··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪·· سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بسم الله الرحمن الرحیم

    آداب سخن گفتن



    شاید بسیاری از اختلافات و درگیری ها ریشه در سوء تفاهمات کلامی داشته باشد. بی گمان سخن گفتن معجزه الهی است؛ چنان که خوب و نیک سخن گفتن، هنر انسان است.

    این که انسان بداند چگونه از این کرامت و فضل بی مانند الهی بهره برد و زندگی اش را تعالی بخشد. در کنار پندار نیک و کردار نیک، نیازمند گفتار نیک هستیم.

    بسیاری از ما خوب و نیک می اندیشیدم و از اندیشه پلید پرهیز داریم و در مقام عمل نیز نیک کرداریم، ولی در مقام بیان در می مانیم و گفتار زشت و ناپسند بر زبان می رانیم و یا رسا و شیوا و شیرین سخن نمی گوییم و دیگران را از خود می رنجانیم.



    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  4. تشكرها 6


  5. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بخشی از آموزه های قرآنی به موضوع ارتباط انسانی از جمله ارتباط کلامی اختصاص یافته است؛ زیرا مهم ترین و ساده ترین و آسان ترین راه ارتباطی میان بشر و عامل همگرایی اجتماعی و تبادل اطلاعات، دانش و تجربیات است.

    آموزه های قرآنی به آداب سخن گفتن توجه خاصی مبذول داشته است. یکی از مسائل مربوط در حوزه آداب سخن گفتن، چگونگی ورود به سخن و خطاب قرار دادن دیگران است؛ چرا که نوع خطاب آدمی همانند ویترین مغازه هاست که حقیقت کلام را در یک یا چند واژه به نمایش می گذارد. از این روست که مساله خطابات مساله ای مهم می شود و به آن توجه خاصی مبذول می شود.



    نویسنده دراین مطلب به این مساله از نگاه قرآن و آموزه های وحیانی پرداخته است. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.
    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  6. تشكرها 5


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    سخن، ابزار انتقال پیام ها و مفاهیم




    سخن به معنای گفتار، کلام، قول، بیان و نطق آمده است.
    ( لغت نامه، دهخدا، ج ۸ ، ص ۱۱۹۰۶)

    گفتار و سخن، مهم ترین ابزار بشر در انتقال پیام ها ، مفاهیم، مقاصد و مطالب از سوی گوینده به شنونده است.

    از این روست که در آیات قرآنی به ابزارهایی که در تحقق بخشیدن به این مهم نقش ایفا می کنند توجه خاص مبذول و حتی به برخی از آن ها سوگند تکریم و تشریف خورده شده است تا این گونه ارزش و جایگاه بیان دانسته شود.

    زبان، لب ها، دندان ها، حنجره، گوش و مانند آن از جمله ابزارهایی هستند که قدرت سخن گفتن و نطق و بیان در آدمی را فراهم می آورد.

    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  8. تشكرها 4


  9. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    خداوند در سوره رحمن به ذکر بسیاری از نعمت های خود بشر اشاره داشته و خواهان شکر و سپاسگزاری از آن به بهره برداری درست و مناسب شده است.

    در همان آغاز سوره پس بیان نعمت آفرینش و وجود انسان، به نعمت بیان اشاره می کند تا این گونه اهمیت و جایگاه سخن گفتن و گفتار دانسته شود؛

    چرا که بیان به معنای آشکار کردن آن چه است که نهان است و سخن گفتن آن چه در ضمیر آدمی را آشکار و روشن می سازد.
    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  10. تشكرها 5


  11. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در ارزش سخن و بیان همین بس که شرافت آدمی به یک معنا بدان می باشد و از همین روست که فیلسوفان در بیان فصل انسان از حیوان نطق و سخن گفتن را مبنای تمایز انسان با دیگر جانوران قرار داده و انسان را حیوان ناطق و گویا معرفی می کنند.

    به این معنا که سخنگو بودن انسان غیر از سخنگو بودن دیگر جانوران است؛ چرا که این سخن گفتن، با پشتیبانی روح و عقلی است که در اوج کمالی و ادراکی می باشد.
    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  12. تشكرها 5


  13. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    انسان با این توانایی منحصر به فرد خود می تواند به بسیاری از کمالات خاص الهی برسد که برای انسان قرار داده شده است و اسمای الهی سرشته در ذات را فعلیت بخشد

    و در مقام مظهریت ربوبیت الهی عهده دار خلافت بر دیگر موجودات و آفریده های هستی گردد و از قرار گاه زمین بر همه هستی ما سوی الله حکومت کند

    و آنان را مسخر خویش قرار داده و ضمن بهره مندی از همه آن ها، در مقام مظهریت ربوبی آنان را به کمال شایسته و بایسته ایشان برساند.

    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  14. تشكرها 5


  15. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    آداب سخن گفتن




    از این روست که آداب سخن گفتن به عنوان بهترین و کامل ترین شیوه بیانی مورد توجه آموزه های وحیانی قرآن قرار گرفته است.



    از جمله آداب سلام گفتن آغاز آن با نام و یاد خداوند است. البته بهتر آن است که انسان پیش از ورود به هر سخنی، از دشمن خویش به خداوند تبری جوید و در پناه خداوند قرار گیرد تا دشمنی غیر قابل رویت با وسوسه در دل و دگرگون کلام، آسیبی به مقاصد نیک وارد نسازد.


    از این روست که خداوند حتی در قرائت و خوانش قرآن، از بندگانش می خواهد تا به خداوند پناه بردند و با عبارت ” اعوذ بالله من الشیطان الرجیم” استعاذه به او برده و از شر تاثیرات شیطانی و ابلیسی در امان مانند.

    خداوند در آیه ۹۸ سوره نحل می فرماید:
    فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاِلله مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
    ؛ پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى از شیطان رانده شده به خدا پناه بر؛

    چرا که شیطان می کوشد تا در هنگام بیان در خاطر آدمی افکار پلید و زشت را القا کند
    (حج، آیه ۵۲ و نیز نساء، آیه ۱۱۹)

    و با وسوسه گری خویش اهداف و مقاصد باطل خویش را از زبان دیگران تحقق بخشد. خداوند در برخی از آیات بیان می کند که شیطان برای رسیدن به این مقصد از طریق وحی و القای سخن در باطن آدمی و القائات شیطانی و الهامات پلید و زشت می کوشد تا به این مقصد برسد و تنها کسانی که به خدا پناه برده یا از عصمت برخوردار باشند از این القائات و وحی شیطانی در امان هستند. (همان و آیات دیگر)


    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  16. تشكرها 5


  17. #9
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    1- قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا (و به زبان خوش با مردم تكلّم كنيد)بقره 83
    خداوند به حضرت موسی امر کرد موقعی که پیش فرعون می روی با زبان نرم سخن بگو (فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشی-- و با او كمال آرامى و نرمى سخن گوييد، باشد كه متذكر شود يا (از خدا) بترسد (و ترك ظلم كند)

    پیام های این آیه:

    پیام اول:


    با توجه به امری که آیه دارد می شود این نتیجه را گرفت که برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ى مردم لازم است چون که کلمه ناس اعم از کافر و مسلمان است

    پیام دوم:

    گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بيان نرم است

    پیام سوم:

    اميدها در نرمى است، و انتظارى از خشونت نمى‏رود قرآن می فرماید با زبان نرم سخن بگو امید است که موثر باشد

    پیام چهارم:

    حتّى با سركش‏ترين افراد مثل فرعون نيز بايد ابتدا با نرمى و لطافت سخن گفت

    از دیگر وظایف زبان

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً( احزاب/ 70)
    اى اهل ايمان! خدا ترس باشد و سخن محکم و استوار گوييد

    سدید در لغت به معنی به معنى" محكم و استوار" و خلل ناپذير و موافق حق و واقع است، سخنى است كه همچون يك سد محكم جلو امواج فساد و باطل را مى‏گيرد

    پیام مهم این آیه:

    1-امر به تقوی و بعد امر به قول محکم و استوار این مطلب را می رساند که همیشه تقوی و قول محکم و استوارباید ملازم هم باشند

    به تعبیر دیگر

    استوارگويى در سخن، یکی از مصادیق تقوا است‏

    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··


  18. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    پس از پناه جویی از دیگر آداب این است که سخن را با مقام رحمانیت و رحیمیت الهی شروع و آغاز کرد تا از القائات و الهامات و وحی الهی بهره مند شده و کلامی را بر زبان رانیم که مقاصد کمالی را تحقق بخشد و زمینه رشد و تعالی خود و دیگران را فراهم آوریم.

    از این روست که گفته شده هر کلامی بی یاد خدا ابتر و دم بریده است و مقاصد عالی را تحقق نمی بخشد و ثمره و بهره ای از خود در گوینده و شنونده به جا نمی گذارد. در روایت است :

    کل امر ذی بال لم یبدا فیه باسم الله فهو ابتر؛
    هر کار اهمیت داری که با نام خدا آغاز نگردد، نافرجام و دم بریده است.

    ابتر بودن به این است که نتیجه و ثمره خوب و نیکی بر کلام مترتب نشود. از این روست که دشمنان پیامبر(ص) را به ابتر بودن نکوهش می کردند؛ چرا که فرزندی نداشت تا یاد و نام نیک او را زنده نگه دارد؛

    چرا که از نظر تفکر جاهلی، بقای آدمی به فرزندان پسری است که نام پدران خویش را زنده نگه می دارند.

    پس برای این که سخن در جان خود و شنونده تاثیربگذارد می بایست با یاد خدا آغاز شود تا از شر دشمن و القائات او در امان و از القائات الهی و الهامات خداوندی بهره مند شویم.
    ··▪▪••●●::چگونه دیگران را مورد خطاب قراردهیم::●●••▪▪··

  19. تشكرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •