▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓


  2. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تفاوت عقل و قلب



    تفاوت عقل و قلب در اين است كه نفس انساني در مراحل اوليه از تمام علوم خالي و تنها قوه خالص هيولاني است ولي براي قلب از طرف خداوند به حسب فطرت ثانوي علومي كمالي و انواري عقلي حاصل مي‌گردد كه اين علوم يا به وسيله الهام و دميدن به قلب و يا از طريق وحي است .
    (فصوص الحكم، فص شعيبي)



    در شهود قلبي، قلب، حقيقتي از حقايق معاني و اصل حقيقت را مشاهده مي‌كند اما در شهود عقلي معنا در قوه عاقله بدون نياز به كسب و ترتيب استدلال ظهور مي‌كند.

    ( مفاتيح الغيب، مفتاح چهارم، مشهد ششم، نقل به مضمون ص 825)

    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  5. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  6. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    تفاوت ديگر عقل با قلب اين است كه آنچه را عقل از دور به صورت مفهوم كلي ادراك مي‌كند قلب از نزديك به عنوان موجود شخصي خارجي كه داراي سعه وجودي است، مشاهده مي‌كند.


    عقل به دليل انحصار در حصار درك مفهومي ،از ادراك بسياري از حقايق عاجز است اما قلب به دليل ادراك شهودي بر بسياري از اسرار كلي و بلكه جزئي عالم نيز آگاه مي‌شود.

    بنابراين وسيله معرفت حقيقي به تجليات الهي قلب است كه همانند اين تجليات دائماً در تحول و تقلب است ملاصدرا قلبي را محل ظهور حق تعالي مي‌داند كه از غير خدا پاك و از وسوسه هاي شيطاني آسوده باشد.

    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  7. تشكرها 4


  8. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    فلسفه بعثت انبيا و آوردن پيام خداوند براي شناخت حقايق در واقع ناظر به محدوديت و عجز قواي عقلاني بشر در شناخت حقايق است .

    عقول انساني تنها به بخشي از حقايق دسترسي دارند و ارسال رسولان الهي براي تکمیل نمودن آن چيزيست كه عقول از علم به خدا و روز رستاخيز و شناخت نفس و معرفت پروردگار مي‌گويند.

    جامي در نقد النصوص در شرح فصوص الحكم ابن عربي مي‌گويد:

    « هر چند عقل به قوه فكريه و دلايل نظريه تنزيه حق كند، چنان نباشد كه اتباع رسل كند، زيرا فرموده رسل، فرموده حق است و چنانچه ذات خود را داند كسي ديگر نداند و يكي از حكمت هاي ارسال رسل آن است كه عقول بشري به استقلال از ادراك حقايق اشياء عاجز است و چگونه عاجز نباشد كه عقل نيز مقيد است به آنچه نزد او حاصل است و از آن تجاوز نمي‌توان کند.»

    والله تعالي، سبحانه يحيط به فكر .

    ( همان، مشهد اول، ص 150)
    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  9. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  10. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در واقع عقل مقيد است و نيروي مقيد نمي‌تواند به نيروي غير مقيد ذات مقدس الهي نزديك و مسائلي كسب كند و از آنجا كه شريعت انبيا گفته خود ذات حق تعالي است از اين جهت شريعت بر عقل برتري دارد



    نه تنها عقل قادر به ادراك حق تعالي كما هي نيست بلكه وجود نامحدود حق تعالي براي قلب نيز از وراي حجاب و تعين معلوم، مشاهده مي‌شود. ملاصدرا محدوديت معرفت به حق تعالي را اينگونه تقرير مي‌كند



    شايد كه براي ممكنات ممكن نباشد مشاهده ذات واجب نمايند مگر از وراي يك يا چند حجاب، تاجاییكه برای معلول اول نیز مشاهده ذات علت ميسر نمي‌گردد مگر آنكه خود را مشاهده نمايد و حق را به واسطه ذات خود به حسب آن ملاحظه نمايد نه به حسب مشهود عليه و اين سخن منافي فنايي كه اهل الله ادعا مي‌كنند، نيست.
    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  11. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  12. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    زيرا كه فنا و ترك التفات به ذات و اقبال به تمام ذات حق اول و ترك التفات به ذات مستلزم نفي آن علم نيست، و مؤيد اين است آنچه در فصوص شيخ عربي و شرح آن مذكور است كه فرمود:

    «هرگاه عالم عين حجاب شد پس نفس خود را بي حجاب و حق را از وراي حجاب ادراك مي‌كند پس عالم حق را ادراك نمي‌كند مثل آنكه خود را ادراك مي‌كند.

    زيرا كه ادراك او نفس خودش را ادراك ذوقي شهودي است بدون حجاب و ادراك حق را از وراي حجاب است، پس عالم هميشه در ادراك حق درحجاب تعين و انيت خود است و اين حجاب هرگز از او مرتفع نمي‌شود به گونه‌اي كه مانع شهود حق نباشد و حكمش باقي نماند اگرچه ممكن است كه تعينش از نظر شهودش مرتفع گردد.

    ليكن حكمش در او باقي مي‌ماند و اين حكم به حسب خود اوست نه به حسب مشهود عليه، پس حجاب به طور كامل رفع نمي‌گردد .

    نقدالنصوص- عبدالرحمن جامی


    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  13. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  14. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تفسير عرفاني چگونگي ادراك حقايق اشياء در حكمت متعاليه



    ملاصدرا براي تشريح رابط نفس با ادراك حقايق اشياء تفسيري عرفاني از رابطه مخلوقات با خداوند ارائه مي‌كند.

    وي وجودات و صور خيالي و عقلي ، را به طور كامل تجليات حق تعالي مي‌داند كه هر يك به اندازه سعه وجودي خود آينه وجود حق اند و حق تعالي منشأ و منبع اين صور است و در تشريح اين ديدگاه مي‌گويد:

    « حق تعالي دو ظهور دارد، ظهور ذات بر ذات خود در مرتبه احديت صرف كه به مقام كنز مخفي در احاديث مشهور است و بعد از اين ظهور، ظهور بر غير است كه مرتبه به مرتبه در مظاهر و مراتب شناخت ظهور مي‌كند اين ظهور دومي،‌ شهود ذات قيوم در آينه هاي عقلي و نفسي با قواي ادراكي هر مشاهد گر و عارف است تكثر در ظهورات خللي به وحدت ذات و كمال واجب تعالي وارد نمي‌كند و آن وجود ثابت ازلي تغيير نمي‌كند . (همان)




    وجود مساوق با ظهور است و عدم از خفاء سرچشمه مي‌گيرد، هر موجودي به هر درجه‌اي كه از وجود برخوردار باشد داراي ظهور بيشتري است.



    ظهور براي خود مستلزم ظهور براي انسان نيست بلكه برعكس ممكن است چيزي ظهورش زياد باشد و از فرط ظهور براي انسان مخفي باشد.

    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  15. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (23-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  16. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    عجز ادراك حسي در شناخت حق




    وقتي مراتب ممكنات به عالم حس مي‌رسد، به واسطه كثرت حجاب و قشور، قدرت حكايت از حق تعالي را ندارند. قواي ادراكي حسي نيز به واسطه همين محدوديت قادر به شناخت حق تعالي نيستند.

    در ايقاظ النائمين مي‌گويد:

    جميع ماهيات و ممكنات آينه ها وجود حق اند و ليكن محسوسات به واسطه كثرت قشور و ضعف وجودي، نمي‌توانند حاكي از حق باشند، حق تعالي ظهور و تجلي واحدي بر اشياء دارد و ظهور او بر ذاتش عين ظهور بر غير است اما به اعتبار تعدد مظاهر و تكثر آينه ها در هر يك به حسب وجود آن ظهور مي‌كند .( ايقاظ النائمين، ص 37)




    ظهور هر شيء اي براي ما به قواي ادراكي ما بستگي دارد قواي حسي ما فقط قادر است موجودات مقيد و محدود و داراي ضد و مثل را ادراك نمايد



    ذات حق چون صرف الوجود و فعليت محض است از نظر ظهور براي خود عين ظهور است و هيچ جنبه خفاء و بطوني در او نيست اما از نظر ظهور براي ما چنين نيست، زيرا براي حواس و قواي ادراكي ما كه مربوط به عالم خلق و محدودند و قواي محدود قدرت ادراك موجود نامحدود را ندارد، كمال ظهور ذات حق و لانهايي وجودش، سبب خفاي از ما است.

    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  17. تشكرها 5

    مليکه (16-08-1392), مدير اجرايي (02-08-1392), مریم منتظر (24-07-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (25-07-1392), عهد آسمانى (29-07-1392)

  18. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    تمثيل آينه در تبيين كثرت ممكنات




    اين نكته در عرفان به خوبي با تمثيل آينه تشريح شده است ظهور و تجلي حق بر عالم كه نظير تجلي صاحب صورت در آينه است و اين تمثيل در تبيين حق و خلق بسيار گويا و مفيد است چرا كه ،

    اولاً در جريان انعكاس صورت توسط آينه، نه صورت و نه صاحب صورت هيچ يك در آينه نيستند، با اين همه، صورت مرآتيه حكايت از صاحب صورت دارد و به عبارت جامي:

    « همچنان كه صورت، حالّ در آينه و متحد با آن نيست، بلكه ميان صورت و آينه نسبتي است مخصوص كه سلب ظهور صورت مي‌شود در آينه، همچنان ميان حق و متجلي و عبد متجلي له نسبتي است مخصوص، مجهول الكيفيه كه سبب انكشاف حق مي‌شود بر بنده بي تو هم حلول و اتحاد.» ( ايقاظ النائمين ص 36)




    و ثانياً در حلول، حال، به صفت محل در مي‌آيد و به تبع او احكامي را پيدا مي‌كند به خلاف ظهور و تجلي چرا كه لزومي ندارد كه ظاهر به صفت مظهر درآيد، بلكه در آنجا اصولاً مظهر از خود چيزي ندارد، چنانكه نقايص مربوطه به آينه و كيفيت تصوير آن (مثلاً مات بودن يا كوچك بودن آن) لزوماً به خود صاحب صورت و منعكس و منتسب نمي‌شود، چرا كه صاحب صورت نه در آينه حلول نموده نه با آن متحد مي‌شود، بلكه ظهور خود را در آن مشاهده مي نمايد.


    تفاوت تجلي با «تجافي» نيز در آن است كه در تجافي، نزول از رتبه خويش و انحطاط درجه مطرح است، اما در ظهور چنين نيست؛ به عبارت ديگر، در تجافي به بود و وجودي در درجه كمتر تنزل و انحطاط مي‌يابد، اما در ظهور، وجود، نمودي پيدا مي‌كند
    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  19. تشكرها 4


  20. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    راه معرفت حقيقي به حقايق اشياء



    تبيين رابطه خداوند با مخلوقات مقدمه‌اي براي تشريح چگونگي ادراك حقايق اشياء براي نفس انساني است

    حكماء در مورد اينكه نفس در هنگام تجرد و اتصال به مبدا فياض حقايق اشياء را چگونه ادراك مي‌كند، اختلاف نظر دارند كه ،
    آيا اين ادراك به صورت رشح است؟
    يا افاضه صور اشياء بر ذات نفس است،
    يا مشاهده صور ذات مبدأ فعال است،

    ملاصدرا مي‌گويد هيچ كدام از اين نظريات صحيح نيست، بلكه نفس حقايق اشياء را از طريق اتصال تام بامبدأ از طريق فنا ذات و از بين رفتن كوه منيت و بقاء آن با حق و غرق شدن در وجود، شهود مي‌كند

    در اين حالت است كه اشياء را با نور حق همانگونه كه هستند مي‌بينند و آنچه از حقايق مي‌بينند همان اعيان در واقع هستند و دوگانگي و تفاوتي ندارند، در غير اين صورت تكرر در تجلي لازم مي‌آيد و تكرر در تجلي را عرفاء نفي كرده‌اند.

    ( جامي، اشعه اللعمات، ص 84-85)

    ▓彡♥♥♥ تفاوت عقل و قلب (تخصصی ،فلسفه و عرفان)♥♥♥彡▓

  21. تشكرها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •