▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐


  2. تشكرها 3


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    1. خدا محوري





    عرفان اصيل اسلامي، عرفاني «خدامحور» است، آيا «سلوك منهي خدا» و عرفان خداگزيرانه ممكن است؟



    عرفان هي بدون خدا و سلوك منهي حق سبحانه گرفتاري نفساني و ابليسي مي آورد و «انسان در تاريكي» خود را در «روشنايي» مي بينيد!!



    بايد هوشيار بود كه ايمان به خدا داري دو ركن است:



    1. باور قلبي پايدار،
    2. عمل مؤمنانه(1).



    و البته «ايمان» ذو مراتب است:

    «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا»(2)
    يا فرمود:
    «لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِمْ»(3)
    و ايمان عقلي-شهودي، ايمان ناب و خالص مي تواند مأمن و مصونيت بخش باشد.

    «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»(4).



    پس عرفان نبايد سكولار و منهي خدا باشد كه «سرابي» بيش نيست.









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  5. تشكرها 4

    مدير اجرايي (30-06-1392), حیران (04-07-1392), سالک (05-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (30-06-1392)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    2. ولايت گرايي




    سالك الي اللَّه در عرفان اصيل اسلامي «اهل ولايت» است يعني معرفت و محبت به انسان كامل معصوم و تعبد و التزام عملي به سنت و سيره و اوليي دين را نصب العين خويش قرار مي دهد، زيرا انسان كامل هم «صراط مستقيم» است كه قرآن كريم فرمود:

    «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلي صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»(5).




    و امام صادق عليه السلام در تفسير «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»(6) «واللَّه نحن الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»(7).



    و امام سجاد عليه السلام نيز فرمود: «نحن ابواب اللَّه و نحن الصراط المستقيم».(8)



    زيرا سلوك «صراط مستقيم» مي طلبد كه تخلف پذير باشد و نه «اختلاف بردار» و اين هم خصوصا بايد تبيين شود و هم مصداقا كه در احاديث ياد شده انسان كامل و مكمل مصاديث عيني و حقيقي صراط مستقيم اند و سلوك منهي ولايت آنان معنا نداشته و نتيجه بخش نيست چنان كه در تفسير آيه:

    «ثُمَّ اهْتَدي»(9) از سه امام يعني امام زين العابدين، امام محمدباقر و امام صادق عليهما السلام آمده:

    «ثم اهتدن، الي ولايتنا اهل البيت، فواللَّه او ان رجلا عبداللَّه عمرا، ما بين الركن و المقام، ثم مات و لم يجئي بولايتنا لاكبر اللَّه في النار علي وجهه».(10) و... .










    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  7. تشكرها 4

    مدير اجرايي (30-06-1392), حیران (04-07-1392), سالک (05-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (30-06-1392)

  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    3. نياز به استاد



    به تعبير استاد مطهري سالك بري رسيدن به «توحيد» بايد مراحل و منازل را طي كند و در طي مراحل و مقامات كه با واردات قلبي همراه است محتاج «پير»، «راهنما»، «مرغ سليمان» و «خضر طريق» يا انسان كامل است كه او را مراقبت نمايد و از راه و رسم منزل ها آگاهش نمايد.(11)


    در «عرفان عملي» پس از طرح ضرورت استاد سلوكي از شرائط مريد و مراد و شاگرد و استاد گفته اند مثلا در شرائط استاد گفته اند:


    1. جامع باشد،
    2. به مقام فناء رسيده باشد،
    3. صاحب نظر و داري ولايت باطني باشد،
    4. اسلام شناس كامل باشد.


    حال با توجه به ويژگي آن علمي و عملي ياد شده آيا بهتر نيست انسان سالك در پرتو انسان كامل معصوم كه سنت و سيره اش حضور دارد سلوك نمايد و از جاده حق و مستقيم «ولايت گرايي» خارج نشود و اگر دنبال استادان عرفاني و سلوكي مي رود استاداني كه ويژگي ها ياد شده را داشته و غرق در ولايت باشند، مجتهد، مجاهد، صاحب ولايت باشند.



    با توجه به نكات ياد شده است كه بزرگان فرموده اند:

    «اگر انسان عمري را در پيدا كردن استاد كامل صرف كند جا دارد».(12) يا فرمودند: «كسي كه به استاد رسيد نصف راه را طي كرده است».(13)



    كساني مانند: آيت اللَّه بهجت، علامه حسن زاده آملي، علامه جوادي آملي، و... علم هدايت و چراغ ارشادند و سيره عارفاني چون: ملا حسينقلي همداني، ميزرا علي آقا قاضي طباطبائي، آية اللَّه شاه آبادي، ميزرا جوادآقا ملكي تبريزي، و... كه همه اهل فقاهت و اجتهاد و سلوك عميق عرفاني بوده اند موجود است چرا اگر اهل راه هستيم به آن ها توجه نمي كنيم؟!

    آري «در خانه اگر كس است يك حرف بس است» و...











    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  9. تشكرها 4

    مدير اجرايي (30-06-1392), حیران (04-07-1392), سالک (05-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (30-06-1392)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    4. شريعت گرايي




    شريعت در اينجا به معني مجموعه بايد و نبايدها يا احكام فقهي اسلام است كه در وجوب، حرمت، اباحه، مستحب و كراهت ظهور يافت مي باشد چنان كه گفته اند:

    «شرع از ماده شرع (بر وزن زرع) در اصل به معني «راه روشن» است، راه ورود به نهرها را نيز «شريعه» مي گويند سپس اين كلمه در مورد اديان الهي و شرايع آسماني به كار رفته است.

    زيرا راه روشن سلوك و سعادت در آن است و طريق وصول به آب حيات و زندگي حقيقي، معقول و سازنده است پس شريعت هرگاه در مورد آئين حق به كار برود به خاطر آن است كه انسان را به سرچشمه وحي و رضايت الهي و سعادت جاودان كه هم چون آب حيات است مي رساند.(14)




    «سلوك عرفان» بدون التزام عملي به شريعت يعني واجب و حرام نتيجه بخش نيست و شريعت گروي بري همه اصحاب سير و سلوك چه سالكان مجذوب و چه مجذوبان سالك در همه شرائط روحي و معنوي مطرح و با توجه به ساحت ها و لايه هي گوناگوني كه دارد قابل اجراء و كارآمد است


    عرفان منهي شريعت نه ممكن و نه سودمند است نه تنها «سقوط تكليف» در هيچ مرتبه ي از مراتب و منزلي از منازل معنوي اعتبار ندارد بلكه تكليف بيشتر و وظائف دشوارتر مي شود و به تعبيري سلوك با انجام واجب و ترك حرام شروع و هر چه جلوتر مي رود انجام مستحبات و ترك مكروهات و مباحات نيز بر آن اضافه شده به گونه ايي كه اهل معرفت خاص به مرتبه ي مي رسند كه تنها دو وظيفه شرعي يعني «واجب و حرام» مي شناسند


    يعني «مستحب» را بر خود واجب و مباح و مكروه را حرام مي دانند تا رابطه آنها با خدا عميق تر و نيل به مقامات معنوي و فتوحات غيبي دسترس پذيرتر و شفاف تر گردد كه به تعبير علامه طباطبائي:

    «افراد هر چه به خداوند تقرب بيشتري داشته باشند تكاليف سنگين تري است كه حسنات الابرار، سيئات المقربين».(15)









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  11. تشكرها 4

    مدير اجرايي (06-07-1392), حیران (04-07-1392), سالک (05-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (05-07-1392)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    عرفان منهي شريعت عرفان منهي عرفان است و ضلالت و فساد و نهايتش نيز ندامت و پشيماني است و علي عليه السلام فرمود:

    «الا و ان شرائع الدين واحده وسبله قاصده فمن اخذبها لحق و غنم و من وقف عنها ضل و ندم»(16).




    و استاد جوادي آملي فرمودند:
    «البته اگر عارفان در سير و سلوك تابع شريعت و ولايت اهل بيت عليه السلام باشند و راه صحيح را طي كنند گوشه ي از علم شهودي انبياء و اوليا به آنها مي رسد(17).

    يا در موضعي ديگر فرمودند:
    «معلوم مي شود اگر تهذيب و تزكيه، برخلاف مسير شرع باشد، چنين رياضتي باطل است، يعني سير و سلوك جز با انجام واجبات و مستحبات از يك سو و ترك محرمات و مكروهات از سوي ديگر، قابل قبول نيست و بازدهي ندارد...».(18)

    و هم ايشان در تفسير آيه:
    «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّي يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»(19) نوشته اند:

    يقين در آيه «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّي يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» همان يقين معرفتي است و اگر به مرگ تفسير شده از باب جري و تطبيق است نه تفسير مفهوم يقين و حتي «غايت» نيست تا گفته شود كه وصول به يقين غايت عبادت است پس عبادت كن تا به يقين برسي و با دستيابي به يقين مي تواني عبادت را رها كني.

    هرگز بلكه مراد آن است كه يكي از منافع عبادت، يقين است و رسيدن به يقين جز از راه عبادت و بندگي ميسور نيست.(20)




    و مرحوم علامه طباطبائي نيز پندار برخي را كه در تفسير آيه مي گويند رهايي از عبادت پس از وصول به يقين دست مي دهد را نقد و نفي كرده اند.(21)









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  13. تشكرها 2


  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    5. عقل گرايي و خردورزي




    عرفان اسلامي بري عقل و خرد اصالت و اهميت قائل است و برهان و عرفان را مانعه الجمعيه ندانسته و به بهانه «شهود» از «فهم» و به بهانه عرفان از برهان و استدلال گريزان نيست.




    به تعبير استاد مطهري:
    «در اسلام اصالت با عقل و معرفت عقلي است كه به واسطه آن و با چنين كليدي، انسان به دامان معرفت شهودي و معارف قلبي وارد مي شود».(22)




    به هر تقدير عرفان عقل را از كار نمي اندازد و از مصدر تشخيص عزل نمي كند بلكه آن را شكوفا نموده و به مراحل بالاتر و مراتب والاتر دعوت مي كند و معرفت شهودي - سلوكي در طول معرفت عقلي و برهاني است نه در عرض آن و كافي است اندكي به آيات ذيل و تفسيرهايش توجه نمائيم:

    «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدي وَ لا كِتابٍ مُنِيرٍ»(23)، «لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(24) و «إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْري لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَي السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ»(25)










    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  15. تشكرها 2


  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    و به تعبير استاد شهيد مطهري:

    «به نظر ما، سخن از ترجيح آن راه بر اين راه بيهوده است، هر يك از اين دو راه مكمل ديگري است و به هر حال، عارف منكر ارزش راه استدلال نيست».(26) پس در معرفت شناسي جامع قرآني و حديثي جايگاه هر كدام از «عقل و دل» و برهان و عرفان معلوم و حضور يكي عامل غيبت ديگري نيست چه زيبا مطهري عزيز و شهيد فرمود: «از كانون دل حرارت و حركت بر مي خيزد و از كانون عقل هدايت و روشنايي...».(27)


    البته در اين كه ميان اهل تصوف و عرفان نسبت به عقل افراط شده و عقل را تحقير كرده اند نيز ترديدي نيست لكن مقام عشق بالاتر از مقام عقل است اما ضديت با هم نداشته و عقل خالص با شهود ناب قابل اجتماع هستند.(28)

    نتيجه آنكه:



    - عقل و خرد داري ارزش معرفتي و شرط لازم ورود به عرفان و سلوك عرفاني است.
    - عقل سليم معيار سنجش مكاشفات و مشاهدات عرفاني است و در طول هم اند نه در عرض هم.
    - عقل استعلاء يافته و برين خود ره آورد شهود عرفاني و دوران پختگي «عرفان عملي» است و...









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  17. تشكرها 2


  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    6. رياضت معقول، مشروع و معتدل




    در عرفان عملي اسلام «رياضت» نقش مهم و سرنوشت داشته تا درون انسان نوراني و پاك گردد و «رياضت» در مراتب و مراحل سلوكي بار معنايي و معرفتي خاص به خود را داراست.




    «رياضت سلوكي» حداقل بايد سه ويژگي كلي و كلان داشته باشد كه عبارتند از:



    الف. عقلاني بودن،
    ب. شرعي بودن،
    ج. معتدل بودن.




    امام علي عليه السلام فرمود:
    «هي نفسي اروضها بالتقوي»(29)؛
    «آن نفس من است كه با تقوا آن را رياضت مي دهم».



    و در قرآن كريم بهترين تعريف از رياضت «معقول و معتدل» آمده است:

    «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوي»(30) ؛
    «و اما كسي كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد، و نفس خود را از هوس باز داشت... پس جايگاه او همان بهشت است».









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  19. تشكرها 2


  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    و بوعلي سينا نيز رياضت را بري تحصيل سه هدف مطرح كرده اند:




    الف. مانع زدايي با تزكيه و تخليه.



    ب. مطيع سازي جنبه سفلي يا نفس اماره نسبت به جنبه علوي و نفس مطمئنه.


    ج. تلطيف سازي روح بري دريافت انوار و تجليات و زهدورزي نيز كه به معني عدم وابستگي به دنيا و ترك و اعراض از اعتبارات و اضافات است و كوتاه كردن آرزوها يكي از عوامل مهم رياضت و سير و سلوك اسلامي است.









    ▌ღ▬◄ برخي مؤلفه هاي عرفان ناب اسلامي ►▬ღ▐

  21. تشكرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •