مناظره کوتاه بین شیعه و سنی درباره ازدواج موقت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مناظره کوتاه بین شیعه و سنی درباره ازدواج موقت
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض مناظره کوتاه بین شیعه و سنی درباره ازدواج موقت




    کسی می گفت:

    اينجانب در مدينه منوره کراراً با پرسش از مسأله متعه مواجه بوده ‏ام. يک نفر از آنها گفت: چگونه اسلام اجازه بدهد مردي زني را به مدت کوتاهي متعه کند و او را رها کند و برود؟


    گفتم: آيا اسلام اجازه داده است مردي زني را به عقد دائم خود در آورد و نيت مرد و زن اين باشد که پس از مدتي کوتاه او را طلاق دهد و از هم جدا شوند؟ فکري کرد و گفت: بلي شرعاً اشکالي ندارد و صحيح است.

    گفتم: آيا اين ازدواج دائم با اين نيت، واقعاً همان موقت نيست جز اينکه اگر متعه بود در پايان مدت، خود بخود از هم جدا مي‏ شدند اما اگر عقد دائم باشد در پايان مدتي که نيت کرده و تصميم بر جدا شدن مي‏ گيرند بايد با طلاق - صيغه طلاق و با شرايط خاصّي - از هم جدا شوند.

    گفت: بلي نتيجه يکي است اما اگر متعه کرد و بچه پيدا کردند، آن بچه تکليفش چيست؟

    گفتم: فرقي بين بچه‏ اي که از متعه پيدا مي‏ شود با بچه‏ اي که از عقد دائم پيدا مي‏ شود نيست و پدر بايد تمام نيازهاي بچه را تأمين کند و از حيث مسکن، لباس، نفقات، توارث و جميع احکام، با طفلي که از زن دائم پيدا مي‏ کنند، مساوي هستند.

    بعلاوه مي‏ توانند در عقد متعه بطوري رفتار کنند که موجب حمل زن و بچه دار شدن نشوند، مي‏ توانند شرط عدم دخول يا انزال مني کنند.

    گفت: شما حاضر هستي خواهرت را به عقد موقت مردي در آوري؟

    گفتم: اوّلاً اختيار او با من نيست و اگر براي او ضرورت پيش آمد و حاضر شد من حق منع کردن او را ندارم، شرع اسلام هم او را منع نکرده و خود مختار است.

    ثانياً بر فرض اينکه من مايل نباشم و حتي بدم بيايد، اين دليل عدم جواز و عدم صحت عقد موقت نمي‏شود، زيرا انسان طبعاً از امور موقتي مانند اجاره نشيني ناراحت است، از ماشين اجاره‏اي، مغازه اجاره‏اي بي زار است اما اگر ناچار شد چه بسا يک اطاق يا منزل يا مغازه اجاره مي‏ کند تا خود صاحب منزل ملکي و دائمي شود و اين ناراحتي در نظاير اين امور، امري است طبيعي.

    بعد رو کردم به اطرافم، مردي سالمند و سياه چهره و کريه المنظر را ديدم، به او گفتم: شما حاضر هستي خواهرت را به عقد دائم اين مرد در آوري؟ در حالي که قرآن و سنت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم بر عقد و ازدواج دائم تأکيد کرده و مهر او را من تقبل مي‏ کنم. سمت ديگرم جواني بنگلادشي و سياه و کثيف و بد قيافه بود، گفتم: حاضري خواهرت را بعقد دائم اين جوان در آوري؟ اين جوان مسلمان و غريب و بي زن است و اسلام تأکيد بر ازدواج دارد.

    در اينجا چهره ‏اش را در هم کشيد و نگاهي به آنها کرد و گفت: خير نه من حاضرم نه خواهرم، نه فاميلم.

    گفتم: چرا؟ مگر اين خلاف شرع است؟

    گفت: خير، ولي طبع ما چنين ازدواجي را نمي‏ پذيرد.

    گفتم: خوب طبع ما هم ازدواج موقت را نمي‏ پذيرد، اما اين دليل عدم جواز آن نمي‏ شود.

    حرف شيعه اين است که ازدواج موقت در موارد ضرورت و به منظور جلوگيري از مفاسد و گناه اشکال شرعي ندارد و چنانچه کسي ناچار شد و بهر جهت چه زن، چه مرد، به آن اقدام نمود خلاف شرع مرتکب نشده و تعزير و عقاب ندارد و صرفاً جنبه پيشگيري دارد.

    او ضمن تشکر گفت: من در اين مسأله به کتابهايمان مراجعه و بيشتر فکر مي‏کنم و خداحافظي کرديم. و الحمد للَّه
    مناظره کوتاه بین شیعه و سنی درباره ازدواج موقت


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •