسط کدهاي جاوااسکريپت قسمتي از يک صفحه را بسازيد يعني با ترکيب جاوااسکريپت و تگهاي اچ تي ام ال در body يک عنصر در صفحه وارد کنيد. کدهاي زير را بنويسيد و اجرا کنيد:

    <html>
    <head>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    document.write("<h1 align='center'> Hello my friends! </h1>");
    </script>
    </body>
    </html>
    لازم بذکر است که شما مي توانيد براي نظم دادن و جلوگيري از شلوغي قسمت بدنه يک اسکريپت بصورت function در قسمت head تعريف کنيد و در قسمت بدنه آنرا فراخواني کنيد که در قسمت هاي بعد در اين مورد بيشتر توضيح خواهم داد.


    فايل خارجي جاوااسکريپت

    شما مي توانيد براي حفظ نظم تگهاي اچ تي ام ال در يک صفحه وب و يا براي جلوگيري از تکرار يک اسکريپت در صفحات يک وب سايت، کدهاي جاوااسکريپت را در يک فايل جداگانه نوشته و با پسوند js آنها را ذخيره کنيد سپس در هر قسمت و هر صفحه اي که لازم بود، وارد کنيد. خط زير را در برنامه Notepad نوشته و آنرا به اسم test.js ذخيره کنيد:

    document.write(" JavaScript external file ")

    حالا يک فايل اچ تي ام ال بسازيد و تگهاي زير را در آن وارد کنيد سپس با يک اسم دلخواه آنرا در همان پوشه که فايل جاوااسکريپت را ذخيره کرده ايد قرار دهيد:

    <html>
    <head>
    </head>
    <body>
    <script language="javascript" type="text/javascript" src="test.js">
    </script>
    </body>
    </html>

    اگر مراحل را بدرستي انجام داده باشيد، جمله زير را در مرورگرتان مشاهده خواهيد کرد.

    JavaScript external file

    دقت کنيد که اگر فايل جاوااسکريپت را در پوشه اي جدا از فايل html قرار مي دهيد حتماً در خصوصيت src آدرس دقيق آنرا بنويسيد.


    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  8. #6
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    متغيرها در جاوااسکريپت متغير چيست؟
    انتخاب يک نام براي متغير
    انواع متغيرها
    متغير چيست؟

    متغيرها يکي از مباحث مهم در جاوااسکريپت هستند چون کاربرد زيادي در اين زبان دارند. متغيرها يا Variables مانند يک ظرف و مخزن براي ذخيره سازي اطلاعات هستند که اين اطلاعات مي تواند يک کلمه يا جمله ، عدد و يا حتي يک شئ باشد. متغيرها، کد نويسي را راحت تر کرده و نظم خاصي به اسکريپت ما مي بخشند. بطور مثال ما يک متن را مي خواهيم در چند نقطه از کد وارد کنيم که بجاي آن مي توانيم از يک کلمه کوتاه که اين متن در آن ذخيره شده استفاده کنيم تا از تکرار جلوگيري کرده و اسکريپت هم شلوغ نشود. به مثال زير توجه کنيد تا وظيفه يک متغير را ببينيد:

    <script language="javascript" type="text/javascript">
    var strTest = "This is an example for variable."
    document.write(txtTest)
    </script>
    حالا مي پردازيم به جزئيات تعريف يک متغير در اين اسکريپت:

    var strTest = "This is an example for variable."

    اصطلاح var از کلمه variable مي آيد که نوشتن آن اختياري مي باشد، يعني مي توانيد يک متغير را بدون نوشتن آن هم تعريف کنيد ولي اگر مي خواهيد کد شما خوانا تر باشد بهتر است که از var استفاده کنيد. قسمت بعدي يعني strTest نامي است که شما براي آن متغير انتخاب مي کنيد و سپس علامت مساوي است که متغير را برابر با يک مقدار قرار مي دهد و در آخر هم مقدار تعيين شده براي متغير که در اينجا يک رشته متني است يا يک text string ميباشد که به همين دليل بايد آنرا بين دو علامت " " قرار دهيم تا عيناً محتويات آن در مرورگر نوشته شود.


    انتخاب نام متغير

    بهتر است نام يک متغير را طوري انتخاب کنيد که در عين سادگي، گويا بوده و يادآور نکاتي براي شما باشد چون هميشه کدهاي شما به چند خط ختم نميشود، گاهي اوقات ممکن است مجبور شويد بيش از صد خط کد در يک صفحه قرار دهيد. بطور مثال چون مقدار متغيردر اينجا يک رشته يعني string بود من سه حرف str را به ابتداي نام متغير اضافه کردم.

    اما براي انتخاب نام متغير بايد نکات زير را رعايت کنيد:
    نام يک متغير مي تواند از مجموع حروف، اعداد و علامت underline يا زيرين خط يعني _ تشکيل شود، که آغاز کننده نام نبايد يک عدد باشد و همچنين هيچگونه فاصله اي هم در آن نبايد باشد.
    در جاوااسکريپت حروف کوچک با بزرگ متفاوت مي باشند يعني strTest با strtest کاملاً تفاوت دارد که اصطلاحاً مي گويند جاوااسکريپت case sensitive است.


    انواع متغيرها

    دو نوع متغير وجود دارد که تفاوت اين دو مدل در محل استفاده از آنها مي باشد. متغيرهاي کلي و سراسري که به آنها global گفته مي شود. اين متغيرها در سراسر يک فايل اچ تي ام ال کاربرد دارند يعني يکبار آنرا در ابتداي اسکريپت تعريف و مقدار دهي مي کنيد ولي در هر کجا از کد که مورد نياز باشد از آنها بهره مي گيريد. نوع ديگر آن متغيرهاي محلي يا local هستند که فقط در يک قسمت از اسکريپت کارآيي دارند که ممکن است در قسمت ديگري همان متغير با يک مقدار ديگري تعريف شود. معمولاً متغير هاي محلي در توابع يا function ها کاربرد دارند که يک متغير در هر تابع مي تواند مقادير متفاوت داشته باشد بدون اينکه پيغام خطايي توليد کند که در قسمت مورد نظر function ها را ياد خواهيد گرفت.

    به قسمتي از اسکريپت که يک متغير در آن کاربرد دارد، حوضه يا scope آن متغير گفته مي شود.

    با درک مفهوم متغيرها در جاوااسکريپت مي توانيم در صفحه بعد با چگونگي نمايش تاريخ و زمان در صفحات وب آشنا شويم.


    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  9. #7
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    تاريخ و زمان در جاوااسکريپت Date Object
    متدهاي شئ Date
    تنظيم تاريخ و زمان


    Date Object

    يکي از ويژگي هايي که جاوااسکريپت دارد جمع آوري اطلاعات از سيستم کاربر و نمايش آنها در صفحات وب است. همانطور که ميدانيد زبان اچ تي ام ال به تنهايي قادر به انجام چنين کاري نيست اما با کمک زبانهاي ديگر تحت وب مانند Javascript ، مي تواند تا حدودي اين مشکل را برطرف کند. شئ هايي در جاوااسکريپت وجود دارند که توسط متدهاي مختلف، اطلاعات مورد نياز را از سيستم گرفته و در اختيار کاربران قرار مي دهند. يکي از اين object ها و شئ ها ، Date مي باشد که به کمک آن مي توانيم تاريخ و زمان سيستم را هنگام اجراي کد دريافت کنيم، سپس آنرا نمايش دهيم و يا اينکه در يک متغير ذخيره کنيم تا در صورت لزوم از آن بهره گيريم. اين object بصورت زير تعريف مي شود:

    new Date()

    به طرز نوشتن آن دقت کنيد که غير از اين باشد با پيغام خطا روبرو خواهيد شد چون جاوااسکريپت زبان حساسي است پس هر جا که حروف بزرگ است بايد بزرگ و هر جا کوچک است بايد کوچک نوشته شود. در آخر هم پرانتز مي گذاريد که در قسمتهاي بعدي همين صفحه کارآيي آنها را درک خواهيد کرد. اين شئ يک رشته متني شامل روز، ماه، سال، ساعت، دقيقه، ثانيه و اختلاف زماني با UTC را برميگرداند. UTC مخفف Coordinated Universal Time مي باشد که به آن Zulu time هم مي گويند و مطابق با استاندارد جهاني زمان است.

    کد زير را در يک سند اچ تي ام ال وارد کنيد و پس از ذخيره، آنرا اجرا کنيد:

    <script language="javascript" type="text/javascript">
    document.write ( new Date() )
    </script>


    متدهاي شئ Date

    بعد از ساختن شئ جديد Date ، مي توانيد توسط متدهاي مربوط به آن جزئيات ديگري از اين شئ دريافت کنيد. اين شئ داراي هفت متد اصلي ميباشد که بيشترين کاربرد را دارند. اين متدها عبارتند از:

    getDate(), getDay(), getMonth(), getYear(), getHours(), getMinutes(), getSeconds()

    براي تعريف و استفاده از اين متدها بايد ابتدا شئ را نوشته، سپس يک نقطه بگذاريم و بعد از نقطه متد مورد نظر را بنويسيم.

    براي درک بهتر مطالب گفته شده يک تمرين را با هم انجام مي دهيم. در يک صفحه وب، مي خواهيم زمان ورود يک کاربر به همان صفحه را اعلام کنيم. بطور مثال:

    شما دقيقاً درساعت 22:36:41 وارد اين صفحه شديد.

    که اسکريپت آن براي برگرداندن زمان مورد نظر به صورت زير مي باشد:

    <script language="javascript" type="text/javascript">
    var vorood = new Date()
    document.write( vorood.getHours() + ":" + vorood.getMinutes() + ":" + vorood.getSeconds() )
    </script>

    ابتدا شئ Date را تعريف کرده و در يک متغير به نام vorood ذخيره مي کنيم تا بکار بردن آن در قسمتهاي بعدي راحت تر باشد، سپس از شئ document و متد write براي چاپ نتيجه در صفحه وب استفاده کرده و متدهاي لازم براي برگرداندن اطلاعات مورد نياز را مي نويسيم. دقت کنيد که براي ترکيب متدها از علامت + استفاده کرديم، اين علامت باعث ترکيب و پيوند بين اجزاي يک اسکريپت مي شود که خاصيت آنرا در بخش بعدي operator ها يعني عملگرها توضيح خواهم داد. ازعلامت : هم بين ساعت، دقيقه و ثانيه استفاده شده و چون مي خواستيم که اين علامت عيناً در صفحه نوشته شود آنرا بين علامت نقل قول يعني "" گذاشتيم. در ضمن مي توانيد از کدهاي اچ تي ام ال هم استفاده کنيد تا زمان به شکل دلخواه شما در صفحه چاپ شود. بطور مثال اگر بخواهيد که صورت Bold در صفحه نوشته شود، به شکل زير عمل مي کنيد:

    document.write("<b>"+ vorood.getHours()+ ":"+ ...... + "</b>")



    نکته: هنگاميکه از متد getMonth() براي برگرداندن عدد ماه استفاده مي کنيد بايد هميشه آنرا بعلاوه عدد يک کنيد چون جاوااسکريپت اولين ماه ميلادي را برابر با عدد صفر قرار مي دهد.

    document.write( new Date().getMonth()+1 )

    در مورد متد getYear() هم اگر مي خواهيد نتيجه کامل برگردد يعني سال بصورت چهاررقمي نوشته شود بايد از متد getFullYear() استفاده کنيد.

    اگر هم بخواهيد تمام مقادير بر اساس UTC برگردانده شوند، بايد اين کلمه را در وسط متد مورد نظر وارد کنيد. بدين صورت:

    getUTCFullyear(), getUTCDate(), getUTCHours(), getUTCMinutes()


    تنظيم تاريخ و زمان

    شئ Date به غير از متدهاي ذکر شده در بالا، داراي متدهاي ديگري است که توسط آنها مي توانيد زمان و تاريخي را بصورت دلخواه تنظيم کنيد. در اينگونه متدها بجاي کلمه get بايد از set استفاده کنيد و مقدار معيني را در پرانتز وارد کنيد. بطور مثال مي خواهيم همين موقع را در سال 2008 داخل صفحه چاپ کنيم.

    <script language="javascript" type="text/javascript">
    var zaman = new Date()
    zaman.setFullYear(2008)
    document.write ( zaman )
    </script>

    نتيجه اي که اين اسکريپت برميگرداند بصورت زير است، به روز هفته در اول خط و سال در آخر خط توجه کنيد که براي سال 2008 تنظيم شده است.

    Sat Apr 05 2008 22:36:41 GMT+0430

    ببخشید که انجام فعالیت های اموزش را بهترین قرار نمی گیرد مشکل کارای شغلیست


    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  10. #8
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    عملگرها در جاوااسکريپت
    عملگر چيست؟
    انواع عملگرها
    ----------
    عملگر چيست؟

    عملگرها يا همان operator ها، سمبلي براي نشان دادن يک علامت مشخص هستند که هر کدام از آنها وظيفه خاصي دارند، مثلاً علامت + نشان دهنده جمع کردن است. در کل، عملگرها در زبانهاي برنامه نويسي بسيار کاربرد دارند و همچنين در جاوااسکريپت که توسط آنها مي توان عملياتي را بر روي اعداد و رشته هاي متني انجام داد. در اين صفحه با انواع عملگرها آشنا مي شويد ولي نگران کاربرد آنها نباشيد چون در بخشهاي بعدي بيشتر به آنها نياز خواهيم داشت و مفهوم اصلي آنها را درک خواهيد کرد.


    انواع عملگرها

    عملگرها در جاوااسکريپت به چند دسته تقسيم مي شوند:

    عملگرهاي رياضي يا Arithmetic Operators: اين نوع عملگرها چهار عمل اصلي در رياضي را انجام مي دهند. علاوه بر آنها يک عملگر وظيفه نمايش خارج قسمت يک تقسيم را بعهده دارد و دو عملگر ديگر هر کدام به ترتيب يک واحد اضافه و يک واحد کم مي کنند که در جدول زير مشخص شده اند.
    عملگرهاي زير به نام Assignment Operators معروف هستند که يک مقداري را به يک متغير نسبت مي دهند.
    عملگرهاي مقايسه اي: اين نوع عملگرها مقدارهاي دو متغير را با هم مقايسه مي کنند و نتيجه اين مقايسه يا درست است يا غلط که در دستورات شرطي جاوااسکريپت بسيار کاربرد دارند.
    عملگرهاي منطقي: در اين مدل سه نوع عملگر وجود دارند که در حقيقت يک يا چند نتيجه را بررسي مي کنند و جواب را بازمي گردانند. اين عملگرها به اين شکل مي باشند:

    && , || , !

    عملگر && در حقيقت مانند حرف اضافه " و " در فارسي عمل مي کند:

    x = 5
    y = 3
    ( x < 10 && y > 1)

    در اينجا اگر مقدار متغير x کوچکتر از عدد 10 باشه و y بزرگتر از 1 باشه، نتيجه true بازگردانده مي شود. چون حرف و آمده است پس بايد دو طرف عملگر جواب درست باشد تا در مجموع نتيجه درست در بيايد.

    عملگر || مانند کلمه " يا " در فارسي است:

    x = 6
    y = 3
    ( x == 5 || y == 5 )

    همانطور که حدس زده ايد، نتيجه غلط است يعني false بازگردانده مي شود. چون يا آمده است پس حداقل يکي از طرفين عملگر بايد درست باشد تا نتيجه درست در بيايد اما اينجا هر دو طرف غلط است که در مجموع نتيجه غلط است. اما در حالت زير نتيجه درست بازگردانده مي شود:

    ( x == 5 || y < 5 )

    عملگر ! در حقيقت يک عمليات و معادله را بررسي مي کند اگر جواب آن معادله درست نباشد نتيجه true يا همان درست را برميگرداند:

    x = 5
    y = 4
    ! ( x == y )

    در اينجا در کل نتيجه درست است. حالا ببينيم که چه اتفاقي افتاده است، اول يک نگاهي به داخل پرانتز بياندازيد. شرط درستي در اين است که x برابر با y باشد، اما اينچنين نيست چون مقادير با هم متفاوت هستند ولي چون عملگر ! آمده است پس شرط درستي در اينست که نتيجه داخل پرانتز غلط باشد چون گاهي اوقات ما نياز داريم که در اسکريپت دو چيز را با هم مقايسه کنيم و اگر نتيجه غلط بود ادامه دهيم که اين علامت بکار ما مي آيد.



    کاربرد عملگرها در متن

    در بالا تمام مثالها براي اعداد بود ولي گاهي اوقات از بعضي از عملگرها مي توانيم براي رشته هاي متني هم استفاده کنيم:

    strText01 = " Hello "
    strText02 = "my friends!"
    document.write ( strText01 + strText02 )


    تصاویر کوچک فایل پیوست
    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  11. #9
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    ستورات شرطی if...else if
    if...else
    if...else if...else
    ---------------
    يکي از مهمترين قابليت هاي زبان جاوااسکريپت، توانايي آن در انجام دادن عکس العملهاي متفاوت در شرايط مختلف است. بر اين اساس اين زبان قادر است که متغيرهاي مختلف را با هم مقايسه کند و شرطهايي را براي آنها تعيين کند تا به يک نتيجه دلخواه برسد.


    دستور if

    اغلب اوقات هنگام نوشتن يک اسکريپت، شما نياز داريد که تصميم هاي متفاوتي در مقابل نتايج مختلف بگيريد. بطور مثال ميخواهيد هنگاميکه يک کاربر وارد سايت شما مي شود اگر ساعت قبل از 10 صبح بود يک متن در بالاي صفحه ظاهر شود و به کاربر صبح بخير بگويد. در اينجا دستور if به کمک ما مي آيد. اين دستور يکي از مهمترين دستور در کد نويسي است چون توسط آن مي توانيم شرط تعيين کنيم که اگر اينطور شد، نتيجه اين باشد. اين دستور هميشه دو قسمت دارد: يکي قسمت شرط و ديگري قسمت نتيجه شرط است. به کد زير توجه کنيد:

    <script language="javascript" type="text/javascript">

    var d = new Date()
    var t = d.getHours()

    if ( t < 10 )
    {
    document.write ( "<b> Good morning </b>")
    }

    </script>

    حالا ببينيم که چه اتفاقي افتاده است، در خط سوم ما يک متغير بنام d تعريف کرديم که به آن شئ Date را نسبت داديم و در خط بعد از آن يک متغير ديگر که يکي از متدهاي آن شئ را مقدار دهي کرديم تا ساعت سيستم براي ما ذخيره شود، سپس با يک خط خالي قسمت شرط را جدا کرديم تا به خوانايي اسکريپت کمک کنيم. کلمه if را مي نويسيم، دقت کنيد که شرط را حتماً داخل پرانتز بايد نوشت و در آن هم همانطور که مشاهده مي کنيد از عملگر کوچکتر استفاده کرديم. در اينجا ساعت سيستم در متغير t ذخيره شده است و دستور if داره شرط کوچکتر بودن را بررسي مي کند. در خط بعدي هم علامت آکلاد { } را بکار برديم که در اينجا آنرا براي نظم و خوانايي بيشتر کد استفاده کرديم اما فراموش نکنيد که اين دستور ممکن است از چندين قسمت تشکيل شود که در آنصورت بکار بردن آکلاد لازم است تا بتوانيم هر قسمت را از هم جدا کنيم. در آخر هم دستور تايپ يک متن مناسب در صفحه را به عنوان نتيجه شرط نوشتيم.

    دستور if...else

    در مثال بالا درستي يک شرط بررسي شد و يک نتيجه هم در بر داشت، اما حالا مي خواهيم در صورتي که شرط درست نبود هم يک نتيجه در بر داشته باشد، پس ما به يک قسمت ديگر در اين دستور نياز داريم که در حالت جديد مثال ما به اين صورت خواهد بود: اگر ساعت قبل يا برابر 10 بود پس جمله صبح بخير نمايش داده شود در غير اينصورت متن سلام دوستان ظاهر شود. در کد بجاي قسمت در غير اينصورت مي توانيم کلمه else را وارد کنيم تا به مفهوم مورد نظر برسيم.
    if ( t < 10 || t == 10 ) {
    document.write ( "<b> Good morning </b>" )
    }
    else
    {
    document.write ( "<b> Hello friends </b>")
    }
    دستور if...else if...else

    اين دستور را زماني مي توانيد استفاده کنيد که بخواهيد يک شرط در شرايط مختلف بررسي شود تا نتيجه هاي متفاوت هم بدست بيايد:

    if ( t <= 10 ) {
    document.write ( "<b> Good morning </b>" )
    }
    else if ( t > 10 && t < 13 ) {
    document.write ( "<b> Hello friends </b>" )
    }
    else if ( t >= 13 && t < 18 ) {
    document.write ( "<b> Good afternoon </b>" )
    }
    else {
    document.write ( "<b> Good evening </b>" )
    }
    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


  12. #10
    عضو كوشا
    شميم يار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 197      تشکر : 1,730
    921 در 180 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شميم يار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : <آمــــــوزش جـــــــاو� � <>اســــــــکریپت >




    دستور switch switch
    case
    break
    default
    ----------
    switch

    دستور switch يکي ديگر از دستورات شرطي جاوااسکريپت است که چندين شرط را براي متغيرها مقايسه مي کند تا نتايج مختلف بدست بيايد. در حقيقت دستور switch از تکرار if else جلوگيري مي کند. در مواردي که شرطها و نتايج آنها کم هستند مي توانيد از دستور if else استفاده کنيد اما براي شرطهاي زياد بهتر است switch را بکار بريد تا کد شما منظم تر باشد.

    تنها مشکلي که اين دستور دارد اينست که از نسخه javascript 1.2 به بعد از آن پشتيباني شده که ممکن است بعضي از مرورگرهاي قديمي با اين دستور مشکل داشته باشند، ولي در ايران مشکلي نيست چون مطمئناً به علت استفاده رايگان از مرورگرها، ديگر کسي را پيدا نخواهيد کرد که مرورگر قديمي داشته باشد.

    دستور سوئيچ مانند if داراي قسمتهايي است، که اجازه دهيد يک مثالي را بيان کنم و سپس به توضيح بخشهاي مختلف آن بپردازم.

    مي خواهيم يک صفحه درست کنيم که به محض ورود کاربر به آن، آنروز هفته را در صفحه نمايش دهد:

    <script language="javascript" type="text/javascript">

    var d = new Date ()
    var weekday = d.getDay ()

    switch ( weekday )
    {
    case 0 :
    document.write ("Sunday")
    break
    case 1:
    document.write ("Monday")
    break
    case 2:
    document.write ("Tuesday")
    break
    case 3:
    document.write ("Wednesday")
    break
    case 4:
    document.write ("Thursday")
    break
    case 5:
    document.write ("Friday")
    break
    default:
    document.write ("Saturday")
    }
    </script>
    خب حالا بپردازيم به توضيح کد تا ببينيم که چه اتفاقي افتاده است. ابتدا توسط شئ Date ، تاريخ و زمان سيستم را در يک متغير بنام d ذخيره کرديم و سپس در خط بعدي توسط متد getDay اين شئ ، عدد روز هفته را از سيستم بدست آورديم و در متغير weekday ذخيره کرديم. دقت کنيد که اين متد عدد برميگرداند نه خود روزهاي هفته را و در نظر داشته باشيد که مفسر جاوااسکريپت روز اول هفته را يکشنبه ميداند و عدد 0 را به آن تعلق ميدهد و روز دوشنبه را عدد يک و به همين ترتيب تا آخرين روز هفته که شنبه باشد عدد 6 را ميدهد.

    اکنون نوبت به بررسي شرط رسيده که مي خواهيم از دستور سوئيچ استفاده کنيم. ابتدا خود دستور را مي نويسيم يعني همان کلمه switch و سپس يک پرانتز باز مي کنيم تا متغيري که بايد در شرايط مختلف بررسي شود را در آن بنويسيم. براي نظم اسکريپت يک آکلاد هم باز مي کنيم ولي در آخر اين مجموعه آنرا مي بنديم.
    case

    همانطور که مشاهده مي کنيد از کلمه case بجاي if else استفاده مي کنيم و حالت مختلف شرط را در جلوي آن مي نويسيم و سپس علامت : مي گذاريم. در حقيقت ما اينجا به مفسرجاوااسکريپت مي گوييم که اگر متغير ما که روزهاي هفته است برابر با صفر بود، نتيجه اين مي شود که بايد کلمه Sunday را در صفحه چاپ کني، در غير اينصورت برو حالت بعدي يعني case بعدي را مقايسه کن.
    break

    دستور break يکي از بخشهاي switch است که به مفسر جاوااسکريپت مي فهماند که در کجا قسمت case تمام مي شود و يک قسمت ديگر شروع مي شود، در حقيقت از تداخل قسمتهاي مختلف جلوگيري مي کند. دقت کنيد که شما هم بايد آنرا قبل از شروع case بعدي بنويسيد.
    default

    دستورات case را همينطور ادامه مي دهيد تا به جايي برسيم که کليه حالتها بررسي شده باشد و به عنوان آخرين حالت که ممکن است پيش بيايد ما يک نتيجه اي را در نظر مي گيريم، يعني در حقيقت else آخر مي باشد. در اينجا چون مثال ما روزهاي هفته است و از هفت روز عادي هفته نمي تواند خارج باشد، آخرين روز را که شنبه باشد براي اين حالت در نظر گرفتيم و مفهوم آن اينطور است که 6 روز هفته را بررسي کن اگر هيچ کدام از آنها نبود، روز شنبه را براي نتيجه اعلام کن.

    و در آخر هم آکلاد باز شده را مي بنديم تا پايان اين مجموعه از دستور سوئيچ مشخص شود.

    در نظر داشته باشيد که دستورات شرطي بسيار کاربرد دارند و حتي ممکن است در يک اسکريپت چندين بار از اين دستورات استفاده کنيد.


    &lt;آمــــــوزش جـــــــاو� � &lt;&gt;اســــــــکریپت &gt;


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •