عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟









    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟






    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  2. تشكرها 10

    مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), معمار (03-06-1392), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (03-06-1392), یاس بهشتی (03-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), سالک (03-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    تحليلى پيرامون عارف و عرفان‏


    اگر عرفان را حالتى ملكوتى و حقيقتى روحانى و الهى بدانيم، چنان كه بسيارى از بينايان و آگاهان و سالكان مسلك محبّت و عشق آن را حال مى‏دانند و از آن تعبير به حالت عرفانى و آسمانى مى‏كنند، بايد مايه و ريشه آن را در اعماق قلب و باطن جان و سرّ وجود جستجو كرد.


    در اين صورت، عرفان لطيفه‏اى است الهى و حقيقتى است فطرى كه به صورت قوّه و استعداد در خزانه وجود انسان از جانب حضرت محبوب قرار داده شده كه براى رسيدن به آن حالت بايد معارف و اخلاق و مضامين ادعيه وارده از ائمه طاهرين عليهم السلام را با كمك قرآن و روايات پرورش داد، تا جايى كه تمام آلودگى‏ها از مملكت وجود آدمى رخت بر نهد و فرار را بر قرار ترجيح داده تا انسان مصداق حقيقى عارف شود.


    و اگر آن را جزء مسائل نظرى و علمى به حساب بياوريم، چنان كه گروهى بر اين عقيده‏اند، بايد آن علم را از اهلش اخذ كرد و با عمل به آن در باطن وجود خود حالت عرفانى به وجود آوريم‏ «1».


    گستردگى مسئله، ما را نسبت به اين معنا هشدار مى‏دهد كه هر كتابى گرچه معنون به عنوان عرفان باشد و هر شخصى گرچه مشهور به عرفان باشد، قابليّت تغذيه انسان را در اين جهت ندارد.


    كتابى كه مايه‏هاى اصيل عرفان نظرى در آن است، فقط كتابى است كه مطالبش را از سرچشمه وحى و نبوّت انبيا و امامت امامان عليهم السلام گرفته باشد.




    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  5. تشكرها 10

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (03-06-1392), یاس بهشتی (03-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), سالک (03-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    و عارف حقيقى كسى است كه قواعد عرفان را از مقرّبان درگاه حق و صدّيقان و صالحان و اولياى واقعى گرفته باشد و خود را محقّق به آن حقايق نموده و جان را منوّر به نور ملكوت كرده باشد.

    بنابر نظر اوّل، عرفان، عبارت از حالى ملكوتى و مايه‏اى آسمانى و فطرى است كه در مرحله اوّل در عمق و جان و ذات نفس همراه با نور ايمان و يقين به قيامت تجلّى مى‏كند و سپس آثارش در اعمال و حركات و رفتار و اخلاق آدمى ظهور مى‏يابد.

    عرفان، رشته و پيوند و اتّصال پر قدرتى است كه انسان خاك نشين را، به سرّالسرّ عالم پاك، يعنى مبدأ هستى پيوند مى‏دهد و از اين طريق تمام ابواب رحمت و بركت را به روى قلب و جان آدمى باز مى‏كند.

    عرفان، از انسان موجودى برتر، وجودى والا، منبعى پرخير، متحرّكى توانا، سالكى خالص، رزمنده‏اى پر توان، جهادگرى با قدرت، زاهدى وارسته، عابدى مقبول و مناجات كننده‏اى در شب و متضرّعى در سحر و مستغفرى در سجده وشيرى در ميدان نبرد به وجود مى‏آورد.

    عرفان، جوهره حيات انسانى، صراط مستقيم الهى، حرارت روحى، عشق درونى و گرم‏ترين شعله محبّت آدمى به خداى جهان آفرين است.

    عرفان، راه خدا، مسلك انبيا، مايه جان اوليا، طريق اصفيا و مدرسه پر قدرت معصومين عليهم السلام است.

    عرفان، به معناى شهود عظمت حق تعالى، از طريق بينايى دل است و اين بينايى محصول معرفت انسان به حضرت حق مى‏باشد و اين معرفت جز از طريق شناخت انبيا و قرآن و امامان عليهم السلام و پيروى از آنان به دست نمى‏آيد و عبادت بدون حال عرفانى و تضرّع و انابه و توبه و زارى، ارزش چندانى ندارد.

    عرفان، حقيقت عبادت، خشوع و خضوع و شكستگى و نياز است كه از شهود عظمت حق تعالى بر دل ظاهر مى‏شود و اين چنين سعادت موقوف بر محبّت است و ظهور محبّت موقوف بر متابعت سيّد اوّلين و آخرين عليه من الصلوات اتمها و من التحيّات ايمنها و متابعت موقوف بر دانستن طريق متابعت، پس به ضرورت، ملازمت علمه كه وارثان دينى‏اند «2».

    عرفان، زدودن حكومت و محبّت ما سوى اللّه از قلب و هر محبّت و كششى را تابع عشق حق قرار دادن و نيز آراسته شدن اعضا و جوارح به اعمال مورد رضايت اللّه و زيور گرفتن جان از اخلاق الهى است.

    عرفان، آزادى از خودپرستى، رهايى از اسارت ماديّت و مقيّد شدن به قيد بندگى حق و منوّر شدن جان به نور و صبغه الهى است.[صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً] «3».

    رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟






    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  7. تشكرها 9

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (03-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), سالک (03-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عارف آن انسان با كرامتى است كه با شعور و درايت و با اراده قدرت، بر اساس معارف الهى، در صراط مستقيم حق حركت كرده، تا جايى كه قلبش عرش خدا شده و خانه دلش به نور عالم ملكوت منوّر شده است.عارف بزرگ، سيّد حيدر آملى در كتاب كم نظير «جامع الاسرار» درباره عارف مؤمن مى‏گويد:

    «فى قَلْبِ الْمؤمِنِ ثَلاثَةُ انْوار: نُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَنُورُ الْعَقْلِ، وَنُورُ الْعِلْمِ.
    فَنُور الْمَعرِفَةِ كَالشّمْسِ، وَنُورُ الْعَقْلِ كَالْقَمَرِ وَنُورُ الْعِلْمِ كَالْكَوْكَبْ.
    فَنُورُ الْمَعْرِفَةِ يَسْتُرُ الْهَوى‏، وَنُورُالْعَقْلِ يَسْتُرُ الشّهوَةَ، وَنُورُالْعِلْمِ يَسْتُرُ الْجَهْلَ.بَنُورِ الْمَعْرِفَةِ يُرَى الْحَقُّ، وَبِنُورِ الْعَقْلِ يُقْبَلُ الْحَقُّ، وبِنُورُ الْعِلْمِ يَعْمَلُ بِالْحَقِ‏ «4»».

    در قلب مؤمن با معرفت سه نور است:1- نور معرفت.2- نور عقل.3- نور دانش.



    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  9. تشكرها 9

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (03-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), سالک (03-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    نور معرفت چون خورشيد است، نور عقل مانند ماه و نور دانش هم چون ستاره.

    نور معرفت، حكومت هوى را از بين مى‏برد، نور عقل قدرت شهوت را مى‏پوشاند و نور دانش جهل را فرارى مى‏دهد.

    به نور معرفت حق مشاهده مى‏شود، به نور عقل حق پذيرفته مى‏گردد و به نور دانش به حق عمل مى‏شود.سالكان مسلك عشق مى‏گويند:

    براى رسيدن به حقّ و حقيقت، بايستى مراحلى طى كرد، تا نفس بتواند از حق و حقيقت بر طبق استعداد خود آگاهى حاصل كند.

    تفاوت اهل عرفان با فلاسفه اين است كه عارفان تنها گرد استدلال عقلى نمى‏گردند بلكه با وجود تصديق آن، به يك مرحله‏اى كه فوق آن است قائل هستند، و آن را مرحله شهود مى‏نامند؛ مى‏گويند:

    پس از آن كه نفس از مقام حسّ و عقل و برهان صعود كند، مى‏تواند با ممارست معنوى و معراج روحانى به مقام بالاترى ترقّى نمايد و حقايقى را بدون يارى برهان و حسّ دريابد و مشاهده كند و به طور كلى از مرحله دانش به مرحله بينش برسد و اين چنين دانش است كه در برابر حكمت استدلالى عرفان ناميده مى‏شود.




    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  11. تشكرها 9

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), نیایش*خادمه یوسف فاطمه(س)* (03-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), سالک (03-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    عارف با اين بينش الهى كه با رياضتهاى شرعيه و تقواى خالص و توجّه به آيات قرآن و سنن مرسلين به دست آورده، به توحيد شهودى رسيده و براى يافتن حق دنبال دليل نيست كه با عمق قلب اين معنا را يافته كه خود پيكره دليل ساخته و پرداخته حق است و آن را آن قدرت نيست كه آينه تمام نماى حضرت محبوب باشد.


    چنان كه امام عارفان، وجود مقدّس امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه كه عرفان خالص اسلامى است، به پيشگاه حضرت ربّ العزّة جلّ و علا در باب توحيد شهودى عرضه مى‏دارد:

    كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقَرٌ الَيْكَ؟
    خداوندا! چگونه با اين موجودات كه در وجود خود نيازمند تو مى‏باشند راهيابى به سوى تو داشته باشم؟






    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  13. تشكرها 7

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), بیقرار ظهور (04-06-1392), حیران (04-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سر چشمه عرفان‏


    با توجه به مطالبى كه در صفحات گذشته ملاحظه كرديد، جستجو در تاريخ حيات انسان كه چه شخصى پايه گذار مكتب عرفان بوده و يا به وسيله چه گروهى از اهل دين اين مدرسه بنا گذارى شده، كار با مفيدى نيست.

    زيرا، وقتى حقيقتى به صورت مايه و استعداد و ذوق و شوق و نياز و احتياج، در ذات انسان نهفته است، بايد آن را از حضرت محبوب ديد.

    به حقيقت كه لازم است از عرفان و حال عرفانى به عنوان يك واقعيت ملكوتى و سرّ خدايى كه در اعماق جان ريشه دارد ياد كرد.

    اين انسان است كه به دور از غوغاى حيات عاريت، احساس مى‏كند كه در درونش عشق به مبدأ هستى و علاقه به پاكى جان و طهارت درون و پاى بندى به حقايق و واقعيت‏ها و توجه به دانش و بينشى مافوق دانش و بينش مادّى موج مى‏زند.

    اين انسان است كه مى‏خواهد اضطراب درونش را با كمك عاملى قوى و حقيقى غير از عوامل مادّى كه خود عامل اضطرابند، تبديل به امنيت كند.

    اين انسان است كه در جستجوى اتّصال به حقيقت و واقعيّت مجاهده مى‏نمايد.

    و اين انسان است كه علاقه دارد با تمام هستى وجودش در سرزمين عشق و محبّت خيمه زده و كارى كند كه براى هميشه از ناراحتى وجدان راحت باشد.

    اين انسان است كه در فطرتش مى‏يابد، حقيقتى او را به سوى خود جذب مى‏كند و از او مى‏خواهد كه در كنار وى قرار گيرد.

    اين انسان است كه علاقه دارد تمام افراد بشر در كنار او راحت و در امنيت و آسايش باشند.

    اين انسان است كه مشتاق فهم حقايق عالى هستى است و مى‏خواهد اسرار عرصه‏گاه حيات بر او كشف شود.

    اين همه عشق و علاقه و ذوق و شوق كه هم چون دريا در باطن انسان موج مى‏زند همان مايه‏اى است كه اهل دل از آن تعبير به استعداد عرفانى و حالت عرفان خواهى مى‏كنند.





    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  15. تشكرها 6

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), حیران (22-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اين قوّه و استعداد است كه اگر با قوانين وحى و رياضتهاى شرعيّه رشد كند، انسان به آن چه كه فطرتاً در طلب آن است، مى‏رسد.

    اين واقعيت كه در دل و جان ريشه دارد، همان كششى است كه از جانب معشوق واقعى در اعماق هستى انسان عاشق قرار داده شده كه عاشق به محض توجّه به اين حقيقت در تكاپو مى‏افتد و به دنبال آراسته شدن به حقايق حركت مى‏كند و در ابتداى حركت و سلوكش حس مى‏كند كه بدون راهبرى الهى و خود ساخته‏اى ملكوتى قدرت سير و سفر و حركت در اين راه پر خطر را ندارد، راهى كه راهزنان درونى و برونى براى راهزنى در زواياى آن كمين كرده‏اند.

    عاشق عرفان و حال بايد بداند كه خضر اين راه در درجه اوّل، انبيا و امامان عليهم السلام و سپس عالمان ربّانى هستند كه جانشينان آن بزرگوارانند.

    بنابراين، سرچشمه اين حالت حضرت محبوب است و اوست كه اين مايه را در جان قرار داده و به وسيله راهنمايان راه از قوّه به فعليت مى‏رساند و اوست كه مايه عشق به خودش را در دل و جان انسان قرار داده و مى‏خواهد كه انسان از تمام‏ وسائل و ابزار مادّى و معنوى به عنوان وسيله، براى رسيدن به معشوق حقيقى استفاده كند.




    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  17. تشكرها 6

    saba m (22-06-1392), مدير اجرايي (30-06-1392), مریم منتظر (29-06-1392), حیران (22-06-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-06-1392), عهد آسمانى (22-06-1392)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آنان كه براى رشد حال عرفانى در راه انبيا و امامان عليهم السلام قرار گرفتند، به آن چه بايد برسند رسيدند و آن بينشى كه بايد پيدا كنند، پيدا كردند و در اين مسير به خاطر رنج عبادت و حركت در راه بندگى، از اشراق و تجلّى حق بر قلب خود برخوردار شده و به مقام معيّت رسيدند.


    [إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ‏] «5».
    بدرستی که خدا با كسانى كه پرهيزكارى پيشه كردند و كسانى كه [از هر جهت‏] نيكوكارند مى‏باشد.


    [إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ‏] «6».
    خدا با صابران است.


    قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
    انّ لِىَ مَعَ اللّه حالاتٍ لا يَحْتَمِلُها مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلا نَبىٌّ مُرْسَلٌ‏ «7».

    رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «به درستى كه براى من با خداوند حالاتى است كه نه ملك مقرّب و نه پيامبر مرسل طاقتش را ندارند».


    اگر گفته شود علّت رسيدن انسان به اين مقامات عالى، همان حالات درونى همراه با عبادات الهى و ملكوتى است صحيح گفته شده.


    اين فقير پايه گذار عرفان را بزرگان هند يا حكماى يونان يا دانشمندان قديم ايران‏ نمى‏داند بلكه اينان به وجود آورنده بعضى از قواعد فلسفه و حكمت‏اند و عرفان و حال حقيقتى است كه ريشه خدايى دارد و در اعماق قلب و جان هم چون گوهرى آسمانى نهفته شده كه ظهور آن با ايمان به خدا و قيامت و اجراى دستورهاى حق و پيروى از سنن شرعيّه ميسّر است.








    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  19. تشكرها 3


  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    حالت نيازمندى انسان به حضرت حق و كششى كه به آن سو دارد، حالت عرفانى است. اين حالت بايد به دست فرستادگان حق از قوّه به فعليت برسد.



    آنان كه براى پاسخ گفتن به اين حالت نيازمندى، متوسّل به مدّعيان عرفان و افرادى غير از فرستادگان حضرت محبوب شدند، بيراهه رفته و به جايى نرسيدند.



    تأمين مسائل اين راه، وقف نبوّت و امامت و قرآن مجيد است.
    سالكان اين وادى و مسافران اين راه و قاصدان اين معنى مى‏گويند:
    بناى برنامه خود را در اين مسير بر چهار حقيقت قرار ده:


    1- معرفت خدا و اسماء و صفات و افعالش.
    2- معرفت نفس و شرور و خطرها و خواسته‏هاى غير شرعى آن.
    3- معرفت وساوس و كيدها و و دام‏هاى دشمن.
    4- معرفت دنياى منهاى حق و غرور و فتنه انگيزى و زرق و برقش.



    پس غير انبيا و قرآن و ائمه عليهم السلام، چه كسى مى‏تواند منبع اين معارف باشد، تا براى به دست آوردن اين چهار رشته معرفت به او متوسّل شد؟



    هر كه را بنگريد به هر جا كه رسيده باشد باز نيازمند به انبيا و ائمه عليهم السلام و قرآن در اين چهار حقيقت است.



    من منكر نياز انسان در طريق خدا- به وقت نبود انبيا و ائمه عليهم السلام و غيبت ولىّ عصر عليه السلام- به عالم ربّانى نيستم، ولى مى‏دانيد كه عالم ربّانى و فقيه واجد شرايط واسطه‏اى بيش بين ما و فرستادگان خدا نيست. او از خود چيزى ندارد، آن چه مى‏گويد از منابع وحى است، به اين خاطر بالاستقلال نمى‏تواند قطب عارفان و مرجع سالكان باشد، بلكه خود او در راه است و با تمام وجود مجاهده مى‏كند تا به يقين واقعى و ايمان حقيقى برسد و چون در اين راه بيش از ديگران زحمت كشيده به او اجازه مى‏دهند كه دست گمراهان و عقب افتادگان را گرفته و با خود هم سفر نمايد.







    عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست ؟

  21. تشكرها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •