رهنمودهاى امام صادق عليه السلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
رهنمودهاى امام صادق عليه السلام
صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 75
  1. #61
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و سوم : فتوا دادن



    امام صادق (ع) فرمود:

    فتوا دادن ، براى كسى كه با باطن پاك و به دور از آلودگى هاى نفسانى ، از خداوند استفتا نكند و اخلاص نورزد و درون را پاكيزه ندارد، روا نباشد، زيرا هر كس فتوا دهد حكم صادر نموده و حكم ، درست نيفتد مگر به اذن وبرهان خداوند - عزّ وجلّ - و كسى كه بر اساس خبرى حكمى دهد، بدون آن كه به عيان ، حقانيتش را ببيند، جاهلى است كه به جهل خود عمل كرده و به واسطه حكمش به گناه افتاده است ؛ چنان كه در خبر است كه : علم ، نورى است كه خداوند در قلب هر كه خواهد قرار دهد.

    پيامبر (ص) فرموده است : جسورترين شما به فتوا دادن ، جسورترين شما نسبت به خداوند - عزّ وجلّ - است . آيا فتوا دهنده نمى داند كه ميان خداوند تعالى و بندگانش ، واسطه شده و ميان بهشت و دوزخ سرگردان است ؟
    سفيان بن عيينه مى گويد: چگونه غير خودم را از علم خود بهره برسانم ، در حالى كه خودم از آن بى بهره ام ؟!

    فتوا دادن در حلال و حرام ميان مردمان روا نباشد، جز براى كسى كه حق را بر اهل زمان شهر خويش برگزيند (پرهيزكارترين مردم باشد) و از پيامبر (ص) پيروى نمايد و فتواى صحيح را (از ناصحيح ) بشناسد.


    پيامبر خدا (ص) فرموده است : فتوا دادن در احكام شرعى بسيار خطير است ، زيرا كه صاحب فتوا با تمام تلاشى كه در به دست آوردن توان فتوا به كار برده باشد، پاسخ مسائل را بر اساس احتمال مى دهد، نه بر اساس يقين وقطع .

    امير مؤمنان على (ع) خطاب به يك قاضى فرمود: آيا ناسخ را از منسوخ مى توانى تشخيص دهى ؟ گفت : نه . فرمود: آيا مرا خداوند تعالى در مثل هاى قرآن را مى دانى ؟ گفت : نه . فرمود: پس تو خود هلاك مى گردى وديگران را نيز به هلاكت مى اندازى !

    كسى كه در مقام فتوا دادن است ، نيازمند شناخت معانى آيات الاحكام ، حقيقت سنّت ها و احاديث و صحت و سقم آن ها، آگاهى از اجماع واختلاف ، توان برگزيدن بهترين آرا، عدالت و پرهيز از محرمات صغيره وكبيره ، برخورد حكيمانه و پرهيز از افراط و تفريط و تقواى الهى است به چنين مرحله رسيد (وتوان دادن فتوا يافت ) فتوا دهد.





    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  2. #62
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و چهارم : امر به معروف و نهى از منكر



    امام صادق (ع) فرمود:

    كسى كه از اميال خود رهايى نيافته و از بند آفات و شهوات نفس آزاد نگشته ودر پناه خداى تعالى داخل نشده و از خطا و اشتباه مصونيت ندارد، صلاحيت امر به معروف و نهى از منكر رانخواهد داشت و هر گاه چنين نباشد، امر به معروف و نهى از منكر او حجّتى است عليه خود او (كه در قيامت وى را با آن حجّت محكوم كنند) و مردم را نتواند سودى رساند، چرا كه خود عامل بدان نبوده است .

    خداوند متعال مى فرمايد:
    ((آيا مردم را به نيكوكارى امر مى كنيد، در حالى كه خود فراموش ‍ كرده ايد؟)) آن گاه به چنين واعظى گفته شود: اى خائن ! آيا خلق مرا از آنچه خود بدان دست يازيده اى ، باز خواست مى كنى .


    نقل است كه ابوثعلبه خشنى ، از رسول خدا (ص) درباره اين آيه پرسيد كه : ((اى كسانى كه ايمان آورديد! خود را حفظ كنيد، چرا كه گمراهى ديگران شما را زيان نرساند، اگر هدايت شديد)).

    حضرت در پاسخ فرمود: يعنى ((مردم را به سوى معروف بخوان و از منكر نهى كن و بر آسيب و زحمتى كه در اين راه به تو مى رسد، صبر كن )). و آن زمان كه مردمان آزمند و پيرو هواى نفس و خودپسندان مستبد در راءى را ببينى كه از عالمان و واعظان فرمان بردارى نكنند، دست از امر به معروف ونهى از منكر بدار و خود را از كار آنان فارغ ساز و به (اصلاح ) خويشتن بپرداز.

    امر به معروف بايد به حلال و حرام آگاه باشد و به آنچه كه امر و نهى مى كند، عامل . خيرخواه مردم باشد و مهربان و رفيق . آنان را با لطافت وزيبايى بيان ، به معروف دعوت كند و تفاوت خُلق و خوى آنان را بداند، تا در نتيجه ، با هر كس به فراخور حالش رفتار نمايد.

    به نيرنگ نفس و فريب هاى شيطان بينا باشد. بر سختى و مشقّتى كه بر او مى رسد، صابر باشد و نسبت به مردم مقابله به مثل نكند و از آنان شكايت نبرد و تعصب به كار نگيرد و (براى رضاى خويش ) خشونت نورزد و (در اين كارها) نيّت را براى خداى تعالى خالص كند. چنانچه مردم با او مخالفت كرده و جفا نمودند، صبر كند و اگر موافقت و پيروى كردند و از وى پذيرفتند، آنان را سپاس گويد و امر خويش به خدا واگذارد و او را بر عيب ونقص خويش ناظر بيند.




    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  3. #63
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و پنجم : خداترسى



    امام صادق (ع) فرمود:

    خدا ترسى ، نتيجه دانش و دانش ، شعاع معرفت و قلب ايمان است . كسى كه خشيت الهى نداشته باشد، عالم نيست ؛ اگر چه موى باريك را به متشابهات علم ، دو نيم كند (و در علم سرآمد باشد).

    خداى تعالى مى فرمايد:
    ((جز اين نيست كه دانشمندان و عالمان از خداوند خشيت دارند)).

    آفت دانشمندان ده چيز است :

    1- طمع كه خوارى در پى دارد؛
    2- بخل در علم و مال ؛
    3- ريا؛
    4- تعصب در راءى ؛
    5- علاقه به ستايش ديگران از وى ؛
    6- فرو رفتن در آنچه كه به حقيقت راهى ندارد؛
    7- خود را به سختى انداختن براى زينت بخشيدن به سخن خود (وبازى با الفاظ)؛
    8- بى شرمى از خدا؛
    9- فخر فروشى ؛
    10- عمل نكردن به آنچه كه مى داند.

    حضرت عيسى (ع) فرمود،
    بدبخت ترين مردم ، كسى است كه در ميان مردم به علم ، شهره باشد و به عمل گمنام .


    رسول خدا (ص) مى فرمايد:
    همنشين نباشد با دعوت كننده اى كه شما را از يقين به شك ، از اخلاص به ريا، از تواضع به كبر، از خيرخواهى به بدخواهى واز زهد به دنياگرايى بخواند، بلكه به آن عالمى نزديك شويد كه شما را از كبر به فروتنى ، از ريا به اخلاص ، از شكّ به يقين ، از دنياطلبى به زهد از بدخواهى به خير خواهى ، بخواند.

    آن كسى شايستگى موعظه خلق را دارد كه با صداقت ، از اين مراحل گذشته باشد و عيوب سخن گفتن را بشناسد و درست را از نادرست تشخيص دهد وبه بيمارى هاى دل ها و فتنه ها و هواى نفس آشنايى داشته باشد.

    حضرت على (ع) فرمود:
    همچون طبيب مهربانى باش كه دارو را در جايى كه سود رساند، بنهد.






    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  4. #64
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و ششم : آفت قاريان قرآن



    امام صادق (ع) فرمود:

    شخص بى علمى كه قرآن مى خواند، مانند كسى است كه بدون داشتن مال ، بر مردم فخر فروشد و تكبّر ورزد.

    وى با مردم كينه مى ورزد، به جهت فقرش ، و مردم با او كينه مى ورزند، به جهت تكبّر و خودپسندى او. پس او هميشه بى آن كه بر او واجب گشته باشد، با مردم خصومت مى ورزد، و كسى كه در چيزى كه بدان امر نشده وواجب نگشته است ، با خلق خصومت ورزد، در واقع با خالقيّت و ربوبيّت به خصومت برخاسته است .

    خداى تعالى مى فرمايد:
    ((و از [ميان ] مردم كسى است كه درباره خدا، بدون هيچ دانش و بى هيچ رهنمود و كتاب روشنى به مجادله مى پردازد)).


    نقل است كه ((زيد بن ثابت )) خطاب به پسرش گفت : اى پسركم ! مبادا خداوند نامت را در ميان قاريان ببيند!

    پيامبر (ص) فرمود: زمانى بر امّت من خواهد آمد كه اگر نام مردى را بشنوند، بهتر است از ديدن او؛ و اگر او را ببينى ، بهتر است از آن كه او را بيازمايى (كه باطنى ناپسند دارند). و نيز آن حضرت فرمود: بيشتر منافقان امّت من از قاريانند، زيرا به اوامر و نواهى آن پاى بند نيستند.



    چنان باش كه از تو خواسته اند و تو را بدان امر كرده اند. راز خويش از خلق مخفى دار و طاعت و عبادت براى خدا را به منزله روحت بدان براى بدنت (كه جدايى روح سبب مرگ شود).

    بايد آن حالتى را كه ميان تو و آفريدگارت برقرار است ، درست و صحيح باشد. در لحظه لحظه روز و شبت و در تمام امور به درگاه خدا تضرّع كن او مدد بجوى .


    خداوند - تبارك و تعالى - مى فرمايد: ((پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حدّ گذرندگان را دوست نمى دارد)).

    واين اعتدا (كه در آيه آمده است ) از جمله صفت هاى قاريان زمان ما و نشانه آنان مى باشد. پس ، در همه امورت از خدايت ترسان باش ، تا در چاه هولناك تمنّا و آرزوها نيفتى و از هلاكت برهى







    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  5. #65
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و هفتم : حقّ و باطل



    امام صادق (ع) فرمود:


    از خداى بترس و هر جا كه مى خواهى و از هر جماعتى كه هستى باش ، زيرا كه تقوا از صفات نيكان و نزد همه محبوب است و در آن هر خير و رشدى جمع است .

    تقوا، ميزان هر علم و حكمت و اساس هر عبادت مقبول است .

    تقوا، آبى است كه از چشمه خداشناسى مى جوشد و هر عملى از علوم بدان نيازمند است .


    تقوا فراهم نيايد، مگر اين كه بدانى تحت فرمان و سلطنت او (خدا) هستى . فزونى تقوا از آن جا نشاءت مى گيرد كه بپذيرى كه خداى - عزّ وجلّ - بر اسرار بنده اش مطلع است . پس اين (تقوا) اصل هر حقّى است .

    وامّا باطل ، همان است كه از خداى متعال جدايت مى كند، و ماهيّت وبطلان آن بر كسى پوشيده نيست . پس از باطل دورى بجوى و نهان و دل خويش را تنها به خداوند اختصاص ده .

    رسول خدا (ص) فرمود:
    راست ترين سخن عرب ، همان سخن ((لبيد)) شاعر است كه گفت :
    الا كلّ شى ء ما سوى اللّه باطل و كلّ نعيم لا محالة زائل
    آگاه باشيد كه هرچيزى جز خداوند، باطل است ، و هر نعمتى عاقبت از ميان خواهد رفت .


    پس به دنبال و همراه آن چيزى باش كه اهل صفا، پاكى و تقوا آن را پذيرفته اند؛ يعنى در اصول دين و حقايق يقين و رضا و تسليم ، خود را در اختلافات و نظريه هاى گوناگون مردم مينداز كه تو را منحرف مى سازد؛ چرا كه امّت برگزيده همگى اجماع دارند كه خدا يكى است و چيزى چون او نيست و او در حكمش عادل است و هر چه كه بخواهد انجام دهد و هر فرمانى كه بخواهد مى راند و نمى توان در چيزى كه ساخته اوست پرسيد: ((چرا؟)).

    هر چه بوده و هر چه هست ، به مشيّت و اراده اوست . او بر آنچه خواهد قادر است و در وعده و وعيدش صادق . قرآن كلام و آفريده اوست ، و او پيش از كاينات بوده است . بود و نبود عالم وجود، برايش يكى است . نه از آفريدن جهان سودى برده و نه از تباهى آن ، كاستى در حكومتش پديد آيد. سلطنتش عزيز است و بزرگ ، و تنزيه اش جليل است و عظيم .

    پس ، هر كس چيزى گفت كه با اين اصل مخالف است ، سخن وى را مپذير واز آن گفتار بيزار جوى ، تا بركات خداوند را به زودى به چشم ببينى زمره رستگاران درآيى .






    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام
    ویرایش توسط نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* : 05-11-1392 در ساعت 09:53


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  6. #66
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و هشتم : شناخت پيامبران



    امام صادق (ع) فرمود:

    خداوند - عزّ وجلّ - پيامبران را از خزاين لطف و كرم و رحمتش ، برخوردار كرد و از علم مخزون خود بدانان آموخت و از ميان همه آفريدگان ، آنان را براى خود برگزيد. پس هيچ يك از خلايق را شباهتى به احوال و اخلاق آنان نيست ، زيرا خداوند آنان را وسيله و واسطه بين خود و خلق قرار داد. فرمان بردارى از آنان ، موجب رضاى اوست و مخالفت و انكارشان ، موجب خشم او.

    خداوند هر قوم و دسته اى را دستور داده تا از آيين پيامبر خويش پيروى كنند و هيچ گونه طاعت و عبادتى را نمى پذيرد، مگر به واسطه طاعت از آن ها و تمجيد و شناخت حرمت و بزرگداشت مقام پيامبران ؛ چرا كه بزرگ داشتن آنان ، بزرگ شمردن خداست .

    پ
    س همه پيامبران خدا را بزرگ دار و مقام هيچ يك از آنان را ناچيز نشمار و با عقل خويش و بدون حجت ، درباره مقامات و احوال و اخلاق آنان قضاوت مكن ، مگر به واسطه بيان آيه اى محكم كه از جانب خداوند آمده و اجماع اهل بصيرت (با دلايلى كه فضايل و مراتبشان را به اثبات مى رسانند) باشد.

    به راستى كجا مى توان به جايگاه حقيقى آنان نزد خداى تعالى پى برد؟! اگر سخنان و افعالشان را با مردمى كه از آنان پايين ترند مقايسه كنى ، با آنان به ادب رفتار نكرده و مرتبه آنان را نشناخته و به منزلت ايشان نزد خدا، جهل ورزيده اى . بنابراين ، از درجه و مقام ايمان و معرفت ساقط گشته اى ! پس ‍ مراقب خويش باش كه به چنين خطايى گرفتار نشوى !







    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  7. #67
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب شصت و نهم : شناخت امامان و صحابه




    امام صادق (ع) با اسنادى صحيح ، از سلمان فارسى (ره ) نقل فرموده كه او گفت :

    روزى بر رسول خدا (ص) وارد شدم . چون حضرت مرا ديد، فرمود: اى سلمان ! خداوند - عزّ وجلّ - هيچ پيامبر و رسولى را مبعوث نمى كند، مگر آن كه دوازده نقيب براى او مى گمارد.

    گفتم : اى رسول خدا (ص) اين حقيقت را از اهل دو كتاب (تورات و انجيل ) نيز آموخته بودم .

    فرمود: اى سلمان ! آيا دوازده نقيبى كه خداوند برايم برگزيده ، تا پس از من امامت كنند، مى شناسى ؟

    گفتم : خدا و رسول او بهتر مى دانند!

    فرمود: اى سلمان ! خداوند تعالى ، مرا از برگزيده نور خويش بيافريد، و مرا خواند، پس فرمان او را اطاعت كردم .


    سپس از نور من ، على (ع) را آفريد و او را بخواند، پس او اطاعت كرد.
    سپس از نور من و نور على ، فاطمه (س ) را بيافريد و او را بخواند و فاطمه (س ) اطاعت كرد.
    آن گاه ، از نور من و نور على و نور فاطمه ، حسن و حسين (ع) را آفريد، وآن ها را خواند و آنان امر او را پيروى كردند.

    پس خداوند، ما را به پنج نام از نام هاى خودش بناميد. خداى تعالى ، محمود است و من محمّد، او على است ، اين هم على است . خداوند، فاطر است و اين نيز فاطمه است ، خداوند ذوالاحسان است ، اين هم حسن است و خداوند محسن است و اين هم حسين است .


    واز نور حسين (ع)، نُه امام را بيافريد و سپس آنان را بخواند و آنان فرمان حق را اجابت كردند و اين پيش از آن بود كه خداوند آسمان بلند و زمين گسترده را يا هوا و يا فرشته و بشرى را بيافريند.
    ما [در آن هنگام ] نورهايى بوديم كه او را تسبيح مى كرديم و فرمان او را مى شنيديم و اطاعت مى كرديم .


    سلمان گويد: به ايشان گفتم : اى رسول خدا! پدر و مادرم به فدايت ، كسى كه اينان را چنان كه سزاوار است ، بشناسد، چه گونه است ؟

    فرمود: اى سلمان ! كسى كه آنان را چنان كه بايد، بشناسد و از ايشان پيروى كند و نسبت بدانان تولّى جويد بدانان تولّى جويد و از دشمن شان تبرّى نمايد، به خدا سوگند كه او از همان جايى كه ما مى رويم مى رود، و همان جايى باشد كه ما هستيم .

    عرض كردم : اى رسول خدا! آيا ايمان به چيزى جز معرفت آنان به نام ها وانسابشان حاصل مى شود؟فرمود: خير، سلمان .
    عرض كردم : اى رسول خدا! آنان كيانند كه من بشناسم ؟

    فرمود: تا حسين (ع) را شناختى ؟
    گفتم : آرى .


    فرمود: پس از او، سيّد العابدين ، على بن الحسين سپس فرزندش ، محمّد بن على ، شكافنده علوم اوّلين پيامبران و آخرين فرستادگان ، سپس جعفر بن محمّد، زبان صادق خداى متعالى ، سپس موسى بن جعفر، فرو برنده خشم وغيظ در راه خداى متعالى ، پس از او، علىّ بن موسى الرّضا، راضى به سرّ ومقدّرات خداى متعال ، سپس ، محمّد بن على ، برگزيده از ميان آفريدگار خدا، پس از او على بن محمّد، راهبر به سوى خداى ، سپس حسن بن على ، صامت (راز دار) و امين بر سرّ خدا، وپس از او ((م ح م د)) كه خدا او را ((ابن الحسن )) ناطق و قائم به حق خدا ناميده است .

    سلمان گويد: پس چندى گريستم ، سپس گفتم : اى رسول خدا! آيا تا روزگار آنان زنده خواهيم بود؟
    پيامبر (ص) فرمود: اى سلمان ! بخوان :


    ((چون آن دو بار، وعده نخستين در رسيد، گروهى از بندگان خود را كه جنگاورانى زورمند بودند، بر سر شما فرستاديم ، آنان حتى در درون خانه ها هم كشتار كردند و اين وعده به انجام رسيد. بار ديگر شما را بر آن ها غلبه داديم و به مال و فرزند مدد كرديم و بر شمارتان افزوديم .))

    سلمان گويد: گريه شدّت گرفت و شوقم فزونى يافت .
    گفتم : اى رسول خدا! آيا ما با تو همچنان بر سر پيمان خواهيم بود؟

    فرمود: آرى ، به خدا قسم و به آن كس كه مرا برانگيخته و به رسالت برگزيده ، وتو و هر كس كه از ماست و در راه ما بر آن ظلمى رفته است و هر كه ايمان خويش را خالص گردانيده است ، بر سر عهد و پيمان با من و على و فاطمه وحسن و حسين و نه امام از فرزندان حسين (ع) خواهيد بود.


    سپس فرمود: آرى ، به خدا قسم اى سلمان ! سپس ابليس و لشكر او و هر آن كس كه خويش را خالص و مُمحّض در كفر كرده ، حاضر كنند، تا آنان را به كيفر، قصاص كنند و ميراث از آنان باز گيرند و پروردگارت ، به هيچ كس ظلم وستمى روا نكند، و تاءويل اين آيه ماييم كه :

    ((... و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم ، و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم ، و آن ها را در آن سرزمين ، مكانت بخشيم وبه فرعون و هامان و لشكريان شان چيزى را كه از او مى ترسيدند نشان دهيم .))

    سلمان گويد: پس ، از حضور رسول خدا (ص) برخاستيم .
    سلمان ، ديگر اهميتى نمى داد كه چگونه خواهد مُرد (چرا كه در هر حال ، بر محبّت خاندان پيامبر مى مرد).


    همچنين امام صادق (ع) - در شناخت صحابه -فرمود:
    يقين را رها مكن و به ريسمان شك چنگ مينداز و آنچه را كه آشكار است وامگذار و به آنچه كه مخفى و پوشيده است تمسّك منما و بر آنچه نمى بينى به واسطه آنچه كه از آن شنيده اى و برايت گفته اند، حكمى مكن .


    خداوند گناه غيبت و سوء ظن به برادران مؤمن ات را بزرگ دانسته است ؛ پس چگونه جراءت بربهتان بستن بر اصحاب رسول خدا (ص) توان داشت ؟!

    خداى - عزّ وجلّ - فرمايد:
    ((آن گاه كه آن [بهتان ] را از زبان يكديگر مى گرفتند و با زبان هاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد، مى گفتيد، و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است ، با وجود اين كه آن [امر] نزد خداوند بس بزرگ بود)).


    ومادام كه مى توانى در غيبت و حضور مردم سخن نيك بگويى ، جز آن مكن كه خداى تعالى مى فرمايد: ((با مردم به نيكى سخن بگوييد)).

    وبدان كه خداوند تعالى براى پيامبرش اصحابى را برگزيد، و آنان را به بزرگ ترين وجه ممكن گرامى داشت و لباس تاءييد و يارى و استقامت بر قامتشان پوشاند تا در خوشى و ناخوشى ، پيامبر (ص) را همراهى كنند وزبان پيامبرش را به ذكر فضايل و مناقب و كراماتشان گويا كرد.

    محبت آنان را در دل جاى بده و فضيلتشان را ذكر كن و از همنشينى با اهل بدعت پرهيز كن ؛ زيرا همنشينى با آنان در قلب ، كفر پنهانى و گمراهىِ آشكار بروياند.
    اگر فضيلت بعضى از صحابه بر تو مشتبه گرديد، آن را به ((عالِم غيب )) واگذار و چنين گوى :


    خدايا! هر كس را كه تو و پيامبرت دوست مى داريد، دوست مى دارم و از هر كس كه تو و پيامبرت از او تنّفر و بغض داريد بيزارم . بدان كه بيش از اين بر كسى تكليف نشده است .




    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





  8. #68
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب هفتادم : حرمت مسلمانان



    امام صادق (ع) فرمود:

    هيچ كس حرمت مسلمانان را بزرگ نشمارد، مگر آن كه خداوند حرمت وى را بر مسلمانان بزرگ داشته و او را نزد مردم گرامى دارد.

    هر كس كه بيشتر حرمت خداوند و رسول (ص) بدارد، حرمت مسلمانان را بزرگ تر مى شمارد؛ و هر كس كه حرمت مسلمانان را ناچيز شمارد، پرده ايمان خويش را دريده است .

    پيامبر اكرم (ص) فرمود: از موارد تجليل و تعظيم خداوند، محترم شمردن برادران و خويشان دينى است .

    ونيز فرمود: هر كس بر كودكان مسلمان مهربانى نكنند و بزرگان و پيران ايشان را محترم نشمارد، از ما نيست و هيچ مسلمانى را به جرم معصيتى خُرد، چنان تكفير نكن كه گويى شرك ورزيده ، جز آنان كه قرآن از آنان نام برده است .

    خداوند - عزّ وجلّ - مى فرمايد:
    ((همانا منافقان در پايين ترين درجه از آتش خواهند بود)).
    و خويش را به كارى مشغول دار كه از تو خواهند طلبيد.






    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  9. تشكرها 4


  10. #69
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض




    باب هفتاد و يكم : نيكى به والدين



    امام صادق (ع) فرمود:

    نيكى به پدر و مادر، نشانه شناخت بنده از خدا و حقوق اوست ، زيرا هيچ عبادتى چون نيكى - خالصانه براى خدا - به والدين مؤمن ، انسان را به رضاى خداوند نرسانند؛ چرا كه حق والدين ، مشتق از خداوند متعال است ، در صورتى كه آن ها بر راه دين و سنّت گام نهند و فرزند خويش را از طاعت خداوند به طاعت خويش سوق ندهند و از يقين به شك و از زهد به دنياطلبى نكشانند.

    بنابراين چون والدين بر اين راه خطا باشند، نافرمانى از آن ها عين اطاعت و فرمان بردارى شان عين معصيت است .

    خداى تعالى فرمايد:
    ((واگر تو را وادار كنند تا درباره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست ، به من شرك ورزى ، از آنان فرمان مبر؛ و[لى ] در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن ، وراه كسى را پيروى كن كه توبه كنان به سوى من باز مى گردد و [سرانجام ] بازگشت شما به سوى من است ...)).


    وامّا اين كه چگونه با والدين رفتار كنى ، پس بايد با آن ها مدارا نمايى وسختى آنان را بر خود هموار كنى ؛ چه آن ها به سبب زحمت و رنجى كه در كودكى از تو ديده اند، بر گردنت حقى دارند و از نعمت ها (خوراك و پوشاك ) كه خداوند بر تو ارزانى داشته ، از آنان دريغ مدار و از آنان روى برنتاب وصدايت را بيش از صدايشان بلند مكن ؛ زيرا كه احترام به والدين ، امر خداوند است . با آنان به نرم خويى و گفتار پسنديده سخن بگو، و از لطف خويش بهره مندشان نما كه خداوند اجر نيكوكاران را ضايع نكند.






    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  11. تشكرها 2


  12. #70
    مدیر ارشد انجمن مناسبت ها
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    3665
    دلنوشته
    21
    نوشته : 29,996      تشکر : 52,572
    86,744 در 28,695 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    باب هفتاد و دوم : پند و نصحيت



    امام صادق (ع) فرمود:


    بهترين پندها آن است كه جز راست نباشد و از حدّ اخلاص درنگذرد. مثل واعظ و متّعظ، شخص بيدار و انسان خفته را مى ماند كه انسان از خواب غفلت بيدار شده و از گناه دست شسته ، مى تواند ديگران را از خواب غفلت بيدار كند.


    آن كسى كه در بيابان هاى گناه سرگردان است و پرده حيا (ى از خدا) را دريده و از پند و اندرز، جز ريا و تظاهر و نام نيك نخواهد، گمراهى است كه درصدد هدايت مردم است .

    چنان مى نماياند كه دلى آباد (از بندگى ) دارد، در حالى كه در ظلمت حبّ ستايش غرقه است ؛ كه بسى گمراه و گمراه كننده ديگران به گفتار خويش ‍ است !

    خداوند - عزّ وجلّ - مى فرمايد:
    (([شيطان و لشكريان او] چه بد مولا و بد جمعيتى است )).

    اما كسى كه خداوند او را به نور تاءييد و توفيق خويش از گناه دور داشته و دل او را از پليدى ها پاك گردانده ، سزاوار است كه از پرهيزكارى و شناخت حدود و وظايف خود غفلت نورزد و پند و گفتار نيكو را از هر كسى كه باشد، بپذيرد و به گوينده آن توجه نكند؛ چرا كه حكما گفته اند: حكمت را از زبان ديوانگان برگيريد.


    حضرت عيسى (ع) فرمود:
    با كسى همنشين شويد كه ديدار او شما را به ياد خدا اندازد، تا چه رسد به گفتار او؛ و با كسى كه ظاهر (چشمان ) شما او را مى پسندد، ولى باطن (قلب وعقل ) شما از او روى گردان است ، همنشين نشويد؛ چرا كه او ادّعاى چيزى را دارد كه در او نيست و اگر چنين كنيد، در ادّعاى كسب كمال ومعرفت راست گو هستيد.

    هر گاه كسى را كه سه خصلت داشته باشد يافتى ، حضور او را - هر چند كم باشد - غنيمت دان ، چرا كه همنشينى با او در دين ، دل و بندگى آثارى نيكو دارد:


    1- گفتار او گزافه و بيشتر از عملش نباشد؛
    2- جز راست نگويد؛
    3- راست گويى او جز براى
    رضاى حق تعالى نباشد.

    پس اگر چنين بود، حرمت همنشينى نگاه دار، و در انتظار رحمت و بركت از سوى خدا باش . زنهار كه از چنين موهبت الهى سود نبرى و روز قيامت او را حجت بر تو قرار دهند و تو در پاسخ بمانى و زيان بينى و به ديده اكرام به او - كه از خواصّ خداوند و مورد تكريم اوست - بنگر و بر اين نعمت شكر حقّ را به جاى آور.






    رهنمودهاى امام صادق عليه السلام


    استشمام عطر ظهور در کانال آیه های انتظار

    channel :@ayeha





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ





    اَلـــلّــــهـُــــمَّ عَــــجِـّـــلْ لِـــوَلـــیـــِّکَ الــــْفــــَرَجْ




  13. تشكرها 2


صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •