(...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    برخاستن به هنگام شنیدن نام امام مهدی(علیه السلام) می تواند معنای اعلام آمادگی برای یاری و نصرت آن حضرت و همچنین اعلام درک حضور و شهود آن حضرت باشد.


    7-4-2. نکوداشت روزهای منسوب به آن حضرت: شیعیان باید در روزهایی مانند اعیاد چهارگانه اسلامی (فطر، قربان، غدیر، جمعه)، شب و روز نیمه شعبان به طور ویژه به یاد امام غایب خود باشند و با خواندن زیارت آن حضرت و خواندن دعاهایی مانند دعای ندبه، عهد، فرج و ... پیمان خود را با امامشان تجدید کنند.


    7-4-3. آغاز کردن هر روز با سلام به پیشگاه آن حضرت: منتظران امام مهدی(علیه السلام) باید که در آغاز هر روز و در تعقیب نماز صبح، سلام به مولای خود را فراموش نکنند و بسته به فرصت و وقتی که دارند با یکی از زیارت های وارد شده و یا دعای عهد به امام خود عرض ارادت کنند تا هرگز یاد و نام آن حضرت از دل هایشان زایل نگردد.


    با توجه به آنچه گفته شد اگر بخواهیم مفهوم انتظار در مکتب تشیع را در چند جمله بیان کنیم می توانیم بگوییم که انتظار در متکب تشیع حالت انسانی است که ضمن پیراستن وجود خویش از بدی ها و آراستن به خوبی ها، در ارتباطی مستمر با امام و حجت زمان خویش همه همت خود را صرف زمینه سازی ظهور مصلح آخر الزمان نموده و در جهت تحقق وعده الهی نسبت به برپایی دولت کریمه اهل بیت(علیهم السلام) با تمام وجود تلاش کنند.



    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نقش سازنده انتظار


    برای روشن تر شدن نقش سازنده انتظار در فرد و جامعه، در اینجا از دو زاویه به تحلیل این موضوع می پردازیم:

    1. از زاویه مفهوم انتظار؛
    2. از زاویه متعلّق انتظار.


    1. از زاویه مفهوم انتظار

    برای درک درست نقش سازنده انتظار و امید به آینده در فرد و جامعه لازم است که ارکان و پایه های اساسی آن را بررسی کنیم.

    هر کس با مراجعه به خود و بررسی مصادیق مختلف انتظار در می یابد که این مفهوم سه پایه اساسی دارد:

    1.1 ناخشنودی از وضع موجود یا قانع نبودن به آن؛

    2.1. امید و باور به آینده مطلوب؛
    3.1. تلاش در جهت تحقق آینده مطلوب.


    حال اگر بخواهیم با توجه به سه رکن اساسی انتظار، به تحلیل مفهومی انتظار ظهور امام مهدی(علیه السلام) بپردازیم و مشخص کنیم که چه زمانی می توان فردی را واقعاً منتظر ظهور دانست، باید به سه نکته اساسی اشاره کنیم:

    1. آگاهی نسبت به شرایط موجود و معرفت نسبت به شرایط عصر موعود؛
    2. باور به تحقق وعده الهی در مورد آینده جهان و حاکمیت نهایی دین خدا بر سراسر زمین؛
    3. حرکت و تلاش در راه زمینه سازی و یا تحقق جامعه موعود.



    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2. از زاویه متعلَّق انتظار


    آنچه درباره نقش سازنده انتظار گفته شد تنها زمانی مفهوم خود را به درستی باز می یابد که بدانیم در مذهب شیعه «منجی موعود» تنها به عنوان انسان برتری که در آخرالزمان زمین را از عدالت پر می سازد و انسان های در بند را رهایی می بخشد مطرح نیست؛ بلکه در این مذهب او به عنوان تداوم بخش رسالت انبیا، وارث اولیای الهی و در یک کلام «حجت خدا»(28) بر روی زمین نیز مطرح است. حجتی که زنده، شاهد و ناظر بر اعمال آدمیان است و بنابراین نقش او در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تنها به آخر الزمان و زمان ظهور منحصر نمی شود و وجود او در لحظه لحظه زندگی ساکنان زمین نقش دارد.

    به اعتقاد شیعه حجّت خداوند بر روی زمین از طرفی دلیل و راهنمای آشکار مردم به سوی صراط مستقیم و از طرف دیگر ملاک و معیاری است که انسان ها می توانند با رجوع به او میزان انطباق خود را با دین خدا بسنجند.


    تنها کسانی در زمان «ظهور» سربلندند که در زمان «غیبت» در جهت تأمین رضایت مولایشان تلاش کرده باشند.
    این معنا را بصراحت می توان از قرآن و روایات استفاده کرد. در یکی از آیات قرآن کریم آمده است:


    یَومَ یَاتی بعضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم تَکُن آمَنَت مِن قَبلُ او کَسَبَت فی ایمانِها خیراً قُلِ انتَظِرواُ اِنّا مُنتَظِرُونَ. (29)

    روزی که برخی نشانه های خدا آشکار شود، ایمان کسی که پیش از آن ایمان نیاورده یا به هنگام ایمان کار نیکی انجام نداده است، برای او سودی نخواهد داشت. بگو چشم به راه باشید، ما نیز چشم به راهیم.



    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در ذیل آیه یاد شده روایت متعددی به طریق شیعه و اهل سنت نقل شده که در آن ها «روزی که برخی نشانه های خدا آشکار شود» به زمان ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) تفسیر شده است. (30)

    از جمله روایاتی که از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه مزبور وارد شده، چنین آمده است:

    آلایاتُ هُمُ الاَئِمَّهُ، وَالایَهُ المُنتَظَرَهُ هَوَ القائِمُ(علیه السلام) فَیَومَئِذٍ لا یَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم تَکنُ آمَنَت مِن قَبلِ قیِامِهِ بِالسَّیفِ وَ اِن آمَنَت بَمَن تَقَدَّمَهُ مِن آبائِهِ، عَلَیهُمُ السَّلامُ. (31)

    مراد از نشانه ها، امامان هستند و آن نشانه ای که انتظار کشیده می شود، قائم(علیه السلام) است. در آن زمان ایمان کسی که پیش از قیام آن حضرت با شمشیر، ایمان نیاورده برای او سودی نخواهد داشت؛ اگرچه به پدران آن حضرت که پیش از او بودند، ایمان آورده باشند.

    امام صادق(علیه السلام) در روایت دیگری آیه یاد شده را چنین تفسیر می کنند:

    یَعنی خُرُوجُ القائِمِ المُنتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قالَ(علیه السلام) یا ابَا بَصیرِ طُوبی لِشیعَهِ قائِمِنا المُنتَظرینَ لِظُهُورِهِ فی غَیبَتِهِ وَ المُطیعینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ، اُولئِکَ اَولِیاءُ اللهِ الَّذینَ لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لاَ هُم یَحزَنُونَ. (***)

    [مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست که انتظارش کشیده می شود، آنگاه فرمود: ای ابابصیر! خوشا به حال پیروان قائم ما که در زمان غیبت او چشم به راه ظهور اویند و زمان ظهورش او را پیروی می کنند. آنها دوستان خدا هستند که نه بیمناک می شوند و نه اندوهگین می گردند.



    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    نکته ای که از آیه و روایات یاد شده استفاده می شود این است که هر کس باید تا پیش از آشکار شدن حجّت خداوند چنان زندگی کند و خود و جامعه اش را چنان بسازد که بتواند به هنگام ظهور در پیشگاه آن حضرت پاسخگو باشد؛ چرا که در آن روز دیگر توبه و پشیمانی سودی ندارد.


    با توجه به آنچه گفته شد در می یابیم که انتظار «حجت» انتظاری است زنده و پویا که در هر لحظه لحظه حیات آدمی جاری می شود و زندگی فردی و اجتماعی او را متحول می سازد. به بیان دیگر انتظار «حجت» تنها به زمان «آینده» مربوط نمی شود بلکه زمان «حال» را هم در بر می گیرد و می تواند منشأ تحولی اساسی در زندگی منتظر باشد.



    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,042 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت ها :

    1. ر.ک: میرزا محمد تقی الموسوی الاصفهانی، مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم، ج 2، ص 104 به بعد.
    2. السید هاشم الحسینی البحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 34، ح3.
    3. میرزا محمد تقی الموسوی الاصفهانی، همان، ج 2، ص 107.
    4. محمد بن ابراهیم النعمانی، کتاب الغیبه، ص 200، ح 16.
    5. احمد بن علی بن ابیطالب الطبرسی، الاحتجاج، ج 2، ص 599، محمد باقر المجلسی، مرآة العقول، ج 53، ص 176.
    6. «توقیع» در لغت به معنای نشان گذاشتن، امضا کردن حاکم بر نامه و فرمان، جواب مختصر که کاتب در نوشته به پرسش ها می دهد. دستخط فرمانروا و نوشتن عباراتی در ذیل مراسله آمده است. و در اصطلاح علم حدیث به معنای پاسخ پرسش ها، یا اطلاعیه هایی است که به صورت کتبی از طرف امام برای آگاهی شیعیان فرستاده شده است. چنانکه توقیعاتی از حضرت امام علی النقی و امام حسن عسکری(علیه السلام)، نقل شده است. اما معمولاً توقیع به نامه های حضرت حجه بن الحسن امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه)، گفته می شود که توسط چهار تن نایبان خاص ایشان در زمان غیبت صغری به دست شیعیان می رسیده است. (ر.ک: رکنی، محمد مهدی، نشانی از امام غایب(عجّل الله تعالی فرجه)، بازنگری و تحلیل توقیعات).
    7. محمدباقر المجلسی، همان، ج 53، ص 177.
    8. سوره آل عمران(3)، آیه 200.
    9. محمد بن ابراهیم النعمانی، همان، ص 199؛ همچنین ر.ک: السید هاشم الحسینی البحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 334، ح 4.
    10. السید هاشم الحسینی البحرانی، همان، ج 1، ص 334، ح 2.
    11. ر.ک: همان.
    12. ابن طاووس، علی بن موسی، مصباح الزائر، ص 455، محمد باقر المجلسی، همان، ج 102، ص111.
    13. محمد بن ابراهیم النعمانی، الغیبه، ص 320، ح 10.
    14. محمد بن یعقوب الکلینی، الکافی، ج 6، ص 535، ح 1.
    15. همان، ج 8، ص 381، ح 576.
    16. «مرابطه» چناکه فقها در کتاب جهاد گفته اند، این است که شخص مؤمن برای جلوگیری از هجوم و نفوذ مشرکان و کافران در مرزهای کشورهای اسلامی و یا هر موضعی که از آن احتمال بروز حمله ای علیه مسلمانان میرود، به حال آماده باش و در کمین به سر برد. (ر.ک: محمد حسن النجفی، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 21، ص 39). این عمل در زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) مستحب بوده و فضیلت های بسیاری برای آن برشمرده شده است، چنانکه در روایتی که به طریق اهل سنت از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل شده آمده است:
    رِباطُ یَومِ وَ لَیلَهٍ خَیرٌ مِن صِیامِ شَهرِ وَ قِیامَهِ، وَ اِن ماتَ مُرابِطاً جَرَی عَلَیهِ عَمَلُهُ وَ اجری عَلَیهِ رِزقُهُ وَ اَمِنَ مِنَ الفُتَّانِ.
    یک شبانه روز مرابطه (مرزداری) در راه خدا از اینکه شخص یک ماه روزها روزه باشد و شب ها به عبادت قیام نماید ثوابش بیشتر است. پس هرگاه در این راه بمیرد عملی که انجام می داده بر او جریان خواهد یافت، و روزیش بر او جاری خواهد شد و از فرشته ای که در قبر مرده ها را امتحان می کند ایمن خواهد ماند. (علاء الدین علی المتقی البرهان، کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال، ج4، ص 284، ح 10509).
    اما در مورد اینکه حداقل و حداکثر زمان مرابطه چه اندازه است باید گفت که: حداقل زمان مرابطه سه روز و حداکثر آن چهل روز است؛ زیرا اگر از این مقدار بیشتر شود دیگر بر آن صدق مرابطه نکرده و جهاد شمرده می شود و شخص هم از ثواب جهاد کنندگان برخوردار می شود. (ر.ک: النجفی، محمدحسن، همان، ج 21، ص 41-42).
    17. محمدباقر المجلسی، مراه العقول فی شرح اخبار آل الرسول، ج 26، ص 582.
    18. محمد حسن النجفی، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 21، ص 43.
    19. محمد بن الحسن الحرّ العاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج 18، ص 95، ح20.
    20. ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 483، ح 4.
    21. همان، ابوجعفر محمد بن الحسن الطوسی (شیخ طوسی)، کتاب الغیبه، ص 176.
    22. ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، ص 384.
    23. ابوجعفر محمد بن الحسن الطوسی (شیخ طوسی)، مصباح المتهجّد، ص 328.
    24. ابراهیم بن علی الکفعمی، المصباح، ص 421.
    25. محمد بن ابراهیم النعمانی، الغیبه همان، ص 245، ح 46.
    26. میرزا حسن نوری، نجم الثاقب، ص 523.
    27. لطف الله الصافی الگلپایگانی، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (علیه السلام)، ص 506 و 508.
    28. «حجّت» در لغت به معنای دلیل، برهان و راهنماست. به عبارت دیگر «آنچه را که به آن دعوی یا مطلبی را ثابت کنند» حجت می گویند. (ر.ک: احمد بن محمد الفیّومی، المصباح المنیر، ص 121؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 3، ص 53، سعید الجوزی الشرتونی اللبنانی، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج 1 ص 164؛ خلیل جُر، فرهنگ لاروس، ترجمه سید حمید طیبیان، ج 1، ص 808؛ حسن عمید، فرهنگ عمید، ج 1، ص 779). راغب اصفهانی نیز حجت را این گونه معنا کرده است: «راهنمایی آشکار به راه مستقیم و آنچه که به آن می توان به درستی یکی از دو نقیض پی برد» (ابوالقاسم الحسین بن محمد الراغب الاصفهانی، مفردات الفاظ القرآنی فی غریب القرآن، ص 107).
    29. سوره انعام (6)، آیه 158.
    30. ر.ک: السید هاشم البحرانی،البرهان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 123-121؛ مؤسسه المعارف الاسلامیه، معجم احادیث الامام المهدی (علیه السلام)، ج 5، ص 100-109.
    31. ابوجعفر محمد بن علی الحسین (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، ص 18.
    32. همان، ص 357، ح 54.

    منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم،(1343)، انتظار باید و نبایدها، تهران: موعود عصر(عج)، چاپ ششم، 1386.
    (...◕✿◕◕✿◕  وظایف منتظران ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •