▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    وجود داستان هاي عبرت انگيزي در صدر اسلام از جمله:

    داستان عثمان بن مظعون، عبداللَّه بن عمرو.... سخن پيامبر اكرم در نقد و ستيز با زهد افراطي:
    «لارهبانيه في الاسلام، ليس في امتي رهبانيه، ان اللَّه تعالي لم يكبت علينا الرهبانيه و انما رهبانية امتي الجهاد في سبيل اللَّه».(31)

    مي تواند تحمل تفسير درستي از رياضت و زهدگرايي باشد به تعبير استاد شهيد مطهري:

    «زهد براي آدمي تمرين است، اما تمرين روح، روح با زهد ورزش مي يابد و تعلقات اضافي را مي ريزد سبكبال و سكببار مي گردد و در ميدان فضايل، سبك به پرواز در مي آيد».(32)


    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  2. تشكرها 5

    مدير اجرايي (02-08-1392), یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-07-1392)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اينك چند روايت پيرامون زهد:



    1. علي عليه السلام فرمود:

    «ايها الناس، الزهد قصر الامل»(33)؛

    «اي مردم، زهد كوتاه كردن آرزوست».



    2. «الزهد كله بين كلمتين من القرآن، قال اللَّه سبحانه:

    «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلي ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»(34) و من لم يأس علي الماضي و لم يفرح بالاتي فقد أخذ الزهد بطرفيه»(35)؛

    «تمام زهد در دوكلمه قرآن آمده است: «بر آنچه از دستتان رفته اندوهگين نشويد و به آنچه به دست آورده ايد سرخوش نباشيد».





    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  4. تشكرها 5

    مدير اجرايي (02-08-1392), یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-07-1392)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    3. امام صادق عليه السلام فرمود:

    «الزاهد في الدنيا الذي يترك حلال ها مخافة حسابه و يترك حرامها مخافة عذابه»(36)؛

    «زاهد در دنيا كسي است كه حلال دنيا را از ترس حسابرسي آن كنار بگذارد و حرام دنيا از ترس عذاب آن كنار بگذارد».



    4. معني زهد را مي توان از برخورد قاطع علي عليه السلام با جريان «عاصم بن قاسم» فهميد. هنگامي كه او ترك دنيا كرده و اهل و عيال را رها نموده و نفقه زندگي او و عيال او را برادرش «علاء بن زياد» مي داد حضرت او را نكوهش كرد.






    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  6. تشكرها 5

    مدير اجرايي (02-08-1392), یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-07-1392)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    براي شبهه زدايي و دادن فرمول و معيار صحيح براي هميشه تاريخ فرمود:

    «ويحك، اني لست كانت، ان اللَّه تعالي فرض علي ائمه العدل ان يقدروا انفسهم بضعفة الناس»(37)؛

    «واي بر تو، من مانند تو نيستم همانا خداوند متعال بر امامان عادل كه در حد ضعيف ترين مردم بر خود سخت بگيرند».



    پس در رياضت و زهد ناب اسلامي نكات ذيل قابل تأمل و راه گشا خواهد بود:


    الف. زهدورزي و عدم وابستگي به دنيا با بهره مندي به قدر كفاف و نياز منافات ندارد.


    ب. سرچشمه رياضت اسلامي «شريعت» است كه رياضت معتدل و معقول و مقبول را در يك هندسه سلوكي تعريف شده ارائه مي دهد.


    ج. سنت و سيره انسان كامل معصوم، الگوهي جامع و كامل براي رياضت و زهدگرايي است


    د. رياضت و زهد به معني ترك وظائف فردي، خانوادگي و اجتماعي نيست.


    ه . زهدورزي بايد آثاري چون:
    وظيفه گرايي،
    معنويت و نورانيت دروني،
    جهاد و مبارزه با انحراف ها و تحريف ها،
    كرامت نفس و فروتني و...
    را داشته باشد.(38)








    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  8. تشكرها 5

    مدير اجرايي (02-08-1392), یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-07-1392)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    7. عرفان عبوديت محور



    عرفان اسلامي در بعد علمي و عيني عرفاني است كه از رهگذر بندگي و عبوديت شكل و شالكه مي يابد و سير و سلوك نه براي رسيدن به كشف و كرامات و شطح و غيب گويي و پيدا كردن موقعيت اجتماعي و مريدپروري بلكه تنها و تنها بري بندگي خدا خواهد بود.




    قرآن كريم با آيه:
    «رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»(39)

    منطق و معياري را ارائه فرمود كه جهان بيني محدود صوفيانه و تفكر خلوت گرايانه و بينش درون گرايانه محض را، نقد و عرفان را با انگيزه الهي بودن، قصد خدايي داشتن و بري خدا عمل كردن بر خلوت و جلوت و در هنگام عبادت و تجارت را تأييد مي كند.






    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  10. تشكرها 5

    مدير اجرايي (02-08-1392), یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (22-07-1392)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در نگاه عرفان اسلامي بندگي خدا را در همه ساحت هي زندگي ديده مي شود؛ يعني خوردن، آشاميدن، مهروزي، به زن و فرزند و تأمين معيشت و نفقه آنها، تحصيل علم و توليد انديشه، سياست ورزي و عدالت گستري و... مشمول حكم عبادت مي تواند باشد.



    عبوديت جوهره اصلي سير و سلوك از آغاز تا انجام و از بدايت تا نهايت است؛ عبوديت سرمايه جاودانه شدن و ماندگاري و بركت زايي انسان سالك است.



    عبوديت سرچشمه ربوبيت است يعني خدايي بودن، خدايي شدن، خدايي ماندن و عبداللَّه، عنداللَّه شدن است.






    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  12. تشكرها 3

    یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392)

  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    8. عرفان سياسي



    با توجه به مطالب پيش گفته در خصوص زهد و رياضت و عبوديت درعرفان اسلامي، حاصل مي شود كه عرفان عملي اسلام نه تنها با سياست ورزي در تضاد و چالش نيست بلكه سياست در دل عرفان قرآني و ولايي نهفته و به سياست نيز جهت خدايي و الهي مي دهد و رهبري جامعه در حقيقت سامان دهي و نظام بخشي امت در راستي اهداف عاليه الهي است.





    به تعبير علامه جعفري:

    «رهبر يك جامعه بزرگ ترين وسيله رسيدن به حيات معقول و زندگي هدف دار تكاملي جامعه است، لذا خود بايد در عالي ترين حد ممكن، از حيات معقول و زندگي هدف دار تكاملي كه بر مبني «عرفان مثبت اسلامي» استوار شده است برخوردار باشد».(40)





    اگر عرفان اسلامي عبارت از تنظيم رابطه ي چهارگانه:

    1. رابطه انسان با خود.

    2. رابطه انسان با خدا.

    3. رابطه انسان با جامعه.

    4. رابطه انسان با جهان.







    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  14. تشكرها 3

    یاس بهشتی (11-09-1392), حیران (11-09-1392), سالک (11-09-1392)

  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    امام خميني دارند خطاب به فرزندش مرحوم احمدآقا فرموده اند:

    «پسرم! نه گوشه گيري صوفيانه دليل پيوستن به حق است و نه ورود به جامعه و تشكيل حكومت، گسستن از حق است، ميزان در اعمال، انگيزه هي آنها است. چه بسا عابد و زاهدي كه گرفتار دام ابليس است و آن دام گستر با آنچه متناسب او است.

    چون خودبيني و خودخواهي و غرور و عجب و بزرگ بيني و تحقير خلق اللَّه و شرك خفي و امثال آنها او را از حق دور و به شرك مي كشاند و چه بسا متصدي امور حكومت كه با انگيزه الهي به معدن قرب حق نائل ميشود».(41)






    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  16. تشكر

    سالک (14-09-1392)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •