عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه




    زید بن ارقم

    یک صحابی است که مورد احترام وهابیون و اهل سنت و راوی حدیث غدیر می باشد

    حدثنا أبو حُصَيْنٍ الْقَاضِي ثنا يحيى الْحِمَّانِيُّ ثنا أبو إِسْرَائِيلَ الْمُلائِيُّ عَنِ الْحَكَمِ عن أبي سَلْمَانَ الْمُؤَذِّنِ عن زَيْدِ بن أَرْقَمَ قال نَشَدَ عَلِيٌّ الناس أَنْشُدُ اللَّهَ رَجُلا سمع النبي صلى اللَّهُ عليه وسلم يقول من كنت مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ اللَّهُمَّ وَالِ من وَالاهُ وَعَادِ من عَادَاهُ فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِيًّا فَشَهِدُوا بِذَلِكَ قال زَيْدٌ وَكُنْتُ أنا فِيمَنْ كَتَمَ فَذَهَبَ بَصَرِي

    زید بن ارقم گفت : علی علیه السلام مردم را به خدا قسم داد که آیا کسی هست که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیده باشد که میفرمود : هر کس من مولای او هستم پس علی (علیه السلام) هم مولای اوست . خدایا دوست بدار دوستان او را و دشمن بدار دشمنان او را ؟ پس 12 نفر از شرکت کنندگان جنگ بدر ایستادند و به این امر شهادت دادند .زید بن ارقم گفت : من از کسانی بودم که این حدیث را مخفی کردم پس کور شدم

    المعجم الكبير ، ج 5 ص 175 رقم 4996 ، اسم المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم الطبراني الوفاة: 360 ، دار النشر : مكتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي
    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  2.  

  3. #2
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    گذشته از این احادیث, عاقبت زید بن ارقم آنقدر مشهور است که در کتب رجالی مخالفین شیعه هم ذکر شده است

    ابوعبدالله علاء الدین مغلطای در ترجمه زید بن ارقم می گوید:

    وذكر - أيضا-: أن عليا لما ناشد من سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول: «من كنت مولاه فعلي مولاه»، قال زيد: فكنت فيمن كتم، فذهب بصري، وكان علي قد دعا على من كتم.

    همچنین بیان شده که علی علیه السلام قسم داد افراد را که چه کسی از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیده است که می فرمود : هر کس من مولای او هستم ، پس علی (علیه السلام) هم مولای اوست ؟ زید گفت : من از دسته افرادی بودم که این حدیث را مخفی کردم پس کور شدم زیرا علی علیه السلام کسانی را که این حدیث را کتمان کردند،نفرین کرد.

    إكمال تهذيب الكمال في أسماء الرجال ، ج 5 ص 129 ، المؤلف: مغلطاي بن قليج بن عبد الله البكجري المصري الحكري الحنفي، أبو عبد الله، علاء الدين الوفاه 762هـ ، الناشر: الفاروق الحديثة للطباعة والنشر ،الطبعة: الأولى، 1422 هـ‍‍ - 2001 م ،المحقق: أبو عبد الرحمن عادل بن محمد - أبو محمد أسامة بن إبراهيم
    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    بسم الله الرحمن الرحيم

    عاقبت کتمان کردن حقیقت غدیر !

    يکي از شبهات زنگزده اهل تسنن و وهابيون عليه شيعه چنين است که،

    -اگر حديث غدير دلالت بر امري غير از محبت و نصرت دارد و دال بر خلافت ميباشد چرا اميرالمومنين عليه السلام به اين حديث هرگز استناد نکرده اند ؟
    -چرا بحث بيعت بر خلافت در غدير را مورد احتجاج قرار نداده اند ؟


    در طول تاريخ علماي شيعه به اين سوال پاسخ داده اند و اثبات کرده اند که هدف از اين سوالها نه تنها پيدا کردن حق و حقيقت نيست بلکه صرفاً براي فرار کردن از دلالت اصلي و واضح حديث غدير يعني مقام اولي به تصرف بودن اميرالمومنين عليه السلام نسبت به همه مومنان ميباشد.

    بعضاً علماي اهل تسنن نيز در کلامشان به چنين مطلبي اشاره کرده اند همانند نهي احمد بن حنبل از تدبر در معناي حديث غدير و تشويق به خواندن متن آن فقط !!

    ما در اين نوشتار به محاجّه کردن اميرالمومنين عليه السلام با مردم دوران خلافت ظاهريشان و ديگر زمانها – اعم از صحابي و تابعي – اشاره کرده و اسناد آنها به نقل از صحابه و تابعين و برخي از مخضرمين را نشان ميدهيم و بيان ميداريم که در اين محاجّه ، برخي از اصحاب ( يعني همانهايي که وهابيت و اهل تسنن قائل به عدالت آنها و محبت فراوان آنها به اميرالمومنين عليه السلام هستند ) مناشده اميرالمومنين عليه السلام را رد کرده و لذا شامل نفرين آن بزرگوار شدند.


    بعد از مطالعه مناشدات فراوان امیرالمومنین علیه السلام در قبال حدیث غدیر و دلالت آن ، بد نیست که سیری هم در احوالات مخالفین این حدیث بنماییم.

    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بر اساس روایات اهل تسنن ، زمانی که امیرالمومنین علیه السلام با قسم به لفظ جلاله ، از مردم خواستند که شهادت دهند آیا در روز غدیر خم شنیدند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ،امیرالمومنین را بعنوان ولی امر و صاحب اختیار و اولی به تصرف ایشان معرفی کرده است ؟

    گروهی از مردم برخاستند و شهادت به این امر دادند ولی گروهی از صحابه به اصطلاح عادل ، با خیره سری تمام ، به صحت این امر شهادت ندادند و بلکه بهانه های واهی آوردند که ما پیر شده ایم ! فراموش کرده ایم !و ...

    لذا امیرالمومنین علیه السلام همانجا به نزد خداوند متعال شکایت کرده و آن افراد را نفرین کردند و از خداوند متعال خواستند که اگر آنها در قول خود ، دروغ میگویند ، ایشان را مبتلا به عیب و بلایی نماید که به آنها شناخته شوند . و شد آنچه که باید میشد !

    افرادی که صحت ولایت امیرالمومنین علیه السلام در غدیر را مورد کتمان قرار دادند ، از دنیا نرفتند مگر اینکه یا به بیماری برص مبتلا شدند و یا کور شدند و یا به جاهلیت قبل از هجرت برگشتند .

    و این است سزای کسانی که آتش را به جان میخرند ولی در قبال خلیفه الله ، خیره سری میکنند.
    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در ذیل به برخی از منابعی که این مطالب را آورده و به برخی از حذف نام و سانسورهای این قوم برای حفظ آبروی صحابه نیز اشاره خواهیم کرد.


    ( 3374 ) ( س ) عَبْدُ الرَّحْمنِ بنُ مُدْلج ، أورده ابن عُقْدَةَ وروى بإسناده عن أبي غيلان سعد ابن طالب ، عن أبي إسحاق ، عن عَمْرو ذي مُرَ ، ويزيد بن يُثَيع ، وسعيد بن وَهْب ، وهَانِىءِ بن هانىءٍ قال أبو إسحاق : وحدثني من لا أُحصي : أن علياً نَشَد الناس في الرَّحْبَة : مَنْ سَمِعَ قول رسول الله : ( من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ) . فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذلك من رسول الله ، وكتم قوم ، فما خرجوا من الدنيا حتى عموا ، وأصابتهم آفة ، منهم : يزيد بن وديعة ، وعبد الرحمن بن مُدْلِج . أخرجه أبو موسى .

    ابو اسحاف میگوید : افراد زیادی برای من حدیث کردند که علی (علیه السلام) در رحبه مردم را سوگند داد که آیا این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را شنیدند که فرموده اند : من كنت مولاه فَعَلِيّ مولاه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه . گروهی برخاستند و شهادت دادند که آنها این سخن را از پیامبر شنیده اند. و گروهی نیز این حقیقت را پنهان کردند ( و شهادت ندادند) و (این گروه) از دنیا نرفتند مگر اینکه یا کور شدند و آفت و مریضی گرفتند از جمله : یزید بن ودیعه ، عبدالرحمن بن مدلج .



    أسد الغابة في معرفة الصحابة ، ج 3 ص 507 – 508 رقم 3374 ، اسم المؤلف: عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد الجزري ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان - 1417 هـ - 1996 م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عادل أحمد الرفاعي .

    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    عن أبي وائل شقيق بن سلمة؛ قال قَالَ عَلِيٌّ عَلَى الْمِنْبَرِ: [نَشَدْتُ اللَّهَ رَجُلا سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. إِلا قَامَ فشهد.]- وتحت الْمِنْبَرِ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ وَالْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ، وَجَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ- فَأَعَادَهَا فَلَمْ يُجِبْهُ أحد (منهم) [فَقَالَ: اللَّهُمَّ مَنْ كَتَمَ هَذِهِ الشَّهَادَةَ وَهُوَ يَعْرِفُهَا فَلا تُخْرِجْهُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى تَجْعَلَ به آية يعرف بها] .

    ابی وائل میگوید : علی علیه السلام بر روی منبر بود که گفت : شما را به خدا قسم ، آیا کسی هست که از رسول الله صلی الله علیه وآله شنیده باشدکه در روز غدیر میفرمود : خدایا دوست بدار دوستان علی را و دشمن بدار دشمنان علی را ؟! پس بایستد و شهادت بدهد ؟!

    با این حالی که در زیر منبر انس بن مالک و براء بن عازب و جریر بن عبدالله نشسته بودند ، هیچکدام بلند نشدند و دوباره علی علیه السلام همان حرفها را زد ولی کسی پاسخ نداد .

    پس علی علیه السلام فرمود : خدایا هر کس شهادت بر صحت این کلام را مخفی کرد در حالی که درستی آن را میداند ، پس از دنیا نرود تا اینکه نشانه ای (بلایی) بر او بیاید تا بدان شناخته شود .

    ابووائل میگوید : پس انس بن مالک به مرض برس مبتلاد شد و براء بن عازب کور شد و جریر هم به جاهلیت اعرابی بعد از هجرت بازگشت و مرد.


    جمل من أنساب الأشراف، ج 2 ص 156 - 157 ، اسم المؤلف: أحمد بن يحيى بن جابر بن داود البَلَاذُري الوفاة: 279 هـ ، دار النشر : دار الفكر - بيروت- 1417 هـ - 1996 م . ، تحقيق : سهيل زكار - رياض الزركلي
    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  8. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض
















    متن کامل تر روایت بالا را جمال الدین عطاء شیرازی در کتاب « الاربعین فی فضائل امیرالمومنین » و علامه امرتستری در کتاب « ارجح مطالب » ص 578 (ط لاهور ) به نقل از الاربعین ، به سند از زر بن حبیش بدینصورت آورده اند:


    ورواه زر بن حبيش فقال خرج علي من القصر فاستقبله ركبان متقلدي السيوف عليهم العمائم حديثي عهد بسفر . فقالوا السلام عليك يا أمير المؤمنين ورحمة الله وبركاته . السلام عليك يا مولانا فقال علي بعد ما رد السلام من ههنا من أصحاب رسول الله " ص " ؟ فقام اثنا عشر رجلا منهم خالد بن زيد ، أبو أيوب الأنصاري ، وخزيمة بن ثابت ذو الشهادتين وثابت بن قيس بن شماس وعمار بن ياسر وأبو الهيثم بن التيهان وهاشم بن عتبة بن أبي وقاص وحبيب بن بديل بن ورقاء . فشهدوا أنهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم يقول : من كنت مولاه فعلي مولاه . الحديث .

    فقال علي لأنس بن مالك والبراء بن عازب : ما منعكما أن تقوما فتشهدا فقد سمعتما كما سمع القوم ؟ فقال : اللهم إن كانا كتماها معاندة فابلهما ، فأما البراء فعمي ، فكان يسأل عن منزله فيقول : كيف يرشد من أدركته الدعوة ؟ وأما أنس فقد برصت قدماه ، وقيل : لما استشهد علي عليه السلام قول النبي " ص " من كنت مولاه فعلي مولاه اعتذر بالنسيان فقال : اللهم إن كان كاذبا فاضربه ببياض لا تواريه العمامة ، فبرص وجهه فسدل بعد ذلك برقعا على وجهه .


    زر بن حبیش روایت کرده که على عليه السلام از قصر خارج شد، در اين هنگام سوارانى كه شمشير حمايل داشتند و روپوش بر صورت و تازه از راه رسيده بودند با آنحضرت روبرو شدند و گفتند:

    السلام عليك يا امير المؤمنين، و رحمة الله و بركاته، السلام عليك يا مولانا على عليه السلام پس از جواب سلام فرمود: در اينجا از اصحاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله چه كسانى هستند؟ پس دوازده تن از آنها برخاستند، كه از جمله خالد بن زيد ، ابو ايوب انصارى، و خزيمة بن ثابت ذو الشهادتين، و قيس بن ثابت بن شماس، و عمّار بن ياسر، و ابو الهيثم بن تيهان، و هاشم بن عتبة بن ابى وقّاص، و حبيب بن بديل بن ورقاء بودند. پس شهادت دادند كه از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در روز غدير خم شنيدند كه ميفرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه .. تا آخر حديث. پس على عليه السّلام به انس بن مالك و براء بن عازب (كه از اداى شهادت خوددارى كردند) فرمود:

    چه چيز مانع شد شما را از اينكه برخيزيد و شهادت دهيد؟ چه آنكه شما نيز همانطور كه اين گروه شنيده ‏اند، شنيده‏ ايد؟! سپس فرمود: بار خدايا اگر اين دو نفر بعلّت عناد كتمان كردند آنها را مبتلا كن، اما براء نابينا شد و پس از نابينا شدن هنگامى كه از منزل خود سئوال ميكرد ميگفت: كسيكه گرفتار نفرين شده چگونه راه مقصود را در مى‏يابد؟! و اما انس، پاهاى او مبتلا به برص شد.
    و گفته شده است هنگاميكه على عليه السّلام طلب گواهى داير بگفتار پيغمبر صلى اللّه عليه و آله من كنت مولاه فعلى مولاه فرمود نامبرده معتذر بفراموشى شد! و على عليه السّلام فرمود: بار خدايا اگر دروغ ميگويد او را مبتلا بسفيدى (برص) كن كه دستار او آنرا مخفى نسازد پس چهره او دچار برص شد و پيوسته خرقه بر چهره خود مى‏ افكند

    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  9. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض

















    و همچنین ابو نعیم اصفهانی نیز همین روایت را به سند از عمیره بن سعد آورده است :

    عن عميرة بن سعد قال شهدت عليا على المنبر ناشدا أصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم وفيهم أبو سعيد وأبو هريرة وأنس بن مالك وهم حول المنبر وعلي على المنبر وحول المنبر اثني عشر رجلا هؤلاء منهم فقال علي نشدتكم بالله هل سمعتم رسول الله صلی الله علیه وسلم يقول من كنت مولاه فعلي مولاه فقاموا كلهم فقالوا اللهم نعم وقعد رجل فقال ما منعك أن تقوم قال يا أمير المؤمنين كبرت ونسيت فقال اللهم إن كان كاذبا فاضربه ببلاء حسن (!!!) قال فما مات حتى رأينا بين عينيه نكتة بيضاء لا تواريها العمامة

    عميرة بن سعد كه گفت على عليه السّلام را بر منبر مشاهده كردم در حاليكه اصحاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله را سوگند ميداد و در ميان آنها: ابو سعيد و ابو هريره، و انس بن مالك از جمله دوازده تن كه در اطراف منبر بودند حضور داشتند و على عليه السّلام در حاليكه بر منبر قرار داشت فرمود: شما را بخدا قسم ميدهم آيا شنيديد از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله كه ميفرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه.

    در نتيجه همه آنها برخواستند و گفتند: بار خدايا، آرى، يكى از آن گروه برنخاست، على عليه السّلام فرمود: تو را چه مانع شد از اينكه برخيزى؟ گفت: يا امير المؤمنين در اثر سالخوردگى دچار فراموشى شدم! على عليه السّلام گفت: بار خدايا اگر دروغ ميگويد او را گرفتار بلائى حسن (نيكو) بگردان راوى گويد: از دنيا نرفت تا اينكه ما ديديم كه بين دو چشم او نقطه سفيدى آشكار شد كه عمّامه آنرا نميتوانست بپوشاند!


    حلية الأولياء وطبقات الأصفياء ، ج 5 ص 26 - 27 ، اسم المؤلف: أبو نعيم أحمد بن عبد الله الأصبهاني الوفاة: 430 ، دار النشر : دار الكتاب العربي - بيروت - 1405 ، الطبعة : الرابعة

    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


  10. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    مرحوم عالم علامه ، شکافنده علم غدیر خم ، صاحب الغدیر ، شیخ عبدالحسین امینی اعلی الله مقامه در ذیل فقره « فاضربه ببلاء حسن » میگوید :

    لفظة( حسن) من زيادات الرواة أو النّسّاخ، فإنّ ما أصاب الرجل- و هو أنس، بمعونة بقيّة الأحاديث- من العمى أو البرص كانت نقمة عليه من جرّاء دعواه الكاذبة من النسيان المسبّب عن الكبر، لا بلاء حسناً، كيف و قد أُريد به الفضيحة، و كان هو يلهج بذلك؟

    لفظ( حسن) زيادى است و اين اضافه کردن از راويان و يا استنساخ كنندگان است، زيرا با تاييد بقيه احاديث آنچه به آنمرد كه نامش انس است رسيد از كورى يا برص ، عذاب و نكبتى بود كه در اثر دعوى خلاف واقع و عذر پيرى و فراموشى به او رسيد و چنين بلائى بلاى حسن نخواهد بود، چه اين بليه براى رسوائى و فضيحت بر سر او آمد و خود نيز اذعان به آن داشت و وِرد زبانش بود.



    میگویم : وقتی ذلّت جسارت در مقابل کلام نبی خدا میشود دلسوزی برای ایشان ؛ و رذالت تهدید دختر نبی الله میشود جلوگیری از تفرقه ؛ و پَستی جنگ با وصی نبی میشود خونخواهی برای خلیفه مقتول ، از این خرده صحابه نیز نمیتوان بیش از این انتظار داشت ! چه اینکه آنها نیز میخواهند نام خویش را در لیست جسوران مقابل وحی ثبت نمایند.



    برص داشتن انس بن مالک از بابت دروغش به امیرالمومنین علیه السلان آنقدر مشهور است که علمای اهل تسنن در ذیل واژه برص و برصان ، نام انس بن مالک و جریان او را گفته اند :

    و کان انس بن مالک رضه ابرص و ذکره قوم ان علی بن ابی طالب کرم الله وجهه ساله عن قول النبی صلعم فیه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه فقال قد کبرت سنی ونسیت فقال علی ان کنت کاذبا فضربک الله ببیضاء لا تواریها العمامه فاصابه برص

    انس بن مالک برص داشت و گروهی بیان کرده اند که علی بن ابیطالب علیه السلام از او در مورد (صحت ) سخن رسول الله صلی الله علیه وآله در مورد علی بن ابیطالب که فرمود : خدایا دوست بدار دوستان او را و دشمن بدار دشمنان او را ، سوال کرد و انس پاسخ داد : سن و سال من زیاد شده و فراموش کرده ام .
    علی علیه السلام نیز گفت : اگر دروغ میگویی ، خداوند سفیدی (برص) بر تو قرار دهد که عمامه نیز آن را نپوشاند .
    پس انس بن مالک دچار برص شد .


    لطائف المعارف ، اسم المؤلف: ابی منصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل الثعالبي الوفاة: 430 هـ ، ص 105 ط القاهره ؛ ص 66 ط بریل سنه 1867


    عاقبت کتمان کنندگان غدیر طبق کتب معروف مخالفین شیعه


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •