سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 40

موضوع: اناجيل غيررسمى

جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید    اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى اناجيل غيررسمى محبوب کن - فیس نما
  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    3. انجيل حقيقت

    يكى از آثارى كه در مجموعه اى قرار دارد كه در نجع حمادى كشف شد، نوشته اى است به نام «انجيل حقيقت». ايرنئوس در كتاب عليه بدعت ها كه به ربع آخر قرن دوم متعلق است، مى گويد: «اما آنان پيرو والنتينوس اند... به اين مباهات مى كنند كه غير از اناجيل موجود اناجيل ديگرى در اختيار دارند. در واقع، آنان جسارت را به حدى رسانده اند كه نوشته اى را كه از تأليف آن، زمان چندى نگذشته «انجيل حقيقت» مى نامند، هر چند به هيچ وجه موافق اناجيل شاگردان مسيح نيست» .
    برخى از فقراتى كه ايرنئوس نقل كرده و در «انجيل حقيقت» موجود نيز يافت مى شود، حاكى از آن است كه ايرنئوس به همين كتاب اشاره كرد است (ibid). به هر حال، نويسنده اين كتاب از پيروان والنتينوس يا شخص او بوده است (ODCC, p.581).
    اين كتاب شباهت زيادى به شكل و صورت اناجيل موجود ندارد و به همين سبب برخى حتى نام گذارى را نادرست شمرده اند اين نوشته نيز محتوى تعاليم گنوسى والنتينوس است و تعاليم زيادى را درباره مسيح شناسى خاص اين گروه در بردارد (مسيحيت و بدعت ها، ص71ـ72). اين كتاب در قرن دوم در اسكندريه به زبان يونانى نوشته و بعداً به قبطى برگردانده شده است ( الفغالى، المدخل الى الكتاب المقدس، ج4، ص315ـ316).

  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    4. انجيل مصريان

    نوشته ديگرى كه در مجموعه نجع حمادى وجود دارد و حاوى تعاليم گنوسى است، «كتاب مقدس روح بزرگ ناديدنى» نام دارد و انجيل مصريان نيز خوانده مى شود. بايد توجه داشت اين نوشته با نوشته ديگرى كه با همين عنوان انجيل مصريان در اختيار پدران اوليه كليسا بوده و از آن نقل كرده اند (و در بخش بعد به آن خواهيم پرداخت)، كاملا متفاوت است .
    به هر حال، اين نوشته اثرى قبطى است و در واقع كتابى اعتقادى است و برخى روا ندانسته اند كه تحت عنوان «انجيل» بدان اهميت زيادى دهند (ibid). با اين حال، نوشته مذكور به لحاظ مطالعه انديشه هاى گنوسى سده هاى نخست، مى تواند قابل توجه باشد. براى نمونه، در اين نوشته اين انديشه گنوسى توضيح داده شده كه چگونه از خداى پدرِ توصيف ناشدنى سه قدرت پدر، مادر و پسر به ظهور مى رسد و همين طور سلسله قواى پايين تر از اينها ناشى مى شود .

  3. Top | #23

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    5. انجيل يوحناى دروغين

    نوشته ديگرى كه در مجموعه نجع حمادى قرار دارد، انجيل يوحناى دروغين است. اين اثر در ابتداى قرن دوم نوشته شده و بعداً به قبطى ترجمه شده است. از خود نوشته بر مى آيد كه آن را مسيح در بالاى كوه زيتون به يوحنا وحى كرده است. در اين اثر تلاش شده كه تعاليم گنوسى در قالب تفسير سفر پيدايش ارائه شود (الفغالى، المدخل الى الكتاب المقدس، ج4، ص316; vol 1, p. 387 New Testament ApocryphaWilson,).

  4. Top | #24

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    هـ. اناجيل ردشده توسط آباى اوليه كليسا

    در آثار آباى اوليه كليسا گاهى سخن از اناجيلى به ميان آمده و يا سخنى از آنها نقل شده كه هدف رد آنها بوده است. گاهى از اين آثار تحت عنوان «اناجيل بدعت آميز» ياد مى شود. تنها اثرى كه از اين اناجيل باقى مانده، همان اشاره هاى آباى كليسا است. چندين نوشته تحت اين عنوان قرار مى گيرد كه به اختصار به آنها اشاره مى كنيم.

  5. Top | #25

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    1. انجيل ماركيون

    ماركيون (130ـ180) روايتى از مسيحيت را ترويج مى كرد كه شبيه مسيحيت گنوسى بود. او كتاب عهد جديد خاصى براى خود ايجاد كرد كه مشتمل بود به نسخه اى اصلاح شده از انجيل لوقا و برخى از رساله هاى پولس. مقصود از انجيل ماركيون همين نسخه اصلاح شده انجيل لوقا است كه البته به گمان ماركيون، نويسنده آن پولس بوده است (مسيحيت و بدعت ها، ص105ـ107; vol. 1, p. 184The International Standard). هم چنين معلم ديگر گنوسى به نام باسيلدس نسخه تغييريافته انجيل لوقا را انجيل خود قرار داده بود (ibid).

  6. Top | #26

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    2. انجيل حوا

    اپيفانوس از يك انجيل گنوسى به نام «انجيل حوا» فقره اى را نقل مى كند كه ظاهراً نقل يك مكاشفه است. اين اثر تعاليم گنوسى را در برداشته و درباره فقره اى كه اپيفانوس نقل كرده، بحث هاى زيادى صورت گرفته است; اما سخن روشنى در اين باره نمى توان گفت. به هر حال اين اثر مربوط به قرن دوم بوده است vol. 1, p. 185; Wilson,The International Standard ( vol 1, p. 358-360)New Testament Apocrypha.

  7. Top | #27

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    3. انجيل يهودا

    ايرنئوس و اپيفانوس به انجيل گنوسى ديگرى به نام «انجيل يهودا» اشاره مى كنند و از آن مطالبى نقل مى كنند. اين اثر كه در اواسط قرن دوم نوشته شده، نشان مى دهد كه تنها يهودا و نه هيچ كس ديگر، حقيقت را مى دانسته است .

  8. Top | #28

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    4. انجيل برتولما ( Bartholomew )

    جروم در تفسير خود بر انجيل متى اين انجيل را ذكر مى كند ولى چيز زيادى درباره اين اثر معلوم نيست. اثر ديگرى وجود دارد به نام پرسش هاى برتولما كه بين قرن هاى سوم تا پنجم نوشته شده و در آن سؤالاتى از عيسى و مريم و شيطان شده است. اين اثر به زبان هاى يونانى، لاتين و اسلاوى حفظ شده است. احتمال ارتباط بين اين دو اثر وجود دارد (ibid.; Wilson, vol 1, p. 537-538)New Testament Apocrypha.

  9. Top | #29

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    5. انجيل مصريان

    آباى اوليه كليسا فقراتى از كتابى به نام «انجيل مصريان» نقل كرده اند. اين اثر از انجيل ديگرى به همين نام كه در مجموعه نجع حمادى كشف شد و قبلا گذشت، كاملا متفاوت است. اين نوشته در اوايل قرن دوم در مصر و به زبان يونانى نوشته شده است. اپيفانوس با اشاره به اين كتاب مى گويد: آن مورد استفاده سابليوسى ها (گروهى كه تثليث را سه جلوه خداوند مى دانستند) بوده و هايپوليتوس آن را به گنوسى ها نسبت داده است. دو فقره از اين كتاب را كلمنت اسكندرانى نقل كرده و در آنها، عيسى با سالومه، دختر هيروديس و هروديا (متى، 14:3ـ12) گفتوگو مى كند و موضوع بحث، جواز ازدواج است. ظاهراً اين كتاب ازدواج را منع مى كرده است. (بولس الفغالى، الخورى، المدخل الى الكتاب المقدس، ج2، ص311)

  10. Top | #30

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    شماره عضویت
    278
    نوشته
    1,355
    تشکر
    0
    مورد تشکر
    488 در 324
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : اناجيل غيررسمى

    6. انجيل مَتِّياس ( Matthias )

    در باب اول كتاب اعمال رسولان آمده است كه حواريان حضرت عيسى پس از او و پس از مرگ يهوداى اسخريوطى خائن، شخصى به نام متياس را با قرعه به عنوان شاگرد دوازدهم به جاى يهودا برگزيدند. نويسندگان سده هاى نخست مانند اريجن، يوسبيوس، هيپوليتوس و كلمنت اسكندرانى به كتابى به نام «انجيل متياس» اشاره كرده اند كه متعلق به گنوسيان است و حاوى سنتى سرى است. كلمنت از اين كتاب نقل مى كند كه متياس چنين تعليم مى داده كه انسان بايد جسم و خواسته هاى آن را سركوب كند تا روح با ايمان و معرفت رشد كند.
    برخى بر دين باورند كه اين انجيل همان نوشته اى است كه در مجموعه نجع حمادى كشف شده و عنوان «انجيل توماس» را دارد و شواهدى براى سخن خود آورده اند و برخى ديگر با اين سخن مخالفت كرده اند .

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی