آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 50
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ج - در اين آيه - با حرف (لن هرگز)، قدرت و توانائى بر صبر و خويشتن دارى ،از موسى سلب شده است . و طبق نظر اجتماعى از محققان و مفسران - از جمله :

    زمخشرى - اينحرف ، يعنى (لن )، نفى ابد را اعلام مى كند (كه موسى هرگز و براى هيچ زمانىتوان صبر و خويشتن دارى در كنار خضر را دارا نبوده است ). چنين تعبيرى موجب ياءس ونوميدى و محروميت موسى از صبر و خويشتن دارى در برابراعمال خضر مى شد؛ چون اين تعبير و گزارش و پيش بينى ، به وسيله معلم و مقتداىراستين موسى ، يعنى خضر، گزارش و ابراز شده بود.


    د - اينگونه تعبير:

    (انك لن تستطيع ...) كه با حرف (ان ) آغاز و تاءكيد شده است - آنهم در طى جمله اسميه ، و نيز نفى استطاعت به وسيله حرف (لن )، نمايانگر اعلام منتهاى عجز و ناتوانى و تضعيف طرف يعنى موسى در صبر و خويشتن دارى است .




    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  2. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    ه‍- در همين تعبير به اين موضوع اشاره شده است كه:

    اى موسى !
    اگر پيش خود و با مطالعه خويشتن ، چنين مى پندارى كه فردى صابر و خويشتن دار مى باشى بايد بدانى - كه به گاه بودن تو در كنار من - از حال خود، چنانكه بايد و شايد، اطلاع ندارى ؛

    زيرا تاكنون با من ، مصاحب و همراه نشده اى (تا شعاع قدرت خويش را در صبر، بيازمائى و ظرفيت خود را بازيابى ).

    صبرى كه من از تو نفى مى كنم ، و به تو اعلام مى نمايم كه واجد آن نيستى ، صبر با من است .

    (و الا در صابر بودن تو - آنگاه كه با من همراه نباشى - ترديدى ندارم ).

    من به اين حقيقت يعنى به عدم توانائى تو بر صبر با من ، اطلاع بيشترى دارم ؛ چون نسبت به مقدار خواسته هاى علمى و نيز جهل و بى اطلاعى تو درباره آنها، كاملا واقفم .




    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  3. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    و - در این تعبیر، هشدارى وجود دارد که انسان را متوجه عظمت و شکوه علم و دانش مى سازد و نشان مى دهد که باید انسان در برابر عظمت علم ، سر تعظیم فرود آورد.

    علاوه بر این ، چنین تعبیرى به ما مى فهماند که علمى آنچنانى ، به صبر و پایدارى شگرفى نیازمند است که در عهده امکانات توانائى بشرهاى عادى نیست ؛ زیرا تردیدى نداریم که موساى کلیم الله پیامبر (علیه السلام ) از لحاظ مقام و منزلت ، برترین مردم ، و از نظر شخصیت ، بزرگترین فرد، و از لحاظ صبر و خویشتن دارى ، نیرومندترین اشخاص بوده ، و از لحاظ کمالات ، بر همه مردم ترجیح داشت ؛ (ولى معهذا تحمل علم و آگاهى هاى خضر براى موسى ، مقدور نبود).










    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  4. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    ز - هشدار دیگرى که در تعبیر مذکور وجود دارد این است که نباید علم را صرفا در اختیار کسى قرار داد که از صبرى نیرومند و راءیى صحیح و متوازن و جان و روانى مستقیم و معتدل برخوردار است ؛


    چون علم عبارت از نورى است الهى که شایسته نیست آنرا در هر جائى و در اختیار هر کسى - بدون قید و شرط و هر طور که پیش آمد - قرار داد.


    بلکه ناگزیر باید قبل از تعلیم علم ، محل و مورد و فرد را مورد توجه و بررسى و آزمایش قرار داده و قابلیت او را از هر جهت احراز نمود.









    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  5. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    ح - هشدار دیگرى که در این تعبیر، نظر ما را به خود جلب مى کند این است که علم باطن و درون - از لحاظ پایه و درجه - نیرومندتر از علم ظاهر مى باشد.


    و چنان علمى - بیش از علم ظاهر - به قوت و استحکام باطن و استوارى صبر و خویشتن دارى نیاز دارد. به همین جهت موسى - به مقدار استعداد خویش - داراى احاطه اى در علم ظاهر بود.

    و البته در تحمل این علم ، بسیار قدرتمند بوده است

    اما علیرغم چنان احاطه علمى و نیروئى که موسى از لحاظ علم ظاهر، واجد آن بوده است ، مورد تهدید خضر قرار گرفت ؛ به این معنى که او را بیمناک ساخت که براى تحمل علم باطن ، قادر بر صبر و خویشتن دارى نیست .


    لذا او را به خاطر قلت صبر، از تحمل چنان عملى بر حذر ساخت .









    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  6. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    منظور خضر از مبالغه در اعلام و اظهار عجز و ناتوانى موسى این بود که اى موسى ! تحمل علم باطن و سخت کوشى تو در فراگیرى آن ، بسى دشوار و ناهموار است .

    خضر چنین هشدارى را در قالب بیان و تعبیرى آمیخته با تاءکید، به موسى اعلام کرد.

    البته نباید چنین تصور نمود که مقصود خضر، آن بوده است که تحمل علم باطن - به طور کلى و به هیچوجه - براى احدى امکان پذیر نیست ؛ (بلکه هدف او، اعلام به دشوارى و سختى و گرانبار بودن تحمل علم باطن بوده است ) و گرنه موسى پس از اعلام مذکور، به خضر نمى گفت :

    (( (ستجدنى ان شاءالله صابرا) ))

    به خواست خداوند، خواهى دید که من ، فردى صابر و خویشتن دار و با ظرفیت هستم .






    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  7. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    در آیات دیگرى که داستان موسى و خضر (علیهماالسلام ) در آن ها به چشم مى خورد نکات جالبى درباره آداب و وظائف مربوط به تعلیم و تعلم وجود دارد که از لحاظ محتوى ، متناسب و همانند نکاتى است که در مورد آیات یاد شده ، متذکر شدیم .


    اگر کسى نکات مربوط به این آیات را بررسى کند به نکات دیگرى دست مى یابد که در سایر آیات مربوط به داستان موسى و خضر (علیهماالسلام )، وجود دارد که انسان مى تواند با استمداد از رهنمودهاى آنها به سایر اهداف خویش دست یابد.






    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  8. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    بازگشت به موضوع وظائف شاگرد نسبت به استاد



    پس از تمهید این مقدمه ، به مساءله آداب و وظائف ویژه شاگرد نسبت به معلم و استاد بازگشت نموده و بر حسب آنچه که دانشمندان - با الهام از متون و نصوص دینى - در این زمینه اظهار نموده اند، بحث خود را ادامه مى دهیم . این آداب و وظائف شامل چهل امر است :


    1- ضرورت کاوش و جستجو از استاد و معلم لایق و شایسته



    مهمترین و پرارزش ترین آداب و وظائف معلم و شاگرد درباره استاد، این است که باید او - پیش از هر چیز - درباره کسى که سرمایه علمى خویش را از ناحیه او به دست مى آورد، و حسن خلق و آداب و آئین هاى رفتار خود را تحت رهبرى او فراهم مى کند، مطالعه و بررسى نماید، (یعنى درباره استادش تحقیق کند که از لحاظ علمى و اخلاقى در چه پایه اى قرار دارد)؛ زیرا اگر ما در نظر گیریم که استاد مى خواهد شاگرد خود را تربیت کند، و آلایشها و خویهاى پست ، و ریشه هاى رذائل اخلاقى را از دل و جان او بزداید و بر کند، و خلقهاى نیکو و فضائل اخلاقى را جایگزین آن ها سازد،


    این کار و کوشش استاد درباره شاگردش ، همانند کار و کوشش زارع و کشاورزى است که مى خواهد خس و خار را از زمین کشاورزى ، ریشه کن ساخته و گیاههاى هرز و زیانبخش را از محیط کشاورزى خود از بیخ و بن بر کند تا کشته و زراعت او به خوبى از زمین سر بر آورده و به نحو مطلوبى بروید و رشد و نمو و برکت و فزونى آن ، کامل گردد (و در سایه این کوشش ، به محصولى مرغوب و مطلوب دست یابد).



    هر استادى نمى تواند واجد چنین اوصاف و خصوصیاتى باشد. استادانى که واجد شرائط مذکور باشند شدیدا در اقلیت قرار دارند؛ زیرا استاد واقعى حقا جانشین پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) و نائب رسول خدا است .


    هر فرد عالم و دانشمندى ، در خور احراز مقام نیابت از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) نیست .





    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود


  9. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    بنابراين، شاگرد و دانشجو بايد استادى را انتخاب كند كه از لحاظ اهليت و شايستگى در حد كمال بوده و ديندارى او محرز، و مراتب شناخت و معرفت او مسلم و به پاكدامنى معروف بوده، و صيانت نفس او در برابر خواهش هاى دل، مشهور باشد و مروت و جوانمردى و مردانگى و احترام او به افكار عمومى، و انصراف او محرز باشد. و نيز از نظر فن تعليم به عنوان فردى باكفايت تلقى گردد، و از لحاظ تفهيم مطالب علمى، از بيانى رسا و ذهنى پويا و شرائط مطلوبى برخوردار باشد.


    در بحثهاى گذشته پاره اى از اوصاف و خصوصيات يك استاد لايق و شايسته را ياد كرديم.





    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود

  10. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    ولى بايد با تاءكيد خاصى در اينجا يادآور شويم كه: نبايد شاگرد، شيفته و فريفته فزونى معلومات و آگاهيهاى علمى استاد گردد، آنهم استادى كه از نظر تقوى و ديانت و جهات اخلاقى، گرفتار نقص و كمبودهاى آشكارى مىباشد؛ چون زيانبار بودن چنين استادى به اخلاق و دين و آئين شاگرد، به مراتب سخت تر و شديدتر از تيرگى هاى جهل و نادانى است، همان جهل و نادانى كه دانشجو مىكوشد هاله تيره آنرا از محيط افكار و انديشه خويش بسترد.

    قطعا زيان استادانى اين چنين، از زيان جهل و نادانى شديدتر است.






    آداب و آئين زندگانى شاگرد با استاد و راهبر و پيشواى خود

صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •