اعيان ثابته در عرفان اسلامى سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اعيان ثابته در عرفان اسلامى
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13
  1. #11
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اعيان ثابته در عرفان اسلامى




    فيض اقدس و فيض مقدّس

    حق تعالى دو گونه تجلى دارد و بر اساس اين دو تجلى، دو فيض دارد. يكى فيض اقدس كه بر اساس تجلى علمى عينى (تجلى حبّى ذاتى) بوده و عبارت است از ظهور حق به صورت اعيان ثابته و اسماء در حضرت علم; فيض ديگر، فيض مقدس است كه بر اساس تجلى وجودى حق بوده و عبارت است از ظهور احكام و آثار اعيان ثابته و اسماء در عالم خارج. حق تعالى، نخست با تجلى ذاتى علمى و با فيض اقدس اعيان ثابته و استعدادات و قابليات آنها را پديد آورده، در مرتبه علم به رنگ اعيان ثابته ظهور مى كند و از احديّت ذات به مقام واحديّت تنزل مى كند; سپس با تجلى وجودى، به اعيان ثابته، مطابق قابليت و استعداد آنها، وجود عينى عطا مى كند. لذا گفته اند «والقابل لايكون الاّ من فيضه الاقدس».[24] پس حق تعالى با يك فيض ـ كه همان فيض اقدس مى باشد ـ اعيان ثابته را پديد مى آورد، سپس با فيض ديگر ـ يعنى فيض مقدس ـ به اعيان، براساس استعداد و اقتضاى آنها، لباس وجود خارجى مى پوشاند و بدين صورت ايجاد، تحقق مى يابد.[25] بيت «با يكى فيضش گدا آرد پديد ـ و آن دگر بخشد گدايان را مزيد» بيانى از تعين حق تعالى در تعينات علمى و ظهور در اعيان ثابته و اسماء و ظهور اعيان ثابته در خارج ـ بحث جلا و استجلا ـ مى باشد.
    پس از آنكه حق تعالى در اولين تجلى در تعين اول و به لحاظ احديت ظهور كرد، كمالات و اسماء و صفات نهفته در خود را مشاهده كرده و به طلب جلا و ظهور آنها پاسخ گفت; اين كمالات و صفات به صورت تفاصيل اسمايى و اعيان ثابته در تعين ثانى ظهور يافتند. به اين مرتبه، مرتبه جلا مى گويند; جلا عبارت است از ديدن حق، خود را در آيينه تعينات علمى. سپس به طلب استجلا و ظهور اسماء و اعيان ثابته پاسخ داده و با تجلى ديگرى در عالم عين و تعينات خلقى ظهور كرد; اين مرتبه را مرتبه استجلا گويند كه عبارت است از ديدن حق خود را در آيينه غير و تعينات خلقى.
    پس جلا نزد اهل عرفان همان فيض اقدس بوده و كمال جلايىِ حق همان مرتبه ظهور حق در تعين ثانى مى باشد. استجلا نيز همان فيض مقدس است. به بيانى ديگر جلا عبارت است از ظهور ذات مقدس براى ذات خود در خود، و استجلا عبارت است از ظهور ذات براى ذات خود در غير.[26]
    اعيان ثابته در عرفان اسلامى

  2. #12
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اعيان ثابته در عرفان اسلامى




    خود برون سازى حق بر حسب الگوهاى ثابتى در هر دو مرحله تجلى صورت مى بندد. حق در مرحله اول تجلى خود را نه بدون نظام بلكه از خلال مجراهاى معينى ظاهر مى سازد; اين مجارى... اسماء الاهى هستند و اعيان ثابته صورت هاى ذاتى اسماء الاهى مى باشند... اين حقايق، به قطعيت، صورت دوم مرحله را تعيين مى كنند، يعنى تجلى حق در اشياء شخصى و عينى در جهان خارج. در اينجا نيز تجلى حق در جهان مشهود در صورت هاى نامنظم نيست; صورت هايى كه حق در آنها تجلى مى كند حقايق ازلى اى هستند كه با تجلى اول پا به عرصه وجود گذارده اند; براى مثال اگر فرض كنيم در عرصه اعيان ثابته چيزى جز اسب و انسان وجود نداشت در جهان خارج نيز چيزى جز اسب و انسان يافت نمى شد.[27]
    اعيان ثابته در عرفان اسلامى

  3. #13
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اعيان ثابته در عرفان اسلامى




    پی نوشت ها :

    [1] دانشجوى كارشناسى ارشد رشته عرفان و تصوف دانشگاه اديان و مذاهب
    [2]. اعيان جمع عين و به معنى ذوات مى باشد. در عرفان دو قسم اعيان داريم: اعيان ثابته و اعيان خارجه. اعيان ثابته حقيقت اعيان خارجى در علم حق تعالى است. اعيان خارجى، همان موجودات در عوالم خلق و تعينات خلقى هستند; يعنى همه آنچه ما سوى الله و خارج از صقع ربوبى است; از عقل اول و عالم عقول تا عالم مثال و نفوس و عالم ماده همه را اعيان خارجه گويند.
    [3]. الاسفارالاربعه، ج2، ص46.
    [4]. مصباح الأنس، ص425 و427.
    [5]. ويليام چيتيك، عوالم خيال
    [6]. مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح هانرى كربن، ج1، ص70.
    [7]. كتاب الفكوك، ص189.
    [8]. رك: المراسلات، ص147ـ154 و 189.
    [9]. محسن جهانگيرى، محى الدين ابن عربى چهره برجسته عرفان اسلامى، ص378.
    [10]. الشواهد الربوبيه فى المناهج السلوكيه، ص163 وص 497.
    [11]. جامى در نقد، ص117; فنارى در مصباح، ص80و186; اشكورى در تعليقه بر نصوص، ص74; آشتيانى در تعليقه در شواهد، ص497; قيصرى، ص66; قونوى در مصباح، ص186 به نقل فنارى و مراسلات، ص145و165; سبزوارى در شرح منظومه، ج2، ص183 همگى به اين مطلب تصريح مى كنند.
    [12]. ابن عربى، محى الدين محمد بن على، الفتوحات المكية، تصحيح و تعليق، عثمان يحيى، ج14، ص409.
    [13]. همان، ج10، ص514.
    [14]. الفتوحات المكية، بيروت، دار صادر، بى تا، ج3، ص46.
    [15]. قيصرى، شرح فصوص، ص65.
    [16]. «ان للأسماء الإلهية صوراً معقولة فى علمه تعالى لأنه عالم بذاته لذاته و أسمائه و صفاته. و تلك الصور العلمية من حيث انها عين الذات المتجلية بتعين خاص و نسبة معينة هى المسماة بالأعيان الثابتة،... فالماهيات هى الصور الكلية الأسمائية المتعينة فى الحضرة العلمية تعيناً اولياً» قيصرى، همان، ص61.
    [17]. امام خمينى، تعليقات على شرح فصوص الحكم ومصباح الانس، ص152.
    [18]. حقيقة كل موجود عبارة عن نسبة تعيّنه فى علم ربّه ازلا و يسمى باصطلاح المحقّقين من اهل الله عينا ثابتة، و باصطلاح غيرهم ماهيّة، و المعلوم المعدوم، و الشىء الثابت و نحو ذلك. قونوى، رساله النصوص، ص74.
    [19]. جامى، نقد النصوص متن، ص42.
    [20]. لطائف الأعلام، ص429 و همچنين در الاصطلاحات، ص151.
    [21]. رساله النصوص، ص74
    [22]. همان، ص9.
    [23]. على بن احمد، مشرع الخصوص، ص84.
    [24]. شرح فصوص، قيصرى، ص335.
    [25]. نقد النصوص، 118 و شرح فصوص (قيصرى)، ص66.
    [26]. نقد النصوص متن، 41.
    [27]. توشيهيكو ايزوتسو، صوفيسم و تائوئيسم، ترجمه محمدجواد گوهرى، چاپ اول، ص176.

    منبع: پایگاه دانشگاه ادیان و مذاهب
    اعيان ثابته در عرفان اسلامى

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •