سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: آیا پیامبر به ابوبکر و عمر,وعده بهشت را داد؟

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    928
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض آیا پیامبر به ابوبکر و عمر,وعده بهشت را داد؟

    اهل سنت برای فضیلت خلفا به حدیث زیر استدلال می کنند:

    ابوالحسن محمد بن مسكين، از يحيى بن حسّان، از سليمان، از شريك بن ابى نمر نقل مى‏ كند كه سعيد بن مسيب گويد: ابوموسى اشعرى به من گفت:

    روزى در خانه‏ ام وضو گرفتم و آن گاه بيرون رفتم و با خود گفتم:
    امروز ملازم رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله خواهم شد و اين روز را با ايشان سپرى خواهم كرد. از اين رو به مسجد آمدم و سراغ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را گرفتم.
    گفتند: از مسجد خارج شد و به اين سمت رفت.
    من نيز در پى او از مسجد خارج شدم و سراغ او را گرفتم تا اين كه وارد آب انبار «أريس» شد. درِ اين آب انبار از شاخه‏ هاى بى‏ برگ نخل درست شده بود، من كنار در آن نشستم تا اين كه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله قضاى حاجت كرد و وضو گرفت. من به سوى او رفتم و ديدم در وسط ديواره آب انبار أريس نشسته است، و لباسش را تا ساق‏هايش بالا زده و پاهايش را در چاه آب آويزان كرده است. به ايشان سلام كردم و بازگشتم و كنار در نشستم و با خود گفتم: امروز دربان رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله خواهم شد.
    پس از اندك زمانى ابوبكر آمد و در را هُل داد. گفتم: كيستى؟!
    گفت: ابوبكر.
    گفتم: درنگ كن!
    سپس به نزد رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله رفتم و گفتم: اى رسول خدا! ابوبكر كسب اجازه مى‏ كند.
    رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود: به او اجازه بده و او را به بهشت مژده ده.
    جلو آمدم و به ابوبكر گفتم: وارد شو، رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله تو را به بهشت مژده مى‏دهد.
    ابوبكر وارد شد، در سمت راست رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله بر روى ديواره چاه نشست و هم‏چون رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله لباسش را تا ساق‏هايش بالا زد و پاهايش را در چاه آويزان كرد.

    آن گاه بازگشتم و كنار در نشستم تا برادرم (ابوبكر) وضو بگيرد و به من ملحق شود. با خود گفتم: اگر خداوند، به فلانى- منظور برادرش عمر است- خير بخواهد او را مى‏آورد. ناگاه ديدم يكى در را تكان مى‏دهد.
    گفتم: كيستى؟!
    گفت: عمر بن خطّاب.
    گفتم: درنگ كن!
    سپس به نزد رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله آمدم، به او سلام كردم و گفتم: عمر بن خطّاب اجازه مى‏ خواهد.
    پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: به او اجازه بده و او را به بهشت مژده ده.
    آمدم و به عمر گفتم: وارد شو، رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله تو را به بهشت، مژده داد.
    عمر وارد شد، در سمت چپ پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله، بر روى ديواره چاه نشست و پاهايش را در چاه، آويزان كرد.
    سپس باز گشتم و كنار در نشستم و با خود گفتم: اگر خداوند، خير فلانى را بخواهد او را مى‏ آوَرَد. در اين هنگام ديدم شخصى، در راتكان مى‏ دهد.

    گفتم: كيستى؟!
    گفت: عثمان بن عَفّان.
    گفتم: درنگ كن!
    آن گاه به نزد رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله رفتم و موضوع را به وى اطلاع دادم.
    رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود: به او اجازه بده و او را به خاطر مصيبتى كه گريبان گيرش مى‏ شود به بهشت، مژده ده.
    كنارِ در آمدم و به عثمان گفتم: وارد شو، رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله تو را به خاطر مصيبتى كه دامنگيرت مى‏ شود به بهشت مژده داد.
    عثمان وارد شد و ديد كه ديواره چاه، پر شده است، از اين رو در طرف ديگر كه مقابل ديواره قرار داشت، نشست.
    شريك مى‏ گويد: سعيد بن مسيب گفت: من اين گونه نشستن (رسول خدا، ابوبكر، عمر و عثمان) را بر چگونگى قرار گرفتن قبرهاى آنان حمل كردم‏

    صحيح بخارى: 3/ 1343 و 1344، كتاب فضائل الصحابه، باب قول النبى صلّى اللَّه عليه وآله: لو كنت متخذاً خليلًا، حديث 3471----
    صحيح مسلم: 5/ 19 و 20 كتاب فضائل الصحابه، باب من فضائل عثمان بن عفان، حديث 2403 و...............

    در پست های بعد به نقد و بررسی این حدیث می پردازیم


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    کارشناس افتخاری سایت
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    2479
    نوشته
    928
    تشکر
    1,108
    مورد تشکر
    4,595 در 919
    دریافت
    1
    آپلود
    0

    پیش فرض

    به بررسی راویان این حدیث می پردازیم

    شريك بن ابى نمر

    يكى از راويان اين حدیث، شريك بن ابى نمر است، گرچه ابن معين درباره شريك گفته: روايات او قابل قبول است؛ اما ديگر راوى شناسان اهل سنّت او را نپذيرفته‏ اند.

    براى نمونه در مورد ديگرى ابن معين و نسائى گفته ‏اند: شريك از نظر نقل حديث قوى نيست.

    ابن عدى مى‏ گويد: اگر راوى مورد اعتمادى از او روايت كند، او نيز مورد اعتماد خواهد بود.

    يحيى بن سعيد كه يكى از راويان حديث است از او روايت نقل نمى‏ كرد.

    ساجى درباره او مى‏ گويد: شريك قَدَرى مذهب بوده است.

    ابن حزم او را به خاطر نقل حديث معراج، ضعيف شمرده است.

    ذهبى بعد از نقل حديث اين گونه اظهار نظر كرده: اين حديث از عجايب‏ صحيح بخارى‏ است.(ميزان الاعتدال: 3/ 372، تهذيب التهذيب: 4/ 308)

    حتی طبق نرم افزار جوامع الکلم(نرم افزار رجالی اهل سنت) هم شریک بن ابی نمر,فردی قدری مذهب شمرده شده است

    قدریه به افرادی اطلاق می شود که:منكران قدر و طرفداران آزادى مطلق انسان (مفوضه ) هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی